abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38049552
Weten jullie nog goede/leuke geschiedenis boeken, en dan bedoel ik eigenlijk niet in roman-stijl. Maar boeken waar duidelijk verschillende periodes worden uitgelegd en niet fictief zijn.
ik zou namelijk wel wat dieper in willen gaan op;

- het romeinse rijk (heb zelf gedacht aan Verval en ondergang van het Romeinse Rijk van Edward Gibbon, maar dat schijnt nogal verouderd te zijn)
- Franse revolutie (1789)
- Ruwweg de middeleeuwen (van de middeleeuwen weet ik vrij weinig)

ow, ik wist niet of ik deze bij C&H of TTK moest zetten
pi_38049703
quote:
Op zondag 21 mei 2006 16:59 schreef Robertjuuh het volgende:
De cultuur van middeleeuws Europa - Jacques le Goff
quote:
Jacques Le Goff, een van de beroemdste historici van deze tijd, geeft in De cultuur van middeleeuws Europa een meesterlijke beschrijving van een samenleving die aan de basis ligt van onze beschaving. Hij schetst de harde dagelijkse werkelijkheid, die in schril contrast stond met de verheven religieuze en hoofse idealen, en vertelt over de middeleeuwse opvattingen over de wereld en de dood, over het belang van steden en vorsten, over de angst voor de antichrist en over veel meer. Le Goffs blik reikt van Scandinavië tot de Middellandse Zee, van de Russische steppen tot het Keltische Ierland. De cultuur van middeleeuws Europa geld met recht als een standaardwerk over de geschiedenis van de Europese cultuur.
  zondag 21 mei 2006 @ 17:12:39 #3
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_38049883
Robertjuuh, als we hier niet voor je kunnen vinden, dan kan modje LV 'm altijd naar TTK schoppen. Don't worry.
(Un)masking for the greater good.
pi_38052124
quote:
thnx, dit soort zoek ik inderdaad. Zoiets zoek ik dus ook van de Franse revolutie. NIet alleen ingaand op de grootste gebeurtenissen van die periode, maar vooral van de gebeurtenissen op maatschappelijk vlak.
  zondag 21 mei 2006 @ 19:50:27 #5
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_38055854
quote:
Op zondag 21 mei 2006 18:14 schreef Robertjuuh het volgende:

[..]

thnx, dit soort zoek ik inderdaad. Zoiets zoek ik dus ook van de Franse revolutie. NIet alleen ingaand op de grootste gebeurtenissen van die periode, maar vooral van de gebeurtenissen op maatschappelijk vlak.
Simon Schama heeft een goed boek over de Franse revolutie geschreven, ik ben alleen even de titel kwijt.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_38055985
quote:
Op zondag 21 mei 2006 19:50 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Simon Schama heeft een goed boek over de Franse revolutie geschreven, ik ben alleen even de titel kwijt.

Kroniek van de Franse Revolutie?
  zondag 21 mei 2006 @ 19:54:52 #7
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_38056034
quote:
Op zondag 21 mei 2006 19:53 schreef Robertjuuh het volgende:

[..]

Kroniek van de Franse Revolutie?
Dat zou goed kunnen, het staan hier in de boekenkast maar ik heb geen zin om op te staan.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_38058472
- het romeinse rijk (heb zelf gedacht aan Verval en ondergang van het Romeinse Rijk van Edward Gibbon, maar dat schijnt nogal verouderd te zijn)

Is goed boek hoor
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
pi_38066612
Zijn er bijzonderheden aan het Romeinse Rijk die je graag zou willen kennen, of heb je niet bepaald voorkeuren?

Constantine van Mcmullen en Late Antiquity van Peter Brown zijn geweldige werken.
pi_38075298
quote:
Op zondag 21 mei 2006 22:55 schreef Johan_de_With het volgende:
Zijn er bijzonderheden aan het Romeinse Rijk die je graag zou willen kennen, of heb je niet bepaald voorkeuren?

Constantine van Mcmullen en Late Antiquity van Peter Brown zijn geweldige werken.
Het late Romeinse rijk in de vroege middeleeuwen. Dus voor de ondergang. En het Romeinse rijk tijdens de punische oorlogen. Maar ook een algemene schets van hoe het ontstaat is, de uitbreiding t/m de ondergang.
pi_38075475
Dat nieuwe boek van Fik Meijer: http://www.klassieken.nl/(...)156/typeofpage=30186

Ik heb geen idee of het iets is, heb wel twee andere boeken van hem en ik moet zeggen dat hij leuk schrijft zonder dat het te populair of onwetenschappelijk wordt.
"Hij besefte terdege dat dit op papier zetten riekte naar zelfingebeelde miskenning van een geraniumgeleerde die nooit echt gedurfd had zijn mond open te trekken." ©
  maandag 22 mei 2006 @ 12:45:28 #12
10409 Alecks
Pakjespiet
pi_38080339
quote:
'Life in a Medieval City' van Frances en Joseph Gies geeft een mooi totaaloverzicht van de bevolking van de Franse stad Troyes in 1250. in een lekker leesbare stijl worden allerlei beroepen en instanties beschreven en wordt er uitleg gegeven over de politieke en economische situatie. Lees het linkje naar amazon voor meer reviews.

Oh, dit topic hoort denk ik beter thuis in C&H dan in TTK, staat hier dus mooi op zijn plaats.
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
  maandag 22 mei 2006 @ 12:49:06 #13
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_38080447
Shakespeare's kings, een boek waarvan aan de hand van de geschiedenis de koningsdrama's van Shakespeare worden bekeken op historische acuratesse en aan de hand van Shakespeare's koningsdrama's de geschiedenis van de Rozenoorlogen en het eind van de 100 jarige oorlog wordt verteld.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  maandag 22 mei 2006 @ 13:05:48 #14
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_38081001
The Histories van Herodotus. SChijnt tevens ook het eerste geschiedenis boek te zijn. Gaat over de grieks-perzische oorlogen uit de 4de eeuw voor christus
The more debt, the better
pi_38168704
hoop dat je het niet erg vind dat ik je topic gebruik, maar ik zoek geschiedenis boeken over de 4 'Anglo-Dutch wars'. dus als iemand toevallig wat boeken erover kent, laat het me weten. alvast bedankt.
Now why wouldn't God just appear to Pharaoh, and say it himself? Because God works in mysterious, inefficient, and breathtakingly cruel ways.
pi_38176546
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 17:05 schreef Mustard_Man het volgende:
hoop dat je het niet erg vind dat ik je topic gebruik, maar ik zoek geschiedenis boeken over de 4 'Anglo-Dutch wars'. dus als iemand toevallig wat boeken erover kent, laat het me weten. alvast bedankt.
Probeer dit eens: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=anglo+dutch+wars+book&btnG=Google+zoeken&meta=

Edit:

Ik zal morgen wat titels geven, de server van de universiteits bibliotheek ligt plat
"Hij besefte terdege dat dit op papier zetten riekte naar zelfingebeelde miskenning van een geraniumgeleerde die nooit echt gedurfd had zijn mond open te trekken." ©
pi_38176914
Voor het begin van het Romeinse Rijk: The Beginnings of Rome.

Ik heb dat boek recentelijk gelezen en is een erg goed en informatief boek. Beschrijft de periode van 1000 BC tot 264 BC.

Een Nederlands boek over het Romeinse Rijk wat ook erg de moeite waard is, is Macht zonder grenzen.

Dat boek geeft een beeld van de opkomst, bloei en ondergang van het Romeinse Rijk. Gaat er niet heel diep op in maar geeft zeker een goed algemeen plaatje en een leuk begin om je kennis van het Romeinse Rijk te verbeteren.
  woensdag 24 mei 2006 @ 20:41:27 #18
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_38177022
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 17:05 schreef Mustard_Man het volgende:
Je zou sowieso kunnen beginnen met Israel's Dutch Republic, its rise, greatness and fall (1482 - 1806). Het standaardwerk over de Republiek (hoewel ik me in de jaartallen kan vergissen, heb geen zin om te googlen ).

Daarin vind je ook meteen een uitgebreide bibliografie.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  donderdag 25 mei 2006 @ 01:02:15 #19
80076 der_Otto
Ich bin der Otto!!
pi_38187112
Een boek dat wat breder gaat dan wat de TS vraagt maar leest als een trein over eigenlijk de hele wereldgeschiedenis: 'Guns, Germs & Steel' van Jared Diamond. (Vertaald in NL als 'Zwaarden, paarden en ziektekiemen'.)
Gaat vooral in op de vraag waarom de Europese of 'Westerse' volkeren de wereld zijn gaan domineren.
Scientific Progress Goes 'Boink'
  donderdag 25 mei 2006 @ 01:04:35 #20
80076 der_Otto
Ich bin der Otto!!
pi_38187172
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 20:41 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Je zou sowieso kunnen beginnen met Israel's Dutch Republic, its rise, greatness and fall (1482 - 1806). Het standaardwerk over de Republiek (hoewel ik me in de jaartallen kan vergissen, heb geen zin om te googlen ).

Daarin vind je ook meteen een uitgebreide bibliografie.
Was altijd nog van plan om dit te gaan lezen. (Trouwens wel schandalig dat er nooit een Nederlandstalige schrijver een werk heeft gepubliceerd met dezelfde autoriteit over deze periode )
Scientific Progress Goes 'Boink'
  donderdag 25 mei 2006 @ 03:18:36 #21
3604 MightyV
Just Breathe
pi_38189149
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 01:02 schreef der_Otto het volgende:
Een boek dat wat breder gaat dan wat de TS vraagt maar leest als een trein over eigenlijk de hele wereldgeschiedenis: 'Guns, Germs & Steel' van Jared Diamond. (Vertaald in NL als 'Zwaarden, paarden en ziektekiemen'.)
Gaat vooral in op de vraag waarom de Europese of 'Westerse' volkeren de wereld zijn gaan domineren.
Dat is een fe-no-me-naal goed boek. Jared Diamond

Betreffende de Anglo-Dutch wars (in het Nederlands de Engelse Zeeoorlogen als ik me niet vergis), hierover staat misschien wel iets interessants in The Military Revolution van Geoffrey Parker. Een Anglocentrisch maar desalniettemin kundig boek over ontwikkelingen in het leger (New Model Army) en de marine van vroegmodern Engeland.
  donderdag 25 mei 2006 @ 04:16:50 #22
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_38189345
quote:

2 boeken die ik op de uni heb gebruikt voor mijn studie

- Istvan Bejczy - Een kennismaking met de middeleeuwse wereld (ISBN: 9062834515). Heel globaal, handig om snel even iets op te zoeken, wel aardige introductie als je zoals je zelf al zegt weinig tot geen kennis hebt over de middeleeuwen).
- Delta: Nederlands verleden in vogelvlucht Deel 1. De middeleeuwen 300 tot 1500 (ISBN 90 6890 326 8). Meer gedetailleerd en ingezoomed op Nederland. Als je van politiek, religie en economisch-sociale ontwikkelingen houdt aan te raden, hou je van cultuur heb je niet heel veel aan dit boek.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_38192382
Bedankt, heb een paar boeken gezocht.
Vooral die wat een algemeen plaatje geven over een tijdsperk.
Ik ben trouwens van plan om na m'n huidige studie geschiedenis te gaan doen. Vandaar dat ik wat meer wilde weten.
  donderdag 25 mei 2006 @ 11:38:51 #24
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_38192527
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 11:34 schreef Robertjuuh het volgende:
Bedankt, heb een paar boeken gezocht.
Vooral die wat een algemeen plaatje geven over een tijdsperk.
Ik ben trouwens van plan om na m'n huidige studie geschiedenis te gaan doen. Vandaar dat ik wat meer wilde weten.
Begin dan maar alvast met boeken te lezen van Ankersmit en/of Lorenz, over theorie van de geschiedenis. Dat is hét horrorvak van de studie. Heb verhalen gehoord over mensen die het na 7x herkansen nog niet gehaald hadden.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  donderdag 25 mei 2006 @ 21:13:47 #25
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_38211471
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 11:38 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Begin dan maar alvast met boeken te lezen van Ankersmit en/of Lorenz, over theorie van de geschiedenis. Dat is hét horrorvak van de studie. Heb verhalen gehoord over mensen die het na 7x herkansen nog niet gehaald hadden.
Theorie der geschiedenis... wat ben ik blij dat ik dáár vanaf ben. Een leuk vak in principe; alleen niet als je aan de VU zit en het vak van de auteur van één van die boeken hebt.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')