Bron: http://www.demorgen.bequote:Burgemeester wil burka's verbieden in Maaseik (22/09 18:33)
(Belga)
MAASEIK 22/09 (BELGA) = CD&V-burgemeester Jan Creemers van Maaseik laat onderzoeken of het bestaande politiereglement zodanig kan aangepast worden dat vrouwen geen burka's meer mogen dragen in het openbaar. Reden hiervoor is het onveiligheidsgevoel dat burka's bij de inwoners van Maaseik creëren, zo verklaarde Creemers woensdagavond op de regionale radiozender Radio 2 Limburg. De burgemeester gaf te kennen dat hij de voorbije weken heel wat vragen van inwoners kreeg die zich storen aan Marokkaanse vrouwen met een burka. Dat zijn er een vijftal in Maaseik. De burgemeester wil naar eigen zeggen wel eerst praten met de moslimgemeenschap alvorens een verbod op het dragen van burka's uit te vaardigen. Hij wil te weten komen wat de precieze motivatie voor het dragen van een burka is. De gemeente Molenbeek was de eerste gemeente die op basis van een oud carnavalsreglement een verbod op het dragen van burka's in het openbaar uitvaardigde en dat op straffe van een boete van 150 euro
quote:onveiligheidsgevoel dat burka's bij de inwoners van Maaseik creëren
Waarom komt men hier pas mee sinds de moslim-bash periode is begonnen? Ik heb nog nooit eerder gehoord dat zoveel mensen zaten te zeiken over geloofsuitingen van anderen.quote:Op woensdag 22 september 2004 19:24 schreef Frasier het volgende:
Terecht. Weg met die dingen. Geloof is iets voor thuis/jezelf en hoef je niet uit te dragen in het openbaar.
Dragen ze daar hun geloof mee uit? Het probleem is gewoon dat niet alles goed genoeg word afgedekt met zo'n koker want naakt lopen is nu eenmaal verboden.quote:
Maar het verbieden van een burka komt in principe op hetzelfde neer als het verplichten ervan.quote:Op woensdag 22 september 2004 19:42 schreef Furby het volgende:
Je kan het wel gezever vinden maar we hebben in nederland nog steeds verworvenheden die we HIER uitoefenen en de gelijkheid van de vrouw is er 1 van. Ik zie werkelijk niet waarom we burka's zouden toestaan als hoofddoekjes al een heikel punt zijn waar we eigenlijk niet achter staan.
quote:Op woensdag 22 september 2004 19:20 schreef DeGroeneRidder het volgende:
die zich storen aan Marokkaanse vrouwen met een burka. Dat zijn er een vijftal in Maaseik
Ik kan het mis worden maar ik dacht dat hoofddoekjes alleen niet gedragen mochten worden in sommige gebouwen/bedrijven/instellingen maar op straat is een verbod toch niet aan de orde?quote:Op woensdag 22 september 2004 19:42 schreef Furby het volgende:
Je kan het wel gezever vinden maar we hebben in nederland nog steeds verworvenheden die we HIER uitoefenen en de gelijkheid van de vrouw is er 1 van. Ik zie werkelijk niet waarom we burka's zouden toestaan als hoofddoekjes al een heikel punt zijn waar we eigenlijk niet achter staan.
Nee wacht dat kan natuurlijk niet he. Het gaat hier om verbieden en niet om afschaffen, het is niet zo dat de Nederlandse overheid die dingen jarenlang heeft gesubsideerd of iets dergelijks. Bovendien schaf je met een verbod ook niet direct een geloof af.quote:Op woensdag 22 september 2004 19:51 schreef devv05 het volgende:
Afschaffen die onzin.
Nogmaals, het dragen van de burka staat niet symbool voor ongelijkheid, het symboliseert wat de draagster wil dat het symboliseert, niet wat het voor xenofoben symboliseert. En zelfs áls het onomstotelijk zou vaststaan dat de burka ongelijkheid symboliseert, dan is er toch geen probleem indien mensen zich op niet-afdwingbare wijze ( = niet via wet en evenmin via contract), m.a.w. op volstrekt vrijwillige basis in een positie van ondergeschiktheid plaatsen?quote:Op woensdag 22 september 2004 19:42 schreef Furby het volgende:
quote:Op woensdag 22 september 2004 20:45 schreef pomtiedom het volgende:
Een burka hinderd communicatie en identificatie. Dat zijn voldoende redenen om hem af te schaffen en daar is geen enkele spaander tussen te krijgen.
Je ziet tenminste het gezicht!!!!!!!!!!!!!!!!quote:Op woensdag 22 september 2004 21:08 schreef Dagonet het volgende:
[..]
[afbeelding]
Nee dat communiceert lekker wou je zeggen
Ja. Het papoageloof verplicht het dragen van een peniskoker als man zijnde.quote:Op woensdag 22 september 2004 19:49 schreef Djaser het volgende:
[..]
Dragen ze daar hun geloof mee uit? Het probleem is gewoon dat niet alles goed genoeg word afgedekt met zo'n koker want naakt lopen is nu eenmaal verboden.
Belachelijke idee trouwens die burka's verbieden zeg, ik zie die dingen liever ook niet op straat maar dat is wat anders dan mensen maar kledingsvoorsschriften opleggen. Ik vraag me trouwens af of het wel grondwettelijk is toegestaan om die wet in te voeren.
Nou dan woon je zeker ergens in een dorp of zoquote:Op woensdag 22 september 2004 21:17 schreef _Boo_ het volgende:
Ik heb in Nederland nog nooit een vrouw in een burka over straat zien gaan
Rotterdamquote:Op woensdag 22 september 2004 21:24 schreef Puta het volgende:
[..]
Nou dan woon je zeker ergens in een dorp of zo
ik denk dat er wettelijk gezien weinig tegen in te brengen is, met dit weer lijkt het me een beetje oppertuun, dat welquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |