Wat versta ik dus niet per se onder mindfucks:quote:(...)Typically, such films feature a protagonist who is somehow mistaken or in the dark about the nature of reality (or at least his or her subjective reality), with the secret kept from the audience as well. There may be a final moment of revelation that exposes the real truth, or that truth may be deliberately left ambiguous. The usual nature of such revelation is that at least some of the events or elements in the film have consisted of dreams, virtual reality, episodes of psychosis or schizophrenia, deliberate manipulation by a superior power, the protagonist's subjective misinterpretations based on a confused or erroneous sense of his/her personal nature or identity, or some other presumably nonveridical sort of experience; the films that deliberately preserve ambiguity merely raise this possibility without settling the question.
Films in this genre include Jacob's Ladder, Total Recall, Blade Runner, The Sixth Sense, eXistenZ, Abre Los Ojos (and its American remake Vanilla Sky), Dark City, Memento, Mulholland Drive, Donnie Darko, and Eternal Sunshine of the Spotless Mind. The first Matrix film arguably belongs to the genre as well, though (as its two sequels make clear) its primary theme is not the nature of reality but the nature of the human-machine relationship. Elements of mindfuck are incorporated into such films as The Game, The Usual Suspects, and Seven.
As this list of examples suggests, mindfuck films often incorporate elements of film noir and have a tendency to become cult films. As the list also suggests, directors whose films tend to be (or incorporate) mindfucks include David Fincher, David Lynch, and David Cronenberg.
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Mindfuck
Deze wil ik wel ondersteunen. Planet of the Apes trouwens alleen als je het origineel bedoelt...quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 21:35 schreef 0 het volgende:
- 12 Monkeys
- Abres los ojos
- Donnie darko
- Eyes wide shut
- Fight club
- Memento
- Planet of the apes
- The sixth sense
- Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Natuurlijk.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 21:42 schreef Gorro het volgende:
[..]
Deze wil ik wel ondersteunen. Planet of the Apes trouwens alleen als je het origineel bedoelt...
De nieuwe versie ook, hoor.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 21:42 schreef Gorro het volgende:
Deze wil ik wel ondersteunen. Planet of the Apes trouwens alleen als je het origineel bedoelt...
Als de twist erg bizar is dan is de kans groot dat het een mindfuck is.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 22:07 schreef Asskicker14 het volgende:
Vallen films met een bizarre twist aan het einde van de film ook onder mind fuck?
Mag, maakt mij niet uit.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 22:12 schreef 0 het volgende:
Wil je de remake uit 2001 nomineren?
volgens mij voldoet eternal sunshine wel aan de volgende definitie:quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 22:18 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Staan wel een hoop films tussen die echt heel minimaal mind-fuck vind. Eternal Sunsine een mindfuckmisschien als je een IQ van 80 hebt.
Niet alle fims waar je langer dan 5 minuten over moet nadenken na afloop zijn meteen mind-fucks imo.
Ik nomineer:
Lost Highway (1997)
Brazil (1985)
Cube (1997)
Inosensu: Kôkaku kidôtai (Ghost in the Shell 2: Innocence) (2004)
Dat was het eve
quote:The usual nature of such revelation is that at least some of the events or elements in the film have consisted of dreams, virtual reality, episodes of psychosis or schizophrenia, deliberate manipulation by a superior power, the protagonist's subjective misinterpretations based on a confused or erroneous sense of his/her personal nature or identity, or some other presumably nonveridical sort of experience; the films that deliberately preserve ambiguity merely raise this possibility without settling the question.
Niet helemaal imo, want zowel de kijker als Joel zijn volkomen op de hoogte wat er gebeurt. Het is niet zo dat de kijker (en Joel) niet weet dat hij in zijn eigen geheugen rond loopt terwijl dat gewist wordt. Imo moet bij een mind-fuck sprake zijn van een realiteit die niet de realiteit is, zonder dat de kijker en hoofdpersoon dat weten.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 22:23 schreef 0 het volgende:
[..]
volgens mij voldoet eternal sunshine wel aan de volgende definitie:
[..]
Maar er zitten best scènes in dat je je toch even achter je oren krabt hoe 't nu precies zit.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 22:35 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Niet helemaal imo, want zowel de kijker als Joel zijn volkomen op de hoogte wat er gebeurt. Het is niet zo dat de kijker (en Joel) niet weet dat hij in zijn eigen geheugen rond loopt terwijl dat gewist wordt.
Ja, en bij The Shinning ook, maar dat is toch ook geen mind-fuckquote:Op vrijdag 7 oktober 2005 22:36 schreef Arcee het volgende:
[..]
Maar er zitten best scènes in dat je je toch even achter je oren krabt hoe 't nu precies zit.
In het begin weet je dat nog niet.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 22:35 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
Niet helemaal imo, want zowel de kijker als Joel zijn volkomen op de hoogte wat er gebeurt. Het is niet zo dat de kijker (en Joel) niet weet dat hij in zijn eigen geheugen rond loopt terwijl dat gewist wordt. Imo moet bij een mind-fuck sprake zijn van een realiteit die niet de realiteit is, zonder dat de kijker en hoofdpersoon dat weten.
Bedoel je Les Diaboliques?quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 21:41 schreef Gorro het volgende:
Les dialoques
Hip en steun en zoquote:Op vrijdag 7 oktober 2005 23:32 schreef 0 het volgende:
The usual suspects
Primer
eXistenZ
Swimming Pool
Lost Highway (1997)
Brazil (1985)
Inosensu: Kôkaku kidôtai (Ghost in the Shell 2: Innocence) (2004)
Jacob's Ladder
Psycho
Solyaris
Steun.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 23:32 schreef 0 het volgende:
A beautiful mind
American psycho
The usual suspects
eXistenZ
Swimming Pool
Lost Highway (1997)
Brazil (1985)
Dat aantal keer steun lijkt me niet zo belangrijk en zou ik weglaten. Als ik zie dat iets al ondersteund is doe ik dat meestal niet nog een keer.quote:De plusjes geven het aantal keer 'steun' aan.
Sinds wanneer zijn tournamentorganisatoren hier objectief? Het is altijd weer een sport om de ronde precies op het goede moment te sluiten.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 21:35 schreef 0 het volgende:
ik zal vanwege mijn objectiviteit zelf niet meestemmen in het tournament.
Van mij wel hoor. Bij deze nomineer/steun ik Unbreakable. Die andere twee waren kut. The Others wil ik ook wel steunen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 00:07 schreef 7eVeNL het volgende:
Worden films van M Night Shayamalan ook beschouwd als 'mindfuckers' ?
en The Others?![]()
Het was meer voor mezelf; Afvinken.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 00:13 schreef Sokolsky het volgende:
Dat aantal keer steun lijkt me niet zo belangrijk en zou ik weglaten. Als ik zie dat iets al ondersteund is doe ik dat meestal niet nog een keer.
Steun ik mocht het nog nodig zijn.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 23:32 schreef 0 het volgende:
American psycho
A beautiful mind
The usual suspects
eXistenZ
K-PAX
Jacob's Ladder
Uiteindelijk maakt het pas uit wanneer de films genomineerd zijn, maar unbreakable lijkt me inderdaad geen echte mindfuck.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 00:32 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
Unbreakable![]()
![]()
Onthullingen op het einde betekenen nog niet een mind-fuck.
Een heel topic lezen is best lastig hé.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 00:46 schreef Nickthedick het volgende:
Zijn:
Mulholland Drive en Lost Highway al genoemd?
Die steun ik.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 00:45 schreef Arcee het volgende:
Being John Malkovich
The Thirteenth Floor
Denk aan de personages Lonewolf. Psycho vind ik meer mindfuck dan Vertigo.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 00:32 schreef Lonewolf2003 het volgende:
PsychoDe Hitchcock
Kom op zeg. Dit is ook een who-dunnit meer niet. Wat zou hier in hemelsnaam mindfuck aan zijn.
VertigoWaarom
omdat er voor het eerst gebruikt wordt gemaakt van wat psychedelische rond draaiend beelden om zijn hoogtevrees uit te beelden. Wat zou hier in hemelsnaam mindfuck aan zijn?
Lees dit: Lik me.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 00:49 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
Een heel topic lezen is best lastig hé.![]()
Ik denks aan de hele film, personages, plot alles.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 00:52 schreef Sokolsky het volgende:
[..]
Denk aan de personages Lonewolf. Psycho vind ik meer mindfuck dan Vertigo.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verder kom ik echt niet.
quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 00:59 schreef Sokolsky het volgende:
The Blair Witch Project.
quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 00:58 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
Ik denks aan de hele film, personages, plot alles.
Of vind je dit de mindfuck:Typically, such films feature a protagonist who is somehow mistaken or in the dark about the nature of reality (or at least his or her subjective reality), with the secret kept from the audience as well.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verder kom ik echt niet.
Mwah.
Kijk, ik weet niet goed wat ik onder de categorie "mindfuck" moet verstaan. Ik heb die term immers niet bedacht. Als verder iedereen vindt dat het geen mindfucks zijn vind ik het ook best hoor.Sheridana +1
Allemachtig zeg. Als je wil quoten quote dan goed. Pff...quote:
En zoek het nu zelf maar uit. Ik kom bij het tournament wel weer eens kijken.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 00:59 schreef Sokolsky het volgende:
Misschien The Blair Witch Project ook wel. Heel misschien.
Met alle respect Sokosky. Maar jij vind alle fims waar je langer dan vijf minuten moet nadenken na afloop een mind fuck ofzo?quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 00:59 schreef Sokolsky het volgende:
Lucía y el Sexo hoort ook wel in het rijtje thuis.
À la folie... pas du tout is een twijfelgevalletje.
El Ángel Exterminador, jazeker!
Misschien The Blair Witch Project ook wel. Heel misschien.
De Jeunets? La Cité des Enfants Perdus en Delicatessen? Hm. Denk het niet. Maar misschien denken anderen er anders over.
Three... Extremes zeker wél.
O Homem que Copiava... denk het wel.
Identity ook.
Jigureul Jikyeora! is ook een twijfelgeval.
Stalker? Ja of nee? Gorro?
Ugetsu Monogatari denk ik ook.
Heb jij al deze films wel gezien Lonewolf?quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 01:04 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
Met alle respect Sokosky. Maar jij vind alle fims waar je langer dan vijf minuten moet nadenken na afloop een mind fuck ofzo?![]()
Alleen Jigureul Jikyeora wil ik nog wel steunen, vanwege de laatste vijf minuten.
"Nature of reality" is toch wat extremer dan "niet weten wie de moordenaar is".quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 01:02 schreef Sokolsky het volgende:
[..]
Typically, such films feature a protagonist who is somehow mistaken or in the dark about the nature of reality (or at least his or her subjective reality), with the secret kept from the audience as well.
Ok, dat was flauw.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 01:03 schreef Sokolsky het volgende:
[..]
Allemachtig zeg. Als je wil quoten quote dan goed. Pff...
[..]
En zoek het nu zelf maar uit. Ik kom bij het tournament wel weer eens kijken.
Niet allemaal, maar wel een aantal, namelijk La Cité des Enfants, The Blair Witch Project, Ugetsu Monogatari. En dat vind ik allemaal geen mindfucks.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 01:06 schreef Sokolsky het volgende:
[..]
Heb jij al deze films wel gezien Lonewolf?
Ach, laat ook maar zitten. Veel succes ermee.
Mee eens is. Weg dus met Psycho, Vertigo, Saw, Unbreakable.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 01:09 schreef 0 het volgende:
[..]
"Nature of reality" is toch wat extremer dan "niet weten wie de moordenaar is".
ik denk bij mindfuck eerder aan bizarre plottwists door:
Verdraaiing van realiteit,
droomwereld,
fictieve wereld,
niet kloppende herinneringen,
schizofrenie,
tijdreizen.
etc. etc.
Anders kun je, zoals ik in de OP aangaf, elke whodunnit en elke film met een open eind wel als mindfuck zien.
Hoe dan?quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 01:24 schreef 0 het volgende:
Ik nomineer trouwens back to the future.
Weet niet of het een echte mindfuck is, maar ik denk van wel
Eigenlijk ook niet.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dit is geen overdrijving, dat is een twist die Hitchcock precies zo beoogd had.
Maar als je die redenering doorvoert zou From Dusk Till DawnSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ook een mindfuck zijn. En dat vind ik dan weer niet kloppen.
The short weekend begins with longing...
quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 03:26 schreef California het volgende:
Psycho zou ik wel een mindfuck noemen eigenlijk.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dit is geen overdrijving, dat is een twist die Hitchcock precies zo beoogd had.
Maar als je die redenering doorvoert zou From Dusk Till DawnDus spreek je je zelf tegen. Het kan niet of of zijn. Als het ene het is, is het andere het ook.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ook een mindfuck zijn. En dat vind ik dan weer niet kloppen.
Nee, dat ben ik niet met je eens. Je zou wel kunnen beweren dat FTDT dan ook in aanmerking komt, maar dat is toch weer net iets anders.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 12:22 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Dus spreek je je zelf tegen. Het kan niet of of zijn. Als het ene het is, is het andere het ook.
Nee ik wil ze juist allebei niet nomineren. Maar als de rest het eens is met je sluit ik me daarbi aan. Dan stem ik wel gewoon tegen Psycho (als ik dat kan).quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 12:46 schreef California het volgende:
[..]
Nee, dat ben ik niet met je eens. Je zou wel kunnen beweren dat FTDT dan ook in aanmerking komt, maar dat is toch weer net iets anders.
Maar goed, als je dat zo ziet wil ik ze ook wel allebei nomineren. Of was er al tegen Psycho besloten?
Ja!quote:
Nee, want ik heb psycho zelf nog niet gezien.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 12:46 schreef California het volgende:
[..]
Of was er al tegen Psycho besloten?
1)Dan snap ik nog steeds niet waarom je FDTD dan niet vind. Dat is precies hetzelfde. Werd ook heel anders aan de man gebracht.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 13:16 schreef California het volgende:
Ik zal de term wel verkeerd begrijpen dan of zo. Maar Hitchcock heeft zijn best gedaan om de kijker op een verkeerd spoor te zetten, zowel binnen de film als in de marketing e.d.. In een poging met onze minds te fucken..
Wil ik nog wel steunen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 13:31 schreef 0 het volgende:
π [sub]=Pi (voor als je dat nog niet wist 0)
Blue Velvet
Identity dan?quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 13:53 schreef 0 het volgende:
[..]
Nee, want ik heb psycho zelf nog niet gezien.
En tot nu toe heeft alleen lonewolf bezwaar gemaakt.
Wat ik wel wil vermijden is dat alle misdaadfilms (whodunnits) aan deze lijst toegevoegd worden.
Bij een mindfuck moet er wel een extreme vorm van misperceptie van de werkelijkheid zijn, dat gaat naar mijn mening verder dan "niet weten wie de moordenaar is" of "de moordenaar was toch iemand anders". "ik was zelf de moordenaar, maar ik ben het vergeten" komt al dichter in de buurt.
Verder vind ik "from dusk till dawn" niet echt een mindfuck. Er is weliswaar een enorme twist, maar er is niet echt sprake van een gewaarwording of een 'verklaring' voor de bestaande werkelijkheid.
In FDTD is het gewoon heel duidelijk wat er gebeurt, ik zie echt niet wat die film met een mindfuck te maken heeft. Psycho daarentegen bevat wat mij betreft een aantal elementen die weldegelijk met een mindfuck te maken hebben.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 14:14 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
1)Dan snap ik nog steeds niet waarom je FDTD dan niet vind. Dat is precies hetzelfde. Werd ook heel anders aan de man gebracht.
2) Vind ik trouwens die overgang niet zo heel groot, persoonlijk. Het blijft een thriller imo.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.What's it going to be then, eh?
Waarschuwing het staat wel voor spoilers over Fight Club, The Sixth Sense e.a.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 13:36 schreef 0 het volgende:
ik vond trouwens nog een artikel over mindfucks:
http://www.ejumpcut.org/archive/jc46.2003/eig.mindfilms/text.html
*steunt*quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 00:59 schreef Sokolsky het volgende:
Identity ook.
Eens.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 15:10 schreef Tweek het volgende:
Volgens mij nog door niemand genoemt, maar Cypher
Als dat geen mindfuck film is dan is niets het.
Omdat bij Psycho de omslag groter is, vind ik. Psycho slaatquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 14:14 schreef Lonewolf2003 het volgende:
1)Dan snap ik nog steeds niet waarom je FDTD dan niet vind. Dat is precies hetzelfde. Werd ook heel anders aan de man gebracht.
2) Vind ik trouwens die overgang niet zo heel groot, persoonlijk. Het blijft een thriller imo.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En daarbij komt idd nogSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The short weekend begins with longing...
Adaptation. vind ik wel passen ja (*steun*), Confessions niet echt. Die is redelijk straightforward.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 15:03 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Adaptation. (2002)
Confessions of a Dangerous Mind (2002)
Ik vond hem wel oke, maar had al snel door wat er aan de hand was, omdat een zelfde principe al eens in de serie nowhere man was gebruikt.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:05 schreef Arcee het volgende:
[..]
Eens.
Vond ik erg tegenvallen, trouwens.
Confessions was al een tijd geleden, maar ik vond het hier wel passen, omdat:quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:16 schreef California het volgende:
[..]
Adaptation. vind ik wel passen ja (*steun*), Confessions niet echt. Die is redelijk straightforward.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als ik me goed herinner.
Geen mindfuck.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 18:03 schreef Nepthys het volgende:
Waking Life
Ik dacht dus van wel, aangezien het niet helemaal duidelijk is wat nou precies een droom is en wat de werkelijkheid, als die er al is. Er zijn genoeg theorieën van te vinden van mensen die denken dat alles, of in ieder geval een gedeelte van de film, zich na de dood van de hoofdpersoon afspeelt. Best iets om over na te denken dus.quote:
quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:34 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Confessions was al een tijd geleden, maar ik vond het hier wel passen, omdat:Klopt, maar dat is omdat niemand dat weet. De filmmakers ook niet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als ik me goed herinner..
The short weekend begins with longing...
Ik zie het als een film met interessante filosofische dialogen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 18:24 schreef Nepthys het volgende:
Ik dacht dus van wel, aangezien het niet helemaal duidelijk is wat nou precies een droom is en wat de werkelijkheid, als die er al is. Er zijn genoeg theorieën van te vinden van mensen die denken dat alles, of in ieder geval een gedeelte van de film, zich na de dood van de hoofdpersoon afspeelt. Best iets om over na te denken dus.
quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 13:31 schreef 0 het volgende:
De Kraajing Geem.
De Jeunets? La Cité des Enfants Perdus
Three
Extremes
O Homem que Copiava
Dan maakt hij ook meer kans in het tournamentquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 22:40 schreef Sokolsky het volgende:
Ik wilde wel even zien of mijn films nog ondersteund waren. En als ik dan zie dat je Three... Extremes tot twee films hebt getransformeerd, tja.
Dus eigenlijk is dit de ultieme mindfuckquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 19:23 schreef California het volgende:
[..]
Klopt, maar dat is omdat niemand dat weet. De filmmakers ook niet..
uit welk jaar?quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 12:31 schreef Kolkus het volgende:
The Tenant
quote:1. Locataire, Le (1976)
aka "The Tenant" - USA
2. Ling qi po ren (1984)
aka "The Tenant"
3. Dayar, Ha- (1997)
aka "The Tenant" - USA
4. Inquilino, El (1957)
aka "The Tenant" - (English title)
5. Kirayadar (1986)
aka "The Tenant"
Die van Polanski, uit '76 dus.quote:
Steun.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 22:50 schreef 0 het volgende:
2001: A Space Odyssey (1968)
À la folie... pas du tout (2002)
Delicatessen (1991)
Volgens mij is de film redelijk rechtoe rechtaan en is er ook niet echt sprake van een enorme twist oid. Geen mindfuck imo.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 18:12 schreef Skv het volgende:
Pulp fiction dan (Tijdsverdraaiingen)?
De "waarheid" wordt al snel verteld en staat ook niet echt centraal. Verder wordt er ook gewoon langzaam naar toe gewerkt. Dus ik denk niet dat het een mindfuck is.quote:Verder misschien the matrix
Dat vind ik wel een duidelijke mindfuck. (is ook al genomineerd)quote:Memento (film speelt achteruit) eventueel ook.
Ik weet niet, het einde is hetzelfde als het begin, de chronologische volgorde is ook helemaal door elkaar gegooid..quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 21:06 schreef 0 het volgende:
[..]
Volgens mij is de film redelijk rechtoe rechtaan en is er ook niet echt sprake van een enorme twist oid. Geen mindfuck imo.
De vraag is, ben jij (of zijn er personen in de film) compleet op een verkeerd spoor gezet?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 21:33 schreef Skv het volgende:
[..]
Ik weet niet, het einde is hetzelfde als het begin, de chronologische volgorde is ook helemaal door elkaar gegooid..
Nou dat niet direct, maar dat is bij films als Memento ook niet zo..quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 21:39 schreef 0 het volgende:
[..]
De vraag is, ben jij (of zijn er personen in de film) compleet op een verkeerd spoor gezet?
Het loopt nu tegen de zestig aan.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 21:28 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Hoeveel heb je nu 0. Denk dat de nominatie ronde wel dicht kan eigenlijk. Heel veel zal er niet meer bij komen.
Volgens mij weet je als kijker bij memento niet wat er gaande is.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 21:41 schreef Skv het volgende:
[..]
Nou dat niet direct, maar dat is bij films als Memento ook niet zo..
gefixt.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 22:40 schreef Sokolsky het volgende:
Stalker staat er twee keer in.
Tjaa.... zal hem nog wel een keer proberen te bekijken.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 22:34 schreef Sokolsky het volgende:
Lonewolf, waarom heb jij Three... Extremes niet gezien? Dat past toch wel aardig in jouw straatje...
Ja.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 23:19 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
Tjaa.... zal hem nog wel een keer proberen te bekijken.
Waarom staan erbij sommige films 1,2 of 3? Is dat omdat er extra twijfel is. Of omdat er meerdere mensen eraan twijfelen?
Ik vind dat overigens absoluut geen mindfuck...quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 22:40 schreef Sokolsky het volgende:
Stalker staat er twee keer in.
Ik vond het nogal een vage film. En ik zag dat Memento in de lijst stond, en aangezien ze hetzelfde zijn opgebouwd... Dus waarom deze ook niet? Don't Look Now zit 'm meer in de details. Bijvoorbeeld dat in elke scene de kleur rood voorkomt, dat vond ik toch wel behoorlijk fucked up.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 01:39 schreef Sokolsky het volgende:
PDOA: wat is er "mindfuck" aan Irréversible en Don't look now?
quote:Op woensdag 12 oktober 2005 01:39 schreef Sokolsky het volgende:
PDOA: wat is er "mindfuck" aan Irréversible en Don't look now?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar dat geloof ik zelf niet. En ik denk dus ook niet dat Irréversible een mindfuck is. Het is gewoon een verhaal achterstevoren verteld.nuff said.
Mindfuck heeft naar mijn mening niet te maken met eyecandy. Het gaat om het verhaal dat dermate ingewikkeld of onverwacht(met een plottwist) in elkaar zit dat je je na(of tijdens) de film afvraagt wat er nu werkelijk aan de hand is. En die werkelijkheid is dan vaak een enorme verassing. (tenminste als het een goede mindfuck is)quote:Op woensdag 12 oktober 2005 01:46 schreef PDOA het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld dat in elke scene de kleur rood voorkomt, dat vond ik toch wel behoorlijk fucked up.
Following had ik al genomineerd en The Game zit er ook wel in. Fantasia... tja, dat vond ik gewoon kut, ik zal me er niet over uitlaten of dat wel of niet mindfuck is... Lola Rennt is interessant. Als 'ie mag wil ik 'm wel ondersteunen, maar het is een randgeval.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 01:46 schreef PDOA het volgende:
[..]
Ik vond het nogal een vage film. En ik zag dat Memento in de lijst stond, en aangezien ze hetzelfde zijn opgebouwd... Dus waarom deze ook niet? Don't Look Now zit 'm meer in de details. Bijvoorbeeld dat in elke scene de kleur rood voorkomt, dat vond ik toch wel behoorlijk fucked up.
Ik vergeet er trouwens nog een paar:
Lola Rennt van Tom Tykwer
Following van Christopher Nolan
The Game van David Fincher
The Cell van Tarsem Singh
Fantasia van Walt Disney (dansende paddestoelen, nijlpaarden in tutu's, wtf!??)
Van dat rijtje heb ik alleen 'The butterfly effect' gezien.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 02:01 schreef PDOA het volgende:
En Gozu, Perfect Blue, GitS, Akira en The Butterfly Effect dan?
Die heb ik wel gezien, maar ik ben eigenlijk vergeten waar de film nou precies over ging.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 01:58 schreef Sokolsky het volgende:
Lola Rennt is interessant. Als 'ie mag wil ik 'm wel ondersteunen, maar het is een randgeval.
Welke films bedoel je. En kun je ook zeggen waarom je dat vindt?quote:Op woensdag 12 oktober 2005 02:11 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Ik zie veel films die naar mijn idee niet met je hoofd zitten te fucken.
Ik doelde op zijn opmerking dat er veel films genoemd worden die volgens hem geen mindfucks zijn.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 02:24 schreef PDOA het volgende:
The People Under The Stairs van Wes Craven bedoelt ie. Met die maffe familie in dat huis die zwervers en postbodes in hun kelder opsluiten en van sm-spelletjes genieten. Niet echt een mindfuck, maar af en toe wel vrij bizar. Die andere ken ik niet en Cube staat er al in.
ok, maar ik ben uitgegaan van de definitie zoals gegeven op wikipedia. En om nu het tournament te gaan veranderen in een "naargeestige-films"-tournament lijkt me niet handig. Ik heb in de OP dan ook niet voor niets "requiem for a dream" als voorbeeld gegeven om te laten zien wat ik niet onder mindfuck versta.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 02:28 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Abre los ojos, Eyes wide shut, Fight Club, Sixth Sense, A beautiful mind, Eternal Sunshine of a Spotless Mind, Twelve Monkeys, en zo nog een aantal.
Ik heb bij deze films totaal niet het gevoel dat ze met mijn hoofd zitten te spelen, of dat er een voor mij abnormale vervreemding inzit, waarbij ik me niet prettig voel. Tenminste dat is zo'n beetje een definitie van mijn kant om een mindfuck te typeren. Dat absurde gevoel in mijn hoofd maar soms zelfs ook in mijn lichaam heb ik wel bij mijn 3 films. Dat je denkt van "wat is hier in hemelsnaam aan de hand?"
De films die jij opnoemt zijn juist prettig om naar te kijken en zijn voor mij absoluut geen mindfucks. Een film als Dark City komt overigens ook voor mij wel in de buurt.
Kortom, ik ben het niet eens met de definitie van mindfuck in de OP. Het is meestal voor mij vooral een naargeestige en onprettige ervaring. Dat zulke films dit effect op mij kan hebben vind ik trouwens juist weer leuk.
quote:Op woensdag 12 oktober 2005 02:39 schreef PDOA het volgende:
Planet of the Apes is toch geen mindfuck?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.nuff said.
Het was meer een opmerking tussendoor en een aanvulling van mijn kant van wat films.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 02:32 schreef Sokolsky het volgende:
Ja maar 0 is organisator, dus 0 bepaalt de definities.
ik had je er ook om gevraagd. En een beetje feedback is nooit verkeerd.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 02:57 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
[..]
Het was meer een opmerking tussendoor en een aanvulling van mijn kant van wat films.
U-turn met J-Lo?quote:Op woensdag 12 oktober 2005 02:24 schreef PDOA het volgende:
The People Under The Stairs van Wes Craven bedoelt ie. Met die maffe familie in dat huis die zwervers en postbodes in hun kelder opsluiten en van sm-spelletjes genieten. Niet echt een mindfuck, maar af en toe wel vrij bizar. Die andere ken ik niet en Cube staat er al in.
Mag ik trouwens ook even Natural Born Killers en U-Turn (beiden Oliver Stone) nomineren?
Volgens mij heb jij die film niet eens gezien.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 09:31 schreef Skv het volgende:
[..]
U-turn met J-Lo?
Niet echt een mindfuck.
Echtgenoten vragen nieuwkomer om wederhelft van dat echtpaar te vermoorden.
Geen mindfuck toch..?
Kijk hem nog maar eens dan. Op het einde van de film heb je toch wel zoiets van: wtf?quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
quote:Op woensdag 12 oktober 2005 23:46 schreef SaintOfKillers het volgende:
Haute Tension.Ondersteunt, in beide definities.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt...what evil lurks in the hearts of man? The shadow knows.
quote:Op woensdag 12 oktober 2005 10:26 schreef PDOA het volgende:
[..]
Kijk hem nog maar eens dan. Op het einde van de film heb je toch wel zoiets van: wtf?Wat jij vertelt is nog maar het begin van een hele reeks bizarre toestanden. Ik noem:
Ik moet je gelijk geven..SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
einde is wel vaag enzo
Steun em bij deze.Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
Helemaal mee eenquote:Op donderdag 13 oktober 2005 20:50 schreef steeg het volgende:
Ik zou strengere criteria gebruiken, een mindfuck is traditioneel een film waarin de hoofdpersoon zich of bevind in een realiteit waarvan word gedacht dat het de echte is, maar het niet is. Of waar de natuur van de identiteit van de hoofdpersoon zelf onduidelijk is. De kijker en de hoofdpersoon ondergaan ergens in de derde acte een epiphany waarin de situatie duidelijk word (of duidelijk dat er ambiguiteit bestaat: total recall) zodat over al het gebeurde plotseling opnieuw nagedacht moet worden. Dit is de ervaring van een mindfuck.
Een goeie, maar ook zo ontzettend vaak gebruikte, end-plottwist wil ik niet gelijk een mindfuck noemen. Bij Saw bijvoorbeeld SPOILER achterstevoren: ed raanedroom tgil ed eleh milf po ed dnorg roov ed nenosrepdfooh /SPOILER is verrassend maar niet iets wat de identiteit of realiteit van de slachtoffers doet veranderen. Dit gebeurd wel bij bijvoorbeeld fight club, memento, donnie darko, sixth sense, dead end.
Ik steun: total recall en dead end
ik verwerp: saw, u-turn (wat een onzin), basic, fear and loathing (die moet echt weg),
Bij the matrix word het al snel duidelijk en is het niet als verrassing bedoeld. Dit vind ik dan ook geen mindfuck. Maar ja zo zie ik het, iedereen heeft z'n eigen interpretatie. En er zijn fuzzy boundaries. In de finale ronde zullen alle twijfelgevallen toch weg zijn en wint fight club waarschijnlijk![]()
De kans dat ik the matrix schrap is erg groot.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 21:35 schreef Kolkus het volgende:
Waar is Naked Lunch eigenlijk, die voldoet toch wel als mindfuck lijkt me?!
Daarnaast, als The Matrix meedoet vind ik dat Existenz ook mee mag doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |