Jammer dat er hier zo lacherig en kortzichtig wordt gereageerd op een prima initiatief. Jammer dat het topic weer moet verzanden in SP' tje-bashen, met de gebruikelijke cliché-reacties over overheidsbemoeienis. En hoewel het bovenstaande dan één van de weinige inhoudelijke reacties in dit topic is, vind ik het ook niet geweldig sterk. De SP stelt gewoon terecht vast dat er in Nederland ontzettend veel muzikaal talent rondloopt, dat simpelweg niet zo veel aandacht krijgt als gevestigde bands.quote:Op dinsdag 6 september 2005 14:21 schreef Sickie het volgende:
De eerste alinea spreekt al boekdelen. De SP is van mening dat de smaak van de hedendaagse maatschappij niet divers genoeg is en dat de overheid maar even in moet grijpen. Wie is de SP om te bepalen wat de gemiddelde Nederlander moet luisteren of mooi moet vinden? Kort gezegd zegt de SP dat er muziek gemaakt moet worden waar geen vraag naar is. Lekker logisch. Ook al is Tiesto de enige artiest over een poosje. Als je de marktwerking zijn gang laat gaan is het in ieder geval een representatieve weergave van de smaak van het volk. Dat de SP dat niet prettig vent is hun probleem.
Een honderd procent waarheid. De meeste poppodia programmeren commercieel interessante namen, waardoor nieuw talent geen kans krijgt. Er zijn vrijwel geen zelfstandige popcollectieven in Nederland meer.quote:“Hoewel popmuziek de populairste podiumkunst is, krijgt het in het cultuurbeleid de minste aandacht,” constateert Gerkens. “Er zijn succesverhalen, maar we laten zeer veel kansen liggen. Talent krijgt steeds meer problemen om voet aan de grond te krijgen bij podia en media.”
Eens. Laten we hier eens onze eigen Saybia's en Coldplay's creëren.quote:Gerkens: “Initiatieven voor jonge schrijvers en beeldend kunstenaars krijgen veel meer ondersteuning dan initiatieven voor jonge popmusici, dat moet worden rechtgetrokken. De overheid moet haar verantwoordelijkheid nemen en zorgen voor meer kansen voor Nederlands talent, zodat niet overwegend acts uit het buitenland ons poplandschap bepalen.”
Is inderdaad een zeer bescheiden bedrag. Kan beslist geen kwaad om dit te investeren.quote:De voorstellen van Gerkens zouden het bescheiden bedrag van 1,3 miljoen euro kosten, maar een forse impuls betekenen voor de Nederlandse popindustrie. Staatssecretaris Van der Laan mag nu reageren op het SP-popplan, waarna de Tweede Kamer erover zal debatteren en de voorstellen in de nota desgewenst per motie in stemming kan brengen.
Ze hebben het slechts over herverdelen van geld wat al voor cultuur bestemd was + een geringe extra uitgave. Dus in plaats van vage kunst voor de minderheid, pop muziek voor de meerderheid. Lijkt me vrij logisch dat populaire cultuurvormen meer geld krijgen dan de minder populaire.quote:Op dinsdag 6 september 2005 13:38 schreef McCarthy het volgende:
even serieus: Ik heb er geen goed woord voor over. Alto concertjes beluisteren op andermans kosten onder het mom van belangrijk. Brood en tandpasta zijn ook belangrijk maar hoeven ook niet bij de overheid aan te kloppen.
quote:Op dinsdag 6 september 2005 15:04 schreef SlaadjeBla het volgende:
Als het een idee van de VVD was vond je het een geweldig initiatief omdat het geld dan tenminste goed werd besteed en er eindelijk hervormingen te zien waren.
Ik heb los van politieke kleur ernstig mijn twijfels over hoe dit geld besteed gaat worden en zou voorkeur geven aan het vrijstellen van popconcerten en festivals van de verplichting voor hun eigen politiebescherming te moeten betalen. Dat verhindert nieuwe initiatieven een stuk meer dan dat deze regeling nieuwe initiatieven stimuleert.quote:Op dinsdag 6 september 2005 15:04 schreef SlaadjeBla het volgende:
Als het een idee van de VVD was vond je het een geweldig initiatief omdat het geld dan tenminste goed werd besteed en er eindelijk hervormingen te zien waren.
Niks lacherig. Er kan wel zoveel talent rondlopen, dat doet er helemaal niet toe. Als het huidige aanbod volgens de consument voldoet dan is er geen enkele reden om er bandjes / artiesten tussen te drukken middels subsidieregelingen die het normaliter niet op eigen kracht zouden redden. Wat de SP hier tracht te doen is problemen creeren die er helemaal niet zijn. Die problemen ontstaan pas als de consument bij de platenzaak verkondigt dat het aanbod niet meer voldoet. Tot op heden is dat niet echt het geval lijkt mij. Verder is het naief om te stellen dat er naast de mainstream muziek geen ruim aanbod is aan allerlei substreams.quote:Op dinsdag 6 september 2005 15:01 schreef dVTB het volgende:
[..]
Jammer dat er hier zo lacherig en kortzichtig wordt gereageerd op een prima initiatief. Jammer dat het topic weer moet verzanden in SP' tje-bashen, met de gebruikelijke cliché-reacties over overheidsbemoeienis. En hoewel het bovenstaande dan één van de weinige inhoudelijke reacties in dit topic is, vind ik het ook niet geweldig sterk. De SP stelt gewoon terecht vast dat er in Nederland ontzettend veel muzikaal talent rondloopt, dat simpelweg niet zo veel aandacht krijgt als gevestigde bands.
Ooit gehoord van bijvoorbeeld Stud Muffins of Stoma? - Nee, je luistert natuurlijk liever naar wat je krijgt voorgeschreven door de DJ van 3FM: Kane en DJ Tiesto. Alleen de 'groten' blijven over, dankzij overdreven veel aandacht, of ronduit een hype. Het allerergste is nog wel dat je kennelijk niet inziet dat het niet het probleem van de SP is, maar JOUW probleem als muziekliefhebber cq. muziekconsument.
Laat het duidelijk zijn: Kane en Tiesto hoeven wat mij betreft echt niet aan de schandpaal, maar dacht je nu echt dat zij het enige zijn dat Nederland heeft te bieden? Realiseer je alsjeblieft dat (vrijwel) elke band eerst onbekend was voordat deze doorbrak. Wat is erop tegen om de doorbraak van nieuw talent te stimuleren?
[..]
Een honderd procent waarheid. De meeste poppodia programmeren commercieel interessante namen, waardoor nieuw talent geen kans krijgt. Er zijn vrijwel geen zelfstandige popcollectieven in Nederland meer.
[..]
Eens. Laten we hier eens onze eigen Saybia's en Coldplay's creëren.
[..]
Is inderdaad een zeer bescheiden bedrag. Kan beslist geen kwaad om dit te investeren.
Als de VVD met dit voorstel op de proppen zou komen dan zou ik er nog veel harder tegenin gaan. Van de SP valt dit te verwachten, via overheidsinterventie de "consumptie" van muziek door het volk aan de kaak stellen. Van de VVD verwacht ik niet anders dat die zeggen dat de consument prima zelf kan beslissen als marktpartij wat ze willen kopen zonder dat de overheid wel even komt vertellen wat wel of geen muziek is die een kans moet krijgen.quote:Op dinsdag 6 september 2005 15:04 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Ze hebben het slechts over herverdelen van geld wat al voor cultuur bestemd was + een geringe extra uitgave. Dus in plaats van vage kunst voor de minderheid, pop muziek voor de meerderheid. Lijkt me vrij logisch dat populaire cultuurvormen meer geld krijgen dan de minder populaire.
Als het een idee van de VVD was vond je het een geweldig initiatief omdat het geld dan tenminste goed werd besteed en er eindelijk hervormingen te zien waren.
Hoe weet je zo zeker dat het huidige aanbod voldoet? Zijn de cd-verkopen fors gestegen? Niet dat ik weet... - En leg me eens uit hoe de huidige topbands zijn gekomen waar ze nu zijn?quote:Op dinsdag 6 september 2005 16:19 schreef Sickie het volgende:
Niks lacherig. Er kan wel zoveel talent rondlopen, dat doet er helemaal niet toe. Als het huidige aanbod volgens de consument voldoet dan is er geen enkele reden om er bandjes / artiesten tussen te drukken middels subsidieregelingen die het normaliter niet op eigen kracht zouden redden.
Dat zullen consumenten nooit doen, die constateren gewoon wat ik ook constateer: DVD's verdringen cd's en wat er nog aan cd's ligt is voornamelijk uitgemolken verzamelwerk en een zeer beperkte hoeveelheid nieuwe cd's van een beperkt groepje 'safe' topartiesten.quote:Op dinsdag 6 september 2005 16:19 schreef Sickie het volgende:
Wat de SP hier tracht te doen is problemen creeren die er helemaal niet zijn. Die problemen ontstaan pas als de consument bij de platenzaak verkondigt dat het aanbod niet meer voldoet. Tot op heden is dat niet echt het geval lijkt mij. Verder is het naief om te stellen dat er naast de mainstream muziek geen ruim aanbod is aan allerlei substreams.
Nou mooi toch, prima kans voor de PO om aandacht te besteden aan dit "muzikaal talent". Aangezien deze al ruim voldoende krijgen uit de staatsruif is een extra subsidie overbodig.quote:Op dinsdag 6 september 2005 15:01 schreef dVTB het volgende:
[..]
Jammer dat er hier zo lacherig en kortzichtig wordt gereageerd op een prima initiatief. Jammer dat het topic weer moet verzanden in SP' tje-bashen, met de gebruikelijke cliché-reacties over overheidsbemoeienis. En hoewel het bovenstaande dan één van de weinige inhoudelijke reacties in dit topic is, vind ik het ook niet geweldig sterk. De SP stelt gewoon terecht vast dat er in Nederland ontzettend veel muzikaal talent rondloopt, dat simpelweg niet zo veel aandacht krijgt als gevestigde bands.
Het is geen taak van de overheid om onbekende muzikanten te promoten hooguit van de PO.quote:Ooit gehoord van bijvoorbeeld Stud Muffins of Stoma? - Nee, je luistert natuurlijk liever naar wat je krijgt voorgeschreven door de DJ van 3FM: Kane en DJ Tiesto. Alleen de 'groten' blijven over, dankzij overdreven veel aandacht, of ronduit een hype. Het allerergste is nog wel dat je kennelijk niet inziet dat het niet het probleem van de SP is, maar JOUW probleem als muziekliefhebber cq. muziekconsument.
Laat het duidelijk zijn: Kane en Tiesto hoeven wat mij betreft echt niet aan de schandpaal, maar dacht je nu echt dat zij het enige zijn dat Nederland heeft te bieden? Realiseer je alsjeblieft dat (vrijwel) elke band eerst onbekend was voordat deze doorbrak. Wat is erop tegen om de doorbraak van nieuw talent te stimuleren?
Nieuw talent heeft volgens mij nog nooit zoveel kans gehad om door te breken de afgelopen 10 jaar dan daarvoor, internet is een prima middel voor beginnende bands om zich voor te stellen aan het publiek en daardoor een fanbase op te bouwen zodat ze aantrekkelijk worden voor poppodia en radiostations. Ook heeft de technologische revolutie ervoor gezorgd dat dit zelfs voor beginnende armlastige bands mogelijk is om redelijk goedkoop hun muziek op te nemen en te distribueren.quote:Een honderd procent waarheid. De meeste poppodia programmeren commercieel interessante namen, waardoor nieuw talent geen kans krijgt. Er zijn vrijwel geen zelfstandige popcollectieven in Nederland meer.
quote:Op dinsdag 6 september 2005 16:21 schreef Sickie het volgende:
Als de VVD met dit voorstel op de proppen zou komen dan zou ik er nog veel harder tegenin gaan. Van de SP valt dit te verwachten, via overheidsinterventie de "consumptie" van muziek door het volk aan de kaak stellen. Van de VVD verwacht ik niet anders dat die zeggen dat de consument prima zelf kan beslissen als marktpartij wat ze willen kopen zonder dat de overheid wel even komt vertellen wat wel of geen muziek is die een kans moet krijgen.
ja maar lieve jongen, die is toch al heel erg levendig.quote:Op dinsdag 6 september 2005 16:39 schreef dVTB het volgende:
[..]Je snapt er geloof ik echt geen hol van hè? Je zet gewoon de SP als verlengstuk van de overheid neer, terwijl er feitelijk niet veel meer gebeurt dan wat financiële steun aan bijvoorbeeld poppodia, zodat wat meer talent een kans krijgt. Je gaat echt geen Postbus 51-spotjes krijgen waarin wordt verkondigd dat je de nieuwe cd van [vul hier band in] moet kopen. Jammer dat je alleen zo zwart-wit kunt denken en niet inziet hoe goed een levendige popscene is.
Je schijnt te denken dat de voorgestelde subsidies rechtstreeks op de band-rekening worden gestort? Welke subsidies krijgen bands volgens jou nu al?quote:Op dinsdag 6 september 2005 16:33 schreef Chewie het volgende:
Nou mooi toch, prima kans voor de PO om aandacht te besteden aan dit "muzikaal talent". Aangezien deze al ruim voldoende krijgen uit de staatsruif is een extra subsidie overbodig.
Ik realiseer me dat juist heel goed. Beter dan jij, geloof ik. Want IK realiseer me dat een onbekende, getalenteerde band via kleine podia langzamerhand de weg naar een groter publiek vindt. En laat het er nou net om draaien dat die bands ook daadwerkelijk bij die podia kunnen optreden! - Veel grotere poppodia kiezen (al dan niet gedwongen door te realiseren bezoekersaantallen) voor de 'veilige' weg en programmeren zo veel mogelijk bekende namen. En aangezien er nagenoeg geen zelfstandige kleine poppodia meer zijn, wordt het voor de genoemde bands dus moeilijker en moeilijker om nog ergens op te treden en om hun muziek ten gehore te brengen aan een publiek dat uit meer dan 20 mensen bestaat.quote:Op dinsdag 6 september 2005 16:33 schreef Chewie het volgende:
Het is geen taak van de overheid om onbekende muzikanten te promoten hooguit van de PO.
Blijkbaar realiseer jij je niet dat elke band onbekend was voordat deze doorbrak want deze zijn het blijkbaar wel gelukt om zonder staatsteun door te breken.
Ik bestrijd niet dat internet een goed promotiemiddel is. Vergis je trouwens niet op de kosten van een redelijke demo. Die heb je niet effe voor honderd euro klaar ofzo...quote:Op dinsdag 6 september 2005 16:33 schreef Chewie het volgende:
Nieuw talent heeft volgens mij nog nooit zoveel kans gehad om door te breken de afgelopen 10 jaar dan daarvoor, internet is een prima middel voor beginnende bands om zich voor te stellen aan het publiek en daardoor een fanbase op te bouwen zodat ze aantrekkelijk worden voor poppodia en radiostations. Ook heeft de technologische revolutie ervoor gezorgd dat dit zelfs voor beginnende armlastige bands mogelijk is om redelijk goedkoop hun muziek op te nemen en te distribueren.
'artiesten' krijgen een uitkering als ze even geen 'werk' hebben...quote:Op dinsdag 6 september 2005 16:48 schreef dVTB het volgende:
[..]
Je schijnt te denken dat de voorgestelde subsidies rechtstreeks op de band-rekening worden gestort? Welke subsidies krijgen bands volgens jou nu al?
[..]
Ik realiseer me dat juist heel goed. Beter dan jij, geloof ik. Want IK realiseer me dat een onbekende, getalenteerde band via kleine podia langzamerhand de weg naar een groter publiek vindt. En laat het er nou net om draaien dat die bands ook daadwerkelijk bij die podia kunnen optreden! - Veel grotere poppodia kiezen (al dan niet gedwongen door te realiseren bezoekersaantallen) voor de 'veilige' weg en programmeren zo veel mogelijk bekende namen. En aangezien er nagenoeg geen zelfstandige kleine poppodia meer zijn, wordt het voor de genoemde bands dus moeilijker en moeilijker om nog ergens op te treden en om hun muziek ten gehore te brengen aan een publiek dat uit meer dan 20 mensen bestaat.
[..]
Ik bestrijd niet dat internet een goed promotiemiddel is. Vergis je trouwens niet op de kosten van een redelijke demo. Die heb je niet effe voor honderd euro klaar ofzo...
Ik had beter het woord 'gezonde' kunnen gebruiken. Op zich is de scene wel levendig, maar er mag best wat energie in worden gestoken om lokaal succesvolle bands een wat groter bereik te geven. Tal van musea krijgen subsidie, tig kunstenaars... waarom mag popmuziek dan niet worden gestimuleerd?quote:Op dinsdag 6 september 2005 16:40 schreef zoalshetis het volgende:
ja maar lieve jongen, die is toch al heel erg levendig.
het mag best gestimuleerd worden, maar is die vraag er wel?quote:Op dinsdag 6 september 2005 16:50 schreef dVTB het volgende:
[..]
Ik had beter het woord 'gezonde' kunnen gebruiken. Op zich is de scene wel levendig, maar er mag best wat energie in worden gestoken om lokaal succesvolle bands een wat groter bereik te geven. Tal van musea krijgen subsidie, tig kunstenaars... waarom mag popmuziek dan niet worden gestimuleerd?
Zijn de verkopen gedaald dan vanwege een te krap aanbod? Dat lijkt me namelijk een veel betere graadmeter om te bekijken of het aanbod te krap is. De topbands die het gemaakt hebben doen dat doorgaands op dezelfde manier als een succesvol ondernemer, namelijk met behulp van hard werk, kwaliteit en uiteraard speelt er ook een geluksfactor mee. De platenmaatschappijen zijn trouwens ook niet achterlijk. Als die beseffen dat er in de maatschappij vraag is naar iets wat ze op dat moment niet bieden dan weten die bedrijven niet hoe snel ze daar op in moeten springen. Marketing les 1.01, als er een niche is dan spring je daar op in.. Daar hebben ze de SP / overheid echt niet voor nodig.quote:Op dinsdag 6 september 2005 16:33 schreef dVTB het volgende:
[..]
Hoe weet je zo zeker dat het huidige aanbod voldoet? Zijn de cd-verkopen fors gestegen? Niet dat ik weet... - En leg me eens uit hoe de huidige topbands zijn gekomen waar ze nu zijn?
[..]
Dat zullen consumenten nooit doen, die constateren gewoon wat ik ook constateer: DVD's verdringen cd's en wat er nog aan cd's ligt is voornamelijk uitgemolken verzamelwerk en een zeer beperkte hoeveelheid nieuwe cd's van een beperkt groepje 'safe' topartiesten.
Je zou je mening moeten herformulen: de SP probeert iets te doen aan iets wat jij niet als een probleem *ervaart*, omdat jij kennelijk tevreden bent met het aanbod in je muziekwinkel en met de playlist van 3FM. Dat is jouw goed recht, maar dat maakt een initiatief om de positie van Nederlandse popmuziek te versterken nog echt niet belachelijk of onnodig.
Need daar ga ik niet vanuit maar het blijft onzin om extra geld uit te trekken voor een goedlopende tak van cultuur.quote:Op dinsdag 6 september 2005 16:48 schreef dVTB het volgende:
[..]
Je schijnt te denken dat de voorgestelde subsidies rechtstreeks op de band-rekening worden gestort? Welke subsidies krijgen bands volgens jou nu al?
Nou als ik dit zo lees realiseer je je dat helemaal niet, er zijn namelijk genoeg alternatieven voor de kleinere poppadia zoals kroegen, feestzalen enz enz. Je begint ook over zelfstandige poppodia wat al helemaal niet samengaat met subsidie want daarmee maakt de zelfstandige zich al minder zelfstandig. Grote poppodia krijgen al subsidie dus de overheid heeft al een stok in handen om grote poppodia te dwingen om "nieuw talent" een kans te geven zonder dat er meer subsidie verstrekt dient te worden en verder is de PO een prima manier om "nieuw talent" te promoten zodat deze door de airplay ook interessanter worden voor de poppodia. Extra geld is hiervoor allemaal niet nodig.quote:Ik realiseer me dat juist heel goed. Beter dan jij, geloof ik. Want IK realiseer me dat een onbekende, getalenteerde band via kleine podia langzamerhand de weg naar een groter publiek vindt. En laat het er nou net om draaien dat die bands ook daadwerkelijk bij die podia kunnen optreden! - Veel grotere poppodia kiezen (al dan niet gedwongen door te realiseren bezoekersaantallen) voor de 'veilige' weg en programmeren zo veel mogelijk bekende namen. En aangezien er nagenoeg geen zelfstandige kleine poppodia meer zijn, wordt het voor de genoemde bands dus moeilijker en moeilijker om nog ergens op te treden en om hun muziek ten gehore te brengen aan een publiek dat uit meer dan 20 mensen bestaat.
En daarom zou er meer subsidie beschikbaar moeten komen?quote:Ik bestrijd niet dat internet een goed promotiemiddel is. Vergis je trouwens niet op de kosten van een redelijke demo. Die heb je niet effe voor honderd euro klaar ofzo...
Ik zie de SP als een organisatie die zaken via de overheid wil regelen die niet via de overheid geregeld zouden moeten worden. Uiteindelijk zijn artiesten commerciele jongens die azen op een platencontract en dat is hun goed recht, maar daar hoeft de belastingbetaler niet voor op te draaien.quote:Op dinsdag 6 september 2005 16:39 schreef dVTB het volgende:
[..]Je snapt er geloof ik echt geen hol van hè? Je zet gewoon de SP als verlengstuk van de overheid neer, terwijl er feitelijk niet veel meer gebeurt dan wat financiële steun aan bijvoorbeeld poppodia, zodat wat meer talent een kans krijgt. Je gaat echt geen Postbus 51-spotjes krijgen waarin wordt verkondigd dat je de nieuwe cd van [vul hier band in] moet kopen. Jammer dat je alleen zo zwart-wit kunt denken en niet inziet hoe goed een levendige popscene is.
Ik geloof dat verder discussiëren volstrekt zinloos is. Jij ziet muziek namelijk als 'ondernemen' en vraagt van muzikanten kennelijk dat ze voor een bepaalde 'niche' kiezen, in de hoop dat platenmaatschappijen ze dan oppikken. Verder schijn je te denken dat 'kwaliteit' alleen aanwezig is bij die paar bands die op 3FM worden grijsgedraaid. Jammer, het zij zo.quote:Op dinsdag 6 september 2005 16:57 schreef Sickie het volgende:
Zijn de verkopen gedaald dan vanwege een te krap aanbod? Dat lijkt me namelijk een veel betere graadmeter om te bekijken of het aanbod te krap is. De topbands die het gemaakt hebben doen dat doorgaands op dezelfde manier als een succesvol ondernemer, namelijk met behulp van hard werk, kwaliteit en uiteraard speelt er ook een geluksfactor mee. De platenmaatschappijen zijn trouwens ook niet achterlijk. Als die beseffen dat er in de maatschappij vraag is naar iets wat ze op dat moment niet bieden dan weten die bedrijven niet hoe snel ze daar op in moeten springen. Marketing les 1.01, als er een niche is dan spring je daar op in.. Daar hebben ze de SP / overheid echt niet voor nodig.
maar dan moet jij niet denken dat er maar een zender is, radio 3fm...quote:Op dinsdag 6 september 2005 17:01 schreef dVTB het volgende:
[..]
Ik geloof dat verder discussiëren volstrekt zinloos is. Jij ziet muziek namelijk als 'ondernemen' en vraagt van muzikanten kennelijk dat ze voor een bepaalde 'niche' kiezen, in de hoop dat platenmaatschappijen ze dan oppikken. Verder schijn je te denken dat 'kwaliteit' alleen aanwezig is bij die paar bands die op 3FM worden grijsgedraaid. Jammer, het zij zo.
Omdat een museum geen commerciele instelling is en omdat kunstenaars ook op het lijstje staan van mensen die subsidie ontvangen terwijl dat absoluut niet de bedoeling zou mogen zijn.quote:Op dinsdag 6 september 2005 16:50 schreef dVTB het volgende:
[..]
Ik had beter het woord 'gezonde' kunnen gebruiken. Op zich is de scene wel levendig, maar er mag best wat energie in worden gestoken om lokaal succesvolle bands een wat groter bereik te geven. Tal van musea krijgen subsidie, tig kunstenaars... waarom mag popmuziek dan niet worden gestimuleerd?
Het is niet zo dat de artiest voor een niche kiest, dat doet de platenbaas. Als er 1 instantie is die in de smiezen heeft waar muziekbeminnend Nederland op zit te wachten dan is het wel een platenmaatschappij. Het is immers hun expertise. Met die kennis contracteren ze de bands waar de consument op dat moment behoefte aan heeft. Waar denk je dat het fenomeen muziektrend vandaan komt? De platenmaatschappij die dit truukje niet in de smiezen heeft gaan simpelweg binnen de kortste keren over de kop.quote:Op dinsdag 6 september 2005 17:01 schreef dVTB het volgende:
[..]
Ik geloof dat verder discussiëren volstrekt zinloos is. Jij ziet muziek namelijk als 'ondernemen' en vraagt van muzikanten kennelijk dat ze voor een bepaalde 'niche' kiezen, in de hoop dat platenmaatschappijen ze dan oppikken. Verder schijn je te denken dat 'kwaliteit' alleen aanwezig is bij die paar bands die op 3FM worden grijsgedraaid. Jammer, het zij zo.
En hoe komen wij muziekliefhebbers te weten dat er een goede band in Hengelo bijv. zit? Ik kom daar nooit dus zal het ook nooit weten. En aangezien erop de nationale radio nooit en te nimemr bands doorbreken (de laatste was Direct volgens mij...) zegt het mij al genoeg. Pro subsidie dus.quote:Op dinsdag 6 september 2005 17:24 schreef oheng het volgende:
Als er niemand naar luistert heeft de band ook geen bestaansrecht.
Al die bands met drie en een halve fan hebben simpelweg geen bestaansrecht. Als ze goeie muziek maakten die veel mensen aansprak, braken ze wel door. Nederland is te klein voor tienduizenden gesubsidieerde bandjes, toneelverenigingen, en andere vrijetijds clubjes.
Er is plaats voor hooguit enkele tientallen gesubsidieerde bands en de rest moet maar lekker aanmodderen in een kelder. Zoek maar een echte baan, net zoals de rest van de Nederlanders.
Bandje heeft ambities. Bandje gaat plaatselijk optreden en gaat daar mee door als daar behoefte aan is. Bandje stuurt demotapes naar platenmaatschappijen en gebruiken internet om hun sjit te promoten. Als de platenmaatschappij een link ziet tussen behoefte en aanbod krijgen ze een contract en kun jij zonder al te veel gedonder de platenzaak binnen wandelen en een cdeetje van ze kopen. Het kost een beetje moeite maar dat lijkt me logisch.quote:Op dinsdag 6 september 2005 17:56 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
En hoe komen wij muziekliefhebbers te weten dat er een goede band in Hengelo bijv. zit? Ik kom daar nooit dus zal het ook nooit weten. En aangezien erop de nationale radio nooit en te nimemr bands doorbreken (de laatste was Direct volgens mij...) zegt het mij al genoeg. Pro subsidie dus.
En begin er niet over dat Direct een wereldband zou moeten zijn...
In andere woorden: ze worden pas bekend als het commercieel aantrekkelijk is. Bij muziek pas ik daar voor; daar is nog nooit wat goeds van terechtgekomen.quote:Op dinsdag 6 september 2005 21:38 schreef Sickie het volgende:
[..]
Bandje heeft ambities. Bandje gaat plaatselijk optreden en gaat daar mee door als daar behoefte aan is. Bandje stuurt demotapes naar platenmaatschappijen en gebruiken internet om hun sjit te promoten. Als de platenmaatschappij een link ziet tussen behoefte en aanbod krijgen ze een contract en kun jij zonder al te veel gedonder de platenzaak binnen wandelen en een cdeetje van ze kopen. Het kost een beetje moeite maar dat lijkt me logisch.
Ik bestel niks wat ik niet ken.quote:Op woensdag 7 september 2005 08:19 schreef zoalshetis het volgende:
of je bestelt de cd via internet, zo simpel kan het zijn. maken al die kleine bandjes samen een site, zijn ze helemaal klaar.
Niks geen subsidie. Ga eens uit je hol en de stad verkennen ofzo. Genoeg podia waar onbekende bands optreden.quote:Op dinsdag 6 september 2005 17:56 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
En hoe komen wij muziekliefhebbers te weten dat er een goede band in Hengelo bijv. zit? Ik kom daar nooit dus zal het ook nooit weten. En aangezien erop de nationale radio nooit en te nimemr bands doorbreken (de laatste was Direct volgens mij...) zegt het mij al genoeg. Pro subsidie dus.
Ik kom uit Den Haag, maar Di-rect zuigt inderdaad.quote:En begin er niet over dat Direct een wereldband zou moeten zijn...
Ze worden pas bekend als er vraag en dus behoefte is naar hun muziek. Erg simpel. Dat is ook 1 van de redenen waarom we mainstream kennen en daarnaast talloze kleine subcategorieen. Voor elk wat wils, zeker als je bereid bent wat verder te kijken dan de plaatselijke FRS.quote:Op woensdag 7 september 2005 08:19 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
In andere woorden: ze worden pas bekend als het commercieel aantrekkelijk is. Bij muziek pas ik daar voor; daar is nog nooit wat goeds van terechtgekomen.
Beschouw het anders als een top40 vol Talpa programma's: de hele topt40 staat er vol mee, niemand vind het echt leuk maar men kijkt toch omdat er niks anders voor handen is.
Commercie is de doodsteek voor muziek; het zorgt voor muzikale armoede omdat men zich dient te beperken tot deuntjes die makkelijk in het gehoor liggen. Anders geen radio voor ze. En geen radio betekent geen bekendheid; en geen bekendheid dus ook geen platencontract....
.....quote:Op woensdag 7 september 2005 11:07 schreef nikk het volgende:
Niks geen subsidie. Ga eens uit je hol en de stad verkennen ofzo. Genoeg podia waar onbekende bands optreden.
Dan trekt het kennelijk niet voldoende bezoekers / is het niet interessant genoeg om te sponsoren wat wil zeggen dat er geen behoefte is aan hetgeen daar gepresenteerd wordt. Marktwerking is imo verre van heilig, maar in dit geval werkt het prima. Dat tante mien loos wil gaan op d'r pamfluit of ome herman in de veronderstelling leeft dat zijn mondharmonicakunsten gewenst zijn wil niet zeggen dat daar maar weer een blik subsidie voor moet worden opengetrokken.quote:Op woensdag 7 september 2005 11:37 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
.....
En het probleem bij die podia is juist dat men niet genoeg omzet om te kunnen rondkomen. Vandaar dat die subsidie ook nodig is...
Vervang muzeik door Commercieel/Publieke omroepen en je hebt exact dezelfde discussie.quote:Op woensdag 7 september 2005 14:27 schreef Sickie het volgende:
[..]
Dan trekt het kennelijk niet voldoende bezoekers / is het niet interessant genoeg om te sponsoren wat wil zeggen dat er geen behoefte is aan hetgeen daar gepresenteerd wordt. Marktwerking is imo verre van heilig, maar in dit geval werkt het prima. Dat tante mien loos wil gaan op d'r pamfluit of ome herman in de veronderstelling leeft dat zijn mondharmonicakunsten gewenst zijn wil niet zeggen dat daar maar weer een blik subsidie voor moet worden opengetrokken.
Dus de SP denkt te weten dat het Nederlandse volk / consument een behoefte heeft die groep in kwestie niet kent. Dat is ontzettend wijs van de SP. Gaan we hierna ook kaaswinkels sponsoren om kaas te kunnen importeren uit Oesbekistan die ontzettend lekker is volgens ons terwijl de gemiddelde klant er nooit of te nimmer naar vraagt in de winkel?quote:Op woensdag 7 september 2005 15:02 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Vervang muzeik door Commercieel/Publieke omroepen en je hebt exact dezelfde discussie.
Behoefte aan iets is dan ook nog geen maatgever voor cultuur, veel cultuur is ook niet aan te kopen. Cultuur valt niet onder te brengen in de markt. Want waarom krijgt de ene kunstschilder wel subsidie en een andere weer juist niet? Op wat is dat gebaseerd? Niet alleen op verkoopbaarheid van hun 'producten', maar op veel meer factoren die ik niet allemaal op kan noemen.
Het punt is dat er duidelijk behoefte is aan een eigen popcultuur vol kwaliteit, maar de kennis/cultuurbehoefte is nu gewoon te klein (onbekend maakt onbemind) om 'groots' opgezet te kunnen worden. En daar hebben we nu juist die subsidie voor nodig.....
Men heeft behoefte aan 'kwaliteit', niet zozeer aan bandjes die men niet kent (alhoewel veel muziekliefhebber vaak behoefte aan vernieuwende dingen hebben maar dat terzijde...). En godzijdank kijkt de SP wat verder dan de marktwerking......daar kan Rick van de Ploeg (voormalig staatssecretaris die in mijn ogen weinig goeds gedaan heeft) van de PvdA nog een puntje aan zuigen.quote:Op woensdag 7 september 2005 15:17 schreef Sickie het volgende:
[..]
Dus de SP denkt te weten dat het Nederlandse volk / consument een behoefte heeft die groep in kwestie niet kent.
Beetje erg flauwe vergelijking.quote:Dat is ontzettend wijs van de SP. Gaan we hierna ook kaaswinkels sponsoren om kaas te kunnen importeren uit Oesbekistan die ontzettend lekker is volgens ons terwijl de gemiddelde klant er nooit of te nimmer naar vraagt in de winkel?
Ten eerste:quote:De reden dat die kunstschilders subsidie krijgen is omdat daar potjes voor zijn. Als een overheid een gebouw neerflatst dan moet daar voor een procent of 2 aan kliederwerk in door een kunstenaar of iemand die spuuglelijke dingen kan maken van metaal. Kortom, troep waar ze via marktplaats nog niet vanaf komen. Echte kunstenaars hebben daarentegen geen subsidie nodig.
Bandjes die hebben tegenwoordig, in de tijd dat moderne media ervoor hebben gezorgd dat de wereld kleiner is dan ooit, mogelijkheden genoeg om hun werk wereldkundig te maken en om ontdekt te worden. Daar zijn geen subsidieregelingen voor nodig.quote:Op woensdag 7 september 2005 15:53 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Men heeft behoefte aan 'kwaliteit', niet zozeer aan bandjes die men niet kent (alhoewel veel muziekliefhebber vaak behoefte aan vernieuwende dingen hebben maar dat terzijde...). En godzijdank kijkt de SP wat verder dan de marktwerking......daar kan Rick van de Ploeg (voormalig staatssecretaris die in mijn ogen weinig goeds gedaan heeft) van de PvdA nog een puntje aan zuigen.
[..]
Beetje erg flauwe vergelijking.
Hoe bepaal jij of er een behoefte is aan schilderijen van Rembrandt? Hoe bepaal jij of er behoefte is aan schilderijen van Jan Janszoon? Hoe bepaal jij of er behoefte is aan kunst? Door er een marktonderzoekje tegenaan te gooien? Zoiets valt veel te moeilijk te onderzoeken, in zulke gevallen moet je uitgaan van de meningen van 'experts'.
[..]
Ten eerste:
waarom dus kunstschilders wel en waarom popmuziek, dat toch door meer mensen gewaardeerd wordt dacht ik zo (om in jouw straatje te praten), geen subsidie?
en ten tweede:
wat is een echte kunstenaar? Als iets goed verkoopt hoeft het niet perse kunst te zijn....en andersom: als iets kunst is, hoeft het niet perse goed te verkopen....
Wat jij niet schijnt in te zien is dat niet alles wat NIET in de hitparade staat ongewenst is. Je komt aanzetten met rare termen als de panfluit van tante mien, omdat je schijnbaar denkt dat al het goede muzikale talent in Nederland allang is ontdekt en dat alles wat niet is ondekt per definitie prut is. Dat is nou net waar je plank misslaat.quote:Op woensdag 7 september 2005 14:27 schreef Sickie het volgende:
Dan trekt het kennelijk niet voldoende bezoekers / is het niet interessant genoeg om te sponsoren wat wil zeggen dat er geen behoefte is aan hetgeen daar gepresenteerd wordt. Marktwerking is imo verre van heilig, maar in dit geval werkt het prima. Dat tante mien loos wil gaan op d'r pamfluit of ome herman in de veronderstelling leeft dat zijn mondharmonicakunsten gewenst zijn wil niet zeggen dat daar maar weer een blik subsidie voor moet worden opengetrokken.
1: En hoe ga jij op internet bands ontdekken waarvan je de naam niet eens weet?quote:Op woensdag 7 september 2005 16:00 schreef Sickie het volgende:
1 ) Bandjes die hebben tegenwoordig, in de tijd dat moderne media ervoor hebben gezorgd dat de wereld kleiner is dan ooit, mogelijkheden genoeg om hun werk wereldkundig te maken en om ontdekt te worden. Daar zijn geen subsidieregelingen voor nodig.
2 ) Een kunstenaar kan prima uitvinden of er behoefte is aan zijn kunst doormiddel van bezoekersaantallen aan zijn exposities / musua en mensen die zijn stukken graag in de keet willen hebben. Heel makkelijk, heel meetbaar. Ik vind het nogal arrogant dat er maar door experts bepaald moet worden welke muziek er onder andere geluisterd / gekocht / gestimuleerd moet worden in ons land.
3 ) Een kunstenaar is iemand die kwaliteit kan leveren op creatief en kunstzinnig vlak en zich daarmee in zijn eigen onderhoud kan voorzien. Het is niet mijn taak als belastingbetaler om andermans kleiavonturen te financieren.
1. Moet ik op zoek gaan? Als een band gezien / gehoord wil worden dan zijn daar zonder subsidie mogelijkheden genoeg voor. Ik zou de bandjes die begonnen zijn door hun sjit op een site te gooien om vervolgens serieus aandacht te krijgen en meer de kost niet willen geven.quote:Op woensdag 7 september 2005 16:09 schreef dVTB het volgende:
[..]
1: En hoe ga jij op internet bands ontdekken waarvan je de naam niet eens weet?![]()
2: Je hebt schijnbaar niet in de gaten dat de platenbonzen en radio-deejays niet anders doen dan ons voorschrijven waar we naar moeten luisteren. En jij trapt er nog in ook, in plaats van al die onbelichte bands wat meer kansen te geven.
3: Een kunstenaar is iemand die kwaliteit kan leveren op creatief en kunstzinnig vlak. Punt. Iemand die in een coverbandje speelt en bruiloften afloopt is een 'kunstenaar' en de zanger van het rockbandje die af en toe voor een prikkie optreedt en geld toelegt op zijn hobby is dat niet?
Onzin. Er zijn zat podia waar onbekende bands kunnen optreden. Zelfs bij professionele commerciele feesten krijgen onbekende bands de mogelijkheid op te treden.quote:Op woensdag 7 september 2005 11:37 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
.....
En het probleem bij die podia is juist dat men niet genoeg omzet om te kunnen rondkomen. Vandaar dat die subsidie ook nodig is...
Idd, ze hebben niet voor niks voorprogramma's uitgevonden.quote:Op woensdag 7 september 2005 16:31 schreef nikk het volgende:
[..]
Onzin. Er zijn zat podia waar onbekende bands kunnen optreden. Zelfs bij professionele commerciele feesten krijgen onbekende bands de mogelijkheid op te treden.
En beetje meer aandacht voor het Nederlands levenslied kent geen kwaad. Het genre van Frans Bauer en Marianne Weber is uiterst populair (zie bijvoorbeeld de verkoopcijfers van cd's en het aantal kijkcijfers van de Tros Muziekspecials).quote:Op dinsdag 6 september 2005 14:26 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Dus jou smaak is Kane, Brace, Marco Borsate, Tiesto en Frans Bauer? Zielig voor je.
Ik geloof dat het levenslied nou net die stroming is die geen extra aandacht verdient: elke zanger(es) heeft geloof ik een real-life soap, je hebt miljarden specials op de Tros. En een overdosis aan piratenzenders...quote:Op woensdag 7 september 2005 16:58 schreef ThomasBerge het volgende:
[..]
En beetje meer aandacht voor het Nederlands levenslied kent geen kwaad. Het genre van Frans Bauer en Marianne Weber is uiterst populair (zie bijvoorbeeld de verkoopcijfers van cd's en het aantal kijkcijfers van de Tros Muziekspecials).
En toen wordt het op de landelijke radio, zowel commercieel als publieke radio, niet gedraaid. Daar mag, wat mij betreft wel wat geld voor worden vrijgemaakt.
Kennelijk weten die artiesten zich op tig manieren in de kijker te spelen.quote:Op woensdag 7 september 2005 17:03 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Ik geloof dat het levenslied nou net die stroming is die geen extra aandacht verdient: elke zanger(es) heeft geloof ik een real-life soap, je hebt miljarden specials op de Tros. En een overdosis aan piratenzenders...
Daar zeg je wat, piratenzenders. Maar wat doet de overheid nu? Die probeert al die zenders met de Actie Etherflits uit de lucht krijgen.quote:Op woensdag 7 september 2005 17:03 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Ik geloof dat het levenslied nou net die stroming is die geen extra aandacht verdient: elke zanger(es) heeft geloof ik een real-life soap, je hebt miljarden specials op de Tros. En een overdosis aan piratenzenders...
Als jij denkt dat dit bepaald wordt door de luisteraar ben je wel heel naief. Dit wordt eerder besloten door de platenmaatschappij met een flinke reclamecampagne.quote:Op woensdag 7 september 2005 16:18 schreef Sickie het volgende:
2. De platenbonzen en dj's spelen in op wat hot is en dat wordt bepaald door de luisteraar. Dat sommigen hier problemen hebben met de smaak van de gemiddelde Nederlander wil nog niet zeggen dat er maar weer een smak geld uitgegeven moet worden om bandjes aan aandacht te helpen die het op eigen kracht nooit zou lukken.
Jah, en wie bepaalt of er gekocht wordt of niet?quote:Op woensdag 7 september 2005 17:21 schreef Frank-NL het volgende:
[..]
Als jij denkt dat dit bepaald wordt door de luisteraar ben je wel heel naief. Dit wordt eerder besloten door de platenmaatschappij met een flinke reclamecampagne.
Je hebt wel erg veel vertrouwen in de eerlijke handelswijze van de platenindustrie, is het niet?quote:Op woensdag 7 september 2005 17:44 schreef Sickie het volgende:
[..]
Jah, en wie bepaalt of er gekocht wordt of niet?Juist, de platenindustrie is op dat punt niks anders dan welke andere sector ook, men speelt in op de wensen van de afnemer om een zo hoog mogelijk rendement te realiseren.
Ik heb er vertrouwen in dat de platenindustrie die zaken in de schappen legt die de consument wil afnemen en wat diezelfde industrie dus het grootste rendement oplevert. Ik heb dus inderdaad vertrouwen in het winstbejag van de platenindustrie. Moet ik me volgens jou zorgen gaan maken dat die jongens geen geld meer willen verdienen ofzow? Dat is zo ongeveer eenzelfde redenatie als een supermarkteigenaar die bang is dat zijn personeel eigen geld in de kas stopt en dat er aan het eind van de dag een kasoverschot is.quote:Op woensdag 7 september 2005 17:48 schreef Frank-NL het volgende:
[..]
Je hebt wel erg veel vertrouwen in de eerlijke handelswijze van de platenindustrie, is het niet?
1. Hoe kom jij ooit te weten dat de Geweldig band WijZijnGoed op www.wijzijngoed.com hun muziek onder de aandacht probeert te brengen? Dat doe jij door lukraak maar website adressen in te tikken ofzo? Ook hun muziek moet bij ons onder de aandacht gebracht worden, wat op verschillendfe manieren kan: bandavondjes in de jongerensoos, extra aandacht voor talent op de radio (nee dat is er nu nog niet), extra aandacht desnoods op tv (Nederland 3, TMF, MTV, etc.), toertochten door Nederland sponsoren, etc. Daar is die subsidie voor ndoig.quote:Op woensdag 7 september 2005 16:18 schreef Sickie het volgende:
[..]
1. Moet ik op zoek gaan? Als een band gezien / gehoord wil worden dan zijn daar zonder subsidie mogelijkheden genoeg voor. Ik zou de bandjes die begonnen zijn door hun sjit op een site te gooien om vervolgens serieus aandacht te krijgen en meer de kost niet willen geven.
2. De platenbonzen en dj's spelen in op wat hot is en dat wordt bepaald door de luisteraar. Dat sommigen hier problemen hebben met de smaak van de gemiddelde Nederlander wil nog niet zeggen dat er maar weer een smak geld uitgegeven moet worden om bandjes aan aandacht te helpen die het op eigen kracht nooit zou lukken.
3. Wat ik daarmee wou zeggen is dat ik me niet geroepen voel om als belastingbetaler op te draaien voor iemand die een bepaald vak uitoefent en daarmee niet in eigen levensonderhoud kan voorzien. Als ik hier in de stad iemand ken die ontzettend goed kan koken, maar er is totaal geen vraag naar een nieuw restaurant, moeten we die dan ook maar even gesubsidieerd een toko onder de kont schuiven?
Misschien moeten we maar eens af van de instelling dat kunstenaars en dergelijke een status aparte hebben en niet per se te hoeven voorzien in hun eigen inkomsten. En kom niet aankakken met het teloorgaan van de Nederlandse cultuur want de cultuur is een afspiegeling van de culturele wensen van de bevolking en als je die te pover vindt dan kun je beter verkassen naar een land waar kunst etc. wel naar je smaak is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |