abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31335789
Ja ja, Ik heb eens iets positiefs te melden over Verdonk

"Verdonk onderzoekt verbod op burka

Uitgegeven: 10 oktober 2005 15:47

DEN HAAG - Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) gaat onderzoeken of het mogelijk is om in specifieke situaties mensen te verbieden een burka te dragen. Een algemeen verbod op het gewaad dat het hele lichaam van moslimvrouwen bedekt, is volgens haar niet goed mogelijk.

De minister wil echter bekijken of het vanuit veiligheidsoverwegingen op bepaalde momenten en gebieden mogelijk is het kledingstuk te verbieden, zei ze maandag in een overleg met de Tweede Kamer. Welke dat kunnen zijn, liet ze in het midden. De bewindsvrouw reageerde daarmee op het pleidooi van Kamerlid Wilders (Groep Wilders) om de burka in het openbaar te verbieden.

Volgens hem is het gewaad vrouwonvriendelijk en zijn de dragers ervan niet direct te identificeren. Bij de burka zijn de ogen niet zichtbaar. De vrouw kijkt door een soort gaas, waardoor ze niet bekeken kan worden. "

Bron: www.nu.nl

Dit zet nou eens zoden aan de dijk, het aanpakken van dit soort extremisme. Wat mij betreft mag het nog een stapje verder en volgen we gewoon het voorbeeld van Frankrijk: Geen religieuze kleding/sieraden in het openbaar. Als zij het kunnen, wij toch ook? Jammer genoeg zullen Balkie en z'n makkers van het CDA wel weer dwarsliggen...

Van vinden jullie? Verbod of niet op religieuze kleding e.d.?
pi_31335978
Ik vind het ook goed. Ik wil dat de burka uit het hele openbare leven word geweerd. Die burka word maar thuis gedragen, niet in het openbaar. Personen die daar niet mee kunnen leven gaan maar naar Saudie Arabie.

Maar ik vraag mij af waarom een algemeen verbod niet mogelijk is. En ligt het CDA weer dwars of is dat nog niet bekend?
lollig
pi_31336144
In eerste instantie lijkt het logisch dat het verboden dient te worden uit veiligheidsoverwegingen.
Je moet immers herkenbaar zijn. Maar dan vraag ik me wel af wat de rechtspositie is van alle sinterklasen(spelling?) of carnavalvierders.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
  maandag 10 oktober 2005 @ 16:27:16 #4
33321 stukovich
Y tu mamá también
pi_31336170
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 16:18 schreef ub40_bboy het volgende:
Ik vind het ook goed. Ik wil dat de burka uit het hele openbare leven word geweerd. Die burka word maar thuis gedragen, niet in het openbaar. Personen die daar niet mee kunnen leven gaan maar naar Saudi-Arabië.

Maar ik vraag mij af waarom een algemeen verbod niet mogelijk is. En ligt het CDA weer dwars of is dat nog niet bekend?
Tegenovergestelde van preventief
WACC = Ko = (EV/TV) ke + (VV/TV) (1-f) kv
pi_31336176
-edit: ongewenst-

[ Bericht 67% gewijzigd door kLowJow op 10-10-2005 17:32:41 ]
Nothing to see here, carry on
pi_31336186
Waarom gaat Verdonk hier over? Lijkt me gewoon een taak voor Justitie.
  maandag 10 oktober 2005 @ 16:29:51 #7
91300 pieter_pontiac
For whom the bell tolls..
pi_31336218
Amen.

Nu nog zorgen dat alle criminele Marokkaantjes uitgezet kunnen worden.
hostes ad pulverum ferire
Spatie is kapot.
's Avonds een vent, 's ochtends gebanned
  maandag 10 oktober 2005 @ 16:35:19 #8
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_31336345
Een verbod op religieuze kleding. Dat is vast heel zinvol op de een of andere manier. Kan iemand me even vertellen op welke manier?
pi_31336561
-edit: troll-

[ Bericht 94% gewijzigd door kLowJow op 10-10-2005 17:33:40 ]
copyright 2006
pi_31336603
Een compleet verbod op religieuze kleding vind ik onzin. Als een vrouw met een hoofddoek om wil lopen moet ze dat vooral doen. Als ik bij wat voor instantie dan ook in aaraking kom met iemand met een hoofddoek heb ik daar geen problemen mee, zoalng ze haar werk goed doet en de taal goed beheerst. Wel ben ik van mening dat bij die mensen in ieder geval het gezicht zichtbaar is, maar dat lijkt me geen probleem. Mensen die met een Burka lopen zullen in de meeste gevallen niet werken denk ik.
In het verleden is een keer een moslima een baan geweigerd bij de rechtbank omdat ze een hoofddoek omhad en deze niet af wilde doen. Hier kan ik achter staan omdat de rechtbank boven de partijen hoort te staan. Bij moslima's in overheidsdienst wordt het moeilijk. Er is scheiding van kerk en staat, dus zou religieuze kleding bij iemand die op dat moment de staat vertegenwoordigd onwenselijk zijn. Persoonlijk wil ik zover niet gaan.

Wat die Burka betreft... Waar leg je de grens. Eerder werd carnaval aangehaald. Als je geen Burka aan mag, mag je dan op straat ook geen masker meer op als je op weg bent naar een feestje?

Ik kan me voorstellen dat ze er iets aan willen doen, in ieder geval de ogen zichtbaar vind ik zelf ook wenselijk. Juridisch kan het echter nog wel lastig worden. Er zal snel sprake zijn van discriminatie.
A mind with a heart of it's own
pi_31337096

Goed bezig.
Op alle video's van geïdentificeerde terroristen van terroristische aanslagen, terroristische bedreigingen, terroristische executies staan mensen in burka's.
Dat extreme islamieten de voorkeur geven aan vrouwelijke kleding staat buiten kijf.
Dit verbod zal ongetwijfeld nog meer succes hebben dan de verplichte ID kaart waardoor ook al menige aanslag voorkomen is.

Persoonlijk ben ik van mening dat personen met de uitstraling van Verdonk verplicht moeten worden tot het dragen van een burka.

pi_31337203
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 17:16 schreef 2QT2BSTR8 het volgende:
Dit verbod zal ongetwijfeld nog meer succes hebben dan de verplichte ID kaart waardoor ook al menige aanslag voorkomen is
Grappig. De gedachte dat een verbod op burka´s aanslagen zal voorkomen.

Heb je trouwens een bron voor de stelling dat door de verplichte ID-kaart al menig aanslag is voorkomen. Het verplichten van de ID-kaart maakt hoogstens het werk voor de politie makkelijker.
lollig
  maandag 10 oktober 2005 @ 17:25:54 #13
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_31337280
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 17:22 schreef ub40_bboy het volgende:
Grappig. De gedachte dat een verbod op burka´s aanslagen zal voorkomen.

Heb je trouwens een bron voor de stelling dat door de verplichte ID-kaart al menig aanslag is voorkomen. Het verplichten van de ID-kaart maakt hoogstens het werk voor de politie makkelijker.
Ironie is moeilijk te herkennen, hè?
  maandag 10 oktober 2005 @ 17:26:41 #14
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_31337305
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 17:16 schreef 2QT2BSTR8 het volgende:

Dit verbod zal ongetwijfeld nog meer succes hebben dan de verplichte ID kaart waardoor ook al menige aanslag voorkomen is.
.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_31337426
Volgens mij is onherkenbaar over straat gaan in het algemeen verboden. Een wet kan ik zo snel niet vinden, wel een apv:
quote:
In de Algemene plaatselijke verordening van de gemeente Borsele staat het volgende te lezen:

Artikel 2.1.1.2 Dragen masker, vermomming e.d.

Ieder die zich gemaskerd, vermomd, of op andere wijze onherkenbaar gemaakt, op of aan de weg of op een voor het publiek toegankelijke plaats bevindt, is op eerste vordering van een opsporingsambtenaar verplicht zich onmiddellijk van zijn masker te ontdoen of zich op andere wijze duidelijk herkenbaar te maken.
Het lijkt me dat burka's daaronder vallen of zouden moeten vallen, en dat het niet zo'n gek plan is dit tot wet te verheffen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 10 oktober 2005 @ 17:36:34 #16
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_31337563
Net alsof niet iedereen doorheeft dat het gewoon om fundamentalistische moslims tegenstand bieden gaat (en dan door mensen die niet zo slim zijn om onderscheid te maken tussen burka's en terrorisme, zoals Verdonk en consorten).

Dat hele' onherkenbare vrouwen in burka's zijn levensgevaarlijk' gedoe is natuurlijk om je kapot te lachen. .
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_31338605
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 17:36 schreef Posdnous het volgende:
Net alsof niet iedereen doorheeft dat het gewoon om fundamentalistische moslims tegenstand bieden gaat (en dan door mensen die niet zo slim zijn om onderscheid te maken tussen burka's en terrorisme, zoals Verdonk en consorten).

Dat hele' onherkenbare vrouwen in burka's zijn levensgevaarlijk' gedoe is natuurlijk om je kapot te lachen. .
Natuurlijk, dat is gewoon een kutsmoes, maar een Burka verbieden is een prima idee. De Burka is, hoe je het went of keert, toch iets wat vrouwen in hun vrijheid beperkt en je maakt mij niet wijs dat men zo'n ding uit vrije wil gaat dragen, dat wordt ze toch op een of andere wijze opgedrongen. Ik ben dus voor, al is het met een andere redenatie dan Wilders en Verdonk.
pi_31338659
P.S. is het voor 1 keertje mogelijk om onzin als "Als het ze niet bevalt, tieven ze maar op", aanpakken, die kutmarokkaantjes" en alles wat er ook maar enigsinds op lijkt eens uit een topic, en dan met name dit topic, blijven? Als dit weer een van de moslim bashtopics wordt, dan mogen de mods hem op slot gooien, daar is ie namelijk niet voor bedoelt.

De discussie gaat dus over het verbieden van religieuze kleding, voor of tegen en waarom.
pi_31339203
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 17:31 schreef sigme het volgende:
Volgens mij is onherkenbaar over straat gaan in het algemeen verboden. Een wet kan ik zo snel niet vinden, wel een apv:
[..]

Het lijkt me dat burka's daaronder vallen of zouden moeten vallen, en dat het niet zo'n gek plan is dit tot wet te verheffen.
Goed plan!
Hoog tijd om het carnaval af te schaffen . Aanpakken die criminele Brabanders , uitzetten naar België.

maar meer serieus waarom zu je bepaalde kleding verbieden waar is de tijd gebleven dat de ene V van VVD nog voor vrijheid stond?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_31339425
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 18:54 schreef du_ke het volgende:
maar meer serieus waarom zu je bepaalde kleding verbieden waar is de tijd gebleven dat de ene V van VVD nog voor vrijheid stond?
Gewoon, omdat je niet gemaskerd over straat mag. En men kan nu wel doen of dit moslimbashen is, maar linksradicale actievoerders zijn al tientallen jaren bekend met het verbod op bivakmutsen en andere gelaatsbedekking.

En natuurlijk komt dan niet Bromsnor je in het gevang gooien als het 20 graden vriest, maar het biedt een handvat echt onwenselijke situaties met de wet in de hand te bestrijden. Naar mijn mening is het goed om de mogelijkheid te hebben mensen te verbieden hun kop te verbergen.

Het was (is?) niet ongebruikelijk dat landen geen paspoorten uitreiken aan bebaarde mannen, en buitenlandse baarden weigeren. Niet uit afschuw voor mottige baarden, maar vanwege de sprekende gelijkenis tussen baardmansen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_31339604
quote:
Antwerpen voert verbod op burka's in

In België heeft de gemeente Antwerpen een burkaverbod in het leven geroepen. De stad is daarmee de eerste grote stad die het dragen van de islamitische gezichtssluier verbiedt. De korpschef van de politie heeft dit in overleg met de burgemeester van de stad bepaald.

Het burkaverbod is ingevoerd op basis van een wet die het verbiedt om onherkenbaar over straat te lopen. De Brusselse gemeente Molenbeek voerde dit al eerder in. Opmerkelijk in die stad is dat het verbod destijds door drie allochtone wethouders gesteund werd, terwijl de helft van de bevolking in de gemeente islamitisch is.

De discussie over het dragen van een burka is niet nieuw in België. Een aantal maanden geleden noemde de Vlaamse regionale minister van Binnenlandse zaken en Inburgering, Keulen, het gewaad een onaanvaardbaar symbool van onderdrukking van vrouwen. Ook de gemeente Maaseik overweegt een dergelijk verbod.

Keulen wil vooralsnog geen algeheel burkaverbod in Vlaanderen afkondigen, maar zal plannen van gemeenten om dit te verbieden niet verhinderen. "Een burka kan niet worden beschouwd als een normaal religieus symbool en ook niet als een vorm van vrije meningsuiting."
Antwerpen voert verbod op burka's in

Een meisje met burka in Amsterdam

Een verbod op het dragen van een burka moet dus breder gezien worden als het verbod om onherkenbaar over straat te lopen. Ik vind dat je dat best als overheid af kan dwingen. Net als dat het buiten de normen en waarden valt om in het openbaar te drinken, naakt te lopen etc. Iemand die met een bivakmuts rondloopt zou van mij ook beboet moeten worden. Same thing.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_31339685
gewoon religie in zn geheel verbieden.
Mensen die religie nodig hebben als rode draad in hun leven zijn kortzichtig, heb ik geen respect voor, vind t Sukkels. Sorry.
pi_31339768
@Sigme dan moeten we toch ook het carnaval verbieden?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_31340050
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 16:28 schreef Monidique het volgende:
Waarom gaat Verdonk hier over? Lijkt me gewoon een taak voor Justitie.
De portefeuille van Verdonk valt ook onder Justitie.

Tja, wat zijn religieuze kleren? In Rome wemelt het van de nonnen. Als die in Nederland komen, zouden ze hier dan met die kleding een wet overtreden? Je hebt hoofddoekjes, burka's, djelleba's, keppeltjes etc. Een algemeen verbod gaat me te ver. Maar een verbod om er onherkenbaar bij te lopen lijkt me een goede stap. Ik zie wel wat in het verbieden van hoofddoekjes e.d. op school, op de (overheid-) werkvloer etc.

Vraag me af wat hier ooit van terecht is gekomen: Burgemeester wil burka's verbieden in het openbaar
pi_31340134
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 19:21 schreef du_ke het volgende:
@Sigme dan moeten we toch ook het carnaval verbieden?
Waarom? In Nederland mag je niet zomaar op straat je spullen verkopen, behalve op koninginnendag. Je mag geen alcohol nuttigen in het openbaar, maar op koninginnendag wordt het gedoogd.

In dit geval kan je zeggen: je mag niet onherkenbaar op straat lopen, behalve in plaatsen waar carnaval gevierd wordt. (lang leve de plaatselijke verordeningen)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')