abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31518940
Ja, die basis geloofde ik dus echt. En dat ging zeker wel verder dan een alleen maar een opvoeding.

En nu weet ik wel dat veel gelovigen dan alleen kunnen antwoorden: "Dan zul je het wel nooit echt geloofd hebben."

Maar dat vind ik een beetje flauw, zo'n uitvlucht. Dan beweren ze in feite dat het onmogelijk is om 'van je geloof af te vallen', omdat je blijkbaar nooit het Ware Geloof had. Wie heeft dat dan wel, vraag ik me af...

En over een discussie, die is altijd nuttig. Aan het denken gezet worden, durven te twijfelen. Dat heeft weinig met 'overtuigen' te maken. Je moet er zelf durven achter komen. Lees maar eens een boek over het ontstaan van de Bijbel. Lees maar eens over de eerste Christelijke stromingen in de eerste eeuwen na Christus, die door de Kerk uitgeroeid zijn, de boeken verbrand.

Wie zegt jou dat déze compilatie van Bijbelboeken de beste is?
pi_31519910
Als jij wilt dat ik ga twijfelen, dan wil je me dus wel overtuigen. Je geeft me niet veel credit door te suggereren dat ik niet zelf zou nadenken. Maar op mij heeft nadenken het effect dat hoe meer ik nadenk, hoe dichter ik juist bij God kom. Ik heb geen angst om te twijfelen, maar ik twijfel gewoon niet. Moet ik dan per se de twijfel gaan zoeken? Waarom zou ik? Ik doe niemand kwaad met mijn geloof. Ik vind overigens dat je heel legitieme vragen stelt, hoor. Begrijpelijke vragen en leuk om over na te denken.

Wat betreft jouw ervaringen, ik zal nooit beweren dat jij dan dus wel nooit echt geloofd zult hebben.

Wat jouw laatste vraag betreft: ik heb er simpelweg geen enkele reden voor om eraan te twijfelen dat deze compilatie van bijbelboeken door God zo gewild is.
pi_31522599
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 22:44 schreef rooierooie het volgende:

Wat jouw laatste vraag betreft: ik heb er simpelweg geen enkele reden voor om eraan te twijfelen dat deze compilatie van bijbelboeken door God zo gewild is.
Onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede, nie'waar?

Maar jij gelooft dus blindelings het kerkelijk dogma dat de huidige compilatie van boeken en brieven letterlijk Gods woord zou zijn. Dat neem jij klakkeloos aan, omdat je dat altijd zo gedaan hebt, en omdat de dominee, en de mensen om je heen zeggen dat dat zo is. En je voelt dat je er niks mee te winnen hebt om hieraan te twijfelen... in tegendeel, waarschijnlijk verlies je er het een en ander door.

Tja... .

Zo kan ik ook wel roepen dat kaboutertjes bestaan. Geen enkele reden om daaraan te twijfelen. .
pi_31522633
Of je kan het aannemen omdat je je erin hebt verdiept en het gaat vergelijken met andere "geestelijke" boeken ..

sim-pel

en ps. heelveel mensen zeggen dat de bijbel allemaal tegenstrijdigheden hebben maar snappen dan niet dat door de komst van Jezus Christus en zijn sterven en opstanding een hele ommekeer hebben gehad voor ook in de bijbel . Omdat ze daarvoor onder het oude verbond leefde en nu met het nieuwe verbond.

maar dat terzeide
pi_31523323
Zolang je geen boek hebt gelezen over de ontstaansgeschiedenis van de Bijbel, de vondsten (DodeZee-rollen, Nag Hamadi, etc) van andere toen gangbare boeken die niet in de compilatie mochten, etc etc... dan heb je géén studie gemaakt van dat heilig verklaarde boek, en heb je je er niet in verdiept.

En vaak praat men slechts na wat er tijdens Bijbelstudie- en evangelisatie-sessies wordt verteld over andere religies...

Het huidige Christendom en de Bijbel zijn een constructie van de Kerk.
Dat daar 'goddelijke inspiratie' (of zelfs 'goddelijk auteurschap') achter zou zitten, is slechts een niet onderbouwd geloof, een dogma.
pi_31544609
Wat dacht je van God wilt dat je jezelf helpt en wilt je daar ook bij helpen..

Verbreek alle banden en contracten met het kwade!

Contract is een stap in de goede richting.. mediteren en in God geloven (Yahweh) een goede tweede.

Er is niets en niemand wat tussen God en iemand in kan staan, dus ook geen kerk, boek of religie.

Daarna kun je misschien leren en lezen over de wereld.. kijken wat er allemaal is:
http://www.educate-yourself.org
http://www.whale.to
http://www.ethericwarriors.com
http://www.matrixwarriors.com

Daarna kun je wellicht orgonite gaan maken en blasten om de wereld te fixen.

yah.
pi_31547975
.
pi_31552400
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 22:47 schreef sweetgirly het volgende:
Een andere interpretatie kan zijn, als je anderen vergeeft, vergeef je jezelf.
Stopt het lijden enzo (die wij onszelf aandoen in die zin). Misschien bedoelde hij dat wel * scheel kijkt erbij.
Dit is een ook hoe ik zo'n zin lees. Ik ben het hier dus volledig mee eens.
pi_31558113
Hmm ... ik heb niet de hele discussie gevolgd, maar reageer alleen op de OP (lezen doe'k nog wel later, hoor, maar nu te weinig tijd daarvoor)

Heb je ook vers 6 (het laatste stukje) gelezen? '... en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden.' Dit slaat op het vergelden van het belijden van je (mis)daden. Positief dus, vergeving, zou je kunnen zeggen.

Ik zal aangeven hoe ik het zie:
Jezus is mete Zijn komst tussen ons en zijn Vader in gaan staan. Hij biedt ons aan God aan, maar dan niet zoals wij zijn, maar zoals God ons ziet: zuiver en puur, zonder zonden, zoals God ons (Adam/Eva) oorspronkelijk geformeerd heeft.
Dit is zeer belangrijk, want dit houdt dus in dat God onze zonden niet eens kan zien! Jezus heeft deze niet alleen vergeven, maar geheel uitgewist. En voor alle mensen, want Jezus is naar de allerdiepste plaats gegaan (de 'hel' (= goddeloos = zonder God) om ons, mensen, terug te halen, te vergeven en aan God aan te bieden.

Wij hoeven dus niet om vergeving te vragen om de zonden die wij naar God toe hebben gedaan (de 'vertikale zonden'). Wel mogen we ze belijden en danken dat Jezus ons heeft vergeven.

Wij kunnen ervoor kiezen om Jezus niet aan te nemen. In feite geven we daarbij aan dat we 'niet gediend' zijn van zijn actie om ons zondeloos aan te bieden. Dat is 1 deel dat hier wordt bedoeld.

Het andere deel heeft te maken met de zonden die wij onderling plegen (de 'horizontale zonden'). Wij moeten een ander vergeven om wat zij hebben gedaan (en uiteraard ook onszelf). Dat is onze 'plicht'. Sterker nog, het initiatief ligt (ook) bij ons zelf! Dus het initiatief ligt zowel bij de dader als het slachtoffer om met het vergevingsproces te beginnen.
Jezus staat niet tussen mensen in zoals Hij tussen mensen en God in staat. Wij moeten dus de horizontale zonden belijden, omdat de (mede)mens ons niet door de bril van Jezus ziet.
Belijden we elkaar niet onze zonden, dan zullen we nooit zuiver kunnen worden. Bij het belijden kunnen en mogen we altijd gebruik maken van Jezus en God, want uiteindelijk zal de vergeving van onze zonden door een medemens afkomstig zijn van God. (Het 'goede' in de medemens dat ons vergeving kan geven is een deel van God zelf!)

Zo, ben benieuwd of iemand dit leest; het is zeker stof tot discussie. Ik ben dan ook heel benieuwd wat hierover te zeggen is ...
pi_31562886
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 13:39 schreef Bright het volgende:

Ik zal aangeven hoe ik het zie:

Jezus is met Zijn komst tussen ons en zijn Vader in gaan staan. Hij biedt ons aan God aan, maar dan niet zoals wij zijn, maar zoals God ons ziet: zuiver en puur, zonder zonden, zoals God ons (Adam/Eva) oorspronkelijk geformeerd heeft.

Dit is zeer belangrijk, want dit houdt dus in dat God onze zonden niet eens kan zien!
En hoe kom je bij deze leuke beeldspraak? Is dat een geloof?
pi_31567887
Door deze beeldspraak is het makkelijker voor ons mensen om te snappen wat er op goddelijk niveau gebeurd denk ik.

Voor de rest zou ik op de post van Rooierooie op maandag 17 oktober 2005 @ 19:22 nog amen willen zeggen
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_31569258
Wat er volgens jou op goddelijk niveau gebeurt.
De vraag is natuurlijk of de beeldspraak klopt... en of God niet om een hoekje zou kunnen kijken.
Bovendien is hij zélf natuurlijk gelijk aan Jezus, dus hij staat dan zichzelf in de weg, etc etc.

Ik ken de vele beeldspraken uit o.a. de evangelisatieboekjes. .
Een kruisje dat een bruggetje vormt over een kloof... ook zo'n leuke.
pi_31569404
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 22:37 schreef jehovaguerilla het volgende:
De christelijke uitleg zegt dat Jezus is gestorven voor onze zonden.
God vergeeft ons als wij de fout in gaan zoals in het verhaal van jezus en Dismas (de 'goede' dief)
Na hun kruisiging toonde Dismas berouw en beloofde jezus hem een plek in het paradijs.
Dit geldt ook voor moordenaars en verkrachters etc. want God vergeeft je als je maar berouw toont ,of makkelijker nog..
[..]

Dus als je anderen vergeeft ,vergeeft God jou ook.
Dus kan iedereen eigenlijk alles doen wat ie wilt

Wat een tegenstrijdig zooitje eigenlijk.
Niet dat ik de bijbel zo letterlijk neem maar ik wou er even een discussie over aanzwengelen.

Argue with me ,plz.
Mag ik een stukje uit de Islam quoten betreffende vergeven of gaat het echt puur om Christendom?
  donderdag 20 oktober 2005 @ 05:32:26 #89
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_31573949
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 13:39 schreef Bright het volgende:
Hmm ... ik heb niet de hele discussie gevolgd, maar reageer alleen op de OP (lezen doe'k nog wel later, hoor, maar nu te weinig tijd daarvoor)

Belijden we elkaar niet onze zonden, dan zullen we nooit zuiver kunnen worden.
Bij het belijden kunnen en mogen we altijd gebruik maken van Jezus en God, want uiteindelijk zal de vergeving van onze zonden door een medemens afkomstig zijn van God.
(Het 'goede' in de medemens dat ons vergeving kan geven is een deel van God zelf!)

Zo, ben benieuwd of iemand dit leest; het is zeker stof tot discussie.
Ik ben dan ook heel benieuwd wat hierover te zeggen is ...
Want God zal elke daad doen komen in het gericht over al het verborgene, hetzij goed, hetzij kwaad.

Hoor naar Mij, Jakob, Israël, mijn geroepene.
Ik ben dezelfde, Ik ben de eerste, ook ben Ik de laatste; ook heeft mijn hand de aarde gegrondvest en mijn rechterhand heeft de hemelen uitgebreid.
Roep Ik hen, zij staan daar tezamen.

Vergadert u allen en hoort.

Wie onder hen heeft dit verkondigd?

Zo zegt de HERE, uw Verlosser, de Heilige Israëls:
Ik ben de HERE, uw God, die u leert, opdat het u welga; die u de weg doet betreden, die gij moet gaan.

Onze Vader die in de hemelen zijt,
uw naam worde geheiligd;
uw Koninkrijk kome;
uw wil geschiede,
gelijk in de hemel alzo ook op de aarde.
Geef ons heden ons dagelijks brood;
en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren;
en leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze.
Want Uwer is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.

Want indien gij de mensen hun overtredingen vergeeft, zal uw hemelse Vader ook u vergeven; maar indien gij de mensen niet vergeeft, zal ook uw Vader uw overtredingen niet vergeven.

En wanneer gij vast, toont dan niet, zoals de huichelaars, een somber gelaat;
want zij maken hun aangezicht ontoonbaar, om zich aan de mensen te vertonen,
wanneer zij vasten.
Voorwaar, Ik zeg u, zij hebben hun loon reeds.

Maar gij, zalf uw hoofd, als gij vast, en was uw gelaat,
om u niet bij uw vasten aan de mensen te vertonen,
maar aan uw Vader,
die in het verborgene is; en uw Vader, die in het verborgene ziet,
zal het u vergelden.

Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden;
klopt en u zal opengedaan worden.
Want een ieder, die bidt, ontvangt, en wie zoekt, vindt, en wie klopt,
hem zal opengedaan worden.
Of welk mens onder u zal, als zijn zoon hem om brood vraagt, hem een steen geven?
Of als hij een vis vraagt, zal hij hem toch geen slang geven?
Indien dan gij,
hoewel gij slecht zijt,
goede gaven weet te geven aan uw kinderen,
hoeveel te meer zal uw Vader in de hemelen het goede geven aan hen,
die Hem daarom bidden.
Alles nu wat gij wilt, dat u de mensen doen, doet gij hun ook aldus:
want dit is de wet en de profeten.

Gaat in door de enge poort, want wijd is [de poort] en breed de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die daardoor ingaan; want eng is de poort, en smal de weg, die ten leven leidt, en weinigen zijn er, die hem vinden.

Wacht u voor de valse profeten, die in schapevacht tot u komen,
maar van binnen zijn zij roofgierige wolven.
Aan hun vruchten zult gij hen kennen:
men leest toch geen druiven van dorens of vijgen van distels?

Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort,
maar de slechte boom brengt slechte vruchten voort.
Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen,
of een slechte boom goede vruchten dragen.
Iedere boom, die geen goede vrucht voortbrengt,
wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.

Zo zult gij hen dan aan hun vruchten kennen.

Niet een ieder, die tot Mij zegt:
Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan,
maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is.

Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen:
Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan?

En dan zal Ik hun openlijk zeggen:
Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.

Een ieder nu, die deze mijn woorden hoort en ze doet,
zal gelijken op een verstandig man, die zijn huis bouwde op de rots.
En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en stortten zich op dat huis, en het viel niet in, want het was op de rots gegrondvest.

En een ieder, die deze mijn woorden hoort en ze niet doet,
zal gelijken op een dwaas man, die zijn huis bouwde op het zand.
En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en sloegen tegen dat huis, en het viel in, en zijn val was groot.

Zie, Ik zend u als schapen midden onder wolven; weest dan voorzichtig als slangen en argeloos als duiven.

Maar wacht u voor de mensen; want zij zullen u overleveren aan de gerechtshoven en zij zullen u geselen in hun synagogen;
gij zult ook geleid worden voor stadhouders en koningen om Mijnentwil,
tot een getuigenis voor hen en voor de volken.

Wanneer zij u overleveren, maakt u dan niet bezorgd, hoe of wat gij spreken zult; want het zal u in die ure gegeven worden wat gij spreken moet;
want gij zijt het niet, die spreekt, doch het is de Geest uws Vaders,
die in u spreekt.

Een broeder zal zijn broeder overleveren ten dode en een vader zijn kind, en kinderen zullen opstaan tegen hun ouders en hen ter dood brengen.

En gij zult door allen gehaat worden om mijns naams wil; maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden.

Wanneer men u vervolgt in deze stad, vlucht naar de andere;
want voorwaar, Ik zeg u, gij zult niet alle steden van Israël zijn rondgekomen, voordat de Zoon des mensen komt.

Een discipel staat niet boven zijn meester, of een slaaf boven zijn heer.
Het is genoeg voor de discipel te worden als zijn meester, en voor de slaaf als zijn heer.
Indien men aan de heer des huizes de naam Beëlzebul heeft gegeven,
hoeveel te meer aan zijn huisgenoten!

Vreest hen dan niet, want er is niets bedekt, of het zal geopenbaard worden,
en verborgen, of het zal bekend worden.

Wat Ik u zeg in het donker, zegt het in het licht; wat gij u in het oor hoort fluisteren, predikt het van de daken.
En weest niet bevreesd voor hen, die wèl het lichaam doden,
maar de ziel niet kunnen doden;
weest veeleer bevreesd voor Hem, die beide, ziel en lichaam,
kan verderven in de hel.

Worden niet twee mussen te koop aangeboden voor een duit?
En niet één daarvan zal ter aarde vallen zonder uw Vader.
En de haren van uw hoofd zijn ook alle geteld.

Weest dan niet bevreesd: gij gaat vele mussen te boven.

Een ieder dan, die Mij belijden zal voor de mensen,
hem zal ook Ik belijden voor mijn Vader, die in de hemelen is;
maar al wie Mij verloochenen zal voor de mensen,
die zal ook Ik verloochenen voor mijn Vader, die in de hemelen is.

[ Bericht 24% gewijzigd door Tiesemans op 20-10-2005 05:49:37 ]
pi_31574239
Tiesemans, een flinke kwoot... Wil je er nog iets bij zeggen?

Overigens, die laatste alinea is precies wat ik al geschreven heb: Als wij Jezus belijden (=erkennen), dan zal Hij ons aanprijzen bij God. Als wij Hem niet belijden, dan vindt Hij dat erg jammer, maar dwingt ons niet om dat toch te doen. Daarom zal Hij ons dan ook niet bij God aanprijzen.

Uiteraard is het moeilijk om dit allemaal te begrijpen, daarom worden veel beeldspraken en voorbeelden gebruikt, ook in de bijbel. Daarom, DennisMoore, gebruik ik ook een beeldspraak. En, ja, zo zie ik het, zoals ik al aangaf. Dat is een deel van mijn geloof, ja. Dat heeft er niks mee te maken dat God niet 'om het hoekje zou kunnen kijken', of dat Jezus en God dezelfden zijn (Dat zie ik meer als wel dezelfde, maar dan zoals een mens overdags een rechter is, maar 's avonds gewoon papa of mama van een kind)

Uiteraard kun je met een beeldspraak de werkelijkheid niet goed genoeg uitleggen; het is slechts een benadering.

Triggershot, in de OP wordt over het Christendom iets gezegd. Als je iets kunt verduidelijken dat daarop slaat, kan dat natuurlijk; ik ben wel benieuwd, want op veel punten zit er minder verschil tussen beide godsdiensten dan veel mensen verwachten.
pi_31576971
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 07:50 schreef Bright het volgende:

Triggershot, in de OP wordt over het Christendom iets gezegd. Als je iets kunt verduidelijken dat daarop slaat, kan dat natuurlijk; ik ben wel benieuwd, want op veel punten zit er minder verschil tussen beide godsdiensten dan veel mensen verwachten.
"zoon van Aadam, al zou je tot Mij komen met zoveel zonden dat deze de aarde kunnen vullen en Mij dan treft, zonder dat jij iets als deelgenoot aan Mij hebt toegekend, dan zal Ik tot jou komen met een gelijke omvang hieraan aan vergeving."
pi_31579332
Dank je - 1 ding dan nog: Wat wordt hier met 'zonden' bedoeld? (Wat wordt er eigenlijk in het Jodendom en het Christendom mee bedoeld ... Ook in die geloofsovertuigingen is dit niet altijd even duidelijk)
pi_31579596
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 14:07 schreef Bright het volgende:
Dank je - 1 ding dan nog: Wat wordt hier met 'zonden' bedoeld? (Wat wordt er eigenlijk in het Jodendom en het Christendom mee bedoeld ... Ook in die geloofsovertuigingen is dit niet altijd even duidelijk)
zon·de1 (de ~, ~n/~s)
1 overtreding van de goddelijke of zedelijke voorschriften => kwaad [scherts.]
pi_31584239
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 07:50 schreef Bright het volgende:

Uiteraard is het moeilijk om dit allemaal te begrijpen, daarom worden veel beeldspraken en voorbeelden gebruikt, ook in de bijbel. Daarom, DennisMoore, gebruik ik ook een beeldspraak. En, ja, zo zie ik het, zoals ik al aangaf. Dat is een deel van mijn geloof, ja. Dat heeft er niks mee te maken dat God niet 'om het hoekje zou kunnen kijken', of dat Jezus en God dezelfden zijn (Dat zie ik meer als wel dezelfde, maar dan zoals een mens overdags een rechter is, maar 's avonds gewoon papa of mama van een kind)

Uiteraard kun je met een beeldspraak de werkelijkheid niet goed genoeg uitleggen; het is slechts een benadering.
En dat laatste wordt te vaak vergeten. Dan wordt er (bijvoorbeeld in evangelisatieboekjes) allemaal met leuke beeldspraak gecommuniceerd.

En ikzelf vraag me af of het 'theologisch' wel klopt om te beweren dat God de zonden totaal niet meer zou zien, omdat Jezus er tussen zou staan.
Een andere veelgebruikte beeldspraak is die van Jezus als middelaar, God als rechter. God zou dan in je dossier kijken, en zien dat de 'boete voor de overtreding' (*kuch*) al betaald is door iemand, namelijk door zijn zoon/hemzelf. In dat geval zou hij de overtredingen wel zién, maar is de prijs al betaald.

'k Vind het allemaal nogal dubieus, en heel erg gericht op het ouderwetse zonde/schuld/wraak/boete/bloed-idee uit primitieve stammenculturen.

Bij échte vergeving had er helemaal geen schuld betaald hoeven worden door een offer.
pi_31585227
Zonde is naar mijn idee alles wat jouw relatie met God in de weg zit. (Geen beeldspraak )
pi_31586916
zonde = je doel missen

En daarvoor wordt men dan voor eeuwig in een poel geworpen die brandt van vuur en zwavel... .

Overigens, waar komt dat idee van 'relatie' vandaan?
pi_31587054
De God waar ik een relatie mee heb is een God die mij gemaakt heeft, Hij is degene bij wie ik me veilig voel. Ook praat ik met God (bidden) en zo heb ik een relatie met God (teminste, zo zie ik dat)

vandaar
pi_31587106
Aha, kwestie van hoe je 'relatie' definieert dus. .
pi_31587613
Dat zal het zijn

Maar naar mijn defenitie heb ik geen sterkere relatie dan met wie ook op deze aarde dan met God. En toch is het niet zo dat ik geen leven heb, in tegendeel zelfs
  donderdag 20 oktober 2005 @ 22:10:11 #100
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_31589734
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 21:02 schreef Veersesmurf het volgende:
Dat zal het zijn

Maar naar mijn defenitie heb ik geen sterkere relatie dan met wie ook op deze aarde dan met God. En toch is het niet zo dat ik geen leven heb, in tegendeel zelfs
Evenals dat ik (Here God zij dank) niet te klagen heb , Here Jezus is mijn getuige, in tegendeel zelfs.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')