abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 10:42:33 #1
126737 Electro-Worm
Say what 1 more time I dare u!
pi_29461640
Geloof jij in reïncarnatie?
Ikzelf geloof er wel in omdat je ziel niet dood gaat.
Maar waarom zien mensen dan geesten die dingen kunnen doen zoals normale mensen. Dus dat betekent dat geesten worden gezien en dat ze dus echt zijn.
Maar die geesten die je kunt zien dan zijn de ook niet gereïncarneerd

En als babys worden geboren hoe komen zij aan die ziel, van een ander of je krijgt een nieuwe...
Ik weet niet of het waar is of niet, maar ik geloof er wel in.
I have had it with these motherfucking snakes on this motherfucking plane!
pi_29461838
momentje.. er loopt hier volgens mij nog een goed lopend topic over...

even nakijken.

Edit: En weer open.... Volgens mij is het topic waar ik op doelde al vol ( en dus gesloten ) en het andere toic gesloten omdat er geouwehoerd werd.

Ga je gang Wormpje !

[ Bericht 2% gewijzigd door Mirage op 06-08-2005 11:14:47 ]
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 10:59:56 #3
126737 Electro-Worm
pi_29461924
pi_29461973
nee ik geloof niet in reincarnatie
dood is dood
pies on joe toe
pi_29462062
Ik vind reincarnatie erg mooi en ik zou willen dat het bestond want ik vind die 70 of 80 jaar die ik hoop te leven nog te kort eigenlijk Maar nee, ik geloof er niet in.
-
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 11:09:28 #6
22713 maple-leaf
Terug van weggeweest...
pi_29462093
JA! ik geloof er absoluut in, er zijn te veel aanwijzingen dat het echt bestaat, ik geloof alleen niet dat je kunt terugkomen als een dier, alleen als een ander mens.
*Leve het hierNUmaals....Loesje©*
*Leven is het meervoud van lef....Loesje©*
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 11:09:33 #7
110174 Woodbridge
Nunc aut Nunquam
pi_29462094
Ja, reïncarnatie is de enige manier voor de individuele ziel om te groeien.
Dan moet je natuurlijk wel in een ziel geloven en ook niet vasthouden aan dogma's.
Voor mij is de aarde een leerschool en volgens mij blijf ik zitten in de eerste klas
pi_29462504
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 10:42 schreef Electro-Worm het volgende:
Geloof jij in reïncarnatie?
Ja, maar ik denk niet dat je per definitie reïncarneert met de ziel laten we het maar even zo noemen ) zoals je die in je vorige leven ook had.

Ik denk dat de ziel één groot geheel is.
Één groot levend orgaan dat overal in zit.
Ieder plantje, ieder dier, ieder mens... de omhulsels/lichamen... het tastbare dus. Krijgt een klein stukje van dit grote iets in zich gegoten.
Alles staat dus ook in verbinding met elkaar.

Als je (lichaam) sterft zal het deeltje dat in dit lichaam zat teruggaan naar het één.. het gaat er weer in op. Een volgend lichaam krijgt ook weer een stukje van dat één. Het één is niet in vaste stukje verdeeld, het één laat telkens opnieuw een stukje "indalen". Het kan wat mij betreft dus heel goed zijn dat jij een stukje één (ziel) hebt van mevrouw Janneke en een stukje van meneer Jip.
Vandaar ook dat je herinneringen aan vorige/andere levens kan hebben of een band kan voelen met bepaalde mensen. 1 je bént gewoon één. 2 het zou goed kunnen dat een dele van jouw ziel en ene deel van de ziel van de andere persoon voorheen samen in een ander lichaam zaten en zo een leven hebben geleidt.
quote:
Ikzelf geloof er wel in omdat je ziel niet dood gaat.

Maar waarom zien mensen dan geesten die dingen kunnen doen zoals normale mensen. Dus dat betekent dat geesten worden gezien en dat ze dus echt zijn.
Maar die geesten die je kunt zien dan zijn de ook niet gereïncarneerd
Geesten... dat zijn ook stukje van het één.
Soms hangen stukjes van het één hier nog rond ( met wat voor doel/ door wat voor oorzaak dan ook). De ziel kan zelf ene projectie in je hoofd maken van dat wat het zelf dacht ooit te zijn. ( daardoor kan je ene gestalte zien), maar ook jíj kan de visualisatie maken.
Misschien krijg je een bepaald gevoel over je bij de aanwezigheid van bijvoorbeeld iemand die ooit je opa was. Dat gevoel roept dan het beeld van je opa op. Dat beeld wordt geprojecteerd op de plaats daar waar jij de aanwezigheid "proeft".
de gestalte zelf is er dus niet... dat is een projectie.
quote:
En als babys worden geboren hoe komen zij aan die ziel, van een ander of je krijgt een nieuwe...
Ik weet niet of het waar is of niet, maar ik geloof er wel in.
Uit het eerste stukje dat ik typte kan je opmaken dat ik geloof dat baby's "toevallig" een compleet pakketje ziel kunnen krijgen dat al eerder in een jasje (lichaam) gegoten is geweest, maar dat het ook mogelijk is dat ze een stukje ziel krijgen ( stukje van het één) waarvan verschillende delen in verschillende jasjes gegoten zijn geweest.

Zie het als een taart.. je snijdt er een punt uit.
Die taartpunt is je ziel.
Zodra je die taartpunt nadat je eraan geroken hebt weer terug stopt smelt het weer samen met de éne taart. De volgende punt die je snijdt kan hele goed het puntje wat je al geroken hebt voor een deel overlappen.
Je krijgt dan een stukje van de punt die je al geroken hebt en een stukje "nieuw".
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 11:48:14 #9
126737 Electro-Worm
pi_29462913
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 11:29 schreef Mirage het volgende:

De ziel kan zelf ene projectie in je hoofd maken van dat wat het zelf dacht ooit te zijn. ( daardoor kan je ene gestalte zien), maar ook jíj kan de visualisatie maken.
Misschien krijg je een bepaald gevoel over je bij de aanwezigheid van bijvoorbeeld iemand die ooit je opa was. Dat gevoel roept dan het beeld van je opa op. Dat beeld wordt geprojecteerd op de plaats daar waar jij de aanwezigheid "proeft".
Dus je wilt zeggen dat geesten eigenlijmk niet bestaan maar als jij denk dat ze bestaan dat ze dan wel voor JOU bestaan en niet voor een ander behalve als hij 't zelfde visualiseert?
pi_29463050
Nee ik geloof niet in reincarnatie. Ik denk dat men zo bang is voor de dood, dat men dingen erbij haalt om het niet het einde te laten zijn. De dood zelf is wellicht niet zo eng, maar dat het gewoon ophoudt.
Reincarnatie en ook dingen als de hemel worden in mijn ogen verklaard door een zoektocht naar rechtvaardigheid. Iedereen vindt het vervelend als een jong kind sterft en we gunnen het een betere toekomst.

Het leven is onrechtvaardig, er is niets aan te doen, dus ik geloof er niet in.
pi_29463095
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 11:02 schreef bonke het volgende:
nee ik geloof niet in reincarnatie
dood is dood
Precies!
pi_29463177
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 11:48 schreef Electro-Worm het volgende:

[..]

Dus je wilt zeggen dat geesten eigenlijmk niet bestaan maar als jij denk dat ze bestaan dat ze dan wel voor JOU bestaan en niet voor een ander behalve als hij 't zelfde visualiseert?
Nee, geesten bestaan wel.
De ziel/ stukjes van het éne kunnen hier wel degelijk ronddwalen ( met wat voor reden dan ook).

Ze hebben echter geen lichaam.
Dus eigenlijk kan je ze niet zien. Je kan ze "proeven" eventueel horen etc...
Maar zien... nee. Zien kan je alleen maar omdat de geest stukjes bestaande materie ( stof voor mijn part) in een bepaald patroon ordend waardoor er een gestalte zichtbaar wordt.
Ook kan hij een gestalte of de vorm zoals hij graag wil dat jíj hem waarneemt in jouw hoofd projecteren, soort telepathie. De vorm zelf ís er dus niet (tastbaar), maar je neemt het wel waar.

De andere manier is het zelf creëren van een vorm, gewoonweg omdat je degene die je herkent je op deze manier herinnert.
Als ik aan appeltaart van Dudok ruik, dan "zie" ik hem voor mij zonder dat de taart hier daadwerkelijk hoefd te zijn ( in tastbare vorm dus).
Sir Winston Churchill
pi_29463185
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 11:29 schreef Mirage het volgende:
Geesten... dat zijn ook stukje van het één.
Soms hangen stukjes van het één hier nog rond ( met wat voor doel/ door wat voor oorzaak dan ook). De ziel kan zelf ene projectie in je hoofd maken van dat wat het zelf dacht ooit te zijn. ( daardoor kan je ene gestalte zien), maar ook jíj kan de visualisatie maken.
Dat klinkt meer als een hallucinatie (of hoe je het ook schrijft). Mijns inziens is het meer het gevoel van iemand willen zien, dit wellicht onbewust. Ook wordt er een deel mijns inziens makkelijk een plaatsje gegeven. Onverwachtte gebeurtenissen, waar men nog geen verklaring voor heeft "Oh dan moet het iets geweest zijn wat we niet kunnen zien, of iets dat plots kan verdwijnen als een geest"
pi_29463301
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 11:58 schreef Mirage het volgende:

[..]

Nee, geesten bestaan wel.
De ziel/ stukjes van het éne kunnen hier wel degelijk ronddwalen ( met wat voor reden dan ook).

Ze hebben echter geen lichaam.
Dus eigenlijk kan je ze niet zien. Je kan ze "proeven" eventueel horen etc...
Maar zien... nee. Zien kan je alleen maar omdat de geest stukjes bestaande materie ( stof voor mijn part) in een bepaald patroon ordend waardoor er een gestalte zichtbaar wordt.
Ook kan hij een gestalte of de vorm zoals hij graag wil dat jíj hem waarneemt in jouw hoofd projecteren, soort telepathie. De vorm zelf ís er dus niet (tastbaar), maar je neemt het wel waar.

De andere manier is het zelf creëren van een vorm, gewoonweg omdat je degene die je herkent je op deze manier herinnert.
Als ik aan appeltaart van Dudok ruik, dan "zie" ik hem voor mij zonder dat de taart hier daadwerkelijk hoefd te zijn ( in tastbare vorm dus).
geblaat over drugs

tip:lees de faq !

[ Bericht 6% gewijzigd door Mirage op 06-08-2005 12:09:17 ]
pi_29463346
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 12:03 schreef -Dominator- het volgende:

[..]

Volgens mij moet jij maar eens van de tripmiddelen afblijven....
ik zou ook wel willen dat er in dit soort zaken het woord *misschien* wat meer te lezen was
en niet zomaar abrupt zeggen dat geesten bestaan
das namelijk beledigend voor degenen die niet geloven
pies on joe toe
pi_29463380
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 12:06 schreef bonke het volgende:

[..]

ik zou ook wel willen dat er in dit soort zaken het woord *misschien* wat meer te lezen was
en niet zomaar abrupt zeggen dat geesten bestaan
das namelijk beledigend voor degenen die niet geloven
overal kan je lezen dat het mijn mening is of dat het is zoals IK de zaken zie.
beter lezen of verhuizen naar een college leesvaardigheid zou ik zeggen
Sir Winston Churchill
pi_29463438
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 11:59 schreef snabbi het volgende:

[..]

Dat klinkt meer als een hallucinatie (of hoe je het ook schrijft). Mijns inziens is het meer het gevoel van iemand willen zien, dit wellicht onbewust. Ook wordt er een deel mijns inziens makkelijk een plaatsje gegeven. Onverwachtte gebeurtenissen, waar men nog geen verklaring voor heeft "Oh dan moet het iets geweest zijn wat we niet kunnen zien, of iets dat plots kan verdwijnen als een geest"
dan mag jij mij in een topic dat over geesten gaat (hier is deze discussie offtopic) uitleggen hoe een kind zaken die verifieerbaar zijn "hallucineert".
Sir Winston Churchill
pi_29463466
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 12:07 schreef Mirage het volgende:

[..]

rekening houden met non-believers zou je ook niet misstaan
ik zag je toch echt ergens schrijven dat geesten wel bestaan en niet geesten bestaan misschien wel
ps: jij weet vast wel waar een college leesvaardigheid word gegeven
pies on joe toe
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 12:12:35 #19
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_29463482
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 12:07 schreef Mirage het volgende:

[..]

Niet in deze post: Geloof jij in reïncarnatie?
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
pi_29463497
ontopic mensen, posts die het topic verpesten met offtopic/drugs/bewijs geblaat wil ik niet constant hoeven verwijderen/ te editten.

Ga in een ander forum spelen of discussieer gezellig mee.
Sir Winston Churchill
pi_29463522
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 12:12 schreef ChOas het volgende:

[..]

Niet in deze post: Geloof jij in reïncarnatie?
dat was een vervolg op een stuk waarin ik duidelijk aangaf dat iets mijn MENING is.
Daar werd een vraag over gesteld waar ik op antwoorde.
Sir Winston Churchill
pi_29463544
Electro-Worm: je zegt dat je niet weet hóe, maar dat je wel gelooft.
Wat voor ervaring heeft ervoor gemaakt dat je gelooft ?
Of is het iets dat je voelt ?

Hoe moet ik het zien ?
Sir Winston Churchill
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 12:18:17 #23
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_29463584
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 12:14 schreef Mirage het volgende:

[..]

dat was een vervolg op een stuk waarin ik duidelijk aangaf dat iets mijn MENING is.
Daar werd een vraag over gesteld waar ik op antwoorde.
Met als eerste zin "Nee, geesten bestaan wel."
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 12:18:20 #24
126737 Electro-Worm
pi_29463585
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 12:15 schreef Mirage het volgende:
Electro-Worm: je zegt dat je niet weet hóe, maar dat je wel gelooft.
Wat voor ervaring heeft ervoor gemaakt dat je gelooft ?
Of is het iets dat je voelt ?

Hoe moet ik het zien ?
Hoe bedoel je?
geen een ervaring eigenlijk ik kwam er gewoon bij om me hir bezig me te houden en hoe je het met zien wet ik niet
pi_29463605
Wel makkelijk he Mirage om mijn posts te wijzigen en te verwijderen

Ik vind dat je een slechte moderator bent die ook nog eens niet tegen kritiek kan!

Heel zielig....
pi_29463612
Ik geloof niet zo zeer in reincarnatie, maar wel dat je ziel (of hoe je het noemen wilt) naar een andere dimensie gaat als je hier overleden bent.
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 12:23:33 #27
126737 Electro-Worm
pi_29463673
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 12:19 schreef -Dominator- het volgende:

Ik vind dat je een slechte moderator bent die ook nog eens niet tegen kritiek kan!

Heel zielig....
Hey Dominator ga asjeblieft weg ik heb geen zin in dit gezeik post iets leuks of post helemal niet maak zelf maar een topic: dominators kritiek.
pi_29463695
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 12:23 schreef Electro-Worm het volgende:

[..]

Hey Dominator ga asjeblieft weg ik heb geen zin in dit gezeik post iets leuks of post helemal niet maak zelf maar een topic: dominators kritiek.
pi_29463769
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 12:19 schreef -Dominator- het volgende:

Ik vind je een slechte moderator bent die ook nog eens niet tegen kritiek kan!

Heel zielig....
feedback daar wil ik met alle liefde verder praten
Dit is Electro-Worm zijn topic
Sir Winston Churchill
pi_29464446
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 12:19 schreef Charmian het volgende:
Ik geloof niet zo zeer in reincarnatie, maar wel dat je ziel (of hoe je het noemen wilt) naar een andere dimensie gaat als je hier overleden bent.
Een hemel-achtig concept? Kun je daar meer over vertellen?

Ik sluit me meer aan bij Mirages concept. Het sluit wel aan bij de ervaringen die ik heb. Het zou ook dingen kunnen duidelijk maken die ik voor mezelf niet duidelijk had. Voor mij iets om van alle kanten eens nader te onderzoeken.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_29465083
Neen, ik geloof niet in 'zielen' en dus ook niet in reincarnatie.

De 'ik'-persoon die jij bent, zit in je hersens en bestaat uit een ontelbaar aantal verbindingen. Wanneer je lichaam sterft, houd die persoon in de hersens simpelweg op met bestaan. En je lichaam wordt weer als anonieme materie bij het universum gevoegd.

Het hangt er dus maar net van af wie je denkt dat je zelf bent (een ziel, een lichaam, een groot neuraal net aan hersenverbindingen, etc.). Ik mag mezelf graag zien als simpelweg het universum. Geen persoon, geen mens, geen ziel, maar een intergraal deel van het universum. En wanneer dit lichaam sterft, wordt de materie (de atomen) gewoon gerecycled in de rest van het universum. Dus I suppose dat je dat als een vorm van reincarnatie kan zien, maar de vorm die jij waarschijnlijk bedoelt impliceert dat je eigenlijk een ziel bent, een illustere entiteit die nooit iemand gezien heeft of gemeten heeft. En dat vind ik gewoon vergezocht dus.
pi_29465101
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 13:01 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Een hemel-achtig concept? Kun je daar meer over vertellen?

Ik sluit me meer aan bij Mirages concept. Het sluit wel aan bij de ervaringen die ik heb. Het zou ook dingen kunnen duidelijk maken die ik voor mezelf niet duidelijk had. Voor mij iets om van alle kanten eens nader te onderzoeken.
Kun je het een 'hemel-achtig concept' noemen? Ik weet het niet.
Er zijn dingen die ik gehoord en gezien heb, die ik zelf nog niet kan verklaren en waar ik met regelmaat sceptisch over ben en denk, zelfs 'seeing it is believing it' durf ik niet te zeggen. Maar aan de andere kant heb ik zo iets van 'hoe kan dat nou?'.

In ieder geval geloof ik nu wel dat deze wereld een leerschool is. Of je gaat weer terug om verder te leren (kom je dus toch bij reincarnatie) of je gaat verder naar een andere dimensie.
Het komt ook een beetje voort dat ik geloof dat de 'aarde' opraakt (en zo dus ook het reincarneren zoals hier denk ik bedoeld wordt) en dat ik niet geloof dat er dan helemaal niets anders levends meer zou zijn. Dus waarom niet verder gaan in een andere dimensie? Sommigen zijn er al, sommigen nog niet.

Ik vind het heel moeilijk om met anderen er over te praten en echt over mijn ervaringen te vertellen. De stempel 'die is maf' of 'blijf eens van de drugs af' is me te snel gedrukt (zie sommige reacties in dit topic).
pi_29465305
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 13:35 schreef Charmian het volgende:

[..]

Ik vind het heel moeilijk om met anderen er over te praten en echt over mijn ervaringen te vertellen. De stempel 'die is maf' of 'blijf eens van de drugs af' is me te snel gedrukt (zie sommige reacties in dit topic).
veel dingen die mensen zien komt door het gebruik van drugs
als je geen drugs gebruikt kan je lichaam onder bepaalde omstandigheden zelf ook stimulerende middelen aanmaken
mensen die het licht hebben gezien bv door een bijna verdrinkingsdood, zien dat licht omdat je hersenen een zuurstofgebrek krijgen
mensen die denken ontvoert te zijn kunnen gewoon een droom hebben en in die droom kunnen ze ervaren dat ze gewoon wakker zijn maar niet kunnen bewegen
dit heeft weer als wetenschappelijke verklaring dat je op een bepaald moment in een droom jezelf niet kunt bewegen omdat je lichaam dat uit zelfbescherming doet ( het heeft een naam maar die weet ik niet )
en zo zijn er voor bijna elke gewaarwording wel wetenschappelijke verklaringen te geven
pies on joe toe
pi_29465511
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 13:47 schreef bonke het volgende:

[..]

als je geen drugs gebruikt kan je lichaam onder bepaalde omstandigheden zelf ook stimulerende middelen aanmaken
mensen die het licht hebben gezien bv door een bijna verdrinkingsdood, zien dat licht omdat je hersenen een zuurstofgebrek krijgen
mensen die denken ontvoert te zijn kunnen gewoon een droom hebben en in die droom kunnen ze ervaren dat ze gewoon wakker zijn maar niet kunnen bewegen
dit heeft weer als wetenschappelijke verklaring dat je op een bepaald moment in een droom jezelf niet kunt bewegen omdat je lichaam dat uit zelfbescherming doet ( het heeft een naam maar die weet ik niet )
en zo zijn er voor bijna elke gewaarwording wel wetenschappelijke verklaringen te geven
Ik gebruik geen drugs, ik heb geen bijna-doodervaringen gehad, ik drink niet, heb geen last van psychoses of andere psychische afwijkingen, doe niet aan zelf-hypnose of meditatie, ben wel katholiek opgevoed maar niet praktiserend, hou me nou niet echt bezig met het paranormale, ik was niet moe of aan het dromen. De wetenschappelijke verklaringen die jij opnoemt zijn gewoon ff niet van toepassing.
Heb die dingen die ik heb ervaren in volkomen nuchtere toestand zowel overdag als 's avonds meegemaakt. Zoals ik al zei sta ik er soms heel sceptisch tegenover en geloof ik het ook allemaal niet, maar ik maak nu eenmaal mee wat ik meemaak en ik kan daar niet onderuit.
pi_29465839
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 13:47 schreef bonke het volgende:

Hai Bonke

Je zegt wel wat dingen, die dus niet van toepassing hoéven te zijn.
Zoals Charmian al zegt en/of bewijst. En dit zou logisch moeten zijn. Wat dat betreft vind ik het dus danig irrelevant ook. Mensen zouden zo voor hun posts al neer moeten gaan zetten 'maar ik gebruik geen drugs, ben niet gek, gezond verklaard, etc etc'. Denk niet dat ze daar zin in hebben en dat zelf logisch vinden om daar al rekening mee te houden. Nuchterheid genoeg hoor bij sommige of vele 'zwevers', juist.

En je bedoelt slaapparalysis, zelfs daarvan weten ze nog niet het één en ander 'goed' vanaf. Wat dus wilt zeggen, in mijn ogen, dat alles zowel veel, niet alleen in de hersenen kan worden toegedaan.

Over reïncarnatie.
Ben er nog niet uit en misschien nooit. Maar geloof wel dat vele dingen idd (nog) niet te bewijzen vallen en daardoor sluit ik het niet uit. Vind ik het logischst .
pi_29465989
En over dat zelfbescherming, dan is juist de vraag waarom er zelfbescherming is/komt.
Juist als er theorieën en/of (soms simpele) conclusies worden gegegeven, vind ik het de kunst om dan juist jezelf af te vragen waarom dan en/of verder na te denken, jezelf dingen af te vragen.

Maar dat zoekt iedereen zelf maar uit
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 15:41:31 #37
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_29467191
Ik denk dat reïncarnatie een ontkenning van de dood is. Evenals het hemel en hel idee. Het gewoon niet onder ogen kunnen/durven/willen zien dat er een einde komt aan je bestaan. Zelf geloof ik niet in zielen en dergelijke dingen. In mijn ogen is dat "geest/zielding" verzonnen door mensen. Met namen door geestelijke die op die manier macht hebben over een grote groep gelovige. Omdat die mensen bang zijn voor de dood en het ophouden van bestaan.

Een personelijkheid en karakter word, geloof ik, allemaal gevormt in ons stoffelijke brein. Alleen hebben we nog niet de preciese plek (godzijdank) gevonden.
Maar goed, wie ben ik?
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
pi_29467212
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 12:10 schreef Mirage het volgende:
dan mag jij mij in een topic dat over geesten gaat (hier is deze discussie offtopic) uitleggen hoe een kind zaken die verifieerbaar zijn "hallucineert".
Kan je me het topic precies aanwijzen mssn, want ik zie 2 topics over "geesten" die niet hierover gingen. Ik wil namelijk eerst iets meer van de achtergrond weten van wat er gezegd is. Wat je hier zegt lijkt me namelijk dat je meer wijst op voorspellingen wat in andere ruimten gebeurd dan een geest verschijning.
pi_29474235
Je hebt van die mensen die steeds maar beginnen over drugs als ze iets horen wat ze niet geloven of begrijpen.
Maar die mensen hebben zelf echter veelal ook geen ervaring met die drugs. Waarom men dan zo goed weet dat je door drugs ineens spoken gaat zien, of in reincarnatie gaat geloven is me dan ook niet duidelijk.
Samengevat: iemand gebruikt argumenten waar hij/zij geen zak van af weet, om te oordelen over situaties en verschijnselen die hij/zij niet kent, en over mensen die hij/zij nimmer ontmoet heeft en verder ook helemaal niets van weet.
Zoiets noemt men ook wel 'vooroordeel'.
pi_29474761
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 22:12 schreef iteejer het volgende:
blabla
je ziet spoken
het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat het wel door drugs komt, of door een bijna dood ervaring of, door mensen die gewoon liegen
dat zijn namelijk dingen die met een beetje gezond verstand wel te verklaren zijn
de rest, spoken,reincarnatie enzz daar is nooit enig bewijs van gevonden
dus wat zal ik eerder geloven?
misschien moet ik het zelf wel meemaken om te geloven maar ik zie dat in mijn nuchtere leven nooit niet gebeuren
pies on joe toe
pi_29474872
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 22:39 schreef bonke het volgende:

[..]

misschien moet ik het zelf wel meemaken om te geloven maar ik zie dat in mijn nuchtere leven nooit niet gebeuren
Dat dacht ik dus ook. Tis trouwens niet zo dat ik opeens bekeerd ben tot het paranormale of opeens heel zweverig ben of zoiets.
Ik denk er wel heel veel over na, het hoe wat en waarom, maar ik kom er niet echt uit weet ook niet of dat ooit zal gebeuren, zal er geen minuut minder om slapen.
pi_29481531
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 22:39 schreef bonke het volgende:
je ziet spoken
het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat het wel door drugs komt, of door een bijna dood ervaring of, door mensen die gewoon liegen
dat zijn namelijk dingen die met een beetje gezond verstand wel te verklaren zijn
de rest, spoken,reincarnatie enzz daar is nooit enig bewijs van gevonden
dus wat zal ik eerder geloven?
er gebeuren nou eenmaal merkwaardige dingen die níet verklaarbaar zijn langs de 'normale' wegen. mensen die bv ineens dingen weten te vertellen die alleen maar bekend konden zijn aan een al overleden persoon.
één enkel feitje kan je als toeval kwalificeren (alhoewel je daar ook niets mee zegt en al helemaal niets mee verklaart: 'toeval' is nooit een reden dat er wat dan ook gebeurt; het is hooguit een manier om te zeggen dat het een 'unrelated' gebeurtenis betreft) maar een detailrijke beschrijving geven is niet iets wat je op basis van toeval zomaar inelkaar zal draaien.

nu hoeft reincarnatie niet het enige antwoord te zijn natuurlijk. maar als al het andere faalt, is het zo raar niet dat zoiets in je op komt.

iedere nieuwe tak van wetenschap is tenslotte ooit begonnen met het kijken naar wat er gebeurt, en daar een patroon in zien. als je ten allen tijde categorisch een bepaalde richting uitschakelt, en alléén maar verder bouwt in de richting van het al bekende zul je je nooit kunnen ontwikkelen in een nu nog onbekende richting.

en de kwestie van bewijsvoering: bewijzen kun je slechts iets binnen een formeel systeem. zo werkt het concept 'bewijs' nou eenmaal.
deze paranormale fenomenen passeren die deur niet eens: ze maken geen deel uit van het formele systeem der wetenschap, zijn er geen element van, en zijn dus ook niet te bewijzen.

wat betreft methodiek en voorwaarden maken dergelijke fenomenen geen deel uit van de wetenschappelijke beschouwing. en zijn ze dus ook niet op basis daarvan te ontkennen. wetenschap als argument gebruiken is dus lariekoek.

je kunt wetenschappelijk slechts zeggen dat je er geen uitspraak over kunt doen. persoonlijk kun je zeggen dat je het wel of niet gelooft, dat is prima. maar een wetenschap doet niet aan geloven, doe doet aan waarnemen, analyseren etc; en dat volgens strikte regels. waar deze fenomenen buiten vallen. dus niet wetenschappelijk bekeken kunnen worden. niet omdat de 'believers' dat claimen, maar omdat de wetenschap zelf dat filtert; en wel door te stellen dat alleen het herhaalbare etc deel mag uitmaken van een wetenschappelijke waarneming.
pi_29486895
yep, ik geloof er in...al een hele lange tijd...

en net zoals met veel dingen die we niet kunnen begrijpen etc...dit is ook zo iets wat de wetenschap niet kan bewijzen of geheel uitsluiten....zoals zoveel dingen....
“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')