abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 23 juli 2005 @ 22:03:51 #1
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_29071740
quote:
De "riddah"-opstand bewijst dat de Arabieren slechts uit angst en opportunisme tot de islam bekeerd waren, en dat zij bij de eerste gelegenheid tot hun voorouderlijke religie terugkeerden. Na hun zege op het islamleger van de eerste kalief Aboe Bakr maakten zij echter dezelfde fout als de Mekkanen na hun zege op Mohammed bij Oehoed: in plaats van de basis van de vijand te vernietigen, demobiliseerden zij hun leger, tevreden dat zij de moslims een lesje gegeven hadden. Dat was zo de mentaliteit achter de oude stammenoorlogjes, vertoon van moed en vaardigheid, iets heel anders dan de grimmige leven-of-dood ernst van Mohammeds krijgsambities. Aboe Bakr hergroepeerde zijn leger en sloeg terug, en zo werd Arabië onder militaire dwang islamitisch.
Interessant historisch gegeven. bron http://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?t=7520

De opstand tegen de aanhangers van Mohammed lukte dus. Maar dat vroegere stammen geen totale oorlog kenden bleek wel vaker voor te komen. Na de overwinning dachten de Arabieren dat de Mohammedanen wel hun lesje hadden geleerd. Maar Aboe Bakr,de eerste opvolger van Mohammed, had het niet zo op de traditionele stammenoorlogen en koos dus voor de totale oorlog.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
pi_29071898
ut is toch nie te geloven!
Free people own guns! Slaves do not!
  zaterdag 23 juli 2005 @ 22:26:49 #3
60090 Akkersloot
pi_29072126
quote:
Op zaterdag 23 juli 2005 22:13 schreef Vampier het volgende:
ut is toch nie te geloven!
De arabische stammen voerden vaak oorlog. Maar 2 maanden in het jaar waren heilig en was er een wapenstilstand. In die tijd gingen de verschillende stammen dus naar Mekka waar toen een pantheon aan beelden voor de verschillende goden van de polytheistische arabieren was. Elke stam had zo zijn belangrijkste goden (over multicultureel gesproken dus). Er werd toen niet gevochten. Het bestaan van die heilige maanden is ook terug te vinden in de koran. Waar Mohammed juist opriep om wél te strijden.

Vele volkeren kenden vroeger het begrip totale oorlog niet. Áls er slachtoffers vielen betaalden de overwinnende partij zelfs een schadevergoeding. Zo sprak een Brit eens met een stamhoofd in Afrika. De Brit had het over de Grote Oorlog (WO I). Het stamhoofd vroeg "hoeveel doden zijn er toen gevallen ? ". De Brit schaamde zich voor die oorlog en antwoordde "twintig". Waarop de Afrikaan zei "nou dan is jouw koning wel rijk" (Dat die koning zich dus de schadevergoeding voor die twintig slachtoffers kon permiteren).
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
pi_29072342
Grappig dat ik na een paar zinnen al wist wie dit topic gestart had.
pi_29072694
quote:
Op zaterdag 23 juli 2005 22:38 schreef SlaadjeBla het volgende:
Grappig dat ik na een paar zinnen al wist wie dit topic gestart had.
Ja, de naam van de TS is duidelijk aanwezig
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_29072730
Wist je dat Mohammed asiel heeft gekregen in een christelijke kerk. Als hij dit niet had gekregen was hij waarschijnlijk onthoofd geweest, de priesters vonden het verhaal van een god erg overeenkomen met hun eigen geloof
  zaterdag 23 juli 2005 @ 23:02:53 #7
60090 Akkersloot
pi_29072831
quote:
Op zaterdag 23 juli 2005 22:59 schreef longinus het volgende:
Wist je dat Mohammed asiel heeft gekregen in een christelijke kerk. Als hij dit niet had gekregen was hij waarschijnlijk onthoofd geweest, de priesters vonden het verhaal van een god erg overeenkomen met hun eigen geloof
Dat verhaal heb ik nooit gehoord. Aannemelijker is dat ze Mohammed in Mekka alleen maar hard hebben uitgelachen waarna hij zijn toevlucht zocht in Medinna waar zich o.a. twee joodse stammen bevonden.
  zondag 24 juli 2005 @ 10:50:34 #8
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_29079891
quote:
Op zaterdag 23 juli 2005 23:02 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Dat verhaal heb ik nooit gehoord. Aannemelijker is dat ze Mohammed in Mekka alleen maar hard hebben uitgelachen waarna hij zijn toevlucht zocht in Medinna waar zich o.a. twee joodse stammen bevonden.
'Aannemelijker' omdat het in jouw beeld over de Islam past of 'aannemelijker' omdat je het kunt onderbouwen en bewijzen?

Dit is C&H, niet WFL of TRU. Hier verwachten we bronnen voor dit soort uitspraken.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 24 juli 2005 @ 12:17:51 #9
60090 Akkersloot
pi_29081329
quote:
Op zondag 24 juli 2005 10:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
'Aannemelijker' omdat het in jouw beeld over de Islam past of 'aannemelijker' omdat je het kunt onderbouwen en bewijzen?

Dit is C&H, niet WFL of TRU. Hier verwachten we bronnen voor dit soort uitspraken.
Heuh. Waarom reageer je dan niet op de uitspraak van Longinus dat Mohammed asiel had gekregen in een christelijke kerk en dat hij anders onthoofd zou zijn

Die geeft toch ook geen bron.

Dit is een forum en geen mesthoop met je persoonlijke Akkersloot-trauma.
  zondag 24 juli 2005 @ 12:20:47 #10
66444 Lord_Vetinari
pi_29081375
quote:
Op zondag 24 juli 2005 12:17 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Heuh. Waarom reageer je dan niet op de uitspraak van Longinus dat Mohammed asiel had gekregen in een christelijke kerk en dat hij anders onthoofd zou zijn

Die geeft toch ook geen bron.
Omdat ik dat verhaal ken en dus weet dat het voor waar wordt aangenomen. Verscheidene Mohammed biografieën vermelden het. Bovendien begin jij je opmerking met 'Aannemelijker is..', dan ben ik dus erg benieuwd waarom dat 'aannemelijker' zou zijn dan het verhaal van Longinus.
quote:
Dit is een forum en geen mesthoop met je persoonlijke Akkersloot-trauma.
Ik zal hierop maar niet mijn eerste reactie die bij me opkwam plaatsen.
pi_29081458
Mijn bron was een film over het leven van Mohammed, die goedgekeurd was door de geestelijke leiders van saudi Arabia. Hij was eens op TV geweest en in deze film zag je alles, behalv de profeet, omdat dit verboden was. Mocht ik een linkje vinden dan zet ik hem wel neer.

Link was het niet, ik kijk verder
  zondag 24 juli 2005 @ 12:30:28 #12
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_29081553
quote:
Op zondag 24 juli 2005 10:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

'He [Muhammad] had no more than a hundred or so followers and was opposed by the Quraysh. In 622 he left Mecca for Yatrib (later knows as Medina) where, as part of an old tradition, he was invited, as a religious leader, to head the community and stop the feuding between the local clans. He was probably invited because the large Jewish community was sympathetic to Muhammad's rigid monotheism'

Clive Ponting, World history: a new perspective, 303.

Ik ken het verhaal over vluchten naar een kerk ook niet. Wat ik bij mijn geschiedenisstudie heb geleerd is bovenstaande, wat staat in editie van een biografie van Mohammed geschreven door Ibn Hisham in de 9de eeuw, gebaseerd op het werk van Ibn Ishaq wat een eeuw eerder was geschreven.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  zondag 24 juli 2005 @ 12:32:41 #13
66444 Lord_Vetinari
pi_29081592
quote:
Op zondag 24 juli 2005 12:30 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

'He [Muhammad] had no more than a hundred or so followers and was opposed by the Quraysh. In 622 he left Mecca for Yatrib (later knows as Medina) where, as part of an old tradition, he was invited, as a religious leader, to head the community and stop the feuding between the local clans. He was probably invited because the large Jewish community was sympathetic to Muhammad's rigid monotheism'

Ik ken het verhaal over vluchten naar een kerk ook niet. Wat ik bij mijn geschiedenisstudie heb geleerd is bovenstaande, wat staat in editie van een biografie van Mohammed geschreven door Ibn Hisham in de 9de eeuw, gebaseerd op het werk van Ibn Ishaq wat een eeuw eerder was geschreven.
Oke, prima. Maar 'left Mecca' is iets anders dan 'hij werd er uitgelachen en vluchtte naar Medina'.
pi_29081634
quote:
Op zondag 24 juli 2005 12:30 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Zo heb ik het ook een paar keer gelezen, en ik weet verder ook nik sover een kerk die Mo opvang bood.
Het is wel ironisch dat de Joodse stammen in Medina Mohamed hebben binnengehaald, maar dat Mo vervolgens de joden daar heeft vermoord toen hij genoeg aanhang had.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
  zondag 24 juli 2005 @ 12:38:45 #15
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_29081687
En volgens een syllabus van de VU de reden dat Mohammed wegvluchte uit Mekka:

'Stemmen - volgens de latere opvatting de engel Gabriel - brachten hem een goddelijke boodschap over, die hij in zijn stad [Mekka] begon uit te dragen. Hij had vooral succes bij de lagere bevolkinsklassen. De handelselite was met zijn prediking minder ingenomen, onder andere omdat zij er een gevaar in zag voor de goede betrekkingen met naburige stammen, van wie Mohammed de goden verwierp. Het stadsbestuur begon dan ook een vervolging tegen Mohammed, die met zijn volgelingen uitweek naar de naburige stad Medina (622).'
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_29081772
quote:
Op zondag 24 juli 2005 12:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Oke, prima. Maar 'left Mecca' is iets anders dan 'hij werd er uitgelachen en vluchtte naar Medina'.
Uitgelachen is misschien een groot woord.
Maar in Arabië en dus ook in Mekka konden

"Christenen en joden in Arabië probleemloos wonen en werken, dit ondanks het feit dat de herinnering nog levend was aan vervolgingen van de heidenen door eerst een joodse en daarna een christelijke machthebber. Er leefden ook zoroa striërs, haniefen, sabiërs, mandeeërs en andere exotische sekten in Arabië, dus men moet erkennen dat de Arabieren een levensbeschouwelijk pluralisme in acht namen."

http://koenraadelst.voice(...)islamvoorongel1.html

Mohamed werd gezien als de zoveelste die een geloof/sekte wilde oprichten. Hij werd totaal niet serieus genomen met zijn strikte monotheisme. Toen hij kans had naar Medina te gaan, vertrok hij dus met al zijn volgelingen naar Medina, waar hjij hoopte meer succes te hebben.
pi_29082045
Zoeken naar de juiste link is erg moeilijk, teveel hits op google.
Ik weet dat het een arabische film was die was nagesynchroniseerd. Dus niet de getekende versie die in 2000 is gemaakt. Het was in ieder geval een interesante film omdat hij over zijn leven ging en niet zozeer over het geloof.
pi_29082276
quote:
Op zondag 24 juli 2005 12:55 schreef longinus het volgende:
Zoeken naar de juiste link is erg moeilijk, teveel hits op google.
Ik weet dat het een arabische film was die was nagesynchroniseerd. Dus niet de getekende versie die in 2000 is gemaakt. Het was in ieder geval een interesante film omdat hij over zijn leven ging en niet zozeer over het geloof.
Dat is niet te scheiden lijkt me.
In de Al tahweed moskee waar ik vorig jaar was droegen ze allemaal een petje en een baard omdat de profeet dit ook had.
Het leven van de profeet is het grootste element van de Islam.
Zeker omdat Mohamed zijn visioenen kreeg op momenten dat het hem in zijn leven goed uitkwam.
  zondag 24 juli 2005 @ 13:12:13 #19
60090 Akkersloot
pi_29082469
quote:
Op zondag 24 juli 2005 12:25 schreef longinus het volgende:
Mijn bron was een film over het leven van Mohammed, die goedgekeurd was door de geestelijke leiders van saudi Arabia. Hij was eens op TV geweest en in deze film zag je alles, behalv de profeet, omdat dit verboden was. Mocht ik een linkje vinden dan zet ik hem wel neer.

Link was het niet, ik kijk verder
Er zijn ook films waarin jezus drie dagen na zijn dood uit de dood is opgestaan. Gaan we die ook als bron vermelden hier ?

Waarom 1,2,3 het verhaal aannemen dat de Mekkanen Mohammed in zijn Mekkaanse tijd wilden vermoorden?Je mag hier de islam ook niet fascistisch noemen terwijl sommige koranverzen zwart op wit fascistisch zijn. "Gewoon" "om mensen niet te beledigen". Maar over die Mekkanen mag je blijkbaar alles zeggen.
  zondag 24 juli 2005 @ 13:15:35 #20
60090 Akkersloot
pi_29082559
quote:
Op zondag 24 juli 2005 12:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ergo. "uitgenodigd door Medina alsgevolg van een traditie om religieuze leiders uit te nodigen" wil zelfs ineens nog niet zeggen dat hij Mekka verliet omdat hij uitgelachen werd.

Wel was Mohammed niet erg populair omdat zijn eerste volgelingen uitweken uitgerekend naar Ethiopie. Ethiopie had Arabie 40 jaar eerder proberen te veroveren. Een groot deel van de bevolking werd door (het christelijke) Ethiopie afgevoerd als slaven.

Zijn eerste volgelingen werden dan ook "overgegevenen" (aan de Ethiopische vijand genoemd). Later noemde hij ze maar overgegevene (aan zijn hersenspinsel Allah).

[ Bericht 5% gewijzigd door Akkersloot op 24-07-2005 14:13:10 ]
pi_29095815
quote:
Op zaterdag 23 juli 2005 22:59 schreef longinus het volgende:

Bron ?

Heb zoiets nooit in DE biografie van Mohammed kunnen vinden van Ibn Ishaq

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 24-07-2005 21:32:29 ]
  zondag 24 juli 2005 @ 21:48:23 #22
60090 Akkersloot
pi_29096330
quote:
Op zondag 24 juli 2005 21:30 schreef Triggershot het volgende:

Bron ?

Heb zoiets nooit in DE biografie van Mohammed kunnen vinden van Ibn Ishaq
Zo'n film zegt ook niets. Ze gaan echt niet verfilmen dat Mohammedtje uitgelachen werd in Mekka.
  donderdag 28 juli 2005 @ 09:14:28 #23
60090 Akkersloot
pi_29193574
Mohammed begon niet met joden te vermoorden

Pieter Verdonck vergist zich als hij zegt dat Mohammed in Mekka begonnen is met het uitmoorden van een joodse wijk (DS Brievenbus 18/7). In Mekka heeft Mohammed de Quraysh-stam, waar zijn Hashim-clan toe behoorde, ervan eerst proberen te overtuigen dat de Arabische armoede kon opgelost worden door de woestijnbedoeïenen te verenigen rond één God om plundertochten (ghazawat) uit te voeren op gebied van Byzantium en Perzië (Egypte, Palestina, Jordanië, Syrië, Irak).

De 'grand old man' van Mekka, Abu Jahl, verwierp die oplossing omdat zij inhield dat men dan de traditionele cultus van de drie Godinnen in de Ka'abah, het bedevaartoord waar Mekka zijn geld mee verdiende, overboord moest gooien. Daarop raakte Mohammed geïsoleerd. Zijn pogingen om bedoeïenen voor dit project te winnen, mislukten eveneens omdat er een concurrerende profeet was, Musaylima uit de Yamama-woestijn, die de bedoeïenen ervan probeerde te overtuigen dat Allah geen Oorlogsgod was, maar ar-Rahim ar-Rahman, de Barmhartige Erbarmer.

Mohammed mocht ondertussen van Abu Jahl niet meer deelnemen aan de karavaanhandel en joeg het geld van zijn vrouw Khadidjah er dus maar door. Toen hij volkomen aan de grond zat, kreeg hij de kans om naar Jathrib te gaan, waar hij scheidsrechter zou worden tussen twee rivaliserende stammen. Twee jaar lang leefde hij daar, met een zeventigtal (mannelijke) volgelingen en hun gezinnen volkomen parasitair op de kap van de naïevelingen of ansar die hem uitgenodigd hadden. Zijn mannen, de muhajirun, weigerden mee de grond te bewerken want beneden hun waardigheid.

Toen de ansar hem beu werden, viel hij terug op roofovervallen op karavanen uit Mekka. De eerste geslaagde overval vond plaats in Nakhla, gebied binnen de haram of vredeszone rond Mekka tijdens de heilige maand van de Hajj of bedevaart, Rajab. Zijn manschappen hadden hun hoofd kaalgeschoren, zodat ze pelgrims leken, en benaderden een ongewapende karavaan. Toen ze dicht genoeg waren gekomen, grepen ze hun boog en schoten de argeloze karavaanleider een pijl door de keel.

Toen ze met hun buit in Jathrib arriveerden - dat omgedoopt was tot Medina-al-Nabi, het rechtsgebied van de profeet - weigerden de inwoners van die oase in de krijgsbuit te delen, wegens heiligschennis. Daarop kwam er een openbaring van Allah dat de laffe aanval verantwoord was geweest, omdat de inwoners van Mekka de profeet ook vervolgd hadden (er was van vervolging nooit sprake geweest, ze hadden hem uitgelachen). De tegenstrevers uit Medina heetten voortaan de munafikun of huichelaars.

Daarop volgden drie strafexpedities vanuit Mekka: te Badr, te Uhud en bij de zogeheten Gracht. Telkens wist Mohammed als triomfator in Medina terug te keren, ook al won hij slechts bij Badr, verloor hij te Uhud - maar Mekka verzilverde zijn winst niet - en werd er bij de Gracht niet echt gevochten. Telkens weer had hij een periode van terreur nodig om zijn gezag in Medina te herstellen. Telkens weer pakte hij de joden aan, omdat ze hem niet als profeet wilden erkennen.

De eerste keer pakte hij de joodse Qaynuqah-stam aan, gespecialiseerd in edelsmeedkunst. Hij beroofde haar van al haar bezittingen en stuurde haar de woestijn in. De tweede keer pakte hij de joodse Nadir-stam aan, gespecialiseerd in dadelteelt. Hij liet hun palmbomen omhakken, die vijftien jaar behoeven om vrucht te dragen, en joeg hen naar de nabije oase van Khaybar. De derde keer pakte hij de Qurayzah-stam aan (niet te verwarren met de Quraysh), waarvan hij elk mannelijk lid (700 personen) liet onthoofden en in een zelfgegraven massagraf gooien, terwijl de vrouwen en kinderen als slaven werden verkocht.

Daarmee was zijn macht in Medina geconsolideerd, kon hij aan de herovering van Mekka denken, en aan de uitvoering van zijn werkelijk plan: een expeditie naar de christelijke gebieden in het noorden. De twee eerste expedities mislukten. Pas twee jaar na zijn dood begon, na de rimmah of poging van Arabië om zich van zijn volgelingen te bevrijden, onder kalief Abu Bakr de ontstuimige expansie van de verzamelde bedoeïenenstammen. Die zou voortduren tot aan de Himalaya en de Pyreneeën.

Eddy Daniels
  donderdag 28 juli 2005 @ 13:24:29 #24
126143 har-el-darb
islam = extreem rechts
pi_29199523
-generaliseren-

[ Bericht 95% gewijzigd door Nuongirl op 28-07-2005 14:14:33 ]
Ik de vijand? In mijn eigen land?
wel da's jouw keuze, maar je kan het krijgen raar sektelid
  donderdag 28 juli 2005 @ 13:58:28 #25
60090 Akkersloot
pi_29200665
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 13:24 schreef har-el-darb het volgende:
weg
Vinken en schildpadden zijn niet zo dom om zich te laten leiden door "profeten".

Ik was inderdaad bijna evolutionist af, zucht

[ Bericht 10% gewijzigd door Natalie op 28-07-2005 14:17:18 ]
  donderdag 28 juli 2005 @ 14:02:49 #26
126143 har-el-darb
islam = extreem rechts
pi_29200791
Waarschijnlijk omdat het zo moeilijk vliegt in een burka ...
Voor katten blijft een burka een goed idee.....Geen hond die meer denkt lekker Poesje
Ik de vijand? In mijn eigen land?
wel da's jouw keuze, maar je kan het krijgen raar sektelid
pi_29213236
hmmmm de censuur hier
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
  donderdag 28 juli 2005 @ 21:00:38 #28
66444 Lord_Vetinari
pi_29213271
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 20:59 schreef desiredbard het volgende:
hmmmm de censuur hier
Vertel?
pi_29213936
tjemig lang niet gezien.....lang niet over je gelezen ook maar da's OT
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_29248164
Het is toch onthutsend om te zien hoeveel ellende één gangster kan veroorzaken.
Noch onthutsender is dat mensen niet in staat zijn om een gangster te herkennen die zich als zodanig openlijk manifesteert. Was het niet Goerring die zei dat hoe groter de leugen deste meer mensen deze leugen geloven. Hoe kan een samenleving, een cultuur functioneren die niet met zichzelf in het reine kan komen. Zie ook Rusland en de verering van Stalin en het onvermogen om de misdaden uit de communistische tijd onder ogen te zien. Heeft een cultuur met een gangster als profeet een toekomst?
pi_29248485
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 21:40 schreef Godslasteraar het volgende:
Het is toch onthutsend om te zien hoeveel ellende één gangster kan veroorzaken.
Noch onthutsender is dat mensen niet in staat zijn om een gangster te herkennen die zich als zodanig openlijk manifesteert. Was het niet Goerring die zei dat hoe groter de leugen deste meer mensen deze leugen geloven. Hoe kan een samenleving, een cultuur functioneren die niet met zichzelf in het reine kan komen. Zie ook Rusland en de verering van Stalin en het onvermogen om de misdaden uit de communistische tijd onder ogen te zien. Heeft een cultuur met een gangster als profeet een toekomst?
Lijkt me wel, want net zoals het natuurlijk is om een god(+bijbehorende profeten) te verzinnen voor het verklaren van het onverklaarbare, is het natuurlijk dat wanneer je meer kan verklaren je niet meer in goden gelooft.
Al bewijst Amerika misschien het tegendeel met haar vnl gelovige bevolking.
Misschien moet de conclusie zijn dat het geloof iets persoonlijkers wordt wanneer een samenleving meer ontwikkeld wordt.
pi_29249436
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 21:49 schreef Overlast het volgende:

[..]

Lijkt me wel, want net zoals het natuurlijk is om een god(+bijbehorende profeten) te verzinnen voor het verklaren van het onverklaarbare, is het natuurlijk dat wanneer je meer kan verklaren je niet meer in goden gelooft.
Al bewijst Amerika misschien het tegendeel met haar vnl gelovige bevolking.
Ik hoorde Arthur Miller in een interview eens zeggen dat Amerikanen niet zozeer in God geloven als wel in religie zelf. Een grote meerderheid trekt zich er in de praktijk niet zoveel van aan.
Al heb ik het idee dat i.v.m. Bush vooral de meer religieuze kiezers het minst kritisch zijn.
quote:
Misschien moet de conclusie zijn dat het geloof iets persoonlijkers wordt wanneer een samenleving meer ontwikkeld wordt.
Ik denk dat naarmate het opleidingsniveau toeneemt, gemiddeld, en mensen een betere algemene ontwikkeling hebben, mensen kritischer worden. Voor moslims lijkt me dat een groot probleem. Christenen zie je in een vergelijkbare situatie alle traditionele christelijke dogma's opzij schuiven als die niet aan de huidige waarden voldoen en zich concentreren op bv. Christus zelf en de positieve uitspraken in zijn naam. Bij Mohammed en Allah wordt dat toch erg moeilijk, zo niet onmogelijk.
pi_29271104
Mohammed is toch alleen maar gezonden om mensen te herinneren en geen druk op te voeren, dus vanwaar alle ophef
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')