Dus als je anderen vergeeft ,vergeeft God jou ook.quote:Mattheus 6: 14,15. "Want indien gij den mensen hun misslagen vergeeft, zal ook uw hemelse Vader u vergeven; maar indien gij den mensen niet vergeeft, zal uw Vader ook u uw misslagen niet vergeven."
quote:Romeinen 3:21; Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten: 22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.
Volgens veel aanhangers van het christelijk geloof welquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 22:55 schreef jehovaguerilla het volgende:
Ik bedoel... je kan toch niet echt geloven dat God (als ie bestaat) iedereen wel ff gaat vergeven?
tsja... het is geen kutboek >>> je moet het gewoon zien als een mooie verzameling verhaaltjesquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 23:10 schreef jehovaguerilla het volgende:
Maar de bijbel praat het dus goed.. dat bedoel ik ook een beetje.
Kutboek.
Nou er echt in geloven kan zeker wel, dat zie je om je heen. Echt rechtvaardig komt het in mijn ogen niet over nee. Probleem is dat je het antwoord toch niet te weten komtquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 22:55 schreef jehovaguerilla het volgende:
Ik bedoel... je kan toch niet echt geloven dat God (als ie bestaat) iedereen wel ff gaat vergeven?
Ik wil eigenlijk dat een reli-figuur hierover met mij in discussie treedt.
*houdt adem in*
Wat een korte maar heldere/nuchtere post !quote:Op woensdag 12 oktober 2005 07:25 schreef BaajGuardian het volgende:
de bijbel is ook letterlijk , maar destijdse interpetaties.
wil niet zeggen dus dat god bestaat , maar dat iets god genoemd is.
Nee.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 17:10 schreef jehovaguerilla het volgende:
Het nieuwe testament zuigt dus behoorlijk hard.
Welke boel is verpauperd?quote:En is er wellicht de schuld van dat de boel zo verpauperd is.
Je kunt mensen niet de schuld geven van iets dat ze gedaan hebben.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 18:58 schreef jehovaguerilla het volgende:
Ik geef de kerk de schuld dat ze door de eeuwen heen mensen zo uitgebuit hebben.
Ik bedoelde de kerk als instituut.En of mensen nu binnen jouw eigen kring staan of daarbuiten ,vergiffenis blijft vergiffenis. Iemand die jij niet kent kan je ook slechte dingen aandoen.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 19:03 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Je kunt mensen niet de schuld geven van iets dat ze gedaan hebben.
Maar goed, in dit geval is ''vergeven'' natuurlijk voorbehouden aan mensen tot wie je daadwerkelijk in een betrekking staat. Ik kan een Newfoundlander niet vergeven, of de paus. Buiten je eigen kring worden dergelijke begrippen arbitrair.
Ben ik het niet mee eens. Anders is de hel ook nergens goed voor.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 19:05 schreef Dromenvanger het volgende:
God zal wel moeten vergeven. Het zijn namelijk zijn creaties en vergeeft hij zijn creaties niet, dan zal hij ook nooit zichzelf kunnen vergeven dat hij een creatie op aarde heeft gezet.
Dat klopt, maar dan kom je automatisch in een betrekking tot hem te staan.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 19:17 schreef jehovaguerilla het volgende:
[..]
.En of mensen nu binnen jouw eigen kring staan of daarbuiten ,vergiffenis blijft vergiffenis. Iemand die jij niet kent kan je ook slechte dingen aandoen.
[..]
Ik geloof niet in een hel. Ik denk dat ieder mens uiteindelijk goed kan terecht komen. Je gaat verder omhoog. Alleen kan het langer duren voordat je terecht komt op de juiste plek.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 19:17 schreef jehovaguerilla het volgende:
Ben ik het niet mee eens. Anders is de hel ook nergens goed voor.
Er zijn mensen die denken dat dit leven hier de ultieme test is om in de hemel te komen.
Dan staat je eigenbelang vooropquote:Op woensdag 12 oktober 2005 20:25 schreef BaajGuardian het volgende:
ik vergeef mensen opdat hun een ander kunnen vergeven.
quote:Op woensdag 12 oktober 2005 20:24 schreef Hallulama het volgende:
Jezelf vergeven, en de mensen om je heen vergeven, schijnt HEEL erg gezond te zijn.
Jij voegt niets toequote:Op woensdag 12 oktober 2005 20:24 schreef BaajGuardian het volgende:
jij bent hier negatief.
En jezelf, kun je jezelf ook vergeven? Voor alle eigenschappen die je hebt maar liever niet zou willen hebben bijvoorbeeld, indien van toepassing op jou, en voor jou.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 20:25 schreef BaajGuardian het volgende:
ik vergeef mensen opdat hun een ander kunnen vergeven.
Wat is duister, hoe definieer je dat?quote:Op woensdag 12 oktober 2005 20:08 schreef Dromenvanger het volgende:
Weet je waarom we allemaal een duistere kant hebben volgens mij?
Een donkere walm voor je ogen. Waar je de waarheid niet ziet.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 21:18 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Wat is duister, hoe definieer je dat?
Hij kan nu misschien wel anderen vergeven.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 09:09 schreef BaajGuardian het volgende:
en ik vergeef het je maar verwacht niet meer een leuke discussie.
Lijkt mij niet zo leuk hoor... maarreh als het jou leuk lijkt moet je het eens proberenquote:Op donderdag 13 oktober 2005 00:46 schreef benenjerryijs het volgende:
leuk hoor leven naar een boek wat honderden jaren oud is
wat is dit voor absurde reactie ... pffquote:Op zondag 16 oktober 2005 06:47 schreef BaajGuardian het volgende:
peter pan of niet ..
nou , daar moest je ook van geloven en dan kon je vliegen.quote:Op zondag 16 oktober 2005 08:47 schreef HRR het volgende:
[..]
wat is dit voor absurde reactie ... pff
quote:Op zondag 16 oktober 2005 10:13 schreef rooierooie het volgende:
Ik ben ook een reli-figuur en wil er ook best op reageren.
Het begrip vergeving speelt in het christelijke geloof inderdaad een centrale rol, daarin onderscheidt het christelijke geloof zich misschien wel het meest van andere geloven.
Het hele leven van Jezus op aarde stond in het teken van het mogelijk maken dat God mensen zou kunnen vergeven.
Dan moet je wel snappen wat vergeving eigenlijk is en wat berouw/spijt eigenlijk is.
Als je de vergeving niet van mensen ontvangt, dan is er altijd God die je vergeeft.
Ik begrijp tegenstanders van het christelijke geloof die lopen af te geven op dat vergevingsaspect nooit, omdat het in mijn ogen juist zoiets prachtigs is.
Het is al vaker uitgelegd, dat verschil tussen het oude en het nieuwe testament. Met de komst van Jezus is alles veranderd. Wat er in het oude testament staat is heel vaak een voorafspiegeling (dus een beeld van iets dat nog gaat gebeuren) van iets dat in het nieuwe testament staat. Het offer dat in het oude testament diende als middel om vergeving af te dwingen, bijvoorbeeld door een onschuldig lam te slachten, is een voorafspiegeling van het offer van Jezus, die ook onschuldig was en zichzelf offerde om vergeving voor anderen mogelijk te maken. Doordat Jezus dat heeft gedaan, is de oude manier van offeren niet meer nodig en hoeft er nooit meer bloed te vloeien. Zo zijn er heel veel dingen in het oude testament die op het eerste gezicht raar en onbegrijpelijk lijken, maar die een diepere, geestelijke betekenis hebben.quote:Op maandag 17 oktober 2005 07:03 schreef DennisMoore het volgende:
Het is een raar soort vergeving, die (vooral) oud-testamentische.
Eerst moet er bloed vloeien. En niet eens per se het bloed van de schuldige, maar het 'mag' ook bloed van een onschuldige zijn.
Slaat nergens op, en gaat in tégen de moraal.
Ik ben heel goed bekend met de parallellen die (m.i. vaak geforceerd) getrokken worden tussen Oude en Nieuwe Testament.quote:Op maandag 17 oktober 2005 13:57 schreef rooierooie het volgende:
Het is al vaker uitgelegd, dat verschil tussen het oude en het nieuwe testament. Met de komst van Jezus is alles veranderd. Wat er in het oude testament staat is heel vaak een voorafspiegeling (dus een beeld van iets dat nog gaat gebeuren) van iets dat in het nieuwe testament staat. Het offer dat in het oude testament diende als middel om vergeving af te dwingen, bijvoorbeeld door een onschuldig lam te slachten, is een voorafspiegeling van het offer van Jezus, die ook onschuldig was en zichzelf offerde om vergeving voor anderen mogelijk te maken. Doordat Jezus dat heeft gedaan, is de oude manier van offeren niet meer nodig en hoeft er nooit meer bloed te vloeien. Zo zijn er heel veel dingen in het oude testament die op het eerste gezicht raar en onbegrijpelijk lijken, maar die een diepere, geestelijke betekenis hebben.
Tja, misschien is dat hét punt.quote:Op maandag 17 oktober 2005 19:22 schreef rooierooie het volgende:
Omdat God rechtvaardig is en niet anders kan dan het kwade straffen.
Een schepper van hemel en aarde, van het hele universum, heeft niet zo'n rare sprookjestruc nodig om 'de dood te overwinnen'. Dat is volstrekt onlogisch. Hij zou simpelweg met zijn goddelijke vingers kunnen knippen, en het was geregeld.quote:Bovendien had Jezus' offer niet alleen tot doel om vergeving mogelijk te maken, maar ook om de dood te overwinnen
Ja, dat vind ik dus een dogma. Een leerstelling die niet te begrijpen is, en die je maar 'gewoon moet aannemen, omdat het toch niet te beredeneren is'. Wie heeft dit dogma verzonnen, deze 'verlossingsleer'? Als je de ontstaansgeschiedenis van de Bijbel zou onderzoeken, en de Kerkelijke geschiedenis, zul je zien dat het bepaalde 'kerkvaders' zijn, die dit soort dingen verzonnen, en er zo in hebben gedrukt, dat eeeeeuwenlang dit soort theorieën voor waar worden aangenomen.quote:Overigens leg ik het nu rationeel uit, maar het hoe en waarom is ook voor mij onmogelijk om echt te bevatten.
Waar heb je van mij gelezen dat ik niet geloof dat God bestaat?quote:Het verschil tussen jou en mij is dat mijn uitgangspunt is dat God bestaat en jouw uitgangspunt dat God niet bestaat.
Die basis heb ik ook zeker gehad hoor.quote:Ik geloof dat God bestaat en dat Hij te vertrouwen is en daarom vind ik het niet erg om sommige dingen niet helemaal voor de volle 100% te begrijpen. Maar ik snap heel goed dat iemand die God niet kent met het bovenstaande helemaal niets kan. Als de basis er niet is, kun je de rest ook niet snappen.
quote:Op maandag 17 oktober 2005 19:22 schreef rooierooie het volgende:
Omdat God rechtvaardig is en niet anders kan dan het kwade straffen. Maar omdat wij die straf helemaal niet zouden overleven, heeft God Jezus die straf voor ons laten dragen. Bovendien had Jezus' offer niet alleen tot doel om vergeving mogelijk te maken, maar ook om de dood te overwinnen en dat heeft Jezus gedaan door daadwerkelijk te sterven en weer tot leven te komen. Daardoor zal de dood voor ons niet het einde zijn. Overigens leg ik het nu rationeel uit, maar het hoe en waarom is ook voor mij onmogelijk om echt te bevatten. Het verschil tussen jou en mij is dat mijn uitgangspunt is dat God bestaat en jouw uitgangspunt dat God niet bestaat. Ik geloof dat God bestaat en dat Hij te vertrouwen is en daarom vind ik het niet erg om sommige dingen niet helemaal voor de volle 100% te begrijpen. Maar ik snap heel goed dat iemand die God niet kent met het bovenstaande helemaal niets kan. Als de basis er niet is, kun je de rest ook niet snappen.
Onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede, nie'waar?quote:Op maandag 17 oktober 2005 22:44 schreef rooierooie het volgende:
Wat jouw laatste vraag betreft: ik heb er simpelweg geen enkele reden voor om eraan te twijfelen dat deze compilatie van bijbelboeken door God zo gewild is.
Dit is een ook hoe ik zo'n zin lees. Ik ben het hier dus volledig mee eens.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 22:47 schreef sweetgirly het volgende:
Een andere interpretatie kan zijn, als je anderen vergeeft, vergeef je jezelf.
Stopt het lijden enzo (die wij onszelf aandoen in die zin). Misschien bedoelde hij dat wel * scheel kijkt erbij.
En hoe kom je bij deze leuke beeldspraak? Is dat een geloof?quote:Op woensdag 19 oktober 2005 13:39 schreef Bright het volgende:
Ik zal aangeven hoe ik het zie:
Jezus is met Zijn komst tussen ons en zijn Vader in gaan staan. Hij biedt ons aan God aan, maar dan niet zoals wij zijn, maar zoals God ons ziet: zuiver en puur, zonder zonden, zoals God ons (Adam/Eva) oorspronkelijk geformeerd heeft.
Dit is zeer belangrijk, want dit houdt dus in dat God onze zonden niet eens kan zien!
Mag ik een stukje uit de Islam quoten betreffende vergeven of gaat het echt puur om Christendom?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 22:37 schreef jehovaguerilla het volgende:
De christelijke uitleg zegt dat Jezus is gestorven voor onze zonden.
God vergeeft ons als wij de fout in gaan zoals in het verhaal van jezus en Dismas (de 'goede' dief)
Na hun kruisiging toonde Dismas berouw en beloofde jezus hem een plek in het paradijs.
Dit geldt ook voor moordenaars en verkrachters etc. want God vergeeft je als je maar berouw toont ,of makkelijker nog..
[..]
Dus als je anderen vergeeft ,vergeeft God jou ook.
Dus kan iedereen eigenlijk alles doen wat ie wilt
Wat een tegenstrijdig zooitje eigenlijk.
Niet dat ik de bijbel zo letterlijk neem maar ik wou er even een discussie over aanzwengelen.
Argue with me ,plz.
Want God zal elke daad doen komen in het gericht over al het verborgene, hetzij goed, hetzij kwaad.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 13:39 schreef Bright het volgende:
Hmm ... ik heb niet de hele discussie gevolgd, maar reageer alleen op de OP (lezen doe'k nog wel later, hoor, maar nu te weinig tijd daarvoor)
Belijden we elkaar niet onze zonden, dan zullen we nooit zuiver kunnen worden.
Bij het belijden kunnen en mogen we altijd gebruik maken van Jezus en God, want uiteindelijk zal de vergeving van onze zonden door een medemens afkomstig zijn van God.
(Het 'goede' in de medemens dat ons vergeving kan geven is een deel van God zelf!)
Zo, ben benieuwd of iemand dit leest; het is zeker stof tot discussie.
Ik ben dan ook heel benieuwd wat hierover te zeggen is ...
"zoon van Aadam, al zou je tot Mij komen met zoveel zonden dat deze de aarde kunnen vullen en Mij dan treft, zonder dat jij iets als deelgenoot aan Mij hebt toegekend, dan zal Ik tot jou komen met een gelijke omvang hieraan aan vergeving."quote:Op donderdag 20 oktober 2005 07:50 schreef Bright het volgende:
Triggershot, in de OP wordt over het Christendom iets gezegd. Als je iets kunt verduidelijken dat daarop slaat, kan dat natuurlijk; ik ben wel benieuwd, want op veel punten zit er minder verschil tussen beide godsdiensten dan veel mensen verwachten.
zon·de1 (de ~, ~n/~s)quote:Op donderdag 20 oktober 2005 14:07 schreef Bright het volgende:
Dank je - 1 ding dan nog: Wat wordt hier met 'zonden' bedoeld? (Wat wordt er eigenlijk in het Jodendom en het Christendom mee bedoeld ... Ook in die geloofsovertuigingen is dit niet altijd even duidelijk)
En dat laatste wordt te vaak vergeten. Dan wordt er (bijvoorbeeld in evangelisatieboekjes) allemaal met leuke beeldspraak gecommuniceerd.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 07:50 schreef Bright het volgende:
Uiteraard is het moeilijk om dit allemaal te begrijpen, daarom worden veel beeldspraken en voorbeelden gebruikt, ook in de bijbel. Daarom, DennisMoore, gebruik ik ook een beeldspraak. En, ja, zo zie ik het, zoals ik al aangaf. Dat is een deel van mijn geloof, ja. Dat heeft er niks mee te maken dat God niet 'om het hoekje zou kunnen kijken', of dat Jezus en God dezelfden zijn (Dat zie ik meer als wel dezelfde, maar dan zoals een mens overdags een rechter is, maar 's avonds gewoon papa of mama van een kind)
Uiteraard kun je met een beeldspraak de werkelijkheid niet goed genoeg uitleggen; het is slechts een benadering.
Evenals dat ik (Here God zij dank) niet te klagen heb , Here Jezus is mijn getuige, in tegendeel zelfs.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 21:02 schreef Veersesmurf het volgende:
Dat zal het zijn![]()
Maar naar mijn defenitie heb ik geen sterkere relatie dan met wie ook op deze aarde dan met God. En toch is het niet zo dat ik geen leven heb, in tegendeel zelfs![]()
Interessant. Heb je bemerkt dat ik het ook helemaal niet heb over een betaling van schuld? Ik geloof ook niet dat Jezus de schuld van onze zonden op zich nam. Ik geloof dat Hij zo diep is geweest als waar een mens ooit zou kunnen komen, op de plaats waar zelfs God niet is, zal ik maar zeggen. (Daarom vroeg Hij ook waarom zijn Vader Hem had verlaten.)quote:Op donderdag 20 oktober 2005 18:06 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
En dat laatste wordt te vaak vergeten. Dan wordt er (bijvoorbeeld in evangelisatieboekjes) allemaal met leuke beeldspraak gecommuniceerd.
En ikzelf vraag me af of het 'theologisch' wel klopt om te beweren dat God de zonden totaal niet meer zou zien, omdat Jezus er tussen zou staan.
Een andere veelgebruikte beeldspraak is die van Jezus als middelaar, God als rechter. God zou dan in je dossier kijken, en zien dat de 'boete voor de overtreding' (*kuch*) al betaald is door iemand, namelijk door zijn zoon/hemzelf. In dat geval zou hij de overtredingen wel zién, maar is de prijs al betaald.
'k Vind het allemaal nogal dubieus, en heel erg gericht op het ouderwetse zonde/schuld/wraak/boete/bloed-idee uit primitieve stammenculturen.
Bij échte vergeving had er helemaal geen schuld betaald hoeven worden door een offer.
quote:Op donderdag 20 oktober 2005 20:41 schreef Veersesmurf het volgende:
De God waar ik een relatie mee heb is een God die mij gemaakt heeft, Hij is degene bij wie ik me veilig voel. Ook praat ik met God (bidden) en zo heb ik een relatie met God (teminste, zo zie ik dat)
vandaar![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |