ROFL.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 11:05 schreef I.R.Baboon het volgende:
Een land naast NL... dan moet ik kiezen tussen België en Duitsland. Doe dan België maar.
Aboriginals zijn ook geen allochtonen daar heh...quote:Op woensdag 5 oktober 2005 11:12 schreef Oksel het volgende:
Australie.
Betere lonen, beter weer, goedkopere huizen, goedkopere auto's. Mooere natuur, vriendelijkere mensen. Lekker vissen, strand op.. schone steden, geen allochtonen (abbo's zie je alleen buiten de steden in W.A., niet in Melbourne(Victoria). En een veilig gevoel als je 's nachts door het park loopt.. hoef je in A'dam niet te doen.
Nadeel: Slechte en dure XTC/coke, alcohol is ook duur. Weinig tot geen cultuur.
True. Maar ze veroorzaken we dezelfde problemen..quote:Op woensdag 5 oktober 2005 11:13 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Aboriginals zijn ook geen allochtonen daar heh...
Hij bedoelt gewoon dat hij minder op heeft met inferieure rassen.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 11:13 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Aboriginals zijn ook geen allochtonen daar heh...
.. die niet werken en er een teringzooi van maken.. oftewel; die een negatieve invloed op de maatschappij hebben..quote:Op woensdag 5 oktober 2005 11:16 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Hij bedoelt gewoon dat hij minder op heeft met inferieure rassen.
Mooi was het he? Vroeger, toen apartheid nog een trend was en je nog gewoon bruintjes en nikkers mocht zeggenquote:Op woensdag 5 oktober 2005 11:19 schreef Oksel het volgende:
[..]
.. die niet werken en er een teringzooi van maken.. oftewel; die een negatieve invloed op de maatschappij hebben..
Ze leefden daar anders vrij en blij in hun eigen maatschappij tot wij kwamen hoor..quote:Op woensdag 5 oktober 2005 11:19 schreef Oksel het volgende:
[..]
.. die niet werken en er een teringzooi van maken.. oftewel; die een negatieve invloed op de maatschappij hebben..
True. Maarja.. dat is gewoon het recht van de sterktste, toch?quote:Op woensdag 5 oktober 2005 11:22 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Ze leefden daar anders vrij en blij in hun eigen maatschappij tot wij kwamen hoor..
Die ondertitelquote:Op woensdag 5 oktober 2005 11:22 schreef DzjieDub het volgende:
....
Ow ja, daar zou ik ook graag een tijdje willen wonen en werken, in Tokyo of een andere grote stad dan. En dat gaat met een beetje mazzel nog gebeuren ook. Maar ik denk dat je je daar niet permanent wilt vestigen, ik zou iig gillend gek worden volgens mij.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 11:21 schreef sitting_elfling het volgende:
Japan
Dat valt best mee. Het is niet veel duurder dan Nederland en zeker niet als je bekijkt wat je in Nederland als toerist wel niet kwijt bent.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 11:21 schreef SicSicSics het volgende:
Scandinavie is mooi maar helaas veel te duur!
Is vaak meer een kwestie van gewoon doen hoor, er is altijd wel een mouw aan te passen.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 11:25 schreef lily het volgende:
Mij trekt Scandinavië ook. Heerlijk lijkt me dat. De rust en ruimte.
Het schijnt inderdaad vreselijk duur te zijn maar toch denk ik af en toe weleens konden we ons boeltje maar pakken en verhuizen.
Landjepik is het 'recht' van technologisch verder gevorderde maatschappijen?quote:Op woensdag 5 oktober 2005 11:23 schreef Oksel het volgende:
[..]
True. Maarja.. dat is gewoon het recht van de sterktste, toch?
ja, is natuurlijk ook zo maar de drempel is erg hoog..quote:Op woensdag 5 oktober 2005 11:27 schreef juliusbackpacking het volgende:
[..]
Is vaak meer een kwestie van gewoon doen hoor, er is altijd wel een mouw aan te passen.
Klopt ook wel weer en drank kan je zelf stoken (wat ze daar ook allemaal doen)!quote:Op woensdag 5 oktober 2005 11:26 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Dat valt best mee. Het is niet veel duurder dan Nederland en zeker niet als je bekijkt wat je in Nederland als toerist wel niet kwijt bent.
Ik houd toch mijn hart vast voor toeristen in Nederland, of nog erger, mensen die hier komen wonen en worden geconfronteerd met Verdonk en ons moerstaaltjequote:Op woensdag 5 oktober 2005 11:38 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Klopt ook wel weer en drank kan je zelf stoken (wat ze daar ook allemaal doen)!
Maar volgens mij als het paaltje bij het puntje komt ben ik wel heel blij met Nederland en elke keer als ik weer een tijd in het buitenland heb gezeten denk ik bij terugkomst: "Wat lopen we allemaal te zeiken, Nederland is zo makkelijk en alles is hier zo goed geregeld, we zijn een stelletje verwende zeiekerds!!"
in feite zijn alle blanken in Australie daar allochtonen.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 11:12 schreef Oksel het volgende:
Australie.
Betere lonen, beter weer, goedkopere huizen, goedkopere auto's. Mooere natuur, vriendelijkere mensen. Lekker vissen, strand op.. schone steden, geen allochtonen (abbo's zie je alleen buiten de steden in W.A., niet in Melbourne(Victoria). En een veilig gevoel als je 's nachts door het park loopt.. hoef je in A'dam niet te doen.
.....
het heb helemaal niks met vakantie te maken, het gaat over je gevoel bijvoorbeeld met voetbal als Nederland - Turkijke speelt, voor wie zijn de turken dan die in Nederland wonen?quote:Op woensdag 5 oktober 2005 11:26 schreef buzzer het volgende:
lijkt een beetje op dit topic Wat is het allerleukste vakantie land?
mergen maar ?
oke, dan laten we het zoquote:Op woensdag 5 oktober 2005 11:52 schreef bastiaanuhl het volgende:
[..]
het heb helemaal niks met vakantie te maken, het over je gevoel bijvoorbeeld met voetbal als Nederland - Turkijke speelt, voor wie zijn de turken dan die in Nederland wonen?
Duitsland is ook zeker een relaxed land!quote:Op woensdag 5 oktober 2005 11:41 schreef 9christensen het volgende:
Duitsland
Idem voor mij alleen dan specifieker Hong Kong.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 15:50 schreef pascalheister het volgende:
Spanje trekt me het meeste, verder lijkt me een aziatisch land ook leuk
quote:Op woensdag 5 oktober 2005 11:35 schreef whoops het volgende:
Italië en de Verenigde Staten van Amerika..
Suomi on kaunis maaquote:Op donderdag 6 oktober 2005 20:15 schreef Take_A_Picture het volgende:
Amerika is een prachtig land, dat land trekt me ook erg... maar Finland lijkt me ook helemaal te gek, ik weet niet wat het is...
Niets is verder weg van de waarheid...quote:Op woensdag 5 oktober 2005 11:21 schreef SicSicSics het volgende:
NZL ben ik nog niet geweest maar dat is, volgens mij, een echt Dorpland!
quote:Op woensdag 5 oktober 2005 15:39 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Men, daar is het altijd opstand. Doe mij maar gemoedelijk Oezbekistan
Zeggen ze dat zo?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 21:21 schreef Take_A_Picture het volgende:
Se on minusta hauskaa! (ik verheug me erop)!!
Weet je het zeker? Dat se aan het eind van de zin vind ik raar...quote:Op woensdag 12 oktober 2005 14:05 schreef Laverne het volgende:
Ik verheug me erop = minua ilahduttaa se
(volgens mijn basiscursus fins iig)
Je kan se ook ertussen zetten, woordvolgorde is niet zo strikt in het finsquote:Op woensdag 12 oktober 2005 14:55 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Weet je het zeker? Dat se aan het eind van de zin vind ik raar...
Niet altijd nee...quote:Op woensdag 12 oktober 2005 15:41 schreef Laverne het volgende:
[..]
Je kan se ook ertussen zetten, woordvolgorde is niet zo strikt in het fins
Ik heb een wat & hoe taalgids, maar volgens mij klopt er wel meer niet.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 14:05 schreef Laverne het volgende:
Ik verheug me erop = minua ilahduttaa se
(volgens mijn basiscursus fins iig)
quote:Op woensdag 12 oktober 2005 00:23 schreef Blue_MnM het volgende:
Fiji
Volgens mijn woordenboek staat er letterlijk 'ik mis me dood'quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 00:59 schreef Take_A_Picture het volgende:
[..]
Ik heb een wat & hoe taalgids, maar volgens mij klopt er wel meer niet.
In die taalgids staat bijvoorbeeld 'Ikävystyn kuoliaaksi' vertaald als 'ik verveel me kapot', terwijl een Finse klasgenoot van mij zegt dat dat betekent dat je heimwee hebt (nouja, hij is 3 kwart fins, hij had het z'n oma gevraagd die wel fins is). Dus ik weet het ff niet meer
Je bent ermee bekend dat New York 100% anders is dan bv. California of Florida?quote:Op woensdag 5 oktober 2005 20:31 schreef Sight_key het volgende:
Amerika toch wel.... New York op de een of andere manier. Of Miami of California
Ik kan het wel eens voor je navragen, als je wilt.. Heb wat vrienden in Finland wonen die ik regelt spreek.quote:Op vrijdag 14 oktober 2005 00:59 schreef Take_A_Picture het volgende:
[..]
Ik heb een wat & hoe taalgids, maar volgens mij klopt er wel meer niet.
In die taalgids staat bijvoorbeeld 'Ikävystyn kuoliaaksi' vertaald als 'ik verveel me kapot', terwijl een Finse klasgenoot van mij zegt dat dat betekent dat je heimwee hebt (nouja, hij is 3 kwart fins, hij had het z'n oma gevraagd die wel fins is). Dus ik weet het ff niet meer
Ga Fins studeren zoals ikquote:Op zaterdag 15 oktober 2005 13:03 schreef Take_A_Picture het volgende:
Ik moet en wil echt eens iets hebben waardoor ik wel het juiste Fins kan leren want met een boekje die het allemaal fout heeft schiet het echt niet op.
nee die negers in amerika zijn pas later door de blanken er naar toe gebrachtquote:Op woensdag 5 oktober 2005 11:51 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
in feite zijn alle blanken in Australie daar allochtonen.
punt is alleen dat het er inmiddels zoveel zijn dat zij worden gezien als de Australiers en dat het relatief kleine groepje autochtonen wordt gezien als een probleem.
zelfde geldt voor Amerika natuurlijk.
D'oh.quote:Op zaterdag 15 oktober 2005 17:38 schreef bersenka het volgende:
nee die negers in amerika zijn pas later door de blanken er naar toe gebracht
Ik vind je nú al aardigquote:Op maandag 17 oktober 2005 01:44 schreef Rnnz het volgende:
Scandinavië, met name Noorwegen. De rust, de natuur.. sneeuw en knusheid in de winter..![]()
quote:Op maandag 17 oktober 2005 01:44 schreef Rnnz het volgende:
Scandinavië, met name Noorwegen. De rust, de natuur.. sneeuw en knusheid in de winter..![]()
je vergeet de ontzettend aardige mensen! En de sfeer die er hangt. Noorwegen is gewoon super, net zoals Zweden. Ik denk dat ik maar ergens op de grens ga wonenquote:Op maandag 17 oktober 2005 01:44 schreef Rnnz het volgende:
ik weet! in noorwegen (zuiden van het land) was er iemand die heel langzaam praatte en goed articuleerde en wij deden dat ook... in beide talen waren we goed voor elkaar te verstaan! stond ik echt van te kijken dat we elkaar snapte terwijl we beide ons eigen taaltje sprakenquote:Op dinsdag 18 oktober 2005 10:52 schreef Natalie het volgende:
Scandinavische talen vallen in dezelfde talengroep als Nederlands. Zws zou je 't snel oppikken.
Fins is een ander geval. Dat is best behoorlijk ingewikkeld. (believe me, I've tried)
Belgiequote:Op dinsdag 18 oktober 2005 10:24 schreef BlueCurl het volgende:
aangezien het mij te lastig lijkt om een totale nieuwe taal goed te leren houd ik me bij nederlands-/engelstalige landen. Daarom lijkt Australie, Canada of Amerika me wat (ook in die volgorde). Als er geen taalbarriere zou zijn had ik zo naar Finland verhuist!
Heb ik ook eens gehad in Finland. Ik was op weg van het vliegveld (Helsinki-Vantaa) naar het treinstation, en da's een ritje met de bus. Dus ik zat voorin de bus te wachten tot ie zou vertrekken tot er een vrouw met haar kinderen instapte. Ze riep iets als "Zoek maar een plaatsje" naar ze, dus ik denk: hé, da's een Nederlandse!quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 16:43 schreef BlueCurl het volgende:
[..]
ik weet! in noorwegen (zuiden van het land) was er iemand die heel langzaam praatte en goed articuleerde en wij deden dat ook... in beide talen waren we goed voor elkaar te verstaan! stond ik echt van te kijken dat we elkaar snapte terwijl we beide ons eigen taaltje spraken
heel scandinavie is om van te houden! Maar ik vond Finland het mooiste qua landschap!quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 17:54 schreef Natalie het volgende:
[..]
Heb ik ook eens gehad in Finland. Ik was op weg van het vliegveld (Helsinki-Vantaa) naar het treinstation, en da's een ritje met de bus. Dus ik zat voorin de bus te wachten tot ie zou vertrekken tot er een vrouw met haar kinderen instapte. Ze riep iets als "Zoek maar een plaatsje" naar ze, dus ik denk: hé, da's een Nederlandse!
Vervolgens ging ze naast mij zitten, en ik sprak haar dus in het Nederlands aan, bleek het een Noorse te zijn! Typisch dat ik haar kon verstaan. De rest van de busreis hebben we overigens Engels gesproken, maar deze gebeurtenis maakte me zeker nieuwsgierig naar Noorwegen en de taal.
ow had ik er maar familie wonen!quote:Op woensdag 19 oktober 2005 12:50 schreef Natalie het volgende:
Ik houd van Finland, en ik ga zéker nog eens terug! Desnoods in mijn eentje, maar ik ga terug!
Ben zelfs zó gek op Scandinavië dat ik (zoals al eerder heb vermeld) Zweeds aan 't leren ben en volgens jaar het lapje grond van de Zweedse vrouw van mijn neef ga bezoeken. Als ik er kon blijven en een bestaan opbouwen, dan deed ik het zonder te aarzelen.
Naar de Scandinavische landen wil ik ook wel es gaan. Heb de foto's gezien die BlueCurl gemaakt heeft, en het is er gewoon prachtigquote:Op woensdag 19 oktober 2005 12:50 schreef Natalie het volgende:
Ik houd van Finland, en ik ga zéker nog eens terug! Desnoods in mijn eentje, maar ik ga terug!
Ben zelfs zó gek op Scandinavië dat ik (zoals al eerder heb vermeld) Zweeds aan 't leren ben en volgens jaar het lapje grond van de Zweedse vrouw van mijn neef ga bezoeken. Als ik er kon blijven en een bestaan opbouwen, dan deed ik het zonder te aarzelen.
Ik weet 't niet van Denemarken, Noorwegen en Zweden, maar van Finland weet ik iig dat opleidingen (ook HBO en Uni) praktisch gratis zijn (overheid betaalt) en dat ook gezondheidszorg bijna niets kost.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 13:08 schreef MrX1982 het volgende:
Grappig om te zien dat zoveel mensen Scandinavië kiezen.
Nu ben ik nooit verder gekomen dan Denemarken dus echt goed oordelen kan ik niet, maar Scandinavië lijkt me leuk voor vakantie maar verder niet.
Belastingen zijn belachelijk hoog en alcohol onbetaalbaar.
Ze woont nu met m'n neem in Amerika, hoor. Maar die grond is nog steeds van haar.quote:
ow niet gepost, gewoon verstuurd via msn. Me adres staat in me profiel! moet je me maar toevoegen dan stuur ik wel wat foto's!quote:Op woensdag 19 oktober 2005 13:39 schreef Natalie het volgende:
[..]
Ze woont nu met m'n neem in Amerika, hoor. Maar die grond is nog steeds van haar.
Ik lees in de post van Jump dat je eens foto's van je reis naar Scandinavië hebt gepost. Zou ze graag eens zien. Als ze nog online staan, heb je dan een linkje voor me?
Ja gratis dat is natuurlijk ook onzin. Ergens moet het geld vandaan komen vandaar de hoge belastingen hoewel ik niet weer of in Finland de belastingen ook exhorbitant hoog zijn.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 13:35 schreef Natalie het volgende:
Ik weet 't niet van Denemarken, Noorwegen en Zweden, maar van Finland weet ik iig dat opleidingen (ook HBO en Uni) praktisch gratis zijn (overheid betaalt) en dat ook gezondheidszorg bijna niets kost.
Toen ik daar eens bij de EHBO was, hoefde ik niet eens iets te betalen (terwijl d'r toch echt een bloedtest en alles was gedaan)
Dat is wel een redelijke kenniseconomie maar draait dat niet uitsluitend rond Nokia?quote:En in Finland lopen dus veel hoogopgeleiden rond. In Nederland is het amper te betalen om al je kids naar zulke opleidingen te sturen.
Kiezen of delen vriend, of veel hoogopgeleide mensen die veel verdienen of veel dom volk dat weinig verdient... Hmmm, moeilijk zeg... Wat heb je aan lage belastingen als je geen drol verdient?quote:Op woensdag 19 oktober 2005 14:20 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ja gratis dat is natuurlijk ook onzin. Ergens moet het geld vandaan komen vandaar de hoge belastingen hoewel ik niet weer of in Finland de belastingen ook exhorbitant hoog zijn.
[..]
Lijkt me stug dat de hele economie om 1 bedrijf draait, zelfs in een land met weinig inwoners.quote:Dat is wel een redelijke kenniseconomie maar draait dat niet uitsluitend rond Nokia?
Wel meer dan in Nederland, zover ik van mijn Finse vrienden verneem. Grondprijs is echter wel weer laag. Komt zws omdat ze er zoveel van hebben.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 14:20 schreef MrX1982 het volgende:
Ja gratis dat is natuurlijk ook onzin. Ergens moet het geld vandaan komen vandaar de hoge belastingen hoewel ik niet weer of in Finland de belastingen ook exhorbitant hoog zijn.
Nederland heeft ook meer dan kaas en molens.quote:Dat is wel een redelijke kenniseconomie maar draait dat niet uitsluitend rond Nokia?
waarom HK?quote:Op woensdag 5 oktober 2005 18:42 schreef nils7 het volgende:
[..]
Idem voor mij alleen dan specifieker Hong Kong.
Het GDP per hoofd van de bevolking is lager dan in bijv. Nederland.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 14:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Kiezen of delen vriend, of veel hoogopgeleide mensen die veel verdienen of veel dom volk dat weinig verdient... Hmmm, moeilijk zeg... Wat heb je aan lage belastingen als je geen drol verdient?
Vandaar dat ik het in de vorm van een vraag stelde. Niettemin maakt Nokia natuurlijk wel een belangrijk deel uit van de Finse economie.quote:Lijkt me stug dat de hele economie om 1 bedrijf draait, zelfs in een land met weinig inwoners.
Je nickname moet ook bijna wel Fins zijn, zo met die yyquote:Op donderdag 20 oktober 2005 19:09 schreef Syytön het volgende:
Goh wist niet dat er zoveel Finland liefhebbers zijn.Ik zou zelf zo naar Finland gaan, ben er een keer geweest, zomer 2004, maar ik zou er graag nog een keer heen willen.:D
Ben van plan komende zomer een cursus te volgen daar.
Onmiskenbaar inderdaad. *woordenboek erbij pakt*quote:Op donderdag 20 oktober 2005 19:27 schreef Natalie het volgende:
[..]
Je nickname moet ook bijna wel Fins zijn, zo met die yy
(da's iig iets wat ik vaker zie in het Fins)
quote:Op donderdag 20 oktober 2005 21:19 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Onmiskenbaar inderdaad. *woordenboek erbij pakt*Onschuldig
Ik zat te denken aan een intensive beginnerscursus. Er zijn verschillende, meeste worden gehouden aan de universiteiten door het hele land. Mijn voorkeur gaat uit naar Helsinki, omdat ik een vriendin heb wonen in Espoo dus da's altijd leuk om langs te gaan (met een beetje geluk kan ik daar zelfs verblijvenquote:
Zou ik anders een thread beginnen over Fins met studiemateriaal van de RUG?quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 00:05 schreef Take_A_Picture het volgende:
Ik ik ik ik!!!!!!!!
Volgend jaar zomer ben ik in FinlandWeet nog niet waar ik precies heen ga, maar dat zie ik dan wel
Tot die tijd toch een manier vinden om wat Fins te leren, die laatste site die je gaf (Syytön) staat al in m'n favorieten. Daar staan ook woordjes en zinnetjes die je kunt leren.
quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 08:29 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Zou ik anders een thread beginnen over Fins met studiemateriaal van de RUG?![]()
Ik denk eigenlijk niet dat het mag hoor, zomaar studiemateriaal online zetten, maar ik zou wel een topic kunnen maken waarin iedereen Fins kan spuien..quote:
De Finse economie is voor zo'n 60% afhankelijk van Nokia. Sad but true. Magoed daar gaat dit topic niet over.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 14:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Kiezen of delen vriend, of veel hoogopgeleide mensen die veel verdienen of veel dom volk dat weinig verdient... Hmmm, moeilijk zeg... Wat heb je aan lage belastingen als je geen drol verdient?
[..]
Lijkt me stug dat de hele economie om 1 bedrijf draait, zelfs in een land met weinig inwoners.
oh, abbo's zijn inferieur?quote:Op woensdag 5 oktober 2005 11:16 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Hij bedoelt gewoon dat hij minder op heeft met inferieure rassen.
San Diego is een schitterende stad inderdaad.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 15:09 schreef Curchulain het volgende:
[..]
De Finse economie is voor zo'n 60% afhankelijk van Nokia. Sad but true. Magoed daar gaat dit topic niet over.
Ik zou best wel terugwillen naar Finland, maar dan wel alleen de kustgebieden, het binnenland trekt me niet zo. Doe mij dan maar Noorwegen, dat is afwisselender hoewel ook daar de kust mij het meest aanspreekt. Verder zijn California en Arizona in de VS schitterend... Ik kan me daar wel van m'n pensioen zien genieten. San Diego of Scottsdale ofzo
Djeezus, haalt er ook eentje een oude koe uit de slootquote:
quote:
Sedona, AZquote:Op zaterdag 14 januari 2006 18:44 schreef popolon het volgende:
[..]
San Diego is een schitterende stad inderdaad.
Maar zo zijn er nog veel meer in de VS, dan bedoel ik niet de bekende plaatsen.
Ben al in diverse staten door steden (stadjes) heen gereden waar 't zeer mooi is, veel natuur en lekker veel ruimte.
[knip]
Prachtig hoor, die sociaal liberale samenleving. Tot je een dokter nodig hebt...quote:Op zondag 12 februari 2006 19:51 schreef -Wonderchild- het volgende:
Denemarken! Naast de spotprents, een prachtig sociaal liberale samenleving!
Gek he.quote:Op maandag 13 februari 2006 21:32 schreef Douwe het volgende:
Voorspelbaar, Jag
Ik ga voor Zwitserland. Of een Scandinavisch land. Of Chili.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |