abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 10 oktober 2005 @ 15:25:42 #51
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_31334913
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 15:20 schreef speknek het volgende:

Altijd al.
En tot nu toe bracht het ons... ?

De computer ?

Vet hoor...

Genetische manipulatie ?

Geweldig...

Medicijnen?

Volgens mij waren er vroeger minder ziekten, en als er ziekten (of plagen) waren dan kwam je die tegen op plaatsen waar teveel levende wezens op elkaars lip zaten, of niet soms? Bovendien bood en biedt de natuur al diverse medicijnen aan.
quote:
Ruimte technologie is een sterke aanjager van de schone energie. Wapentechnologie is een sterke aanjager van de ruimte technologie.
Dat gelul hoor ik vaker.

Schijnbaar mist de mens het intellect om direct richting schone energie te gaan, en heeft het daar eerst ruimtetechnologie voor nodig, ofzo?
quote:
Lekker handig, schone energie als miljoenen mensen doodgaan aan AIDS. Nee dan de evolutietheorie.
Het is altijd nog niet bekend hoe AIDS in de wereld is gekomen, maar er gaan sterke geruchten over dat de mens daar zelf voor verantwoordelijk is geweest, door een wetenschappelijk foutje tijdens het zoeken naar een vaccin tegen polio door de WHO te Afrika, dus, bravo!

Neen, ik begrijp er nog steeds geen snars van.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hallulama op 10-10-2005 15:30:51 ]
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  maandag 10 oktober 2005 @ 15:26:24 #52
8369 speknek
Another day another slay
pi_31334932
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 15:22 schreef Dromenvanger het volgende:
Wil je weten hoe de big-bang in zijn werk is gegaan dan zul je met je gedachtes moeten gaan richten het geheel. Je kunt met je gedachtes reizen en als je dat doet dan vang je misschien esseniële elementen op dit zich daar hebben voorgedaan.

Kwestie van jezelf open stellen en concentreren op bepaalde gebeurtenissen en gewoon een gevoel hebben over het fenomeen. Of je neemt monsters uit het universum maar hoe neem je een monster van iets dat miljarden lichtjaren van ons afstaat?

Dan vestig ik mijn hoop op een reiziger die kan reizen via het astrale en kan ontdekken op verschillende niveau's.

Ik kan het dus niet, ik oefen wel eens erop om te reizen in de tijd. Maar dat is een moeilijk iets
The Truth is in Here...
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 10 oktober 2005 @ 15:30:09 #53
8369 speknek
Another day another slay
pi_31335007
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 15:25 schreef Hallulama het volgende:
En tot nu toe bracht het ons... ?

De computer ?

Vet hoor...

Genetische manipulatie ?

Geweldig...

Medicijnen?
Ik zou aanraden je computer uit te zetten en in een grot te gaan wonen.
quote:
Volgens mij waren er vroeger minder ziekten, en als er ziekten (of plagen) waren dan kwam je die tegen op plaatsen waar teveel levende wezens op elkaars lip zaten, of niet soms? Bovendien bood en biedt de natuur al diverse medicijnen aan.
De diversiteit aan ziekten komt door de goede resistentie die we ervoor hebben. De ziektes waren daarbij toen veel dodelijker. Misschien moet je je injecteren met de builenpest en lekker natuurlijke medicijnen vreten, dan houd ik het bij penicelline.
quote:
Dat gelul hoor ik vaker.

Schijnbaar mist de mens het intellect om direct richting schone energie te gaan, en heeft het daar eerste ruimtetechnologie voor nodig, ofzo?
Schijnbaar.
Schijnbaar moet je soms dingen vanuit een heel ander vakgebied bekijken om tot de goede oplossing te komen.
quote:
Het is altijd nog niet bekend hoe AIDS in de wereld is gekomen, maar er gaan sterke geruchten over dat de mens daar zelf voor verantwoordelijk is geweest, door een wetenschappelijk foutje tijdens het zoeken naar een vaccin tegen polio door de WHO te Afrika, dus, bravo!

Neen, ik begrijp er nog steeds geen snars van.
Je hebt gelijk, we moeten er maar niets meer aan doen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 10 oktober 2005 @ 15:31:50 #54
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_31335034
Je hoeft niet gelijk tot in extremen te vervallen.

Probeer de balans te vinden.

Is de balans er nu denk je? Of zouden bepaalde zaken hogere prioriteit mogen genieten?
  maandag 10 oktober 2005 @ 15:34:34 #55
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_31335086
Speknek, dit bedoel ik bijvoorbeeld, dit mag van mij meer prioriteit genieten, dergelijk onderzoek, en dergelijke actie: Liefdevol Confronteren
  maandag 10 oktober 2005 @ 15:35:28 #56
8369 speknek
Another day another slay
pi_31335096
Ja, maar bepaalde zaken krijgen hogere prioriteit door budgetteringen. Er wordt veel meer geld in alternatieve brandstoffen dan in de evolutietheorie gepompt. Dat wil niet zeggen dat dat per definitie beter is. De ruimtevaart laat dat zien: geen enkel opvallend nut behalve de nieuwsgierigheid stillen, en toch is het van onschatbare waarde geweest voor ontzettend veel andere vakgebieden. Vakgebieden die kennelijk zelf nooit tot die innovaties zijn gekomen, omdat de knowhow meer bij de ruimtevaart zat.
pi_31335155
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 15:31 schreef Hallulama het volgende:
Is de balans er nu denk je? Of zouden bepaalde zaken hogere prioriteit mogen genieten?
De balans is absoluut niet aanwezig.

Zaken die in de loop der tijd moeten gaan verdwijnen:
1. Materialisme
2. Democratie
3. Negatief leven

Zaken die in de loop der tijd moeten worden ontwikkeld en algemeen geaccepteerd worden:
1. Begrip dat je bezittingen je niet hoeven bepalen en dat je vrij staat deze los te laten. Ik bedoel: is een computer nou ECHT zo noodzakelijk?
2. Een systeem waarin meer gelijkheid bestaat, waarin er geen verschil is tussen arm en rijk, aangezien geld dan niets meer uitmaakt. Vergelijk het met een soort van Utopia, waarin iedereen voor elkaar en met elkaar leeft, zonder zich persoonlijk te willen verrijken
3. Iedereen zou eens na moeten gaan bij zichzelf, wat het voor zin heeft om negatief over iets of iemand te denken. Negatief denken is veel makkelijker en veel beter te onderhouden, dan positief denken. Maar met positief denken kun je mensen eerder bereiken en eventueel duidelijk maken dat positief leven toch echt meer voordeel heeft. Maar ik snap ook best dat dit voor mensen, welke hier nooit mee bezig zijn, het moeilijk lijkt. En daarom kan ik ook alleen maar adviseren, ik zou het nooit aan iemand willen opleggen. Iemand moet het beseffen en als hij dit niet wil, is hij daar vrij in.

Kortom: wat ik wil, klinkt erg onrealistisch en idealistisch. Maar toch denk ik dat diep in iedereen het verlangen bestaat voor wereldvrede, een einde aan het voedselprobleem en een gemeenschappelijk leven waarin iedereen gelijk is. De vraag is alleen, of we dit met zijn allen willen bereiken..
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  maandag 10 oktober 2005 @ 15:38:53 #58
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_31335160
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 15:35 schreef speknek het volgende:
Ja, maar bepaalde zaken krijgen hogere prioriteit door budgetteringen. Er wordt veel meer geld in alternatieve brandstoffen dan in de evolutietheorie gepompt. Dat wil niet zeggen dat dat per definitie beter is. De ruimtevaart laat dat zien: geen enkel opvallend nut behalve de nieuwsgierigheid stillen, en toch is het van onschatbare waarde geweest voor ontzettend veel andere vakgebieden. Vakgebieden die kennelijk zelf nooit tot die innovaties zijn gekomen, omdat de knowhow meer bij de ruimtevaart zat.
Juist, da's waarschijnlijk ook een direct gevolg van geheimhouding e.d., gebrek aan vrije verspreiding van informatie en kennis.
  maandag 10 oktober 2005 @ 15:40:55 #59
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_31335194
Boswachtertje, weet je, daar de mens het ultieme stuk gereedschap is op deze planeet, zou dit stuk gereedschap inderdaad maar beter eerst zichzelf kunnen leren begrijpen, absoluut.

Het is inderdaad een kwestie van willen, en niet van kunnen.
  maandag 10 oktober 2005 @ 15:43:35 #60
8369 speknek
Another day another slay
pi_31335248
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 15:38 schreef Hallulama het volgende:
Juist, da's waarschijnlijk ook een direct gevolg van geheimhouding e.d., gebrek aan vrije verspreiding van informatie en kennis.
.
  maandag 10 oktober 2005 @ 15:47:27 #61
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_31335311
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 15:43 schreef speknek het volgende:

.
Please elaborate on
  maandag 10 oktober 2005 @ 15:49:42 #62
8369 speknek
Another day another slay
pi_31335359
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 15:47 schreef Hallulama het volgende:
Please elaborate on
Andere vakgebieden kunnen net zo goed bij de wetenschappelijke publicaties komen.
  maandag 10 oktober 2005 @ 15:52:26 #63
8369 speknek
Another day another slay
pi_31335403
En samenzweringshuilverhalen kunnen gewoon in TRU. Dit topic ging over waarom gelovigen niet kunnen erkennen dat de evolutietheorie ingesteld is door god.

Enfin, het Vaticaan heeft dat gedaan, een hoop gelovigen maakt het niks uit en de rest is ignorant.
  maandag 10 oktober 2005 @ 15:57:49 #64
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_31335510
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 15:49 schreef speknek het volgende:

Andere vakgebieden kunnen net zo goed bij de wetenschappelijke publicaties komen.
Niet als het bedrijfsgeheim of staatsgeheim is.
  maandag 10 oktober 2005 @ 15:59:45 #65
8369 speknek
Another day another slay
pi_31335548
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 15:57 schreef Hallulama het volgende:
Niet als het bedrijfsgeheim of staatsgeheim is.
Ja en dan zijn het geen wetenschappelijke publicaties. Maar het gedeelte dat geheim gehouden wordt lijkt me miniem. En dat gedeelte heeft toch geen weerslag op andere vakgebieden.
  maandag 10 oktober 2005 @ 16:06:27 #66
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_31335674
Misschien heb je wel gelijk, het is wel belangrijk, zaken uit andere disciplines, iets waar je ook na veel nadenken niet op was gekomen, omdat het een andere discipline betreft, een disciipline waar de aandacht tot op dat moment niet lag.

Maar ondertussen meer investeren in het begrjipen van onszelf, volgaarne, ik denk dat we daar namelijk moeten beginnen.
  maandag 10 oktober 2005 @ 16:09:13 #67
124377 pmb_rug
salvation received
pi_31335732
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 14:37 schreef stigchel het volgende:
Het een sluit het ander helemaal niet uit. Evolutie is een automatisch proces. Leven kan niet bestaan zonder evolutie. Het zit erin ingebakken.
opzich ben ik het hier mee eens, als je ervan uitgaat dat alleen binnen soorten plaats vind vind ik het een fantastische theorie (dan ga je er dus vanuit dat de big bang een amusante theorie is). het probleem is dat de grenzen van evolutie imo nog onduidelijk is.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  maandag 10 oktober 2005 @ 16:13:29 #68
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_31335844
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 16:09 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

opzich ben ik het hier mee eens, als je ervan uitgaat dat alleen binnen soorten plaats vind vind ik het een fantastische theorie (dan ga je er dus vanuit dat de big bang een amusante theorie is).
1) Er is geen enkele relatie tussen de big bang en evolutie, get over it. (anders dan als er geen big bang was geweest er universum was waarin evolutie kan plaatsvinden, maar wat dat betreft heeft broccoli dezelfde relatie tot de big bang als evolutie)
2) Als je doelt op macro vs. microevolutie : er is geen verschil tussen die twee, macroevolutie is gewoon een heleboek keer microevolutie na elkaar.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  maandag 10 oktober 2005 @ 16:13:53 #69
8369 speknek
Another day another slay
pi_31335855
quote:
opzich ben ik het hier mee eens, als je ervan uitgaat dat alleen binnen soorten plaats vind vind ik het een fantastische theorie (dan ga je er dus vanuit dat de big bang een amusante theorie is).
.
pi_31335992
quote:
opzich ben ik het hier mee eens, als je ervan uitgaat dat alleen binnen soorten plaats vind vind ik het een fantastische theorie (dan ga je er dus vanuit dat de big bang een amusante theorie is). het probleem is dat de grenzen van evolutie imo nog onduidelijk is.
Om in ieder geval een idee over de grenzen van de evolutie te krijgen, kan ik je de documentaire "What we still don't know" aanraden. De 1e aflevering gaat voornamelijk over evolutie en in de docu worden op een gegeven moment juist heel duidelijke afbakeningen gegeven voor de evolutie. Maar daar het een assumptie is, zal ik deze hier niet posten (ben ze volgens mij ook vergeten ).. Kijk als je de docu ergens kunt vinden, eens die eerste aflevering. Zoals ik al zei: het is niet de waarheid, slechts een idee. Maar wel een interessant idee

Ik ben er zelf nog niet over uit, ook niet met de Big Bang en ook niet met wie of wat er achter zou hebben gestaan, als het echt is gebeurd. Maar voor mij betekent het verder niet meer, dan dat er een paar vraagjes openblijven.. En of dat nou zo erg is... Eerst maar eens de mens wijzen op dat zij ook gewoon goed kunnen leven!!
  maandag 10 oktober 2005 @ 16:19:47 #71
15405 stigchel
Dit is waar!
pi_31336011
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 14:52 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

[..]

Klopt niet, afhankelijk van hoe dogmatisch de desbetreffende religie/stroming is, er zijn groeperingen binnen het christendom die uitgaan van de letterlijke tekst van de bijbel, dus ook het scheppingsverhaal, voor deze mensen is het weldegelijk een probleem.
Dat bedoel ik dus. Het maakt voor het dogma niet uit of evolutie met de schepping strookt of niet. Geen enkele fanaticus zal het bestaan van dinosaurussen ontkennen, want daar staan musea vol mee. Ze komen echter niet in de bijbel voor. Dino's bestonden dus wel, maar hebben geen weerslag in het geloof. Syberische tijgers komen ook niet in de bijbel voor. Als je een fanaticus vraagt of god die dan wel geschapen heeft is het antwoord natuurlijk ja.

Je kunt de letterlijke bijbel namelijk ook gebruiken om evolutie te bewijzen. Het gaat namelijk om de geschiktheid ten opzichte van bepaalde omstandigheden. Toen god de wereld blank zette gingen alle dieren twee aan twee mee met de ark. Dus je hebt twee dieren nodig om de populatie te herstellen. Dat is de eerste stap op de weg van genetische manipulatie ten einde de soort te verbeteren. God bedrijft ook evolutie.
  maandag 10 oktober 2005 @ 16:33:30 #72
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_31336308
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 16:19 schreef stigchel het volgende:
Dat bedoel ik dus. Het maakt voor het dogma niet uit of evolutie met de schepping strookt of niet. Geen enkele fanaticus zal het bestaan van dinosaurussen ontkennen, want daar staan musea vol mee.
Nee, maar wat ze dus wel doen is ze in de verkeerde tijd plaatsen, de z.g.n. jonge-aarde creationisten geloven dat de aarde ong. 6000 jaar oud is, deze mensen doen alsof de dinosaurussen samen met mensen rondegelopen hebben, en dat is dus gewoon niet zo.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  maandag 10 oktober 2005 @ 16:43:21 #73
66825 Reya
Fier Wallon
pi_31336530
Hmmm, het is een hypothese die in principe met de huidige wetenschappelijke inzichten kan voortleven. tenslotte is er geen verklaring voor hoe evolutie tot stand is gekomen, noch waarom er evolutie is. Echter, het is niet meer dan een hypothese; er bestaat geen enkele aanwijzing dat dit ook maar mogelijk de waarheid zou kunnen zijn. En in principe vallen er neindig veel hypothesen te vinden voor het hoe en waarom van evolutie. Dus deze stelling zegt niet veel.
  maandag 10 oktober 2005 @ 16:56:44 #74
8369 speknek
Another day another slay
pi_31336713
Hoe bedoel je geen uitleg hoe en waarom er evolutie is? Dat lijkt me besloten in de innerlijke werking ervan.
  maandag 10 oktober 2005 @ 17:25:17 #75
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_31337268
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 15:22 schreef Dromenvanger het volgende:
Voltooiing waarbij het hele bestaan voltooid is. En dan is de circel rond.
En hoe zie jij die voltooïng voor je? Volgens mij zegt de evolutietheorie juist dat er geen doel is...
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  maandag 10 oktober 2005 @ 17:38:01 #76
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_31337620
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 16:43 schreef Reya het volgende:
Hmmm, het is een hypothese die in principe met de huidige wetenschappelijke inzichten kan voortleven. tenslotte is er geen verklaring voor hoe evolutie tot stand is gekomen,
Wat lul je nou, dat weten we zelfs heel precies. Evolutie is gewoon een gevolg van de gebruikelijke natuurwetten.
quote:
noch waarom er evolutie is.
Er is geen waarom. het is gewoon.
quote:
Echter, het is niet meer dan een hypothese; er bestaat geen enkele aanwijzing dat dit ook maar mogelijk de waarheid zou kunnen zijn. En in principe vallen er neindig veel hypothesen te vinden voor het hoe en waarom van evolutie. Dus deze stelling zegt niet veel.
Het vragen naar een waarom is zinloos, er is geen reden, een reden impliceert een bewuste keuze door een of ander bewustzijn, er is alleen oorzaak gevolg.
pi_31337799
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 17:38 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Wat lul je nou, dat weten we zelfs heel precies. Evolutie is gewoon een gevolg van de gebruikelijke natuurwetten.
[..]

Er is geen waarom. het is gewoon.
[..]

Het vragen naar een waarom is zinloos, er is geen reden, een reden impliceert een bewuste keuze door een of ander bewustzijn, er is alleen oorzaak gevolg.
Wat als nou eens blijikt (vooropstellend dat ik het eens bent met cause-effect), dat de mens het doel van de evolutie op aarde blijkt te zijn? De mens is het meest complexe wezen hier, heeft als enige (samen met de dolfijn) een self-awareness en is als enige soort begonnen aan een culturele ontwikkeling welke buiten de totdantoe bekende evolutie. De mens evolueert volop, de vraag is waar naar toe... Misschien schuilt het geheim van de bewuste keuze juist wel in de evolutie zelf, maar weten wij niet wat het bewuste doel is van de evolutie. Maar daarvoor kan ik iedereen verwijzen naar de interessante docu "What we still don't know", en de bijbehorende interessante site van Channel 4: Klik Hier
  maandag 10 oktober 2005 @ 18:16:02 #78
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_31338365
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 17:45 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Wat als nou eens blijikt (vooropstellend dat ik het eens bent met cause-effect), dat de mens het doel van de evolutie op aarde blijkt te zijn?
Een doel impliceert een bewuste sturing, daar is geen enkele aanwijzing voor.
quote:
De mens is het meest complexe wezen hier, heeft als enige (samen met de dolfijn) een self-awareness
Er zijn meer dieren zelfbewust, chimpansee's bijvoorbeeld. Daarnaast is bewustzijn niet iets dat 'aan' of 'uit' staat, de mens daarom een speciale status geven is wel een erg grote stap.
quote:
en is als enige soort begonnen aan een culturele ontwikkeling welke buiten de totdantoe bekende evolutie.
Je doelt neem ik aan op meme's, da's eigenlijk hetzelfde mechanisme als evolutie, alleen dan toegepast op ideeen.
quote:
De mens evolueert volop, de vraag is waar naar toe...
Zoals gezegd: er is geen doel, alleen verandering.
quote:
Misschien schuilt het geheim van de bewuste keuze juist wel in de evolutie zelf, maar weten wij niet wat het bewuste doel is van de evolutie.
Dat zou sturing impliceren, heb jij aanwijzingen en/of bewijs dat er sprake is van sturing ?
pi_31338618
quote:

[..]

Wat als nou eens blijikt (vooropstellend dat ik het eens bent met cause-effect), dat de mens het doel van de evolutie op aarde blijkt te zijn? De mens is het meest complexe wezen hier, heeft als enige (samen met de dolfijn) een self-awareness en is als enige soort begonnen aan een culturele ontwikkeling welke buiten de totdantoe bekende evolutie. De mens evolueert volop, de vraag is waar naar toe... Misschien schuilt het geheim van de bewuste keuze juist wel in de evolutie zelf, maar weten wij niet wat het bewuste doel is van de evolutie. Maar daarvoor kan ik iedereen verwijzen naar de interessante docu "What we still don't know", en de bijbehorende interessante site van Channel 4: Klik Hier
Wat nu eens als we 65 miljoen terug gaan in de tijd en op dat moment die vraag stellen aan een passerende T-rex, maar dan anders, namelijk alsof hij het doel van de evolutie op aarde is. Immers de T-rex was het grootste roofdier ooit en alles en iedereen sidderde voor 'm.
Je kunt om twee redenen niet weten wat het doel van evolutie is. Ten eerste, zoals al gezegd, omdat er geen doel is. Ten tweede, omdat je pas een einddoel kunt bepalen als je weet waar iets naar toe gaat, en aangezien we dat absoluut niet weten kunnen we alleen maar vanuit onze eigen denkwereld hierover nadenken en assumpties maken.

De vraag doet me denken aan een SF-verhaal. In het verhaal strandt een robotverkenner van een buitenaards ras op Titan, een paar miljoen jaar geleden (of nog langer). Deze zit met een probleem, namelijk een kapot rumteschip en niets voorhanden om te repareren. Rondturend in het zonnestelsel ziet hij een planeet met leven (of de mogelijkheid daartoe) en grondstoffen. Als er nu eens een manier was om die grondstoffen naar Titan te krijgen, maar zelf kan hij dat niet. Hij zet het hele evolutieproces in werking en op een gegeven moment komt de mens met een ruimteschip naar Titan en één van de mensen aan boord heeft iets bij zich wat hij ooit op een vuilnisbelt heeft opgeraapt en dat was precies het onderdeel dat de robotverkenner nodig had. Die zegt dankjewel en tot ziens. En het doel van de mensheid was dus om dat ene onderdeel naar Titan te brengen. De moraal van het verhaal: ga je niet veel uit van je eigen belangrijkheid als je niet weet waar dit alles naar toe gaat. Het kan wel eens anders in elkaar zitten als we denken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-10-2005 18:29:04 ]
  maandag 10 oktober 2005 @ 18:48:17 #80
8369 speknek
Another day another slay
pi_31339102
quote:
De mens is het meest complexe wezen hier
Complex in wat? Er is een salamander die een zes keer zo groot genoom heeft als de mens.
  maandag 10 oktober 2005 @ 19:08:03 #81
66825 Reya
Fier Wallon
pi_31339488
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 17:38 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Mjah, maar die wetten hebben niet altijd geheerst. Er is tenslotte een moment geweest dat leven op aarde ontstond; daarvoor bestond er simpelweg geen natuur en dus ook geen natuurwet. Om iets goddelijks als de oorzaak aan te wijzen is op compleet triviale gronden gebaseerd, maar je kunt evenmin zeggen dat de puzzel nu af is.

Tevens kun je moeilijk stellen dat natuurwetten universeel zijn; want we hebben maar één voorbeeld: de aarde.
  maandag 10 oktober 2005 @ 19:59:04 #82
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_31340537
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 19:08 schreef Reya het volgende:

[..]
daarvoor bestond er simpelweg geen natuur en dus ook geen natuurwet.
Je haalt 2 dingen door elkaar.
  maandag 10 oktober 2005 @ 19:59:43 #83
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_31340549
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 19:08 schreef Reya het volgende:

[..]

Mjah, maar die wetten hebben niet altijd geheerst. Er is tenslotte een moment geweest dat leven op aarde ontstond; daarvoor bestond er simpelweg geen natuur en dus ook geen natuurwet. Om iets goddelijks als de oorzaak aan te wijzen is op compleet triviale gronden gebaseerd, maar je kunt evenmin zeggen dat de puzzel nu af is.

Tevens kun je moeilijk stellen dat natuurwetten universeel zijn; want we hebben maar één voorbeeld: de aarde.
Waarom zou er geen natuur zijn als er geen leven is? Natuurwetten slaan op alles in het universum, niet alleen op leven.

Dus jou argument dat we alleen de aarde als voorbeeld hebben klopt ook niet, de natuurwetten die gelden op de aarde blijken ook voor elk ander hemellichaam te gelden.
  maandag 10 oktober 2005 @ 20:13:08 #84
66825 Reya
Fier Wallon
pi_31340872
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 19:59 schreef pfaf het volgende:

[..]

Je haalt 2 dingen door elkaar. [afbeelding]
Misschien is het makkelijk dat je daar even bij zegt welke twee dingen
  maandag 10 oktober 2005 @ 20:14:01 #85
66825 Reya
Fier Wallon
pi_31340899
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 19:59 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Waarom zou er geen natuur zijn als er geen leven is? Natuurwetten slaan op alles in het universum, niet alleen op leven.

Dus jou argument dat we alleen de aarde als voorbeeld hebben klopt ook niet, de natuurwetten die gelden op de aarde blijken ook voor elk ander hemellichaam te gelden.
Het lijkt me sterk dat daar ooit empirisch bewijs voor is gevonden...
  maandag 10 oktober 2005 @ 20:18:09 #86
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_31340989
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 20:13 schreef Reya het volgende:

[..]

Misschien is het makkelijk dat je daar even bij zegt welke twee dingen
Het woord natuur in natuurwetten heeft niets met het leven op Aarde te maken.
pi_31341074
quote:

[..]

Dit stelde je een tijdje geleden ook al, maar de Big Bang theorie heeft niks met evolutie te maken.
  maandag 10 oktober 2005 @ 20:22:28 #88
66825 Reya
Fier Wallon
pi_31341075
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 20:18 schreef pfaf het volgende:

[..]

Het woord natuur in natuurwetten heeft niets met het leven op Aarde te maken.
Dat ligt eraan welke natuurwet. Als het gaat om de evolutietheorie, is die direct gebaseerd op leven op aarde.
  maandag 10 oktober 2005 @ 20:25:55 #89
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_31341167
De evolutietheorie is geen natuurwet. Zoals de naam al zegt, het is een theorie.
Wel een hele goeie
  maandag 10 oktober 2005 @ 20:27:33 #90
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_31341213
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 20:22 schreef Reya het volgende:

[..]

Dat ligt eraan welke natuurwet. Als het gaat om de evolutietheorie, is die direct gebaseerd op leven op aarde.
Dan zijn het geen natuurwetten....
  maandag 10 oktober 2005 @ 20:30:02 #91
66825 Reya
Fier Wallon
pi_31341294
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 20:27 schreef pfaf het volgende:

[..]

Dan zijn het geen natuurwetten....
Mjah, daar heb je gelijk in

Ik verwarde natuur en natuurwet inderdaad wat met elkaar.
  maandag 10 oktober 2005 @ 20:31:05 #92
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_31341334
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 20:30 schreef Reya het volgende:

[..]

Mjah, daar heb je gelijk in

Ik verwarde natuur en natuurwet inderdaad wat met elkaar.
Fouten toegevende mensen zijn schaars op Fok! en moeten gekoesterd worden.
  maandag 10 oktober 2005 @ 20:33:00 #93
8369 speknek
Another day another slay
pi_31341384
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 20:25 schreef Fir3fly het volgende:
De evolutietheorie is geen natuurwet. Zoals de naam al zegt, het is een theorie.
Wel een hele goeie
Theorie <=> leer <=> doctrine <=> wet
Inwisselbaar, alle natuurwetten zijn ook theorien.
  maandag 10 oktober 2005 @ 20:33:05 #94
66825 Reya
Fier Wallon
pi_31341387
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 20:25 schreef Fir3fly het volgende:
Wel een hele goeie
Het zal mijn nonchalante cultuurwetenschappelijke vaard wel zijn, maar gezien de vrij duidelijke bewijzen voor de evolutietheorie - en het feit dat gezaghebbenden deze onderschrijven - zou ik de evolutietheorie wel als waar willen aannemen. De onzekerheid is toch vrij miniem, als ik de algemene wetenschappelijke opvatting mag geloven.
  maandag 10 oktober 2005 @ 20:35:45 #95
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_31341479
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 20:33 schreef speknek het volgende:

[..]

Theorie <=> leer <=> doctrine <=> wet
Inwisselbaar, alle natuurwetten zijn ook theorien.
Dat is waar, maar de evolutietheorie is toch niet per definitie een natuurwet?
Ook al neem ik deze theorie voor waar aan.
  maandag 10 oktober 2005 @ 21:32:28 #96
8369 speknek
Another day another slay
pi_31342979
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 20:35 schreef Fir3fly het volgende:
Dat is waar, maar de evolutietheorie is toch niet per definitie een natuurwet?
Ook al neem ik deze theorie voor waar aan.
Eh, daar durf ik niet helemaal een definitieve uitspraak over te doen.
Maar het is wel een wet en niet zomaar een theorie.
  maandag 10 oktober 2005 @ 22:44:25 #97
124377 pmb_rug
salvation received
pi_31345251
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 16:18 schreef Boswachtertje het volgende:
Ik ben er zelf nog niet over uit, ook niet met de Big Bang en ook niet met wie of wat er achter zou hebben gestaan, als het echt is gebeurd. Maar voor mij betekent het verder niet meer, dan dat er een paar vraagjes openblijven.. En of dat nou zo erg is... Eerst maar eens de mens wijzen op dat zij ook gewoon goed kunnen leven!!
het verschil tussen 'wij zijn toeval' en 'wij hebben een doel' is wezelijk. Evolutie is gewoon een proces wat zich afspeelt, zonder feitelijk doel behalve het zichzelf in stand houden (maar dat opzich heeft weer geen enkel doel). Wat ook frapant vond is dat in het topic over 'doel van je leven' (tijdje terug) iedereen er wel een mening over had. Het slaat alleen helemaal nergens op, want als jij een toevallig klompje cellen bent is zingeving onzin. Om mijn grote vriend Russell even aan te halen die zoiets zei als "het heeft geen zin je af te vragen wat het doel van het leven is tenzij je in een God gelooft (of de assumptie doet dat er een God is)"

maar goed, ik geloof niet in de mens als doelloos wezen. ethiek, moraal, etc. zijn mooie middelen om het doel te heiligen
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_31347893
Aaargh! Het is wel mogelijk om te stellen dat de evolutie bestaat uit toeval: mutaties, ontstaan van een soort dat beter blijkt te kunnen overleven etc. Dat die beter ontwikkelde soort dan overleeft is tuurlijk geen toeval nee

In sommige stromingen (ja, die zijn er ) van ID zit wel degelijk evolutie ingebouwd, maar wat dat betreft blijf ik bij m'n eerdere standpunt dat ID een 'geloof' is voor vooral mensen die niet meer 100% achter hun eigen religie kunnen staan omdat ze zo veel 'bewijzen' voor evolutie zien...

Je weet trouwens even goed als ik dat als je iets niet hebt kunnen bewezen, dat niet betekent dat het dan daarom ook niet zo is. Je weet het nou eenmaal niet zeker omdat het tegendeel niet is bewezen en niet te bewijzen is, hoe frustrerend dat voor wetenschappers ook is.

Maargoed, als ik de reacties hier doorspit dan lijkt het er inderdaad op dat gelovigen zo vasthouden aan bepaalde dogma's dat het om een of andere reden niet acceptabel is om aan te nemen dat God misschien wel evolutie in werking heeft gezet...
Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
pi_31348727
Grappig om te zien dat in dit topic nu weer dezelfde oeverloze discussie is onstaan waar TS in de OP over spreekt. Mensen doen hier volstrekt lachwekkende uitspraken als "God bestaat niet". Zo, pats boem, alsof ze het weten .
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 00:37:56 #100
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_31348805
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 00:35 schreef FuifDuif het volgende:
Grappig om te zien dat in dit topic nu weer dezelfde oeverloze discussie is onstaan waar TS in de OP over spreekt. Mensen doen hier volstrekt lachwekkende uitspraken als "God bestaat niet". Zo, pats boem, alsof ze het weten .
Alsof het tegendeel beweren zo'n briljante uitspraak is.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')