abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29601784
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 13:32 schreef Jappie het volgende:

[..]

Jij gebruikt het woord "slecht" ...ik herhaal je slechts...dat je bij mijn woordkeuze "slecht" een andere uitleg geeft dan daar waar jij zelf koos voor het woord "slecht" betekent slechts dat jij denkt dat ik iets anders bedoel.
[..]

De quote zelf was de vergelijking
[..]

Aha...dus als ik het nu goed begrijp.... (kan zijn dat het ondanks jouw duidelijke uitleg nog niet tot mijn botte hersenen is doorgedrongen ) .....dan volg je dus eik de"interpretaties" van "geleerden die Arabisch spraken" die "interpreteerden" uit geschreven tekst welke voortkwamen uit geselecteerde overleveringen van de volgelingen/vertrouwelingen van Mohammed over diens interpretatie van de koran en de toepassing daarvan tijdens zijn leven ?
[..]

Hmm......zeg je nu dat er voor mensen zoals mij dus eigenlijk geen mogelijkheid meer is om tot het ware geloof te komen?
Woordje slecht stond heel duidelijk tussen aanhalingstekens.

Ik vergelijk niets, ik beweer. Want Islam slecht omdat het oproept tot aanbidding van een God, en daarom ook (Gewapend) strijd is geweest. Zijn ze beiden "slecht", is geen vergelijking. Is een feit.

Wat ik niet kon accepteren was dat er termen als "ontzag" werd vertaald als "terreur" en dat verzen niet volledig werden geplaatst, dat vind ik misbruik maken van de delen om hun eigen gelijk te halen.. terwijl als je verder leest een antwoord krijgt. Of vanaf een ander visie gaat kijken.

Achterlijk of niet handicap of niet? Een genie of oerdom.. Een ongelovige zal nooit de islam op niveau als een moslim zien. Noch zal een Moslim atheisme kunnen vatten als een Atheist.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 13:47:41 #202
16305 Jappie
parttime reverend
pi_29601939
Je ontwijkt de oorspronkelijke vraag

Je beroept je steeds op ware kennis etcetera..."geleerden die Arabisch spraken cq begrepen"

Bronvermelding graag; of ken je die mensen persoonlijk?

p.s. Ingaan op je laatste beweringen is op zich ook wel vermakelijk, maar voert ons te ver van het eigenlijke topiconderwerp
pi_29602236
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 13:14 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Zelfs als Jezus slechts een verzinsel zou zijn, dandoet dat niets af aan het feit dat dat voorbeeld oneindig maal beter is om na te volgen dan dat van Mohammed.
Die indruk heb ik eigenlijk ook, jammer dat het christendom meer inhoudt dan alleen Jezus.
quote:
Ik denk dat het verschil met de Islam is dat christenen (ik spreek nu even voor de protestanten om dat ik die cultuur en denkwijze ken) heel goed beseffen dat zij tekort schieten in het navolgen van "Zijn" voorbeeld. Ik denk dat christenen het veel meer eens zijn over de essentie van de boodschap van Jezus, dan de volgelingen van Mohammed.
Dan heb je het vooral over protestanten, voor katholieken staat de Katholieke kerk centraal, en de katholieke liturgie. Wat dat betreft lijken katholieken enigzins op moslims, weinig kritisch en dogmatisch ingesteld. Mensen als Kuytert en den Heyer zijn de katholieke kerk en de islam volledig vreemd, wezensvreemd zelfs.
quote:
Moslims mogen niet drinken
Is ook zo, mischien zou een beetje alcohol de geest juist enigzins verruimen en tot nieuwe inzichten leiden. Heel mischien heeft alcohol er ook niets mee te maken
pi_29602253
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 13:47 schreef Jappie het volgende:
Je ontwijkt de oorspronkelijke vraag [afbeelding]

Je beroept je steeds op ware kennis etcetera..."geleerden die Arabisch spraken cq begrepen"

Bronvermelding graag; of ken je die mensen persoonlijk?

p.s. Ingaan op je laatste beweringen is op zich ook wel vermakelijk, maar voert ons te ver van het eigenlijke topiconderwerp
oorspronkelijke vraag? Sorry heb ik iets gemist. ?

Op ware kennis of op de de ware boodschap het is maar net hoe je het beschrijft.

Bronnen, Soennah/Koran Tafseer van Ibn Katheer/Ibn Abbas ,
4 scholen als Hanef, Shafie, Maliki en Hambeli.
En sterkste bronnen + uitleg in de Islam Buchari/ Muslim

ja idd zou offtopic gaan.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 14:15:12 #205
16305 Jappie
parttime reverend
pi_29602477
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 14:03 schreef Triggershot het volgende:

[..]

oorspronkelijke vraag? Sorry heb ik iets gemist. ?

Op ware kennis of op de de ware boodschap het is maar net hoe je het beschrijft.

Bronnen, Soennah/Koran Tafseer van Ibn Katheer/Ibn Abbas ,
4 scholen als Hanef, Shafie, Maliki en Hambeli.
En sterkste bronnen + uitleg in de Islam Buchari/ Muslim

ja idd zou offtopic gaan.
Tis jammer dat je er geen site van bij de hand heb, maar goed alle beetjes helpen nietwaar?

Zonder de betreffende uitleggingen gelezen laat staan begrepen te hebben....

Kun jij in korte bewoordingen uitleggen waarom voor jou juist deze bronnen een hoger waarheidsgehalte moeten hebben dan willekeurig welke andere ?

De reden waarom ik dit vraag is vrij simpel..jij doet andere bronnen cq beweringen af als vals...of gedeeltelijk fout geinterpreteerd.......hoe maak jij het onderscheid ? waardoor ben jij zo zeker van "hun" waarheid ?
pi_29602559
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 14:15 schreef Jappie het volgende:

[..]

Tis jammer dat je er geen site van bij de hand heb, maar goed alle beetjes helpen nietwaar?

Zonder de betreffende uitleggingen gelezen laat staan begrepen te hebben....

Kun jij in korte bewoordingen uitleggen waarom voor jou juist deze bronnen een hoger waarheidsgehalte moeten hebben dan willekeurig welke andere ?

De reden waarom ik dit vraag is vrij simpel..jij doet andere bronnen cq beweringen af als vals...of gedeeltelijk fout geinterpreteerd.......hoe maak jij het onderscheid ? waardoor ben jij zo zeker van "hun" waarheid ?
Idd, ik probeer

Reden waarom bovengenoemde bronnen meer waarheidsgehalte voor mij hebben is omdat ze ten eerste Arabisch spraken. Kende context waarin boodschappen waarin geopenbaard, en velen van hen waren metgezellen/volgelingen van der profeet. Dus als iemand het gelijk heeft moeten hun het wel zijn. En niet mensen die maar de helft van een vers nemen
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 14:36:39 #207
16305 Jappie
parttime reverend
pi_29602814
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 14:19 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Idd, ik probeer

Reden waarom bovengenoemde bronnen meer waarheidsgehalte voor mij hebben is omdat ze ten eerste Arabisch spraken. Kende context waarin boodschappen waarin geopenbaard, en velen van hen waren metgezellen/volgelingen van der profeet. Dus als iemand het gelijk heeft moeten hun het wel zijn. En niet mensen die maar de helft van een vers nemen
Aha...dus al ik jou nu goed begrijp zijn de Arabische geleerden waar jij over spreekt dezelfde als de volgelingen danwel metgezellen van Mohammed die 18 jaar na het overlijden van Mohammed in opdracht van de eerste 2 Kaliefs het door hun gereciteerde op schrift laten stellen, waarbij "Zaid ibn Thabit" de uitvoerende verzamelaar cq schrijver was ?

Jij bent je daarbij bewust dat er nog vele hiaten bestaan zoals het feit dat er bewust overleveringen van andere metgezellen (die ook de opdracht hadden gekregen om de openbaringen te blijven reciteren) niet zijn opgenomen in de eerste schriftversie van de Koran ?
pi_29602927
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 14:36 schreef Jappie het volgende:

[..]

Aha...dus al ik jou nu goed begrijp zijn de Arabische geleerden waar jij over spreekt dezelfde als de volgelingen danwel metgezellen van Mohammed die 18 jaar na het overlijden van Mohammed in opdracht van de eerste 2 Kaliefs het door hun gereciteerde op schrift laten stellen, waarbij "Zaid ibn Thabit" de uitvoerende verzamelaar cq schrijver was ?

Jij bent je daarbij bewust dat er nog vele hiaten bestaan zoals het feit dat er bewust overleveringen van andere metgezellen (die ook de opdracht hadden gekregen om de openbaringen te blijven reciteren) niet zijn opgenomen in de eerste schriftversie van de Koran ?
Al dagen na Mohammed dood gaf Aboe Bakr opdracht om de Koran te verzamelin tot een boek. Pas rond de tijd van 3e kalief Othman is het officieel tot een boek gebundeld, en gecontroleerd door een nauwkeurig en goed oplettende commisie van metgezellen van Mohammed die de Koran uit het hoofd kenden en na de Islam geaccepteerd te hebben nooit zijn betrapt op een leugen. En precies konden vertellen hoe, waarom, waar en met wie de profeet was toen de verzen werden geopenbaard.

De commise van Othman heeft de bundel gecontroleerd, onderzocht en een lange tijd goed doorgenomen, na alle verzen waren onderbouwd door getuigen zowel man als vrouw. Is er een officieel document gekomen van de Koran,
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 14:50:02 #209
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_29603035
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 14:44 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Al dagen na Mohammed dood gaf Aboe Bakr opdracht om de Koran te verzamelin tot een boek. Pas rond de tijd van 3e kalief Othman is het officieel tot een boek gebundeld, en gecontroleerd door een nauwkeurig en goed oplettende commisie van metgezellen van Mohammed die de Koran uit het hoofd kenden en na de Islam geaccepteerd te hebben nooit zijn betrapt op een leugen. En precies konden vertellen hoe, waarom, waar en met wie de profeet was toen de verzen werden geopenbaard.

De commise van Othman heeft de bundel gecontroleerd, onderzocht en een lange tijd goed doorgenomen, na alle verzen waren onderbouwd door getuigen zowel man als vrouw. Is er een officieel document gekomen van de Koran,
Ik dacht toch dat er 6 versies waren en nadat de Kalief er 1tje had gekozen en de andere had vernietigd, hij werd vermoord omdat volgens de gelovigen destijds hij de verkeerde had vernietigd en de verkeerde tot juiste had gekozen.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 14:53:13 #210
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_29603108
Er bestaat geen oorspronkelijk exemplaar van de Koran. De recitatieven van Mohammed (Koran betekent recitatieven) werden in de loop van de tijd neergeschreven op palmbladeren door toehoorders. Men vraagt zich wel af hoe, want de meesten van hen waren analfabeet. De eerste kalief Aboe Bakr bracht na de dood van de profeet de eerste verzameling bijeen. Maar er waren ook andere verzamelingen van zijn gezegden. Sommigen waren zelfs met elkaar in tegenstrijd. Een definitieve versie van de Koran verscheen niet voor de derde islamitische eeuw. Tegenwoordig wordt meestal een codex gebruikt die door een comité werd samengesteld die door kalief Oetman werd benoemd. Bovendien vormt de verzameling van hadiths (=Islamitische traditionele teksten) van al-Boechârî een bron van informatie over het ontstaan van de islam.
Het is hoogst verwonderlijk en geeft te denken dat de geheiligde verzamelde schat van bladeren en andere materialen waarop de transcripties van Mohammed's openbaringen werden neergeschreven door een van de kaliefen vernietigd is.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 14:55:39 #211
16305 Jappie
parttime reverend
pi_29603168
Okay...weten we iig weer waar we het over hebben.

Om te vervolgen: Is er in deze versie van de Koran (waar jij achter staat/in gelooft) sprake van 5 of van 6 zuilen ?

(zoals je ongetwijfeld weet beslaat de 6de zuil de "jihad"...zowel de innerlijke "grote jihad" alsook de uiterlijke "kleine jihad" )

En belangrijker....spreek jij zelf Arabisch tot op een niveau dat jij de oorspronkelijk opgeschreven teksten zelf hebt kunnen aanschouwen en vertalen ?
pi_29603621
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 14:50 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Ik dacht toch dat er 6 versies waren en nadat de Kalief er 1tje had gekozen en de andere had vernietigd, hij werd vermoord omdat volgens de gelovigen destijds hij de verkeerde had vernietigd en de verkeerde tot juiste had gekozen.
je hebt het over welke kalief dan?
pi_29603736
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 14:55 schreef Jappie het volgende:
Okay...weten we iig weer waar we het over hebben.

Om te vervolgen: Is er in deze versie van de Koran (waar jij achter staat/in gelooft) sprake van 5 of van 6 zuilen ?

(zoals je ongetwijfeld weet beslaat de 6de zuil de "jihad"...zowel de innerlijke "grote jihad" alsook de uiterlijke "kleine jihad" )

En belangrijker....spreek jij zelf Arabisch tot op een niveau dat jij de oorspronkelijk opgeschreven teksten zelf hebt kunnen aanschouwen en vertalen ?
Jihad is niet de 6e zuil van de Islam, want ook in Hadith worden er maar 5 beschreven. Wel heeft Jihaad een heel belangrijke rol in de islam er zijn ook geleerden die zeggen dat het bijna even belangrijk zou kunnen zijn, maar een 6e zuil nee dat niet.

Ik spreek Arabisch, ik kan het lezen en vertalen, maar een vertaling is nix zonder de Tafseer (uitleg) En daarvoor moet ik toch de uitleg van de geleerden raadplegen, want in een vertaling gaat er zoveel verloren. En geen enkel Arabisch sprekende persoon Jood, Christen Atheist of moslim zal mij tegenspreken wanneer ik zeg. Een zinsopbouw van de Koran, kan zelfs een poeet niet.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:32:52 #214
16305 Jappie
parttime reverend
pi_29603922
Wie heeft jouw dan die "Tafseer" gegeven?

Ik hoef niet de naam van die persoon, maar wat ik bedoel is: zat de jouw bekende "tafseer" reeds bij aanvang als handleiding bij de door jou geaccepteerde "Koran" of is deze er later door iemand aan toegevoegd?
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:34:42 #215
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_29603971
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 15:19 schreef Triggershot het volgende:

[..]

je hebt het over welke kalief dan?
De Kalief uit die tijd, ik ken zijn naam niet. Maar zoals vermeld in mijn post daarna.
pi_29604057
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 15:32 schreef Jappie het volgende:
Wie heeft jouw dan die "Tafseer" gegeven?

Ik hoef niet de naam van die persoon, maar wat ik bedoel is: zat de jouw bekende "tafseer" reeds bij aanvang als handleiding bij de door jou geaccepteerde "Koran" of is deze er later door iemand aan toegevoegd?
toegevoegd in externe boeken, en later bij Koranen aantekeningen gemaakt.
pi_29604081
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 15:34 schreef Pracissor het volgende:

[..]

De Kalief uit die tijd, ik ken zijn naam niet. Maar zoals vermeld in mijn post daarna.
geen idee wie je bedoelt maar in die 50 jaar zijn er 5 kaliefs geweest..
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:39:42 #218
16305 Jappie
parttime reverend
pi_29604097
Los van het feit of je het een 6de zuil wil noemen of iets anders...In de door jouw geloofde versie van de Koran...is daar sprake van Jihad en zo ja hoe wordt er omgegaan in jouw Koran met de uiterlijke Jihad of bestaat in de door jouw aangehangen versie van de Koran alleen de innerlijke Jihad?
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:39:57 #219
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_29604106
Maar reageer eens als je wilt op die ene post van mij, wat denk je daarvan?
pi_29604243
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 15:39 schreef Jappie het volgende:
Los van het feit of je het een 6de zuil wil noemen of iets anders...In de door jouw geloofde versie van de Koran...is daar sprake van Jihad en zo ja hoe wordt er omgegaan in jouw Koran met de uiterlijke Jihad of bestaat in de door jouw aangehangen versie van de Koran alleen de innerlijke Jihad?
door mijn aangehangen versie van de koran? Er is maar een Koran. Jihaad is een van de hoogste vormen van aanbidding bij Allah, maar hoeft niet per definitie oorlog te zijn, Jihad is strijden, strijden tegen hoogmoed, arrogantie, verwaandheid en onrechtvaardigheid is zelfs Jihaad..Het zou voor mij een eer zijn om te sterven als martelaar.
pi_29604299
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 15:39 schreef Pracissor het volgende:
Maar reageer eens als je wilt op die ene post van mij, wat denk je daarvan?
ik weet niet welke bronnen je hebt gebruikt of over welke kalief je het hebt, maar mijn visie komt totaal overeen met http://nl.wikipedia.org/w(...)l-islamitische_visie
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:47:51 #222
16305 Jappie
parttime reverend
pi_29604365
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 15:38 schreef Triggershot het volgende:

[..]

toegevoegd in externe boeken, en later bij Koranen aantekeningen gemaakt.
Okay

Nu schreef een aantal pagina's geleden al iemand dat je afgaat op de interpretaties van hoe anderen de Koran ervaren cq lezen. Met deze post bevestig je zijn stelling.

Op zich niets mis mee, maar daarmee bevestig je tegelijkertijd dat de door jouw geloofde versie van de Koran net zo wankel staat als willekeurig welke andere vertaling inclusief uitleg.

Kom ik terug op mijn eerdere vraag...hoe maak je het onderscheid...waar begint het kaf en waar eindigt het koren ? Jij zegt immers de hulp van anderen nodig te hebben om de Koranteksten op waarde te kunnen schatten? Hoe bepaal JIJ dat?
pi_29604618
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 15:47 schreef Jappie het volgende:

[..]

Okay

Nu schreef een aantal pagina's geleden al iemand dat je afgaat op de interpretaties van hoe anderen de Koran ervaren cq lezen. Met deze post bevestig je zijn stelling.

Op zich niets mis mee, maar daarmee bevestig je tegelijkertijd dat de door jouw geloofde versie van de Koran net zo wankel staat als willekeurig welke andere vertaling inclusief uitleg.

Kom ik terug op mijn eerdere vraag...hoe maak je het onderscheid...waar begint het kaf en waar eindigt het koren ? Jij zegt immers de hulp van anderen nodig te hebben om de Koranteksten op waarde te kunnen schatten? Hoe bepaal JIJ dat?
Ik geloof dat de Koran/islam geen enkel menselijke invoeging hebben gehad buiten de Soennah en uitleg van de Koran. Moslims geloven dat de Koran werkelijk de woord van Allah is en boek zelf dus ook automatisch goddelijk.

Niet-moslims die als doel verzen zullen vertalen op Islam zwart te maken zullen altijd hier en daar een woordje weg laten of een ander woord gebruiken.

In vorige pagina heb ik gereageerd op iemand die wou onderbouwen dat islam geweld en intolerantie predikte met o.a volgende vers:

"Strijdt tegen hen tot de afgodendienst niet meer bestaat en de religie geheel aan Allah behoort." [2:193,

opzich intolerant zou je denken, zou ik het ook mee eens geweest zijn , tot je naar volledige vers kijkt die luidt:
2.193
"1 En bestrijdt hen, totdat er geen vervolging meer is en de godsdienst alleen voor Allah 126 wordt. Maar indien zij (met strijden) ophouden, dan is er vijandelijkheid meer toegestaan, behalve tegen de onrechtvaardige."

Hiermee bewijs ik dat er letterlijk alleen een deel van de vers is getoond en de rest is weggehaald alleen om een negatieve indruk van de islam te geven en argument kracht te zetten.

Ik volg dan eerder de metgezellen die er kennis over hadden en die er boeken over hebben geschreven dan, mensen die zomaar zonder enige kennis denken dat islam intolerant is jegens anders denkenden.. Tuurlijk menen ze dan te zeggen dat er tegenstrijd in de koran is.

Ik volg het zoals Mohammed het geleerd heeft Volgens een hadith zei hij ook. Dat de metgezellen, de volgers en de generatie van de volgers op juiste pad zullen zijn, dus als ik de ware essentie van islam moet hebben, moet ik raadplegen bij hun mening.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 16:17:19 #224
16305 Jappie
parttime reverend
pi_29605100
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 16:00 schreef Triggershot het volgende:

Ik volg het zoals Mohammed het geleerd heeft Volgens een hadith zei hij ook. Dat de metgezellen, de volgers en de generatie van de volgers op juiste pad zullen zijn, dus als ik de ware essentie van islam moet hebben, moet ik raadplegen bij hun mening.
Ik neem aan dat jij net als iedere andere gelovige...geregeld dingen doet of zegt die in tegenspraak zijn met de heilige Koran waardoor je genoodzaakt bent om tegenover Allah te erkennen dat je fouten maakt en hebt.
Ik neem tevens aan dat ook jij dit zult benoemen als menselijke foutjes cq onvolmaaktheden of iets in die geest.

Waarom denk jij dat zowel de schriftschrijvers (oorspronkelijke metgezellen van Mohammed) alsook de schriftgeleerden (interpretatoren van de heilige schrift) niet behept zouden kunnen zijn met dit soort menselijke onvolmaaktheden?

Lijkt mij van wezenlijk belang dat je die vraag voor jezelf kunt beantwoorden; zeker gezien je post een paar regels hierboven dat het zelfs een eer voor je zou zijn om te kunnen sterven als martelaar?
pi_29605371
Ik heb alleen het eerste en laatste deel van de discussie gelezen en ben in elk geval blij dat het niet alleen maar nog een bash topic is. Ik ben zelf een atheist, maar interesseer me wel in anders mening. Ik ben zelf van mening dat in de tijd dat de Islam ontstond de Islam een zeer moderne godsdienst was dat onder andere vocht voor de rechten van de vrouw. Zie bijvoorbeeld dat Mohammed zei dat een man pas een goede man kan zijn als hij goed voor zijn vrouw zorgt. Ook heb ik gelezen dat je moeder belangrijker is dan je vader.

Wel ben ik van mening dat de islam vooral in de arabische wereld (en de islam komt ook daar buiten veel voor) misbruikt wordt. Een mooi voorbeeld las ik dat ik dacht in Libanon het verboden is voor vrouwen om in een auto te rijden. De Islam zou immers vermelden dat een vrouw wel mag paardrijden (of kameelrijden eigenlijk), maar niet dat zij mag autorijden. Zij beschouwen de auto niet zoals het toen vooral de dieren waren als algemeen vervoersmiddel. Daarnaast ben ik van mening dat veel zaken die voor bescherming van de vrouw nu worden misbruikt voor de onderdrukking van de vrouw.

Voor mezelf heb ik altijd de conclusie gehad dat de gedachten achter de Islam, dus de religie zelf, een zeer goede was, maar dat de huidige uitwerking in veel landen verkeerd is. Ik zag zelf dat de discussie werd aangevoerd dat men in de westerse wereld en met name dan het christendom men in de verlichting is gekomen. Mensen zouden meer hun eigen ratio volgen en niet blindelings het geloof. Ik ben van mening dat de Islam ook zo''n verandering gaat doormaken. We moeten alleen niet vergeten dat de meeste islamitische landen arm zijn. Eigen ontwikkeling staat altijd nog lager in de piramide van Maslov dan veiligheid, onderdak en voedsel. De ontwikkeling zal er pas komen op het moment dat er meer welvaart, vooral in geld zin, zal zijn.

Ik kan me echter wel voorstellen dat Triggershot dit als het afstappen van het geloof beschouwt. Ik denk echter dat het veranderen van het geloof de normaalste zaak van de wereld is. Door de veranderingen in je omgeving, voldoen niet alle wegen van de religie. Immers zou Allah ons alleen meegeven wat we nodig hebben om te overleven. Wanneer wij qua technologie mogelijkheden hebben om buiten onze leefomgeving te komen, moeten we wellicht meer informatie krijgen van Allah voor onze nieuwe leefomgeving.

Wel heb ik nog een aantal vragen met betrekking tot de Islam. Ik heb gelezen in gedeelten dat het voor een Islamiet toegestaan is om met mensen van hetzelfde boek te trouwen. Hiermee worden Joden en Christenen bedoelt. Dit zou echter alleen gelden voor de man. Ook wordt er aangenomen dat de joodse of christelijke vrouw zich dan zal bekeren tot de islam. Wat is hiervan waar?

Ook heb ik van een Islamitische vrouw gezien dat zij vergiffenis vraagt wanneer zij goed eten weg gooit. Is dit ook een onderdeel van het geloof, of is het meer een levenswijze?
pi_29605493
Overigens kom ik op nog een vraag. Wat mij altijd verbaast van Christenen is dat zij bidden tot god om iets voor elkaar te krijgen wat zij graag willen. Dit kan bijvoorbeeld de genezing van een ziekte zijn. Ik denk dan altijd, zou god hier niet beledigd om kunnen zijn. Bedoel wie denken die mensen wel niet dat ze zijn dat ze zijn superieure macht kunnen inroepen om maar even te doen wat ze willen. Hij heeft toch allang het grotere lot bepaald.
Heeft de islam ook zo'n verzoeksgebed? Ik dacht het namelijk wel. Ik weet van een Islamitische vriend namelijk dat sinds hij is flauwgevallen en er de angst was dat zijn epilepsie weer terug zou komen zijn vader elke avond een bepaald gebed opleest. Hoe sta jij tegenover de beredenering met betrekking tot dit alles?
pi_29605512
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 16:17 schreef Jappie het volgende:

[..]

Ik neem aan dat jij net als iedere andere gelovige...geregeld dingen doet of zegt die in tegenspraak zijn met de heilige Koran waardoor je genoodzaakt bent om tegenover Allah te erkennen dat je fouten maakt en hebt.
Ik neem tevens aan dat ook jij dit zult benoemen als menselijke foutjes cq onvolmaaktheden of iets in die geest.

Waarom denk jij dat zowel de schriftschrijvers (oorspronkelijke metgezellen van Mohammed) alsook de schriftgeleerden (interpretatoren van de heilige schrift) niet behept zouden kunnen zijn met dit soort menselijke onvolmaaktheden?

Lijkt mij van wezenlijk belang dat je die vraag voor jezelf kunt beantwoorden; zeker gezien je post een paar regels hierboven dat het zelfs een eer voor je zou zijn om te kunnen sterven als martelaar?
Uiteraard maakt iedereen fouten, dat zijn menselijke trekjes, ik misschien wel meer dan een ander, maar als ik ervanuit ga dat hun ook fouten hebben gemaakt. Dan is mijn intentie nog puur, omdat ik de hadith volg waarin de profeet vol lof spreekt over de metgezellen etc.

En God heeft mensen fouten laten maken zodat hun vergeving vragen en Allah vergeeft ( aldus koran)

Wanneer ik er vanuit ga dat schriftgeleerden fouten/blunders/vergissingen hebben/kunnen maken, dan weet ik het wel zeker dat mensen van nu het zeker zullen doen betreffende Koran/hadith. Net zoals ik ook voorbeeld liet zien om islam zwart te maken .

Een martelaar, sterven op de weg van God? Is toch een eer voor een moslim, mocht het in een oorlog zijn, dan zou ik het alleen doen om de islam te verdedigen en niet om te provoceren of aan te vallen want islam leert dat niet.. Maar mijn doel is om te sterven op Gods weg op een gezonde einde van mijn leven, wanneer ik iets voor de mens heb kunnen betekenen Moslim/niet moslim
pi_29605718
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 16:28 schreef snabbi het volgende:
Ik heb alleen het eerste en laatste deel van de discussie gelezen en ben in elk geval blij dat het niet alleen maar nog een bash topic is. Ik ben zelf een atheist, maar interesseer me wel in anders mening. Ik ben zelf van mening dat in de tijd dat de Islam ontstond de Islam een zeer moderne godsdienst was dat onder andere vocht voor de rechten van de vrouw. Zie bijvoorbeeld dat Mohammed zei dat een man pas een goede man kan zijn als hij goed voor zijn vrouw zorgt. Ook heb ik gelezen dat je moeder belangrijker is dan je vader.

Wel ben ik van mening dat de islam vooral in de arabische wereld (en de islam komt ook daar buiten veel voor) misbruikt wordt. Een mooi voorbeeld las ik dat ik dacht in Libanon het verboden is voor vrouwen om in een auto te rijden. De Islam zou immers vermelden dat een vrouw wel mag paardrijden (of kameelrijden eigenlijk), maar niet dat zij mag autorijden. Zij beschouwen de auto niet zoals het toen vooral de dieren waren als algemeen vervoersmiddel. Daarnaast ben ik van mening dat veel zaken die voor bescherming van de vrouw nu worden misbruikt voor de onderdrukking van de vrouw.

Voor mezelf heb ik altijd de conclusie gehad dat de gedachten achter de Islam, dus de religie zelf, een zeer goede was, maar dat de huidige uitwerking in veel landen verkeerd is. Ik zag zelf dat de discussie werd aangevoerd dat men in de westerse wereld en met name dan het christendom men in de verlichting is gekomen. Mensen zouden meer hun eigen ratio volgen en niet blindelings het geloof. Ik ben van mening dat de Islam ook zo''n verandering gaat doormaken. We moeten alleen niet vergeten dat de meeste islamitische landen arm zijn. Eigen ontwikkeling staat altijd nog lager in de piramide van Maslov dan veiligheid, onderdak en voedsel. De ontwikkeling zal er pas komen op het moment dat er meer welvaart, vooral in geld zin, zal zijn.

Ik kan me echter wel voorstellen dat Triggershot dit als het afstappen van het geloof beschouwt. Ik denk echter dat het veranderen van het geloof de normaalste zaak van de wereld is. Door de veranderingen in je omgeving, voldoen niet alle wegen van de religie. Immers zou Allah ons alleen meegeven wat we nodig hebben om te overleven. Wanneer wij qua technologie mogelijkheden hebben om buiten onze leefomgeving te komen, moeten we wellicht meer informatie krijgen van Allah voor onze nieuwe leefomgeving.

Wel heb ik nog een aantal vragen met betrekking tot de Islam. Ik heb gelezen in gedeelten dat het voor een Islamiet toegestaan is om met mensen van hetzelfde boek te trouwen. Hiermee worden Joden en Christenen bedoelt. Dit zou echter alleen gelden voor de man. Ook wordt er aangenomen dat de joodse of christelijke vrouw zich dan zal bekeren tot de islam. Wat is hiervan waar?

Ook heb ik van een Islamitische vrouw gezien dat zij vergiffenis vraagt wanneer zij goed eten weg gooit. Is dit ook een onderdeel van het geloof, of is het meer een levenswijze?
Islam leert dat Allah ( God) heer en meester over alle zaken is. De eerste voorwaarden van de Islam is boven alles, de eenheid van God, Mohammed zei: "Wie getuigt van een God, zal de hemel betreden"

Altijd wanneer er naar nare situaties wordt gekeken in Midden Oosten wordt er altijd verwezen naar de Islam, terwijl midden oosten ook de geboorte van Judaisme en Christendom heeft gehad. De meeste regeringen zijn alleen op papier moslim, maar in werkelijkheid geinstalleerde dicaturen.

Wanneer er werkelijk iets op e Islam geschoven kan worden is wanneer de Sharia in werking wordt gesteld door middel van een Kalief en commisie van jurispudenten die volgens Koran en hadith handelen.

Zoals hoe bijv Ottomaanse rijk is geweest en de leger van Salahdeen, die waren in Europa zeer bekend om hun tolerantie en sociale omgang met de vijand. Hun deden alles volgens het boekje en dat verliep beter dan nu de moslims verdeelt zijn en alle onrecht in hun land toe laten.

Aanpassen mag altijd in elke vorm, maar het mag niet in tegenstrijd met de Koran komen, zolang het de islam ook een goed naam geeft en mensen van alle naties er baat bij hebben wordt het zelfs door de islam aan bevolen.
pi_29605863
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 16:33 schreef snabbi het volgende:
Overigens kom ik op nog een vraag. Wat mij altijd verbaast van Christenen is dat zij bidden tot god om iets voor elkaar te krijgen wat zij graag willen. Dit kan bijvoorbeeld de genezing van een ziekte zijn. Ik denk dan altijd, zou god hier niet beledigd om kunnen zijn. Bedoel wie denken die mensen wel niet dat ze zijn dat ze zijn superieure macht kunnen inroepen om maar even te doen wat ze willen. Hij heeft toch allang het grotere lot bepaald.
Heeft de islam ook zo'n verzoeksgebed? Ik dacht het namelijk wel. Ik weet van een Islamitische vriend namelijk dat sinds hij is flauwgevallen en er de angst was dat zijn epilepsie weer terug zou komen zijn vader elke avond een bepaald gebed opleest. Hoe sta jij tegenover de beredenering met betrekking tot dit alles?
Zoals ik al vermeldde in mijn vorige post moslims geloven dat Allah heer en meester over alles is , en de almachtige alwetende is. dat God je beproeft met ziektes en leed om zo je zonden te vergeven en je geloof te testen. Maar God zegt ook ik vergeef de zoon van Adam alle zonden behalve afgodderij.

En "Idoeni Estedjieboe lekoem" = vraag me en ik zal u beantwoorden. (vragen = verzoek)
In de Koran wordt er ook idd veel verwijst naar berouw tonen voor je daden en aan God het hoogste van hemel te vragen (Firdows)

Dus ja gebeden zijn een belangrijk factor in de islam
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 17:20:06 #230
16305 Jappie
parttime reverend
pi_29606514
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 16:34 schreef Triggershot het volgende:

Een martelaar, sterven op de weg van God? Is toch een eer voor een moslim, mocht het in een oorlog zijn, dan zou ik het alleen doen om de islam te verdedigen en niet om te provoceren of aan te vallen want islam leert dat niet.. Maar mijn doel is om te sterven op Gods weg op een gezonde einde van mijn leven, wanneer ik iets voor de mens heb kunnen betekenen Moslim/niet moslim
Kee.....laten we maar hopen op het laatste dan....of moet ik zeggen "Insh'allah"

Om terug te keren naar het topiconderwerp:

Ik denk dat met deze door jou gegeven opvatting over de Koran je kunt spreken over een geloof van vrede en tolerantie ......... echter er zijn genoeg gelovigen te vinden die er toch net een iets andere opvatting over hebben, laat staat de opvattingen van de meer fundamentalistische groeperingen.

Met een beetje mazzel is dat laatste nou weer net niet Allah's wil
pi_29606711
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 17:20 schreef Jappie het volgende:

[..]

Kee.....laten we maar hopen op het laatste dan....of moet ik zeggen "Insh'allah"

Om terug te keren naar het topiconderwerp:

Ik denk dat met deze door jou gegeven opvatting over de Koran je kunt spreken over een geloof van vrede en tolerantie ......... echter er zijn genoeg gelovigen te vinden die er toch net een iets andere opvatting over hebben, laat staat de opvattingen van de meer fundamentalistische groeperingen.

Met een beetje mazzel is dat laatste nou weer net niet Allah's wil
haha Inshallah is een goede woordkeuze

Fundamentalische moslims zijn een ontwikkeling van de 20e eeuw. is nieuw voor de islam, en elke vernieuwing in de aanbidding van Allah is dwaling, vooral die bloed eist van onschuldige mensen door middel van geweld. , maar ja zulke groeperingen heb je in elke ideologie wel.

inshallah niet
pi_29606981
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 17:30 schreef Triggershot het volgende:

vooral die bloed eist van onschuldige mensen door middel van geweld.
wanneer is iemand onschuldig ? en wie bepaalt dat ?
pi_29607094
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 17:43 schreef het_fokschaap het volgende:
Er is er inderdaad maar een die dat kan bepalen en dat is Allah zelf. Uberhaupt vind ik het verkeerd dat mensen dan het recht in eigen hand nemen om te bepalen dat allah het zo gewild zou hebben. Overigens wanneer je dit doortrekt zou het inhouden dat men nooit iemand mag veroordelen omdat de hogere machten altijd voor de gepaste straf zullen zorgen. Dit zou ook een enorme chaos geven.

Er is dus eigenlijk in mijn ogen maar 1 iets dat een oordeel kan vellen en dat is de gemeenschap. Zij bepaalt wat tolereerbaar is binnen die gemeenschap.
pi_29607170
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 17:43 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

in principe ieder die nix tegen islam heeft (geweld)
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 18:05:52 #235
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_29607444
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 12:06 schreef Triggershot het volgende:
Waarom halen mensen verzen altijd zonder context. Hoeveel verzen jij hier ook neerzet allen hebben een context.

Laten we door jou aangehaalde verzen eens juist en volledig vertalen:
(8:12) "Toen uw Heer aan de engelen openbaarde: "Ik ben met u; versterkt de gelovigen. Ik boezem ontzag in de harten der ongelovigen. Slaat daarom hun hoofd af en slaat alle toppen van hun vingers af."

Reden van slag bij Badr, moslims vallen de Caravaan aan van alle geplunderde bezittingen wat de moslims achterlieten toen ze emigreerden van Mekka naar Medinah. Caravaan ging naar Damascus om alles te verkopen en buit te maken van de moslims, onterecht?
Stel dat er nog 20.000 van dergelijke succesvolle religies als de islam zijn. Ga jij dan ook de context bestuderen van 2.000.000 van dergelijke haatverzen ?

Mohammed zou slechts 70 volgelingen hebben gehad die uitweken van Mekka naar Medina. In Medina zouden ze niets anders gedaan hebben dan geprofiteerd van de domoren die hen asiel hebben verleend. De eerste stam die protesteerde troffen hun dadelpalmen omgekapt aan en moesten dus wel weg. Van de tweede stam werden de mannen later onthoofd en hun vrouwen en kinderen als slaven verkocht.

De mislukte 'riddah'-opstand na Mohammeds dood.

Context kereltje

[ Bericht 5% gewijzigd door Akkersloot op 13-08-2005 18:11:16 ]
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
pi_29607549
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 18:05 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Stel dat er nog 20.000 van dergelijke succesvolle religies als de islam zijn. Ga jij dan ook de context bestuderen van 2.000.000 van dergelijke haatverzen ?

Mohammed zou slechts 70 volgelingen hebben gehad die uitweken van Mekka naar Medina. In Medina zouden ze niets anders gedaan hebben dan geprofiteerd van de domoren die hen asiel hebben verleend. De eerste stam die protesteerde troffen hun dadelpalmen omgekapt aan en moesten dus wel weg. Van de tweede stam werden de mannen later onthoofd en hun vrouwen en kinderen als slaven verkocht.

Context kereltje

nooit leid ik enige resultaat met een gesprek met jou, altijd zonder bronnen,, je raakt door iedereen buiten spel gezet in een discussie en nog ga je door.

laat mij iig met rust.
pi_29608826
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 17:30 schreef Triggershot het volgende:

[..]

haha Inshallah is een goede woordkeuze

Fundamentalische moslims zijn een ontwikkeling van de 20e eeuw. is nieuw voor de islam, en elke vernieuwing in de aanbidding van Allah is dwaling, vooral die bloed eist van onschuldige mensen door middel van geweld. , maar ja zulke groeperingen heb je in elke ideologie wel.

inshallah niet
Ten eerste: Ik waardeer het niveau waarop we discussieren. Ik ben niet overtuigd van je verhaal over "context" aangezien de koran zo vol staat met verzen over geweld dat welke context dan ook het geheel misschien een beetje kan opvrolijken, maar niet meer dan dat.

Maar goed, ik vraag me af wat je met fundamentalistische moslims bedoelt.
Arabist Hans Jansen legt in zijn boekje("de radicaal-islamitische ideologie: Van ibn taymiyya tot Osama ben laden") uit dat de radicale islam is begonnen rond 1300 ten tijde van de oorlog tussen de mongolen en de mamlukken. Allebei waren ze islamitisch.
Omdat moslims natuurlijk geen moslims mogen doden is het concept van "takfir" een centrale geworden bij de mamlukken. De mongoolse moslims waren mindere moslims omdat ze geen sharia invoerden en mochten dus vermoord worden. Volgens Jansen waren dit de eerst radicale moslims. Wel heb je gelijk dat individuele radicale moslims nu een grotere rol hebben in de wereld. Ze kunnen nu wat uitrichten door de grotere wapens etc. Maar de radicale islam is zeker niet iets van de 20e eeuw.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_29609073
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 19:10 schreef Overlast het volgende:

[..]

Ten eerste: Ik waardeer het niveau waarop we discussieren. Ik ben niet overtuigd van je verhaal over "context" aangezien de koran zo vol staat met verzen over geweld dat welke context dan ook het geheel misschien een beetje kan opvrolijken, maar niet meer dan dat.

Maar goed, ik vraag me af wat je met fundamentalistische moslims bedoelt.
Arabist Hans Jansen legt in zijn boekje("de radicaal-islamitische ideologie: Van ibn taymiyya tot Osama ben laden") uit dat de radicale islam is begonnen rond 1300 ten tijde van de oorlog tussen de mongolen en de mamlukken. Allebei waren ze islamitisch.
Omdat moslims natuurlijk geen moslims mogen doden is het concept van "takfir" een centrale geworden bij de mamlukken. De mongoolse moslims waren mindere moslims omdat ze geen sharia invoerden en mochten dus vermoord worden. Volgens Jansen waren dit de eerst radicale moslims. Wel heb je gelijk dat individuele radicale moslims nu een grotere rol hebben in de wereld. Ze kunnen nu wat uitrichten door de grotere wapens etc. Maar de radicale islam is zeker niet iets van de 20e eeuw.
Oke laten we vergeten dat er een context zou bestaan, hoe sta je er dan tegenover dat door jou gekopieerde verzen niet volledig waren geplaatst? Als je bijv vers 2:193 kijkt naar door jouw geplaatste en die je in de koran kunt vinden, zie je echt werelden van verschil.

Met fundamentalistische moslims, echt terreur van Hamas, al-qaeda etc,
pi_29609364
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 19:21 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Oke laten we vergeten dat er een context zou bestaan, hoe sta je er dan tegenover dat door jou gekopieerde verzen niet volledig waren geplaatst? Als je bijv vers 2:193 kijkt naar door jouw geplaatste en die je in de koran kunt vinden, zie je echt werelden van verschil.

Met fundamentalistische moslims, echt terreur van Hamas, al-qaeda etc,
Ten eerste: ik zie graag bronnen bij je stukjes.
Ten tweede baseer ik me niet op 1 maar op bijzonder veel haatdragende soerra's. met elk een verschillende context. Stuk voor stuk zal het allemaal wel bijzonder redelijk zijn om ongelovigen te vermoorden en dergelijke, maar al die contexten bij elkaar maken dit soort boodschappen wel universeel.
pi_29609497
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 19:35 schreef Overlast het volgende:

[..]

Ten eerste: ik zie graag bronnen bij je stukjes.
Ten tweede baseer ik me niet op 1 maar op bijzonder veel haatdragende soerra's. met elk een verschillende context. Stuk voor stuk zal het allemaal wel bijzonder redelijk zijn om ongelovigen te vermoorden en dergelijke, maar al die contexten bij elkaar maken dit soort boodschappen wel universeel.
1, Zal er vanaf nu aan denken
2, Niet om ongelovigen algemeen maar ongelovigen die je vervolgen daat er ook altijd duidelijk naast he als je zo een Soerah leest , wanneer het stopt stop ook.
pi_29610323
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 19:41 schreef Triggershot het volgende:

[..]

1, Zal er vanaf nu aan denken
2, Niet om ongelovigen algemeen maar ongelovigen die je vervolgen daat er ook altijd duidelijk naast he als je zo een Soerah leest , wanneer het stopt stop ook.
Weet je een goed boek voor achtergronden van Soerra's?
pi_29610457
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 20:14 schreef Overlast het volgende:

[..]

Weet je een goed boek voor achtergronden van Soerra's?
Tafseer Ibn Katheer.
pi_29816573
Het is een ZEER kwalijke zaak dat we de islam als het paard van troje hebben binnengehaald. Moslims die beweren dat de islam vredelievend is, kennen hun eigen geschiedenis niet. De islam is altijd al een veroveringsgodsdienst geweest, een verderfelijk politiek/religieus systeem.

Ik heb me de afgelopen jaren genoeg via websites verdiept in de islam en ik moet er NIETS van hebben!

Islam?
Gaap Goals rulezzz!
pi_29817169
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 15:44 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Het zou voor mij een eer zijn om te sterven als martelaar.
Zegt genoeg over je zieke fundamentalistische geest dacht ik zo.
Gaap Goals rulezzz!
pi_29818008
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 18:02 schreef M_Schtoppel het volgende:

[..]

Zegt genoeg over je zieke fundamentalistische geest dacht ik zo.
lees verder of lul nie

"Een martelaar, sterven op de weg van God? Is toch een eer voor een moslim, mocht het in een oorlog zijn, dan zou ik het alleen doen om de islam te verdedigen en niet om te provoceren of aan te vallen want islam leert dat niet.. Maar mijn doel is om te sterven op Gods weg op een gezonde einde van mijn leven, wanneer ik iets voor de mens heb kunnen betekenen Moslim/niet moslim"
pi_29818028
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 17:42 schreef M_Schtoppel het volgende:
Het is een ZEER kwalijke zaak dat we de islam als het paard van troje hebben binnengehaald. Moslims die beweren dat de islam vredelievend is, kennen hun eigen geschiedenis niet. De islam is altijd al een veroveringsgodsdienst geweest, een verderfelijk politiek/religieus systeem.

Ik heb me de afgelopen jaren genoeg via websites verdiept in de islam en ik moet er NIETS van hebben!

Islam?
Gelukkig hoeft de islam ook nix met reacties van gasten als jij
pi_29818509
Weet je wat aliens zouden moeten doen als ze bestaan? Jullie teleporteren naar een andere planeet. Dan hebben jullie wat je al 1400 jaar nastreeft namelijk wereldheerschappij en dan zijn wij mooi van jullie af.

Graag wel een planeet die miljarden lichtjaren van ons verwijderd is.

Beam them up Scottie!
Gaap Goals rulezzz!
pi_29818593
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 18:52 schreef M_Schtoppel het volgende:
Weet je wat aliens zouden moeten doen als ze bestaan? Jullie teleporteren naar een andere planeet. Dan hebben jullie wat je al 1400 jaar nastreeft namelijk wereldheerschappij en dan zijn wij mooi van jullie af.

Graag wel een planeet die miljarden lichtjaren van ons verwijderd is.

Beam them up Scottie!
dan zet ik 1,2 miljard moslims in om jou mee te nemen .

Beam him also up, Soeleimaan!

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-08-2005 18:56:12 ]
pi_29818798
En dan zeker als dhimmie (2e-rangsburger) belasting aan jullie betalen? No way, de aliens staan aan mij kant. Jullie zullen het hier NOOIT voor het zeggen krijgen, het kost ons misschien een burgeroorlogje maar dan zal ik vooraan staan. Lang leve de democratie en het vrije denken!
Gaap Goals rulezzz!
pi_29818851
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 19:02 schreef M_Schtoppel het volgende:
En dan zeker als dhimmie (2e-rangsburger) belasting aan jullie betalen? No way, de aliens staan aan mij kant. Jullie zullen het hier NOOIT voor het zeggen krijgen, het kost ons misschien een burgeroorlogje maar dan zal ik vooraan staan. Lang leve de democratie en het vrije denken!
hahaha, jij bent echt Paranoia, laat me raden de aliens komen je ook af en toe bezoeken?
Volgens mij kom jij tijdens een burgeroorlog nooit vooraan, aliens staan aan jouw kant, die beamen jou zo op
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')