quote:Op donderdag 8 september 2005 18:24 schreef ondeugend het volgende:
Frits Hoekstra - In dienst van de BVD
[afbeelding]
[..]
Erg interessant en vandaag de dag toch weer helemaal up to date ook al gaat dit boek voornamelijk over de jaren 70 en 80.
He, die heb ik in de vakantie gelezenquote:Op woensdag 14 september 2005 20:59 schreef Nuongirl het volgende:
De waanzinnige veertiende eeuw van Barbara Tuchman
quote:Op woensdag 14 september 2005 20:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
He, die heb ik in de vakantie gelezen
Russell Shorto, The Island at the Centre of the World - The Untold Story of Dutch Manhattan and the Founding of New Yorkquote:Op woensdag 14 september 2005 16:22 schreef Kondros het volgende:
Hey, ik heb het boek 'nieuw amsterdam' gelezen... kent iemand nog meer zo'n leuke boeken over hetzelfde onderwerp: colonisatie van NY... of kent iemand nog boeken over gelijkaardige themas... mss over colonisatie van wilde westen of gewoon over mensen die ergens settlen in america en stillaan hun bestaan opbouwen...
quote:Op woensdag 14 september 2005 21:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Russell Shorto, The Island at the Centre of the World - The Untold Story of Dutch Manhattan and the Founding of New York
Te koop op Bol.com voor ¤ 15,50
Kolonisatie van het Wilde Westen:
James A. Michener - Centennial
(fictie)
Ja dat boek van russel shorto heb ik dus gelezen
Wel een beetje droog geschreven, maar erg informatief:quote:Op woensdag 14 september 2005 16:45 schreef Zoot het volgende:
Weet iemand misschien een goed boek over de geschiedenis van de Nederlandse politiek (vooral 20e eeuw).
tevens tvp.
Was het een beetje goed door te komen?quote:Op woensdag 21 september 2005 09:41 schreef descendent1 het volgende:
Heb net: 'Occidentalism' uit (a short history of anti-westernism)
van Ian Buruma en Avishai Margalit
Erg interessant, de NL ondertitel is: het westen in de ogen van zijn vijanden.
Het boek laat de andere kant van 'het gelijk' zien en stelt onder meer dat de roots van occidentalisme in het westen zelf liggen.![]()
Die staat toch nog op mijn to-read lijstje. Is het een mooi boek ? Dus niet te langdradig e.d ?quote:Op maandag 19 september 2005 16:50 schreef Johan_de_With het volgende:
[afbeelding]
Over een slachting in het zuiden van Frankrijk ten tijde van de godsdienstoorlogen.
Heb jij ze gelezen? Ik wil ze ook nog lezen, dit meer naar aanleiding an het kennismaken met een Rwandees. Overigens de docu over Dallaire gezien met dezelfde titel?quote:Op zondag 18 september 2005 01:50 schreef MightyV het volgende:
Kent iemand één van deze twee boeken:
Shaking hands with the devil van Roméo Dallaire
We wish to inform you that tomorrow we will be killed with our families (alleen de titel al) van Paul Gourevitch.
Beiden gaan over de Rwandese Genocide. De eerste zijn de memoires van de U.N. commandant ter plekke, de Canadees Lt.Gen. Dallaire. De andere is een bundel ooggetuigen verslagen verzameld onder de lokale bevolking.
quote:Op woensdag 21 september 2005 17:51 schreef Blazkowich het volgende:
[..]
Was het een beetje goed door te komen?
Ik had hem gehuurd bij de bieb maar ik heb het niet gelezen omdat het zo'n ongelovelijk lang boek is.
Je hebt gelijk, ik had het over het boek van E. Said, dat is wel ongeveer 700 pagina's meen ikquote:Op donderdag 22 september 2005 10:53 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Is dit nu sarcasme of heb je het verkeerde boek voor je?
T boekje dat ik heb gelezen is net uit en heeft hooguit 150 pagina's.
Heb je niet 'Oreintalism' van E. Said gehuurd?? Die is wel lang, maar ook erg mooi.
![]()
Klopt, maar desondanks erg leesbaar.quote:Op donderdag 22 september 2005 11:21 schreef Blazkowich het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ik had het over het boek van E. Said, dat is wel ongeveer 700 pagina's meen ik![]()
Ah bedanktquote:Op woensdag 21 september 2005 09:44 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Wel een beetje droog geschreven, maar erg informatief:
'Regeren in Nederland' van J.W. van Deth en J. C.P.M. Vis.
Ik ben er net in begonnen, maar voorlopig is het erg doelgericht proza, en toch niet lelijk.quote:Op woensdag 21 september 2005 17:56 schreef Nuongirl het volgende:
[..]
Die staat toch nog op mijn to-read lijstje. Is het een mooi boek ? Dus niet te langdradig e.d ?
Aanstaande zondag om 23:50 zend Ned2 een BBC-programma over de Middeleeuwen van hem uit (deel 6 uit een serie over 'leven in de Middeleeuwen').quote:Op vrijdag 23 september 2005 17:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Terry Jones is daarnaast ook Medievalist
Thanks voor de tip, helaas zla ik dan ws al slapen dan maar kijken of ik hem terug kan zien via uitzendgemist.nl.quote:Op zaterdag 24 september 2005 18:09 schreef medman het volgende:
[..]
Aanstaande zondag om 23:50 zend Ned2 een BBC-programma over de Middeleeuwen van hem uit (deel 6 uit een serie over 'leven in de Middeleeuwen').
Oe, mijn ouwe profquote:Op zaterdag 24 september 2005 18:09 schreef medman het volgende:
[..]
Ik lees op dit moment '1000 Jaar Vaderlandse Geschiedenis' van Peter W. Klein. In plaats van een droge verhandeling is het tot nu toe een prettig leesbaar boek vol verrassende inzichten.
Is dit nou t boek waar die film (met dezelfde titel) op is gebaseerd????quote:Op zondag 25 september 2005 18:26 schreef Witchfynder het volgende:
Het is fictie, maar met zo'n duizelingwekkend hoog historisch gehalte, dat ik het quasi-historisch wil noemen.
[afbeelding]
Hoewel Patrick O'Brian hoofdzakelijk fictieve figuren gebruikt, schetst hij (volgens experts) een accuraat en idioot gedetailleerd van het leven in de Royal Navy begin 19de eeuw.
Ben nu pas bij hoofdstuk 3, maar tot nu toe is het echt gaaf. Gelukkig staat aan het begin van het boek een schema met de tuigage van een vierkantgetuigd schip, want damn, je hebt er soms wel een nautisch woordenboek bij nodig.![]()
Is dat het verhaal dat Hitler wel wist van Hess' vlucht? Of is dit het verhaal dat de Hess die in Spandau zat een Engelse dubbelganger was?quote:Op maandag 17 oktober 2005 15:22 schreef Falco het volgende:
Ik lees momenteel:
[afbeelding]
Maar dan in het Nederlands
Ik ben nog niet zo heel ver, maar dat laatste wordt er wel in behandeld geloof ik. Ook wordt er aandacht besteed aan het bestaan van een redelijk grootschalige vredesbeweging in Engeland rond 1940, waardoor de actie van Hess om naar Schotland te vliegen niet meteen als krankzinnig wordt afgedaan.quote:Op maandag 17 oktober 2005 15:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Is dat het verhaal dat Hitler wel wist van Hess' vlucht? Of is dit het verhaal dat de Hess die in Spandau zat een Engelse dubbelganger was?
Heb je toevallig ook college (gehad) van de auteur van t boek...quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 20:06 schreef ethiraseth het volgende:
Voor mijn studie:
[afbeelding]
Het is erg theoretisch.Het is op zich wel interessant (vooral de problemen die taal brengen met het representeren van de werkelijkheid) maar het is zo mierenneukerig gedoe over allerlei dingen. Voor mij net iets teveel van het goede.
Nee, hij is inderdaad dit jaar in de VS, heb een vervanger. Wil het vak dan ook in 1x halen want die vervanger moet minder streng zijn.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 09:55 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Heb je toevallig ook college (gehad) van de auteur van t boek...n Dat zou namelijk gelijk duidelijk maken waarom het zo miereneukerig geschreven is... (Godzijdank zit ie nu een jaar in de VS (één of ander gastcollege)
![]()
Wel een mooi vak overigens; Theorie der Geschiedenis.![]()
Doe je Theorie I of Theorie II? (Theorie II volgt het jaar op Theorie I, zul je ook wel weten trouwens)quote:Op woensdag 19 oktober 2005 11:46 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Nee, hij is inderdaad dit jaar in de VS, heb een vervanger. Wil het vak dan ook in 1x halen want die vervanger moet minder streng zijn.![]()
quote:Op woensdag 19 oktober 2005 13:51 schreef ethiraseth het volgende:
Doe theorie I, ben 2de jaars.Theorie II krijg je toch pas in je master?
Mijn onderwerp heeft wel verbanden met eerder gepost boek, maar heeft toch echt zijn eigen draai. Ik weet nog niet of ik wellicht mijn scriptie in artikelvorm nog ergens ga plaatsen. Dat ligt er ook aan of ik het red in 3/4 maanden.quote:Op vrijdag 4 november 2005 17:41 schreef Individual het volgende:
@ Tranceptor: Ga je je scriptie ook ergens posten? Interessant onderwerp!![]()
Dat boek heb ik ook, voor het vak Geschiedsfilosofie aan het eind van mijn huidige jaar. Gelukkig nog een eind weg, want ik heb het even doorgebladerd en het zag er gruwelijk uit.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 20:06 schreef ethiraseth het volgende:
[afbeelding]
Het is erg theoretisch.Het is op zich wel interessant (vooral de problemen die taal brengen met het representeren van de werkelijkheid) maar het is zo mierenneukerig gedoe over allerlei dingen. Voor mij net iets teveel van het goede.
Samenvatting nodig??quote:Op dinsdag 15 november 2005 18:17 schreef Renmaestro het volgende:
[..]
Dat boek heb ik ook, voor het vak Geschiedsfilosofie aan het eind van mijn huidige jaar. Gelukkig nog een eind weg, want ik heb het even doorgebladerd en het zag er gruwelijk uit.
Dat zou misschien wel erg handig kunnen zijn. Mijn e-mailadres is te vinden in mijn profiel. We willen niet al te veel offtopic gaan.quote:
Klopt!!!Dank jequote:Op donderdag 17 november 2005 10:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het klinkt als Catharina de Medici, Paddy...
Jean Plaidy, misschien?quote:Op donderdag 17 november 2005 18:52 schreef paddy het volgende:
[..]
Klopt!!!Dank je
Nu nog de schrijfster/schrijver opzoeken, en ik kan het boek weer bestellen
Nogmaals dank
Tering, zou die nog leven?quote:
Weet jij dan misschien welk boek (er zijn 5 delen die over "Catharina de Medici" gaan) ik bedoel?quote:Op vrijdag 18 november 2005 09:23 schreef yvonne het volgende:
[..]
Tering, zou die nog leven?
Jaren, wat zeg ik, eeuwen geleden alles van gelezen
quote:Op vrijdag 18 november 2005 09:23 schreef yvonne het volgende:
[..]
Tering, zou die nog leven?
Jaren, wat zeg ik, eeuwen geleden alles van gelezen
http://www.randomhouse.co(...)pperl?authorid=24084quote:Jean Plaidy’s novels had sold more than 14 million copies worldwide at the time of her death in 1993.
Nee, ik zou het werkelijk niet meer weten, helaas.quote:Op vrijdag 18 november 2005 11:15 schreef paddy het volgende:
[..]
Weet jij dan misschien welk boek (er zijn 5 delen die over "Catharina de Medici" gaan) ik bedoel?
Dat boek werd in 1993 ook al gebruikt. Ik vond het nooit zo erg.quote:Op dinsdag 15 november 2005 18:17 schreef Renmaestro het volgende:
[..]
Dat boek heb ik ook, voor het vak Geschiedsfilosofie aan het eind van mijn huidige jaar. Gelukkig nog een eind weg, want ik heb het even doorgebladerd en het zag er gruwelijk uit.
.
Welk boek?quote:Op zondag 25 december 2005 11:49 schreef fernando_redondo het volgende:
Ik ben op dit moment dit boek aan het lezen
Schrijver?quote:Op zaterdag 31 december 2005 03:47 schreef MightyV het volgende:
I wou 'em al heel lang (echt jaren) lezen maar ben er nu daadwerkelijk mee bezig:
(Pulitzer-winnaar)
Guns, germs and steel van de Amerikaanse bioloog turned geoloog turned historicus van de 'world/global history' school.
Echt waanzinnig goed geschreven met duidelijk en logische argumentatie en dtto voorbeelden. Zeer verhelderend, met name over de prehistorie, het boeide me echt vanaf de 1e bladzijde.
Verfrissend eens een keer een boek te lezen dat echt de hype naleeft.
Jared Diamond, volgens mij...staat nog op mijn 'te lezen' lijstjequote:
quote:"Dit boek had vijftig jaar lang slechts één lezer: Jozef Stalin..."
Deze zin staat te lezen op de omslag van Het Boek Hitler, van Henrik Eberle en Matthias Uhl, dat deze week verscheen. Uhl kwam Het Boek bij toeval tegen in de archieven van de communistische partij van de Sovjet-Unie.
De Russische geheime dienst (NKVD) had het in opdracht van Stalin samengesteld uit de verhoren van de persoonlijke adjudant van Hitler, Otto Günsche en de secretaris van Hitler, Heinz Linge.
Stalin wilde zoveel mogelijk te weten komen over Hitler's carrière, zijn prive-leven en zijn dood. Vooral dat laatste hield hem bezig. Had Hitler inderdaad zelfmoord gepleegd, of was hij erin geslaagd te ontsnappen? Mogelijk bereidde hij in samenwerking met de Britten en de Amerikanen een aanval op de Sovjet-Unie voor.
Het Boek Hitler is een zeer interessant document waarvan, volgens de samenstellers, het waarheidsgehalte zeer hoog is. De verhalen van Hitler's medewerkers werden door de ondervragers steeds nagetrokken. Günsche en Linge werden apart verhoord waardoor tegenstrijdigheden meteen zouden opvallen.
De samenstellers geven in hun inleiding wel aan dat zaken die voor Stalin pijnlijk konden zijn, niet of nauwelijks in Het Boek worden behandeld. Zo komt het niet-aanvalsverdrag tussen de Sovjet-Unie en Duitsland in augustus 1939 nauwelijks ter sprake.
Behalve de geredigeerde verslagen van de verhoren bevat het boek bekende en minder bekende foto's uit de periode 1933-1945, een commentaar van de samenstellers, een uitgebreide bronnenlijst en literatuurverantwoording en een personenregister.
Het Boek Hitler is uitgegeven door AW Bruna, telt 653 pagina's en kost ¤ 29.95.
Laat ff weten wat je ervan vindt als je m uit hebt. En of er echt zoveel nieuws in staat wat we nog niet weten als er wordt beweerd door de auteurs! (plz)quote:Op zaterdag 31 december 2005 15:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[afbeelding]
Dit is mijn volgende boek om te lezen.
[..]
So far.. Mwah.. Wat achtergrondjes bij gebeurtenissen, maar wemelend van foute namen. Elke pagina heeft een stuk of 6 noten, waarin de samenstellers de ondervragers en ondervraagden corrigeren.quote:Op zaterdag 31 december 2005 20:39 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Laat ff weten wat je ervan vindt als je m uit hebt. En of er echt zoveel nieuws in staat wat we nog niet weten als er wordt beweerd door de auteurs! (plz)![]()
(heb m ook al in mn handen gehad met getrokken pinpas.....)
quote:Op maandag 2 januari 2006 19:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Stukje verder.. Hou je geld maar in je zak. Geen goed boek, slecht vertaald ook nog.
Welk boek? En waar gaat de geschiedenis dan precies over? En waarom verdrietig? Zoveel tragedies zijn er in de korte tijd dat Wicca bestaat toch niet binnen dat wereldje geweest?quote:Op donderdag 17 november 2005 09:40 schreef Nastybtch het volgende:
Ik lees over de geschiedenis van de wiccans, is wel interessant maar ook wel verdrietig.
Welk tijdvak?quote:Op woensdag 8 februari 2006 14:45 schreef Individual het volgende:
Wat is het beste 'Nederlandsch Indie voor dummies' boek?
Ja, daar is niet één boek over zover ik weet.quote:Op woensdag 8 februari 2006 18:10 schreef Individual het volgende:
[..]
Van ontdekking/kolonisatie tot de onafhankelijkheid. Eigenlijk alles dus.
Bedankt!
Hmm... Memo, geschiedenis voor HAVO bovenbouw (voor de 2e fase)....quote:Op woensdag 8 februari 2006 18:10 schreef Individual het volgende:
[..]
Van ontdekking/kolonisatie tot de onafhankelijkheid. Eigenlijk alles dus.
Bedankt!
Zou je over dit boek wat meer willen vertellen, las er gister toevallig wat over en ben aan het twijfelen om dit boek aan te schaffen.quote:Op woensdag 8 februari 2006 13:03 schreef Aurelianus het volgende:
Francis Fukuyama - Het einde van de geschiedenis en de laatste mens. Interessante materie.
Ben je bekend met de ideeen waar de auteur heen wil met zijn boek?quote:Op donderdag 16 februari 2006 08:59 schreef spurs het volgende:
[..]
Zou je over dit boek wat meer willen vertellen, las er gister toevallig wat over en ben aan het twijfelen om dit boek aan te schaffen.
Ik ben op dit moment bezig met dit boek. Het gaat voornamelijk om zijn theorie dat liberalisme en democratie de laatste en ultieme halte voor de mensheid is c.q. zal zijn. Verder beschrijft hij de achtergrond en de totstandkoming van deze twee onderwerpen, de ondergang van het communisme, het moderne kapitalisme etc. Zodra ik hem uit heb, zet ik er hier meer over ...quote:Op donderdag 16 februari 2006 08:59 schreef spurs het volgende:
[..]
Zou je over dit boek wat meer willen vertellen, las er gister toevallig wat over en ben aan het twijfelen om dit boek aan te schaffen.
Fukuyama wil naar een ultieme visie toe waarin de geschiedenis in zekere zin zijn eindpunt kent. Hij vergeet echter dat het communisme zich van dezelfde dialectische processen bediende. Theoretisch gezien is het een mooi verhaal en zeker iets om bij stil te staan, praktisch gezien klopt zijn model aanwijsbaar niet, net zo min als de theorieen van Huntington jaren terug.quote:Op woensdag 8 februari 2006 13:03 schreef Aurelianus het volgende:
Francis Fukuyama - Het einde van de geschiedenis en de laatste mens. Interessante materie.
Klopt, bij Fukyama komt het een beetje over alsof de geschiedenis een doel(eindpunt) heeft; en dat kan natuurlijk nooit het geval zijn omdat je wel in het verleden, maar niet in de toekomst kunt kijken.quote:Op donderdag 23 februari 2006 09:58 schreef Tranceptor het volgende:
[..]
Fukuyama wil naar een ultieme visie toe waarin de geschiedenis in zekere zin zijn eindpunt kent. Hij vergeet echter dat het communisme zich van dezelfde dialectische processen bediende. Theoretisch gezien is het een mooi verhaal en zeker iets om bij stil te staan, praktisch gezien klopt zijn model aanwijsbaar niet, net zo min als de theorieen van Huntington jaren terug.
Geen link maar ik heb het verslag wel gelezen in het nederlands.quote:Op zondag 26 februari 2006 15:52 schreef nickybol het volgende:
Het verslag van zijn reis naar de Tartaren (mongolen) van Willem van Rubroek.
http://depts.washington.edu/uwch/silkroad/texts/rubruck.html
Heeft iemand toevallig ergens een Nederlandse versie ergens online staan?
Deze week komt eindelijk het volgende deel uit dat in het nederlands is vertaald, De Ionische Missie .quote:Op zondag 25 september 2005 18:26 schreef Witchfynder het volgende:
Het is fictie, maar met zo'n duizelingwekkend hoog historisch gehalte, dat ik het quasi-historisch wil noemen.
Hoewel Patrick O'Brian hoofdzakelijk fictieve figuren gebruikt, schetst hij (volgens experts) een accuraat en idioot gedetailleerd van het leven in de Royal Navy begin 19de eeuw.
Ben nu pas bij hoofdstuk 3, maar tot nu toe is het echt gaaf. Gelukkig staat aan het begin van het boek een schema met de tuigage van een vierkantgetuigd schip, want damn, je hebt er soms wel een nautisch woordenboek bij nodig.![]()
quote:Op zondag 5 maart 2006 11:46 schreef mrsj het volgende:
Het boek van de Gouden Eeuw
Een klein boekje getiteld; het boek van de gouden eeuw.quote:
quote:Op zondag 5 maart 2006 12:17 schreef mrsj het volgende:
[..]
Een klein boekje getiteld; het gouden eeuw boek
Het gaat over bekende kunstenaars waaronder; van Gogh, Rembrandt, Vermeer en
vele anderen.
Lijkt me een fictie-boek?quote:
Momenteel lees ik een ander speculatief werk: Botsende Beschavingen (The Clash of Cicilizations) van Huntington. En af en toe lees een artikel in Heeft Geschiedenis Nut? van Maarten van Rossem.quote:Op woensdag 8 februari 2006 13:03 schreef Aurelianus het volgende:
Volgens mij voorzag hij niet dat de wereld zich op korte termijn zou bekeren tot de liberale democratie. Wel dacht hij dat de geschiedenis van de ideologische strijd is geëindigd en dat de liberale democratie onvermijdelijk is vor moderniserende landen. Wél stelt hij dat landen kunnen terugvallen in achterhaalde regeringsvormen als autoritaire dictaturen, maar dat zou slechts een tussenperiode vormen zijns inziens.quote:Op woensdag 12 april 2006 22:34 schreef nickybol het volgende:
Fukyama schijnt heel interessant te zijn. Hij denkt toch dat het einddoel van de geschiedenis liberale democratieën zijn, een einddoel dat bijna bereikt is volgens hem. Inmiddels is zijn idee natuurlijk weer achterhaald met Poetin die trekjes van een dictator vertoont en de opkomst van de ondemocratische Islam.
quote:Op maandag 3 juli 2006 19:56 schreef Steeven het volgende:
Edward Gibbon - The Rise & Fall of the Roman Empire
Excuses, heb tig boeken en docu's liggen die Rise & Fall hetenquote:Op maandag 3 juli 2006 20:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
The Decline and Fall of the Roman Empire
Nog 4,5 week. Waarvan 2,5 week nu al vrij (bedrijfssluiting). Nog 13 werkdagenquote:Op maandag 31 juli 2006 21:13 schreef charon het volgende:
Nou, prettige vakantie dan!
Hey dat boek lijkt me erg interessant, die ga ik binnenkort ook maar eens halen! Gisteren kwam de film/mini serie Blackbeard nog op TV, maar kon die helaas niet helemaal afkijken.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 14:46 schreef Gio het volgende:
A General History of the Robberies and Murders of the Most Notorious Pirates, door Captain Charles Johnson.
Geschreven in 1724(!), vlak na de hoogtijd van piraterij. Het bevat allerlei verhalen over de piraten van de tijd zoals Blackbeard, Captain Kidd, Jack Rackham, etc. Zeer fascinerend om door te lezen voor wie enig interesse heeft in deze stof.
zal um even opzoeken....quote:Op zondag 6 augustus 2006 23:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En welk boek is dat dan?
Staat vanaf nu boven aan mijn lijstjequote:Op woensdag 9 augustus 2006 09:39 schreef Stew het volgende:
Russell Shorto - The Island at the Center of the World
Amerikaans boek over Nieuw Amsterdam. Even door het amerikaanse toontje heen bijten, maar dan heb je leuke inkijk op het dagelijks leven in een Nieuw Amsterdam/Nederland
Ik heb al een aantal keer met dit boek in mijn handen gestaan bij de boekhandel, maar het iedere keer toch niet gekocht. Is het een leesbaar boek voor iemand die er nog weinig voorkennis over heeft?quote:Op zondag 9 juli 2006 15:56 schreef tonja het volgende:
"Mao" van Jung Chang en Jon halliday.
Over Mao dus.
Ontzettend trage site, maar ik bedank je voor de tip! Leuk om te lezenquote:Op donderdag 10 augustus 2006 12:51 schreef Nr.G het volgende:
Ik lees momenteel de ingescande kranten van Het Vaderland op de site van de Koninklijke Bibliotheek
Ben begonnen bij 6 juni 1944 en lees per dag verder. Erg grappig om te zien hoe de berichtgeving over de invasie is in deze door de bezetter gecontroleerde krant.
Elke dag worden de geallieerden teruggedrongen en bijna verslagen, waarna ze de volgende dag opeens een groter bruggenhoofd hebben.
Hele mooie serie idd. Lees momenteel Hell's Highway van Koskimaki, goed beschreven maar niet zo intens als Burgett.quote:Op donderdag 10 augustus 2006 13:19 schreef Prosac het volgende:
Ben nu bezig in het fascinerende boek
Het Begin: D-Day & De weg naar Arnhem
[afbeelding]
Ontzettend boeiende beschrijving van iemand die het allemaal heeft meegemaakt. Meer van dit soort boeken!
Inmiddels uit? Deze staat hoog op mijn lijstje, ben er zeer benieuwd naar.quote:Op woensdag 5 juli 2006 14:54 schreef Plato1980 het volgende:
Ik ben begonnen aan "De strijd om Spanje" van Anthony Beevor, over de Spaanse Burgeroorlog. Ik had nog nooit echt een boek dat specifiek over deze oorlog ging gelezen, maar wel veel boeken waar de Spaanse Burgeroorlog werd aangehaald. Het werd dan ook tijd om daar verandering in aan te brengen.
Ik ben pas op pagina 40, dus ik kan er nog niet veel over zeggen, maar tot nu toe vind ik het interessant.
Goed boek, heb ik een jaartje geleden gelezen dacht ik. Zeer gedetaileerd wordt er omschreven wat er in die periode gebeurd, waarbij uiteraard ruim aandacht wordt gegeven aan de verschillende buitenlandse "vrijwilligers" die meestreden. Hoe de wereld politiek zich er mee bemoeide of juist zich soms niet mee bemoeidequote:Op woensdag 16 augustus 2006 09:35 schreef Oxyligen het volgende:
[..]
Inmiddels uit? Deze staat hoog op mijn lijstje, ben er zeer benieuwd naar.
Heb ook Stalingrad van Beevor gelezen, ook erg goed.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 11:37 schreef Oxyligen het volgende:
Thx, klinkt goed. Ik heb al Berlijn en Stalingrad van hem gelezen en wil graag meer weten over de Spaanse burgeroorlog. Dus buiten de Hemingway-clichees om zeg maar
quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 19:12 schreef tha_dark het volgende:
Ik ben erg geintresseerd in de kruistochten. Ik vroeg me af welke boeken echte aanraders zijn. (het liefst wel nederlandstalig)
Ik heb hem ondertussen uit. Zeker aan te raden om te lezen. Erg interessant boekquote:Op vrijdag 14 juli 2006 13:53 schreef MrX1982 het volgende:
Ik lees op dit moment Thomas Asbridge - De eerste kruistocht. De oorsprong van het conflict tussen islam en christendom. Oorspronkelijke titel The first crusade. A new History. The roots of Conflict between Christianity and Islam.
Erg interessant boek over de eerste kruistocht naar Jeruzalem. Het geeft een inzicht in het Christendom van de middeleeuwen en de denkwijze die ten grondslag ligt aan de kruistocht en natuurlijk de kruistocht naar Jeruzalem.
Op dit moment ben ik bij het beleg van Antiochië en de nijpende gang van zaken voor de kruisvaarders in Antiochië. Ze hebben de stad in handen behalve de Citadel die in bezit is van de moslims. Het is wel "grappig" dat de kruisvaarders van de belegerende partij nu de belegerde partij zijn in slechts een paar dagen tijd.
Dankjewel voor de tip!quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 20:44 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
[..]
Ik heb hem ondertussen uit. Zeker aan te raden om te lezen. Erg interessant boek.
quote:Op maandag 14 augustus 2006 16:17 schreef Folius het volgende:
Zojuist The Wealth and Poverty of Nations van David S. Landes gelezen. Een dikke pil waarin Landes beschrijft waarom het Westen rijkdom en wereldheerschappij heeft bereikt en de rest van de wereld achter de feiten aanloopt of in internationaal verband zelfs helemaal niets voorstelt. Absuluut een aanrader, mits je er de tijd voor neemt.
Één van de grappigere beweringen van Landes is zijn mening dat Japanners en bepaalde andere Aziatische volken zo goed zijn in het fabriceren van microchips en andere kleine producten omdat ze over een uitzonderlijke vingervlugheid beschikken, aangeleerd door het van jongs af aan eten met stokjes.![]()
die heb ik hier ook nog liggen...nog niet aan begonnen...vond 'guns, germs & steel' van hem erg goedquote:Op dinsdag 5 september 2006 16:37 schreef Ceylon89 het volgende:
''Ondergang - Waarom zijn sommige beschavingen verdwenen en hoe kan de onze haar ondergang voorkomen?'' van J. Diamond... Heel interessant, alleen jammer dat ik weinig tijd heb om het in één keer uit te lezen
.
quote:Op dinsdag 5 september 2006 17:02 schreef Abbadon het volgende:
[..]
die heb ik hier ook nog liggen...nog niet aan begonnen...vond 'guns, germs & steel' van hem erg goed![]()
Ik heb begrepen dat het ook gaat over de filosofische kant van de geschiedenis?quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 20:06 schreef ethiraseth het volgende:
Voor mijn studie:
[afbeelding]
Klopt. Verscheidene scholen binnen de geschiedfilosofie (hermeneutici, (post-)positivisten, narrativisten, etc) komen aan bod. Evenals (geschied)filosofische vragen als "Wat is een feit?", "Wat is waarheid?" en "Bestaat objectiviteit?".quote:Op dinsdag 5 september 2006 17:56 schreef Ceylon89 het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat het ook gaat over de filosofische kant van de geschiedenis?
quote:Op dinsdag 5 september 2006 18:49 schreef Aurelianus het volgende:
[..]
Klopt. Verscheidene scholen binnen de geschiedfilosofie (hermeneutici, (post-)positivisten, narrativisten, etc) komen aan bod. Evenals (geschied)filosofische vragen als "Wat is een feit?", "Wat is waarheid?" en "Bestaat objectiviteit?".
Ontopic: momenteel ben ik bezig in een boek dat 'Van Jodenhoed tot Gele Ster' bezig. Vrij oud, misschien al gedateerd, maar wel met een rijk aanbod van afbeeldingen en slechts luttele euro's bij De Slegte.
Dit is echt een fantastisch boek, goed geschreven en meeslepend tot het eind!quote:Op woensdag 16 augustus 2006 12:02 schreef 4-elements het volgende:
Napoleons fatale veldtocht naar Moskou - Adam Zamoyski
[afbeelding]
Dat boek heb ik hier ook. Alleen moet ik het nog lezenquote:Op woensdag 6 september 2006 22:09 schreef Apropos het volgende:
En natuurlijk het klassieke werk:
[afbeelding]
alweer een boek dat ik heb staan maar waar ik maar niet aan toe komquote:Op donderdag 7 september 2006 00:35 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dat boek heb ik hier ook. Alleen moet ik het nog lezen.
Op dit moment ben ik bezig met Robin Lane Fox - The Classical World An Epic history from Homer to Hadrian.
Een flinke pil maar maar dat deert niet.
Voor de eerste keer in 6 jaar houd ik van jequote:Op dinsdag 19 september 2006 23:45 schreef Lithion het volgende:
Al gelezen, maar toch: Intimate Voices from the First World War. Dagboeken en briefwisselingen vanuit allerlei verschillende perspectieven tijdens de Eerste Wereldoorlog. Van schoolgaande kinderen tot artsen aan het front en van frontsoldaten tot duikboot-bemanning; dit boek geeft een eerstehands verslag van de gedachten van de direct betrokkenen bij de oorlog. Bijzonder direct. Mooi boek.
Kende je dat boek niet?quote:Op dinsdag 19 september 2006 23:48 schreef yvonne het volgende:
Voor de eerste keer in 6 jaar houd ik van je
Bedankt, maar ik heb nog 'Rise and Fall of The Third Reich' en 'Stalin' staan (naast nog een boek over Descartes en 'A Sideways Look at Time') die uit moeten voordat begin november het boekenfestijn weer in Eindhoven neerstrijkt, dus ik kan nog even vooruit.quote:Als je ooit meer tips wilt over WO1 boeken, m'n huisjesicon en mail staan open.
Nee, kende ik niet, heerlijke tip.quote:Op woensdag 20 september 2006 00:03 schreef Lithion het volgende:
[..]
Kende je dat boek niet?
[..]
Bedankt, maar ik heb nog 'Rise and Fall of The Third Reich' en 'Stalin' staan (naast nog een boek over Descartes en 'A Sideways Look at Time') die uit moeten voordat begin november het boekenfestijn weer in Eindhoven neerstrijkt, dus ik kan nog even vooruit.
Ever Closer union is eens tandaard EU tekstbook. Als je wil kan ik mn oude leeslijst voor de vakken Europese integratie wel posten.quote:
Ik weet hetquote:Op dinsdag 26 september 2006 11:42 schreef Napalm het volgende:
[..]
Ever Closer union is eens tandaard EU tekstbook. Als je wil kan ik mn oude leeslijst voor de vakken Europese integratie wel posten.
Uit het hoofd:quote:Op dinsdag 26 september 2006 21:06 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Ik weet hetEn als je dat zou willen doen, graag. Ik lees graag over Europese geschiedenis en integratie..
Betekent niet dat het geen goed leesvoer is. Staat prima inhoud inquote:Steeven, die boeken die je neomt zijn nu niet echt van erkend academisch niveau.
Bij ons was het boek van Landes verplichte literatuur. Mooi dat die man zich een paar keer leuk tegenspreekt in dat boekquote:Op maandag 14 augustus 2006 16:17 schreef Folius het volgende:
Zojuist The Wealth and Poverty of Nations van David S. Landes gelezen. Een dikke pil waarin Landes beschrijft waarom het Westen rijkdom en wereldheerschappij heeft bereikt en de rest van de wereld achter de feiten aanloopt of in internationaal verband zelfs helemaal niets voorstelt. Absuluut een aanrader, mits je er de tijd voor neemt.
Één van de grappigere beweringen van Landes is zijn mening dat Japanners en bepaalde andere Aziatische volken zo goed zijn in het fabriceren van microchips en andere kleine producten omdat ze over een uitzonderlijke vingervlugheid beschikken, aangeleerd door het van jongs af aan eten met stokjes.![]()
Overigens ben ik nu begonnen in Peoples and Empires. Europeans and the Rest of the World, van Antony Pagden. Een geschiedenis van de Europese expansie in 200 pagina's. Hmm..![]()
Kagan's? Ik heb gewoon het verslag van Thucydides gelezen. Zeer tof materiaal inderdaad. Vooral de stukjes over Syracuse (als je dat gelezen hebt en enige kennis hebt over de Oudheid weet je wat dat voor invloed gehad heeft).quote:Op maandag 2 oktober 2006 22:48 schreef beeer het volgende:
Na analoog handelen heb ik sedert enkele dagen Kagan's De Peloponnische Oorlog in handen. Ik vind het een lust voor mijn vermoeide naar bed gaande ogen en ik raad het iedereen aan die enigszins intellectueel wil slapengaan. Je moet natuurlijk wel op zijn minst minimaal geinteresseerd zijn in het onderwerp Peloponnesische oorlogen natuurlijk. Dat wel.
Ja grappig is dat hequote:Op woensdag 4 oktober 2006 22:50 schreef beeer het volgende:
Ik ben niet erg bekend met de Griekse oudheid maar ik vind het interessantste tot nu toe dat er met zo weinig soldaten oorlog gevoerd werd. Vooruitzicht op het verlies van slechts 440 man op Sphakteria was genoeg reden voor Sparta om vredesonderhandelingen aan te knopen.
Rare jongens die Grieken.
*blieb*quote:Op dinsdag 26 september 2006 23:24 schreef Prosac het volgende:
omdat ik dit kwartaal 0,0 college heb. Heb ik maar een eigen vak opgezocht, blijkt dat er bij internationale betrekkingen een vak "de Eerste wereldoorlog en het aanzien van de 20e eeuw" wordt gegeven door dhr Koen Koch
Superinteressant vak en lang geleden dat ik baalde als een college was afgelopen. Boeiende manier van vertellen en ik hoor ook nog eens nieuwe dingen. Jammer dat de slagveldenreis die hij organiseert boven mijn budget gaat.
Mag ook nog eens de volgende boeken lezen.
[afbeelding]
[afbeelding]
De Mongoolse wolf, over Good ol' Djengis Kahnquote:Op woensdag 14 september 2005 13:14 schreef ondeugend het volgende:
Ik gooide hem dicht.
Hier weer verder.
Ik ben nog steeds in deze bezig;
[..]
A) ik heb op dit moment les van Koch inderdaad. Beetje type verstrooide professor, wel ontzettend interessant en vermakelijkquote:Op donderdag 5 oktober 2006 19:32 schreef yvonne het volgende:
[..]
*blieb*
Ben ik weer, ik heb hier een soort duveltje-uit-een-doosje gevoel in dit topic.
A) heb je les gehad van Koch?
B)Keegan is te doen, wel in het engels lezen, de vertaling is kut.
C) Er zijn meer trips, Koch doet de highlights en er zijn zelfs trips volledig voor niets
D)Zijn boekje is lollig als je niets van de Somme afweet, maar voegt verder weinig toe als je er al iets van weet. Leuk boekje, te snel afgeraffeld, hij kan beter.
E) En z'n titel van z'n boek is ook nog eens fout.
A) Leuke man, enorm bevlogen, en zijn bevlogenheid alleen al maakt dat je veel van hem opsteektquote:Op woensdag 11 oktober 2006 13:47 schreef Prosac het volgende:
[..]
A) ik heb op dit moment les van Koch inderdaad. Beetje type verstrooide professor, wel ontzettend interessant en vermakelijk
B) Uiteraard in het engels, wel even lastig inkomen, maar mijn echte studie is ook volledig in het engels. Dus het is allemaal wel te doen
C) het wordt waarschijnlijk ook een van de gratis zelfverzorgde trips.
D) Altijd leuk om in de kast te hebben, ben er nog niet aan begonnen
E) ik las het inderdaad op het WOI forum
Het is altijd al om macht en geld gegaan, met het religieuze achtergrondje om het te rechtvaardigen.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 06:37 schreef Appie_HK het volgende:
Ik ben momenteel bezig met "The fourth crusade and the sack of Constantinople" van Jonathan Phillips. Zeer interresant dat vanaf hier de kruisvaarders meer openlijk voor het geld gingen en niet meer om het geloof.
Nu ben ik bezig in het vrij nieuwe 'Rubicon':quote:Het zijn net mensen: beelden uit het Midden-Oosten
Joris Luyendijk
Vijf jaar lang was Joris Luyendijk correspondent voor het Midden-Oosten. Hij sprak met stenengooiers en terroristen, met taxichauffeurs en professoren, met slachtoffers, daders en hun familie. Hij ondervond aan den lijve dictatuur, bezetting, terreur en oorlog. Hoe meer hij meemaakte, hoe verbaasder hij raakte. Wat gaapte er een kloof tussen wat hij als correspondent ter plekke waarnam, en wat hij daarvan terugzag in de media.
In 'Het zijn net mensen' laat Luyendijk met pakkende voorbeelden en vol humor zien hoe de media ons een gefilterd, vervormd en gemanipuleerd beeld van het Midden-Oosten geven.
Tot nu toe goed te lezen, wat wel eens anders is met boeken over de Romeinse tijd.quote:Rubicon: het einde van de Romeinse republiek
Tom Holland
Toen Julius Caesar op een donkere ochtend in januari met zijn leger het grensriviertje de Rubicon overstak, onder het uitspreken van de woorden 'de teerling is geworpen', ontketende hij een van de beroemdste burgeroorlogen uit de geschiedenis.
Tom Holland vertelt ons het spannende verhaal van de val van de Romeinse Republiek, beginnend bij de periode waarin de latere hoofdpersonen opgroeien: Caesar, Cicero, Cleopatra, Brutus, Pompeius, Augustus en vele anderen.
Oh shit dat is echt wat voor mijquote:Op dinsdag 14 november 2006 21:17 schreef cheqy het volgende:
[afbeelding]
In dit boek word beschreven hoe de wereld er uit zou kunnen zien als bijv. Napoleon de slag bij Waterloo zou hebben gewonnen of als Hitler tijdens WO 1 zou zijn gesneuveld.
Ik vind het wel een grappig boek.![]()
Is het een vertaling van de "What If?" boeken van Robert Cowley?quote:Op dinsdag 14 november 2006 21:17 schreef cheqy het volgende:
In dit boek word beschreven hoe de wereld er uit zou kunnen zien als bijv. Napoleon de slag bij Waterloo zou hebben gewonnen of als Hitler tijdens WO 1 zou zijn gesneuveld.
The Fourth Crusade, door Queller.quote:Op maandag 11 december 2006 20:39 schreef Steeven het volgende:
Ik wil bij deze nog degene bedanken die me The First Crusade aan heeft geraden. Wat een bril-jant boek. Daarbij meteen de oproep: zijn er nog waardige boeken die de andere kruistochten belichten?
De meeste Griekse stadstaten hadden maar een beperkte omvang, en de Spartiaten (de soldatenklasse in Sparta) vormden een gesloten kaste die in de loop van de tijd gestaag slonk door oorlogen, ongunstig erfrecht enz., dus het is geen wonder dat ze er zuinig op waren. In de derde eeuw v. Chr. kon Sparta uiteindelijk nog maar een paar honderd hoplieten in het veld brengen.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 22:50 schreef beeer het volgende:
Ik ben niet erg bekend met de Griekse oudheid maar ik vind het interessantste tot nu toe dat er met zo weinig soldaten oorlog gevoerd werd. Vooruitzicht op het verlies van slechts 440 man op Sphakteria was genoeg reden voor Sparta om vredesonderhandelingen aan te knopen.
Rare jongens die Grieken.
Inderdaad een flinke pil maar zeker de moeite waard. Echt genoten van dat boek.quote:Op maandag 11 december 2006 23:46 schreef Soli het volgende:
Tja, ik studeer geschiedenis, dus het is een beetje flauw om mijn boekenlijst op te sommen
Wel een echter aanrader: "Het privé leven van Mao" van Li Zhisui
Li Zhisui was de lijfarts van Mao; hij heeft al zijn herinneringen gebundeld in een pil van welhaast 1000 pagina's, maar het leest als een roman, met zeer leuke anekdotes en een onvergetelijke blik in het communistisch staatsbestel van China onder Mao!
Leest leuk, maar ik vind het toch nog iets teveel aan de oppervlakte blijven. 'Mao' van Lulu Wang schijnt beter te zijn.quote:Op maandag 11 december 2006 23:46 schreef Soli het volgende:
Tja, ik studeer geschiedenis, dus het is een beetje flauw om mijn boekenlijst op te sommen
Wel een echter aanrader: "Het privé leven van Mao" van Li Zhisui
Li Zhisui was de lijfarts van Mao; hij heeft al zijn herinneringen gebundeld in een pil van welhaast 1000 pagina's, maar het leest als een roman, met zeer leuke anekdotes en een onvergetelijke blik in het communistisch staatsbestel van China onder Mao!
Laatst de film gezien...quote:Op maandag 18 december 2006 17:15 schreef descendent1 het volgende:
'Naam van de roos lezers / filmkijkers hier?
Boek van Umberto Eco; film wat minder lang van stof en ook leuk; hoewel ze het einde hebben verknald.
Tip voor een ieder die geinteresseerd is in detectives en het middeleeuws klooster - en inquisitieleven.
Het boek is zeker ook (nog) leuk hoor! Hoewel je nu wel alles al weet natuurlijk...quote:Op maandag 18 december 2006 19:10 schreef Soli het volgende:
[..]
Laatst de film gezien...
Dan ga ik maar niet meer aan het boek betginnen
Yup. Moet het voor school lezen. Moet zeggen dat de film absoluut een slap aftreksel van het boek is.quote:Op maandag 18 december 2006 17:15 schreef descendent1 het volgende:
'Naam van de roos lezers / filmkijkers hier?
Boek van Umberto Eco; film wat minder lang van stof en ook leuk; hoewel ze het einde hebben verknald.
Tip voor een ieder die geinteresseerd is in detectives en het middeleeuws klooster - en inquisitieleven.
Die lijkt mij ook interessant.quote:Op dinsdag 14 november 2006 21:17 schreef cheqy het volgende:
[afbeelding]
Ik heb hem uit, mocht je intresse hebben mijn mail staat in mijn profiel.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |