abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32079748
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 08:38 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Twee gaan over 1991 ( ) en die andere maakt melding van maar liefst één 155mm white phosphorus round with detonation cord.

De Amerikanen hebben chemische rommel op mannen, vrouwen en kinderen gegooid. Dat valt niet te vergoedelijken CeeJee.
Het was even zoeken met al die identieke berichten over die duivelse yanken en hun genocide in Fallujah:

http://www.globalsecurity(...)eport_vol3_cw-04.htm
quote:
# The Qubaysah White Phosphorus Production Facilitywould have provided Iraq with the capability to convert phosphate rock into a potential nerve agent precursor. However, according to reporting the facility was never fully completed, and no equipment was installed, according to ISG analysis and a military reconnaissance mission.
# Hutin Munitions Production and Storage Facility: ISG discovered numerous barrels (over 3,000 gallons) of white phosphorus and munitions assembly lines, which we judge were intended for the production of white phosphorus illumination rounds. This white phosphorus, probably imported and declared by Iraq in 2002, could have been used to produce some nerve agent precursors on a laboratory scale.
http://www.msnbc.msn.com/id/6323933/
quote:
Maj. Austin Pearson, speaking at a news conference at the Pentagon, said his team removed 250 tons of TNT, plastic explosives, detonation cords and white phosphorus rounds on April 13, 2003, 10 days after U.S. forces first reached the Al-Qaqaa site.
En is nu opeens de discussie "Saddam had geen WMD" voorbij en overgegaan in "Saddam had WMD maar gebruikte ze al een tijdje niet" ?
  † In Memoriam † dinsdag 8 november 2005 @ 09:16:16 #277
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_32080114
Als jij om een of andere bizarre en onbegrijpelijke reden meent dat je deze misdaad moet vergoedelijken of relativeren ga je je gang maar, ik ga er niet in mee. Nu nog met 'Saddam' aankomen terwijl het toch echt Amerikaanse toestellen waren die deze wapens op Amerikaans bevel hebben ingezet is krankzinnig.
pi_32084328
Dat fosfor is niet illegaal. Het is alleen illegaal als het gebruikt wordt tegen mensen.
  woensdag 9 november 2005 @ 13:32:06 #279
111206 achtbaan
There ain't no mountain h
pi_32115787
There ain't no mountain high enough
Ain't no valley low enough
Ain't no river wide enough
To keep me from getting to you
  woensdag 9 november 2005 @ 13:58:39 #280
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_32116555
foking triest om te zien die beelden

Irak = Vietnam 2
pi_32132151
Yep... erg nasty inderdaad. Je doet er alleen zo weinig aan. Hoop dat de verantwoordelijken goed zullen bloeden voor deze daden.
Blaat het niet, dan schaapt het niet!
pi_32136201
quote:
"WP [i.e., white phosphorus rounds] proved to be an effective and versatile munition. We used it for screening missions at two breeches and, later in the fight, as a potent psychological weapon against the insurgents in trench lines and spider holes when we could not get effects on them with HE. We fired 'shake and bake' missions at the insurgents, using WP to flush them out and HE to take them out."
[ bron ]
quote:
What the article does not say, however, is that there is no way you can use white phosphorus like that without forming a deadly chemical cloud that kills everything within a tenth of a mile in all directions from where it hits. Obviously, the effect of such deadly clouds weren't just psychological in nature.
[ bron ]
quote:
Bogert is a mortar team leader who directed his men to fire round after round of high explosives and white phosphorus charges into the city Friday and Saturday, never knowing what the targets were or what damage the resulting explosions caused.

(...)

The boom kicked dust around the pit as they ran through the drill again and again, sending a mixture of burning white phosphorus and high explosives they call "shake 'n' bake" into a cluster of buildings where insurgents have been spotted all week.

They say they have never seen what they've hit, nor did they talk about it as they dusted off their breakfast and continued their hilarious routine of personal insults and name-calling.
[ bron ]
  Moderator donderdag 10 november 2005 @ 01:45:27 #283
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32137206
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 12:10 schreef Monidique het volgende:
Dat fosfor is niet illegaal. Het is alleen illegaal als het gebruikt wordt tegen mensen.
tegen mensen ... het is illegaal tegen burgers, zodra je 'de vijand' niet meer als mensen ziet is het einde zoek denk ik. volgens mij heeft Nederland een verdrag om die wapens niet meer te gebruiken getekend maar we hebben er zelf ook flink mee in de rondte gesmeten in onze tijd.
De VS heeft dit verdrag (Irak ook niet?) afaik niet ondertekend dus is het niet echt verbazingwekend dat ze ingezet worden

probleem hier is dat de badguys zich verschuilen in verstedelijkte gebieden waar dus per definitie veel burgers rondhangen, daar zullen hoe dan ook slachtoffers vallen of je nu fosforgranaten of ouderwetse kogels gebruikt.

imo een storm in een glas water tenzij er bewijs is dat de wapens specifiek zijn gebruikt om doden te maken (burger of vijand) maar in dat geval heb je zowieso een probleem ook als je de burgers met de blote vuisten doodslaat
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  † In Memoriam † donderdag 10 november 2005 @ 04:15:12 #284
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_32138517
quote:
Op donderdag 10 november 2005 01:45 schreef sp3c het volgende:

De VS heeft dit verdrag (Irak ook niet?) afaik niet ondertekend dus is het niet echt verbazingwekend dat ze ingezet worden
The Geneva Convention Protocol

Signed at Geneva 12 August 1949

Article 51 Protection of the civilian population

4. Indiscriminant attacks are prohibited.

Indiscriminate attacks are (c) those which employ a method or means of combat the effects of which cannot be limited as required by this Protocol; and consequently, in each such case, are of a nature to strike military objectives and civilians or civilian objects without distinction.

Een ander artikel verbiedt bovendien dit soort zware wapens in te zetten in gebieden waar het onderscheid tussen het militaire doel en de burgers niet duidelijk is. Een derde artikel verbiedt dit soort wapen in te zetten in stedelijke gebieden.
quote:
imo een storm in een glas water
pi_32140296
quote:
Op donderdag 10 november 2005 01:45 schreef sp3c het volgende:

[..]

probleem hier is dat de badguys zich verschuilen in verstedelijkte gebieden waar dus per definitie veel burgers rondhangen, daar zullen hoe dan ook slachtoffers vallen of je nu fosforgranaten of ouderwetse kogels gebruikt.

imo een storm in een glas water tenzij er bewijs is dat de wapens specifiek zijn gebruikt om doden te maken (burger of vijand) maar in dat geval heb je zowieso een probleem ook als je de burgers met de blote vuisten doodslaat
Hmm.. heb je die heli niet zien 'sproeien' ? Ik wil niet weten wat de resultaten van die actie waren toen ze de volgende ochtend het stadje introkken. Is gewoon pure verdelging
  Moderator donderdag 10 november 2005 @ 10:07:51 #286
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32140833
quote:
Op donderdag 10 november 2005 04:15 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

The Geneva Convention Protocol

Signed at Geneva 12 August 1949

Article 51 Protection of the civilian population

4. Indiscriminant attacks are prohibited.

Indiscriminate attacks are (c) those which employ a method or means of combat the effects of which cannot be limited as required by this Protocol; and consequently, in each such case, are of a nature to strike military objectives and civilians or civilian objects without distinction.
daarom zeg ik dat ze het niet moeten smijten om het smijten maar om militaire doelen te bereiken dan is het dus niet indiscriminant
quote:
Een ander artikel verbiedt bovendien dit soort zware wapens in te zetten in gebieden waar het onderscheid tussen het militaire doel en de burgers niet duidelijk is. Een derde artikel verbiedt dit soort wapen in te zetten in stedelijke gebieden.
de conventie verbied ook gevechten van deze intensiteit in verstedelijkt gebied, wat hadden ze dan moeten doen, die figuren in die steden laten zitten?
quote:
[..]

zolang de Amerikanen het verbruik ervan niet verbieden kan ik er niet warm of koud van worden ... ja het eindresultaat is niet zo mooi maar hoeveel denk je dat er overblijft als je er met 120mm HE granaten op gaat schieten want dat is het alternatief.

het is naief om te denken dat er bij een grootsachalige tankaanval op een stad geen burgerdoden vallen en dat iedereen netjes omvalt zonder gaten
pi_32142931
quote:
Prosecutors and judges say they will press ahead with the trial of former Iraqi dictator Saddam Hussein and seven co-defendants -- using appointed lawyers, if necessary -- despite a boycott threat from defense lawyers after a second of their colleagues was killed yesterday.
Iraqi government sources told The Washington Times they were determined that the trial resume as scheduled Nov. 28, thinking that a firm hand with the former dictator will benefit the Shi'ite parties in Dec. 15 parliamentary elections.
[ bron ]

Dat is zoiets als een voetbalploeg die zegt door te gaan met de wedstrijd, terwijl de tegenpartij in elkaar geslagen wordt door het publiek.
quote:
Richard Goldstone, the first prosecutor at the UN war crimes tribunal in the former Yugoslavia and an internationally prominent jurist said: "I don't understand how you can have a fair trial in this atmosphere of insecurity, with bombs going off."
[ bron ]

Correct. Dit "proces" is om te lachen, of om te huilen eerder. Het kan alleen legitiem zijn als het in het buitenland wordt gehouden, gezien de omstandigheden in Irak.
  donderdag 10 november 2005 @ 12:53:56 #288
70154 klez
100 million+ death and countin
pi_32145210
Ongelofelijk dat die "rebellen" opzettelijk vrouwen en kinderen het slachtoffer laten worden van hun opstand waar geen Iraki op zit te wachten, door zich te verschansen temidden van zoveel mogelijk burgers.
"They have invented a myth that Jews were massacred "
Ahmadinejad, leader of Iran
pi_32146025
quote:
Op donderdag 10 november 2005 12:53 schreef klez het volgende:
Ongelofelijk dat die "rebellen" opzettelijk vrouwen en kinderen het slachtoffer laten worden van hun opstand waar geen Iraki op zit te wachten, door zich te verschansen temidden van zoveel mogelijk burgers.
Ook weer waar inderdaad. Oorlog is gewoon smerig.
pi_32146791
quote:
Op donderdag 10 november 2005 09:41 schreef jagermeister1 het volgende:

[..]

Hmm.. heb je die heli niet zien 'sproeien' ? Ik wil niet weten wat de resultaten van die actie waren toen ze de volgende ochtend het stadje introkken. Is gewoon pure verdelging
Het was geen heli, maar dit:

http://www.globalsecurity(...)/munitions/smoke.htm
  † In Memoriam † zaterdag 12 november 2005 @ 02:53:03 #291
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_32197597
quote:
Op donderdag 10 november 2005 10:07 schreef sp3c het volgende:

[..]

daarom zeg ik dat ze het niet moeten smijten om het smijten maar om militaire doelen te bereiken dan is het dus niet indiscriminant
Indiscrminant betekent "zonder onderscheid" - daarom zijn deze wapens verboden.

Een afgevuurde kogel doodt alleen de persoon waarop hij is afgevuurt. Degene die vuurt maakt het onderscheid (als het goed is) tussen militair en burger.

Een wolk gifgas doodt iedereen die ermee in contact komt. Er is geen controle meer over wie gedood wordt, burger of militair. Een 'indiscriminant weapon', zonder onderscheid.

Witte fosfor is om die reden een indiscriminant weapon en dus verboden. Al helemaal als het in een stedelijk gebied wordt gebruikt waar burgers, vrouwen en kinderen, in verblijven.
quote:
de conventie verbied ook gevechten van deze intensiteit in verstedelijkt gebied, wat hadden ze dan moeten doen, die figuren in die steden laten zitten?
Deze wapens inzetten was verboden
quote:
zolang de Amerikanen het verbruik ervan niet verbieden kan ik er niet warm of koud van worden ...
Het is verboden volgens de vierde Geneefse conventie. Een oorlogsmisdaad dus.
quote:
ja het eindresultaat is niet zo mooi maar hoeveel denk je dat er overblijft als je er met 120mm HE granaten op gaat schieten want dat is het alternatief.

het is naief om te denken dat er bij een grootsachalige tankaanval op een stad geen burgerdoden vallen en dat iedereen netjes omvalt zonder gaten
Vergoedelijken, rationaliseren, schijn-argumenteren.

De Amerikanen hebben chemische wapens ingezet, punt. Hetzelfde waar Saddam voor berecht wordt.
  Moderator zaterdag 12 november 2005 @ 11:02:44 #292
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32199892
quote:
Op zaterdag 12 november 2005 02:53 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Indiscrminant betekent "zonder onderscheid" - daarom zijn deze wapens verboden.

Een afgevuurde kogel doodt alleen de persoon waarop hij is afgevuurt. Degene die vuurt maakt het onderscheid (als het goed is) tussen militair en burger.

Een wolk gifgas doodt iedereen die ermee in contact komt. Er is geen controle meer over wie gedood wordt, burger of militair. Een 'indiscriminant weapon', zonder onderscheid.

Witte fosfor is om die reden een indiscriminant weapon en dus verboden. Al helemaal als het in een stedelijk gebied wordt gebruikt waar burgers, vrouwen en kinderen, in verblijven.
ga mij nou niet vertellen hoe alles werkt

fosfor wordt niet als een 'wolk gifgas' uit de ramen van de helikopters naar beneden gesmeten ofzo, het zit in een granaat en die granaat die schiet je op de vijand en bij aankomst verbrand de hele bende met allerlei onprettige gevolgen als resultaat.

ik geloof dat het ook voor rookbommen en lichtkogels e.d. gebruikt wordt
  zaterdag 12 november 2005 @ 11:27:45 #293
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_32200338
quote:
Op zaterdag 12 november 2005 11:02 schreef sp3c het volgende:

[..]

fosfor wordt niet als een 'wolk gifgas' uit de ramen van de helikopters naar beneden gesmeten ofzo, het zit in een granaat en die granaat die schiet je op de vijand en bij aankomst verbrand de hele bende met allerlei onprettige gevolgen als resultaat.

Maar rookbommen en lichtkogels kunnen bijna nooit voor verbrande lijken zorgen
En in de video zegt de marine dat het bij ''aankomst'' zich wel als een wolk gifgas verspreidt. Op dat punt komt het overeen met gifgas.

[ Bericht 4% gewijzigd door Vassili_Z op 12-11-2005 11:43:56 ]
Era Vulgaris
  zaterdag 12 november 2005 @ 11:29:00 #294
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_32200371
quote:
Op donderdag 10 november 2005 12:53 schreef klez het volgende:
Doet men al sinds de Oudheid. Is niets nieuws.
Era Vulgaris
  † In Memoriam † zaterdag 12 november 2005 @ 11:43:11 #295
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_32200657
quote:
Op zaterdag 12 november 2005 11:02 schreef sp3c het volgende:

[..]

fosfor wordt niet als een 'wolk gifgas' uit de ramen van de helikopters naar beneden gesmeten ofzo,
Dat zeg ik ook niet. Ik leg het verschil tussen 'discriminant en indiscriminant' uit aan de hand van de voorbeelden kogel versus gifgas.

Als je het verschil wel weet dan weet je ook dat er nooit een excuus is om deze wapens in te zetten. Zeker niet in bewoonde gebieden, laat staan midden in een stad.
quote:
het zit in een granaat en die granaat die schiet je op de vijand en bij aankomst verbrand de hele bende met allerlei onprettige gevolgen als resultaat.

Klopt. Vroeger werd het ook gebruikt voor lucifers. Daar vielen nogal wat doden bij maar het was goedkoop, dus moest ook daar eerst een verbod op komen voordat men overstapte op rode fosfor.
  Moderator zaterdag 12 november 2005 @ 11:54:35 #296
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32200909
quote:
Op zaterdag 12 november 2005 11:43 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook niet. Ik leg het verschil tussen 'discriminant en indiscriminant' uit aan de hand van de voorbeelden kogel versus gifgas.

Als je het verschil wel weet dan weet je ook dat er nooit een excuus is om deze wapens in te zetten. Zeker niet in bewoonde gebieden, laat staan midden in een stad.
mjah je uitleg klopt niet echt

geen enkel wapen is 'discriminant' het dood of verwond de eerste die het tegen komt of dit nu een burger of een soldaat is maakt niets uit.

het gaat om 'indiscriminant use of' een fosforgranaat op een gebouw vol slechterikken, als een dolle fosforgranaten in de rondte schieten is dit wel. ik heb zowieso liever geen gevechten in verstedelijkt gebied want er komen gewoon veel burgers bij om. Die keuze is er in dit geval nu eenmaal niet en dan kan je maar beter zo effectief mogelijk handelen. Fosforgranaten zijn een middel waarmee je met weinig munitie een groot aantal ingegraven vijanden uit kunt schakelen.

Nederland gebruikt het niet meer, dat is begrijpelijk want het eindresultaat is niet mooi, de Amerikanen gebruiken het nog wel dat was bekend dus verbaasd het me weinig dat die ook in Fallujah zijn ingezet.

maar van een wolk met gifgas is absoluut geen sprake
  zaterdag 12 november 2005 @ 11:58:45 #297
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_32200999
quote:
Op zaterdag 12 november 2005 11:54 schreef sp3c het volgende:

[..]

maar van een wolk met gifgas is absoluut geen sprake
Hij heeft het ook niet van een wolk met gifgas, het is alleen overeenkomstig

Bizar eigenlijk dat voordat de Amerikanen Fallujah binnenvielen hebben gewacht op de verkiezingsuitslag. http://www.informationclearinghouse.info/article10907.htm
(22.00)
Era Vulgaris
  Moderator zaterdag 12 november 2005 @ 12:09:43 #298
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32201224
quote:
Op zaterdag 12 november 2005 11:58 schreef Vassili_Z het volgende:

[..]

Hij heeft het ook niet van een wolk met gifgas, het is alleen overeenkomstig
het is niet overeenkomstig, het lijkt er niet eens op je zou het kunnen vergelijken met een volwassen molotov cocktail
quote:
Bizar eigenlijk dat voordat de Amerikanen Fallujah binnenvielen hebben gewacht op de verkiezingsuitslag. http://www.informationclearinghouse.info/article10907.htm
(22.00)
dat klopt volgens mij niet, ze zijn Fallujah binnengevallen voor de verkiezingen, niet erna
pi_32202983
quote:
Op zaterdag 12 november 2005 12:09 schreef sp3c het volgende:

dat klopt volgens mij niet, ze zijn Fallujah binnengevallen voor de verkiezingen, niet erna
Ze zijn in april 2004 teruggetrokken uit Falloeja nadat er wel erg veel tegenstand was en in november 2004 zijn ze weer, nu relatief succesvol, binnengevallen. Echter wel ná de Amerikaanse presidentsverkiezingen. De reden lijkt mij overduidelijk.
  Moderator zaterdag 12 november 2005 @ 14:28:37 #300
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32204438
Amerikaanse verkiezingen

dat lijkt me idd wel vrij logisch dat die zijn afgewacht gezien het feit dat de tegenstander niet zo'n groots fan van het Irak beleid is daarlijkt me niets bizars aan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')