Omdat ik nooit in een droom schrikkend dromend word en denk:'man, de realiteit die ik net heb gehad was echt spooky.'quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:13 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Laat ik het dan anders stellen: hoe weten wij zeker dat dromen niet echt zijn? Of in ieder geval: minder echt dan in de conditie waarin wij op dit moment leven (waken)?
Het maakt niet uit. In essentie komt alles op hetzelfde neer. Zoals IK ben opgevoed met het christelijke geloof kan ik mij dus zeer goed vinden in de oosterse filosofieën bijvoorbeeld. Dat sommige mensen zijn opgevoed met een letterlijke interpretatie van de Bijbel is een tekortkoming, dan zie je inderdaad niet de overeenkomsten.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:15 schreef ee-04 het volgende:
Ik heb ook nog een vraag die me nog niet is beantwoord:
Hoe weet je als 'beginnend' gelovige, behalve door je opvoeding en cultuur, welk geloof je moet aanhangen? Er zijn zoveel geloven met allemaal de claim dat zij het ware geloof zijn. Geen van allen is van bewezen dat het al dan niet het ware geloof is.
Hoe maak je die keuze?
Dit slaat natuurlijk nergens op en dat weet je zelf ook!quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:17 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Omdat ik nooit in een droom schrikkend dromend word en denk:'man, de realiteit die ik net heb gehad was echt spooky.'![]()
Is het belangrijker om sommige dingen niet te weten dan?quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:16 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Is dat belangrijk? Is dat uiteindelijk belangrijk?
Ik dacht dat een spiritueel iemand als jij hiervan de waarde wel in zou zien, maar goed: dromen hebben geen effect op ons leven totdat je erin gaat geloven. Andersom is dit niet het geval; de realiteit zal altijd je dromen beinvloeden.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:18 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dit slaat natuurlijk nergens op en dat weet je zelf ook!
Ja, maar natuurlijkquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:19 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Is het belangrijker om sommige dingen niet te weten dan?
En waar blijft de negatieve waarde van deze leer-ervaring?quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:22 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ja, maar natuurlijk. Ik zag gisterochtend een documentaire op Discovery Channel over hoe planeten worden gevormd (de accretietheorie) uit de verklontering van ruimtegruis die daardoor steeds grotere objecten vormen. Op een gegeven moment worden ze zo groot, dat ze door zwaartekracht omringende elementen naar zich toetrekken en zo worden allemaal elementen opgeslokt door en steeds groter wordende brok welke uiteindelijk resulteert in een planeet.
Heel leuk en aardig, zeer interessant ook, maar essentieel? Nee.
Er is geen negatieve waardequote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:24 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
En waar blijft de negatieve waarde van deze leerervaring?
Het was dus een fabeltje wat je zat te kijken?quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:25 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Er is geen negatieve waarde. Dat heb ik nooit gezegd.
Maar om de essentie van je eigen bestaan te doorgronden, heb je die kennis niet nodig.
Hoezo?quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:26 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Het was dus een fabeltje wat je zat te kijken?
Dat vraag ik jou. Als je de kennis die je opdeed in dat programma zou negeren of... erger nog; als je die kennis nooit hebt gehad: hoe kun je dan de grond waarop je loopt verklaren? Misschien loop je wel op een draak met groen haar, stenen schubben en af en toe een bruin plekje dat als het nat is plakkerig wordt.quote:
Oke ik begrijp het. Oke, stel nu inderdaad dat dat zo is, is dat een ramp? Is het erg wanneer we zouden geloven dat we op een draak wonen? Hoe belangrijk is het om te weten dat we op een planeet wonen?quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:34 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Dat vraag ik jou. Als je de kennis die je opdeed in dat programma zou negeren of... erger nog; als je die kennis nooit hebt gehad: hoe kun je dan de grond waarop je loopt verklaren? Misschien loop je wel op een draak met groen haar, stenen schubben en af en toe een bruin plekje dat als het nat is plakkerig wordt.
Vul het in zoals je blieft, niemand zal toch ooit de waarheid ontrafelen omdat het toch duidelijk is dat we op een draak wonen?.
Het is niet belangrijk om te weten dat we op een planeet wonen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:36 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Oke ik begrijp het. Oke, stel nu inderdaad dat dat zo is, is dat een ramp? Is het erg wanneer we zouden geloven dat we op een draak wonen? Hoe belangrijk is het om te weten dat we op een planeet wonen?
Nou je had een veel belovende topic titel dat zou gaan over alle "dooddoeners". Dat een boodschapper geen kinderverkrachter kan zijn sluit voor mij Mo'tje als een profeet uit. Dus een "dooddoener".quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 11:46 schreef FuifDuif het volgende:
Akkersloot, weer typische en Akkersloot opmerking. Akkersloot naar de schroot!
Fuif is behoorlijk actief in de wetenschaps discussies en heb geenszinds het idee dat hij zich er door aangevallen voelt, hij is hooguit wat kritisch.quote:Op maandag 22 augustus 2005 14:34 schreef mgerben het volgende:
'De bijbel is het woord van God'
(response: Hoe letterlijk wil je dat nemen? Heeft God de bijbel van de 1e tot de laatste letter eigenhandig geschreven? Is dat een feit, of geloof jij dat dat een feit is?')
ik vind deze post een hoog karma gehalte hebben....quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 01:22 schreef Dj_White_Night het volgende:
Kortom(ja na al dat gelul bestaat er nog een korte versie) :
God communiceert met ons maar onze Mind VERLEIDT ons om onze aandacht naar deze wereld te richten in plaats van de innerlijke werelden en uiteindelijk God.
hahaha, je weet hoe impulsief ik soms kan reageren.... soms moet ik mezelf even (met terugwerkende kracht) revancherenquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 15:43 schreef FuifDuif het volgende:
Dank je pmb_rug, maar ik vond dat van die schoenveters ook wel een mooi begin.
geloof is geen politieke partij, dus je gaat niet argumenten afquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:15 schreef ee-04 het volgende:
Ik heb ook nog een vraag die me nog niet is beantwoord:
Hoe weet je als 'beginnend' gelovige, behalve door je opvoeding en cultuur, welk geloof je moet aanhangen? Er zijn zoveel geloven met allemaal de claim dat zij het ware geloof zijn. Geen van allen is van bewezen dat het al dan niet het ware geloof is.
Hoe maak je die keuze?
die kunnen we toevoegen aan het woordenboek!quote:[b]Op dinsdag 23 augustus 2005 16:11 ik heb god nog nooit gezien.
Als je hem niet kunt zien met je ogen of met je hersenen. Hoe in GODSNAAM weet je dan dat hij bestaat? Zintuiglijke mogelijkheden? Hebben we nog andere mogelijkheden om te ervaren?quote:Is dit serieus een argument tegen God? God kun je niet zien met je ogen (of met je hersenen). Om Hem daadwerkelijk te 'zien' moet je je zintuigelijke mogelijkheden van je af zetten en je hogere bewustzijn voor Hem openen. Dan zul je hem ervaren (dat is het beste woord).
Uiteraard, het is juist zaak om je zintuigelijke waarnemingen uit te schakelen. Anders zul je Hem nooit ervaren. Zintuigen vormen een onderdeel van de versluierde werkelijkheid. Je kunt het niet eerder plaatsen voordat je het zelf hebt meegemaakt... dan weet je echt wel zeker dat Hij bestaat.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 16:44 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Als je hem niet kunt zien met je ogen of met je hersenen. Hoe in GODSNAAM weet je dan dat hij bestaat? Zintuiglijke mogelijkheden? Hebben we nog andere mogelijkheden om te ervaren?
Nee, juist niet, want als je weet hoe de wereld in elkaar zit zouden sommige humanistische ketters wel eens durven proberen die kennis aan te wenden om het lot van de mensheid te verbeteren.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 10:16 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Is dat belangrijk? Is dat uiteindelijk belangrijk?
Alsof het lot van de mensheid belangrijk isquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 16:47 schreef DeGroeneRidder het volgende:
[..]
Nee, juist niet, want als je weet hoe de wereld in elkaar zit zouden sommige humanistische ketters wel eens durven proberen die kennis aan te wenden om het lot van de mensheid te verbeteren.
je kunt ook zeggen dat je Hem wel ziet, maar niet herkent. Dat jij de natuur prachtig vind is voor mij een bevestiging daarvan. De natuur (het beeld) weerspiegelt kenmerken van de Bron (de beeldhouwer), daaraan kun je al veel van Hem herkennen. (liefde van een ouder voor zijn/haar kind --> transpositie van Gods liefde voor ons, als kinderen; etc.)quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 16:11 schreef DionysuZ het volgende:
Ik heb nog geen enkel wonder mogen aanschouwen dat niet slechts toeval zou zijn. Ik zie in de wereld om mij heen geen god, enkel de pracht der natuur.
kun je hem eens aan me voorstellen pmb_rug?
Ok, leg me eens uit hoe ik dat doe, dan ga ik hem eens ervaren, dan kan ik hier misschien, net als jij, verkondigen dat god echt bestaat.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 16:45 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Uiteraard, het is juist zaak om je zintuigelijke waarnemingen uit te schakelen. Anders zul je Hem nooit ervaren. Zintuigen vormen een onderdeel van de versluierde werkelijkheid. Je kunt het niet eerder plaatsen voordat je het zelf hebt meegemaakt... dan weet je echt wel zeker dat Hij bestaat.
Goed punt, Zijn Werk is natuurlijk overal om ons heen te bewonderen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 16:48 schreef pmb_rug het volgende:
je kunt ook zeggen dat je Hem wel ziet, maar niet herkent. Dat jij de natuur prachtig vind is voor mij een bevestiging daarvan. De natuur (het beeld) weerspiegelt kenmerken van de Bron (de beeldhouwer), daaraan kun je al veel van Hem herkennen. (liefde van een ouder voor zijn/haar kind --> transpositie van Gods liefde voor ons, als kinderen; etc.)
dus misschien geef je Hem niet de credit voor dingen die Hij wel doet en die jij wel degelijk ziet... het is een suggestie
De natuur IS mooi. Of hij nou geschapen is door een 'iets' dat 'ergens' is, of niet, dat maakt het niet minder mooi. God is niet nodig om de natuur mooi te laten zijn.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 16:48 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
je kunt ook zeggen dat je Hem wel ziet, maar niet herkent. Dat jij de natuur prachtig vind is voor mij een bevestiging daarvan. De natuur (het beeld) weerspiegelt kenmerken van de Bron (de beeldhouwer), daaraan kun je al veel van Hem herkennen. (liefde van een ouder voor zijn/haar kind --> transpositie van Gods liefde voor ons, als kinderen; etc.)
dus misschien geef je Hem niet de credit voor dingen die Hij wel doet en die jij wel degelijk ziet... het is een suggestie
ik wil Hem graag voorstellen, maar ik denk dat je dat niet nodig hebtje hebt aan de natuur genoeg me dunkt
![]()
Ten eerste werkt het natuurlijk niet zo. Je kunt niet even je daarop toeleggen vanuit een rationele instelling. Je moet er bij voorbaat in geloven. Je moet je rationele denken opzij kunnen zetten.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 16:49 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Ok, leg me eens uit hoe ik dat doe, dan ga ik hem eens ervaren, dan kan ik hier misschien, net als jij, verkondigen dat god echt bestaat.
Gek, en ik maar denken dat christenen om hun medemensen gaven.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 16:48 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Alsof het lot van de mensheid belangrijk is. Joh, we zijn een gezwel op deze aarde. Beter is het om de mensheid uit te laten sterven.
ik weet niet of ik mee ga in je mind-over-matter benaderingquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 16:45 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Uiteraard, het is juist zaak om je zintuigelijke waarnemingen uit te schakelen. Anders zul je Hem nooit ervaren. Zintuigen vormen een onderdeel van de versluierde werkelijkheid. Je kunt het niet eerder plaatsen voordat je het zelf hebt meegemaakt... dan weet je echt wel zeker dat Hij bestaat.
Hoe weet jij dat? Wat je ziet IS het product van God en DAAROM is het mooi. Er was geen natuur zonder Hem.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 16:51 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
De natuur IS mooi. Of hij nou geschapen is door een 'iets' dat 'ergens' is, of niet, dat maakt het niet minder mooi. God is niet nodig om de natuur mooi te laten zijn.
Ehm. Als ik bij voorbaat ergens in geloof, dan kan dat zich sowieso manifesteren in mijn dromen of in mijn waanbeelden (hallucinaties), zo werkt het menselijk brein. Dus als ik ergens vanuit de grond van mijn hart in geloof, kan ik dat beeld opwekken, zonder dat het hoeft te bestaan. Dan lijkt het me niet handig om op die manier god te gaan ervaren, want dan ervaar ik hem sowieso wel. Ik zou roze olifantjes dan ook ervaren als ik er maar genoeg in geloofquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 16:52 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ten eerste werkt het natuurlijk niet zo. Je kunt niet even je daarop toeleggen vanuit een rationele instelling. Je moet er bij voorbaat in geloven. Je moet je rationele denken opzij kunnen zetten.
Ow? Voor zover ik zie kan de natuur zeer zeker zonder hem bestaan. Trouwens wat een klote god als hij het mooi vindt om dieren te scheppen die andere dieren verlammen en dan langzaam LEVEND verorberen. Of parasieten, schadelijke bacteriën, virussen. Aardbevingen, tsunami's.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 16:53 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat? Wat je ziet IS het product van God en DAAROM is het mooi. Er was geen natuur zonder Hem.
Gelul? Wetenschappelijk onderzoek met resultaten, resultaten die keer op keer overlegd kunnen worden en onderzoeken die herhaald kunnen worden.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 16:56 schreef FuifDuif het volgende:
Ja, dit heeft dus geen enkele zin zo, Dion. Sorry, maar aan dat gelul over hoe de hersenen werken heb je geen fuck!
Ja, precies: voor zover jij het ZIET! Dat is wat anders dan voor zover het daadwerkelijk IS.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 16:58 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Ow? Voor zover ik zie kan de natuur zeer zeker zonder hem bestaan. Trouwens wat een klote god als hij het mooi vindt om dieren te scheppen die andere dieren verlammen en dan langzaam LEVEND verorberen. Of parasieten, schadelijke bacteriën, virussen. Aardbevingen, tsunami's.
Ja, iedere keer tonen ze weer hetzelfde aan, maar ze verklaren niets! Ze verklaren helemaal niets! Oooooh een hallucinatie, een godsbeleving, stofjes hier en daar... de hersenen doen hun werk! Heilig de hersenenquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 17:00 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Gelul? Wetenschappelijk onderzoek met resultaten, resultaten die keer op keer overlegd kunnen worden en onderzoeken die herhaald kunnen worden.
FuifDuif, in een pluralistische samenleving veronderstelt debat tussen mensen met verschillende meningen dat men zich bij voorkeur beroept op intersubjectief geldige, i.e. wetenschappelijke argumenten. En wat vooral niet kan is niet erkennen dat a-rationele argumenten gefalsificeerd worden door wetenschappelijke kennis.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 16:56 schreef FuifDuif het volgende:
Ja, dit heeft dus geen enkele zin zo, Dion. Sorry, maar aan dat gelul over hoe de hersenen werken heb je geen fuck!
Maar wie schrijft zulke regels voor? Wie bepaalt dat? Ik heb te maken met de relatie tussen mijzelf en God en wat een ongelovige medemens daarvan vindt kan mij niet zoveel schelen. Nogmaals, ik wijs wetenschappelijk onderzoek niet af, maar ik word zo moe van iedere keer maar weer die standaard argumenten aan te moeten horen als hersenen zus hersenen zo, waarmee men dat iets religieus probeert te verwerpen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 17:03 schreef DeGroeneRidder het volgende:
[..]
FuifDuif, in een pluralistische samenleving veronderstelt debat tussen mensen met verschillende meningen dat men zich bij voorkeur beroept op intersubjectief geldige, i.e. wetenschappelijke argumenten. En wat vooral niet kan is niet erkennen dat a-rationele argumenten gefalsificeerd worden door wetenschappelijke kennis.
nee, absoluut, mee eens.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 16:51 schreef DionysuZ het volgende:
De natuur IS mooi. Of hij nou geschapen is door een 'iets' dat 'ergens' is, of niet, dat maakt het niet minder mooi. God is niet nodig om de natuur mooi te laten zijn.
En jij ziet een god waarvoor geen enkel bewijs is, waarvan niemand een beschrijving kan geven, die niemand zelfs zintuiglijk kan waarnemen. Die helemaal niets doet hier op aarde en volkeren zomaar laat sterven van de honger, van aids en andere ziekten. Een god die alleen in geschriften genoemd wordt, maarjah, roodkapje wordt ook in geschriften genoemd, maar niemand die gelooft dat je een wolf kunt opensnijden en er levend en wel een oma uit kunt halen. Je kunt een experiment doen om te kijken of het klopt, maar denk niet dat je veel levende oma's uit de buik zult halen. Oude geschriften? Homerus, mensen die in varkens getoverd worden door een boze heks.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 17:00 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ja, precies: voor zover jij het ZIET! Dat is wat anders dan voor zover het daadwerkelijk IS.
En wat is dan de juiste, goddelijke, moraal? Wordt die gepredikt in de bijbel? Of in de koran? In de thora? De popul vuh?quote:En dat je het een klote God vindt om die belachelijke redenen die enkel het product zijn van jouw persoonlijke moraal is van geen enkel belang.
helemaal mee eens, het is niet alleen standaard en irritant, maar ook beledigend en wat mij betreft idiootquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 17:07 schreef FuifDuif het volgende:
maar ik word zo moe van iedere keer maar weer die standaard argumenten aan te moeten horen als hersenen zus hersenen zo, waarmee men dat iets religieus probeert te verwerpen.
Tuurlijk. Helemaal mee eens. God hoeft niet te bestaan, maar ik zou zijn niet-bestaan ook nooit kunnen bewijzen. Hij zou net zo goed wel kunnen bestaan. Maar dat hij wel bestaat, daar is ook geen enkel bewijs voor. Geloven, ok, van mij mag iedereen, zolang hij anderen maar laat geloven of niet geloven wat ze zelf willenquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 17:08 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
nee, absoluut, mee eens.
maar het was ook een suggestie dat het best ZO zou kunnen zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |