quote:Op donderdag 8 september 2005 18:24 schreef ondeugend het volgende:
Frits Hoekstra - In dienst van de BVD
[afbeelding]
[..]
Erg interessant en vandaag de dag toch weer helemaal up to date ook al gaat dit boek voornamelijk over de jaren 70 en 80.
He, die heb ik in de vakantie gelezenquote:Op woensdag 14 september 2005 20:59 schreef Nuongirl het volgende:
De waanzinnige veertiende eeuw van Barbara Tuchman
quote:Op woensdag 14 september 2005 20:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
He, die heb ik in de vakantie gelezen
Russell Shorto, The Island at the Centre of the World - The Untold Story of Dutch Manhattan and the Founding of New Yorkquote:Op woensdag 14 september 2005 16:22 schreef Kondros het volgende:
Hey, ik heb het boek 'nieuw amsterdam' gelezen... kent iemand nog meer zo'n leuke boeken over hetzelfde onderwerp: colonisatie van NY... of kent iemand nog boeken over gelijkaardige themas... mss over colonisatie van wilde westen of gewoon over mensen die ergens settlen in america en stillaan hun bestaan opbouwen...
quote:Op woensdag 14 september 2005 21:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Russell Shorto, The Island at the Centre of the World - The Untold Story of Dutch Manhattan and the Founding of New York
Te koop op Bol.com voor ¤ 15,50
Kolonisatie van het Wilde Westen:
James A. Michener - Centennial
(fictie)
Ja dat boek van russel shorto heb ik dus gelezen
Wel een beetje droog geschreven, maar erg informatief:quote:Op woensdag 14 september 2005 16:45 schreef Zoot het volgende:
Weet iemand misschien een goed boek over de geschiedenis van de Nederlandse politiek (vooral 20e eeuw).
tevens tvp.
Was het een beetje goed door te komen?quote:Op woensdag 21 september 2005 09:41 schreef descendent1 het volgende:
Heb net: 'Occidentalism' uit (a short history of anti-westernism)
van Ian Buruma en Avishai Margalit
Erg interessant, de NL ondertitel is: het westen in de ogen van zijn vijanden.
Het boek laat de andere kant van 'het gelijk' zien en stelt onder meer dat de roots van occidentalisme in het westen zelf liggen.![]()
Die staat toch nog op mijn to-read lijstje. Is het een mooi boek ? Dus niet te langdradig e.d ?quote:Op maandag 19 september 2005 16:50 schreef Johan_de_With het volgende:
[afbeelding]
Over een slachting in het zuiden van Frankrijk ten tijde van de godsdienstoorlogen.
Heb jij ze gelezen? Ik wil ze ook nog lezen, dit meer naar aanleiding an het kennismaken met een Rwandees. Overigens de docu over Dallaire gezien met dezelfde titel?quote:Op zondag 18 september 2005 01:50 schreef MightyV het volgende:
Kent iemand één van deze twee boeken:
Shaking hands with the devil van Roméo Dallaire
We wish to inform you that tomorrow we will be killed with our families (alleen de titel al) van Paul Gourevitch.
Beiden gaan over de Rwandese Genocide. De eerste zijn de memoires van de U.N. commandant ter plekke, de Canadees Lt.Gen. Dallaire. De andere is een bundel ooggetuigen verslagen verzameld onder de lokale bevolking.
quote:Op woensdag 21 september 2005 17:51 schreef Blazkowich het volgende:
[..]
Was het een beetje goed door te komen?
Ik had hem gehuurd bij de bieb maar ik heb het niet gelezen omdat het zo'n ongelovelijk lang boek is.
Je hebt gelijk, ik had het over het boek van E. Said, dat is wel ongeveer 700 pagina's meen ikquote:Op donderdag 22 september 2005 10:53 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Is dit nu sarcasme of heb je het verkeerde boek voor je?
T boekje dat ik heb gelezen is net uit en heeft hooguit 150 pagina's.
Heb je niet 'Oreintalism' van E. Said gehuurd?? Die is wel lang, maar ook erg mooi.
![]()
Klopt, maar desondanks erg leesbaar.quote:Op donderdag 22 september 2005 11:21 schreef Blazkowich het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ik had het over het boek van E. Said, dat is wel ongeveer 700 pagina's meen ik![]()
Ah bedanktquote:Op woensdag 21 september 2005 09:44 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Wel een beetje droog geschreven, maar erg informatief:
'Regeren in Nederland' van J.W. van Deth en J. C.P.M. Vis.
Ik ben er net in begonnen, maar voorlopig is het erg doelgericht proza, en toch niet lelijk.quote:Op woensdag 21 september 2005 17:56 schreef Nuongirl het volgende:
[..]
Die staat toch nog op mijn to-read lijstje. Is het een mooi boek ? Dus niet te langdradig e.d ?
Aanstaande zondag om 23:50 zend Ned2 een BBC-programma over de Middeleeuwen van hem uit (deel 6 uit een serie over 'leven in de Middeleeuwen').quote:Op vrijdag 23 september 2005 17:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Terry Jones is daarnaast ook Medievalist
Thanks voor de tip, helaas zla ik dan ws al slapen dan maar kijken of ik hem terug kan zien via uitzendgemist.nl.quote:Op zaterdag 24 september 2005 18:09 schreef medman het volgende:
[..]
Aanstaande zondag om 23:50 zend Ned2 een BBC-programma over de Middeleeuwen van hem uit (deel 6 uit een serie over 'leven in de Middeleeuwen').
Oe, mijn ouwe profquote:Op zaterdag 24 september 2005 18:09 schreef medman het volgende:
[..]
Ik lees op dit moment '1000 Jaar Vaderlandse Geschiedenis' van Peter W. Klein. In plaats van een droge verhandeling is het tot nu toe een prettig leesbaar boek vol verrassende inzichten.
Is dit nou t boek waar die film (met dezelfde titel) op is gebaseerd????quote:Op zondag 25 september 2005 18:26 schreef Witchfynder het volgende:
Het is fictie, maar met zo'n duizelingwekkend hoog historisch gehalte, dat ik het quasi-historisch wil noemen.
[afbeelding]
Hoewel Patrick O'Brian hoofdzakelijk fictieve figuren gebruikt, schetst hij (volgens experts) een accuraat en idioot gedetailleerd van het leven in de Royal Navy begin 19de eeuw.
Ben nu pas bij hoofdstuk 3, maar tot nu toe is het echt gaaf. Gelukkig staat aan het begin van het boek een schema met de tuigage van een vierkantgetuigd schip, want damn, je hebt er soms wel een nautisch woordenboek bij nodig.![]()
Is dat het verhaal dat Hitler wel wist van Hess' vlucht? Of is dit het verhaal dat de Hess die in Spandau zat een Engelse dubbelganger was?quote:Op maandag 17 oktober 2005 15:22 schreef Falco het volgende:
Ik lees momenteel:
[afbeelding]
Maar dan in het Nederlands
Ik ben nog niet zo heel ver, maar dat laatste wordt er wel in behandeld geloof ik. Ook wordt er aandacht besteed aan het bestaan van een redelijk grootschalige vredesbeweging in Engeland rond 1940, waardoor de actie van Hess om naar Schotland te vliegen niet meteen als krankzinnig wordt afgedaan.quote:Op maandag 17 oktober 2005 15:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Is dat het verhaal dat Hitler wel wist van Hess' vlucht? Of is dit het verhaal dat de Hess die in Spandau zat een Engelse dubbelganger was?
Heb je toevallig ook college (gehad) van de auteur van t boek...quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 20:06 schreef ethiraseth het volgende:
Voor mijn studie:
[afbeelding]
Het is erg theoretisch.Het is op zich wel interessant (vooral de problemen die taal brengen met het representeren van de werkelijkheid) maar het is zo mierenneukerig gedoe over allerlei dingen. Voor mij net iets teveel van het goede.
Nee, hij is inderdaad dit jaar in de VS, heb een vervanger. Wil het vak dan ook in 1x halen want die vervanger moet minder streng zijn.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 09:55 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Heb je toevallig ook college (gehad) van de auteur van t boek...n Dat zou namelijk gelijk duidelijk maken waarom het zo miereneukerig geschreven is... (Godzijdank zit ie nu een jaar in de VS (één of ander gastcollege)
![]()
Wel een mooi vak overigens; Theorie der Geschiedenis.![]()
Doe je Theorie I of Theorie II? (Theorie II volgt het jaar op Theorie I, zul je ook wel weten trouwens)quote:Op woensdag 19 oktober 2005 11:46 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Nee, hij is inderdaad dit jaar in de VS, heb een vervanger. Wil het vak dan ook in 1x halen want die vervanger moet minder streng zijn.![]()
quote:Op woensdag 19 oktober 2005 13:51 schreef ethiraseth het volgende:
Doe theorie I, ben 2de jaars.Theorie II krijg je toch pas in je master?
Mijn onderwerp heeft wel verbanden met eerder gepost boek, maar heeft toch echt zijn eigen draai. Ik weet nog niet of ik wellicht mijn scriptie in artikelvorm nog ergens ga plaatsen. Dat ligt er ook aan of ik het red in 3/4 maanden.quote:Op vrijdag 4 november 2005 17:41 schreef Individual het volgende:
@ Tranceptor: Ga je je scriptie ook ergens posten? Interessant onderwerp!![]()
Dat boek heb ik ook, voor het vak Geschiedsfilosofie aan het eind van mijn huidige jaar. Gelukkig nog een eind weg, want ik heb het even doorgebladerd en het zag er gruwelijk uit.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 20:06 schreef ethiraseth het volgende:
[afbeelding]
Het is erg theoretisch.Het is op zich wel interessant (vooral de problemen die taal brengen met het representeren van de werkelijkheid) maar het is zo mierenneukerig gedoe over allerlei dingen. Voor mij net iets teveel van het goede.
Samenvatting nodig??quote:Op dinsdag 15 november 2005 18:17 schreef Renmaestro het volgende:
[..]
Dat boek heb ik ook, voor het vak Geschiedsfilosofie aan het eind van mijn huidige jaar. Gelukkig nog een eind weg, want ik heb het even doorgebladerd en het zag er gruwelijk uit.
Dat zou misschien wel erg handig kunnen zijn. Mijn e-mailadres is te vinden in mijn profiel. We willen niet al te veel offtopic gaan.quote:
Klopt!!!Dank jequote:Op donderdag 17 november 2005 10:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het klinkt als Catharina de Medici, Paddy...
Jean Plaidy, misschien?quote:Op donderdag 17 november 2005 18:52 schreef paddy het volgende:
[..]
Klopt!!!Dank je
Nu nog de schrijfster/schrijver opzoeken, en ik kan het boek weer bestellen
Nogmaals dank
Tering, zou die nog leven?quote:
Weet jij dan misschien welk boek (er zijn 5 delen die over "Catharina de Medici" gaan) ik bedoel?quote:Op vrijdag 18 november 2005 09:23 schreef yvonne het volgende:
[..]
Tering, zou die nog leven?
Jaren, wat zeg ik, eeuwen geleden alles van gelezen
quote:Op vrijdag 18 november 2005 09:23 schreef yvonne het volgende:
[..]
Tering, zou die nog leven?
Jaren, wat zeg ik, eeuwen geleden alles van gelezen
http://www.randomhouse.co(...)pperl?authorid=24084quote:Jean Plaidy’s novels had sold more than 14 million copies worldwide at the time of her death in 1993.
Nee, ik zou het werkelijk niet meer weten, helaas.quote:Op vrijdag 18 november 2005 11:15 schreef paddy het volgende:
[..]
Weet jij dan misschien welk boek (er zijn 5 delen die over "Catharina de Medici" gaan) ik bedoel?
Dat boek werd in 1993 ook al gebruikt. Ik vond het nooit zo erg.quote:Op dinsdag 15 november 2005 18:17 schreef Renmaestro het volgende:
[..]
Dat boek heb ik ook, voor het vak Geschiedsfilosofie aan het eind van mijn huidige jaar. Gelukkig nog een eind weg, want ik heb het even doorgebladerd en het zag er gruwelijk uit.
.
Welk boek?quote:Op zondag 25 december 2005 11:49 schreef fernando_redondo het volgende:
Ik ben op dit moment dit boek aan het lezen
Schrijver?quote:Op zaterdag 31 december 2005 03:47 schreef MightyV het volgende:
I wou 'em al heel lang (echt jaren) lezen maar ben er nu daadwerkelijk mee bezig:
(Pulitzer-winnaar)
Guns, germs and steel van de Amerikaanse bioloog turned geoloog turned historicus van de 'world/global history' school.
Echt waanzinnig goed geschreven met duidelijk en logische argumentatie en dtto voorbeelden. Zeer verhelderend, met name over de prehistorie, het boeide me echt vanaf de 1e bladzijde.
Verfrissend eens een keer een boek te lezen dat echt de hype naleeft.
Jared Diamond, volgens mij...staat nog op mijn 'te lezen' lijstjequote:
quote:"Dit boek had vijftig jaar lang slechts één lezer: Jozef Stalin..."
Deze zin staat te lezen op de omslag van Het Boek Hitler, van Henrik Eberle en Matthias Uhl, dat deze week verscheen. Uhl kwam Het Boek bij toeval tegen in de archieven van de communistische partij van de Sovjet-Unie.
De Russische geheime dienst (NKVD) had het in opdracht van Stalin samengesteld uit de verhoren van de persoonlijke adjudant van Hitler, Otto Günsche en de secretaris van Hitler, Heinz Linge.
Stalin wilde zoveel mogelijk te weten komen over Hitler's carrière, zijn prive-leven en zijn dood. Vooral dat laatste hield hem bezig. Had Hitler inderdaad zelfmoord gepleegd, of was hij erin geslaagd te ontsnappen? Mogelijk bereidde hij in samenwerking met de Britten en de Amerikanen een aanval op de Sovjet-Unie voor.
Het Boek Hitler is een zeer interessant document waarvan, volgens de samenstellers, het waarheidsgehalte zeer hoog is. De verhalen van Hitler's medewerkers werden door de ondervragers steeds nagetrokken. Günsche en Linge werden apart verhoord waardoor tegenstrijdigheden meteen zouden opvallen.
De samenstellers geven in hun inleiding wel aan dat zaken die voor Stalin pijnlijk konden zijn, niet of nauwelijks in Het Boek worden behandeld. Zo komt het niet-aanvalsverdrag tussen de Sovjet-Unie en Duitsland in augustus 1939 nauwelijks ter sprake.
Behalve de geredigeerde verslagen van de verhoren bevat het boek bekende en minder bekende foto's uit de periode 1933-1945, een commentaar van de samenstellers, een uitgebreide bronnenlijst en literatuurverantwoording en een personenregister.
Het Boek Hitler is uitgegeven door AW Bruna, telt 653 pagina's en kost ¤ 29.95.
Laat ff weten wat je ervan vindt als je m uit hebt. En of er echt zoveel nieuws in staat wat we nog niet weten als er wordt beweerd door de auteurs! (plz)quote:Op zaterdag 31 december 2005 15:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[afbeelding]
Dit is mijn volgende boek om te lezen.
[..]
So far.. Mwah.. Wat achtergrondjes bij gebeurtenissen, maar wemelend van foute namen. Elke pagina heeft een stuk of 6 noten, waarin de samenstellers de ondervragers en ondervraagden corrigeren.quote:Op zaterdag 31 december 2005 20:39 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Laat ff weten wat je ervan vindt als je m uit hebt. En of er echt zoveel nieuws in staat wat we nog niet weten als er wordt beweerd door de auteurs! (plz)![]()
(heb m ook al in mn handen gehad met getrokken pinpas.....)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |