Woordje slecht stond heel duidelijk tussen aanhalingstekens.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 13:32 schreef Jappie het volgende:
[..]
Jij gebruikt het woord "slecht" ...ik herhaal je slechts...dat je bij mijn woordkeuze "slecht" een andere uitleg geeft dan daar waar jij zelf koos voor het woord "slecht" betekent slechts dat jij denkt dat ik iets anders bedoel.
[..]
De quote zelf was de vergelijking![]()
[..]
Aha...dus als ik het nu goed begrijp.... (kan zijn dat het ondanks jouw duidelijke uitleg nog niet tot mijn botte hersenen is doorgedrongen) .....dan volg je dus eik de"interpretaties" van "geleerden die Arabisch spraken" die "interpreteerden" uit geschreven tekst welke voortkwamen uit geselecteerde overleveringen van de volgelingen/vertrouwelingen van Mohammed over diens interpretatie van de koran en de toepassing daarvan tijdens zijn leven ?
[..]
Hmm......zeg je nu dat er voor mensen zoals mij dus eigenlijk geen mogelijkheid meer is om tot het ware geloof te komen?![]()
Die indruk heb ik eigenlijk ook, jammer dat het christendom meer inhoudt dan alleen Jezus.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 13:14 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Zelfs als Jezus slechts een verzinsel zou zijn, dandoet dat niets af aan het feit dat dat voorbeeld oneindig maal beter is om na te volgen dan dat van Mohammed.
Dan heb je het vooral over protestanten, voor katholieken staat de Katholieke kerk centraal, en de katholieke liturgie. Wat dat betreft lijken katholieken enigzins op moslims, weinig kritisch en dogmatisch ingesteld. Mensen als Kuytert en den Heyer zijn de katholieke kerk en de islam volledig vreemd, wezensvreemd zelfs.quote:Ik denk dat het verschil met de Islam is dat christenen (ik spreek nu even voor de protestanten om dat ik die cultuur en denkwijze ken) heel goed beseffen dat zij tekort schieten in het navolgen van "Zijn" voorbeeld. Ik denk dat christenen het veel meer eens zijn over de essentie van de boodschap van Jezus, dan de volgelingen van Mohammed.
Is ook zo, mischien zou een beetje alcohol de geest juist enigzins verruimen en tot nieuwe inzichten leiden. Heel mischien heeft alcohol er ook niets mee te makenquote:Moslims mogen niet drinken![]()
oorspronkelijke vraag? Sorry heb ik iets gemist. ?quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 13:47 schreef Jappie het volgende:
Je ontwijkt de oorspronkelijke vraag [afbeelding]
Je beroept je steeds op ware kennis etcetera..."geleerden die Arabisch spraken cq begrepen"
Bronvermelding graag; of ken je die mensen persoonlijk?![]()
p.s. Ingaan op je laatste beweringen is op zich ook wel vermakelijk, maar voert ons te ver van het eigenlijke topiconderwerp
Tis jammer dat je er geen site van bij de hand heb, maar goed alle beetjes helpen nietwaar?quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 14:03 schreef Triggershot het volgende:
[..]
oorspronkelijke vraag? Sorry heb ik iets gemist. ?
Op ware kennis of op de de ware boodschap het is maar net hoe je het beschrijft.
Bronnen, Soennah/Koran Tafseer van Ibn Katheer/Ibn Abbas ,
4 scholen als Hanef, Shafie, Maliki en Hambeli.
En sterkste bronnen + uitleg in de Islam Buchari/ Muslim
ja idd zou offtopic gaan.
Idd, ik probeerquote:Op zaterdag 13 augustus 2005 14:15 schreef Jappie het volgende:
[..]
Tis jammer dat je er geen site van bij de hand heb, maar goed alle beetjes helpen nietwaar?
Zonder de betreffende uitleggingen gelezen laat staan begrepen te hebben....
Kun jij in korte bewoordingen uitleggen waarom voor jou juist deze bronnen een hoger waarheidsgehalte moeten hebben dan willekeurig welke andere ?
De reden waarom ik dit vraag is vrij simpel..jij doet andere bronnen cq beweringen af als vals...of gedeeltelijk fout geinterpreteerd.......hoe maak jij het onderscheid ? waardoor ben jij zo zeker van "hun" waarheid ?
Aha...dus al ik jou nu goed begrijp zijn de Arabische geleerden waar jij over spreekt dezelfde als de volgelingen danwel metgezellen van Mohammed die 18 jaar na het overlijden van Mohammed in opdracht van de eerste 2 Kaliefs het door hun gereciteerde op schrift laten stellen, waarbij "Zaid ibn Thabit" de uitvoerende verzamelaar cq schrijver was ?quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 14:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Idd, ik probeer
Reden waarom bovengenoemde bronnen meer waarheidsgehalte voor mij hebben is omdat ze ten eerste Arabisch spraken. Kende context waarin boodschappen waarin geopenbaard, en velen van hen waren metgezellen/volgelingen van der profeet. Dus als iemand het gelijk heeft moeten hun het wel zijn. En niet mensen die maar de helft van een vers nemen
Al dagen na Mohammed dood gaf Aboe Bakr opdracht om de Koran te verzamelin tot een boek. Pas rond de tijd van 3e kalief Othman is het officieel tot een boek gebundeld, en gecontroleerd door een nauwkeurig en goed oplettende commisie van metgezellen van Mohammed die de Koran uit het hoofd kenden en na de Islam geaccepteerd te hebben nooit zijn betrapt op een leugen. En precies konden vertellen hoe, waarom, waar en met wie de profeet was toen de verzen werden geopenbaard.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 14:36 schreef Jappie het volgende:
[..]
Aha...dus al ik jou nu goed begrijp zijn de Arabische geleerden waar jij over spreekt dezelfde als de volgelingen danwel metgezellen van Mohammed die 18 jaar na het overlijden van Mohammed in opdracht van de eerste 2 Kaliefs het door hun gereciteerde op schrift laten stellen, waarbij "Zaid ibn Thabit" de uitvoerende verzamelaar cq schrijver was ?
Jij bent je daarbij bewust dat er nog vele hiaten bestaan zoals het feit dat er bewust overleveringen van andere metgezellen (die ook de opdracht hadden gekregen om de openbaringen te blijven reciteren) niet zijn opgenomen in de eerste schriftversie van de Koran ?
Ik dacht toch dat er 6 versies waren en nadat de Kalief er 1tje had gekozen en de andere had vernietigd, hij werd vermoord omdat volgens de gelovigen destijds hij de verkeerde had vernietigd en de verkeerde tot juiste had gekozen.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 14:44 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Al dagen na Mohammed dood gaf Aboe Bakr opdracht om de Koran te verzamelin tot een boek. Pas rond de tijd van 3e kalief Othman is het officieel tot een boek gebundeld, en gecontroleerd door een nauwkeurig en goed oplettende commisie van metgezellen van Mohammed die de Koran uit het hoofd kenden en na de Islam geaccepteerd te hebben nooit zijn betrapt op een leugen. En precies konden vertellen hoe, waarom, waar en met wie de profeet was toen de verzen werden geopenbaard.
De commise van Othman heeft de bundel gecontroleerd, onderzocht en een lange tijd goed doorgenomen, na alle verzen waren onderbouwd door getuigen zowel man als vrouw. Is er een officieel document gekomen van de Koran,
je hebt het over welke kalief dan?quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 14:50 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Ik dacht toch dat er 6 versies waren en nadat de Kalief er 1tje had gekozen en de andere had vernietigd, hij werd vermoord omdat volgens de gelovigen destijds hij de verkeerde had vernietigd en de verkeerde tot juiste had gekozen.
Jihad is niet de 6e zuil van de Islam, want ook in Hadith worden er maar 5 beschreven. Wel heeft Jihaad een heel belangrijke rol in de islam er zijn ook geleerden die zeggen dat het bijna even belangrijk zou kunnen zijn, maar een 6e zuil nee dat niet.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 14:55 schreef Jappie het volgende:
Okay...weten we iig weer waar we het over hebben.
Om te vervolgen: Is er in deze versie van de Koran (waar jij achter staat/in gelooft) sprake van 5 of van 6 zuilen ?
(zoals je ongetwijfeld weet beslaat de 6de zuil de "jihad"...zowel de innerlijke "grote jihad" alsook de uiterlijke "kleine jihad" )
En belangrijker....spreek jij zelf Arabisch tot op een niveau dat jij de oorspronkelijk opgeschreven teksten zelf hebt kunnen aanschouwen en vertalen ?
De Kalief uit die tijd, ik ken zijn naam niet. Maar zoals vermeld in mijn post daarna.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 15:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
je hebt het over welke kalief dan?
toegevoegd in externe boeken, en later bij Koranen aantekeningen gemaakt.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 15:32 schreef Jappie het volgende:
Wie heeft jouw dan die "Tafseer" gegeven?
Ik hoef niet de naam van die persoon, maar wat ik bedoel is: zat de jouw bekende "tafseer" reeds bij aanvang als handleiding bij de door jou geaccepteerde "Koran" of is deze er later door iemand aan toegevoegd?
geen idee wie je bedoelt maar in die 50 jaar zijn er 5 kaliefs geweest..quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 15:34 schreef Pracissor het volgende:
[..]
De Kalief uit die tijd, ik ken zijn naam niet. Maar zoals vermeld in mijn post daarna.
door mijn aangehangen versie van de koran? Er is maar een Koran. Jihaad is een van de hoogste vormen van aanbidding bij Allah, maar hoeft niet per definitie oorlog te zijn, Jihad is strijden, strijden tegen hoogmoed, arrogantie, verwaandheid en onrechtvaardigheid is zelfs Jihaad..Het zou voor mij een eer zijn om te sterven als martelaar.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 15:39 schreef Jappie het volgende:
Los van het feit of je het een 6de zuil wil noemen of iets anders...In de door jouw geloofde versie van de Koran...is daar sprake van Jihad en zo ja hoe wordt er omgegaan in jouw Koran met de uiterlijke Jihad of bestaat in de door jouw aangehangen versie van de Koran alleen de innerlijke Jihad?
ik weet niet welke bronnen je hebt gebruikt of over welke kalief je het hebt, maar mijn visie komt totaal overeen met http://nl.wikipedia.org/w(...)l-islamitische_visiequote:Op zaterdag 13 augustus 2005 15:39 schreef Pracissor het volgende:
Maar reageer eens als je wilt op die ene post van mij, wat denk je daarvan?
Okayquote:Op zaterdag 13 augustus 2005 15:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
toegevoegd in externe boeken, en later bij Koranen aantekeningen gemaakt.
Ik geloof dat de Koran/islam geen enkel menselijke invoeging hebben gehad buiten de Soennah en uitleg van de Koran. Moslims geloven dat de Koran werkelijk de woord van Allah is en boek zelf dus ook automatisch goddelijk.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 15:47 schreef Jappie het volgende:
[..]
Okay
Nu schreef een aantal pagina's geleden al iemand dat je afgaat op de interpretaties van hoe anderen de Koran ervaren cq lezen. Met deze post bevestig je zijn stelling.
Op zich niets mis mee, maar daarmee bevestig je tegelijkertijd dat de door jouw geloofde versie van de Koran net zo wankel staat als willekeurig welke andere vertaling inclusief uitleg.
Kom ik terug op mijn eerdere vraag...hoe maak je het onderscheid...waar begint het kaf en waar eindigt het koren ? Jij zegt immers de hulp van anderen nodig te hebben om de Koranteksten op waarde te kunnen schatten? Hoe bepaal JIJ dat?
Ik neem aan dat jij net als iedere andere gelovige...geregeld dingen doet of zegt die in tegenspraak zijn met de heilige Koran waardoor je genoodzaakt bent om tegenover Allah te erkennen dat je fouten maakt en hebt.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 16:00 schreef Triggershot het volgende:
Ik volg het zoals Mohammed het geleerd heeft Volgens een hadith zei hij ook. Dat de metgezellen, de volgers en de generatie van de volgers op juiste pad zullen zijn, dus als ik de ware essentie van islam moet hebben, moet ik raadplegen bij hun mening.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |