En tot nu toe bracht het ons... ?quote:
Dat gelul hoor ik vaker.quote:Ruimte technologie is een sterke aanjager van de schone energie. Wapentechnologie is een sterke aanjager van de ruimte technologie.
Het is altijd nog niet bekend hoe AIDS in de wereld is gekomen, maar er gaan sterke geruchten over dat de mens daar zelf voor verantwoordelijk is geweest, door een wetenschappelijk foutje tijdens het zoeken naar een vaccin tegen polio door de WHO te Afrika, dus, bravo!quote:Lekker handig, schone energie als miljoenen mensen doodgaan aan AIDS. Nee dan de evolutietheorie.
The Truth is in Here...quote:Op maandag 10 oktober 2005 15:22 schreef Dromenvanger het volgende:
Wil je weten hoe de big-bang in zijn werk is gegaan dan zul je met je gedachtes moeten gaan richten het geheel. Je kunt met je gedachtes reizen en als je dat doet dan vang je misschien esseniële elementen op dit zich daar hebben voorgedaan.
Kwestie van jezelf open stellen en concentreren op bepaalde gebeurtenissen en gewoon een gevoel hebben over het fenomeen. Of je neemt monsters uit het universum maar hoe neem je een monster van iets dat miljarden lichtjaren van ons afstaat?
Dan vestig ik mijn hoop op een reiziger die kan reizen via het astrale en kan ontdekken op verschillende niveau's.
Ik kan het dus niet, ik oefen wel eens erop om te reizen in de tijd. Maar dat is een moeilijk iets
Ik zou aanraden je computer uit te zetten en in een grot te gaan wonen.quote:Op maandag 10 oktober 2005 15:25 schreef Hallulama het volgende:
En tot nu toe bracht het ons... ?
De computer ?
Vet hoor...
Genetische manipulatie ?
Geweldig...
Medicijnen?
De diversiteit aan ziekten komt door de goede resistentie die we ervoor hebben. De ziektes waren daarbij toen veel dodelijker. Misschien moet je je injecteren met de builenpest en lekker natuurlijke medicijnen vreten, dan houd ik het bij penicelline.quote:Volgens mij waren er vroeger minder ziekten, en als er ziekten (of plagen) waren dan kwam je die tegen op plaatsen waar teveel levende wezens op elkaars lip zaten, of niet soms? Bovendien bood en biedt de natuur al diverse medicijnen aan.
Schijnbaar.quote:Dat gelul hoor ik vaker.
Schijnbaar mist de mens het intellect om direct richting schone energie te gaan, en heeft het daar eerste ruimtetechnologie voor nodig, ofzo?![]()
Je hebt gelijk, we moeten er maar niets meer aan doen.quote:Het is altijd nog niet bekend hoe AIDS in de wereld is gekomen, maar er gaan sterke geruchten over dat de mens daar zelf voor verantwoordelijk is geweest, door een wetenschappelijk foutje tijdens het zoeken naar een vaccin tegen polio door de WHO te Afrika, dus, bravo!
Neen, ik begrijp er nog steeds geen snars van.
De balans is absoluut niet aanwezig.quote:Op maandag 10 oktober 2005 15:31 schreef Hallulama het volgende:
Is de balans er nu denk je? Of zouden bepaalde zaken hogere prioriteit mogen genieten?
Juist, da's waarschijnlijk ook een direct gevolg van geheimhouding e.d., gebrek aan vrije verspreiding van informatie en kennis.quote:Op maandag 10 oktober 2005 15:35 schreef speknek het volgende:
Ja, maar bepaalde zaken krijgen hogere prioriteit door budgetteringen. Er wordt veel meer geld in alternatieve brandstoffen dan in de evolutietheorie gepompt. Dat wil niet zeggen dat dat per definitie beter is. De ruimtevaart laat dat zien: geen enkel opvallend nut behalve de nieuwsgierigheid stillen, en toch is het van onschatbare waarde geweest voor ontzettend veel andere vakgebieden. Vakgebieden die kennelijk zelf nooit tot die innovaties zijn gekomen, omdat de knowhow meer bij de ruimtevaart zat.
quote:Op maandag 10 oktober 2005 15:38 schreef Hallulama het volgende:
Juist, da's waarschijnlijk ook een direct gevolg van geheimhouding e.d., gebrek aan vrije verspreiding van informatie en kennis.
Andere vakgebieden kunnen net zo goed bij de wetenschappelijke publicaties komen.quote:
Niet als het bedrijfsgeheim of staatsgeheim is.quote:Op maandag 10 oktober 2005 15:49 schreef speknek het volgende:
Andere vakgebieden kunnen net zo goed bij de wetenschappelijke publicaties komen.
Ja en dan zijn het geen wetenschappelijke publicaties. Maar het gedeelte dat geheim gehouden wordt lijkt me miniem. En dat gedeelte heeft toch geen weerslag op andere vakgebieden.quote:Op maandag 10 oktober 2005 15:57 schreef Hallulama het volgende:
Niet als het bedrijfsgeheim of staatsgeheim is.
opzich ben ik het hier mee eens, als je ervan uitgaat dat alleen binnen soorten plaats vind vind ik het een fantastische theorie (dan ga je er dus vanuit dat de big bang een amusante theorie is). het probleem is dat de grenzen van evolutie imo nog onduidelijk is.quote:Op maandag 10 oktober 2005 14:37 schreef stigchel het volgende:
Het een sluit het ander helemaal niet uit. Evolutie is een automatisch proces. Leven kan niet bestaan zonder evolutie. Het zit erin ingebakken.
1) Er is geen enkele relatie tussen de big bang en evolutie, get over it. (anders dan als er geen big bang was geweest er universum was waarin evolutie kan plaatsvinden, maar wat dat betreft heeft broccoli dezelfde relatie tot de big bang als evolutie)quote:Op maandag 10 oktober 2005 16:09 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
opzich ben ik het hier mee eens, als je ervan uitgaat dat alleen binnen soorten plaats vind vind ik het een fantastische theorie (dan ga je er dus vanuit dat de big bang een amusante theorie is).
quote:Op maandag 10 oktober 2005 16:09 schreef pmb_rug het volgende:
opzich ben ik het hier mee eens, als je ervan uitgaat dat alleen binnen soorten plaats vind vind ik het een fantastische theorie (dan ga je er dus vanuit dat de big bang een amusante theorie is).
Om in ieder geval een idee over de grenzen van de evolutie te krijgen, kan ik je de documentaire "What we still don't know" aanraden. De 1e aflevering gaat voornamelijk over evolutie en in de docu worden op een gegeven moment juist heel duidelijke afbakeningen gegeven voor de evolutie. Maar daar het een assumptie is, zal ik deze hier niet posten (ben ze volgens mij ook vergetenquote:Op maandag 10 oktober 2005 16:09 schreef pmb_rug het volgende:
opzich ben ik het hier mee eens, als je ervan uitgaat dat alleen binnen soorten plaats vind vind ik het een fantastische theorie (dan ga je er dus vanuit dat de big bang een amusante theorie is). het probleem is dat de grenzen van evolutie imo nog onduidelijk is.
Dat bedoel ik dus. Het maakt voor het dogma niet uit of evolutie met de schepping strookt of niet. Geen enkele fanaticus zal het bestaan van dinosaurussen ontkennen, want daar staan musea vol mee. Ze komen echter niet in de bijbel voor. Dino's bestonden dus wel, maar hebben geen weerslag in het geloof. Syberische tijgers komen ook niet in de bijbel voor. Als je een fanaticus vraagt of god die dan wel geschapen heeft is het antwoord natuurlijk ja.quote:Op maandag 10 oktober 2005 14:52 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
[..]
Klopt niet, afhankelijk van hoe dogmatisch de desbetreffende religie/stroming is, er zijn groeperingen binnen het christendom die uitgaan van de letterlijke tekst van de bijbel, dus ook het scheppingsverhaal, voor deze mensen is het weldegelijk een probleem.
Nee, maar wat ze dus wel doen is ze in de verkeerde tijd plaatsen, de z.g.n. jonge-aarde creationisten geloven dat de aarde ong. 6000 jaar oud is, deze mensen doen alsof de dinosaurussen samen met mensen rondegelopen hebben, en dat is dus gewoon niet zo.quote:Op maandag 10 oktober 2005 16:19 schreef stigchel het volgende:
Dat bedoel ik dus. Het maakt voor het dogma niet uit of evolutie met de schepping strookt of niet. Geen enkele fanaticus zal het bestaan van dinosaurussen ontkennen, want daar staan musea vol mee.
En hoe zie jij die voltooïng voor je? Volgens mij zegt de evolutietheorie juist dat er geen doel is...quote:Op maandag 10 oktober 2005 15:22 schreef Dromenvanger het volgende:
Voltooiing waarbij het hele bestaan voltooid is. En dan is de circel rond.
Wat lul je nou, dat weten we zelfs heel precies. Evolutie is gewoon een gevolg van de gebruikelijke natuurwetten.quote:Op maandag 10 oktober 2005 16:43 schreef Reya het volgende:
Hmmm, het is een hypothese die in principe met de huidige wetenschappelijke inzichten kan voortleven. tenslotte is er geen verklaring voor hoe evolutie tot stand is gekomen,
Er is geen waarom. het is gewoon.quote:noch waarom er evolutie is.
Het vragen naar een waarom is zinloos, er is geen reden, een reden impliceert een bewuste keuze door een of ander bewustzijn, er is alleen oorzaak gevolg.quote:Echter, het is niet meer dan een hypothese; er bestaat geen enkele aanwijzing dat dit ook maar mogelijk de waarheid zou kunnen zijn. En in principe vallen er neindig veel hypothesen te vinden voor het hoe en waarom van evolutie. Dus deze stelling zegt niet veel.
Wat als nou eens blijikt (vooropstellend dat ik het eens bent met cause-effect), dat de mens het doel van de evolutie op aarde blijkt te zijn? De mens is het meest complexe wezen hier, heeft als enige (samen met de dolfijn) een self-awareness en is als enige soort begonnen aan een culturele ontwikkeling welke buiten de totdantoe bekende evolutie. De mens evolueert volop, de vraag is waar naar toe... Misschien schuilt het geheim van de bewuste keuze juist wel in de evolutie zelf, maar weten wij niet wat het bewuste doel is van de evolutie. Maar daarvoor kan ik iedereen verwijzen naar de interessante docu "What we still don't know", en de bijbehorende interessante site van Channel 4: Klik Hierquote:Op maandag 10 oktober 2005 17:38 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Wat lul je nou, dat weten we zelfs heel precies. Evolutie is gewoon een gevolg van de gebruikelijke natuurwetten.
[..]
Er is geen waarom. het is gewoon.
[..]
Het vragen naar een waarom is zinloos, er is geen reden, een reden impliceert een bewuste keuze door een of ander bewustzijn, er is alleen oorzaak gevolg.
Een doel impliceert een bewuste sturing, daar is geen enkele aanwijzing voor.quote:Op maandag 10 oktober 2005 17:45 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Wat als nou eens blijikt (vooropstellend dat ik het eens bent met cause-effect), dat de mens het doel van de evolutie op aarde blijkt te zijn?
Er zijn meer dieren zelfbewust, chimpansee's bijvoorbeeld. Daarnaast is bewustzijn niet iets dat 'aan' of 'uit' staat, de mens daarom een speciale status geven is wel een erg grote stap.quote:De mens is het meest complexe wezen hier, heeft als enige (samen met de dolfijn) een self-awareness
Je doelt neem ik aan op meme's, da's eigenlijk hetzelfde mechanisme als evolutie, alleen dan toegepast op ideeen.quote:en is als enige soort begonnen aan een culturele ontwikkeling welke buiten de totdantoe bekende evolutie.
Zoals gezegd: er is geen doel, alleen verandering.quote:De mens evolueert volop, de vraag is waar naar toe...
Dat zou sturing impliceren, heb jij aanwijzingen en/of bewijs dat er sprake is van sturing ?quote:Misschien schuilt het geheim van de bewuste keuze juist wel in de evolutie zelf, maar weten wij niet wat het bewuste doel is van de evolutie.
Wat nu eens als we 65 miljoen terug gaan in de tijd en op dat moment die vraag stellen aan een passerende T-rex, maar dan anders, namelijk alsof hij het doel van de evolutie op aarde is. Immers de T-rex was het grootste roofdier ooit en alles en iedereen sidderde voor 'm.quote:Op maandag 10 oktober 2005 17:45 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Wat als nou eens blijikt (vooropstellend dat ik het eens bent met cause-effect), dat de mens het doel van de evolutie op aarde blijkt te zijn? De mens is het meest complexe wezen hier, heeft als enige (samen met de dolfijn) een self-awareness en is als enige soort begonnen aan een culturele ontwikkeling welke buiten de totdantoe bekende evolutie. De mens evolueert volop, de vraag is waar naar toe... Misschien schuilt het geheim van de bewuste keuze juist wel in de evolutie zelf, maar weten wij niet wat het bewuste doel is van de evolutie. Maar daarvoor kan ik iedereen verwijzen naar de interessante docu "What we still don't know", en de bijbehorende interessante site van Channel 4: Klik Hier
Complex in wat? Er is een salamander die een zes keer zo groot genoom heeft als de mens.quote:Op maandag 10 oktober 2005 17:45 schreef Boswachtertje het volgende:
De mens is het meest complexe wezen hier
Mjah, maar die wetten hebben niet altijd geheerst. Er is tenslotte een moment geweest dat leven op aarde ontstond; daarvoor bestond er simpelweg geen natuur en dus ook geen natuurwet. Om iets goddelijks als de oorzaak aan te wijzen is op compleet triviale gronden gebaseerd, maar je kunt evenmin zeggen dat de puzzel nu af is.quote:Op maandag 10 oktober 2005 17:38 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Wat lul je nou, dat weten we zelfs heel precies. Evolutie is gewoon een gevolg van de gebruikelijke natuurwetten.
Je haalt 2 dingen door elkaar.quote:Op maandag 10 oktober 2005 19:08 schreef Reya het volgende:
[..]
daarvoor bestond er simpelweg geen natuur en dus ook geen natuurwet.
Waarom zou er geen natuur zijn als er geen leven is? Natuurwetten slaan op alles in het universum, niet alleen op leven.quote:Op maandag 10 oktober 2005 19:08 schreef Reya het volgende:
[..]
Mjah, maar die wetten hebben niet altijd geheerst. Er is tenslotte een moment geweest dat leven op aarde ontstond; daarvoor bestond er simpelweg geen natuur en dus ook geen natuurwet. Om iets goddelijks als de oorzaak aan te wijzen is op compleet triviale gronden gebaseerd, maar je kunt evenmin zeggen dat de puzzel nu af is.
Tevens kun je moeilijk stellen dat natuurwetten universeel zijn; want we hebben maar één voorbeeld: de aarde.
Misschien is het makkelijk dat je daar even bij zegt welke twee dingenquote:Op maandag 10 oktober 2005 19:59 schreef pfaf het volgende:
[..]
Je haalt 2 dingen door elkaar. [afbeelding]
Het lijkt me sterk dat daar ooit empirisch bewijs voor is gevonden...quote:Op maandag 10 oktober 2005 19:59 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarom zou er geen natuur zijn als er geen leven is? Natuurwetten slaan op alles in het universum, niet alleen op leven.
Dus jou argument dat we alleen de aarde als voorbeeld hebben klopt ook niet, de natuurwetten die gelden op de aarde blijken ook voor elk ander hemellichaam te gelden.
Het woord natuur in natuurwetten heeft niets met het leven op Aarde te maken.quote:Op maandag 10 oktober 2005 20:13 schreef Reya het volgende:
[..]
Misschien is het makkelijk dat je daar even bij zegt welke twee dingen![]()
Dit stelde je een tijdje geleden ook al, maar de Big Bang theorie heeft niks met evolutie te maken.quote:Op maandag 10 oktober 2005 16:09 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
opzich ben ik het hier mee eens, als je ervan uitgaat dat alleen binnen soorten plaats vind vind ik het een fantastische theorie (dan ga je er dus vanuit dat de big bang een amusante theorie is). het probleem is dat de grenzen van evolutie imo nog onduidelijk is.
Dat ligt eraan welke natuurwet. Als het gaat om de evolutietheorie, is die direct gebaseerd op leven op aarde.quote:Op maandag 10 oktober 2005 20:18 schreef pfaf het volgende:
[..]
Het woord natuur in natuurwetten heeft niets met het leven op Aarde te maken.
Dan zijn het geen natuurwetten....quote:Op maandag 10 oktober 2005 20:22 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat ligt eraan welke natuurwet. Als het gaat om de evolutietheorie, is die direct gebaseerd op leven op aarde.
quote:Op maandag 10 oktober 2005 20:30 schreef Reya het volgende:
[..]
Mjah, daar heb je gelijk in
Ik verwarde natuur en natuurwet inderdaad wat met elkaar.
Theorie <=> leer <=> doctrine <=> wetquote:Op maandag 10 oktober 2005 20:25 schreef Fir3fly het volgende:
De evolutietheorie is geen natuurwet. Zoals de naam al zegt, het is een theorie.
Wel een hele goeie
Het zal mijn nonchalante cultuurwetenschappelijke vaard wel zijn, maar gezien de vrij duidelijke bewijzen voor de evolutietheorie - en het feit dat gezaghebbenden deze onderschrijven - zou ik de evolutietheorie wel als waar willen aannemen. De onzekerheid is toch vrij miniem, als ik de algemene wetenschappelijke opvatting mag geloven.quote:Op maandag 10 oktober 2005 20:25 schreef Fir3fly het volgende:
De evolutietheorie is geen natuurwet. Zoals de naam al zegt, het is een theorie.
Wel een hele goeie
Dat is waar, maar de evolutietheorie is toch niet per definitie een natuurwet?quote:Op maandag 10 oktober 2005 20:33 schreef speknek het volgende:
[..]
Theorie <=> leer <=> doctrine <=> wet
Inwisselbaar, alle natuurwetten zijn ook theorien.
Eh, daar durf ik niet helemaal een definitieve uitspraak over te doen.quote:Op maandag 10 oktober 2005 20:35 schreef Fir3fly het volgende:
Dat is waar, maar de evolutietheorie is toch niet per definitie een natuurwet?
Ook al neem ik deze theorie voor waar aan.
het verschil tussen 'wij zijn toeval' en 'wij hebben een doel' is wezelijk. Evolutie is gewoon een proces wat zich afspeelt, zonder feitelijk doel behalve het zichzelf in stand houden (maar dat opzich heeft weer geen enkel doel). Wat ook frapant vond is dat in het topic over 'doel van je leven' (tijdje terug) iedereen er wel een mening over had. Het slaat alleen helemaal nergens op, want als jij een toevallig klompje cellen bent is zingeving onzin. Om mijn grote vriend Russell even aan te halen die zoiets zei als "het heeft geen zin je af te vragen wat het doel van het leven is tenzij je in een God gelooft (of de assumptie doet dat er een God is)"quote:Op maandag 10 oktober 2005 16:18 schreef Boswachtertje het volgende:
Ik ben er zelf nog niet over uit, ook niet met de Big Bang en ook niet met wie of wat er achter zou hebben gestaan, als het echt is gebeurd. Maar voor mij betekent het verder niet meer, dan dat er een paar vraagjes openblijven.. En of dat nou zo erg is... Eerst maar eens de mens wijzen op dat zij ook gewoon goed kunnen leven!!
Alsof het tegendeel beweren zo'n briljante uitspraak is.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 00:35 schreef FuifDuif het volgende:
Grappig om te zien dat in dit topic nu weer dezelfde oeverloze discussie is onstaan waar TS in de OP over spreekt. Mensen doen hier volstrekt lachwekkende uitspraken als "God bestaat niet". Zo, pats boem, alsof ze het weten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |