Allemachtig zeg. Als je wil quoten quote dan goed. Pff...quote:
En zoek het nu zelf maar uit. Ik kom bij het tournament wel weer eens kijken.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 00:59 schreef Sokolsky het volgende:
Misschien The Blair Witch Project ook wel. Heel misschien.
Met alle respect Sokosky. Maar jij vind alle fims waar je langer dan vijf minuten moet nadenken na afloop een mind fuck ofzo?quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 00:59 schreef Sokolsky het volgende:
Lucía y el Sexo hoort ook wel in het rijtje thuis.
À la folie... pas du tout is een twijfelgevalletje.
El Ángel Exterminador, jazeker!
Misschien The Blair Witch Project ook wel. Heel misschien.
De Jeunets? La Cité des Enfants Perdus en Delicatessen? Hm. Denk het niet. Maar misschien denken anderen er anders over.
Three... Extremes zeker wél.
O Homem que Copiava... denk het wel.
Identity ook.
Jigureul Jikyeora! is ook een twijfelgeval.
Stalker? Ja of nee? Gorro?
Ugetsu Monogatari denk ik ook.
Heb jij al deze films wel gezien Lonewolf?quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 01:04 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
Met alle respect Sokosky. Maar jij vind alle fims waar je langer dan vijf minuten moet nadenken na afloop een mind fuck ofzo?![]()
Alleen Jigureul Jikyeora wil ik nog wel steunen, vanwege de laatste vijf minuten.
"Nature of reality" is toch wat extremer dan "niet weten wie de moordenaar is".quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 01:02 schreef Sokolsky het volgende:
[..]
Typically, such films feature a protagonist who is somehow mistaken or in the dark about the nature of reality (or at least his or her subjective reality), with the secret kept from the audience as well.
Ok, dat was flauw.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 01:03 schreef Sokolsky het volgende:
[..]
Allemachtig zeg. Als je wil quoten quote dan goed. Pff...
[..]
En zoek het nu zelf maar uit. Ik kom bij het tournament wel weer eens kijken.
Niet allemaal, maar wel een aantal, namelijk La Cité des Enfants, The Blair Witch Project, Ugetsu Monogatari. En dat vind ik allemaal geen mindfucks.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 01:06 schreef Sokolsky het volgende:
[..]
Heb jij al deze films wel gezien Lonewolf?
Ach, laat ook maar zitten. Veel succes ermee.
Mee eens is. Weg dus met Psycho, Vertigo, Saw, Unbreakable.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 01:09 schreef 0 het volgende:
[..]
"Nature of reality" is toch wat extremer dan "niet weten wie de moordenaar is".
ik denk bij mindfuck eerder aan bizarre plottwists door:
Verdraaiing van realiteit,
droomwereld,
fictieve wereld,
niet kloppende herinneringen,
schizofrenie,
tijdreizen.
etc. etc.
Anders kun je, zoals ik in de OP aangaf, elke whodunnit en elke film met een open eind wel als mindfuck zien.
Hoe dan?quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 01:24 schreef 0 het volgende:
Ik nomineer trouwens back to the future.
Weet niet of het een echte mindfuck is, maar ik denk van wel
Eigenlijk ook niet.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dit is geen overdrijving, dat is een twist die Hitchcock precies zo beoogd had.
Maar als je die redenering doorvoert zou From Dusk Till DawnSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ook een mindfuck zijn. En dat vind ik dan weer niet kloppen.
The short weekend begins with longing...
quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 03:26 schreef California het volgende:
Psycho zou ik wel een mindfuck noemen eigenlijk.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dit is geen overdrijving, dat is een twist die Hitchcock precies zo beoogd had.
Maar als je die redenering doorvoert zou From Dusk Till DawnDus spreek je je zelf tegen. Het kan niet of of zijn. Als het ene het is, is het andere het ook.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ook een mindfuck zijn. En dat vind ik dan weer niet kloppen.
Nee, dat ben ik niet met je eens. Je zou wel kunnen beweren dat FTDT dan ook in aanmerking komt, maar dat is toch weer net iets anders.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 12:22 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Dus spreek je je zelf tegen. Het kan niet of of zijn. Als het ene het is, is het andere het ook.
Nee ik wil ze juist allebei niet nomineren. Maar als de rest het eens is met je sluit ik me daarbi aan. Dan stem ik wel gewoon tegen Psycho (als ik dat kan).quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 12:46 schreef California het volgende:
[..]
Nee, dat ben ik niet met je eens. Je zou wel kunnen beweren dat FTDT dan ook in aanmerking komt, maar dat is toch weer net iets anders.
Maar goed, als je dat zo ziet wil ik ze ook wel allebei nomineren. Of was er al tegen Psycho besloten?
Ja!quote:
Nee, want ik heb psycho zelf nog niet gezien.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 12:46 schreef California het volgende:
[..]
Of was er al tegen Psycho besloten?
1)Dan snap ik nog steeds niet waarom je FDTD dan niet vind. Dat is precies hetzelfde. Werd ook heel anders aan de man gebracht.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 13:16 schreef California het volgende:
Ik zal de term wel verkeerd begrijpen dan of zo. Maar Hitchcock heeft zijn best gedaan om de kijker op een verkeerd spoor te zetten, zowel binnen de film als in de marketing e.d.. In een poging met onze minds te fucken..
Wil ik nog wel steunen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 13:31 schreef 0 het volgende:
π [sub]=Pi (voor als je dat nog niet wist 0)
Blue Velvet
Identity dan?quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 13:53 schreef 0 het volgende:
[..]
Nee, want ik heb psycho zelf nog niet gezien.
En tot nu toe heeft alleen lonewolf bezwaar gemaakt.
Wat ik wel wil vermijden is dat alle misdaadfilms (whodunnits) aan deze lijst toegevoegd worden.
Bij een mindfuck moet er wel een extreme vorm van misperceptie van de werkelijkheid zijn, dat gaat naar mijn mening verder dan "niet weten wie de moordenaar is" of "de moordenaar was toch iemand anders". "ik was zelf de moordenaar, maar ik ben het vergeten" komt al dichter in de buurt.
Verder vind ik "from dusk till dawn" niet echt een mindfuck. Er is weliswaar een enorme twist, maar er is niet echt sprake van een gewaarwording of een 'verklaring' voor de bestaande werkelijkheid.
In FDTD is het gewoon heel duidelijk wat er gebeurt, ik zie echt niet wat die film met een mindfuck te maken heeft. Psycho daarentegen bevat wat mij betreft een aantal elementen die weldegelijk met een mindfuck te maken hebben.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 14:14 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
1)Dan snap ik nog steeds niet waarom je FDTD dan niet vind. Dat is precies hetzelfde. Werd ook heel anders aan de man gebracht.
2) Vind ik trouwens die overgang niet zo heel groot, persoonlijk. Het blijft een thriller imo.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.What's it going to be then, eh?
Waarschuwing het staat wel voor spoilers over Fight Club, The Sixth Sense e.a.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 13:36 schreef 0 het volgende:
ik vond trouwens nog een artikel over mindfucks:
http://www.ejumpcut.org/archive/jc46.2003/eig.mindfilms/text.html
*steunt*quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 00:59 schreef Sokolsky het volgende:
Identity ook.
Eens.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 15:10 schreef Tweek het volgende:
Volgens mij nog door niemand genoemt, maar Cypher
Als dat geen mindfuck film is dan is niets het.
Omdat bij Psycho de omslag groter is, vind ik. Psycho slaatquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 14:14 schreef Lonewolf2003 het volgende:
1)Dan snap ik nog steeds niet waarom je FDTD dan niet vind. Dat is precies hetzelfde. Werd ook heel anders aan de man gebracht.
2) Vind ik trouwens die overgang niet zo heel groot, persoonlijk. Het blijft een thriller imo.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En daarbij komt idd nogSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The short weekend begins with longing...
Adaptation. vind ik wel passen ja (*steun*), Confessions niet echt. Die is redelijk straightforward.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 15:03 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Adaptation. (2002)
Confessions of a Dangerous Mind (2002)
Ik vond hem wel oke, maar had al snel door wat er aan de hand was, omdat een zelfde principe al eens in de serie nowhere man was gebruikt.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:05 schreef Arcee het volgende:
[..]
Eens.
Vond ik erg tegenvallen, trouwens.
Confessions was al een tijd geleden, maar ik vond het hier wel passen, omdat:quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:16 schreef California het volgende:
[..]
Adaptation. vind ik wel passen ja (*steun*), Confessions niet echt. Die is redelijk straightforward.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als ik me goed herinner.
Geen mindfuck.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 18:03 schreef Nepthys het volgende:
Waking Life
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |