De cultuur van middeleeuws Europa - Jacques le Goffquote:Op zondag 21 mei 2006 16:59 schreef Robertjuuh het volgende:
- Ruwweg de middeleeuwen (van de middeleeuwen weet ik vrij weinig)
quote:Jacques Le Goff, een van de beroemdste historici van deze tijd, geeft in De cultuur van middeleeuws Europa een meesterlijke beschrijving van een samenleving die aan de basis ligt van onze beschaving. Hij schetst de harde dagelijkse werkelijkheid, die in schril contrast stond met de verheven religieuze en hoofse idealen, en vertelt over de middeleeuwse opvattingen over de wereld en de dood, over het belang van steden en vorsten, over de angst voor de antichrist en over veel meer. Le Goffs blik reikt van Scandinavië tot de Middellandse Zee, van de Russische steppen tot het Keltische Ierland. De cultuur van middeleeuws Europa geld met recht als een standaardwerk over de geschiedenis van de Europese cultuur.
thnx, dit soort zoek ik inderdaad.quote:Op zondag 21 mei 2006 17:04 schreef Monidique het volgende:
[..]
De cultuur van middeleeuws Europa - Jacques le Goff
[..]
Simon Schama heeft een goed boek over de Franse revolutie geschreven, ik ben alleen even de titel kwijt.quote:Op zondag 21 mei 2006 18:14 schreef Robertjuuh het volgende:
[..]
thnx, dit soort zoek ik inderdaad.Zoiets zoek ik dus ook van de Franse revolutie. NIet alleen ingaand op de grootste gebeurtenissen van die periode, maar vooral van de gebeurtenissen op maatschappelijk vlak.
quote:Op zondag 21 mei 2006 19:50 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Simon Schama heeft een goed boek over de Franse revolutie geschreven, ik ben alleen even de titel kwijt.
Dat zou goed kunnen, het staan hier in de boekenkast maar ik heb geen zin om op te staan.quote:
Het late Romeinse rijk in de vroege middeleeuwen. Dus voor de ondergang. En het Romeinse rijk tijdens de punische oorlogen. Maar ook een algemene schets van hoe het ontstaat is, de uitbreiding t/m de ondergang.quote:Op zondag 21 mei 2006 22:55 schreef Johan_de_With het volgende:
Zijn er bijzonderheden aan het Romeinse Rijk die je graag zou willen kennen, of heb je niet bepaald voorkeuren?
Constantine van Mcmullen en Late Antiquity van Peter Brown zijn geweldige werken.
'Life in a Medieval City' van Frances en Joseph Gies geeft een mooi totaaloverzicht van de bevolking van de Franse stad Troyes in 1250. in een lekker leesbare stijl worden allerlei beroepen en instanties beschreven en wordt er uitleg gegeven over de politieke en economische situatie. Lees het linkje naar amazon voor meer reviews.quote:Op zondag 21 mei 2006 16:59 schreef Robertjuuh het volgende:
Probeer dit eens: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=anglo+dutch+wars+book&btnG=Google+zoeken&meta=quote:Op woensdag 24 mei 2006 17:05 schreef Mustard_Man het volgende:
hoop dat je het niet erg vind dat ik je topic gebruik, maar ik zoek geschiedenis boeken over de 4 'Anglo-Dutch wars'. dus als iemand toevallig wat boeken erover kent, laat het me weten. alvast bedankt.
Je zou sowieso kunnen beginnen met Israel's Dutch Republic, its rise, greatness and fall (1482 - 1806). Het standaardwerk over de Republiek (hoewel ik me in de jaartallen kan vergissen, heb geen zin om te googlenquote:Op woensdag 24 mei 2006 17:05 schreef Mustard_Man het volgende:
hoop dat je het niet erg vind dat ik je topic gebruik, maar ik zoek geschiedenis boeken over de 4 'Anglo-Dutch wars'. dus als iemand toevallig wat boeken erover kent, laat het me weten. alvast bedankt.
Was altijd nog van plan om dit te gaan lezen. (Trouwens wel schandalig dat er nooit een Nederlandstalige schrijver een werk heeft gepubliceerd met dezelfde autoriteit over deze periodequote:Op woensdag 24 mei 2006 20:41 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Je zou sowieso kunnen beginnen met Israel's Dutch Republic, its rise, greatness and fall (1482 - 1806). Het standaardwerk over de Republiek (hoewel ik me in de jaartallen kan vergissen, heb geen zin om te googlen).
Daarin vind je ook meteen een uitgebreide bibliografie.
Dat is een fe-no-me-naal goed boek. Jared Diamondquote:Op donderdag 25 mei 2006 01:02 schreef der_Otto het volgende:
Een boek dat wat breder gaat dan wat de TS vraagt maar leest als een trein over eigenlijk de hele wereldgeschiedenis: 'Guns, Germs & Steel' van Jared Diamond. (Vertaald in NL als 'Zwaarden, paarden en ziektekiemen'.)
Gaat vooral in op de vraag waarom de Europese of 'Westerse' volkeren de wereld zijn gaan domineren.
2 boeken die ik op de uni heb gebruikt voor mijn studiequote:Op zondag 21 mei 2006 16:59 schreef Robertjuuh het volgende:
Begin dan maar alvast met boeken te lezen van Ankersmit en/of Lorenz, over theorie van de geschiedenis. Dat is hét horrorvak van de studie. Heb verhalen gehoord over mensen die het na 7x herkansen nog niet gehaald hadden.quote:Op donderdag 25 mei 2006 11:34 schreef Robertjuuh het volgende:
Bedankt, heb een paar boeken gezocht.![]()
Vooral die wat een algemeen plaatje geven over een tijdsperk.
Ik ben trouwens van plan om na m'n huidige studie geschiedenis te gaan doen. Vandaar dat ik wat meer wilde weten.![]()
Theorie der geschiedenis... wat ben ik blij dat ik dáár vanaf ben. Een leuk vak in principe; alleen niet als je aan de VU zit en het vak van de auteur van één van die boeken hebt.quote:Op donderdag 25 mei 2006 11:38 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Begin dan maar alvast met boeken te lezen van Ankersmit en/of Lorenz, over theorie van de geschiedenis. Dat is hét horrorvak van de studie. Heb verhalen gehoord over mensen die het na 7x herkansen nog niet gehaald hadden.![]()
LOL. Heb ik staan. Sterker nog, ik heb college gehad van Dick de Boerquote:Op donderdag 25 mei 2006 21:15 schreef descendent1 het volgende:
Over de middeleeuwen is een boek van DEH de Boer; met als titel: De Middeleeuwen. Goed en leesbaar boek.
Ook aardig is Pieter Geyl's 'History of the Dutch Speaking Peoples'. Heb ik pas gekocht, maar nog niet gelezen. Is dik, met kleine letters. Israel kost nog steeds een vermogenquote:Op woensdag 24 mei 2006 20:41 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Je zou sowieso kunnen beginnen met Israel's Dutch Republic, its rise, greatness and fall (1482 - 1806).
Die heb ik ook! (voor relatief weinig bij de slegte gekocht zeker?quote:Op donderdag 25 mei 2006 21:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ook aardig is Pieter Geyl's 'History of the Dutch Speaking Peoples'. Heb ik pas gekocht, maar nog niet gelezen. Is dik, met kleine letters. Israel kost nog steeds een vermogen
Ummm, Nee. Ik geloof op het Boekenfestijn in Ahoy, maar dat weet ik niet eens meer zekerquote:Op donderdag 25 mei 2006 22:58 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Die heb ik ook! (voor relatief weinig bij de slegte gekocht zeker?![]()
Tja, maar ik heb al vrij veel vaderlands staan. Ik vind 35 Euri een beetje te veel..quote:Israels boek is er in een 'goedkope' versie van 35 euro. Staat bij mij reeds in de kast; Mooi boek.
Tja, soms heb je mazzel...quote:Ik heb laatst trouwens Toynbee's 'Beschaving in het geding' gekocht bij de kringloop voor 1.50 euro..![]()
Het wordt geroemd, maar persoonlijk vond ik het niet om door te komen...quote:Op vrijdag 26 mei 2006 00:24 schreef Alecks het volgende:
Ah.. en wat dan te denken van wat ik een paar maanden geleden bij de Slegte gescoord heb: Herfsttij der Middeleeuwen, eerste druk!, voor weinig (weet niet meer hoeveel... uitgegumd).
Ik wil eigenlijk dus het totaal plaatje kennen, zodat ik daarna kan uitdiepen wat ik interessant vind. Maar ideeen achter de gebeurtenissen horen hier ook bij vind ik. Als je het bijv. over de inquisitie hebt dan wil ik natuurlijk wel het idee erachter weten.quote:Op donderdag 25 mei 2006 21:15 schreef descendent1 het volgende:
Over de middeleeuwen is een boek van DEH de Boer; met als titel: De Middeleeuwen. Goed en leesbaar boek.
Maar TS: ben je op zoek naar beschrijvingen van de geschiedenis an sich; als in: dit en dit gebeurde er; of ben je op zoek naar de ideeen achter de gebeurtenissen; de mentaliteit van mensen en hoe die veranderde etc?![]()
quote:Op vrijdag 26 mei 2006 14:24 schreef descendent1 het volgende:
Meer tips:![]()
Palmer en Colton: 'A history of the modern world'. Wereldgeschiedenis (mn de westerse beschaving) van bijna nul tot nu.
Grootste nadruk ligt daar wel op ja. De middeleeuwen komen er beetje bekaaid vanaf, pas vanaf de renaissance wordt het enigzins uitgebreid beschreven. Wel een goed boek verder.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 16:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]P&C is toch A History of the Modern World since 1815?
Bedoel je niet Bailey's 'History of the modern world'?quote:Op vrijdag 26 mei 2006 16:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]P&C is toch A History of the Modern World since 1815?
Zeker een aanrader! Heb zelf "Keizers sterven niet in bed" en "Wagenrennen", wil binnenkort ook nog een keer "Macht" en "Gladiatoren" lenen van mijn vriendquote:Op maandag 22 mei 2006 09:47 schreef Blokhut het volgende:
Dat nieuwe boek van Fik Meijer: http://www.klassieken.nl/(...)156/typeofpage=30186
Idd heeel goed leesbaarquote:The Histories van Herodotus. SChijnt tevens ook het eerste geschiedenis boek te zijn. Gaat over de grieks-perzische oorlogen uit de 4de eeuw voor christus
Staat ook in de boekenkast, maar vind het toch wat minder interessant juist omdat het zo algemeen is...quote:'Guns, Germs & Steel' van Jared Diamond. (Vertaald in NL als 'Zwaarden, paarden en ziektekiemen'.)
Gaat vooral in op de vraag waarom de Europese of 'Westerse' volkeren de wereld zijn gaan domineren.
Zelf idd ook gebruikt op de opleiding, zeer goed te lezenquote:- Istvan Bejczy - Een kennismaking met de middeleeuwse wereld (ISBN: 9062834515). Heel globaal, handig om snel even iets op te zoeken, wel aardige introductie als je zoals je zelf al zegt weinig tot geen kennis hebt over de middeleeuwen).
quote:Begin dan maar alvast met boeken te lezen van Ankersmit en/of Lorenz, over theorie van de geschiedenis. Dat is hét horrorvak van de studie. Heb verhalen gehoord over mensen die het na 7x herkansen nog niet gehaald hadden.![]()
De bijbelquote:Palmer en Colton: 'A history of the modern world'. Wereldgeschiedenis (mn de westerse beschaving) van bijna nul tot nu.
R.R. Palmer, Joel Colton, A History of the Modern World Since 1815 (New York, 1950 - 6e druk, 1984). Groot blauw boek, ligt hier voor me. Uit het voorwoord haal ik dat dit Deel 2 is. Er zal dus ook wel een History of the Modern World Before 1815 zijn. Dit was mijn leerboek nieuwste Geschiedenis in Leiden.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 17:46 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Bedoel je niet Bailey's 'History of the modern world'?
Wel ligt bij Palmer idd de nadruk op de 'nieuwe' en 'nieuwste' tijd.
Bijna klaar hequote:Op vrijdag 26 mei 2006 18:03 schreef descendent1 het volgende:
Checkt fotoboek Locusta: Ow ja; windesheimer..Hoe staat t met de studie?
palmer is reeds verouderd eigelijk; dat wil zeggen past niet meer in de heersende historiografische mode, omdat ie alles te veel vanuit een westers perspectief zou beschrijven. (klopt ook wel een beetje..)
Ik vind het zelf drie keer niks bovendien geeft het geen compleet beeld over het Romeinse rijk. Beter en moderner is 'De oudheid, Grieken en Romeinen in de context van de wereldgeschiedenis' door F.G. Naerebout en H.W.Singer. Het is een vrij globaal boek dat ook wat hoofdstukken aan andere volken uit die wijd maar het geeft wel een mooi totaal beeld.quote:Op zondag 21 mei 2006 16:59 schreef Robertjuuh het volgende:
- het romeinse rijk (heb zelf gedacht aan Verval en ondergang van het Romeinse Rijk van Edward Gibbon, maar dat schijnt nogal verouderd te zijn)
Hmm, een paar klasgenoten/vrienden van mij doen dat ook.... hoor er idd niet altijd even positieve dingen over... Heb zelf voor het bijvak Nederlands gekozen, ben gek op boekenquote:Op vrijdag 26 mei 2006 18:37 schreef descendent1 het volgende:
Yep; ben nu bezig met de laatste loodjes van t VU-traject voor mn eerste graads.
Is aan te raden; behalve het LVO-mastergedeelte; stages enzo; dat sluit gewoon beroerd aan; heb dr ook al flinke stampei over lopen maken.
Blockmans doceert in Leiden, trouwens. Volgens wat vrienden van me geeft hij erg leuk college. Ik kanm me trouwens aansluiten bij de aanraderslijst van dit boek, het geeft een mooi totaaloverzicht van de Middeleeuwen. Ik geloof dat ik dat ook al in het 'wat lees je nu op het geboed van geschiedenis' topic gezegd heb.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 13:13 schreef MightyV het volgende:
De UvA heeft als 1e jaars handboek voor het introductievak "Middeleeuwen & Renaissance" dit boek:
Eeuwen des onderscheids. Een geschiedenis van middeleeuws Europa van Wim Blockmans en Peter Hoppenbrouwers (deze laatste is trouwens hoogleraar ME&R aan de UvA).
Sorryquote:Op zaterdag 27 mei 2006 01:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Locusta en descendent, kunnen dat soort uitwisselingen in mail of MSN? Ze hebben niets met het topic te maken.
L-custa: ik sta al ergens in je fobo. (ja die heb ik ook...) evt slowchat daar verderquote:Op zaterdag 27 mei 2006 10:10 schreef Locusta het volgende:
[..]
SorryLiet me een beetje meeslepen.... We houden het wel weer OT
![]()
Nog een tip:
- Geschiedenis van de Westerse Filosofie, Bertrand Russel.
Beschrijft op een lekker leesbare manier de geschiedenis van de filosofie, wel erg veel informatie, maar zeker goed te gebruiken als opzoekboek of om "zo maar een keer" wat eruit te lezen
Die heb ik laatst ook gekocht (in 't Engels), en het leest zeker lekker weg maar ik vraag me wel de hele tijd af of het niet al enorm achterhaald is (zowel op het politiek-geschiedenis gebied als op filosofisch gebied) gezien het in '45 is geschreven.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 10:10 schreef Locusta het volgende:
Nog een tip:
- Geschiedenis van de Westerse Filosofie, Bertrand Russel.
Beschrijft op een lekker leesbare manier de geschiedenis van de filosofie, wel erg veel informatie, maar zeker goed te gebruiken als opzoekboek of om "zo maar een keer" wat eruit te lezen
Kom op zeg, dat vind je in elk kalendarium wel terug. En zoek anders eens Westermann Grosser Atlas der Weltgeschichte.quote:Op zondag 28 mei 2006 12:09 schreef Robertjuuh het volgende:
Wat ik vooral mis bij de oudheid, is dat ik niet weet hoe de gebeurtenissen zich opvolgen. Chronologisch gezien dus. (Wie heerste voor wie, en welk rijk was eerder enzo)
Ja goed, maar verder dan een datum + gebeurtenis gaat het dan ook niet.quote:Op zondag 28 mei 2006 12:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Kom op zeg, dat vind je in elk kalendarium wel terug. En zoek anders eens Westermann Grosser Atlas der Weltgeschichte.
Nee? Goh, iedereen is een expert, tegenwoordig...quote:Op zondag 28 mei 2006 12:51 schreef Robertjuuh het volgende:
[..]
Ja goed, maar verder dan een datum + gebeurtenis gaat het dan ook niet.
"Een Kennismaking met de Oude Wereld" van De Blois en Van der Spek is misschien dan wel een handig werk. Ik heb het zelf bij de cursus 'Oudheid' gebruikt. Het is droge stof, maar als je gewoon een compact beeld wil hebben van de oudheid (van Egypte en Mesopotamië tot en met het verval van het West-Romeinse Rijk) en een heldere chronologie zoekt, is het misschien wel wat je zoekt.quote:Op zondag 28 mei 2006 12:09 schreef Robertjuuh het volgende:
Ik heb al een paar boeken besteld!![]()
Wat ik vooral mis bij de oudheid, is dat ik niet weet hoe de gebeurtenissen zich opvolgen. Chronologisch gezien dus. (Wie heerste voor wie, en welk rijk was eerder enzo)
Hopelijk krijg ik er nu wat meer structuur in![]()
Kan dit boek ook aanraden ja.quote:Op zondag 28 mei 2006 12:56 schreef Aurelianus het volgende:
[..]
"Een Kennismaking met de Oude Wereld" van De Blois en Van der Spek is misschien dan wel een handig werk. Ik heb het zelf bij de cursus 'Oudheid' gebruikt. Het is droge stof, maar als je gewoon een compact beeld wil hebben van de oudheid (van Egypte en Mesopotamië tot en met het verval van het West-Romeinse Rijk) en een heldere chronologie zoekt, is het misschien wel wat je zoekt.
Nou ja, iets in de richting als Nederland in een handomdraai, bestaat dat eigenlijk voor andere landen/gebieden/tijden in het Nederlands?quote:Op zondag 28 mei 2006 00:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Je kunt eens kijken naar Wes, Versnel en Van der Vliet De wereld van de Oudheid of Pleket e.a., Korte maatschappijgeschiedenis van de Antieke Wereld
Ik heb deze gister binnengekregen. Leest idd makkelijk en er is niet teveel wetenschappelijke rompslomp omheen.quote:Op maandag 22 mei 2006 09:47 schreef Blokhut het volgende:
Dat nieuwe boek van Fik Meijer: http://www.klassieken.nl/(...)156/typeofpage=30186
Ik heb geen idee of het iets is, heb wel twee andere boeken van hem en ik moet zeggen dat hij leuk schrijft zonder dat het te populair of onwetenschappelijk wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |