abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 oktober 2005 @ 02:32:51 #51
81237 releaze
best of both worlds
pi_31195044
iedereen die overigens op een bijzondere school heeft gezeten weet dat dat bijzonder onderwijs toch geen fluit voorstelt.

maar mensen lijken wel te denken dat men op islamitische scholen continu in de koran zitten te neuzen. welnee, het is gewoon onderwijs zoals ieder kind in nederland dat krijgt. maar ipv sinterklaas vieren ze het suikerfeest en de nadruk op religie is misschien wat meer aanwezig, maar dat zal in (streng) christelijke dorpen ook zo zijn.

dit gedateerde (1999) artikel van de schoolinspectie vermeldt ook dat islamitische basisscholen niet onder voor vergelijkbare scholen
http://www.onderwijsinspectie.nl/nieuws/persberichten/9392
  Overall beste user 2022 woensdag 5 oktober 2005 @ 05:12:52 #52
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_31195632
Inderdaad, weg met de Vrije Universiteit en die ene Katholieke.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 07:56:53 #53
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_31196058
Afschaffen, en voer in het basisonderwijs het vak "Levensbeschouwing" in. Behandel daarin de diverse religies, wijsbegeerte, etc., fantastisch. Zo kom je, naast al het vakgerichte, ook tot wat meer aandacht voor zingeving, wijsheden, mystieke zaken, maar ook communicatie, relatie, afhankelijkheid, onafhankelijkheid, omgang met mensen, tussen mensen, ethiek, normen en waarden, emoties en jezelf uiten, je weet wel, van die dingen waar je wat mee kunt, de rest van je leven, onafhankelijk van wat voor baan je hebt.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  woensdag 5 oktober 2005 @ 07:59:33 #54
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_31196076
Je zou haast denken dat er verkiezingen aankomen, zoals de VVD plotseling aan het likken is bij de burgers: Km-heffing uitstellen, inspelen op de onderbuikgevoelens over religie.. Gaat lekker..
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  woensdag 5 oktober 2005 @ 08:00:34 #55
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31196085
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 07:56 schreef Hallulama het volgende:
Afschaffen, en voer in het basisonderwijs het vak "Levensbeschouwing" in. Behandel daarin de diverse religies, wijsbegeerte, etc., fantastisch. Zo kom je, naast al het vakgerichte, ook tot wat meer aandacht voor zingeving, wijsheden, mystieke zaken, maar ook communicatie, relatie, afhankelijkheid, onafhankelijkheid, omgang met mensen, tussen mensen, ethiek, normen en waarden, emoties en jezelf uiten, je weet wel, van die dingen waar je wat mee kunt, de rest van je leven, onafhankelijk van wat voor baan je hebt.
Daar ben ik ook wel een voorstander van. En de diverse religies maken via zo een soort lesvorm ook kennis met elkaar. Wat het wederzijds begrip zou kunnen vergroten. Een tweede wat ik vindt. Is waarom moet ik belasting betalen voor zaken waar ik niet in geloof. Ik ben persoonlijk voor een strenge scheiding tussen religie en staat.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 08:02:00 #56
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31196094
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 07:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Je zou haast denken dat er verkiezingen aankomen, zoals de VVD plotseling aan het likken is bij de burgers: Km-heffing uitstellen, inspelen op de onderbuikgevoelens over religie.. Gaat lekker..
Dagelijkse gang van zaken toch?? In de politiek. Likken, liegen en graaien?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 08:02:15 #57
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_31196097
Het is natuurlijk wel consequent.

De overheid hoeft het speciaal onderwijs niet langer te sponsoren, klaar, kerk en staat zijn immers gescheiden, klaar.

En verder hebben we regels voor alle scholen, voor al het onderwijs, en die regels controleer je op naleving, klaar.

Toch?
pi_31196180
quote:
Pardon! NoVa gisteren gemist? De lijstrekkers van de oppositie waren als kleine kinderen aan het zeuren dat Wouter B nu eindelijk eens een keuze moet maken.

VVD is de enige gezien de onenigheid en zwalkend leiderschap die absoluut niet bezig is met de komende verkiezingen.
pi_31197502
quote:
Mwoa, de privatisering van Schiphol is anders uitgesteld, het cda ziet liever de staatsaandelen naar pensioenfondsen gaan en dergelijke publieke voorziening. Zalm had natuurlijk liever gerept over vergrijzingsproblemen en een nog stressvollere markt..
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
  woensdag 5 oktober 2005 @ 12:54:09 #60
3542 Gia
User under construction
pi_31201585
Heb zelf op een katholieke basisschool en middelbare school gezeten.
Mijn kinderen hebben op een katholieke basisschool gezeten (jongste nog steeds), oudste zit op een openbare middelbare school.

Wat mij betreft schaffen ze het bijzondere onderwijs helemaal af. Scheiding van geloof en onderwijs. Maar dan ook totaal, hè? Geen meisjes die niet mee mogen zwemmen van hun geloof, of moeten gymmen in een tent. Een religieus sieraad mag wmb nog wel, maar voor de rest moet het geloof gewoon helemaal buiten het onderwijs worden gehouden.

Natuurlijk mag een school wel aandacht schenken wanneer kinderen thuis een bepaald religieus feest vieren. Daar mag over gesproken worden, of de klas (basisschool) kan versierd worden, met bijvoorbeel kerst, pasen, carnaval. (Weet niet of er andere geloofsfeesten zijn waarbij versierd wordt, maar dat mag dan dus ook)
Versieren mag, dus de school is dit niet verplicht. Kan ook gewoon blijven bij aandacht besteden aan het feest. Uitleg aan de andere kinderen voor meer begrip voor elkaar.

Verder vind ik een hoofddoekje buiten de klas okay. In de klas gewoon af. Niemand mag een hoofddeksel op, dus ook geen hoofddoekjes en keppeltjes. Op school dien je niet je geloof te praktizeren, dat doe je maar in je eigen tijd.
pi_31201684
Ik vind het sowieso al redelijk absurd dat religieuze indoctrinatie wordt gesponsord door de staat. Scholen zijn er voor feitenkennis, vaardigheden en voor het leren van algemene, godsdienstneutrale normen en waarden.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 13:03:09 #62
81237 releaze
best of both worlds
pi_31201858
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 12:57 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik vind het sowieso al redelijk absurd dat religieuze indoctrinatie wordt gesponsord door de staat. Scholen zijn er voor feitenkennis, vaardigheden en voor het leren van algemene, godsdienstneutrale normen en waarden.
normen en waarden zijn onlosmakelijk verbonden met onze christelijke roots. als wij willen dat mensen zich aanpassen aan onze normen en waarden dan zijn dat meestal de bijbelse normen en waarden. er zijn geen normen en waarden die niet vanuit een geloof ontsproten zijn.
pi_31201913
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 13:03 schreef releaze het volgende:
normen en waarden zijn onlosmakelijk verbonden met onze christelijke roots. als wij willen dat mensen zich aanpassen aan onze normen en waarden dan zijn dat meestal de bijbelse normen en waarden. er zijn geen normen en waarden die niet vanuit een geloof ontsproten zijn.
Bullshit. Je hebt geen geloof nodig om tot normen en waarden te komen. Veel algemeen aanvaarde normen en waarden zijn zelfs evolutionair te verklaren.
pi_31201949
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 13:03 schreef releaze het volgende:

[..]

Dat is geen reden om die normen en waarden nu nog steeds per definitie in die context te plaatsen.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_31206662
'Normen en waarden' zijn per definitie subjectief, dus dat lijkt me ook niets voor in het lespakket, maar zie zoiets maar te ontwijken tijdens de les.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  woensdag 5 oktober 2005 @ 16:07:09 #66
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_31206940
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 15:53 schreef heiden6 het volgende:
'Normen en waarden' zijn per definitie subjectief, dus dat lijkt me ook niets voor in het lespakket, maar zie zoiets maar te ontwijken tijdens de les.
Daar is 't vak maatschappijleer voor
pi_31207263
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 13:04 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Bullshit. Je hebt geen geloof nodig om tot normen en waarden te komen. Veel algemeen aanvaarde normen en waarden zijn zelfs evolutionair te verklaren.
Dat hebben we altijd nodig gehad.
Zelfs wij nederlanders die vloeken met godverdomme en eigenlijk ook niet geloven hebben de normen en waarden van het christelijke en katholieke overgenomen.
Ik vind niet dat we allemaal weer precies volgens het geloof moeten leven, asjeblieft zeg!
Maar door een christelijke of katholieke basisschool blijven net die paar normen en waarden overeind waar het grote deel van Nederland zich graag aan wil houden.

Kijk hoe losgeslagen de jeugd nu al is, laat staan als we het bijzonder onderwijs afschaffen.
Een uurtje levensbeschouwing of maatschappijleer maakt heel wat minder indruk bij kinderen dan de verhalen uit de kinderbijbel en het bidden elke ochtend en de kersttoneelstukken en noem het maar op.
Dan zou het gewoon een vak zijn waar je een goed cijfer voor moet halen en doet het kind er verder niks mee.
pi_31207305
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 16:20 schreef Troeta het volgende:
Maar door een christelijke of katholieke basisschool blijven net die paar normen en waarden overeind waar het grote deel van Nederland zich graag aan wil houden.
Tja, ik ben bang dat ik het hier zonder bron toch echt niet mee eens ga zijn.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  woensdag 5 oktober 2005 @ 17:09:00 #69
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_31208662
quote:
Er zijn normen en waarden die minder schade veroorzaken dan anderen.

Uitgangspunt is om zo te leren leven dat er zo weinig mogelijk leed wordt veroorzaakt, voor jezelf, en voor anderen.

Aan de andere kant is het soms misschien weer goed om iemand even te laten lijden, qua confrontatie, moment van bezinning, etc.

Het valt ook niet mee.
pi_31210134
Zo'n raar dogma, dat de overheid niets met levensbeschouwing (of religie) te maken zou mogen hebben. Wie verzon dat? En waarom zou dat dogma moeten gelden?

Scheiding tussen Kerk (als instituut) en Staat was bedoeld om de Kerk te vrijwaren van inmenging door de Staat (en andersom denk ik). Zodat je bijvoorbeeld niet de taferelen krijgt zoals in Engeland vroeger, waar de wereldlijke vorst tevens hoofd van de Kerk was, en allerlei bisschoppen als vorsten regeerden over hun koninkrijkjes. Of een overheid die bepaald wat en hoe mensen zouden moeten geloven.

De overheid is er voor álle (belastingbetalende) mensen, zowel atheïsten als religieuzen, en moet (in redelijkheid) opkomen voor de vrijheden en belangen van ál deze mensen.
  Overall beste user 2022 woensdag 5 oktober 2005 @ 18:16:31 #71
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_31210569
Wel een dure grap natuurlijk: Al die scholen vervangen door openbare, en dan de gebouwen opnieuw moeten huren en leraren opnieuw moeten aannemen en zo. Wat zou zo'n grap kosten? Want ik neem niet aan dat men de vermindering van de onderwijscapaciteit maar voor lief neemt. Krijg je klassen met 60 leerlingen en zo. Lijkt me wat onhandig.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_31210722
En dat allemaal omdat 'men' bang is voor islamitische scholen... .

Met een kanon op een mug schieten m.i.
pi_31211256
quote:
Je bent in een les continu bezig met opvoeden. Dat kan idd niet anders. Maar zaken als elkaar fatsoenlijk behandelen, niet slaan, neit schelden etc. lijken mij redelijk universeel aanvaard...
pi_31211325
quote:
Kijk hoe losgeslagen de jeugd nu al is, laat staan als we het bijzonder onderwijs afschaffen.
Doe ff normaal zeg. Ten eerste valt het nogal mee met die 'loggeslagen' jeugd, ten tweede raakt de jeugd werkelijk niet meer losgeslagen op een openbare school dan op een christelijke school (zwaar refo misschien uitgezonderd, maar dat heeft meer met het thuisklimaat dan met de schoool te maken). Kinderen op openbare scholen leren dit soort dingen ook. Bij het vak Leefstijl bijvoorbeeld. En ook verder wordt er momenteel juist érg veel gedaan aan dit soort zaken. Maar ik denk niet dat jij vaak in een school komt, of wel soms?
quote:
Een uurtje levensbeschouwing of maatschappijleer maakt heel wat minder indruk bij kinderen dan de verhalen uit de kinderbijbel en het bidden elke ochtend en de kersttoneelstukken en noem het maar op.
Dan zou het gewoon een vak zijn waar je een goed cijfer voor moet halen en doet het kind er verder niks mee.
Heb je de bijbel wel eens gelezen? Die staat vol met moord en doodslag en een god die hele volkeren uitmoordt. Daar wil ik de toekomstige generatie niet mee opvoeden.
pi_31216892
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 02:10 schreef Troeta het volgende:
Wat is er zo bijzonder aan christelijk en katholiek onderwijs?
Raar dat dat zo genoemd word.
Deze geloven bepalen hoe wij Nederlanders denken.
Het bepaalt een groot deel van onze normen en waarden, zelfs nu nog.
Het heeft bepaald hoe wij zijn en wat onze regels zijn.
Als je dit soort scholen opgeeft gaat er een hoop verloren.

Nou ben ik geen fan van islamitische scholen, maar als ze het islamitische toepassen zoals ook op christelijke en katholieke scholen gedaan word, zou er geen probleem zijn.
Dus gewoon voorlichting geven over het geloof, kinderkoranverhaaltjes en verder de kinderen er zelf over na laten denken en elk gezin zelf laten bepalen hoe streng zij dat geloof volgen.
Maar ja, dat zie ik eigenlijk niet voor me, want moslims drukken zo'n ontzettende stempel op hun geloof, alles moet, niks mag.
Ik hoop dat dat veranderd.

Maar ik vind wel dat ouders het recht moeten hebben om hun kind op een school van hun (geloofs) keuze te doen.
Christelijke scholen zijn soms net zo achterlijk bezig en drukken hun stempel op kinder, wat me niet goed lijkt voor een kind. Hoe sommige scholen met het thema van de kinderboekenweek omgaan. Om je tanden op stuk te bijten. En dan durven we te wijzen naar islamitische scholen terwijl van een heel aantal scholen, waar volgens sommige onze normen en waarden vandaan komen, de grootste onzin verkopen. Ben met je eens dat de ouders het recht moeten om een school te kiezen. Ik zou wel voor het afschaffen zijn van alle religieuze scholen, met dit voorstel van de vvd denktank zijn eigenlijk alleen de islamitische scholen de klos en de christelijke scholen komen er weer mee weg.
Hoezo gelijke behandeling....
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_31217247
quote:

[..]

Dat hebben we altijd nodig gehad.
Zelfs wij nederlanders die vloeken met godverdomme en eigenlijk ook niet geloven hebben de normen en waarden van het christelijke en katholieke overgenomen.
Ik vind niet dat we allemaal weer precies volgens het geloof moeten leven, asjeblieft zeg!

Waarom heb je een geloof nodig om je fatsoenlijk te kunnen gedragen? Zulke dingen kan je zelf ook wel bedenken.

Een uur maatschappijleer vond ik vele malen leuker en interrissanter dan verhalen uit de (kinder)bijbel.
De verhalen en het bidden wordt een gewoonte voor kinderen en bijna geen kind denkt er dan nog bij na. Alleen de zwaar christelijke, maar die doen dat uit zichzelf ook al wel. En bij de christelijke scholen waar ik op gezeten heb werd niet elke ochtend gebeden en dat vind ik maar goed ook.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_31217350
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 18:46 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Doe ff normaal zeg. Ten eerste valt het nogal mee met die 'loggeslagen' jeugd, ten tweede raakt de jeugd werkelijk niet meer losgeslagen op een openbare school dan op een christelijke school (zwaar refo misschien uitgezonderd, maar dat heeft meer met het thuisklimaat dan met de schoool te maken).
Zelfs deze niet. Daar wordt net zo goed drugs gebruikt en die mensen gedragen zich echt niet beter dan anderen. eerder hypocrieter
And that is the news.''
  donderdag 6 oktober 2005 @ 09:12:24 #78
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_31222639
Nu op Radio 1.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 09:49:09 #79
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_31223271
En in het tweede gedeelte van "Het Interview" ging het over ouders die hun kinderen thuis houden gedurende de kinderboekenweek, omdat het onderwerp tovenarij is.

Vreselijk, dat arme kind van een van de ouders snapt er echt niets van, dat hoor je gewoon aan haar manier van praten.

I feel like crying, crazy shit, en zo onnodig.

Later mogen wij met z'n allen weer belasting gaan betalen voor de therapie die het kind nodig heeft om weer een mentaal gezond mens te worden op latere leeftijd.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 11:58:12 #80
3542 Gia
User under construction
pi_31226086
quote:

Dat zijn zaken die prima thuis kunnen of in de kerk. Mensen laten het nu maar wat graag over aan school en komen gewoon nooit meer in de kerk. (Behalve met kerst en dan zitten ze in de voorste bank te miskleunen)
  donderdag 6 oktober 2005 @ 12:00:41 #81
3542 Gia
User under construction
pi_31226151
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 18:16 schreef Ulx het volgende:
Wel een dure grap natuurlijk: Al die scholen vervangen door openbare, en dan de gebouwen opnieuw moeten huren en leraren opnieuw moeten aannemen en zo. Wat zou zo'n grap kosten? Want ik neem niet aan dat men de vermindering van de onderwijscapaciteit maar voor lief neemt. Krijg je klassen met 60 leerlingen en zo. Lijkt me wat onhandig.
Waarom zouden die gebouwen vervangen moeten worden? Hoeft alleen maar een andere naam op de voorgevel. En dezelfde leraren kunnen les blijven geven. Het is niet zo dat iemand met een geloof geen leraar meer zou kunnen worden.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 12:01:59 #82
3542 Gia
User under construction
pi_31226195
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 18:46 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

Bij het vak Leefstijl bijvoorbeeld.
Leefstijl hebben ze ook op Katholieke scholen. Tenminste wel op die van mijn zoon.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 12:03:48 #83
3542 Gia
User under construction
pi_31226249
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 09:49 schreef Hallulama het volgende:
En in het tweede gedeelte van "Het Interview" ging het over ouders die hun kinderen thuis houden gedurende de kinderboekenweek, omdat het onderwerp tovenarij is.

Vreselijk, dat arme kind van een van de ouders snapt er echt niets van, dat hoor je gewoon aan haar manier van praten.

I feel like crying, crazy shit, en zo onnodig.

Later mogen wij met z'n allen weer belasting gaan betalen voor de therapie die het kind nodig heeft om weer een mentaal gezond mens te worden op latere leeftijd.
Heb het wel gehoord, maar om welk geloof ging dat? Bij mijn zoon op school was gewoon iedereen er!
  donderdag 6 oktober 2005 @ 12:17:42 #84
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_31226621
Christendom.

Maar inderdaad, dit hoeft geen trend te zijn, het merendeel zal gewoon aanwezig zijn tijdens de kinderboekenweek, no doubt.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 12:29:40 #85
3542 Gia
User under construction
pi_31226927
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 12:17 schreef Hallulama het volgende:
Christendom.

Maar inderdaad, dit hoeft geen trend te zijn, het merendeel zal gewoon aanwezig zijn tijdens de kinderboekenweek, no doubt.
Tjeez, maar 1000 scholen die hier moeilijk over doen?

Echt belachelijk.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 15:48:28 #86
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31232358
Nog even tussendoor: als je bijzonder onderwijs afschaft, dan moet je alle scholen openbaar maken. Je kunt niet zeggen: indoctrinatie mag, als je er maar genoeg centjes voor hebt.

Daarnaast zul je thuisonderwijs ook moeten verbieden.
pi_31233657
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 15:48 schreef Floripas het volgende:
Nog even tussendoor: als je bijzonder onderwijs afschaft, dan moet je alle scholen openbaar maken. Je kunt niet zeggen: indoctrinatie mag, als je er maar genoeg centjes voor hebt.

Daarnaast zul je thuisonderwijs ook moeten verbieden.
Indoctrinatie valt helaas niet te verbieden. Maar je kunt wel de sponsoring ervan afschaffen, zodat het niet langer onder de verantwoordelijkheid van de staat valt.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 16:57:39 #88
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31233749
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 21:50 schreef ondersoeker het volgende:

[..]

Als je kijkt naar zusterparteien zoals de duits FDP en de Liberal Democrats zie je dat de VVD toch wat conservatiever is. De drie hoofdpunten van de FDP waren:

[snip]

Zouden ze niet vandezelfde partij kunnen zijn??
Dat klopt, ik was eens bij een bijeenkomst van de Duitse liberalen, die de VVD een "conservatieve vrije-marktpartij, Milton Friedman meets Edmund Burke" noemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Floripas op 06-10-2005 17:03:06 ]
  donderdag 6 oktober 2005 @ 17:06:52 #89
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31233956
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 16:52 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Indoctrinatie valt helaas niet te verbieden. Maar je kunt wel de sponsoring ervan afschaffen, zodat het niet langer onder de verantwoordelijkheid van de staat valt.
Ja, lekker is dat. "Als wij er niet voor betalen, gebeurt het ook niet"

Waarom niet gewoon het hele bijzonder onderwijs afgeschaft? Dan voorkom je in ieder geval een flink deel van de indocrinatie.
pi_31234001
Het is niet dat ik dat niet het liefst zou willen, maar ik ben bang dat het geen haalbare kaart is.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 17:16:08 #91
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31234188
Hebben ze in Frankrijk in het geheel geen religieuze scholen? Ook geen privéscholen? Kan ik me niet voorstellen.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 17:24:27 #93
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31234445
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 17:24 schreef Floripas het volgende:
Overtuig jezelf: http://www.education.gouv.fr/syst/default.htm
Ja, dat gaat over het overheidsbeleid, maar dat wil toch niet zeggen dat er geen privéscholen bestaan? Mijn Frans is niet zo best hoor, dus ik ga die documenten niet zitten lezen.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 17:34:37 #95
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31234581
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 17:29 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ja, dat gaat over het overheidsbeleid, maar dat wil toch niet zeggen dat er geen privéscholen bestaan? Mijn Frans is niet zo best hoor, dus ik ga die documenten niet zitten lezen.
Oh.
Nou ja, er staat dat alle scholen in uitgangspunt openbaar zijn, en dat privéscholen alleen mogen komen als ze toestemming krijgen, en wat toevoegen. Het zijn er maar een paar: opleidingen voor luchtvaartpersoneel, dat werk.
pi_31234704
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 17:34 schreef Floripas het volgende:
Oh.
Nou ja, er staat dat alle scholen in uitgangspunt openbaar zijn, en dat privéscholen alleen mogen komen als ze toestemming krijgen, en wat toevoegen. Het zijn er maar een paar: opleidingen voor luchtvaartpersoneel, dat werk.
Lijkt me een goede zaak dan. Hoe is de verdere historie? Is dit iets relatief nieuws?
  donderdag 6 oktober 2005 @ 17:47:33 #97
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31234891
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 17:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Lijkt me een goede zaak dan. Hoe is de verdere historie? Is dit iets relatief nieuws?
Nee, even uit het blote hoofdje, maar in Frankrijk is er centraal gestuurd onderwijs sinds de Franse revolutie. In Nederland hebben de confessionelen (voorlopers van het CDA) de schoolstrijd gewonnen.

Tijd voor het afschaffen van artikel 23!
pi_31234944
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 17:47 schreef Floripas het volgende:
Nee, even uit het blote hoofdje, maar in Frankrijk is er centraal gestuurd onderwijs sinds de Franse revolutie. In Nederland hebben de confessionelen (voorlopers van het CDA) de schoolstrijd gewonnen.

Tijd voor het afschaffen van artikel 23!
Eensch.
pi_31235707
Ja, fijn. De staat die zou bepalen dat levensbeschouwelijk onderwijs indoctrinatie is.

Over dictatuur gesproken.
'k Heb liever vrijheid.
Vrijheid van Onderwijs.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 18:32:56 #100
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31236008
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 18:20 schreef DennisMoore het volgende:
Ja, fijn. De staat die zou bepalen dat levensbeschouwelijk onderwijs indoctrinatie is.

'k Heb liever vrijheid.
Vrijheid van Onderwijs.
Ja, fijn. Mijn ouders die gaan bepalen welke levensbeschouwing doctrinair is.

'k Heb liever vrijheid.
Vrijheid van het kind.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')