abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30783325
quote:
Op woensdag 21 september 2005 09:47 schreef nummer_zoveel het volgende:
Maar in vergelijking met omringende landen maken wij nog altijd de kortste werkweken
Dat komt omdat wij meer vrouwen hebben die parttime werken, naast het opvoeden van hun kroost, terwijl in het buitenland juist de vrouw volledig thuis blijft en alleen de man werkt. Nederland verdient juist een compliment dat de vrouwen hier zo actief zijn.
quote:
en hebben we de meeste vakantiedagen.
Finland
Vakantiedagen 25
Feestdagen 14

Austria
Vakantiedagen 25
Feestdagen 13

Greece
Vakantiedagen 25
Feestdagen 12

France
Vakantiedagen 25
Feestdagen 11

Portugal
Vakantiedagen 22
Feestdagen 14

Spain
Vakantiedagen 22
Feestdagen 14

Sweden
Vakantiedagen 25
Feestdagen 11

Denmark
Vakantiedagen 25
Feestdagen 10

Luxembourg
Vakantiedagen 25
Feestdagen 10

Germany
Vakantiedagen 20
Feestdagen 13

Belgium
Vakantiedagen 20
Feestdagen 10

Italy
Vakantiedagen 20
Feestdagen 10

Ireland
Vakantiedagen 20
Feestdagen 9

Netherlands
Vakantiedagen 20
Feestdagen 8

UK
Vakantiedagen 20
Feestdagen 8

quote:
En als Nederland zo aantrekkelijk is voor veel bedrijven, waarom vestigen zich de laatste jaren dan zo weinig bedrijven?
Bron?
quote:
Omdat de werknemers hier veeleisende zeurpietjes zijn, die met hun wensen en eisen dus hun eigen graf graven.
  woensdag 21 september 2005 @ 10:13:29 #127
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_30783632
quote:
Op woensdag 21 september 2005 10:00 schreef Vhiper het volgende:

Netherlands
Vakantiedagen 20
Feestdagen 8
Ja, leuk gevonden, maar een gemiddelde werknemer hier bij een van de grootste automatiseerders van de wereld heeft al voor zijn 30ste tegen de 30 vakantiedagen. Dat wordt alleen maar meer naarmate hij/zij langer in dienst is.
Met alle arbeidstijdverkorting kunnen sommige werknemers makkelijk 2 maanden aaneengesloten vakantie opnemen.

Trouwens, gisteren was er nog een mooi item op tv, een modaal gezinnetje dat het zo moeilijk had. en waarom hadden ze het zo moeilijk? Omdat ze de vakantie moesten opgeven omdat ze moesten bezuinigen. Gelukkig konden ze nog wel de tweede auto behouden.
pi_30783817
quote:
Dat komt omdat wij meer vrouwen hebben die parttime werken, naast het opvoeden van hun kroost, terwijl in het buitenland juist de vrouw volledig thuis blijft en alleen de man werkt. Nederland verdient juist een compliment dat de vrouwen hier zo actief zijn.
In een boel andere landen werken bijna alle vrouwen fulltime, hoe jij erbij komt dat in andere landen vrouwen thuiszitten weet ik niet. In Marokko misschien wel ja, maar kijk even naar omringende landen en Scandinavie, en je ziet dat vrouwen net zo veel of zelfs meer werken dan hier. Dat is hier ook de veelgehoorde klacht, dat vrouwen na het krijgen van kinderen parttime gaan werken en een groot deel stopt er helemaal mee. Dat zie je in andere landen veel minder.
quote:
We hebben met een wettelijk minimum van 20 vakantiedagen en 7 feestdagen juist een van de laagste aantallen vakantiedagen. Zeker qua feestdagen staan we stijf onderaan.
Tja, daarom maken we ook minder lange werkweken. Google maar eens. Gemiddeld werken we 34 uur per week, in verhouding met veel andere landen kattepis.

En het is toch een feit dat Nederland een stuk minder aantrekkelijk is voor bedrijven om zich te vestigen? Oké, het is niet zo zoals ik schreef dat zo weinig bedrijven zich hier vestigen, maar het toch een feit dat de Nederlandse werknemers niet bepaald favoriet zijn, en dat het gewoon slechter gaat.
pi_30784064
quote:
Op woensdag 21 september 2005 10:13 schreef IntroV het volgende:

[..]

Ja, leuk gevonden, maar een gemiddelde werknemer hier bij een van de grootste automatiseerders van de wereld heeft al voor zijn 30ste tegen de 30 vakantiedagen. Dat wordt alleen maar meer naarmate hij/zij langer in dienst is.
Dat is niet wettelijk geregeld. Als een werkgever zoveel vrije dagen aan zijn medewerkers wil geven, zijn ze dat blijkbaar waard.
quote:
Met alle arbeidstijdverkorting kunnen sommige werknemers makkelijk 2 maanden aaneengesloten vakantie opnemen.
Arbeidstijdverkorting wordt volledig door de werknemer betaald en is niet meer dan een verschuiving van uren. Iemand die voor 38 uur per week betaald wordt, maar er 40 per week werkt, spaart zo 2 uur per week aan op te nemen tijd.
quote:
Trouwens, gisteren was er nog een mooi item op tv, een modaal gezinnetje dat het zo moeilijk had. en waarom hadden ze het zo moeilijk? Omdat ze de vakantie moesten opgeven omdat ze moesten bezuinigen. Gelukkig konden ze nog wel de tweede auto behouden.
Ik vind het al knap dat ze van een modaal salaris 2 auto's en een jaarlijkse vakantie kunnen betalen. Op dergelijke onwaarschijnlijke verhalen ga ik dus niet in.

Verder gaat het hier ook niet om, maar om de onjuistheden die hier genoemd worden. Nederland heeft een erg hoge arbeidsproductiviteit en een lage werkloosheid in vergelijking met de ons omringende landen. We hebben ook minder vrije dagen. We werken in Nederland dus hard genoeg en ik durf wel te stellen harder dan in de ons omringende landen.
pi_30784319
quote:
Op woensdag 21 september 2005 10:21 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

In een boel andere landen werken bijna alle vrouwen fulltime, hoe jij erbij komt dat in andere landen vrouwen thuiszitten weet ik niet.
In Nederland werken meer vrouwen dan in andere landen, die doen dat over het algemeen inderdaad meer parttime, vandaar de lagere gemiddelden die jij noemde per week, immers, al die niet werkende vrouwen (Waarvan er in het buitenland dus meer zijn), worden niet meegeteld.

Kijkend naar het totaal aantal gewerkte uren, springt Nederland er dus gewoon bovenuit.
quote:
In Marokko misschien wel ja, maar kijk even naar omringende landen en Scandinavie, en je ziet dat vrouwen net zo veel of zelfs meer werken dan hier.
Volgens minister De Geus zit Nederland boven het Europees gemiddelde, jouw aanname acht ik dus onwaarschijnlijk.
quote:
Dat is hier ook de veelgehoorde klacht, dat vrouwen na het krijgen van kinderen parttime gaan werken en een groot deel stopt er helemaal mee. Dat zie je in andere landen veel minder.
Klopt, ontken ik ook nergens.
quote:
Tja, daarom maken we ook minder lange werkweken. Google maar eens. Gemiddeld werken we 34 uur per week, in verhouding met veel andere landen kattepis.
Oorzaken al genoemd. Ga jij nou maar eens kijken naar de hoge arbeidsproductiviteit en het totaal aantal uren wat men hier draait, t.o.v. het buitenland (uiteraard gecorrigeerd t.o.v. totaal aantal inwoners)
quote:
En het is toch een feit dat Nederland een stuk minder aantrekkelijk is voor bedrijven om zich te vestigen?
Nope, ik heb je nog nergens een bron zien noemen, waaruit dat zou blijken.
quote:
Oké, het is niet zo zoals ik schreef dat zo weinig bedrijven zich hier vestigen, maar het toch een feit dat de Nederlandse werknemers niet bepaald favoriet zijn, en dat het gewoon slechter gaat.
Ook voor deze stelling mis ik een onderbouwing. De Nederlandse arbeider is misschien niet goedkoop, maar veelal wel hoger opgeleid, heeft een hogere arbeidsproductiviteit en is meer internationaal georienteerd dan z'n buitenlandse collega's.
  woensdag 21 september 2005 @ 11:25:17 #131
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_30785448
quote:
Op woensdag 21 september 2005 10:42 schreef Vhiper het volgende:

In Nederland werken meer vrouwen dan in andere landen, die doen dat over het algemeen inderdaad meer parttime, vandaar de lagere gemiddelden die jij noemde per week, immers, al die niet werkende vrouwen (Waarvan er in het buitenland dus meer zijn), worden niet meegeteld.
CPB:
In 2004 is de Nederlandse participatiegraad van oudere vrouwen echter nog steeds de laagste. Het verschil met het Verenigd Koninkrijk bedraagt 10%-punt, en met Denemarken zelfs bijna 20%-punt.
De conclusie is dat Nederland zijn achterstand op de andere landen in de loop van de tijd behoorlijk heeft teruggebracht, maar zich zeker (nog) niet kan meten met Denemarken en het Verenigd Koninkrijk. In 2004 is de Nederlandse participatiegraad van ouderen (59%) nagenoeg gelijk aan die in Frankrijk en Duitsland, maar nog altijd beduidend lager dan die in het Verenigd Koninkrijk (66%) en Denemarken (72%). Het verschil wordt vooral veroorzaakt door de nog altijd relatief lage arbeidsparticipatie van vrouwen.
quote:
Ook voor deze stelling mis ik een onderbouwing. De Nederlandse arbeider is misschien niet goedkoop, maar veelal wel hoger opgeleid, heeft een hogere arbeidsproductiviteit en is meer internationaal georienteerd dan z'n buitenlandse collega's.
Het kabinet is bezig met het verbeteren van het vestigingsklimaat van Nederland. De meningen zijn verdeeld of het vestigingsklimaat van Nederland al verslechterd is (Volgens Ernst & Young), of dat we heel erg moeten oppassen dat we een achterstand gaan oplopen (volgens staatsecretaties Wijn).

Om te concluderen dat het zo goed gaat in Nederland, dat we zulke gewilde werknemers zijn, dat lijkt niet juist.
pi_30785501
Feest/vakantiedagen is echt geen onderwerp van belang hier .
  woensdag 21 september 2005 @ 11:39:43 #133
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_30785866
Ik vind dat Wouter Bos wel gelijk heeft wat betreft de zorg.
Het gaat nergens over, als ik ergens mijn been breek, dan wil ik bij de dichtsbijzijnde geholpen worden.

En niet te horen krijgen, als ik met een gebroken been in het Leids Uni.Medisch Centrum binnen loop, om vervolgens te horen krijgen dat het UMC de behandeling met 200 euro goedkoper doet.

Dáár heb ik dus wel een hekel aan, p.s , zagen jullie de minister van zorg even een vinger in zn strot steken ala-kotsbewegingen?

Ik moet zeggen dat Bos aardig wat punten heeft, maar om de glastuinbouw de nek om te draaien vind ik wel schraal die sector is namelijk ongeveer wereldleider op innovatie, handel, energie, automatisering en klimaatbeheersing
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_30786016
quote:
Op woensdag 21 september 2005 11:25 schreef IntroV het volgende:

[..]

CPB:
In 2004 is de Nederlandse participatiegraad van oudere vrouwen echter nog steeds de laagste. Het verschil met het Verenigd Koninkrijk bedraagt 10%-punt, en met Denemarken zelfs bijna 20%-punt.
De conclusie is dat Nederland zijn achterstand op de andere landen in de loop van de tijd behoorlijk heeft teruggebracht, maar zich zeker (nog) niet kan meten met Denemarken en het Verenigd Koninkrijk. In 2004 is de Nederlandse participatiegraad van ouderen (59%) nagenoeg gelijk aan die in Frankrijk en Duitsland, maar nog altijd beduidend lager dan die in het Verenigd Koninkrijk (66%) en Denemarken (72%). Het verschil wordt vooral veroorzaakt door de nog altijd relatief lage arbeidsparticipatie van vrouwen.
Graag even het linkje naar de bron, kan ik de rest ook even lezen

Verder pak je er ook wel een leuke groep uit hoor, de oudere vrouwen. Kijk liever naar alle vrouwen, of past dat niet in je plaatje?
quote:
Het kabinet is bezig met het verbeteren van het vestigingsklimaat van Nederland. De meningen zijn verdeeld of het vestigingsklimaat van Nederland al verslechterd is (Volgens Ernst & Young), of dat we heel erg moeten oppassen dat we een achterstand gaan oplopen (volgens staatsecretaties Wijn).

Om te concluderen dat het zo goed gaat in Nederland, dat we zulke gewilde werknemers zijn, dat lijkt niet juist.
Oh ja?

"Nederland in top vijf concurrerende landen

AMSTERDAM - Nederland blijft behoren tot de vijf meest concurrerende landen ter wereld. Maar vooral een gebrek aan IT-arbeidskrachten staat een plaats op het erepodium in de weg, zo blijkt uit 'The World Competitiveness Handbook'.

Deze uitgebreide studie van het Institute for Management Development (IMD) te Lausanne zet Nederland op een 38ste plaats als het gaat om de beschikbaarheid van IT-talent. Onderzocht werd de situatie in 47 landen. Ook de geringe belangstelling bij de jeugd voor wetenschap en techniek wordt als een zwak punt gezien, net als een gebrek aan ingenieurs en technici.

Als vestigingsland bekleedt Nederland na de VS, Singapore, Finland en Luxemburg een knappe vijfde plaats. Vorig jaar was Nederland vierde, daarvoor zesde. Japan, Frankrijk en België staan aanzienlijk lager.

Het IMD is zeer te spreken over de kwaliteit van het Nederlandse management, na de VS de beste. De ondernemingsleiding is in het algemeen marktgericht, internationaal en innovatief. Ook de financiële markten werken in Nederland prima. Het IMD publiceert zijn rapport jaarlijks en dit geldt als toonaangevend."

Ik blijf erbij, het gaat prima
  woensdag 21 september 2005 @ 11:59:45 #135
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_30786613
quote:
Op woensdag 21 september 2005 11:43 schreef Vhiper het volgende:

Het is maar net welke bron je erbij pakt.

Als jouw onderzoek hetzelfde zou zeggen als eerdere onderzoeken, dan heeft 't geen nut, dus moeten ze iets anders zeggen.
  woensdag 21 september 2005 @ 12:06:19 #136
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_30786810
quote:
Op woensdag 21 september 2005 11:43 schreef Vhiper het volgende:
Oh ja?

"Nederland in top vijf concurrerende landen

AMSTERDAM - Nederland blijft behoren tot de vijf meest concurrerende landen ter wereld. Maar vooral een gebrek aan IT-arbeidskrachten staat een plaats op het erepodium in de weg, zo blijkt uit 'The World Competitiveness Handbook'.

Deze uitgebreide studie van het Institute for Management Development (IMD) te Lausanne zet Nederland op een 38ste plaats als het gaat om de beschikbaarheid van IT-talent. Onderzocht werd de situatie in 47 landen. Ook de geringe belangstelling bij de jeugd voor wetenschap en techniek wordt als een zwak punt gezien, net als een gebrek aan ingenieurs en technici.

Als vestigingsland bekleedt Nederland na de VS, Singapore, Finland en Luxemburg een knappe vijfde plaats. Vorig jaar was Nederland vierde, daarvoor zesde. Japan, Frankrijk en België staan aanzienlijk lager.

Het IMD is zeer te spreken over de kwaliteit van het Nederlandse management, na de VS de beste. De ondernemingsleiding is in het algemeen marktgericht, internationaal en innovatief. Ook de financiële markten werken in Nederland prima. Het IMD publiceert zijn rapport jaarlijks en dit geldt als toonaangevend."

Uit welk jaar heb je dat geplukt?

Ik zie juist dat Nederland 13e staat in het rapport van 2005: http://www01.imd.ch/wcc/ranking/ en komt vanaf plek 15, het gaat dus wel weer iets beter in verhouding tot andere landen.
pi_30787086
quote:
Op woensdag 21 september 2005 12:06 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Uit welk jaar heb je dat geplukt?
Uhm...Dat heb ik even nagekeken en.... ... Dat wil je niet weten

1999
quote:
Ik zie juist dat Nederland 13e staat in het rapport van 2005: http://www01.imd.ch/wcc/ranking/ en komt vanaf plek 15, het gaat dus wel weer iets beter in verhouding tot andere landen.
Maar goed, ook deze ranglijst, hoewel we wat lager staan, geeft aan dat we het nog steeds beter doen dan de meeste ons omringende landen en geeft een stijgende lijn aan.
pi_30788425
quote:
Maar goed, ook deze ranglijst, hoewel we wat lager staan, geeft aan dat we het nog steeds beter doen dan de meeste ons omringende landen en geeft een stijgende lijn aan.
Ik moet het nog zien met de stijgende olieprijzen. Ik zag toen Zalm vanmorgen op het journaal zei dat we het allemaal beter krijgen de burgers die om hen heen stonden allemaal begonnen te lachen. En hij zenuwachtig meegrinniken.
pi_30788906
quote:
Op woensdag 21 september 2005 13:01 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Ik moet het nog zien met de stijgende olieprijzen. Ik zag toen Zalm vanmorgen op het journaal zei dat we het allemaal beter krijgen de burgers die om hen heen stonden allemaal begonnen te lachen. En hij zenuwachtig meegrinniken.
De stijgende olieprijzen hebben een negatieve invloed op vrijwel alle economiën (De resterende stabiele olie- en gasleveranciers misschien uitgezonderd).

Dat we het financieel volgend jaar beter gaan krijgen, daar geloof ik verder niets van. De economie mag dan wel aan het opkrabbelen zijn, zolang de overheid met idiote plannen als dat nieuwe zorgstelsel komt, wat gewoon iedereen geld gaat kosten, wordt het met die koopkracht niets.
pi_30791222
Dat ben ik met je eens Vhiper.
pi_30791923
quote:
Op woensdag 21 september 2005 14:35 schreef nummer_zoveel het volgende:
Dat ben ik met je eens Vhiper.
Dat hoor ik graag
pi_30793506
quote:
Op woensdag 21 september 2005 10:13 schreef IntroV het volgende:

[..]

Verbaas ik me ook soms over, ik krijg 23 vrije dagen per jaar, maar als ik zie wat sommige van mijn vrienden hebben, en dan klagen ze dat ze die nooit op kunnen nemen... Tja, 2 maanden per jaar vrij nemen zal lastig zijn ja...
quote:
En als een modaal gezin geen vakantie kan houden is dat geen stimulans voor de economie, of wel soms?

Dat van die 2e auto is wel erg goedkoop, veel mensen hebben dat ding nodig voor hun werk omdat er geen of geen fatsoenlijke alternatieven zijn voor de auto, helaas...
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_30794415
Ik ben nu aan het kijken naar het kamerdebat: typisch clubje die VVD.
pi_30794868
Ik ben ook het kijken, Femke staat behoorlijk te haperen, en raakt steeds haar verhaal kwijt
pi_30795024
Ook fijn hoe Halsema de NEE tegen de Europese Grondwet claimt als een 'linkse' NEE.
pi_30795089
quote:
Op woensdag 21 september 2005 16:45 schreef nikk het volgende:
Ook fijn hoe Halsema de NEE tegen de Europese Grondwet claimt als een 'linkse' NEE.
Ze slaat daarbij volledig de plank mis.
pi_30795090
Jezus, wat is die Van Aartsen een populist.

Hij praat alleen maar over auto's, schaft even de APK af en trekt de stekker uit het rekeningrijden

Echt op hol geslagen nu hij weet dat Zalm geen lijsttrekker wordt.
pi_30795198
Bos vond ik wel zeer sterk in het debat.
lollig
pi_30795227
quote:
Op woensdag 21 september 2005 16:47 schreef SCH het volgende:
Jezus, wat is die Van Aartsen een populist.

Hij praat alleen maar over auto's, schaft even de APK af en trekt de stekker uit het rekeningrijden

Echt op hol geslagen nu hij weet dat Zalm geen lijsttrekker wordt.
Populisme? Realiteitszin zul je bedoelen. Eindelijk hoor ik wat ik al jaaaaren wil horen vanuit de politiek. Namelijk: neem de auto als een gegeven, ga de concurentie niet aan. EINDELIJK
pi_30795340
quote:
Op woensdag 21 september 2005 16:50 schreef nikk het volgende:

[..]

Populisme? Realiteitszin zul je bedoelen. Eindelijk hoor ik wat ik al jaaaaren wil horen vanuit de politiek. Namelijk: neem de auto als een gegeven, ga de concurentie niet aan. EINDELIJK
Jij vindt liegen en draaien realiteitszin???

En jij wil gewoon lekker nog langer in de file staan?

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')