Zweden, 3% groei... 0% overheidstekort... 10% handelsoverschot... +13%. Maar deze simpele berekening geldt alleen maar voor negatieve belances, aangezien de groei kan komen door een overschot in de balans.quote:
Volgens mij heb je in Zweden voornamelijk stofwegen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 16:14 schreef Monidique het volgende:
Als proleten kennelijk totaal niet belangrijk zijn voor de economie van een land, dan " the ability to deal with the wide array of documents needed for everyday life in the industrialized world, such as tables, schedules, job applications, graphics, charts, and maps" toch zeker wel?
[..]
[ http://www.unicef.org/pon96/inlitera.htm ].
Drie keer raden wat de tweede link daar is:quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
buitenlanders kopen in jouw land? Dat houdt dan toch in dat je er netto qua spullen op vooruit gaat? Lijkt me an sich niks ergs aan...quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 16:07 schreef pberends het volgende:
[..]
4,4% groei... right. Haal daar eerst maar 5% handelstekort af plus 4% overheidstekort = 4% krimp.
Wel als dat allemaal IKEA-troep uit Zweden is.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 16:24 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
buitenlanders kopen in jouw land? Dat houdt dan toch in dat je er netto qua spullen op vooruit gaat? Lijkt me an sich niks ergs aan...![]()
Edit: Daar stond net nog wat anders?quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 16:24 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
buitenlanders kopen in jouw land? Dat houdt dan toch in dat je er netto qua spullen op vooruit gaat? Lijkt me an sich niks ergs aan...![]()
quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 16:23 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Drie keer raden wat de tweede link daar is:Shit.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We zijn weer quitte![]()
Ook @Pool: Er ging blijkbaar wat mis, dus nog maar een keertje.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 16:26 schreef Murray het volgende:
[..]
Edit: Daar stond net nog wat anders?
Behalve als het IKEA-spullen zijn dus.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 16:34 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Ook @Pool: Er ging blijkbaar wat mis, dus nog maar een keertje.
Een handelstekort houdt toch in dat jij meer koopt van anderen dan anderen van jou? Wat heb jij als persoon er op tegen dat jij spullen bij iemand kan kopen (import) zonder dat jij daarvoor evenveel hoeft te verkopen(export)? An sich lijkt me dat lang niet gek
Je bedoelt dus dat er op die manier een bubble gecreerd wordt?quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 16:44 schreef Pool het volgende:
[..]
Behalve als het IKEA-spullen zijn dus.
Maar nee, dat is ook niet gek. De VS houdt het zo al jarenlang vol, omdat het buitenland steeds meer geld investeert in de VS dan de VS in het buitenland. Zo komen ze aan het geld voor de import zonder dat de dollar teveel instort. Verdwijnt echter het gunstige investeringsklimaat, dan kan de VS niet zo door blijven gaan zonder dat de dollar volledig instort.
http://www.amerika.nl/ele(...)000/issues/trade.htmquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 16:51 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Je bedoelt dus dat er op die manier een bubble gecreerd wordt?
En dan nu het winnende punt voor Zweden:quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 16:54 schreef thabit het volgende:
Vooralsnog staat Zweden ruim voor.
Ik denk niet echt een bubble in de zin van dat er nu al iets mis is. Wel moet de VS continu blijven zorgen dat de investeerders blijven. Het is dus de vraag of ze het vol zullen blijven houden, maar dat lukt ze al wel decennia lang.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 16:51 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Je bedoelt dus dat er op die manier een bubble gecreerd wordt?
Een handelstekort hebben met een bepaald land hoeft niet erg te zijn. Maar met de rest van het buitenland wel.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 16:34 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Ook @Pool: Er ging blijkbaar wat mis, dus nog maar een keertje.
Een handelstekort houdt toch in dat jij meer koopt van anderen dan anderen van jou? Wat heb jij als persoon er op tegen dat jij spullen bij iemand kan kopen (import) zonder dat jij daarvoor evenveel hoeft te verkopen(export)? An sich lijkt me dat lang niet gek
De vraag was dus wat er mis aan is. Je logica snap ik niet, want je hebt dan een instroom van kapitaal en dat lijkt me absoluut niet negatief.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 17:04 schreef pberends het volgende:
[..]
Een handelstekort hebben met een bepaald land hoeft niet erg te zijn. Maar met de rest van het buitenland wel.
Het is dan ook niet per definitie slecht, net zo als een overschot niet altijd positief is (kijk maar naar Japan).quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 17:11 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
De vraag was dus wat er mis aan is. Je logica snap ik niet, want je hebt dan een instroom van kapitaal en dat lijkt me absoluut niet negatief.
Beetje simplistisch om te stellen dat welvaart aan materialistische zaken af te lezen isquote:Levensverwachting
- Zweden: 80.4 years
- V.S.: 77.71 years
Literacy - Total population
1. Sweden 99%
2. United States 97%
Kindersterfte:
- Zweden: 2.77 deaths/1,000 live births
- V.S.: 6.5 deaths/1,000 live births
Kans dat je de 60 niet haalt:
Zweden: 7,3 procent
USA: 12,6 procent
Poverty index:
Zweden: positie op de ranglijst: 1 (waarde: 6,5 procent)
USA: positie op de ranglijst: 17 (waarde: 15,8 procent)
Je kan natuurlijk niet eindeloos kapitaal laten instromen. Je moet ergens het geld vandaan halen om dat kapitaal te importeren.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 17:11 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
De vraag was dus wat er mis aan is. Je logica snap ik niet, want je hebt dan een instroom van kapitaal en dat lijkt me absoluut niet negatief.
Dat is nog maar de vraag.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 17:22 schreef Sidekick het volgende:
Daarnaast is het ook een stuk werkgelegenheid dat je misloopt.
quote:If a rising trade deficit is responsible for "shipping jobs overseas", how do the critics of trade explain the fact that unemployment rises when the trade deficit shrinks and falls when it expands? The year 2004 fits the pattern comfortably. America's current account deficit expanded by about 0.6 per cent of GDP last year, while economic performance was also moderate to robust. Real GDP grew at an annual rate of 4 per cent and manufacturing output by 5 per cent, while the unemployment rate fell by 0.3 percentage points. In 2004, as in previous years, a rising current account deficit may have been bad news to headline writers, but it accompanied good news for the US economy, its factories and workers.
Those who seek the Holy Grail of a trade surplus should be careful what they wish for. Germany last year racked up a global surplus of almost Dollars 200bn. Not entirely coincidentally, its unemployment rate reached 11.4 per cent in December and the number of unemployed reached a post-unification high of 5m people. The last time America's jobless rate was that high was 1982 - when its own current account deficit was a measly Dollars 5bn.
Bron
we hebben hier dan ook te maken met gemiddelde. Het gooi middelt tegen delfzijl. In de usa middelt manhatten tegen utahquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 15:41 schreef Pool het volgende:
[..]
Het zegt pas iets, wanneer je twee plaatsen in dezelfde stad of omgeving vergelijkt. Kijk alleen al naar het prijsverschil tussen een huis in het Gooi of een even groot huis nabij Delfzijl. Je betaalt niet zozeer voor ruimte, maar veel meer voor de locatie. Een Amerikaan heeft liever een appartementje in Manhattan dan drie grote woonwagens op een trailerpark in Utah.
[..]
punt is dat dat in alle westerse landen wel snor zit. Zeker in de USA:quote:Ik denk niet dat je met een lijstje van die apparaten échte armoede kunt meten. Dan moet je niet kijken naar luxegoederen, maar naar kwaliteit en kwantiteit van voedsel, onderdak, gezondheidszorg, (an)alfabetisme en levensverwachting.
vergelijk de usa eens met de EU. Zijn er qua bevolkingsdistributie en afstanden tussen grote steden (london, munchen milaan parijs) echt zulke grote verschillen met de usaquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 15:41 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Wat een onzin. Vergelijk het verschil qua infrastructuur en gebruik van het openbaar vervoer in Europa en de VS eens. Een wereld van verschil...
Vergelijk de te overbruggen afstanden eens. De afstanden tussen steden in Europa zijn peanuts vergeleken met die in de VS....
that's gonna make the differencequote:Daarnaast in de VS mag je op je 16e al autorijden, in Zweden pas op je 18e. Dat is (afhankelijk van de leeftijdsopbouw in je land) toch al weer een paar procent meer potentiele autorijders en autobezitters......
een fiets is in de economische theorie toch echt een inferieur goed aan een auto .quote:Daarnaast: hoeveel Nederlanders en Zweden maken gretig gebruik van hun fiets.....en hoeveel Amerikanen....op Lance Armstrong na.....
slecht onderbouwtquote:Kortom: autobezit is een bullshit vergelijking qua welvaart en rijkdom
hier toch ookquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 15:45 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Het is algemeen bekend dat het geld en de handel in de VS komt uit de gebieden langs de west en oost kust. Niet geheel toevallig zijn dat ook de meest verstedelijkte en dichtsbevolkte gebieden........
dat is nou net het hele punt waar we op aan het aansturen zijn fijn dat je zo vooortreffelijk meewerkt. Hier rij je auto voor de cultuursubsidies, de asielzoekers, de boeren en de hongernegers in afrika.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 15:46 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Daarnaast: wat kost benzine hier en wat kost het in de VS?
in de EU niet wilde je zeggenquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 15:56 schreef namek31 het volgende:
[..]
nee hoor, het begrotingstekort loopt gewoon elk jaar verder op
je moet eens de hele EU er bij pakken.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 16:06 schreef MrX1982 het volgende:
VS:
GDP - real growth rate:
Definition Field Listing Rank Order
4.4% (2004 est.)
Zweden:
GDP - real growth rate:
Definition Field Listing Rank Order
3.6% (2004 est.)
quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 19:23 schreef McCarthy het volgende:
[..]
vergelijk de usa eens met de EU. Zijn er qua bevolkingsdistributie en afstanden tussen grote steden (london, munchen milaan parijs) echt zulke grote verschillen met de usa
Dan ontkracht je nu toch helemaal zelf je eigen punt wat betreft leefruimte en welvaart, bolleboosquote:
Op een gelijkmatige leeftijds opbouw zou dat 2% schelen, toch een significant verschil. En dan wil ik best nog even het verschil in leeftijdsopbouw opzoeken tussen de EU en Zweden, ik denk dat het getal dan nog meer in mijn voordeel uit zal slaan.quote:
Het gaat niet inferieur of niet, het gaat om alternatieven voor de aanschaf van een auto. Oftewel hoe groot is de kans dat men een auto aanschaft als iemands begroting dat toelaat.quote:een fiets is in de economische theorie toch echt een inferieur goed aan een auto .
Waarom, omdat jij mijn punten niet niet kunt weerleggen? Dan moet ik stoppen met discusieren?quote:En ga dat nou niet tot op het detail lopen uitdiscusieren. Zo kom je nergens.
quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 19:27 schreef McCarthy het volgende:
[..]
dat is nou net het hele punt waar we op aan het aansturen zijn fijn dat je zo vooortreffelijk meewerkt. Hier rij je auto voor de cultuursubsidies, de asielzoekers, de boeren en de hongernegers in afrika.
Resultaat: (relatieve) armoede
wat boeit dat in godsnaam. En over tekorten gesproken. Die hebben we in de EU OOK.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 16:07 schreef pberends het volgende:
[..]
4,4% groei... right. Haal daar eerst maar 5% handelstekort af plus 4% overheidstekort = 4% krimp.
Net mijn reactie bij de OP, ciafactbook, vette objectieve bronquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 15:27 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Heb je ook een iets minder dubieuze bron ? CBS of Amerikaans equivalent ?
even om het met cijfertejs wat duidelijker te makenquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 19:41 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
[afbeelding]
En dan even d'r bij bedenken waar de grote steden in de VS liggen en waar ze in de EU liggen. Lijkt me vrij duidelijk dat het een enorm verschil is
Nou zeg, wees blij dat er nog mensen zijn die met je willen discussiėren. Heel de tijd op je kop krijgen van een mannetje dat niet weet wanneer een d of een t te schrijven maar wel pretendeert een economisch genie te zijn, is echt wel heldhaftig.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 19:23 schreef McCarthy het volgende:
[..]
vergelijk de usa eens met de EU. Zijn er qua bevolkingsdistributie en afstanden tussen grote steden (london, munchen milaan parijs) echt zulke grote verschillen met de usa
[..]
that's gonna make the difference
[..]
een fiets is in de economische theorie toch echt een inferieur goed aan een auto .
En ga dat nou niet tot op het detail lopen uitdiscusieren. Zo kom je nergens.
[..]
slecht onderbouwt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |