Gezien de trieste vertoning die het eerste topic hierover is geworden, even een melding vooraf:quote:Wim Duisenberg (70) overleden
AVIGNON Wim Duisenberg is op 70-jarige leeftijd overleden. Hij werd bewusteloos in het zwembad van zijn villa in Faucon in Zuid-Frankrijk gevonden. Reanimatie mocht niet baten. Het is nog niet bekend waaraan de ex-president van de Europese Centrale Bank is gestorven.
Duisenberg was de eerste president van de ECB, die hij leidde van 1998 tot de herfst van 2003.Onder hem werd de euro in twaalf Europese landen ingevoerd.
De econoom Duisenberg was minister van Financiën van 1973 tot 1977.In die tijd maakte Nederland twee oliecrises mee. Vanaf 1982 leidde hij vijftien jaar De Nederlandsche Bank.
Neh, zelfs speedcore lag net tweemaal blauw door je opmerking (of 't is een lachkick, dà kan ook)quote:
Wim Duisenberg overledenquote:Op zondag 31 juli 2005 21:49 schreef JohnDope het volgende:
Ja KlowJow we vonden Wimpy en Greta hele toffe mensen, jammer dat hij tussen een x aantal plankjes zit![]()
Ja, dat herinner ik me nog goed!quote:Op zondag 31 juli 2005 21:46 schreef kLowJow het volgende:
Onder hem werd de euro in twaalf Europese landen ingevoerd.
Als (speed)Loedertje en ik hier niet meer mogen reageren dan reageert niemand meer, iedereen zit in het forum: onzin, topic: wimpy.quote:Op zondag 31 juli 2005 21:59 schreef kLowJow het volgende:
JohnDope en Loedertje, MSN, mail o.i.d. lijkt me inderdaad een goed idee. IRC kan natuurlijk ook #NWS. Hier zal ik het maar even verwijderen.
* Loedertje zegt verblind door liefde dat JohnDOPE helemáál gelijk geeftquote:Op zondag 31 juli 2005 22:01 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Als (speed)Loedertje en ik hier niet meer mogen reageren dan reageert niemand meer, iedereen zit in het forum: onzin, topic: wimpy.
OMG wat heb jij geslikt?quote:Op zondag 31 juli 2005 22:02 schreef Tafkahs het volgende:
Ik ben benieuwd of er een beerput schuilt achter de dood van Duisenberg. Het is natuurlijk erg vreemd dat een succesvol mens als hij die schijnbaar gelukkig was met zijn streekwijntjes in Frankrijk als afsluiting van de herfst van zijn leven op zo'n manier wordt aangetroffen. De man leek een smetteloze reputatie te hebben en eigenlijk alleen een professioneel te hebben gehad.
Er zijn altijd al luchtige topics met sarcastische opmerkingen geweest bij spraakmakende topic van overleden personen, waarom nu opeens niet meer???quote:Op zondag 31 juli 2005 21:59 schreef kLowJow het volgende:
JohnDope en Loedertje, MSN, mail o.i.d. lijkt me inderdaad een goed idee. IRC kan natuurlijk ook #NWS. Hier zal ik het maar even verwijderen.
sweetquote:Op zondag 31 juli 2005 22:06 schreef Loedertje het volgende:
[..]
* Loedertje zegt verblind door liefde dat JohnDOPE helemáál gelijk geeft
Zo'n topic is er al, en van sarcasme was in het vorige deel weinig sprake.quote:Op zondag 31 juli 2005 22:09 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Er zijn altijd al luchtige topics met sarcastische opmerkingen geweest bij spraakmakende topic van overleden personen, waarom nu opeens niet meer???
quote:Niets dan lof over Duisenberg
Uitgegeven: 31 juli 2005 18:19
Laatst gewijzigd: 31 juli 2005 21:13
AVIGNON - Niets dan lof over de overleden oud-president van de Europese Centrale Bank, Wim Duisenberg. Zondag werd hij dood aangetroffen bij zijn villa nabij Faucon, in het zuidoosten van Frankrijk.
Duisenberg (70) werd gezien als een markant bankier met internationale reputatie en een indrukwekkende staat van dienst in de financiële wereld. "Nederland verliest een karakteristieke persoonlijkheid met een grote internationale reputatie", aldus minister-president Balkenende zondag.
Wellink
President N. Wellink van De Nederlandsche Bank omschrijft Duisenberg als een integer man die als bankier nationaal en internationaal veel gezag genoot. Het overlijden van zijn persoonlijke vriend is voor hem een grote schok. "Een groot man is heengegaan. Hij was heel belangrijk voor Nederland en Europa".
Kok
Het hoogtepunt in Duisenbergs carrière als ECB-voorman is de introductie van de euro op 1 januari 2003. Europa heeft de sterke van de euro "in hoge mate te danken" aan Duisenberg, aldus oud-premier Wim Kok. Voor Kok belichaamde Duisenberg ook de onafhankelijkheid van de ECB.
Europese Commissie
De Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, sluit zich daar bij aan en noemt Duisenberg de persoon "die een beslissende rol heeft gespeeld bij de opbouw van de monetaire unie en de succesvolle introductie van de euro".
Duisenberg was tussen 1982 en 1997 president van de Nederlandsche Bank. Ook was hij minister van Financiën in het kabinet-Den Uyl (1973-1977). In die periode maakte Nederland twee oliecrises door. Duisenberg was lid van de PvdA, maar stond in de 'linkse' jaren zeventig bekend om zijn gematigdheid.
Partij van de Arbeid
Duisenberg belichaamde het motto 'Sterk en Sociaal'. Hij besefte het belang van een sterke publieke sector, zonder ooit de betaalbaarheid ervan uit het oog te verliezen, zo stelde de Partij van de Arbeid zondag.
Zalm
Ook minister Zalm van Financiën heeft geschokt kennis genomen van het tragisch overlijden van de "aimabele en deskundige" Wim Duisenberg. De bewindsman bewaart goede herinneringen aan zijn voorganger. Toen hij in 1975 op het ministerie van Financiën ging werken was Duisenberg daar minister. "Ik heb altijd met veel plezier met hem samengewerkt. Hij was een uiterst aimabel en deskundige man met wie ik het goed kon vinden."
Duisenberg had na zijn vertrek bij de ECB tal van commissariaten, onder meer bij de Rabobank en Air France-KLM. Ook was hij voorzitter van het Rijksmuseum Fond
Dat is echt geen waardige manier om te gaan.quote:Op zondag 31 juli 2005 22:13 schreef Bruce117 het volgende:
Volgens het journaal is hij verdronken na problemen aan zijn hart.
precies zoiets heb ik ook.quote:Op zondag 31 juli 2005 21:47 schreef SunChaser het volgende:
Sja, zielig voor zn nabestaanden enzo, maar mensen van 70+ gaan nu eenmaal een keer dood. Ik zal me hem iig herinneren als een van de mensen die ons de voordelen van euro hebben voorgelogen.
Ms juist wel.quote:Op zondag 31 juli 2005 22:14 schreef Dementor het volgende:
[..]
Dat is echt geen waardige manier om te gaan.
Sterven in een zwembad![]()
met alle respect je mag willen dat je zo'n dood hebt en dan heb ik het niet eens over de locatie(lekkere dikke juppen zwembad met alle faciliteiten) maar het is gewoon snel afgelopen.quote:Op zondag 31 juli 2005 22:14 schreef Dementor het volgende:
[..]
Flink wat alcohol en drugs in je donder en je merkt er helemaal niets van.quote:Op zondag 31 juli 2005 22:15 schreef milagro het volgende:
[..]
Ms juist wel.
Mooi weer, lekker zwemmen, happy en dan boem weg
Ik ga liever vredig in mijn slaap mijn overgrootvaders gezelschap houden hoor.quote:Op zondag 31 juli 2005 22:16 schreef JohnDope het volgende:
[..]
met alle respect je mag willen dat je zo'n dood heb en dan heb ik het niet eens over de locatie(lekkere dikke juppen zwembad met alle faciliteiten) maar het is gewoon snel afgelopen.
Er zijn zoveel manieren om dood te gaan, maar dit is een snelle.
is ook een prettig uiteinde inderdaadquote:Op zondag 31 juli 2005 22:18 schreef Dementor het volgende:
[..]
Ik ga liever vredig in mijn slaap mijn overgrootvaders gezelschap houden hoor.
Sterven in je eigen zwembadquote:Op zondag 31 juli 2005 22:14 schreef Dementor het volgende:
[..]
Het gaat dan ook niet om de leeftijd, maar om wat de man betekent heeft, en Duisenberg laat wat meer na, zeg maar, dan Glastra van Loon gedaan heeft (buiten datgene voor familie en vriendenkring natuurlijk)quote:Op zondag 31 juli 2005 22:20 schreef BabeWatcher het volgende:
[..]
Sterven in je eigen zwembad
Ik vind dat er wel erg veel publiciteit is. Het achtuurjournaal duurde een half uur waarvan 20 minuten gevuld waren met het overlijden van W.Duisenberg.
Het was een oude man wiens tijd gekomen was. Ik kan me niet herinneren dat Karel Glastra van Loon zoveel aandacht kreeg en die was maar 42![]()
als iedereen op het nieuws komt die wat puinhopen na laat na zijn dood, dan kan ik hier ook nog wel een x-aantal simpele burgers noemen die op het nieuws moeten komenquote:Op zondag 31 juli 2005 22:24 schreef milagro het volgende:
[..]
Het gaat dan ook niet om de leeftijd, maar om wat de man betekent heeft, en Duisenberg laat wat meer na, zeg maar, dan Glastra van Loon gedaan heeft (buiten datgene voor familie en vriendenkring natuurlijk)
Beter dan in *een zwembad van de bank*quote:
Duisenberg was nu eenmaal een man die we allemaal kenden én die veel betekend heeft.quote:Op zondag 31 juli 2005 22:26 schreef JohnDope het volgende:
[..]
als iedereen op het nieuws komt die wat puinhopen na laat na zijn dood, dan kan ik hier ook nog wel een x-aantal simpele burgers noemen die op het nieuws moeten komen
En jij denkt dat dit zwembad niet van de bank is?quote:Op zondag 31 juli 2005 22:30 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Beter dan in *een zwembad van de bank*
quote:Op zondag 31 juli 2005 22:31 schreef wonko het volgende:
[..]
En jij denkt dat dit zwembad niet van de bank is?
hart van nederlandquote:Op zondag 31 juli 2005 22:49 schreef JohnDope het volgende:
hart van nederland: wimpy D door een raadselachtige wijze om het leven gekomen.
*ik heb zoóóóóó'n geluk gehad*quote:Op zondag 31 juli 2005 22:49 schreef JohnDope het volgende:
hart van nederland: wimpy D door een raadselachtige wijze om het leven gekomen.
wordt goed bekeken hoorquote:
Komt het bij jou IRL nooit voor dat je tijdens een gesprek over je goudvissen even afdwaalde ? Zeg je dan ook tegen die blonde schone dat je liever weer wilt praten over de vinstaartrot van Hermanus?quote:Op zondag 31 juli 2005 23:09 schreef kLowJow het volgende:
Speciaal voor Loedertje en JohnDope is er nog dit topic: [NWS-SC #5] Altijd het laatste nieuws!
Ga daar maar verder
Nee.quote:Op zondag 31 juli 2005 23:16 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Komt het bij jou IRL nooit voor dat je tijdens een gesprek over je goudvissen even afdwaalde?
Hij heeft niks gelogen, misschien kan je die beschuldiging hard maken.quote:Op zondag 31 juli 2005 21:47 schreef SunChaser het volgende:
Sja, zielig voor zn nabestaanden enzo, maar mensen van 70+ gaan nu eenmaal een keer dood. Ik zal me hem iig herinneren als een van de mensen die ons de voordelen van euro hebben voorgelogen.
Mooi gezegd. Maar voor Glastra van Loon is ook vrij veel aandacht geweest, en terecht. Ik heb net het boekje gelezen dat na zijn dood is verschenen, wel de moeite.quote:Op zondag 31 juli 2005 22:24 schreef milagro het volgende:
[..]
Het gaat dan ook niet om de leeftijd, maar om wat de man betekent heeft, en Duisenberg laat wat meer na, zeg maar, dan Glastra van Loon gedaan heeft (buiten datgene voor familie en vriendenkring natuurlijk)
Is er al een topic in TRUquote:Op zondag 31 juli 2005 23:49 schreef SCH het volgende:
Is het een hartaanval geweest?
met een wijntje, of een sherry'tje...quote:Op zondag 31 juli 2005 23:50 schreef milagro het volgende:
we weten niet hoe hij precies doodgegaan is, we weten alleen wáár.
en of dat nu zo verschrikkelijk is, sterven in de zomerzon in je zwembad in Frankrijk?
Hoe danquote:Op zondag 31 juli 2005 23:48 schreef TimmyAsd het volgende:
Op zo'n manier dood gaan is verschrikkelijk..
Nee, maar als je na zo hard werken net een beetje aan de afterparty begint is het wel wrang.quote:Op zondag 31 juli 2005 23:50 schreef milagro het volgende:
we weten niet hoe hij precies doodgegaan is, we weten alleen wáár.
en of dat nu zo verschrikkelijk is, sterven in de zomerzon in je zwembad in Frankrijk?
wat ik heb gehoord is dat hij is verdronken na een hartaanval. Daar ga ik dan ook vanuit..quote:Op zondag 31 juli 2005 23:51 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Hoe dan
Ik heb nog nergens gelezen wat de doodsoorzaak is en wat er aan vooraf ging en hoelang de doodsstrijd duurde..Vertel?
quote:
de Franse kranten melden van wel, Gretta zwijgt liever, en dat doe mij vermoeden dat het ms iets anders was (zelfmoord want ernstig ziek)... maar goed, speculaties dus.quote:Op zondag 31 juli 2005 23:49 schreef SCH het volgende:
Is het een hartaanval geweest?
quote:Inmiddels is het duidelijk geworden dat Duisenberg is verdronken in zijn zwembad door hartproblemen. De officier van justitie van het Franse Carpentras heeft dit bekendgemaakt. Een misdrijf zou 'volledig uitgesloten' zijn.
quote:Necrologie Wim Duisenberg
Wim Duisenberg heeft veel betekend in de financiële wereld. Bekijk een overzicht van zijn carrière.
Wim Duisenberg, die als centraal bankier Europa binnenkwam, heeft onlangs zijn laatste wapenfeit in Nederland behaald als bemiddelaar in de aandelenleasekwestie. Achter de schermen heeft hij daarmee een oplossing gevonden voor een omvangrijk financieel drama voor vele Nederlanders.
Daarmee luidde hij op eigen bodem een glansrijke carrière uit. Duisenberg, in 1935 in het Friese Heerenveen geboren, was de eerste president van de Europese Centrale Bank (ECB). Hij leidde de bank tussen 1998 en 2003 en werd opgevolgd door de Fransman Jean-Claude Trichet.
Frankrijk wilde zijn benoeming dwarsbomen ten faveure van een eigen kandidaat, Jean-Claude Trichet. President Jacques Chirac ging uiteindelijk akkoord na de belofte van Duisenberg dat hij voor het verstrijken van de ambtstermijn van acht jaar plaats zou maken voor Trichet.
De Nederlander richtte zich op het monetaire beleid van de ECB, maar dat ging moeizaam. Er was veel politieke druk. Ook had hij het moeilijk door de almaar dalende koers van de euro ten opzichte van de dollar. Meteen na de introductie van de euro op 1 januari 1999 steeg de euro nog, maar daarna tekende zich een sterke val af.
Duisenberg had als standaard antwoord dat de "de euro de potentie heeft om te appreciëren'', maar dit liet de financiële markten koud. De fysieke introductie van de euro op 1 januari 2003, het hoogtepunt in Duisenbergs carrière als ECB-voorman, verliep soepeler dan verwacht.
In oktober van 2000 baarde Duisenberg opzien door in The Times te verklaren dat het gezien de spanningen in het Midden-Ooosten niet verstandig is om de eurokoers via interventies op te krikken. Onverstandig, zo oordeelden velen.
In januari 2002 kondigde Duisenberg zijn vertrek aan bij de ECB per 9 juli 2003, ruim vijf jaar na zijn aantreden. Hij werd die dag 68. 'Genoeg is genoeg', aldus de bankpresident.
Duisenberg had na zijn vertrek bij de ECB tal van commissariaten, onder meer bij de Rabobank en Air France-KLM. Ook was hij voorzitter van het Rijksmuseum Fonds. Duisenberg had de reputatie van een bon vivant, die van het goede leven hield.
In het kabinet-Den Uyl (1973-1977) was hij minister van Financiën. In die periode maakte Nederland twee oliecrises door. Duisenberg was lid van de PvdA, maar stond in de 'linkse' jaren zeventig bekend om zijn gematigdheid.
Na zijn politieke loopbaan trad Duisenberg in 1978 toe tot de hoofddirectie van de Rabobank Nederland. In 1981 werd hij directeur van de Nederlandsche Bank en een jaar later president. Dit zou hij blijven tot 1997.
In 1993 bekleede hij de functie van voorzitter Comité van Presidenten van de Centrale Banken van de Lidstaten van de EG. Het jaar daarop tot 1998 was hij Lid Raad van het Europees Monetair Instituut (EMI).
Duisenberg studeerde economie aan de rijksuniversiteit in Groningen en promoveerde op het proefschrift 'Economische gevolgen van ontwapening'.
ja, maar gelukkig weet je daar zelf niets van, het is wrang voor je vrouw , dat wel.quote:Op zondag 31 juli 2005 23:51 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee, maar als je na zo hard werken net een beetje aan de afterparty begint is het wel wrang.
Da's dan weer waar - het is beter dan een lang ziekbed, maar liever tien jaar later.quote:Op zondag 31 juli 2005 23:53 schreef milagro het volgende:
[..]
ja, maar gelukkig weet je daar zelf niets van, het is wrang voor je vrouw , dat wel.
Wat is daar verschrikkelijk aan als je binnen een minuut niet meer weet wie je bent?quote:
Dat LIJKT mij verschrikkelijk.. Hartaanval en dan verdrinken vind ik iig een sneue manier om dood te gaan..quote:Op zondag 31 juli 2005 23:54 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Wat is daar verschrikkelijk aan als je binnen een minuut niet meer weet wie je bent?
dat stond er bij het eerste bericht al , maar Gretta wilde verder niets zeggen.quote:
zeiden ze op het journaal, NOS.quote:Op zondag 31 juli 2005 23:55 schreef APK het volgende:
Dat hij ernstig ziek zou zijn geweest, wat is daar de bron van
Ah, dus dat gerucht was niet afkomstig van de hysterische fok-wijfenbrigade.quote:
Nee...logisch..ik doelde dus ook op het idee als extraatje van de bankquote:Op zondag 31 juli 2005 22:39 schreef Loedertje het volgende:
[..]Niet d.m.v. een lening die hij nog moest afbetalen.
wat zijn wijfen?quote:Op zondag 31 juli 2005 23:59 schreef APK het volgende:
[..]
Ah, dus dat gerucht was niet afkomstig van de hysterische fok-wijfenbrigade.
Weet ik niet, maar is ook helemaal niet boeiend eigenlijkquote:Op zondag 31 juli 2005 23:54 schreef SCH het volgende:
Oh ja, hij is geboren in Heerenveen in dezelfde straat als waar SCH is geboren. Had ik dat al verteld?
enge aanslag?quote:Op maandag 1 augustus 2005 01:42 schreef APK het volgende:
Ik hoop dat het een natuurlijke dood was, en niet een of andere enge aanslag.
En alle RIP posters mogen wmb ook RIP.
milagrootje ook vakantie zeker???quote:Op maandag 1 augustus 2005 01:43 schreef milagro het volgende:
[..]
enge aanslag?
van de belasting of zo dan zeker.
De *sterkte voor de nabestaanden ook?*quote:
Joden misschienquote:Op maandag 1 augustus 2005 01:43 schreef milagro het volgende:
[..]
enge aanslag?
van de belasting of zo dan zeker.
heej Loetje laat je me nou zomaar zitten op de msnquote:Op maandag 1 augustus 2005 01:44 schreef Loedertje het volgende:
[..]
De *sterkte voor de nabestaanden ook?*
Solidair zijn met de overledene![]()
nou zeg het maar dan, wie zouden Duisenberg dood willen hebben danquote:
uuhhhhhh Gretaquote:Op maandag 1 augustus 2005 01:48 schreef milagro het volgende:
[..]
nou zeg het maar dan, wie zouden Duisenberg dood willen hebben dan
Enge Joden die op de valutamarkt bezig zijn.quote:Op maandag 1 augustus 2005 01:48 schreef milagro het volgende:
[..]
nou zeg het maar dan, wie zouden Duisenberg dood willen hebben dan
jaja.quote:Op maandag 1 augustus 2005 01:50 schreef APK het volgende:
[..]
Enge Joden die op de valutamarkt bezig zijn.
Want dat is natuurlijk quatsch.quote:Europa heeft de sterke euro in hoge mate aan hem te danken
Als je iets van financiële markten zou afweten dan wist je dat die volledig gedomineerd worden door w.a.s.p.s.quote:Op maandag 1 augustus 2005 01:50 schreef APK het volgende:
[..]
Enge Joden die op de valutamarkt bezig zijn.
Niet echt hoor en Kok is niet de enige die dat zegt. Duisenberg was erg voorzichtig namelijk tijdens zijns bewind. Hij zorgde er voor dat iedereen vertrouwen had en kreeg in de munt.quote:Op maandag 1 augustus 2005 08:56 schreef more het volgende:
De heer Duisenberg heeft zijn werk als president van de Europese Centrale Bank goed gedaan, maar Wim Kok slaat door:
[..]
[/b] Want dat is natuurlijk quatsch.
Iedereen heeft ook zo veel vertrouwen in de Euro...quote:Op maandag 1 augustus 2005 10:05 schreef Nyrem het volgende:
[..]
Niet echt hoor en Kok is niet de enige die dat zegt. Duisenberg was erg voorzichtig namelijk tijdens zijns bewind. Hij zorgde er voor dat iedereen vertrouwen had en kreeg in de munt.
ps:
Hij zorgde ook voor de koppeling met de d-mark (wat Nederland heel veel economische voorspoed heeft gebracht).
Gretta verdenkt de Mossad.quote:Op maandag 1 augustus 2005 08:57 schreef SCH het volgende:
Het blijft wat vaag omdat Gretta zegt dat hij niet in het zwembad is aangetroffen maar vlak buiten de studeerkamer. Ze is ook boos op de Franse justitie, meldt de Volkskrant. .
Zijn echtgenote Gretta Duisenberg vond haar man zondagochtend in hun vakantiehuis in Faucon, een kleine plaats in het zuidoosten van Frankrijk, waar zij sinds een maand samen verbleven.
Hulpverleners hebben nog geprobeerd hem te reanimeren. Gretta Duisenberg vermoedt dat haar man is overleden aan een hartinfarct, maar zegt erbij dat er geen autopsie is uitgevoerd op zijn lichaam.
Hun kinderen zijn zondagavond naar Frankrijk gekomen. Vandaag vliegt het gezin met het stoffelijk overschot terug naar Nederland.
Gretta Duisenberg zegt zich gestoord te hebben aan de mededelingen die de Franse autoriteiten en de gendarmerie zondag zonder overleg met de familie naar buiten brachten. Zo werd verklaard dat Wim Duisenberg dood is aangetroffen in het zwembad, maar die informatie is onjuist, aldus Gretta Duisenberg. Zij vond haar echtgenoot vlak buiten de studeerkamer in het vakantiehuis.
het lijkt er inderdaad wel op, maar ik vind het erg triest dat Duisenberg, toch een groot man, zo vroeg is overleden, nét nu die iets meer tijd voor zichzelf had.quote:
nee, het is een insinuatie, beetje grappig bedoeld, sorry..quote:Op maandag 1 augustus 2005 10:59 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Meen je dat? waar haal je dat vandaan?
Jammer, had wel zin een relletjequote:Op maandag 1 augustus 2005 11:00 schreef Elgigante het volgende:
[..]
nee, het is een insinuatie, beetje grappig bedoeld, sorry..
Tja het is Gretta he...quote:Op maandag 1 augustus 2005 11:14 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Jammer, had wel zin een relletjeMaar mischien doet ze nog wel iets idioots
![]()
Je bedoeld qua lengte?quote:Op maandag 1 augustus 2005 10:46 schreef Elgigante het volgende:
[..]
het lijkt er inderdaad wel op, maar ik vind het erg triest dat Duisenberg, toch een groot man, zo vroeg is overleden, nét nu die iets meer tijd voor zichzelf had.
Wat hij voor Nederland heeft gedaan, ook zijn kapsel was groot trouwens...quote:Op maandag 1 augustus 2005 12:14 schreef HIHIHIHI het volgende:
[..]
Je bedoeld qua lengte?
Of wat hij voor de wereld heeft gedaan?
Wat heeft ie allemaal gedaan dan volgens jou?quote:Op maandag 1 augustus 2005 12:18 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Wat hij voor Nederland heeft gedaan, ook zijn kapsel was groot trouwens...
het was te verwachten eigenlijk wel.quote:
Met de functies die hij bekleede heeft hij Nederland weer financieel aanzien gegeven, het was, op Frankrijk na, een internationaal gerespecteerd figuur.quote:Op maandag 1 augustus 2005 12:18 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Wat heeft ie allemaal gedaan dan volgens jou?
landverraad nog welquote:Op maandag 1 augustus 2005 10:24 schreef Viajero het volgende:
Zoals ik ook al op de FP heb gezegd:
Het is jammer dat deze man niet meer berecht kan worden wegens diefstal en landverraad.
Ik heb totaal geen respect voor de mensen die verantwoordelijk waren voor de invoering van de Euro. Hij werkte hard, maar aan een foute zaak.
Hard werken is niet per definitie goed voor je. In welk opzicht dan ook.quote:Op maandag 1 augustus 2005 10:46 schreef Elgigante het volgende:
[..]
het lijkt er inderdaad wel op, maar ik vind het erg triest dat Duisenberg, toch een groot man, zo vroeg is overleden, nét nu die iets meer tijd voor zichzelf had.
oh nee, tuurlijk niet, maar ik had hem wel wat jaartjes pensioen gegund in frankrijk, het is heerlijk toeven daar.quote:Op maandag 1 augustus 2005 12:40 schreef halion het volgende:
[..]
Hard werken is niet per definitie goed voor je. In welk opzicht dan ook.
Hardwerkende ondernemers en burgers zorgen voor een harde Euro niet de politici/ambtenaren.quote:Op maandag 1 augustus 2005 10:05 schreef Nyrem het volgende:
[..]
Niet echt hoor en Kok is niet de enige die dat zegt. Duisenberg was erg voorzichtig namelijk tijdens zijns bewind. Hij zorgde er voor dat iedereen vertrouwen had en kreeg in de munt.
ps:
Hij zorgde ook voor de koppeling met de d-mark (wat Nederland heel veel economische voorspoed heeft gebracht).
Wim is er gewoon achter gekommen met voor beroepsmatige relnicht hij is getrouwd en vond het wel welletjes.quote:Op maandag 1 augustus 2005 10:46 schreef Elgigante het volgende:
[..]
quote:'Slûge Wim' werd respectabele Mister euro
Van onze economieredactie
LEEUWARDEN - Friese volksjongen, 'Nederlandse Kennedy' op het Binnenhof, de president die de gesloten Nederlandsche Bank transparant maakte, maar toch vooral: mister Euro.
Wim Duisenberg, gisteren op zeventigjarige leeftijd overleden in zijn vakantiehuis in Frankrijk, heeft generaties lang zijn stempel gezet op de politiek, de financiële en monetaire wereld. Eerst in Nederland, later ook in Europa. In binnen- en buitenland is bedroefd gereageerd op zijn dood. In politieke en financiële kringen wordt met respect en waardering gesproken over de vloeiende manier waarop hij de Europese landen aan één munt hielp.
Zijn laatste klus was weer een binnenlandse, en ook een hele taaie: hij moest een einde maken aan het slepende conflict tussen Dexia bank en de vele boze kleine beleggers, die hun kapitaal hadden verspeeld in allerhande aandelenlease-producten. Zijn prestige gaf de doorslag bij het vinden van een oplossing.
Een Friese volksjongen uit Heerenveen, zoon van een hoofdopzichter van de waterleiding. Dat was hij en dat bleef hij zijn hele leven. Een socialist, maar wel eentje die er uitzag als een bankier. Na enkele jaren in de kalme omgeving van universiteiten en het Internationaal Monetair Fonds werd hij in 1973 minister van financiën in het roemruchte kabinet-Den Uyl. De nuchtere, weinig ideologisch bevlogen Heerenvener moest de spilzucht temperen van het meest linkse kabinet uit de Nederlandse geschiedenis.
Terwijl zijn werk steeds internationaler werd en hem naar steeds meer buitenlanden voerde, bleef bij betrokken bij Friesland. Zijn boot lag hier en hij had een vakantiehuis in Heeg. Als 'buitenlid' van de Heeren Zeventien, het informele gezelschap van machtige mannen in de provincie, toonde hij zijn loyaliteit aan zijn geboortegrond. Toen hem ooit werd gevraagd welk beroep hij had gekozen als hij niet bankier was geworden, zei Duisenberg: ,,Brêgewipper fan Heech''.
De innemende en charmante Duisenberg rookte, dronk en verkeerde graag in jet set-kringen, vooral na het huwelijk met zijn tweede vrouw Gretta, die ook uit Heerenveen afkomstig is. Hij was het tegenbeeld van de sfynx-achtige asceten die centrale bankpresidenten ook vaak zijn. Niets menselijks leek de man vreemd, wat hem bij gewone mensen een zekere populatiteit gaf.
Het taaie monetaire denkwerk liet de ogenschijnlijk wat luie Duisenberg over aan anderen, aan Nout Wellink bijvoorbeeld, zijn latere opvolger bij de bank. Maar hij bleek wel de ideale voorzitter, die kon luisteren, geduldig draagvlak kon zoeken, en verschillende opvattingen en culturen bij elkaar kon brengen. Die eigenschappen maakten hem ook uitstekend geschikt om als eerste president van de Europese Centrale Bank de euro in te voeren. Alom wordt hem lof toegezwaaid dat hij erin slaagde om in relatieve rust alle Europese landen op een lijn te krijgen.
Tegen de tijd dat zijn zittingstermijn afliep in 2003, groeide de waardering voor de monetaire stabiliteit die onder Duisenbergs leiding was ontstaan. De eurokoers herstelde zich na de aanslagen in New York van september 2001 en de bank bleek goed opgewassen tegen politieke druk. De inflatie bleef laag.
Er was weinig meer dat Duisenberg kon deren. Zelfs de zeer spraakmakende affaire rond zijn vrouw Gretta, die campagne voerde voor de rechten van de Palestijnen, tastte zijn positie niet aan. Gretta hing een meterslange Palestijnse vlag aan het balkon van hun Amsterdamse huis, maar Wim liet haar begaan. ,,Mijn vrouw is een zelfstandig persoon. Ze mag haar eigen opvattingen hebben," zei hij in een tv-gesprek en keek met een blik van respect en liefde naar zijn echtgenote, die op dat moment naast hem zat.
Bron: LC
quote:Op maandag 1 augustus 2005 16:42 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Wim is er gewoon achter gekommen met voor beroepsmatige relnicht hij is getrouwd en vond het wel welletjes.
Hij heeft er een mooi leven van gemaakt.
Het had met zekerheid wel iets langer mogen duren , maar als je zoveel zuipt en rookt, dan word je zelden 90.
Pfiartie meneer Duisenberg. Een groot vertegewoordiger van een klein landje
De meest gerespecteerde Nederlander is nog altijd Vincent van Gogh.quote:Op maandag 1 augustus 2005 17:35 schreef sizzler het volgende:
De meest gerespecteerde Nederlander ooit.
Wat een vreselijke dood zeg. En zo kort na zijn pensioen.
R.I.P.
Het is geen kwisje het is puur een feit.quote:Op maandag 1 augustus 2005 17:40 schreef Elgigante het volgende:
Krijgen we nu ook al een SBS-kwisje wie er behalve de grootste nu de meest gewaardeerde Nederlander aller tijden wordt?
Waarom juist van Gogh?quote:Op maandag 1 augustus 2005 17:41 schreef Dementor het volgende:
[..]
Het is geen kwisje het is puur een feit.
Zij heeft hem gevonden dus je mag aannemen dat hij niet in of bij het zwembad lag. Het is en blijft natuurlijk wel een onverwacht overlijden.quote:Op maandag 1 augustus 2005 08:57 schreef SCH het volgende:
Het blijft wat vaag omdat Gretta zegt dat hij niet in het zwembad is aangetroffen maar vlak buiten de studeerkamer. Ze is ook boos op de Franse justitie, meldt de Volkskrant. .
Dat dacht ik ook ja: "Duisenberg dood in het zwembad aangetroffen" deed mijn wenkbrauwen wel fronsen in elk geval. Het riekt naar opheldering, zeker icm Gretta's verhaal.quote:Op maandag 1 augustus 2005 17:50 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Zij heeft hem gevonden dus je mag aannemen dat hij niet in of bij het zwembad lag. Het is en blijft natuurlijk wel een onverwacht overlijden.
Misschien heeft ze hem wel verzopen toen Wim haar met een Hamaslid betrapte, wie zal het zeggen?quote:Op maandag 1 augustus 2005 18:05 schreef Dementor het volgende:
Misschien vond Gretta het geen gepaste dood en heeft ze het verhaaltje van de studeerkamer verzonnen.
Dat staat heel geleerd namelijk en daar zijn dat soort mensen bijzonder trots op (misplaatste trots uiteraard).
Ze heeft zich bedacht; hij is toch verdronken in het zwembad na een hartinfarct.quote:Op maandag 1 augustus 2005 17:59 schreef Elgigante het volgende:
Dat dacht ik ook ja: "Duisenberg dood in het zwembad aangetroffen" deed mijn wenkbrauwen wel fronsen in elk geval. Het riekt naar opheldering, zeker icm Gretta's verhaal.
Dat meen je niet!!!quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:52 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Ze heeft zich bedacht; hij is toch verdronken in het zwembad na een hartinfarct.
Op verzoek van de Franse politie (ivm het onderzoek) mocht ze niet zeggen dat hij in het zwembad lag....quote:
Het wordt met de dag merkwaardiger, dus de politie stimuleert een kleine vorm van meineed?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 13:03 schreef APK het volgende:
[..]
Op verzoek van de Franse politie (ivm het onderzoek) mocht ze niet zeggen dat hij in het zwembad lag....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |