abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31528516
aangezien het mij te lastig lijkt om een totale nieuwe taal goed te leren houd ik me bij nederlands-/engelstalige landen. Daarom lijkt Australie, Canada of Amerika me wat (ook in die volgorde). Als er geen taalbarriere zou zijn had ik zo naar Finland verhuist!
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 10:52:19 #152
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_31529278
Scandinavische talen vallen in dezelfde talengroep als Nederlands. Zws zou je 't snel oppikken.
Fins is een ander geval. Dat is best behoorlijk ingewikkeld. (believe me, I've tried)
(Un)masking for the greater good.
pi_31537392
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 10:52 schreef Natalie het volgende:
Scandinavische talen vallen in dezelfde talengroep als Nederlands. Zws zou je 't snel oppikken.
Fins is een ander geval. Dat is best behoorlijk ingewikkeld. (believe me, I've tried)
ik weet! in noorwegen (zuiden van het land) was er iemand die heel langzaam praatte en goed articuleerde en wij deden dat ook... in beide talen waren we goed voor elkaar te verstaan! stond ik echt van te kijken dat we elkaar snapte terwijl we beide ons eigen taaltje spraken
  Lieve Belg dinsdag 18 oktober 2005 @ 17:12:58 #154
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_31537975
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 10:24 schreef BlueCurl het volgende:
aangezien het mij te lastig lijkt om een totale nieuwe taal goed te leren houd ik me bij nederlands-/engelstalige landen. Daarom lijkt Australie, Canada of Amerika me wat (ook in die volgorde). Als er geen taalbarriere zou zijn had ik zo naar Finland verhuist!
Belgie
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_31538659
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 17:12 schreef Jump het volgende:

[..]

Belgie
hehehe als het aan m'n vakantie zou liggen zou ik zo naar je toe komen
pi_31538747
NY
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 17:54:40 #157
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_31538911
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 16:43 schreef BlueCurl het volgende:

[..]

ik weet! in noorwegen (zuiden van het land) was er iemand die heel langzaam praatte en goed articuleerde en wij deden dat ook... in beide talen waren we goed voor elkaar te verstaan! stond ik echt van te kijken dat we elkaar snapte terwijl we beide ons eigen taaltje spraken
Heb ik ook eens gehad in Finland. Ik was op weg van het vliegveld (Helsinki-Vantaa) naar het treinstation, en da's een ritje met de bus. Dus ik zat voorin de bus te wachten tot ie zou vertrekken tot er een vrouw met haar kinderen instapte. Ze riep iets als "Zoek maar een plaatsje" naar ze, dus ik denk: hé, da's een Nederlandse!
Vervolgens ging ze naast mij zitten, en ik sprak haar dus in het Nederlands aan, bleek het een Noorse te zijn! Typisch dat ik haar kon verstaan. De rest van de busreis hebben we overigens Engels gesproken, maar deze gebeurtenis maakte me zeker nieuwsgierig naar Noorwegen en de taal.
pi_31556387
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 17:54 schreef Natalie het volgende:

[..]

Heb ik ook eens gehad in Finland. Ik was op weg van het vliegveld (Helsinki-Vantaa) naar het treinstation, en da's een ritje met de bus. Dus ik zat voorin de bus te wachten tot ie zou vertrekken tot er een vrouw met haar kinderen instapte. Ze riep iets als "Zoek maar een plaatsje" naar ze, dus ik denk: hé, da's een Nederlandse!
Vervolgens ging ze naast mij zitten, en ik sprak haar dus in het Nederlands aan, bleek het een Noorse te zijn! Typisch dat ik haar kon verstaan. De rest van de busreis hebben we overigens Engels gesproken, maar deze gebeurtenis maakte me zeker nieuwsgierig naar Noorwegen en de taal.
heel scandinavie is om van te houden! Maar ik vond Finland het mooiste qua landschap!
  woensdag 19 oktober 2005 @ 12:50:16 #159
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_31557296
Ik houd van Finland, en ik ga zéker nog eens terug! Desnoods in mijn eentje, maar ik ga terug!

Ben zelfs zó gek op Scandinavië dat ik (zoals al eerder heb vermeld) Zweeds aan 't leren ben en volgens jaar het lapje grond van de Zweedse vrouw van mijn neef ga bezoeken. Als ik er kon blijven en een bestaan opbouwen, dan deed ik het zonder te aarzelen.
pi_31557618
Grappig om te zien dat zoveel mensen Scandinavië kiezen.
Nu ben ik nooit verder gekomen dan Denemarken dus echt goed oordelen kan ik niet, maar Scandinavië lijkt me leuk voor vakantie maar verder niet.
Belastingen zijn belachelijk hoog en alcohol onbetaalbaar.
pi_31557660
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 12:50 schreef Natalie het volgende:
Ik houd van Finland, en ik ga zéker nog eens terug! Desnoods in mijn eentje, maar ik ga terug!

Ben zelfs zó gek op Scandinavië dat ik (zoals al eerder heb vermeld) Zweeds aan 't leren ben en volgens jaar het lapje grond van de Zweedse vrouw van mijn neef ga bezoeken. Als ik er kon blijven en een bestaan opbouwen, dan deed ik het zonder te aarzelen.
ow had ik er maar familie wonen!
  Lieve Belg woensdag 19 oktober 2005 @ 13:29:04 #162
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_31557947
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 12:50 schreef Natalie het volgende:

Naar de Scandinavische landen wil ik ook wel es gaan. Heb de foto's gezien die BlueCurl gemaakt heeft, en het is er gewoon prachtig
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
  woensdag 19 oktober 2005 @ 13:35:22 #163
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_31558035
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 13:08 schreef MrX1982 het volgende:
Grappig om te zien dat zoveel mensen Scandinavië kiezen.
Nu ben ik nooit verder gekomen dan Denemarken dus echt goed oordelen kan ik niet, maar Scandinavië lijkt me leuk voor vakantie maar verder niet.
Belastingen zijn belachelijk hoog en alcohol onbetaalbaar.
Ik weet 't niet van Denemarken, Noorwegen en Zweden, maar van Finland weet ik iig dat opleidingen (ook HBO en Uni) praktisch gratis zijn (overheid betaalt) en dat ook gezondheidszorg bijna niets kost.
Toen ik daar eens bij de EHBO was, hoefde ik niet eens iets te betalen (terwijl d'r toch echt een bloedtest en alles was gedaan)

En in Finland lopen dus veel hoogopgeleiden rond. In Nederland is het amper te betalen om al je kids naar zulke opleidingen te sturen.
pi_31558090
Dichtbij: België. Veraf: Australië, VS.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  woensdag 19 oktober 2005 @ 13:39:20 #165
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_31558106
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 13:10 schreef BlueCurl het volgende:

ow had ik er maar familie wonen!
Ze woont nu met m'n neem in Amerika, hoor. Maar die grond is nog steeds van haar.

Ik lees in de post van Jump dat je eens foto's van je reis naar Scandinavië hebt gepost. Zou ze graag eens zien. Als ze nog online staan, heb je dan een linkje voor me?
pi_31558882
Kroatie!!!

daar voel ik me zelfs een béétje meer thuis dan in NL....
pi_31558891
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 13:39 schreef Natalie het volgende:

[..]

Ze woont nu met m'n neem in Amerika, hoor. Maar die grond is nog steeds van haar.

Ik lees in de post van Jump dat je eens foto's van je reis naar Scandinavië hebt gepost. Zou ze graag eens zien. Als ze nog online staan, heb je dan een linkje voor me?
ow niet gepost, gewoon verstuurd via msn. Me adres staat in me profiel! moet je me maar toevoegen dan stuur ik wel wat foto's!
pi_31559039
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 13:35 schreef Natalie het volgende:
Ik weet 't niet van Denemarken, Noorwegen en Zweden, maar van Finland weet ik iig dat opleidingen (ook HBO en Uni) praktisch gratis zijn (overheid betaalt) en dat ook gezondheidszorg bijna niets kost.
Toen ik daar eens bij de EHBO was, hoefde ik niet eens iets te betalen (terwijl d'r toch echt een bloedtest en alles was gedaan)
Ja gratis dat is natuurlijk ook onzin. Ergens moet het geld vandaan komen vandaar de hoge belastingen hoewel ik niet weer of in Finland de belastingen ook exhorbitant hoog zijn.
quote:
En in Finland lopen dus veel hoogopgeleiden rond. In Nederland is het amper te betalen om al je kids naar zulke opleidingen te sturen.
Dat is wel een redelijke kenniseconomie maar draait dat niet uitsluitend rond Nokia?
pi_31559215
Portugal.. ben er alleen nooit geweest..
Parijs..romantisch en natuurlijk het mooie eilandje Curacao.. Heb daar 5 maanden stage gelopen.. Toppie!
A conclusion is the place where you got tired of thinking
pi_31559373
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 14:20 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Ja gratis dat is natuurlijk ook onzin. Ergens moet het geld vandaan komen vandaar de hoge belastingen hoewel ik niet weer of in Finland de belastingen ook exhorbitant hoog zijn.
[..]
Kiezen of delen vriend, of veel hoogopgeleide mensen die veel verdienen of veel dom volk dat weinig verdient... Hmmm, moeilijk zeg... Wat heb je aan lage belastingen als je geen drol verdient?
quote:
Dat is wel een redelijke kenniseconomie maar draait dat niet uitsluitend rond Nokia?
Lijkt me stug dat de hele economie om 1 bedrijf draait, zelfs in een land met weinig inwoners.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_31559584
Het (ei)land Tuvalu draait anders compleet op de inkomsten van het ".tv" domein
  donderdag 20 oktober 2005 @ 10:32:05 #172
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_31576107
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 14:20 schreef MrX1982 het volgende:

Wel meer dan in Nederland, zover ik van mijn Finse vrienden verneem. Grondprijs is echter wel weer laag. Komt zws omdat ze er zoveel van hebben.
quote:
Nederland heeft ook meer dan kaas en molens.
pi_31577010
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 18:42 schreef nils7 het volgende:

[..]

Idem voor mij alleen dan specifieker Hong Kong.
waarom HK?
pi_31578218
In zweden betaal je buiten de bebouwde kom minder dan een euro per vierkante meter. Ik weet niet precies hoeveel het in Nederland is, maar het is iig heel veel meer.
Across the stream with wooden shoes
With bells to tell the king the news
A thousand misty riders climb up
Higher once upon a time Last.fm
pi_31579448
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 14:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Kiezen of delen vriend, of veel hoogopgeleide mensen die veel verdienen of veel dom volk dat weinig verdient... Hmmm, moeilijk zeg... Wat heb je aan lage belastingen als je geen drol verdient?
Het GDP per hoofd van de bevolking is lager dan in bijv. Nederland.
quote:
Lijkt me stug dat de hele economie om 1 bedrijf draait, zelfs in een land met weinig inwoners.
Vandaar dat ik het in de vorm van een vraag stelde. Niettemin maakt Nokia natuurlijk wel een belangrijk deel uit van de Finse economie.
pi_31585272
Goh wist niet dat er zoveel Finland liefhebbers zijn. Ik zou zelf zo naar Finland gaan, ben er een keer geweest, zomer 2004, maar ik zou er graag nog een keer heen willen.:D
Ben van plan komende zomer een cursus te volgen daar.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 19:27:11 #177
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_31585471
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 19:09 schreef Syytön het volgende:
Goh wist niet dat er zoveel Finland liefhebbers zijn. Ik zou zelf zo naar Finland gaan, ben er een keer geweest, zomer 2004, maar ik zou er graag nog een keer heen willen.:D
Ben van plan komende zomer een cursus te volgen daar.
Je nickname moet ook bijna wel Fins zijn, zo met die yy
(da's iig iets wat ik vaker zie in het Fins)

En wat voor cursus ga je doen?
  donderdag 20 oktober 2005 @ 19:32:55 #178
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_31585583
Om het een beetje in de buurt te houden: België
Anders lijken Zweden, Denemarken, Zwitserland en NYC me ook wel wat
  donderdag 20 oktober 2005 @ 19:35:26 #179
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_31585628
zweden, engeland, denemarken, noorwege, frankrijk, spanje
pi_31588122
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 19:27 schreef Natalie het volgende:

[..]

Je nickname moet ook bijna wel Fins zijn, zo met die yy
(da's iig iets wat ik vaker zie in het Fins)
Onmiskenbaar inderdaad. *woordenboek erbij pakt*

Onschuldig
pi_31588724
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 21:19 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Onmiskenbaar inderdaad. *woordenboek erbij pakt*

Onschuldig

(mä oonhan syytön )
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 19:27 schreef Natalie het volgende:

[..]

En wat voor cursus ga je doen?
Ik zat te denken aan een intensive beginnerscursus. Er zijn verschillende, meeste worden gehouden aan de universiteiten door het hele land. Mijn voorkeur gaat uit naar Helsinki, omdat ik een vriendin heb wonen in Espoo dus da's altijd leuk om langs te gaan (met een beetje geluk kan ik daar zelfs verblijven )
Hier bv>
http://www.kesayliopistot.fi/finncult.htm
http://www.kesayliopistohki.fi/sivut/167/505
Ik weet alleen niet wat de voorwaarden zijn.. of iedere boerenhollander er aan mee mag doen.
Sommigen bieden cursusen aan voor ''false beginners'', dus mensen met enige basiskennis. Dat zou op zich nog beter zijn, omdat ik al wel enige zelfstudie heb gedaan. (maarja, school, geen tijd.. en in de zomervakantie ga je ook niet zo snel met zo'n cursusboek op het strand liggen. )
Maar eerst maar wachten tot de data van 2006 erop staan.

http://donnerwetter.kielikeskus.helsinki.fi/FinnishForForeigners/

Wie gaat er mee?
pi_31593249
Ik ik ik ik!!!!!!!!

Volgend jaar zomer ben ik in Finland Weet nog niet waar ik precies heen ga, maar dat zie ik dan wel
Tot die tijd toch een manier vinden om wat Fins te leren, die laatste site die je gaf (Syytön) staat al in m'n favorieten. Daar staan ook woordjes en zinnetjes die je kunt leren.
Tralalalaaa
pi_31597450
New Zealand
Cut my milk !
pi_31597458
Limburg
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 04:39:27 #185
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_31597465
Zodra ik de loterij heb gewonnen wil ik wel wat appartementjes/villa's op verschillende plaatsen. Maar definitief weg....hmm ben bang van niet
pi_31598002
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 00:05 schreef Take_A_Picture het volgende:
Ik ik ik ik!!!!!!!!

Volgend jaar zomer ben ik in Finland Weet nog niet waar ik precies heen ga, maar dat zie ik dan wel
Tot die tijd toch een manier vinden om wat Fins te leren, die laatste site die je gaf (Syytön) staat al in m'n favorieten. Daar staan ook woordjes en zinnetjes die je kunt leren.
Zou ik anders een thread beginnen over Fins met studiemateriaal van de RUG?
pi_31612855
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 08:29 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Zou ik anders een thread beginnen over Fins met studiemateriaal van de RUG?
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 21:38:39 #188
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_31613211
Heb in Finland een lesje of thee meegedaan met mijn ex (mijn vriend destijds) en vond het toch wel erg moeilijk. Het lijkt zo níet op Nederlands. Maar super zeg! Geloof dat er trouwens ook een aantal mensen die in Finland wonen/sturen rondlopen op FOK!.
pi_31613578
Ecuador was erg mooi. USA vanwege de mogelijkheden. En binnenkort even Nieuw-Zeeland checken.
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
pi_31666869
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 21:21 schreef Syytön het volgende:

[..]

Ik denk eigenlijk niet dat het mag hoor, zomaar studiemateriaal online zetten, maar ik zou wel een topic kunnen maken waarin iedereen Fins kan spuien..
pi_31669031
Het Finse topic staat hier

Belangstellenden, haast je naar het topic!
pi_31669290
Helemaal geweldig!!!!!!
Tralalalaaa
  vrijdag 13 januari 2006 @ 15:09:56 #193
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_34014863
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 14:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

[..]

De Finse economie is voor zo'n 60% afhankelijk van Nokia. Sad but true. Magoed daar gaat dit topic niet over.

Ik zou best wel terugwillen naar Finland, maar dan wel alleen de kustgebieden, het binnenland trekt me niet zo. Doe mij dan maar Noorwegen, dat is afwisselender hoewel ook daar de kust mij het meest aanspreekt. Verder zijn California en Arizona in de VS schitterend... Ik kan me daar wel van m'n pensioen zien genieten. San Diego of Scottsdale ofzo
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_34055204
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 11:16 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Hij bedoelt gewoon dat hij minder op heeft met inferieure rassen.
oh, abbo's zijn inferieur?
  zaterdag 14 januari 2006 @ 18:44:45 #195
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_34055458
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 15:09 schreef Curchulain het volgende:

[..]

De Finse economie is voor zo'n 60% afhankelijk van Nokia. Sad but true. Magoed daar gaat dit topic niet over.

Ik zou best wel terugwillen naar Finland, maar dan wel alleen de kustgebieden, het binnenland trekt me niet zo. Doe mij dan maar Noorwegen, dat is afwisselender hoewel ook daar de kust mij het meest aanspreekt. Verder zijn California en Arizona in de VS schitterend... Ik kan me daar wel van m'n pensioen zien genieten. San Diego of Scottsdale ofzo
San Diego is een schitterende stad inderdaad.

Maar zo zijn er nog veel meer in de VS, dan bedoel ik niet de bekende plaatsen.

Ben al in diverse staten door steden (stadjes) heen gereden waar 't zeer mooi is, veel natuur en lekker veel ruimte.

Ben al vaker in Griekenland op vakantie geweest (Lesbos, Samos) en dat is ook prachtig, heerlijk relaxed cultuurtje ook Kreta vind ik te toeristisch.

[ Bericht 10% gewijzigd door popolon op 14-01-2006 18:55:19 ]
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_34055936
Engeland, Ierland, Australie ...
pi_34055958
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 18:38 schreef robodorK het volgende:

[..]

oh, abbo's zijn inferieur?
Djeezus, haalt er ook eentje een oude koe uit de sloot
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_34056024
Engeland

Ik heb er een klein jaartje gewoond, in Londen en Bournemouth. Het geeft me altijd zo'n gevoel van thuiskomen.. Alhoewel ik Nederland zeker als m'n thuisland zie nadat ik besloot terug te keren en niet in Engeland te blijven. Ik waardeer dagen zoals Koninginnedag zelfs tegenwoordig
  zaterdag 14 januari 2006 @ 18:58:39 #199
127942 Dirktator
Temt het plebs...
pi_34056050
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 11:36 schreef the_legend_killer het volgende:
Italie
Mag ik niet zeggen voor me moeder
Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
Sokkel Lolleromfg
  Moderator zaterdag 14 januari 2006 @ 18:59:55 #200
42184 crew  DaMart
pi_34056100
Ik kan moeilijk kiezen tussen Oostenrijk en Zwitserland, maar het laatste land heeft, zeker na mijn vakantie daar vorig jaar, toch een lichte voorsprong
Sterrenstof (een kerstverhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')