Bron: Fokquote:Zalm: 'Euro leidde niet tot hogere prijzen'
Sinds de introductie van de euro zijn de kosten van levensonderhoud in Nederland niet extra gestegen. De inflatie in ons land is juist uitzonderlijk laag, en ligt ruim onder de gemiddelde inflatie in Europa. Dat beweert minister van Financiën Gerrit Zalm in de Miljoenennota. De Telegraaf zegt het concept hiervan in handen te hebben.
Volgens Zalm wordt het gevoel van de burger dat de kosten wel gestegen zijn mogelijk veroorzaakt doordat mensen meer uitgeven dan ze in de portemonnee hebben. Een andere verklaring van de VVD'er is dat prijzen van producten die juist veel worden aangeschaft de afgelopen jaren sterk zijn gestegen. De 'gevoelsinflatie' is echter fors hoger dan de werkelijke inflatie, die zich momenteel op het laagste niveau sinds 1989 bevindt. Voor 2006 raamt het Centraal Plan Bureau (CPB) een inflatie van 1 procent.
Je hebt het wel over erg "vroegah" 1 gulden voor een biertje heb ik nog nooit betaald, was altijd al zo'n 1,50/1,75....quote:Op woensdag 14 september 2005 11:54 schreef Ultralaser het volgende:
Alles is gewoon te duur geworden. Kijk bv. als je uit ga vroeger had je pieken uur 1 biertje 1 gulden. Nu heb je EURO uur ja dat is dus hetzelfde biertje voor 2,20 gulden! EN normale consumpties kosten doorgaans 1,80 euro dat is bijna 4 gulden voor 1 cola! Voor die 1,80 euro kopen ze 2 flessen van 1,5 Liter bij de AH (coca cola) hun hebben het nog goedkoper uit de tap. Je kan mij veel vertellen maar niet dat ze zoveel loon kosten betalen en huur voor het pand tijdens het uitgaan. Het enige wat is gebeurd tijdens de gulden wisseling is het gulden teken vervangen voor het euro teken!
Je zegt dat alles duurder is geworden en komt vervolgens aan met de gestegen prijzen in de horeca?quote:Op woensdag 14 september 2005 11:54 schreef Ultralaser het volgende:
Alles is gewoon te duur geworden. Kijk bv. als je uit ga vroeger had je pieken uur 1 biertje 1 gulden. Nu heb je EURO uur ja dat is dus hetzelfde biertje voor 2,20 gulden! EN normale consumpties kosten doorgaans 1,80 euro dat is bijna 4 gulden voor 1 cola! Voor die 1,80 euro kopen ze 2 flessen van 1,5 Liter bij de AH (coca cola) hun hebben het nog goedkoper uit de tap. Je kan mij veel vertellen maar niet dat ze zoveel loon kosten betalen en huur voor het pand tijdens het uitgaan. Het enige wat is gebeurd tijdens de gulden wisseling is het gulden teken vervangen voor het euro teken!
Nee einstein dat bedoelt te TS niet. Hij bedoelt dat zalm zegt dat de economische neergang vooral te "danken" is aan verminderde consumentenuitgaven. Verder zegt hij dat mensen meer uitgeven dan ze hebben.quote:Op woensdag 14 september 2005 11:53 schreef Chewie het volgende:
Hij zegt toch dat de Euro niet tot hogere prijzen leidde? Verderop zegt Zalm dat de prijzen van veel gekochte producten gestegen zijn. Dus ik zie niet hoe hij zich hier tegenspreekt.
De prijzen van groenten en fruit (veel gekochte producten) zijn namelijk gestegen door mindere oogsten, dat dit toevallig bijna samenviel met de introductie van de Euro is gewoon pech geweest.
Vermijd de Grentquote:Op woensdag 14 september 2005 12:14 schreef Tony_diNovo het volgende:
Prijzen in de horeca zijn inderdaad belachelijk gestegen. Bij mij (Noordwijk) hebben ze daar nog wat leukers uitgehaald; daar hebben ze vlak voor de invoering van de euro in alle kroegen en discotheken vaasjes (glazen) ingevoerd. Daar kon meer in, dus werd het in plaats van net boven de 2 gulden 4,50! Ja; die prijs hebben ze dan wel toevallig netjes omgezet naar Euro's... maar heel toevallig kost me een avondje stappen sindsdien meer dan 2x zoveel... en ik drink echt niet meer dan toen...
Sommige producten zijn dan nagenoeg gelijk gebleven qua kosten ook na de invoering van de euro, maar je maakt mij niet wijs dat het niet duurder is geworden.
Blijft natuurlijk de vraag of dat ligt aan de Euro of aan de "graaicultuur" van de detailhandel of de horeca.quote:Op woensdag 14 september 2005 12:14 schreef Tony_diNovo het volgende:
Prijzen in de horeca zijn inderdaad belachelijk gestegen. Bij mij (Noordwijk) hebben ze daar nog wat leukers uitgehaald; daar hebben ze vlak voor de invoering van de euro in alle kroegen en discotheken vaasjes (glazen) ingevoerd. Daar kon meer in, dus werd het in plaats van net boven de 2 gulden 4,50! Ja; die prijs hebben ze dan wel toevallig netjes omgezet naar Euro's... maar heel toevallig kost me een avondje stappen sindsdien meer dan 2x zoveel... en ik drink echt niet meer dan toen...
Ik ben van mening dat veel (de meeste) prijsstijgingen ook gebeurd zouden zijn als we de Gulden nog steeds hadden gehad.quote:Sommige producten zijn dan nagenoeg gelijk gebleven qua kosten ook na de invoering van de euro, maar je maakt mij niet wijs dat het niet duurder is geworden.
Waar zie jij een beredenering?quote:
Lees eerst even voordat je gaat lopen blaaten! ik heb het over PIEKEN UUR! dat is een uur dat je voor een biertje 1 PIEK betaald dus 1 GULDEN! Nu heb je EURO uur betaal je voor 1 biertje 1 EURO dat is dus 2,20 GULDEN! Volg je het nog?quote:Op woensdag 14 september 2005 11:59 schreef rawdemin het volgende:
[..]
Je hebt het wel over erg "vroegah" 1 gulden voor een biertje heb ik nog nooit betaald, was altijd al zo'n 1,50/1,75....
Wat TS bedoelt zal me worst wezen, Zalm geeft namelijk zelf al een goede verklaring waarin hij zichzelf zeker niet tegenspreekt.quote:Op woensdag 14 september 2005 12:02 schreef juliusbackpacking het volgende:
[..]
Nee einstein dat bedoelt te TS niet. Hij bedoelt dat zalm zegt dat de economische neergang vooral te "danken" is aan verminderde consumentenuitgaven. Verder zegt hij dat mensen meer uitgeven dan ze hebben.
Dus verminderde uitgaven, maar mensen geven meer uit dan ze hebben. Dat kan wel maar dan zouden de inkomsten minder zijn geworden. En niemand is er op koopkracht op achteruit gegaan(als je dezelfde zalm mag geloven).
Ja wat is het nou? Het is niet duurder geworden maar het kost wel meer?quote:Zalm:
Sinds de introductie van de euro zijn de kosten van levensonderhoud in Nederland niet extra gestegen- ... - prijzen van producten die juist veel worden aangeschaft de afgelopen jaren sterk zijn gestegen.
Jij rekent je plaatselijke gemeenteraad af op het landelijk beleid?quote:Op woensdag 14 september 2005 13:10 schreef Nemephis het volgende:
Volgend jaar zijn er verkiezingen - eens kijken wat voor incompetente zakkenvullers er dan weer gaan plaats nemen op het pluche...
mag je nog een jaar wachtenquote:Op woensdag 14 september 2005 13:22 schreef Nemephis het volgende:
Nee dacht dat er landelijke verkiezingen waren...
De grootste prijsverhogingen in deze sector kwamen toch echt door de mindere oogsten, het eerste jaar van de Euro was er ook nog geen sprake van een prijzenoorlog. Verder vergeten de meeste mensen dat de prijzen voor levensmiddelen al bijhoorlijk begonnen te stijgen ruim een half jaar voor de invoering van de Euro.quote:Op woensdag 14 september 2005 13:24 schreef dVTB het volgende:
Zalm weigert gewoon in te zien dat de invoering van de euro de prijzen flink heeft verhoogd. Dat is ook allang objectief aangetoond. Echter: een belangrijk deel van consumentenbestedingen gaat op aan levensmiddelen.
Oh?quote:Op woensdag 14 september 2005 12:52 schreef Chewie het volgende:
[..]
Wat TS bedoelt zal me worst wezen, Zalm geeft namelijk zelf al een goede verklaring waarin hij zichzelf zeker niet tegenspreekt.
Ik heb het hele artikel gelezen, maar wijs mij de "goede verklaring" eens aanquote:Voortaan even het hele artikel lezen i.p.v. alleen het vette gedeelte![]()
TS opent een topic waar jij een reactie geeft en dan maakt het je geen reet uit wat de TS bedoelt?quote:Op woensdag 14 september 2005 12:52 schreef Chewie het volgende:
[..]
Wat TS bedoelt zal me worst wezen, Zalm geeft namelijk zelf al een goede verklaring waarin hij zichzelf zeker niet tegenspreekt.
Voortaan even het hele artikel lezen i.p.v. alleen het vette gedeelte![]()
Lees mijn reacties anders nog eens door.quote:Op woensdag 14 september 2005 13:46 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Oh?![]()
[..]
Ik heb het hele artikel gelezen, maar wijs mij de "goede verklaring" eens aan
Wijs mij dan eens aan waar en waneer er is gezegd dat de economische neergang vooral te danken is aan de verminderde consumentenuitgaven? Dit heeft Zalm nooit gezegd, wel dat dit de recessie versterkt en een economische opleving vertraagd.quote:Op woensdag 14 september 2005 13:49 schreef juliusbackpacking het volgende:
[..]
TS opent een topic waar jij een reactie geeft en dan maakt het je geen reet uit wat de TS bedoelt?![]()
Heel hard roepen dat ik beter moet lezen, terwijl mijn stelling(of eigenlijk die van de TS) toch hout snijd.![]()
Zalm probeert de mensen die klagen dat alles duurder is geworden met een kluitje in het riet te sturen door te zeggen dat het komt omdat ze meer uitgeven dan ze hebben. In dit artikel spreekt hij zichzelf ook niet tegen. Maar meer dan eens hebben we tot nu toe te horen gekregen dat de economische neergang vooral te "danken" is aan verminderde consumentenuitgaven.
Het één spoort niet met het ander... (maarja dat zal zou worst zijn)
Als je mijn bericht goed hebt gelezen, weet je dat ik me dan ook niet beklaag over de prijzen in supermarkten. Ik begrijp best wel dat daarin ook andere oorzaken meespelen dan alleen de invoering van de euro.quote:Op woensdag 14 september 2005 13:33 schreef Chewie het volgende:
De grootste prijsverhogingen in deze sector kwamen toch echt door de mindere oogsten, het eerste jaar van de Euro was er ook nog geen sprake van een prijzenoorlog. Verder vergeten de meeste mensen dat de prijzen voor levensmiddelen al bijhoorlijk begonnen te stijgen ruim een half jaar voor de invoering van de Euro.
Vind je? Ik denk dat veel prijsstijgingen duidelijk buiten de inflatie vallen.quote:Op woensdag 14 september 2005 13:33 schreef Chewie het volgende:
Er zijn een paar sectoren zoals de horeca die misbruik gemaakt hebben van de invoering maar over het algemeen vallen de prijsstijgingen keurig binnen de inflatie.
Of komen die prijsdalingen door toenemende concurrentie? Waarom denk je dat Megapool het loodje heeft gelegd? Door de invoering van de euro of door de opmars van de MediaMarkt, die stunt met prijzen? - En hoe veel bankstellen koop jij op jaarbasis? Ik denk dat een gemiddeld gezin wellicht één keer per 10 jaar een nieuw bankstel koopt. Als het economisch slecht gaat en je wilt toch nog wat verkopen, kun je als meubelverkoper niet veel anders dan de prijzen omlaag gooien. Ik zie dat slechts indirect als 'verdienste' van de euro, omdat die munt mede heeft bijgedragen aan de slechte economische situatie.quote:Op woensdag 14 september 2005 13:33 schreef Chewie het volgende:
Wat ik wel vreemd vind is dat de Euro nooit bedankt wordt voor de prijsdalingen in de wit en bruingoed sector en bijvoorbeeld in de meubelbranche. "Dat alles duurder is" wordt onmiddelijk afgeschoven op de Euro maar over de zaken die de laatste jaren aanzienelijk goedkoper zijn geworden hoor je niemand![]()
Weet ik maar daar werd wel het meest over geklaagd.quote:Op woensdag 14 september 2005 14:20 schreef dVTB het volgende:
[..]
Als je mijn bericht goed hebt gelezen, weet je dat ik me dan ook niet beklaag over de prijzen in supermarkten. Ik begrijp best wel dat daarin ook andere oorzaken meespelen dan alleen de invoering van de euro.
Jaquote:Vind je? Ik denk dat veel prijsstijgingen duidelijk buiten de inflatie vallen.
Ongetwijffeld ook door concurentie. Maar zeker met electronica is dit niet de enige reden.quote:Of komen die prijsdalingen door toenemende concurrentie? Waarom denk je dat Megapool het loodje heeft gelegd? Door de invoering van de euro of door de opmars van de MediaMarkt, die stunt met prijzen? - En hoe veel bankstellen koop jij op jaarbasis? Ik denk dat een gemiddeld gezin wellicht één keer per 10 jaar een nieuw bankstel koopt. Als het economisch slecht gaat en je wilt toch nog wat verkopen, kun je als meubelverkoper niet veel anders dan de prijzen omlaag gooien. Ik zie dat slechts indirect als 'verdienste' van de euro, omdat die munt mede heeft bijgedragen aan de slechte economische situatie.
Nergens in jouw reacties geef je een verklaring voor deze tegenstelling:quote:Op woensdag 14 september 2005 13:50 schreef Chewie het volgende:
[..]
Lees mijn reacties anders nog eens door.
Zit je nu quotes te verzinnen? Zalm zegt dit namelijk niet in de OP, FP en in het artikel van de Telegraafquote:Op woensdag 14 september 2005 14:48 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Nergens in jouw reacties geef je een verklaring voor deze tegenstelling:
"Mensen geven door de Euro meer uit dan ze hebben, waardoor het meer lijkt te kosten", het zogenaamde gevoelseffect van een euro uitgeven als een gulden
en
De teruglopende consumentenbestedingen van de laatste jaren, mede waardoor de economische groei is stilgevallen.
quote:Op woensdag 14 september 2005 14:54 schreef Chewie het volgende:
[..]
Zit je nu quotes te verzinnen? Zalm zegt dit namelijk niet in de OP, FP en in het artikel van de Telegraaf
Zalm zegt (volgens dat artikel) dat mensen mogelijk meer uitgeven dan ze in de portomonee hebben (niet door de Euro)
Dat doen het CPB en CBS wel en bij mindere consumentenbestedingen zou je verwachten dat de Nederlander logischerwijs dus minder uitgeeft.quote:en rept hier al helemaal niet over mindere consumentenbestedingen.
Waarom sluit het 1 de andere uit? Wat Zalm namelijk zegt is dat een mogelijke oorzaak is dat mensen meer uitgeven dan ze hebben, hiermee zegt hij dus niet dat dit voor iedere Nederlander geldt.quote:Op woensdag 14 september 2005 15:00 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Dus zou de Nederlander logischerwijs meer uitgeven.
[..]
Dat doen het CPB en CBS wel en bij mindere consumentenbestedingen zou je verwachten dat de Nederlander logischerwijs dus minder uitgeeft.
Een verklaring? Of is mijn conclusie dat 1 van beide liegt, correct?
Nu ben je je eruit aan het draaienquote:Op woensdag 14 september 2005 15:06 schreef Chewie het volgende:
[..]
Waarom sluit het 1 de andere uit? Wat Zalm namelijk zegt is dat een mogelijke oorzaak is dat mensen meer uitgeven dan ze hebben, hiermee zegt hij dus niet dat dit voor iedere Nederlander geldt.
TS stelde dat hij zichzelf tegenspreekt. Ik stel eerder dat Zalm het CPB en het CBS e.d. tegenspreekt.quote:Maar je geeft nu dus toe dat Zalm zichzelf niet tegen spreekt?
Onderzoek heeft eerder al uitgewezen dat de invoering van de euro de prijzen met enkele procenten heeft verhoogd. Er werd zelfs gesproken over 'Euroflatie', zoals ook in dit bericht over NL-bankdirecteur Wellink valt te lezen: http://www.planet.nl/plan(...)ntid=98794/sc=f68fb5quote:Op woensdag 14 september 2005 14:33 schreef Chewie het volgende:
Ik zeg ook niet dat de Euro ervoor verantwoordelijk is, ik gebruik deze voorbeelden alleen maar om aan te geven hoe hypocriet er gereageerd wordt. Wat duurder is is de schuld van de Euro maar andersom geldt dit niet, zie je trouwens ook in de reacties op de uitgelekte miljoenennota (daar krijgt de regering natuurlijk de schuld van de slechte jaren maar de opleving komt natuurlijk niet door deze regering).
Ik ga hier niet eens meer op reageren.quote:Op woensdag 14 september 2005 11:54 schreef Ultralaser het volgende:
Het opdrijvende effect was ongeveer 0,6% bovenop de normale inflatie. Dat is aanzienlijk minder dan 1% en komt niet eens in de buurt van 'enkele procenten'.quote:Op woensdag 14 september 2005 15:45 schreef dVTB het volgende:
[..]
Onderzoek heeft eerder al uitgewezen dat de invoering van de euro de prijzen met enkele procenten heeft verhoogd. Er werd zelfs gesproken over 'Euroflatie', zoals ook in dit bericht over NL-bankdirecteur Wellink valt te lezen: http://www.planet.nl/plan(...)ntid=98794/sc=f68fb5
Overigens wel grappig dat die man een vooruitziende blik had wat het bezuinigen betreft... - Overigens valt hier ook te lezen dat de dagelijkse boodschappen een relatief geringe invloed op de inflatie hebben, ook goed om te weten.
Kijk; daar ben ik het dus met je oneens. Overigens; ik ben trouwens een voorstander van de Euro! Het idee erachter is zeker goed; en ik heb nog steeds enorm plezier van het feit dat ik al tijden niets meer om hoef te wisselen in het buitenland.quote:Op woensdag 14 september 2005 12:28 schreef AvispaCS het volgende:
[..]
Blijft natuurlijk de vraag of dat ligt aan de Euro of aan de "graaicultuur" van de detailhandel of de horeca.
[..]
Ik ben van mening dat veel (de meeste) prijsstijgingen ook gebeurd zouden zijn als we de Gulden nog steeds hadden gehad.
Daar wordt dus tegengesproken dat het om enkele procenten gaat. 0,6% euroflatie is heel wat anders dan de 50% van HP/de Tijd, of de tientallen procenten waar anderen het over hebben.quote:Op woensdag 14 september 2005 15:45 schreef dVTB het volgende:
[..]
Onderzoek heeft eerder al uitgewezen dat de invoering van de euro de prijzen met enkele procenten heeft verhoogd. Er werd zelfs gesproken over 'Euroflatie', zoals ook in dit bericht over NL-bankdirecteur Wellink valt te lezen: http://www.planet.nl/plan(...)ntid=98794/sc=f68fb5
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |