Oh, maar dat heeft opel vanaf midden jaren 80 ook gedaan. Wat daar van terecht gekomen is blijkt nu. De verantwoordelijke topman (kom even niet op z'n naam) is trouwens midden jaren 90 naar vw gegaan dus maar eens zien wat daar nog allemaal gaat gebeuren.quote:Op woensdag 10 augustus 2005 13:50 schreef Eefske1986 het volgende:
ik hoorde op het nieuws dat het om en ford en huyandai zou gaan?? lijkt me wel raar hoor, dat je als autofabrikant nu zou bezuinigen op je anti roest behandeling....
Daar is het nooit weg geweestquote:
Misschien staat er steeds: de focus heeft totaal geen last van roestquote:Op woensdag 10 augustus 2005 15:28 schreef MouseOver het volgende:
Als je googled op "focus roest" krijg je iig aardig wat hits.
quote:Auto's roesten weer
Door Olof van Joolen en Erik Kouwenhoven
Het roestspook is terug. Zelfs auto's van een paar jaar oud hebben vaak last van ernstige corrosie. Dit komt doordat fabrikanten te weinig werk maken van goede roestbescherming.
Uit onderzoek van het Zweedse Korrosionsinstitutet blijkt dat vier van de 10 auto's uit de bouwjaren 1998 en 1999 last hebben van roest. Bij 10 procent gaat het om ernstige roestvorming waarbij zeker de helft van het plaatwerk is gecorrodeerd. Van de onderzochte wagens uit de bouwjaren 2000 en 2001 vertoont 20 procent roest.
De studie is gedaan in opdracht van verscheidene grote autoproducenten, staalfabrikanten en makers van antiroestproducten. De Hyundai Accent, Ford Focus en Ford Mondeo en opvallend genoeg de Mercedes E-klasse van het bouwjaar 2001, komen naar voren als roestgevoelig.
Het zwakste punt bij de meeste modellen is het plaatwerk onder de deuren, gevolgd door de binnenkant van de achterspatborden. Bij bijvoorbeeld alle onderzochte Ford Mondeo's uit 1998 vertoonde dit laatste onderdeel ernstige roestvorming. Ook roestgevoelig - maar in mindere mate - zijn binnenkanten van deuren en de motorkap. Volgens projectleider Bo Rendahl van het Korrosionsinstitutet steken producenten zo min mogelijk tijd en geld in roestpreventie. Zo gebruikte Mercedes op de E-klasse een aantal onderdelen zonder zinklaag, proberen Japanse merken zoals Nissan deze laag zo dun mogelijk te houden en spuiten Peugeot, Citroën en Renault geen roestwerend middel meer in de holle ruimten onder de portieren. ,,Het zijn allemaal besparingen omdat je er de tijd mee verkort die de auto in de fabriek hoeft door te brengen'', legt Rendahl uit. ,,Maar je neemt wel een risico.'' Met de komst van compleet verzinkte carrosserieën leek roest begin jaren 90 tot het verleden te behoren. Dat het toch een actueel probleem is, bleek uit een recente terugroepactie van 58.000 Smarts. De wagentjes van het type For Two moesten naar de werkplaats wegens roest op de draagarmen van de wielophanging. De corrosie kan zo ernstig zijn dat de onderdelen afbreken. Smart is net als Mercedes eigendom van Daimler-Chrysler.
quote:Fabriek maalt niet om roest
Door Erik Kouwenhoven
Moderne auto's roesten niet meer, denkt de consument. Door bezuinigingen van de fabrikanten is het probleem echter terug.
Autofabrikanten hebben in de jaren 90 alles op alles gezet om af te komen van het imago dat de modellen bij wijze van spreken al roestten in de folder. Vooral dankzij gegalvaniseerde koetswerken verdween het probleem langzaam maar zeker. Maar omdat kopers aannemen dat moderne auto's niet meer roesten, bezuinigen fabrikanten de laatste jaren steeds vaker op dit onderdeel. Roestpreventiecentra zien als eerste de gevolgen.
,,In de jaren 90 konden we duidelijk merken dat auto's door de fabriek prima werden beschermd tegen corrosie'', zegt Piet Kruisenga van antiroestcenter Gosliga in Leeuwarden. ,,Tegenwoordig is dat duidelijk minder. Steeds vaker moeten we moderne auto's behandelen. De meeste modellen zijn voorzien van een pvc-coating, maar daarin ontstaan na verloop van tijd scheuren. Ook het summier aangebrachte waxlaagje dat de roestgevoelige delen moet beschermen, slijt snel.''
De werkvloer van het antiroestcenter is voor de helft gevuld met auto's jonger dan vijf jaar. In bijna alle gevallen gaat het om modellen die tijdens de garantie begonnen te roesten. ,,Wij behandelen hier de importeursgevallen'', legt Kruisenga uit. We zien een Fiat Punto waarvan de remleidingen zijn aangetast, een Fiat Panda met roestende motorkapvergrendeling, een Ford Mondeo die op de naden corrodeert, een Ford Ka en een nieuwe Transit.
,,De Transit is in het algemeen echt om te huilen'', zegt Jan van Egmond van het gelijknamige anticorrosiecenter in Alphen a/d Rijn. Ook hij ziet de kwaliteit van roestpreventie de laatste vijf jaar sterk teruglopen. ,,We krijgen bijna dagelijks splinternieuwe auto's binnen voor nabehandeling.''
,,Fords als de Ka en de Transit roesten snel, maar ook bij veel Aziatische en Engelse merken vliegt het erop. De auto's zitten summier in de lak en dat zie je vooral in de naden, waar de roest begint. De eerste drie jaar gaat het nog wel, maar in het vierde jaar zie je het plotseling komen. Het subframe van bijna alle auto's, waaraan de voorwielophanging vastzit, begint tegenwoordig al na een jaar te roesten.''
De oorzaken liggen volgens Van Egmond vooral in de steeds dunner wordende zinklaag die het staal tegen roest moet beschermen. De sterkere luchtvervuiling boven Nederland speelt mee. Zware metalen uit de lucht versnellen het roestproces. ,,Ook de gemiddeld steeds hogere temperaturen spelen in mijn ogen een rol. Warme lucht bevat meer vocht en daardoor groeit de kans op roestvorming.''
De ANWB en de Bovag zeggen weinig klachten te krijgen over roestproblemen. Roestbestrijder Van Egmond heeft daar wel een verklaring voor. Fabrikanten hebben volgens hem hun garantievoorwaarden met betrekking tot roest de laatste jaren flink verbeterd. Voor zichzelf dan. Ze geven vaak uitsluitend garantie tegen doorroesten van binnenuit en doen corrosie vaak af als een lakprobleem. En daarvoor geldt de garantie niet. Ook zijn ze er beter in geworden auto's tijdens de garantieperiode nauwelijks te laten roesten, waarna de corrosie een inhaalslag lijkt te maken.
...maar dan wel eentje van een ander merk (een ezel stoot zich enz...)quote:Op woensdag 10 augustus 2005 18:03 schreef Pony-Lover het volgende:
Lekker dun plaatstaal gebruiken en geen antiroest laag zorgen er naturlijk ook voor dat de auto's goedkoper te produceren zijn en mensen bovendien sneler een nieuwe moeten kopen.
Gaat idd. gewoon om hoge verkoopaantallen en lage km. kosten tijdens de garantieperiode cq. de leaseperiode, zeg eerste 3 jaar. Wat er daarna mee gebeurt kan de fabriek/dealer niet boeien; en als je goedkoop wilt fabriceren zijn daar mogelijkheden genoeg om te bezuinigen.quote:Ook zijn ze er beter in geworden auto's tijdens de garantieperiode nauwelijks te laten roesten, waarna de corrosie een inhaalslag lijkt te maken.
welnee, het is troepquote:Op woensdag 10 augustus 2005 21:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Toyota is de standaard voor kwaliteit in de autoindustrie.
Ach; troep is het niet direct, wel lelijk iha.quote:
The same herequote:Op donderdag 11 augustus 2005 09:41 schreef Metro2005 het volgende:
Blij is met zijn niet roestende 12 jaar oude citroën BX en met zijn niet roestende 9 jaar oude Citroën Xantia
Good ol' Alfasud....roestend in den folder.quote:
Een beter milieu roest onder je weg.quote:Op woensdag 30 november 2005 11:25 schreef Pietverdriet het volgende:
*Kick*
begrijp van een vriend van me dat het ook met milieuwetgeving te doen heeft, organische oplosmiddelen die niet meer mogen..
Ja, da's vervelend. Randjes inlassen gaat maar ff werken omdat van binnenuit is. Verkeerde kit gebruikt, die wordt poreus, komt water tussen en roest van binnenuit. Bij de eerste bobbeltjes is het al kassa, als je dan der niet meteen bijbent ben je een jaar later sowieso het haasje. Ik begrijp uit een reply hierboven dat bv bij Ford het ook weer o.a. een kitprobleem is.quote:Op zondag 14 augustus 2005 01:56 schreef D-super het volgende:
[..]
Collega met Astra GSI is er doodziek van
Opel Boschquote:Op woensdag 30 november 2005 15:10 schreef Herr.Flick het volgende:
Bosch of Opel
oud nieuws, maar als je het aan iemand verteld is het toch nooit waar...
Ach, ford is binnenkort toch failliet.quote:Op woensdag 30 november 2005 14:40 schreef PNG het volgende:
[..]
Ja, da's vervelend. Randjes inlassen gaat maar ff werken omdat van binnenuit is. Verkeerde kit gebruikt, die wordt poreus, komt water tussen en roest van binnenuit. Bij de eerste bobbeltjes is het al kassa, als je dan der niet meteen bijbent ben je een jaar later sowieso het haasje. Ik begrijp uit een reply hierboven dat bv bij Ford het ook weer o.a. een kitprobleem is.
Echte probleem is dat die auto's nooit preventief behandelt zijn, ook niet door de eigenaren. Ik zelf heb gelukkig nog nooit een spatje roest gehad. Wel 2x getectyld en 1x gewaxed preventief in zijn vorige leven. Zegt iemand hierboven ook. Voor de toekomst. Ben je nu in het bezit van bv zo'n Focus, Mondeo, ik zag laatst bij de garage idd een E klasse, roest voorscherm bobbelend onder de lak. Doe der NU preventief wat aan. En zoek uit hoe de betreffende roest "werkt", en dan kun je het vaak voorkomen.
Je ziet bij Opel wat die jaren tot 1992, 95 pas echt over, wat dat met je imago doet, en dat was zeker terecht. Maar je ziet hoe lang dat doorgaat. Je hebt dat ervoor ook een tijd gezien met Japanners. Als die auto's toen af fabriek behandelt waren had 85% van het probleem verdwenen. Zelfs nu zie je dat imago nog steeds bij Alfa, terwijl realiteit is dat het allang opgelost is. Zo zie je hoe imago werking werkt en hoe belangrijk het is. Ik weet van mijn vader dat hij vroeger al kochttie een Mitsubishi Galant, hij altijd preventief meteen kokerbalken en kasten deed, maar tis nu wel 2005...
Zeker als daalijk over een jaar of 5 juist deze auto's van 2000 -> nu bij jongeren belanden bv die Focussen e.d. Ik denk dat met name op langere termijn een merk behoorlijk op zijn bek gaat met dit soort grappen. Wat ik ook schokkend vond uit het onderzoek was dat ze bij 4 v/d 10 enige mate van roest vonden.
Sja, het is schandalig, maar waar.quote:Op woensdag 30 november 2005 19:14 schreef PeuRac het volgende:
En niemand mij geloven toen ik zei dat aan onze Opel Zafira uit 2000 in 2003 gelast moest worden voor de APK (door roest)
Was de onze ook gelukkigquote:Op woensdag 30 november 2005 19:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sja, het is schandalig, maar waar.
Ik heb gelukkig een leasebak.
quote:Op woensdag 30 november 2005 19:14 schreef PeuRac het volgende:
En niemand mij geloven toen ik zei dat aan onze Opel Zafira uit 2000 in 2003 gelast moest worden voor de APK (door roest)
Wat moest er gelast worden dan ? Of had je schadekneus gekocht ?quote:Op woensdag 30 november 2005 19:14 schreef PeuRac het volgende:
En niemand mij geloven toen ik zei dat aan onze Opel Zafira uit 2000 in 2003 gelast moest worden voor de APK (door roest)
ding was in 2000 gewoon splinternieuw.quote:Op woensdag 30 november 2005 20:30 schreef PNG het volgende:
[..]
Wat moest er gelast worden dan ? Of had je schadekneus gekocht ?
kBen zeer benieuwd. Misschien in de war met je uitlaat ?
om de een of andere reden vind ik het maar een kutreply van je. Ik weet niet of het komt doordat je probeerd te pimpen met je so-called beroep, of vanwege het feit dat je laat doorschemeren dat je de gemiddelde fok-user inferieur aan jouw goddelijke inzicht vind, maar ik kom er nog wel achter...quote:Op donderdag 1 december 2005 04:04 schreef PNG het volgende:
Pcies, en daar willen we psies naartoe.
Ik heb 10000 euro per maand verdient voor Audi A-fairs als Geneve, als dit vak als freelancer.
Kunnen het wel over roest hebben bij Toyota's bij ruitenwisserpunten bv, en andere problemen bij Honda's, bv koppelingen die nog steeds stuk gaan. Tis heel interressant hoe imago's werken. Is me werk. Fok! is toppunt van boeiend. Staat alleen wel los van de feiten. Op dit moment bv een probleem bij CCs van Opels bij gas los, of tanken, korte remtik na pompstation, CCs gereset. Zal niemand op fok ooit achterkomen, omdat niet over feiten gaat. En elke Nissan, Toyota etc heeft meldingen. Komen naar voren in NOTAMs. Ik volg daarom ook fok, zeer boeiend. 9 v/d 10 antwoorden slaan technisch nergens op altijd imago vorming van zichzelf jeugddoelgroep. vandaar zeer boeiend. Niet belangrijk voor nu, die kunnen voor geen meter de auto's betalen waar ze over praten, interressant voor latere imago.
Vandaar mijn vraag.
Wat moest er gelast worden dan ? Of had je schadekneus gekocht ?
kBen zeer benieuwd. Misschien in de war met je uitlaat ?
Maar dat had je zelf zo te zien ook al door.....zoals je al zegt, we dwalen af...quote:Op donderdag 1 december 2005 04:05 schreef PNG het volgende:
Maar we dwalen af, back to topic. Solly.
Ik denk dat niemand op fok er ook maar iets om geeft dat jij 10.000 per maand hebt verdient voor Audi A-fairs. En dat neerkijkende gedrag van je, dat irriteert me mateloos. Daarnaast krijg ik het idee dat je bepaalde woorden hebt weggelaten.quote:Op donderdag 1 december 2005 04:04 schreef PNG het volgende:
...
quote:Fok! is toppunt van boeiend.
quote:Ik volg daarom ook fok, zeer boeiend.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |