Of misschien moeten die fel-geloovigen een keer hun verstand gebruiken. De ene roept nog harder dat ie het allemaal zo goed weet dan de ander. Als mensen elkaar de hersens inslaan komt het op het nieuws, want... tja. Elke keer hetzelfde riedeltje.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 11:16 schreef Pracissor het volgende:
[..]
En Jeruzalem moet nu een definitieve deling krijgen in een Joods, Christelijk en Islamitisch deel.
- Waarom moeten de Joden daar weg?quote:Op woensdag 17 augustus 2005 20:43 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Na het zien van het RTL journaal rezen mij over dit onderwerp een hoop vragen. Ik snap zowiezo niet veel van die toestand en oorlog daar maar dat even buiten beschouwing gelaten had ik de volgende vragen:
- Waarom moeten de Joden daar weg?
- Waar moeten ze heen?
- Waarom zijn ze juist daar gaan wonen?
- Waarom gaan ze niet gewoon vrijwillig weg?
- Waarom heeft de israelische regering besloten dat ze daar weg moeten? Dat is toch hun eigen regering, waarmee ze samen tegen de palestijnen zijn?
- Waarom moeten de Joden daar weg?quote:Op woensdag 17 augustus 2005 22:21 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
- Waarom moeten de Joden daar weg?
Omdat Sharon en zijn regering heeft besloten dat de bezetting van de Gaza niet langer in het belang is van Israel. Met andere woorden, het kost hun meer (materieel en immaterieel) dan het oplevert.
- Waar moeten ze heen?
Ze kunnen zich vrij vestigen in Israel maar worden aangemoedigd om in nieuwe nederzettingen in de bezette West Bank en rondom Jeruzalem te gaan wonen (uiteraard met een flinke premie als lokkertje).
- Waarom zijn ze juist daar gaan wonen?
Sommigen zijn er voor het geld, de premies en subsidies, gaan wonen (vooral de armere immigranten uit Oost Europa, Rusland en Afrika) en een ander deel om religieuze redenen. Zij geloven dat het deel is van het land dat jaweh aan hun heeft beloofd.
- Waarom gaan ze niet gewoon vrijwillig weg?
Zie boven. Ze geloven dat het hun goddelijk recht is om daar te wonen. Extremisten.
- Waarom heeft de israelische regering besloten dat ze daar weg moeten? Dat is toch hun eigen regering, waarmee ze samen tegen de palestijnen zijn?
Omdat de leiders uiteindelijk strategische keuzes maken en zich minder door religie laten leiden (dat wordt meer gebruikt om de mensen voor hun karretje te spannen). De Gaza kost gewoon teveel mensen en middelen en die komen nu vrij voor de bezetting van de West Bank. Terwijl de ogen nu op Gaza gericht zijn worden daar nieuwe nederzettingen gebouwd.
Het kost idd veel geld, een hele grote inzet van het leger en het kost Israel prestige en reputatie.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 22:47 schreef kareltje_de_grote het volgende:
-- hoezo kost zo'n nederzetting geld voor de regering dan?
Ik twijfel er toch een beetje aan of dit de echte reden is.
Het grootste deel wordt toch door Amerika betaald. Plus de bescherming in de Gaza van 8.000 'kolonisten' tussen meer dan 1,3 miljoen Palestijnen koste echt behoorlijk wat shekkels en mankracht.quote:--- Dus het verhuizen incl oprotpremie en de komlekkerhierpremie en de inzet van het leger kosten minder als dat de israeliers kosten die zich op da Gaza strook hebben gevestigd?
Wat gaat er met de Gaza strook gebeuren?
huhhhh, wat de zesdaagse oorlog heeft hier direct toch niet zoveel mee te maken?quote:Op woensdag 17 augustus 2005 23:14 schreef sizzler het volgende:
Waarom zaten die gasten daar überhaupt?![]()
Ik weet dat Israel de Zesdaagse Oorlog in 1967 is begonnen door Egypte binnen te vallen, en dat deze kolonies daar iets mee te maken hebben, maar hoe?
quote:Op woensdag 17 augustus 2005 21:36 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
How much will it all cost?
Approximately $2 billion US with much of the money coming in the form of U.S. government assistance. Each settler family will receive between $200,000 to $300,000 US and the opportunity to relocate to other communities being created for them inside Israel proper.
Heeft het niet met heilige grond te maken?quote:Op woensdag 17 augustus 2005 23:14 schreef sizzler het volgende:
Ik weet dat Israel de Zesdaagse Oorlog in 1967 is begonnen door Egypte binnen te vallen, en dat deze kolonies daar iets mee te maken hebben, maar hoe?
Kloon van Machteld, toevallig?quote:
Ja Israel heeft het toen bezet (samen met de Sinaiwoestijn, de West Bank, Jeruzalem en de Golan hoogte).quote:Op woensdag 17 augustus 2005 23:14 schreef sizzler het volgende:
"If the American people understood what a grip those people have got on our government, they would rise up in arms." - Admiral Thomas Moorerquote:
En de eerste moderne joodse kolonisten zitten er al vanaf 1946.quote:The first Jewish sovereignty in Gaza dates back to 150 B.C.E. during the times of the Maccabees (Hannukah story). The first Jewish settlement is recorded in Judges 1:18, and the story of Samson. The first Arab sovereignty occurred in 634 C.E., when Arab armies drove out what was then the largest area of Jewish settlement in Israel.
quote:In 1946 with the encouragement of Israel’s first Prime Minister, David Ben Gurion, Kfar Darom was established. It was evacuated in 1948 following an Egyptian siege, then resettled in 1970. A Jewish presence in Gaza dates back to biblical times.
Kort gezegd, het was een preventieve aanval van Israël om het gevaar van Egypte en Syrië, die samen de Verenigde Arabische Republiek vormden de kop in te druk. Uiterst succesvolle preventieve aanval van Israël. Waarbij ze dus enkele gebieden zoals de gaza-strook innamen.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 23:17 schreef kareltje_de_grote het volgende:
huhhhh, wat de zesdaagse oorlog heeft hier direct toch niet zoveel mee te maken?
Ik met wel bekennen dat ik niet precies weet waarom de zesdaagse oorlog er was.
Daarnaast werd de aanzet tot overname door de Palestijnse autoriteit al gegeven tijdens de Oslo-akkoorden, in '93 stond dus al vast dat Gaza uiteindelijk (gedeeltelijk) opgegeven zou worden.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 23:39 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ja Israel heeft het toen bezet (samen met de Sinaiwoestijn, de West Bank, Jeruzalem en de Golan hoogte).
Via onderhandelingen heeft Egypte in 1978 de claim op de Gaza opgegeven.
Nu had Israel een probleem want men wilde het gebied wel, maar de inwoners niet. Men had het wettelijk kunnen annexeren (de één staat oplossing) maar men wilde niet dat de Palestijnen burgerrechten zouden krijgen.
Met de zogenaamde 'settlement politiek' werden Palestijnen van hun land gejaagd en werd het gebied vervolgens aan een handjevol Israeli's gegeven. Dat was minder succesvol als gehoopt en er werd 'maar' zo'n 30% onder joods gezag geplaatst. Om de rest 'joods' te maken zou men genocide en etnische zuivering moeten toepassen. Hoe reeel deze bedreiging was hangt af van aan wie je het vraagt. Na 25 jaar ellende stoot men het nu af.
De documantaire die ik heb gezien ging over de nier die van een Joods kindje naar een pallestijns kind ging.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 20:48 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik heb laatst weldegelijk een documentaire over een Joods kind gezien dat vreselijk ziek was, en dat een Palestijnse nier kreeg (tot verbazing van de Joodse ouders). Het zal andersom ook wel vaak genoeg gebeuren ja, aangezien de Palestijnen vaak naar Israelische ziekenhuizen worden gebracht (en je daar dus een mix van donoren krijgt)
http://www.nos.nl/nosjour(...)blog_palestijns.htmlquote:Als Abbas in complete chaos verdwijnt en het feest eigenlijk over is, ontdekt het mannelijke deel van de aanwezigen nog een laatste attractie: een Nederlandse redacteur van het NOS Journaal; een vrouw met blonde haren. Opgekropte seksuele frustraties komen als bij toverslag los. Tientallen jongens proberen op alle mogelijke manieren bij haar in de buurt te komen. Graaiende handen betasten haar waar ze maar kunnen.
Het wordt echt bedreigend als een groepje van zon 20 man zich onder de luide kreet Allah Wakbar op haar wil storten. Gewapende bewakers proberen haar af te schermen. Alleen door zijn wapen door te laden en te richten op de bronstige belagers weet een bewaker te voorkomen dat de NOS medewerker wordt besprongen.
Heb je er ook bronnen van enzo of baseer je al deze feiten op je eigen inzicht? En dan heb ik het niet over het riedeltje over de Arabische Emiraten natuurlijk.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 01:13 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
De documantaire die ik heb gezien ging over de nier die van een Joods kindje naar een pallestijns kind ging.
De reden dat er onder Joden meer donoren zijn dan onder pallestijnen is omdat er meer Joden zijn die het geloof niet zo serieus nemen als pallestijnen.
Het gevolg is dus dat er amper pallestijnen zijn die zich opgeven als donor, in bv de Arabische Emiraten lost men dit op door gekochte/gestolen organen te gebruiken uit bv de Fillipijnen.
Nu ik toch vragen aan het stellen ben;quote:Op woensdag 17 augustus 2005 23:07 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Het kost idd veel geld, een hele grote inzet van het leger en het kost Israel prestige en reputatie.
Bovendien liggen er geen echt belangrijke plaatsen in vergelijking met bijvoorbeeld de West Bank.
Sharon is een pragmatist. Door de Gaza op te geven kan hij de greep op de West Bank en Jeruzalem versterken.
[..]
Het grootste deel wordt toch door Amerika betaald. Plus de bescherming in de Gaza van 8.000 'kolonisten' tussen meer dan 1,3 miljoen Palestijnen koste echt behoorlijk wat shekkels en mankracht.
De Gazastrook komt of onder een soort Palestijns zelfbestuur en misschien wordt het in de toekomst aan Egypte toegevoegd of wordt het onderdeel van een Palestijnse staat.
Voorlopig blijven de grenzen echter door Israel bewaakt, kan niemand er vrij in en uit en blijft het luchtruim onder Israeli's gezag. Een soort openluchtgevangenis.
O jee, moet de discussie hier weer verder gaan?quote:Op donderdag 18 augustus 2005 01:23 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
http://www.nos.nl/nosjour(...)blog_palestijns.html
En ondertussen vergrijpen de pallestijnen zich aan een Nederlandse vrouw
quote:Op donderdag 18 augustus 2005 01:13 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
De documantaire die ik heb gezien ging over de nier die van een Joods kindje naar een pallestijns kind ging.
De reden dat er onder Joden meer donoren zijn dan onder pallestijnen is omdat er meer Joden zijn die het geloof niet zo serieus nemen als pallestijnen.
Het gevolg is dus dat er amper pallestijnen zijn die zich opgeven als donor, in bv de Arabische Emiraten lost men dit op door gekochte/gestolen organen te gebruiken uit bv de Fillipijnen.[quote]
Weet je wat zo mooi is. Mooi is dat straks beide kanten hun eigen zieken gaan verzorgen. Palestijnen gaan dan naar Pallestijns ziekenhuis en Israeliers naar een Israelisch ziekenhuis. Ieder voor zich en G*d voor ons allen.![]()
Bak een taart en vier het!quote:Op donderdag 18 augustus 2005 08:52 schreef Frances het volgende:
ff in de herhaling voor Harige Kerel want quoten op de vroege morgen lukt me niet.
Weet je wat zo mooi is Harige Kerel; straks mogen beide kanten voor hun eigen zieken zorgen. Dus de pallies naar een pallestijns ziekenheid en de Israelies naar een Israelisch ziekenhuis. Geweldig toch, hihi. Mooier kan haast niet!!!!![]()
![]()
![]()
Ja, is best een feestje waard. Is een puntje van de multi-vlaai ook goed?quote:Bak een taart en vier het!
Omdat de Joden de baas zijn in Amerika.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 08:30 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Nu ik toch vragen aan het stellen ben;
Waarom betaald america altijd zoveel voor de israeliers? is de enige reden dat in america ook veel Joden wonen, en dat er veel joden uit america naar israel zijn gegaan?
De Israëli's hoeven daar niets voor te doen hoor, ze slaan elkaar daar zo ook wel de hersens in.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 09:06 schreef GedachtenPolitie het volgende:
Terugtrekking heeft ten doel om de verdeeldheid onder de Palestijnen te vergroten.
Islamic Jihad, Hamas en de PLO hebben alledrie hun eigen plannen met de Gazastrook.
Verdeel en heers.
Dat klopt.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 08:42 schreef Mwanatabu het volgende:
Moslims mogen toch prima donor zijn?
Beetje ver gezocht. Uiteindelijk zullen de Pallestijnen toch moeten bewijzen dat ze een klein gedeelte zelf naar behoren moeten kunnen besturen.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 09:06 schreef GedachtenPolitie het volgende:
Terugtrekking heeft ten doel om de verdeeldheid onder de Palestijnen te vergroten.
Islamic Jihad, Hamas en de PLO hebben alledrie hun eigen plannen met de Gazastrook.
Verdeel en heers.
Bron?quote:Op donderdag 18 augustus 2005 09:12 schreef GedachtenPolitie het volgende:
Omdat de Joden de baas zijn in Amerika.
De neocons zijn allemaal Joods.
Waarom hebben ze niet tegen de Joodse kolonisten gezegd: als je voor het ultimatum vertrekt krijg je dat bedrag, als we je daarna weg moeten slepen krijg je niks. Wedden dat er dan veel meer dan de helft voor gisteren waren vertrokken?quote:Op woensdag 17 augustus 2005 21:36 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
How much will it all cost?
Approximately $2 billion US with much of the money coming in the form of U.S. government assistance. Each settler family will receive between $200,000 to $300,000 US and the opportunity to relocate to other communities being created for them inside Israel proper.
Nu.nlquote:KFAR YAM - De radicale joodse leider Aryeh Yitzhaki heeft gedreigd dat hij het vuur zal openen op Israëlische militairen als die zijn huis in de nederzetting Kfar Yam in de Gazastrook binnenvallen. Yitzhaki heeft zich met ongeveer veertig medestanders in zijn huis verschanst.
De krant Haaretz meldde donderdag in de interneteditie dat ongeveer vijfhonderd militairen het huis van Yitzhaki hebben omsingeld. Er zouden versterkingen op komst zijn. Het Israëlische leger wil donderdag beginnen met de ontruiming van Kfar Yam in het nederzettingenblok Gush Katif in het zuiden van de Gazastrook.
Dat hebben ze ook gezegd, als het goed is.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 12:26 schreef sizzler het volgende:
[..]
Waarom hebben ze niet tegen de Joodse kolonisten gezegd: als je voor het ultimatum vertrekt krijg je dat bedrag, als we je daarna weg moeten slepen krijg je niks. Wedden dat er dan veel meer dan de helft voor gisteren waren vertrokken?
Prima, steek maar in de fik die hap.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 13:53 schreef nummer_zoveel het volgende:
De radicale joodse leider Aryeh Yitzhaki heeft gedreigd dat hij het vuur zal openen op Israëlische militairen als die zijn huis in de nederzetting Kfar Yam in de Gazastrook binnenvallen. Yitzhaki heeft zich met ongeveer veertig medestanders in zijn huis verschanst.
Oa die documantaire over die niertransplantatie.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 07:59 schreef Mutant01 het volgende:
Heb je er ook bronnen van enzo of baseer je al deze feiten op je eigen inzicht? En dan heb ik het niet over het riedeltje over de Arabische Emiraten natuurlijk.
In principe wel, alleen weten veel moslims dit niet.quote:Op donderdag 18 augustus 2005 08:42 schreef Mwanatabu het volgende:
Moslims mogen toch prima donor zijn?
Ah geen meetbare feiten dus. Maar verhalen van kennissen die het weer hebben gehoord van een ander. Moslims mogen gewoon donor zijn, dat weten ze zelf ook dondersgoed (ik maak zelf ook deel uit van de gemeenschap dus plz) dus ik weet niet waar jij het over hebt. "Hoge mate van inteelt", is dat ook zo'n toetsbare stelling of wederom uit de lucht gegrepen. En dat riedeltje over Palestijnen die in een bepaald sprookje geloven m.b.t. de nieren, heb je daar ook een bron van?quote:Op donderdag 18 augustus 2005 15:14 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Oa die documantaire over die niertransplantatie.
Dat over het gebeuren in NL heb ik van een kennis vernomen die al verpleegkundige werkt in een OK.
Het is best jammer dat er niet meer Arabische donors zijn in bv Nederland want omdat er bij Arabieren een hoge mate van inteelt blijft plaatsvinden zijn ze vaak wat beter geschikt als een Nederlandse donor wat de kans op afstoting van het betreffende orgaan iniedergeval tijdelijk doet afnemen.
Jawel hoor, kijk die documantaire maar.quote:
Nou dan zie jij het toch fout.quote:Moslims mogen gewoon donor zijn, dat weten ze zelf ook dondersgoed (ik maak zelf ook deel uit van de gemeenschap dus plz) dus ik weet niet waar jij het over hebt.
Lees maar.quote:dus ik weet niet waar jij het over hebt. "Hoge mate van inteelt", is dat ook zo'n toetsbare stelling of wederom uit de lucht gegrepen.
http://www.nidi.knaw.nl/web/html/public/demos/dm03075.htmlquote:Trouwen met familie
INGRID ESVELDT EN JEANNETTE SCHOORL
In Turkije en Marokko zijn familiehuwelijken geen uitzondering, maar ook in Nederland wordt nog steeds binnen de familie getrouwd. De verplichtingen die binnen de Marokkaanse en Turkse cultuur tussen families bestaan, lijken daarbij een cruciale rol te spelen.
De huwelijken van Turken en Marokkanen in Nederland weerspiegelen nog sterk de tradities en gebruiken in het land van herkomst. In de Turkse en Marokkaanse samenleving staat de familie (en niet het individu, zoals in Nederland) centraal en is de eer van de familie belangrijk. Dit heeft invloed op de huwelijkssluiting. Zo is het niet ongebruikelijk dat huwelijken worden gearrangeerd door en plaatsvinden tussen familieleden. Voor de betrokken families gaat dit gewoonlijk gepaard met economische en sociale voordelen. Zo blijft het bezit in de familie, versterkt het de banden tussen de beide families en is, omdat huwelijken tussen familieleden minder vaak mislukken, het risico dat de eer van de familie wordt geschaad kleiner. Momenteel is ongeveer 23 procent van de huwelijken in Turkije en 29 procent van die in Marokko gesloten tussen verwanten.
Jawel hoor, de betreffende documantaire die op de Nederlandse publieke omroepen is uitgezonden.quote:En dat riedeltje over Palestijnen die in een bepaald sprookje geloven m.b.t. de nieren, heb je daar ook een bron van?
Turken zijn geen Arabieren, en Marokkanen bestaan voor een groot deel uit berbers.quote:
Je hebt de documentaire zo grondig bestudeerd, je weet vast de titel nog?quote:Jawel hoor, de betreffende documantaire die op de Nederlandse publieke omroepen is uitgezonden.
Voor het merendeel niet nee.quote:
En uit gearabiseerde Berbers (gekke term trouwens).quote:en Marokkanen bestaan voor een groot deel uit berbers.
Vanavond zal ik eens de google aanspreken, de titel weet ik nietquote:Je hebt de documentaire zo grondig bestudeerd, je weet vast de titel nog?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |