abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30567463
quote:
Zalm: 'Euro leidde niet tot hogere prijzen'

Sinds de introductie van de euro zijn de kosten van levensonderhoud in Nederland niet extra gestegen. De inflatie in ons land is juist uitzonderlijk laag, en ligt ruim onder de gemiddelde inflatie in Europa. Dat beweert minister van Financiën Gerrit Zalm in de Miljoenennota. De Telegraaf zegt het concept hiervan in handen te hebben.

Volgens Zalm wordt het gevoel van de burger dat de kosten wel gestegen zijn mogelijk veroorzaakt doordat mensen meer uitgeven dan ze in de portemonnee hebben. Een andere verklaring van de VVD'er is dat prijzen van producten die juist veel worden aangeschaft de afgelopen jaren sterk zijn gestegen. De 'gevoelsinflatie' is echter fors hoger dan de werkelijke inflatie, die zich momenteel op het laagste niveau sinds 1989 bevindt. Voor 2006 raamt het Centraal Plan Bureau (CPB) een inflatie van 1 procent.
Bron: Fok

Wat spreekt de man zichzelf toch flink tegen. Anderzijds zegt ie dat de economische neergang vooral te "danken" is aan verminderde consumentenuitgaven, maar anderzijds zegt hij dat de burger door de euro veel meer uitgeeft. Wat klopt hier niet .
pi_30567639
Zalm zegt dat de consument meer uitgeeft dan hij eigenlijk heeft maar dat dat dus altijd nog minder is dan voor dat de euro werd ingevoerd maar dat heeft niks te maken met inflatie en prijsstijging.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_30567651
Hij zegt toch dat de Euro niet tot hogere prijzen leidde? Verderop zegt Zalm dat de prijzen van veel gekochte producten gestegen zijn. Dus ik zie niet hoe hij zich hier tegenspreekt.

De prijzen van groenten en fruit (veel gekochte producten) zijn namelijk gestegen door mindere oogsten, dat dit toevallig bijna samenviel met de introductie van de Euro is gewoon pech geweest.
pi_30567659
Alles is gewoon te duur geworden. Kijk bv. als je uit ga vroeger had je pieken uur 1 biertje 1 gulden. Nu heb je EURO uur ja dat is dus hetzelfde biertje voor 2,20 gulden! EN normale consumpties kosten doorgaans 1,80 euro dat is bijna 4 gulden voor 1 cola! Voor die 1,80 euro kopen ze 2 flessen van 1,5 Liter bij de AH (coca cola) hun hebben het nog goedkoper uit de tap. Je kan mij veel vertellen maar niet dat ze zoveel loon kosten betalen en huur voor het pand tijdens het uitgaan. Het enige wat is gebeurd tijdens de gulden wisseling is het gulden teken vervangen voor het euro teken!
pi_30567766
Zalm geeft de consument de schuld, zij geven te veel uit (en toch weer te weinig). Niet de euro, maar het uitgavenpatroon is de schuldige volgens hem. Vervolgens moeten we wel (nog) meer uitgeven om de economie te stimuleren, want we houden de hand op de knip
pi_30567780
quote:
Op woensdag 14 september 2005 11:54 schreef Ultralaser het volgende:
Alles is gewoon te duur geworden. Kijk bv. als je uit ga vroeger had je pieken uur 1 biertje 1 gulden. Nu heb je EURO uur ja dat is dus hetzelfde biertje voor 2,20 gulden! EN normale consumpties kosten doorgaans 1,80 euro dat is bijna 4 gulden voor 1 cola! Voor die 1,80 euro kopen ze 2 flessen van 1,5 Liter bij de AH (coca cola) hun hebben het nog goedkoper uit de tap. Je kan mij veel vertellen maar niet dat ze zoveel loon kosten betalen en huur voor het pand tijdens het uitgaan. Het enige wat is gebeurd tijdens de gulden wisseling is het gulden teken vervangen voor het euro teken!
Je hebt het wel over erg "vroegah" 1 gulden voor een biertje heb ik nog nooit betaald, was altijd al zo'n 1,50/1,75....
pi_30567787
Dat viel mij ook al op toen ik dat artikel in de krant las. Aan de ene kant zegt Zalm dat de consument de hand op de knip houdt en daardoor de economie niet zo lekker groeit en nu zegt Zalm weer dat mensen zogenaamd meer uitgeven dan ze hebben.

Wat is het nou?
pi_30567795
quote:
Op woensdag 14 september 2005 11:54 schreef Ultralaser het volgende:
Je zegt dat alles duurder is geworden en komt vervolgens aan met de gestegen prijzen in de horeca?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_30567806
quote:
Op woensdag 14 september 2005 11:45 schreef pberends het volgende:

Wat klopt hier niet .
Jouw beredenering...
Huh?
pi_30567824
Pberends heeft gelijk.
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_30567835
quote:
Op woensdag 14 september 2005 11:53 schreef Chewie het volgende:
Hij zegt toch dat de Euro niet tot hogere prijzen leidde? Verderop zegt Zalm dat de prijzen van veel gekochte producten gestegen zijn. Dus ik zie niet hoe hij zich hier tegenspreekt.

De prijzen van groenten en fruit (veel gekochte producten) zijn namelijk gestegen door mindere oogsten, dat dit toevallig bijna samenviel met de introductie van de Euro is gewoon pech geweest.
Nee einstein dat bedoelt te TS niet. Hij bedoelt dat zalm zegt dat de economische neergang vooral te "danken" is aan verminderde consumentenuitgaven. Verder zegt hij dat mensen meer uitgeven dan ze hebben.

Dus verminderde uitgaven, maar mensen geven meer uit dan ze hebben. Dat kan wel maar dan zouden de inkomsten minder zijn geworden. En niemand is er op koopkracht op achteruit gegaan(als je dezelfde zalm mag geloven).
'The Less you know, The more you believe'
  woensdag 14 september 2005 @ 12:03:20 #12
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_30567859
Zalm wil graag dat mensen meer uitgeven om de economie te stimuleren, maar ik hoor alleen maar maatregelen zodat mensen minder hebben OM uit te geven. (zorgstelsel etc etc)
Where law ends, tyrrany begins.
pi_30567949
zelfs op de RAI zijn de prijzen belachelijk: 3.30 euro voor een 0.5L flesje frisdrank of 4,50 voor een broodje hamburger/
pi_30568101
Heb ik nou teveel geld uitgegeven en toch te weinig?
pi_30568102
ook de nieuwe zietekosten verzekering wordt duur:
1100-1300 euro nominaal voor basis verzekering
1925 maximaal op basis van loon (6,25%) van maximaal 30798
425 euro voor bijvoorbeeld aanvullende verzekering.

dus kom je totaal uit op 3400-3700 euro uit, waarvoor je vroeger ca 1450 (particulier) voor betaald
pi_30568143
Prijzen in de horeca zijn inderdaad belachelijk gestegen. Bij mij (Noordwijk) hebben ze daar nog wat leukers uitgehaald; daar hebben ze vlak voor de invoering van de euro in alle kroegen en discotheken vaasjes (glazen) ingevoerd. Daar kon meer in, dus werd het in plaats van net boven de 2 gulden 4,50! Ja; die prijs hebben ze dan wel toevallig netjes omgezet naar Euro's... maar heel toevallig kost me een avondje stappen sindsdien meer dan 2x zoveel... en ik drink echt niet meer dan toen...

Sommige producten zijn dan nagenoeg gelijk gebleven qua kosten ook na de invoering van de euro, maar je maakt mij niet wijs dat het niet duurder is geworden.
Hoezo loos onderschrift!?
pi_30568303
Die hoge prijzen in de horeca, daar kan ik prima mee leven. De horeca kan ik namelijk vermijden.
Kleding, schoenen, benzine, ziektekosten, gas, electrisch zijn dingen die je nodig hebt en die behoorlijk duurder geworden zijn. Bij kleding en schoenen kan je nog voor goedkopere merken gaan. Bij veel andere dingen kan je hooguit proberen iets te besparen.
In 1999 was ik 90 gulden per maand kwijt voor m'n gas, nu is dat 85 euro. Je kan spreken van een normale prijsstijging, maar vergeleken met de inflatie is het wel explosief.

Ik heb zelf geen reden tot klagen.
Ik ben alleen, heb een goedkoop huurhuis, een auto en verdien zo'n 1225 in de maand, netto.
Ik kan hiervan nog steeds goed rondkomen maar iets sparen wordt ieder jaar moeilijker. Dit terwijl ik mijn tijdschrift abonnementen en overige overbodigheden al opgezegd heb. Ik herhaal: ik heb geen reden tot klagen maar het is gewoon jammer dat je ieder jaar meer gaat verdienen maar er uiteindelijk ieder jaar minder van overhoudt. 5 jaar geleden verdiende ik véél minder maar kon er meer mee doen, hield meer over.

Als ik zie dat er mensen zijn die van minder een heel gezin moeten onderhouden dan vraag ik me altijd af hoe ze dat doen.
pi_30568381
quote:
Op woensdag 14 september 2005 12:14 schreef Tony_diNovo het volgende:
Prijzen in de horeca zijn inderdaad belachelijk gestegen. Bij mij (Noordwijk) hebben ze daar nog wat leukers uitgehaald; daar hebben ze vlak voor de invoering van de euro in alle kroegen en discotheken vaasjes (glazen) ingevoerd. Daar kon meer in, dus werd het in plaats van net boven de 2 gulden 4,50! Ja; die prijs hebben ze dan wel toevallig netjes omgezet naar Euro's... maar heel toevallig kost me een avondje stappen sindsdien meer dan 2x zoveel... en ik drink echt niet meer dan toen...

Sommige producten zijn dan nagenoeg gelijk gebleven qua kosten ook na de invoering van de euro, maar je maakt mij niet wijs dat het niet duurder is geworden.
Vermijd de Grent
  woensdag 14 september 2005 @ 12:28:26 #19
66318 AvispaCS
Religion is evil !
pi_30568498
quote:
Op woensdag 14 september 2005 12:14 schreef Tony_diNovo het volgende:
Blijft natuurlijk de vraag of dat ligt aan de Euro of aan de "graaicultuur" van de detailhandel of de horeca.
quote:
Ik ben van mening dat veel (de meeste) prijsstijgingen ook gebeurd zouden zijn als we de Gulden nog steeds hadden gehad.
"Religion is excellent stuff for keeping common people quiet.", Napoleon Bonaparte.
"I am an atheist and thank God for that.", George Bernard Shaw.
"Religion is nothing more than socially acceptable insanity.", Oscar Wilde.
pi_30568572
quote:
Op woensdag 14 september 2005 12:00 schreef Donders het volgende:

[..]

Jouw beredenering...
Waar zie jij een beredenering?

Ik noem twee elkaar tegensprekende feiten, niets meer, niets minder.
pi_30568594
quote:
Op woensdag 14 september 2005 11:59 schreef rawdemin het volgende:

[..]

Je hebt het wel over erg "vroegah" 1 gulden voor een biertje heb ik nog nooit betaald, was altijd al zo'n 1,50/1,75....
Lees eerst even voordat je gaat lopen blaaten! ik heb het over PIEKEN UUR! dat is een uur dat je voor een biertje 1 PIEK betaald dus 1 GULDEN! Nu heb je EURO uur betaal je voor 1 biertje 1 EURO dat is dus 2,20 GULDEN! Volg je het nog?

Dit is altijd op zaterdag avond in breda van 22:00 tot 23:00 en op donderdag avond tussen 20:00 & 21:00 dacht ik.

Na het PIEKEN uur was het biertje vervolgens inderdaad 1,50 tot 1,75.

[ Bericht 8% gewijzigd door Ultralaser op 14-09-2005 12:43:35 ]
pi_30568766
Ach...dingen als witgoed e.d. zijn niet noemswaardig duurder geworden. Net zo min als computeronderdelen en iedereen weet toch dat we die bijna dagelijks nodig hebben. En zo is de koopkrachtleugen weer rond.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_30569088
quote:
Op woensdag 14 september 2005 12:02 schreef juliusbackpacking het volgende:

[..]

Nee einstein dat bedoelt te TS niet. Hij bedoelt dat zalm zegt dat de economische neergang vooral te "danken" is aan verminderde consumentenuitgaven. Verder zegt hij dat mensen meer uitgeven dan ze hebben.

Dus verminderde uitgaven, maar mensen geven meer uit dan ze hebben. Dat kan wel maar dan zouden de inkomsten minder zijn geworden. En niemand is er op koopkracht op achteruit gegaan(als je dezelfde zalm mag geloven).
Wat TS bedoelt zal me worst wezen, Zalm geeft namelijk zelf al een goede verklaring waarin hij zichzelf zeker niet tegenspreekt.

Voortaan even het hele artikel lezen i.p.v. alleen het vette gedeelte
pi_30569618
quote:
Zalm:
Sinds de introductie van de euro zijn de kosten van levensonderhoud in Nederland niet extra gestegen- ... - prijzen van producten die juist veel worden aangeschaft de afgelopen jaren sterk zijn gestegen.
Ja wat is het nou? Het is niet duurder geworden maar het kost wel meer?

En kosten van levensonderhoud niet gestegen? Ziektekostenverzekering, energie, water, huur.. allemaal gestegen - betaalt u even?

Hoe je het ook wendt of keert - Nederlanders kunnen niet meer rondkomen. Dan kan Zalm wel gaan kraaien dat dat allemaal aan de bewuste Nederlanders zélf ligt maar dat vind ik te kort door de bocht.

Volgend jaar zijn er verkiezingen - eens kijken wat voor incompetente zakkenvullers er dan weer gaan plaats nemen op het pluche...
pi_30569819
quote:
Op woensdag 14 september 2005 13:10 schreef Nemephis het volgende:

Volgend jaar zijn er verkiezingen - eens kijken wat voor incompetente zakkenvullers er dan weer gaan plaats nemen op het pluche...
Jij rekent je plaatselijke gemeenteraad af op het landelijk beleid?

Lijkt me niet zo handig als je in een gemeente woont waar CDA, VVD of D66 goed werk levert of in een gemeente waar 1 van de oppositie partijen die er in de gemeente een puinhoop van hebben gemaakt beloond worden vanwege de oppositie in de tweedekamer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')