Vraag is dan: werd het voorheen niet geconstateerd, of hebben ze de norm opgerekt, of komt het echt vaker voor?quote:Op woensdag 12 oktober 2005 14:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Dyslexie is nog steeds 'in de mode'. Een aantal jaar terug had ongeveer 5% van de kids dyslexie. Momenteel loopt het tegen de 10%...
Da's idd de hamvraag... In de wetenschap dat de ene deskundige veel 'makkelijker' een dyslexieverklaring afgeeft dan de andere, zou het wel eens zo kunnen zijn dat er veel kinderen met een dyslexieverklaring rondlopen die feitelijk helemaal geen dyslexie hebben, maar die gewoon geen goed onderwijs hebben gehad...quote:Op woensdag 12 oktober 2005 14:46 schreef Diederik_Duck het volgende:
Vraag is dan: werd het voorheen niet geconstateerd, of hebben ze de norm opgerekt, of komt het echt vaker voor?
Dat trekt niemand in twijfel. Ik in ieder geval niet. Wel vind ik het terecht dat er vragen gesteld worden bij het (veel) opplakken van bepaalde etiketjes.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 14:47 schreef XcUZ_Me het volgende:
Het zal me mijn reet roesten of het "in de mode" is of niet. Bij mij is dyscalculie toentertijd officieel vastgesteld door een pedagoge en de docenten op school en geloof me, zo blij was ik er écht niet mee. Het verklaarde alleen volkomen waarom ik zo knetterhard faalde in rekenen en wiskunde en sowieso moeite had met getallen.
het werd wel geconstateerd, maar men gilde het niet zo rond denk ik.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 14:46 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Vraag is dan: werd het voorheen niet geconstateerd, of hebben ze de norm opgerekt, of komt het echt vaker voor?
Dat idee heb ik ook.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 14:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Da's idd de hamvraag... In de wetenschap dat de ene deskundige veel 'makkelijker' een dyslexieverklaring afgeeft dan de andere, zou het wel eens zo kunnen zijn dat er veel kinderen met een dyslexieverklaring rondlopen die feitelijk helemaal geen dyslexie hebben, maar die gewoon geen goed onderwijs hebben gehad...
Nogmaals, dit is onzin. Zowel dyslexie als dyscalculie worden vastgesteld door deskundigen (orthopedagoog / psycholoog). Je krijgt niet 'zomaar' een dyslexieverklaring. Er worden uitgebreide tests gedaan (kost ongeveer ¤ 450,-). Het heeft heel wat voeten in de aarde om zo'n verklaring te krijgen! Wat niet wegneemt dat ze mi soms wel te makkelijk gegeven worden.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 14:51 schreef Ynske het volgende:
het werd wel geconstateerd, maar men gilde het niet zo rond denk ik.
tegenwoordig word er door artsen vaak gezegd je hebt dat of dat, zonder dat er echt een gedegen onderzoek gedaan is. zoals ook al eens eerder gezegd werd, is men soepeler geworden met het plakken van etiketjes.
ik ben het helemaal met je eens dat er genoeg voor gedaan moet worden, maar zoals je zelf al zegt, er zijn er genoeg die te gemakkelijk gegeven wordenquote:Op woensdag 12 oktober 2005 14:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nogmaals, dit is onzin. Zowel dyslexie als dyscalculie worden vastgesteld door deskundigen (orthopedagoog / psycholoog). Je krijgt niet 'zomaar' een dyslexieverklaring. Er worden uitgebreide tests gedaan (kost ongeveer ¤ 450,-). Het heeft heel wat voeten in de aarde om zo'n verklaring te krijgen! Wat niet wegneemt dat ze mi soms wel te makkelijk gegeven worden.
Problemen met de werkwoordsspelling zijn NIET dyslexiegerelateerd. Dingen die volgens regeltjes geschreven kunnen worden, kunnen prima worden geleerd door dyslecten.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 14:58 schreef Ynske het volgende:
[..]
ik ben het helemaal met je eens dat er genoeg voor gedaan moet worden, maar zoals je zelf al zegt, er zijn er genoeg die te gemakkelijk gegeven worden
daarnaast zijn er ook genoeg schoolartsen geweest die gilden dat kinderen last van dyslexie/dyscalculie hadden, terwijl dat niet zo bleek te zijn achteraf.
en dan heb ik het nog niet over de groep mensen die omdat ze wat moeite met rekenen hebben of problemen hebben met d, dt en t gillen dat ze dyscalculie of dyslexie hebben.
want dat is in mijn ogen alleen maar omdat mensen aandacht willen hebben
dat weet ik maar er zijn genoeg mensen die het daar wel op gooienquote:Op woensdag 12 oktober 2005 15:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Problemen met de werkwoordsspelling zijn NIET dyslexiegerelateerd. Dingen die volgens regeltjes geschreven kunnen worden, kunnen prima worden geleerd door dyslecten.
juist, en daar baal ik zo van, dat mensen maar blijven roepen van dit of dat, maar niet achter officiële verklaringen aan gaan.quote:Mensen kunnen wel roepen dat een kind dyslexie heeft, maar daar kan verder niets mee gedaan worden zoalng er geen officiële verklaring is.
Heel simpel.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 15:03 schreef Ynske het volgende:
[..]
dat weet ik maar er zijn genoeg mensen die het daar wel op gooien
[..]
juist, en daar baal ik zo van, dat mensen maar blijven roepen van dit of dat, maar niet achter officiële verklaringen aan gaan.
Met de rekenmachine is het dan misschien voor jou makkelijker om het als volgt te doen. Stel je wilt weten wat 35, 225 en 1395 voor percentages van 98 zijn. Het enige dat je hoeft te doen is vermenigvuldigen:quote:Op woensdag 12 oktober 2005 10:47 schreef Nastybtch het volgende:
Trouwens, al heb ik een rekenmachine, %-en uitrekenen lukt me dan nog niet, ik haal bijvoorbeeld ook altijd keer en gedeeld door, door elkaar :S
Wat je dus eigenlijk doet is een komma plaatsen voor de laatste twee getallen van het percentage. Uiteraard is ,35 gelijk aan 0,35. Uiteraard is deze methode voor hoofdrekenen weer wat minder geschikt, maar misschien heb je er wat aan.quote:98 * 0,35
98 * 2,25
98 * 13,95
neequote:Op woensdag 12 oktober 2005 15:33 schreef thabit het volgende:
Er zijn behoorlijk wat briljante wiskundigen die absoluut niet kunnen rekenen.
"Leidens ontzet was in 1574."
"Ah, dat was dus zo'n 300 jaar geleden."
Hebben die ook dyscalculie?
Denk eens na jongen...quote:Op woensdag 12 oktober 2005 15:33 schreef thabit het volgende:
Er zijn behoorlijk wat briljante wiskundigen die absoluut niet kunnen rekenen.
"Leidens ontzet was in 1574."
"Ah, dat was dus zo'n 300 jaar geleden."
Hebben die ook dyscalculie?
Getallen in verkeerde volgorde opschrijven heeft volgens mij meer te maken met hoe getallen worden uitgesproken in het Nederlands en niets met een psychische aandoening. In het getal 34 schrijf je eerst een 3 en dan een 4, maar als je het uitspreekt is het "vierendertig", dus eerst een 4 en dan een 3.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 15:35 schreef Ynske het volgende:
[..]
nee
het probleem zit hem niet in de wiskunde
wiskunde is het logisch toepassen van regels
dyscalculie is het problemen hebben met getallen
het omdraaien van getallen
als een getal gezegd word, deze in verkeerde volgorde opschrijven etc
Het bestaan van dyscalculie kan dan misschien wel wetenschappelijk aangetoond worden, het feitelijk vaststellen of iemand het heeft zal zeker niet wetenschappelijk zijn.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 15:36 schreef Renesite het volgende:
[..]
Denk eens na jongen...
Het moet allemaal eerst eventjes wetenschappelijk vastgelegd worden.
Maar je kan wel tekenen er van vinden, maar zoals ik al zei: Laat het onderzoeken.
Is het ook neurologisch vastgesteld dat dyscalculie bestaat (dus dat er echt een fysieke afwijking is in hersenstructuur?)quote:Op woensdag 12 oktober 2005 15:36 schreef Renesite het volgende:
[..]
Denk eens na jongen...
Het moet allemaal eerst eventjes wetenschappelijk vastgelegd worden.
Maar je kan wel tekenen er van vinden, maar zoals ik al zei: Laat het onderzoeken.
stoor·nis (de ~ (v.), ~sen)quote:Op woensdag 12 oktober 2005 16:36 schreef Nastybtch het volgende:
Een stoornis op het gebied van rekenen, rekenzwakte >> betekent dat niet al dat het neurologisch is aangetoont dan?
Geen idee, ik ga er van uit van wel, maar het is de vraag of iemand dat heeft, dus als het bestaat kan die gene het bést hebben.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 15:40 schreef thabit het volgende:
[..]
Is het ook neurologisch vastgesteld dat dyscalculie bestaat (dus dat er echt een fysieke afwijking is in hersenstructuur?)
Ik zou maar niet zelf de onderhandelingen voeren bij de hypotheekadviseur. Thisbe: "Ja doe mij maar een rentepercentage van 6,25 %". Adviseur: "Deal".quote:Op woensdag 12 oktober 2005 21:43 schreef Thisbe het volgende:
Ach, ik kan ook geen cijfers opschrijven!
Als iemand 58 zegt, dan schrijf ik eerst de 8 op (die hoor je het eerst) en dan de 5.
Ja dan krijg je 85![]()
Ik ben gisteren tijdens een tentamen ook bijna de mist ingegaan omdat ik een wettekst voorlas en een percentage (6, 25%) niet kon voorlezen. De docent: "Er staat geen 2,65%"![]()
Mijn oplossing? Alle cijfers die ik opschrijf een paar keer checken, of het door iemand anders laten controleren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |