Nee nog niet echt omdat ik eerst Ondergang van Jared Diamond uit wil lezen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 19:47 schreef Johan_de_With het volgende:
Zeg MaartenX, schiet het al een beetje op met Gibbon?
quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 20:05 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Je bent in de war met pu_ke.
Waarom ben je zo'n fan van die autobahn. Het vergt dubbel zoveel onderhoud dan dat van de Amerikaanse. Lees: belastinggeld.quote:
Maar je mag er met je dikke bak hard rijden. Compensatiegedrag heet dat.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 20:14 schreef pberends het volgende:
[..]
Waarom ben je zo'n fan van die autobahn. Het vergt dubbel zoveel onderhoud dan dat van de Amerikaanse. Lees: belastinggeld.
Je kapitalistische frustraties botvieren op das Autobahn.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 20:15 schreef du_ke het volgende:
[..]
Maar je mag er met je dikke bak hard rijden. Compensatiegedrag heet dat.
Nu wel meer dan 20 jaar geleden maar ze gaan ook niet heel snel dus de rolweerstand zal wel groter zijn dan de luchtweerstand.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 20:15 schreef pberends het volgende:
Valt me op dat die trams bijna nooit gestroomlijnd zijn... zou wel niet echt goed voor het milieu zijn?
Ja, en het trieste is nog dat op het eerste helemaal niets vernieuwends is bedachtquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 20:18 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nu wel meer dan 20 jaar geleden maar ze gaan ook niet heel snel dus de rolweerstand zal wel groter zijn dan de luchtweerstand.
Ik denk dat de samenleving dan 80% veiliger wordt, omdat de politie er veel gehaaider in is om autochtone criminelen op te pakken. Die spreken immers dezelfde taal als de politie. Het werk van de AIVD zou opeens ook een stuk makkelijker worden.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 20:25 schreef sizzler het volgende:
60% van de gedetineerde is allochtoon.
Stel je voor dat je alle allochtonen in Nederland het land uitflikkert. hypothetisch Zou Nederland dan ook 60% veiliger zijn? Hebben we dan 60% minder politie nodig? Of heeft elke samenleving een architectonische structuur en worden die rollen opgevuld door Nederlanders?
Omdat ik een liefhebber ben van autorijden en het lekker vind om snel te rijdenquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 20:14 schreef pberends het volgende:
Waarom ben je zo'n fan van die autobahn. Het vergt dubbel zoveel onderhoud dan dat van de Amerikaanse. Lees: belastinggeld.
Ja de magneetzweefbaanquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 20:20 schreef pberends het volgende:
[..]
Ja, en het trieste is nog dat op het eerste helemaal niets vernieuwends is bedacht.
Het is voor mannen dus is het een mannelijk woordquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 20:17 schreef pberends het volgende:
Je kapitalistische frustraties botvieren op das der Autobahn.
Nou, aangezien de Zeevolkeren niet bepaald veel verworvenheden aan de Egyptenaren leerden en ''Hyskos'' waarschijnlijk ''ruiters'' betekent, denk ik dat jij oliedomme vragen stelt.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 20:40 schreef Monidique het volgende:
Hyksos, is dat dat Zeevolk?
"Domme vragen bestaan niet",quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 20:49 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Nou, aangezien de Zeevolkeren niet bepaald veel verworvenheden aan de Egyptenaren leerden en ''Hyskos'' waarschijnlijk ''ruiters'' betekent, denk ik dat jij oliedomme vragen stelt.
quote:
Mijn felicitaties, Domi-nique-nique-nique.quote:Er bestaan geen domme vragen enkel domme mensen
quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 20:48 schreef du_ke het volgende:
Ja vrijheid voor dat kind achterin die auto die de rest van z'n leven een lectrische rolstoel heeft.
Van Singor en Naerebout?quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 21:01 schreef Monidique het volgende:
Ik heb wel een studieboek over de Oudheid, uiteraard, maar dat gaat toch meer over Rome en Griekenland na de Dark Ages.
Grieken en Romeinen in de context van de wereldgeschiedenis.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 21:10 schreef Monidique het volgende:
[..]
Hm, ik kan het boek eventjes niet vinden, maar ja, dat is 'm wel, geloof ik..
Ja, ik weet het...quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 21:12 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Grieken en Romeinen in de context van de wereldgeschiedenis.
Ik moest er eerlijk gezegd wel om lachen. Het lijkt een automatisme geworden.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 20:50 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ach wat, jij bent gewoon onzeker.
Nee eikel, ''ondanks dat'' is nooit correct.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 21:15 schreef Monidique het volgende:
Ondanks dat het naar mijn mening betrekkelijk weinig aandacht schenkt aan de wereldgeschiedenis van voor 750 voor Christus , vind ik het toch een prettig leesbaar boek. Maar deze zin zou ik net zo goed kunnen vervangen door "ondanks dat ik mijn haar niet gekamd heb, zendt Talpa vanavond toch weer uit"...
Waarom niet?quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 21:24 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Nee eikel, ''ondanks dat'' is nooit correct.
Maar niet helemaal...quote:
Mij werd vroeger op school echter ook geleerd dat het fout is.quote:Ondanks dat is zeker niet fout, maar het is wel wat spreektaliger dan hoewel. In geschreven teksten kan beter voor hoewel worden gekozen.
Hoewel is een voegwoord — een woord dat zinsdelen met elkaar verbindt. Ondanks is een voorzetsel, net als bijvoorbeeld bij, in, naar, met, tegen of dankzij. Voorzetsels zijn niet zomaar als voegwoord te gebruiken: 'Ondanks iedereen te laat was, ging de bijeenkomst toch door' is geen goede zin. Om ondanks toch als voegwoord te kunnen gebruiken, moeten we het aanvullen met het woordje dat. Daarmee wordt het dan een zogenoemde voegwoordelijke uitdrukking, met de betekenis en functie van hoewel.
Ondanks dat is geen nieuwe constructie. Het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) geeft verschillende citaten waarin deze constructie voorkomt:
* "Ondanks dat Thor bij wijle bliksemde, liet het geheel mij zoo koud, als het sneeuwveld, waarop Nanna om haren geliefde jammerde"
(Potgieter (1808-1875))
* "Ondanks dat het met de wetten der beleefdheid streed, gaf de bewondering zich luide lucht, toen de trio zijn einde bereikte"
(idem)
* "Dat ... de suikeropbrengsten grooter waren ondanks dat de gewichtsopbrengsten der bieten op serradella en lupinen een geringe afname vertoonden"
(Uit: Verslagen van Landbouwkundige Onderzoekingen der Rijkslandbouwproefstations, begin twintigste eeuw)
* "Het komt ... voor dat, bij hevigen wind, een molen "door de vang loopt" d.w.z. dat de wieken gaan draaien ondanks, dat de vang is opgelegd"
(Visser en Pieterse in Hollandsch Molenboek, 1941)
* "Ondanks dat de Nieuwe Tijd is gekomen, wist hij zich hoog te houden in de wild-bruisende branding"
(in Het Masker (tijdschrift voor toneel en opera), 1921)
Ook de redactie van het WNT gebruikt de constructie ondanks dat enkele malen in haar omschrijvingen, zoals bij het lemma weerwil: "(...) ook in de verbinding in we(d)erwil dat, die als voegwoord fungeert, met als betekenis: ondanks dat, niettegenstaande dat; ofschoon."
Minder belasting is toch ook meer vrijheid. De autobahn neemt dus een stukje vrijheid weg.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 20:45 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Omdat ik een liefhebber ben van autorijden en het lekker vind om snel te rijden
Het geeft een onbeschrijfelijk gevoel![]()
Bovendien zie ik het als stukje vrijheid. En vrijheid staat bij mij hoog in het vaandel.
Hmm automobilisten betalen ook in Duitsland veel geld.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 21:49 schreef pberends het volgende:
Minder belasting is toch ook meer vrijheid. De autobahn neemt dus een stukje vrijheid weg.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |