abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31059468
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 14:20 schreef Steijn het volgende:
Vraag de Belgen maar eens naar de uitwerking daarvan, die hebben wel ervaring op dat gebied. Een tipje van de sluier oplichten, het Vlaams blok heeft een aanzienlijk zetelaantal in het Vlaams parlement.
Dat cordon sanitarie duurt al jaren en jaren en iedere verkiezingen wordt Vlaams Blok groter en groter. Op een dag krijgen ze een meerderheid en gaan ze het alleen regelen. Sta je dan met je cordon sanitaire.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tamagotchi op 30-09-2005 14:41:30 ]
pi_31059523
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 14:22 schreef donald_dick het volgende:
is de docu nog online te zien of hoe heette hij ?
Hij was van de KRO en de titel was uit mijn hoofd Profiel o.i.d. Probeer Uitzending gemist eens zou ik zeggen!
  vrijdag 30 september 2005 @ 14:59:15 #93
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_31060188
Janmaat is veroordeeld voor het partij-programma van D66 uit 2002. Maar om nou te zeggen dat hij visionair is lijkt me iets teveel eer.
Ben het verder wel met Sizzler eens hierboven. Op de plek van Janmaat had iemand kunnen zitten die mensen WEL aansprak in plaats van ze met domme opmerkingen af te stoten.
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
  vrijdag 30 september 2005 @ 15:09:52 #94
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_31060480
De link naar die reportage staat al in het topic, maar hier is ie nog een keer .

http://reporter.kro.nl/pr(...)n\profieljanmaat.XML
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_31060773
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 14:22 schreef DaveM het volgende:

[..]

In veel gevallen geboren en getogen Surinamers die van Den Uyl - tegen de zin van de bevolking in - de Nederlandse nationaliteit hadden gekregen.

Janmaat was het uiteraard niet met die naturalisatie eens. En dus vond hij dat het nog gewoon Surinamers waren en daarom niet in het Nederlands elftal thuishoorden. Lijkt me een logische redenering, die verder niets met racisme te maken had.
Niks naturalisatie....ze waren al Nederlander. Suriname viel immers onder het koningschap in Nederland remember? Die actie van Den Uyl gaf ze alleen de keus om Nederlander te blijven of Surinamer te worden.

Ze waren allemaal dus stuk voor stuk gewoon Nederlander.
pi_31061599
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 14:22 schreef DaveM het volgende:

[..]

In veel gevallen geboren en getogen Surinamers die van Den Uyl - tegen de zin van de bevolking in - de Nederlandse nationaliteit hadden gekregen.

Janmaat was het uiteraard niet met die naturalisatie eens. En dus vond hij dat het nog gewoon Surinamers waren en daarom niet in het Nederlands elftal thuishoorden. Lijkt me een logische redenering, die verder niets met racisme te maken had.
Het ging om spelers als Gullit en Rijkaard, beiden geboren en getogen in Nederland (in de jaren 60, dus nog voor het kabinet-Den Uyl) en daarbij ook nog eens in het bezit van een Nederlandse ouder en een Surinaamse ouder. Janmaat noemde dat naturalisatie-argument niet, hij was van mening dat een 'gemengd' elftal niet samen kon werken (een elftal dat een paar jaar daarvoor Europees kampioen was geworden), en vond het een schande dat iemand als Gullit aanvoerder kon worden.

Janmaat was een politiek onbenul. Hij constateerde zaken, maar kwam vervolgens niet verder dan segregatie-bevorderende oplossingen als 'Eigen volk eerst' en 'Nederland voor de Nederlanders'.
pi_31061886
Het ging Janmaat inderdaad puur om de kleur. Al waren ze honderd keer in Nederland geboren.
pi_31061973
Janmaat was gewoon een pure racist. Niks visionair..en de ts moet ook niet doen alsof elke wijk met allochtonen onleefbaar zou zijn.
Gemiddeld reactieniveau op de FP:
[quote]Ben benieuwd wanneer Bin Laden zelf met een boek komt![/quote]
Buzzz: Wat, gebundelde grot tekeningen??? >:)
pi_31062460
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 13:32 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Hij was toch ook leraar Maatschappijleer?

In Gouda. Waar hij ook op school ging.

Ze zeggen dat je in je jeugd gevorm wordt.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_31062472
Inleiding van Philip Freriks in de 1e minuut van de docu:

'Toen hij in 1982 in de kamer kwam was het land te klein, zòiets kon in Nederland niet bestaan. Enfin, nog niet...'

Ow Philip? Later wel? Wie dan?
Geëngageerde stemmingmakerij, hoort niet in een docu.
pi_31062712
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 15:19 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Niks naturalisatie....ze waren al Nederlander. Suriname viel immers onder het koningschap in Nederland remember? Die actie van Den Uyl gaf ze alleen de keus om Nederlander te blijven of Surinamer te worden.

Ze waren allemaal dus stuk voor stuk gewoon Nederlander.
Toen de Belgen een eigen koninkrijk uitriepen verloren de inwoners van Vlaanderen en Wallonië ook automatisch hun Nederlanderschap, dus zo vanzelfsprekend is dat allerminst.

Het was wel degelijk Den Uyl die een uitzondering op deze regel maakte.
Normaalgesproken waren geboren Surinamers bij de onafhankelijkheid van dat land in 1975 dus automatisch hun Nederlanderschap kwijtgeraakt.

Maar "dankzij" het ongevraagd ingrijpen van Den Uyl ging dat niet door en mochten ze ervoor kiezen om Nederlander te blijven.

Drs. Janmaat had dus wel degelijk gelijk toen hij beweerde dat "dankzij" ongevraagd ingrijpen van Den Uyl vele tienduizenden Surinamers hun Nederlandse paspoort behielden na 1975.

Zo dom als sommigen hier beweren was hij dus niet!
  vrijdag 30 september 2005 @ 17:45:02 #102
66825 Reya
Fier Wallon
pi_31062921
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 15:45 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Het ging om spelers als Gullit en Rijkaard, beiden geboren en getogen in Nederland (in de jaren 60, dus nog voor het kabinet-Den Uyl) en daarbij ook nog eens in het bezit van een Nederlandse ouder en een Surinaamse ouder. Janmaat noemde dat naturalisatie-argument niet, hij was van mening dat een 'gemengd' elftal niet samen kon werken (een elftal dat een paar jaar daarvoor Europees kampioen was geworden), en vond het een schande dat iemand als Gullit aanvoerder kon worden.

Janmaat was een politiek onbenul. Hij constateerde zaken, maar kwam vervolgens niet verder dan segregatie-bevorderende oplossingen als 'Eigen volk eerst' en 'Nederland voor de Nederlanders'.
Een onbenul is inderdaad de beste bveschrijving van Janmaat. Hij was niet een voorloper van huidige politici als Wilders, Eerdmans en Nawijn, maar hij was van een totaal andere klasse. Janmaat zou ik, ondanks wat de afgelopen jaren is gebeurd, nog steeds extreem-rechts willen noemen. Hij redeneerde ook heel ongenuanceerd. De 'Fortuynsten' hebben weliswaar een rechtse inslag, maar zij zijn nog steeds een stuk genuanceerder en zeker niet extreem-rechts te noemen.

Ik zou Janmaat ook niet het krediet geven voor het als eerste opmerken van de multiculturele problemen die rond 2002 opeen aan het licht kwamen. Die titel zou ik eerder aan de veel bedachtzamere en intelligentere politicus Frits Bolkestein geven, alhoewel daar natuurlijk ook weer vraagtekens bij vallen te zetten. De uitspraken van Janmaat vloeiden in de eerste plaats voort uit simpele vreemdelingenhaat.
pi_31064238
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 15:45 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Volgens mij dateert die bewuste opmerking van ná het succesvolle EK '90 met Gullit en Rijkaard.
Toen was op een gegeven moment het halve elftal Surinaams. Dáár had hij commentaar op, niet op die 2.

Zat het elftal vol met Belgen en een politicus had daar kritiek op geleverd dan was niemand daar over gevallen. Maar als die buitenlandse voetballers zwart zijn moet je ineens je mond houden omdat je anders een racist bent?

Dhr. Janmaat had het volste recht om kritiek te leveren op de verwatering van het begrip "Nederlands elftal". Helaas vond een stel intolerante mensen het nodig om hem daarvoor publiekelijk aan de schandpaal te nagelen.
quote:
Dat heet de vrijheid van meningsuiting ja.
Jammer dat je hem vanwege een andere mening (en waarschijnlijk zijn niet zo flitsende uitstraling) afschildert als politiek onbenul, kleinerende taal die de Marcellen van Dam en jakhalzen spijkerman ook altijd gebruiken als ze inhoudelijk geen argumenten hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door DaveM op 30-09-2005 18:40:53 ]
  vrijdag 30 september 2005 @ 18:49:02 #104
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_31064662
Janmaat durfde het beestje bij de naam te noemen.
Ik hoop dat er ooit een dag komt dat zijn naam gezuiverd zal worden.

Het was wellicht een raar figuur zonder charisma. Maar visie had hij zeker wel.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_31064862
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 18:34 schreef DaveM het volgende:
Jammer dat je hem vanwege een andere mening (en waarschijnlijk zijn niet zo flitsende uitstraling) afschildert als politiek onbenul
en vervolgens
quote:
kleinerende taal die de Marcellen van Dam en jakhalzen spijkerman ook altijd gebruiken als ze inhoudelijk geen argumenten hebben.
Pot verwijt de ketel noemen ze dat....
pi_31070937
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 17:18 schreef DaveM het volgende:
Toen de Belgen een eigen koninkrijk uitriepen verloren de inwoners van Vlaanderen en Wallonië ook automatisch hun Nederlanderschap, dus zo vanzelfsprekend is dat allerminst.
Het was wel degelijk Den Uyl die een uitzondering op deze regel maakte.
Normaalgesproken waren geboren Surinamers bij de onafhankelijkheid van dat land in 1975 dus automatisch hun Nederlanderschap kwijtgeraakt.

Maar "dankzij" het ongevraagd ingrijpen van Den Uyl ging dat niet door en mochten ze ervoor kiezen om Nederlander te blijven.

Drs. Janmaat had dus wel degelijk gelijk toen hij beweerde dat "dankzij" ongevraagd ingrijpen van Den Uyl vele tienduizenden Surinamers hun Nederlandse paspoort behielden na 1975.

Zo dom als sommigen hier beweren was hij dus niet!
Die twee situaties zijn niet zondermeer met elkaar te vergelijken. De onafhankelijkheid van Suriname is er doorgedrukt en vele Surinamers waren het er zelf niet mee eens om dat op zo'n korte termijn te doen, als zoenoffer heeft men toen de keuze gegeven tussen de Nederlandse en de Surinaamse nationaliteit, het was dus niet bepaald ongevraagd. Overigens gold het ook voor orangisten die na de Belgische opstand naar het noorden gingen dus die vergelijking gaat ook al mank.

Ter verzachting van Janmaat kan overigens wel aangevoerd worden dat hij goed omging met zijn Surinaamse buren. Zijn racisme was dan ook meer van het type "Alle Turken het land uit, behalve Ahmed van op de hoek want dat is wel een toffe gozer."
pi_31138813
Hans janmaat was een geschenk voor de linkse politiek

pim fortuyn heeft laten zien hoe het anders kan

zou zeggen geef maar weer zo'n idioot
The Earth belongs to Allah and thus only Allah's rule should prevail all over
the earth
  maandag 3 oktober 2005 @ 10:47:09 #109
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_31139186
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 10:29 schreef BORN_2_B_MUSLIM het volgende:
Hans janmaat was een geschenk voor de linkse politiek

pim fortuyn heeft laten zien hoe het anders kan

zou zeggen geef maar weer zo'n idioot
in dat geval ben ik ook blij met kloontjes/newbies zoals jij.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_31139422
Ik zou een klein fortuyn over hebben voor de verzamelde afleveringen van "zendtijd voor politieke partijen" van de Centrum Democraten op DVD. Uit jeugsentiment en om nog een keertje flink te lachen natuurlijk. De uitzendingen waren legendarisch vooral voor Wil Schuurman http://www.parlement.com/9291000/biof/02543 had ik wel een zwak omdat zij in bloementjesjurk en zwaar haags accent de uitzendingen inleidde. Daarna ging Janmaat verschrikkelijk tekeer tegen alles dat niet uit Nederland kwam en verweet hij dat Lubbers "z'n ouwe moer nog zou verkopen".
Ik zat altijd stiekem te kijken, bang dat ik was dat m'n ouders me zouden betrappen.
Janmaat was zoals bekend tegen immigranten uit niet-westerse landen en ook racistisch. Daarom was hij zeker een kwalijk figuur, maar wat mij betreft geen steek slechter dan de linkse fascisten die hem bestreden. Hij mag bewonderd worden vanwege zijn oprechtheid. Visionair? no way!
  maandag 3 oktober 2005 @ 10:59:37 #111
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_31139464
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 10:57 schreef buachaille het volgende:
Ik zou een klein fortuyn over hebben voor de verzamelde afleveringen van "zendtijd voor politieke partijen" van de Centrum Democrate op DVD. Uit jeugsentiment en om nog een keertje flink te lachen natuurlijk. De uitzendingen waren legendarisch vooral voor Wil Schuurman http://www.parlement.com/9291000/biof/02543 had ik wel een zwak omdat zij in bloementjesjurk en zwaar haags accent de uitzendingen inleidde. Daarna ging Janmaat verschrikkelijk tekeer tegen alles dat niet uit Nederland kwam en verweet hij dat Lubbers "z'n ouwe moer nog zou verkopen".
Ik zat altijd stiekem te kijken, bang dat ik was dat m'n ouders me zouden betrappen.
Janmaat was zoals bekend zeker tegen immigranten uit niet-westerse landen en ook racistisch. Daarom was hij zeker een kwalijk figuur, maar wat mij betreft geen steek slechter dan de linkse fascisten die hem bestreden. Hij mag bewonderd worden vanwege zijn oprechtheid. Visionair? no way!
dit is ook het verhaal uit mijn jeugd. het was bij ons net zo genant om met je broek op je enkels betrapt te worden bij zo'n laffe duitse sexfilm als janmaats 3 minutes of fame.
pi_31141203
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 10:47 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

in dat geval ben ik ook blij met kloontjes/newbies zoals jij.
goed argument

the earth
  maandag 3 oktober 2005 @ 12:18:44 #113
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_31141393
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 12:10 schreef BORN_2_B_MUSLIM het volgende:

[..]

goed argument

kijk eens naar je naam en ondertitel en signature. je bent precies wat je zelf zei. dus ja een topargument.
pi_31141440
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 12:18 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

kijk eens naar je naam en ondertitel en signature. je bent precies wat je zelf zei. dus ja een topargument.
wederom een inhoudsloze personelijke aanval

heb je nog meer hersenscheten ?

the earth
  maandag 3 oktober 2005 @ 12:21:26 #115
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_31141465
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 12:20 schreef BORN_2_B_MUSLIM het volgende:

[..]

wederom een inhoudsloze personelijke aanval

heb je nog meer hersenscheten ?

pi_31141609
Hans Janmaat was een extreem-rechtse clown. Dat hij ook wel eens een uitspraak deed die uiteindelijk bleek te kloppen wil niet zeggen dat hij een visionair was. Juist dat hij die uitspraken deed heeft ervoor gezorgd dat het onderwerp lange tijd gebagatelliseerd kon worden door Paars.
pi_31141649
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 12:21 schreef zoalshetis het volgende:
* Meehuilt.
  maandag 3 oktober 2005 @ 12:49:27 #118
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_31142210
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 12:27 schreef Tamagotchi het volgende:

[..]

* Meehuilt.
ik ben benieuwd van wie die gast een kloon is eigenlijk.
pi_31148838
Tja wat werden wij vroeger geindoctrineerd dat janmaat een neonazi, etc was......
Hoe zat het nou, hij had genoeg mensen met andere huidskleuren binnen de partij werken en zijn zoon is ook met een donkere vrouw getrouwd.
Daar werden wij helaas niet mee geindoctrineerd.

Maargoed mannen niet getreurd, wij moeten even wachten tot de we politici van nu veilig hebben vast gebonden in een bejaardentehuis en dan kan onze generatie dit land radicaal veranderen en het project europa helemaal stop zetten. Dan zal de linksekerk vast weer verlangen naar die gematigde janmaat.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  maandag 3 oktober 2005 @ 18:22:37 #120
61927 DaveM
uitgefokt
pi_31150884
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 22:13 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Die twee situaties zijn niet zondermeer met elkaar te vergelijken. De onafhankelijkheid van Suriname is er doorgedrukt en vele Surinamers waren het er zelf niet mee eens om dat op zo'n korte termijn te doen, als zoenoffer heeft men toen de keuze gegeven tussen de Nederlandse en de Surinaamse nationaliteit, het was dus niet bepaald ongevraagd.
Je bent niet erg konsekwent.
In de eerste plaats haal je enkel de mening van Surinamers over de onafhankelijkheidsverklaring erbij, niet de mening van de overige inwoners van het Koninkrijk. Terwijl je eerder aangaf dat al die groepen binnen het Koninkrijk even Nederlands zijn. Kennelijk vind je dat zelf ook onzin en maak je ook onderscheid op afkomst.

Ook vind ik het opmerkelijk dat de mening van veel Nederlanders over Den Uyls "kom maar gezellig naar Nederland" politiek kennelijk ook niet telt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')