quote:
7) ‘Wat op straat wordt gezegd moet in de Kamer worden besloten,’ zei u vorig jaar in Trouw. Echt?
“Ja, daar sta ik volledig achter. Het tegendeel is nu het geval. Het is te zot voor woorden dat negen van de tien parlementariërs voor de Europese Grondwet waren, terwijl al lang duidelijk was dat twee van de drie Nederlanders tegen waren. Iedereen hier op het Binnenhof brabbelt maar dat het anders moet, maar bij de eerste de beste kans die ze krijgen gaat het mis.
“Laat ik nog een paar voorbeelden noemen. De multiculturele samenleving: heel veel mensen geloven niet meer in het concept van pappen en nathouden. Ze willen concrete maatregelen, niet alleen carrots maar ook sticks. Of criminaliteit: de meeste mensen vinden dat er veel strenger moet worden gestraft. Die slag naar de burger toe is heel belangrijk.”
• Veel mensen zeggen ook: de doodstraf moet worden ingevoerd.
“Daar ben ik niet voor.”
• ‘Wat op straat wordt gezegd moet in de Kamer worden besloten.’
“Nou oké. Dan ben ik hier inderdaad in strijd met mijn eigen uitspraak.”
• Waarom schoffeert u een duidelijke wens van de kiezer?
“Misschien hebben jullie hier gelijk. Alleen... het gaat om de context. Kijk, er is niets mis met populisme. Maar het populisme moet wél binnen je maatschappijvisie passen. Stel dat een meerderheid van de bevolking de belasting wil verdubbelen. No way! Populisme is dus niet: u vraagt, wij draaien.”
• Kortom, u trekt uw uitspraak terug?
“Ik trek helemaal niets terug. Ik bedoel het precies zoals ik het heb gezegd. Ik geef daar alleen deze toelichting bij.”
Dus, de mening van het volk moet binnen je maatschappijvisie passen, maar dat geldt niet voor andere partijen wanneer het gaat om de EU-grondwet.
quote:
11) Democratie en islam gaan niet samen, stelt u. Hoezo?
“In tegenstelling tot het christendom en het jodendom heeft de islam nooit de scheiding tussen kerk en staat erkend. En dat is cruciaal. De islam is de meest intolerante godsdienst. Ik noem de politieke cultuur van de islam retarded, achterlijk, want in het maatschappelijke leven van zulke landen zie je dat het kommer en kwel is met de rechten van vrouwen, homoseksuelen, journalisten, ongelovigen, christenen, noem maar op.”
• Het land met de meeste moslims, Indonesië, kent vrije verkiezingen en een scheiding tussen kerk en staat.
“Maar kijk naar alle islamitische landen in het Midden Oosten en de Golf! Daar is géén democratie. Goed, Indonesië heeft wel scheiding van kerk en staat, dat ben ik met jullie eens.”
• Dan kunt u de bewering over democratie en de islam toch niet volhouden?
“Ik kan dat wel volhouden. Jullie proberen weer een voorbeeld te zoeken om een mening van mij te ondergraven.”
• Wij constateren opnieuw dat u een boude bewering doet die bij nader inzien niet klopt of onhoudbaar is.
“Ik zeg: de islam is niet dominant in de politieke klasse in Indonesië. Daarmee is mijn antwoord consistent.”
• En wie heeft deze scheiding tussen kerk en staat bepaald? De bevolking zelf, in meerderheid islamitisch. Uw antwoord is allesbehalve consistent.
“Ja, ja... nee... Is dit nou werkelijk zo onhelder?”
Dus, wanneer een moslimland de scheiding tussen kerk en staat respecteert dan komt dat omdat de Islam niet dominant is in de politiek, maar bij Westerse landen met scheiding tussen kerk en staat is dat natuurlijk heel anders.
Ik wacht vol spanning af naar een debat met deze man. Mat Herben maakt eindelijk eens kans om te scoren in een debat.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders