abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 27 mei 2006 @ 13:51:27 #51
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_38266079
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 10:10 schreef Locusta het volgende:

[..]

Sorry Liet me een beetje meeslepen.... We houden het wel weer OT

Nog een tip:
- Geschiedenis van de Westerse Filosofie, Bertrand Russel.
Beschrijft op een lekker leesbare manier de geschiedenis van de filosofie, wel erg veel informatie, maar zeker goed te gebruiken als opzoekboek of om "zo maar een keer" wat eruit te lezen
L-custa: ik sta al ergens in je fobo. (ja die heb ik ook...) evt slowchat daar verder
Geschiedenissen van filosofie; wetserse cultuur; wetenschapsboeken:
- Klukhuhn; De geschiedenis van het denken
Storig (met 2 puntjes op de o): Geschiedenis van de filosofie
J. Barzun: Van de wieg tot volwassenheid. (gs van de wetserse 'beschaving')

Niet westerse beschaving, maar erg mooi; gedeeltelijk gelezen, nog op aan te schaffen lijstje:
Said's 'Orientalism'.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  zaterdag 27 mei 2006 @ 17:11:01 #52
3604 MightyV
Just Breathe
pi_38273294
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 10:10 schreef Locusta het volgende:
Nog een tip:
- Geschiedenis van de Westerse Filosofie, Bertrand Russel.
Beschrijft op een lekker leesbare manier de geschiedenis van de filosofie, wel erg veel informatie, maar zeker goed te gebruiken als opzoekboek of om "zo maar een keer" wat eruit te lezen
Die heb ik laatst ook gekocht (in 't Engels), en het leest zeker lekker weg maar ik vraag me wel de hele tijd af of het niet al enorm achterhaald is (zowel op het politiek-geschiedenis gebied als op filosofisch gebied) gezien het in '45 is geschreven.
pi_38289135
Wat is op het moment het toonaangevend boek van de oudheid?
Steeds als ik over een periode in de geschiedenis lees, wordt er verwezen naar de geschiedenis daarvoor vervelend.
Wil het allemaal weten..nu!

ow, gebruik dit topic ook maar als je zelf boeken zoekt.
  zondag 28 mei 2006 @ 00:22:16 #54
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_38289245
Je kunt eens kijken naar Wes, Versnel en Van der Vliet De wereld van de Oudheid of Pleket e.a., Korte maatschappijgeschiedenis van de Antieke Wereld
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_38295992
Ik heb al een paar boeken besteld!
Wat ik vooral mis bij de oudheid, is dat ik niet weet hoe de gebeurtenissen zich opvolgen. Chronologisch gezien dus. (Wie heerste voor wie, en welk rijk was eerder enzo)
Hopelijk krijg ik er nu wat meer structuur in
  zondag 28 mei 2006 @ 12:48:54 #56
66444 Lord_Vetinari
pi_38297089
quote:
Op zondag 28 mei 2006 12:09 schreef Robertjuuh het volgende:
Wat ik vooral mis bij de oudheid, is dat ik niet weet hoe de gebeurtenissen zich opvolgen. Chronologisch gezien dus. (Wie heerste voor wie, en welk rijk was eerder enzo)
Kom op zeg, dat vind je in elk kalendarium wel terug. En zoek anders eens Westermann Grosser Atlas der Weltgeschichte.
pi_38297173
quote:
Op zondag 28 mei 2006 12:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Kom op zeg, dat vind je in elk kalendarium wel terug. En zoek anders eens Westermann Grosser Atlas der Weltgeschichte.
Ja goed, maar verder dan een datum + gebeurtenis gaat het dan ook niet.
  zondag 28 mei 2006 @ 12:53:08 #58
66444 Lord_Vetinari
pi_38297234
quote:
Op zondag 28 mei 2006 12:51 schreef Robertjuuh het volgende:

[..]

Ja goed, maar verder dan een datum + gebeurtenis gaat het dan ook niet.
Nee? Goh, iedereen is een expert, tegenwoordig...
  zondag 28 mei 2006 @ 12:56:06 #59
119221 Aurelianus
Sebastokrator
pi_38297338
quote:
Op zondag 28 mei 2006 12:09 schreef Robertjuuh het volgende:
Ik heb al een paar boeken besteld!
Hopelijk krijg ik er nu wat meer structuur in
"Een Kennismaking met de Oude Wereld" van De Blois en Van der Spek is misschien dan wel een handig werk. Ik heb het zelf bij de cursus 'Oudheid' gebruikt. Het is droge stof, maar als je gewoon een compact beeld wil hebben van de oudheid (van Egypte en Mesopotamië tot en met het verval van het West-Romeinse Rijk) en een heldere chronologie zoekt, is het misschien wel wat je zoekt.
Gelegenheidssedevacantist extraordinaire. Een dozijn lama's en je grootvader. Tweede Exloërmond, ofwel het vagevuur. De schemerlamp van je nachtmerries. Vla, en veel ervan. Verlanglijst: vijf pedaalemmers en het einde der tijden.
  zondag 28 mei 2006 @ 12:59:02 #60
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_38297430
quote:
Op zondag 28 mei 2006 12:56 schreef Aurelianus het volgende:

[..]

"Een Kennismaking met de Oude Wereld" van De Blois en Van der Spek is misschien dan wel een handig werk. Ik heb het zelf bij de cursus 'Oudheid' gebruikt. Het is droge stof, maar als je gewoon een compact beeld wil hebben van de oudheid (van Egypte en Mesopotamië tot en met het verval van het West-Romeinse Rijk) en een heldere chronologie zoekt, is het misschien wel wat je zoekt.
Kan dit boek ook aanraden ja.

En van der Spek is gewoon een gave vent. Zo arrogant, echt leuk om college van te krijgen.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  dinsdag 30 mei 2006 @ 01:12:21 #61
26173 NathraX
Generaal Bajonet
pi_38356036
Het boek 'Deser landen crijchsvolck' van Olaf van Nimwegen is ook een interessant boek. Het gaat over de militaire revoluties in de republiek in de tijd van Maurits en die in de tijd van Willem III. Hij gaat uitgebreid in op de veldtochten van Maurits en Frederik Hendrik tijdens de 80 jarige oorlog en die vanaf 1666 tot 1688, inclusief het rampjaar. Er waren twee militaire revoluties nodig om de republiek in staat te stellen de twee supermachten (Spanje in 16e eeuw en Lodewijk XIV's Frankrijk) te kunnen weerstaan.

Ook wordt de hele organisatie van het leger van toen omschreven. Er staat bijvoorbeeld beschreven waarom Maurits heel zuinig met zijn soldaten omging en waarom Willem III wel bereid was grote verliezen te incasseren. Het had allemaal met de organisatie van het leger te maken. Ook staat erin dat de punctuele betaling van de staatse troepen in de 80-jarige oorlog een mythe is. Het enige verschil met andere mogendheden is dat in de republiek particulieren de soldaten hun soldij voorschoten zodat de overheid langer de tijd had om voldoende middelen bij elkaar te krijgen. Zo bleven grote muiterijen uit.
Qui deciderat pacem preaparet bellum
  dinsdag 30 mei 2006 @ 07:57:45 #62
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_38358239
quote:
Op zondag 28 mei 2006 00:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Je kunt eens kijken naar Wes, Versnel en Van der Vliet De wereld van de Oudheid of Pleket e.a., Korte maatschappijgeschiedenis van de Antieke Wereld
Nou ja, iets in de richting als Nederland in een handomdraai, bestaat dat eigenlijk voor andere landen/gebieden/tijden in het Nederlands?

Want dan heb ik meteen weer een leuk kado om weg te geven aan verschillende mensen. Toegankelijk, niet al te zwaar op de hand.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_38399957
quote:
Op maandag 22 mei 2006 09:47 schreef Blokhut het volgende:
Dat nieuwe boek van Fik Meijer: http://www.klassieken.nl/(...)156/typeofpage=30186

Ik heb geen idee of het iets is, heb wel twee andere boeken van hem en ik moet zeggen dat hij leuk schrijft zonder dat het te populair of onwetenschappelijk wordt.
Ik heb deze gister binnengekregen. Leest idd makkelijk en er is niet teveel wetenschappelijke rompslomp omheen. goeie tip
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')