Daar ben ik niet zo zeker van of dat niet te verhelpen is. Ik geloof persoonlijk niet zo dat het iets is waar je mee geboren wordt en waar vervolgens niks meer aan te doen is. Of dan toch niet in alle gevallen. Ik zie veel kinderen die een dyslexieverklaring hebben maar die feitelijk nauwelijks dyslectisch zijn. Ze maken geen dyslexiefouten, ze maken andere typen fouten. Dyslexie is voor sommigen ook een excuus om dan maar gewoon niet meer je best te doen om fatsoenlijk te spellen, want 'je kunt het toch niet'.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:07 schreef Nastybtch het volgende:
Ja maar ik denk dat als je eenmaal dyscalculie hebt, het vrij weinig zin heeft daar meer aan te doen op het basisonderwijs, tafels gaan dan wel bij mij, omdat je die inderdaad gewoon keihard moet opdreunen, en dan zo vaak dat je zelfs in je slaap nog tafels voor je ziet. Maar ik denk dat dat heel moeilijk is om te leren, net als dyslectie, dat is ook niet te verhelpen toch?
Dyslexie mag niet zomaar door een docent worden opgeplakt. Leerlingen moeten een officieel onderzoek ondergaan voordat ze een verklaring krijgen. Maar de ene onderzoeker (orthopedagoog, psycholoog) geeft veel sneller zo'n verklaring dan de ander...quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:08 schreef XcUZ_Me het volgende:
@Lupa: ik kwam de basisschool af in '92 en toen viel dat volgens mij nog wel mee. Ze hebben het bij mij echt wel geprobeerd maar ik zág het gewoon niet.
Maar ik ben het met je eens dat vooral dyslexie een stickertje is wat al snel wordt opgeplakt door docenten, maar ook door mensen zelf. Ik zie het hier op Fok! ook vaak. De meest vreselijke spel- & taalfouten komen voorbij en als je er iets van zegt krijg je te horen: "Ja maar ik heb dyslexie".
bij mij hebben ze met de grootste moeite geprobeerd om me het rekenenn bij te brengenquote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:05 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik ben docent Nederlands. Op alle scholen stelt men vast dat er steeds meer kinderen binnenkomen met leerstoornissen als dyslexie (nu al rond de 10%!!!) en dyscalculie. Daar moet een oorzaak voor te vinden zijn. Ik vraag me af of het soms iets te maken heeft met de kwaliteit van onderwijs in het basisonderwijs. Ik bedoel, als de PABO-leerlingen hun spellings- en rekentoets op groep 8-niveau al niet eens fatsoenlijk kunnen maken...
Werd er vroeger gewoon niet veel meer geblokt dan nu? Ik heb het idee dat ik vroeger veel meer rijtjes sommen en taaloefeningen kreeg dat wat men nu onder ogen krijgt...quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:05 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik ben docent Nederlands. Op alle scholen stelt men vast dat er steeds meer kinderen binnenkomen met leerstoornissen als dyslexie (nu al rond de 10%!!!) en dyscalculie. Daar moet een oorzaak voor te vinden zijn. Ik vraag me af of het soms iets te maken heeft met de kwaliteit van onderwijs in het basisonderwijs. Ik bedoel, als de PABO-leerlingen hun spellings- en rekentoets op groep 8-niveau al niet eens fatsoenlijk kunnen maken...
Ja dat van die dyslexie was me ook al opgevallen hier...quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:08 schreef XcUZ_Me het volgende:
@Lupa: ik kwam de basisschool af in '92 en toen viel dat volgens mij nog wel mee. Ze hebben het bij mij echt wel geprobeerd maar ik zág het gewoon niet.
Maar ik ben het met je eens dat vooral dyslexie een stickertje is wat al snel wordt opgeplakt door docenten, maar ook door mensen zelf. Ik zie het hier op Fok! ook vaak. De meest vreselijke spel- & taalfouten komen voorbij en als je er iets van zegt krijg je te horen: "Ja maar ik heb dyslexie".
Dat is heel goed mogelijk. De didactiek is erg veranderd.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:12 schreef LostFormat het volgende:
Werd er vroeger gewoon niet veel meer geblokt dan nu? Ik heb het idee dat ik vroeger veel meer rijtjes sommen en taaloefeningen kreeg dat wat men nu onder ogen krijgt...
lupa, als jij het systeem van tegenwoordig bekijkt, hoe denk je daar dan over?quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat is heel goed mogelijk. De didactiek is erg veranderd.
a2+b2=c2quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:25 schreef Nastybtch het volgende:
Ja Ynske, vooral dat!
maar ik blijf bij het 1p x 4r =
Wat trouwens ook "leuk" was, driehoeken uitrekenen enzo, stelling van phytagoras, weet ik het allemaal
dat is gewoon leukquote:
quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:50 schreef NiteSpeed het volgende:
Neuh, kinderen zijn vrij lui. Voor zover ik weet doe je alleen maar kennis op als je oprecht ergens interesse in hebt. Welk kind heeft er nou interesse in de vakken taal en rekenen? Dat werkt toch niet.
dat a = 2quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:51 schreef Nastybtch het volgende:
Waarom is b nou 5 als er een 2 boven staat :S:S:S:S
2 staat voor kwadraat, en kwadraat is niets meer dan vermenigvuldigen met het jezelfquote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:51 schreef Nastybtch het volgende:
Waarom is b nou 5 als er een 2 boven staat :S:S:S:S
quote:Op woensdag 12 oktober 2005 12:00 schreef NiteSpeed het volgende:
Het enige wat ik nog niet snap is dat alle getallen tot de macht 0 de waarde 1 krijgen... rare zooi.
Bij normale cijfers staat er in principe het getal 1 boven je cijfer, en kwadraat is twéé keer dat cijfer.. bij tot de macht 0 doe je dus in principe dat getal NIET.. maar het wordt wel een 1
53 = ( vijf kéér vijf kéér vijf ) 125
52 = ( vijf kéér vijf ) 25
51 = ( vijf ) 5
50 = ( geen vijf) 1
dat is in mijn ogen dan ook vijf keer nul = 0 maar dat klopt dan weer neit
quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:50 schreef NiteSpeed het volgende:
Neuh, kinderen zijn vrij lui. Voor zover ik weet doe je alleen maar kennis op als je oprecht ergens interesse in hebt. Welk kind heeft er nou interesse in de vakken taal en rekenen? Dat werkt toch niet.
a2 = 4
b2 = 25
c2 = 2 4 + 25
c2 = 29
Nu nog de wortel trekken en je bent klaar.
Doe het de andere kant op, dan begrijp je het wel. Elke onderliggend getal is factor 5 kleiner:quote:Op woensdag 12 oktober 2005 12:00 schreef NiteSpeed het volgende:
Het enige wat ik nog niet snap is dat alle getallen tot de macht 0 de waarde 1 krijgen... rare zooi.
Bij normale cijfers staat er in principe het getal 1 boven je cijfer, en kwadraat is twéé keer dat cijfer.. bij tot de macht 0 doe je dus in principe dat getal NIET.. maar het wordt wel een 1
53 = ( vijf kéér vijf kéér vijf ) 125
52 = ( vijf kéér vijf ) 25
51 = ( vijf ) 5
50 = ( geen vijf) 1
Er zijn ontwikkelingen die ik heel positief vind, maar er zijn ook ontwikkelingen waarvan ik gruwel. Je 'mag' tegenwoordig bijna niet meer van leerlingen vragen dat ze bijvoorbeeld iets in hun kop stampen. Maar dat is imo gewoon nódig om dingen echt goed te leren. Je komt er niet met alleen maar gezellig groepswerk.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:37 schreef Ynske het volgende:
lupa, als jij het systeem van tegenwoordig bekijkt, hoe denk je daar dan over?
ik hoorde toevallig dat ze een nieuw rekensysteem hebben tegenwoordig
6 erbij 12 eraf
ipv
plus 6 min 12
voor mij maakt dat het nog verwarrender...
Nou, dat is dus echt grote onzin. Misschien moet je het boek The Gift of Dyslexia eens lezen.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:41 schreef NiteSpeed het volgende:
Het valt me wel altijd op dat mensen met dyslectie enorm dom in mijn ogen zijn. Ik ben nog geen één uitzondering tegenkomen.
Mensen met het Syndroom van Down noemen ze ook uniek en bijzonder. En het is vrij normaal dat als je een groot gebrek hebt, dat een ander systeem dat opvangt. Blinde mensen ontwikkelen goede oren, en dyslecten houden zich simpelweg (vaak) meer met creatieve dingen bezig omdat ze onderontwikkeld zijn op een ander gebied.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 12:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nou, dat is dus echt grote onzin. Misschien moet je het boek The Gift of Dyslexia eens lezen.
http://www.dyslexia.com/bookstore/firstchapter.htm
Dat soort eufemismen kots ik van, om eerlijk te zijn.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 12:35 schreef NiteSpeed het volgende:
Mensen met het Syndroom van Down noemen ze ook uniek en bijzonder.
In dit geval werkt het anders denk ik. De hersenen van een (echte) dyslect wérken heel anders (niet beter of slechter, simpelweg anders). Magoed, dyslecten zijn dus niet 'dommer' dan andere mensen. Als ik naar mijn leerlingen kijk, is dat echt een opmerking die nergens op slaat.quote:En het is vrij normaal dat als je een groot gebrek hebt, dat een ander systeem dat opvangt. Blinde mensen ontwikkelen goede oren, en dyslecten houden zich simpelweg (vaak) meer met creatieve dingen bezig omdat ze onderontwikkeld zijn op een ander gebied.
Dat komt waarschijnlijk doordat jij bevooroordeeld bent. En tegen vooroordelen valt nu eenmaal niet op te lullen. Als iemand dyslectisch is, wíl jij blijkbaar graag denken dat diegen dom is. Dat proef ik althans in wat je zegt.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 12:35 schreef NiteSpeed het volgende:
Daarnaast overtuigt het lezen van een boek mij er echt niet van dat de dyslecten die ik tot nu toe ontmoet heb allemaal NIET dom en simpel zijn.
Het zijn gewoon mongooltjes, niets meer en niet minder. Maar aangezien sommige mensen ze in een slachtoffersrol plaatsen (want zo slecht hebben de meesten het niet, integendeel) moeten ze er meteen wat zogenaamd positieve eigenschappen aan toekennenquote:Op woensdag 12 oktober 2005 12:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat soort eufemismen kots ik van, om eerlijk te zijn.
[..]
Ze werken vrij anders ja, maar ik heb net tegen beter weten in toch het eerste hoofdstuk gelezen. In grote lijnen komt het er wel op neer dat hun andere talenten/zintuigen zich beter doorontwikkelen omdat ze iets anders missen.quote:In dit geval werkt het anders denk ik. De hersenen van een (echte) dyslect wérken heel anders. Magoed, dyslecten zijn dus niet 'dommer' dan andere mensen. Als ik naar mijn leerlingen kijk, is dat echt een opmerking die nergens op slaat.
Nee hoor, ik ken een paar dyslecten en stuk voor stuk vind ik ze echt dom gewoon. Veel VMBO gepeupelte, typisch pubergedrag en meer van dat soort zooi. Lekker boeken op scootertjesquote:Op woensdag 12 oktober 2005 12:38 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat komt waarschijnlijk doordat jij bevooroordeeld bent. En tegen vooroordelen valt nu eenmaal niet op te lullen. Als iemand dyslectisch is, wíl jij blijkbaar graag denken dat diegen dom is. Dat proef ik althans in wat je zegt.
Twee boeren verkopen hun koeien op de markt. Boer A zegt tegen boer B: "Als jij mij nou een van je koeien geeft, dan hebben we allebei even veel koeien." Boer B zegt: "Ik heb een beter idee. Als jij mij een van jouw koeien geeft, dan heb ik twee keer zoveel koeien als jij."quote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:18 schreef XcUZ_Me het volgende:
Breuken
Staartdelingen
Vraagsommen![]()
Pietje heeft 72 knikkers, Janetje heeft er 37. Ze gaan samen knikkeren. Tijdens het eerste potje verliest Pietje tweevijfde van zijn knikkers. Tijdens het tweede potje verliest Janetje, ze is 13 knikkers kwijt. Hoeveel knikkers hebben beide over aan het eind?
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH!!!!!
laat ik t zo omschrijven bij mij zit het probleem niet in de logicaquote:Op woensdag 12 oktober 2005 12:49 schreef NiteSpeed het volgende:
Dyslectie is ook een kutwoord ook hoor, vrij ironisch. Maar een tekstinhoud kan je ook horen, dat gaat via een ander zintuig dan met je ogen. Dan komt het beter ontwikkelde gebied weer om de hoek kijken.
Ik gooide niet voor niets mijn uitleg bij de sommetjes in fonetische taal tussen haakjes erachter, dus dat snappen is eerder in de zin van "de logica achter de wiskunde en taal niet doorkrijgen omdat het nooit op een manier wordt uitgelegd die jij kan gebruiken".
Het is dus dyslexie.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 12:49 schreef NiteSpeed het volgende:
Dyslectie is ook een kutwoord ook hoor, vrij ironisch.
Ik zou domheid best als excuus willen gebruiken, helaas zal dat niet overtuigend overkomen. Feit is dat domheid niets anders is dan het bezitten van een stel hersens dat op bepaalde gebieden minder functioneert dan de norm. Als je maar genoeg van dit soort afwijkingen als dyscalculie etc hebt val je wel degelijk te kwalificeren als dom.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 10:34 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ik weet het niet, gebruik jij het dan als excuus?
Weet je, er zijn bij communicatie altijd een zender en meedere ontvangers. Als die niet op één lijn zitten, dan gaat de communicatie mis.
Nou kun je de zender EN de ontvangers afstemmen. Maar wat is handiger? De zender afstemmen op de ontvangers, of de ontvangers afstemmen op de zender? Het tweede natuurlijk. Als alle ontvangers op een onderling andere lijn zitten, kun je de zender afstemmen wat je wil, maar je zult nooit alle ontvangers bereiken. De ontvangers moeten zich dus op de zender afstemmen.
Zo ook bij communicatie op een forum. De zender kan alleen zijn best doen om een zo duidelijk mogelijk signaal af te geven, dwz. de schrijver van een post kan alleen zijn best doen om zo duidelijk mogelijk te maken wat hij bedoelt. De ontvangers moeten zich op de zender afstemmen, dwz. de lezers van de post moeten hun best doen om te snappen wat er bedoeld wordt.
Eén van de dingen die je kunt doen is door niet gelijk je eerste reactie op te schrijven, maar eventjes laten bezinken wat je zojuist gelezen hebt. Echt hoor, je zult zien hoe goed het Fok! forum op zou knappen als iedereen dat eens deed.
Binnenkort komt TBS zeker in de modequote:Op woensdag 12 oktober 2005 14:01 schreef thabit het volgende:
Vijf jaar geleden waren ADHD en RSI heel populair. Tot een jaar geleden ofzo had iedereen borderline en dyslexie. Ik begon me de laatste tijd al heel erg af te vragen wat de nieuwe mode zou kunnen worden, maar dat is dus blijkbaar dyscalculie. En misschien nog wel iets anders erbij.
Ik denk niet dat RetepV veel weet. En TBS is inderdaad gezellig, lekker zeilen op de Friese merenquote:Op woensdag 12 oktober 2005 14:37 schreef Nastybtch het volgende:
Ja maar wat kan die RetepV nou weten over mensen hier hun afwijkingen?
haha TBS, gezellig
Jeetje zeg! Ik ben al sinds 1986 in de modequote:Op woensdag 12 oktober 2005 14:01 schreef thabit het volgende:
Vijf jaar geleden waren ADHD en RSI heel populair. Tot een jaar geleden ofzo had iedereen borderline en dyslexie. Ik begon me de laatste tijd al heel erg af te vragen wat de nieuwe mode zou kunnen worden, maar dat is dus blijkbaar dyscalculie. En misschien nog wel iets anders erbij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |