De cultuur van middeleeuws Europa - Jacques le Goffquote:Op zondag 21 mei 2006 16:59 schreef Robertjuuh het volgende:
- Ruwweg de middeleeuwen (van de middeleeuwen weet ik vrij weinig)
quote:Jacques Le Goff, een van de beroemdste historici van deze tijd, geeft in De cultuur van middeleeuws Europa een meesterlijke beschrijving van een samenleving die aan de basis ligt van onze beschaving. Hij schetst de harde dagelijkse werkelijkheid, die in schril contrast stond met de verheven religieuze en hoofse idealen, en vertelt over de middeleeuwse opvattingen over de wereld en de dood, over het belang van steden en vorsten, over de angst voor de antichrist en over veel meer. Le Goffs blik reikt van Scandinavië tot de Middellandse Zee, van de Russische steppen tot het Keltische Ierland. De cultuur van middeleeuws Europa geld met recht als een standaardwerk over de geschiedenis van de Europese cultuur.
thnx, dit soort zoek ik inderdaad.quote:Op zondag 21 mei 2006 17:04 schreef Monidique het volgende:
[..]
De cultuur van middeleeuws Europa - Jacques le Goff
[..]
Simon Schama heeft een goed boek over de Franse revolutie geschreven, ik ben alleen even de titel kwijt.quote:Op zondag 21 mei 2006 18:14 schreef Robertjuuh het volgende:
[..]
thnx, dit soort zoek ik inderdaad.Zoiets zoek ik dus ook van de Franse revolutie. NIet alleen ingaand op de grootste gebeurtenissen van die periode, maar vooral van de gebeurtenissen op maatschappelijk vlak.
quote:Op zondag 21 mei 2006 19:50 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Simon Schama heeft een goed boek over de Franse revolutie geschreven, ik ben alleen even de titel kwijt.
Dat zou goed kunnen, het staan hier in de boekenkast maar ik heb geen zin om op te staan.quote:
Het late Romeinse rijk in de vroege middeleeuwen. Dus voor de ondergang. En het Romeinse rijk tijdens de punische oorlogen. Maar ook een algemene schets van hoe het ontstaat is, de uitbreiding t/m de ondergang.quote:Op zondag 21 mei 2006 22:55 schreef Johan_de_With het volgende:
Zijn er bijzonderheden aan het Romeinse Rijk die je graag zou willen kennen, of heb je niet bepaald voorkeuren?
Constantine van Mcmullen en Late Antiquity van Peter Brown zijn geweldige werken.
'Life in a Medieval City' van Frances en Joseph Gies geeft een mooi totaaloverzicht van de bevolking van de Franse stad Troyes in 1250. in een lekker leesbare stijl worden allerlei beroepen en instanties beschreven en wordt er uitleg gegeven over de politieke en economische situatie. Lees het linkje naar amazon voor meer reviews.quote:Op zondag 21 mei 2006 16:59 schreef Robertjuuh het volgende:
Probeer dit eens: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=anglo+dutch+wars+book&btnG=Google+zoeken&meta=quote:Op woensdag 24 mei 2006 17:05 schreef Mustard_Man het volgende:
hoop dat je het niet erg vind dat ik je topic gebruik, maar ik zoek geschiedenis boeken over de 4 'Anglo-Dutch wars'. dus als iemand toevallig wat boeken erover kent, laat het me weten. alvast bedankt.
Je zou sowieso kunnen beginnen met Israel's Dutch Republic, its rise, greatness and fall (1482 - 1806). Het standaardwerk over de Republiek (hoewel ik me in de jaartallen kan vergissen, heb geen zin om te googlenquote:Op woensdag 24 mei 2006 17:05 schreef Mustard_Man het volgende:
hoop dat je het niet erg vind dat ik je topic gebruik, maar ik zoek geschiedenis boeken over de 4 'Anglo-Dutch wars'. dus als iemand toevallig wat boeken erover kent, laat het me weten. alvast bedankt.
Was altijd nog van plan om dit te gaan lezen. (Trouwens wel schandalig dat er nooit een Nederlandstalige schrijver een werk heeft gepubliceerd met dezelfde autoriteit over deze periodequote:Op woensdag 24 mei 2006 20:41 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Je zou sowieso kunnen beginnen met Israel's Dutch Republic, its rise, greatness and fall (1482 - 1806). Het standaardwerk over de Republiek (hoewel ik me in de jaartallen kan vergissen, heb geen zin om te googlen).
Daarin vind je ook meteen een uitgebreide bibliografie.
Dat is een fe-no-me-naal goed boek. Jared Diamondquote:Op donderdag 25 mei 2006 01:02 schreef der_Otto het volgende:
Een boek dat wat breder gaat dan wat de TS vraagt maar leest als een trein over eigenlijk de hele wereldgeschiedenis: 'Guns, Germs & Steel' van Jared Diamond. (Vertaald in NL als 'Zwaarden, paarden en ziektekiemen'.)
Gaat vooral in op de vraag waarom de Europese of 'Westerse' volkeren de wereld zijn gaan domineren.
2 boeken die ik op de uni heb gebruikt voor mijn studiequote:Op zondag 21 mei 2006 16:59 schreef Robertjuuh het volgende:
Begin dan maar alvast met boeken te lezen van Ankersmit en/of Lorenz, over theorie van de geschiedenis. Dat is hét horrorvak van de studie. Heb verhalen gehoord over mensen die het na 7x herkansen nog niet gehaald hadden.quote:Op donderdag 25 mei 2006 11:34 schreef Robertjuuh het volgende:
Bedankt, heb een paar boeken gezocht.![]()
Vooral die wat een algemeen plaatje geven over een tijdsperk.
Ik ben trouwens van plan om na m'n huidige studie geschiedenis te gaan doen. Vandaar dat ik wat meer wilde weten.![]()
Theorie der geschiedenis... wat ben ik blij dat ik dáár vanaf ben. Een leuk vak in principe; alleen niet als je aan de VU zit en het vak van de auteur van één van die boeken hebt.quote:Op donderdag 25 mei 2006 11:38 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Begin dan maar alvast met boeken te lezen van Ankersmit en/of Lorenz, over theorie van de geschiedenis. Dat is hét horrorvak van de studie. Heb verhalen gehoord over mensen die het na 7x herkansen nog niet gehaald hadden.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |