kromme vergelijkingquote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:06 schreef Waxxer het volgende:
Stel je hebt een buitenlander thuis ivm een uitwisseling ofzo, en je zit aan tafel, dan praat je toch ook niet de hele tijd Nederlands met je familie terwijl diegene erbij zit?
Dat is een hele andere discussie, suffe frieslandquote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:00 schreef Jordy-B het volgende:
ligt eraan waar je werkt.
Als je in Friesland werkt zijn jullie fout dat je geen Fries spreekt, natuurlijk.
(En zķ moeilijk is Fries nou ook weer niet)
tuurlijk wel.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:06 schreef Waxxer het volgende:
Stel je hebt een buitenlander thuis ivm een uitwisseling ofzo, en je zit aan tafel, dan praat je toch ook niet de hele tijd Nederlands met je familie terwijl diegene erbij zit?
In Friesland dus wel, het is een officiële voertaal.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:16 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dat is een hele andere discussie, suffe friesland.
je werkt gewoon in een Nederlands bedrijf, en ook al is het in friesland, je kan niet verplicht worden om een andere taal te spreken natuurlijk, behalve als dat van te voren vermeld is.
Helemaal mee eens.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 15:59 schreef HeatWave het volgende:
Is idd erg onbeleefd, in welke taal dan ook. vind ik zeker op het werk niet kunnen.
nog zoiets, ik krijg ook sterk het idee dat friezen het stiekum heel leuk vinden als ze niet verstaan worden. Iedereen kent wel die Sonnema-Berenburg reclame "Ik zei nog 't kin net, maar ze begrepen me niet en zakten zo door het ijs! woehahaha hilarisch!"quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:14 schreef novojo het volgende:
Voor de (diep)fries is het uiteindelijk wel weer leuk om te zien hoe de niet-fries zich vernûvert over het taaltje.![]()
Zolang je niet door de bus schreeuwt, zoals sommige luidruchtige jongeren achterin de bus regelmatig doen, ben ik van mening dat iedereen zelf moet weten welke taal hij in de bus met bekenden spreekt. Zolang hij tegen een vreemde maar Nederlands spreekt.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:26 schreef TeRRoRiTe het volgende:
[..]
Zelfs al zit je in de bus en heeft de rest van de inzittenden geen hout met het gesprek te maken, het is gewoon erg grof en onbehoorlijk. Als anderen niks met het gesprek te maken hebben praat je gewoon iets zachter, maar ook weer niet fluisteren dus.
Stel je zit in een kantoor met 4 mensen, waarvan 3 uit Nederland en 1 Engelsman. Als Nederlander zit je ff te kleppen met die twee andere Nederlanders, dan stelt die Engelsman een vraag... dan ga je toch automatisch Engels spreken.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 15:57 schreef doppelgänger het volgende:
Waar komt bij Friezen toch die drang vandaan om onderling fries te praten? Bijvoorbeeld laatst hier op kantoor, we zitten met 3 man op de kamer waarvan 1 fries, iedereen praat gewoon normaal. Maar dan komt er nog een fries bij, en gaan ze onderling fries praten.
Het gesprek is wel min of meer te volgen en te begrijpen, maar toch.. komt dat niet gewoon neer op fluisteren in gezelschap? Ik bedoel, ze zonderen zich zo bewust af van de rest. Het zijn net een stel kleuters die een "geheimtaal" hebben verzonnen, zo kinderachtig. Die kijk-wij-zijn-fries onderonsjes zijn echt tenenkrommend..
En dat gebeurd negen van de tien keer nog niet eens.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 18:23 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Zolang hij tegen een vreemde maar Nederlands spreekt.
HUN!!!quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:03 schreef martinuhhh het volgende:
Ik vind dat ook erg irritant. Mijn ouders doen het ook, maar volgens hun doen ze dat automatisch.
precies!quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:22 schreef vanderaalst het volgende:
We hebben er ook allemaal een hekel aan als een (bv) stel marrokanen marrokaans gaan praten waar wij bij zijn.
Ik vind het in dit geval hetzelfde. Je bent in NL praat dan ook Nederlands.
quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:40 schreef doerebout het volgende:
Wat een migers in dit topic zeg. “Grof en onbehoorlijk”, kom nou zeg. Laat streekgenoten onderling lekker in hun eigen taaltje converseren. Zoals iemand hierboven al zei; de ergernis komt slechts voort uit aangeboren drang van Nederlanders om alles te willen volgen zodat ze zich er vervolgens mee kunnen bemoeien…
Hjir bin ik it wol mei iens eins..quote:Op zondag 31 juli 2005 15:16 schreef 1603 het volgende:
Hjim matte net sa seuren. Wy wenje hjir in Fryslân, dus we praatte ek Frysk. Logysk toch? Wy binne gjin Hollanders, Wy binne Frysken. Fryslân Boppe.
Heerlijk verwoordquote:Op zondag 31 juli 2005 17:37 schreef Prior het volgende:
Wat een kuttaal is dat Fries toch
quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:06 schreef Waxxer het volgende:
Het interesseert ons geen ruk wat anderen er van denken, en van jou al helemaal niet achterlijke heikneuter.quote:Op zondag 31 juli 2005 17:32 schreef DeKolonist het volgende:
Je moet je inderdaad aan de situatie aanpassen. Veel Friezen kunnen dat dus blijkbaar niet. Het grootste probeem is echter dat Fries een taal is die niet om aan te horen is. Makkelijk zat! Wanneer zien Friezen toch eens een keer in dat binnen Nederland bijna iedere niet-Fries er net zo over denkt?
Ik moest een jaar geleden eens in een supermarkt in Maastricht werken (promo-gezever). Ik iedereen netjes aanspreken, komt er zo'n oud menneke: "ik versta je niet meisje, je bent in Limburg, dus moet je Limburgs praten"quote:Op vrijdag 29 juli 2005 21:40 schreef nikky het volgende:
En dat gebeurd negen van de tien keer nog niet eens.
Hoevaak ik wel niet een klant voor mijn neus krijg en dan in het fries begint te praten. Ik laat ze dan ook eerst hun verhaal doen en als ze hun hele verhaal hebben verteld zeg ik dat ik geen fries versta. Misschien dat men dan zo eens doorkrijgt dat het niet vanzelfsprekend is dat men in Drenthe fries spreekt.
Nee, ze zijn niet fout. Mijn moeder is juf op een basisschool hier in Friesland en hoewel zij wel verschillende cursussen Fries heeft gehad is zij niet verplicht tot het spreken van deze taal. Dat zou ook van de gekken zijn natuurlijk. Het ziet er overigens naar uit dat it Frysk zijn status als officiële taal gaat verliezen. Dit is zo omdat veel Friezen een enorme taalachterstand ontwikkelen van jongs af aan en geen fatsoenlijk Nederlands kunnen spreken en schrijven. Verder proberen veel Friezen de taal door de strot van veel niet-Friezen te rammen, wat natuurlijk totaal onacceptabel is. Het zijn hier de stugge chauvinistische Friezen die fout zitten, niet de nederlandstaligen.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:00 schreef Jordy-B het volgende:
ligt eraan waar je werkt.
Als je in Friesland werkt zijn jullie fout dat je geen Fries spreekt, natuurlijk.
(En zķ moeilijk is Fries nou ook weer niet)
Heb je weer zo'n betweterige buitenlander die het allemaal wel even zal vertellen. Blijf gewoon weg en bemoei je met je eigen. Nee, sorry...je eiGGGGenquote:Op zondag 31 juli 2005 20:10 schreef LSS het volgende:
[..]
Verder proberen veel Friezen de taal door de strot van veel niet-Friezen te rammen, wat natuurlijk totaal onacceptabel is. Het zijn hier de stugge chauvinistische Friezen die fout zitten, niet de nederlandstaligen.
Wat probeer je nou te beweren, dat Friezen een zachte g hebbenquote:Op zondag 31 juli 2005 21:02 schreef doerebout het volgende:
Heb je weer zo'n betweterige buitenlander die het allemaal wel even zal vertellen. Blijf gewoon weg en bemoei je met je eigen. Nee, sorry...je eiGGGGen
Het is voor het merendeel van de Friezen natuurlijk moeilijk om te accepteren dat zij daar wel zo enorm mee zittenquote:Op zondag 31 juli 2005 18:15 schreef doerebout het volgende:
[..]
Het interesseert ons geen ruk wat anderen er van denken, en van jou al helemaal niet achterlijke heikneuter.
De Friese idylle. Prachtig verwoord, geen realistische weergave. Maar dat weet je zelf ook welquote:Op zondag 31 juli 2005 19:21 schreef super_honda het volgende:
hoeveel mensen die hier zo lekker zitten te schelden komen wel eens in friesland? vast niet veel.... en owja, de meeste friezen praten gewoon nederlands tegen tourtisten/niet friezen, of ze vragen of ze fries mogen praten.
Nee een Anglo-Friese g. Die is nog veel mooier.quote:Op zondag 31 juli 2005 21:10 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Wat probeer je nou te beweren, dat Friezen een zachte g hebben
Pijnlijk? Het is een voorrecht man.quote:Op zondag 31 juli 2005 21:13 schreef DeKolonist het volgende:
[..]
Net alsof hun menselijke waardigheid daarvan afhangt. Pijnlijk he, doerebout?
quote:Op zondag 31 juli 2005 21:55 schreef doerebout het volgende:
[..]
Pijnlijk? Het is een voorrecht man.
Als iemand van buiten die zichzelf 'De Kolonist' noemt kritische uitlatingen doet in een Fryslân topic, dan gaan bij mij de handen ouderwets jeuken, ja. Raar he?
(Verder is het natuurlijk gewoon leuk om dit idioate topic een beetje in leven te houden)
Een Anglo-Friese g. Straks ga je me vertellen dat er ook een Anglo-Fries kwartiertje bestaat. Een Leeuwardsche Bollenquote:Op zondag 31 juli 2005 21:37 schreef doerebout het volgende:
Nee een Anglo-Friese g. Die is nog veel mooier.
Wat ik zeg zijn feiten, en ik blijf niet weg. Ik woon in Friesland en jij praat maar Nederlands met mij , of je zout maar een end op, mij een rotzorgquote:Op zondag 31 juli 2005 21:02 schreef doerebout het volgende:
[..]
Heb je weer zo'n betweterige buitenlander die het allemaal wel even zal vertellen. Blijf gewoon weg en bemoei je met je eigen. Nee, sorry...je eiGGGGen
Ik vind dit wel een beetje een flauwe opmerking hoor (vandaar die zout, misschien?). Je spreekt hier zelf ook niet echt Nederlands, of wel?quote:Op zondag 31 juli 2005 22:32 schreef LSS het volgende:
[..]
Wat ik zeg zijn feiten, en ik blijf niet weg. Ik woon in Friesland en jij praat maar Nederlands met mij , of je zout maar een end op, mij een rotzorg![]()
wat seist?quote:Op maandag 1 augustus 2005 21:08 schreef DeKolonist het volgende:
Waarom staan die o zo trotse Friezen niet open voor een open discussie? Kortom: waarom negeren ze ons?
Het antwoord: omdat zij niet in staat zijn om het Nederlands dat wij hier naar voren brengen te begrijpen.
Ja, in Friestlan hebben ze ook al Bassie en Adriaan in het Fries!quote:
Wat is dat nou voor iets vaags dan? Ik hoor jullie altijd maar zeuren over die Marokkanen... Dat ze maar Nederlands moeten spreken omdat ze het wel eens over "ongure zaken" kunnen hebben. Extreem rechts wordt in Friesland ook steeds sterker.quote:Op maandag 1 augustus 2005 21:35 schreef Piepje het volgende:
Als ik met mensen ben waar ik normaal Fries mee praat terwijl er Nederlanders bij zijn, dan praat ik gewoon Fries door. Tegen Nederlanders praat ik Nederlands, tegen Friezen Fries. Ik kan dat echt niet, Nederlands praten tegen mensen waar ik anders Fries mee spreek, dan zeg ik wel niks.
wat sizze jo is me te beleefd in dit geval, bij ouderen zeg ik dat welquote:
Je komt niet uit een stad. Je geeft flauwe antwoorden. Daarnaast kom je uit Fryslan en heb je last van een extreem spraakgebrek.quote:Op maandag 1 augustus 2005 22:01 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
wat sizze jo is me te beleefd in dit geval, bij ouderen zeg ik dat wel![]()
en ik kom niet uit een stad![]()
Ja, een wonder dat ze dat kennen in Fryslan! Er bestaat voor die Friezen haast niets anders dan dat kale stukje land. Die lui kan je wijsmaken dat de maan van kaas is!quote:Op maandag 1 augustus 2005 22:17 schreef ChrisJX het volgende:
Zeist, dat is een plaats
Friesland ligt dan ook in het noordenquote:Op maandag 1 augustus 2005 22:21 schreef doerebout het volgende:
Het zit je wel hoog hč, The_Wrenched? Gooi het er uit, die frustratie.![]()
Mijn missie is voor vandaag volbracht! Bedankt!quote:Op maandag 1 augustus 2005 22:21 schreef doerebout het volgende:
Het zit je wel hoog hč, The_Wrenched? Gooi het er uit, die frustratie.![]()
Ah, ze zijn nog wel in staat om redelijk te communiceren... En lange tenen hebben ze stiekem ook wel.quote:Op maandag 1 augustus 2005 21:17 schreef DeKolonist het volgende:
[..]
Ja, in Friestlan hebben ze ook al Bassie en Adriaan in het Fries!
Laat je oren uitspuiten dumbo!
Eigenlijk zouden ze niet eens met ons mogen communicerenquote:Op maandag 1 augustus 2005 22:24 schreef THE_WRETCHED het volgende:
[..]
Ah, ze zijn nog wel in staat om redelijk te communiceren... En lange tenen hebben ze stiekem ook wel.
Wat zijn Hollanders toch liefquote:Op maandag 1 augustus 2005 22:14 schreef THE_WRETCHED het volgende:
[..]
Je komt niet uit een stad. Je geeft flauwe antwoorden. Daarnaast kom je uit Fryslan en heb je last van een extreem spraakgebrek.
Ja, jij hebt redenen zat voor die trots van je!
Ah joh! Het zijn ook maar gewoon 'mensen'. Ze hebben gewoon last van een ultra-minderwaardigheidscomplex, en dat proberen ze te compenseren door hard te gaan razen en mensen te gaan negeren...quote:Op maandag 1 augustus 2005 22:41 schreef DeKolonist het volgende:
Eigenlijk zouden ze niet eens met ons mogen communiceren. Dat hebben ze gelukkig goed door.
Mensen die een zwakke identiteit hebben zoeken elkaar dus op;).quote:Op maandag 1 augustus 2005 22:44 schreef THE_WRETCHED het volgende:
[..]
Ah joh! Het zijn ook maar gewoon 'mensen'. Ze hebben gewoon last van een ultra-minderwaardigheidscomplex, en dat proberen ze te compenseren door hard te gaan razen en mensen te gaan negeren...
Ghehe, het grootste gedeelte van mijn vriendenkring komt uit Friesland, en ik acht hun echt niet minderwaardig. Die rasechte "harde kern" van de Friezen, die hebben een minderwaardigheidscomplex, dat blijkt uit genoeg trieste reacties in dit topic.quote:Op maandag 1 augustus 2005 23:00 schreef DevilsAndDust het volgende:
Hebben de Nederlanders hier er wel eens bij nagedacht dat het helemaal niet zo vreemd is dat Friezen fel reageren als ze minderwaardig worden genoemd?
En @ The-Wretched: Het is niet alleen een kwestie van Friezen die met Hollanders door één deur moeten, andersom ook...
Waarom reageren die Friezen dan zo fel? Nederlanders doen dat namelijk nietquote:Op maandag 1 augustus 2005 23:00 schreef DevilsAndDust het volgende:
Hebben de Nederlanders hier er wel eens bij nagedacht dat het helemaal niet zo vreemd is dat Friezen fel reageren als ze minderwaardig worden genoemd?
Die arrogante trots komt voort uit een zwakke identiteit. Als je elkaar zo het Fries-zijn zit op te dringen, heb je natuurlijk ook weinig tijd om je op andere gebieden te ontwikkelen. En dan moet je je zwakke identiteit wel verbloemen.quote:Op maandag 1 augustus 2005 23:04 schreef THE_WRETCHED het volgende:
[..]
Ghehe, het grootste gedeelte van mijn vriendenkring komt uit Friesland, en ik acht hun echt niet minderwaardig. Die rasechte "harde kern" van de Friezen, die hebben een minderwaardigheidscomplex, dat blijkt uit genoeg trieste reacties in dit topic.
Ik vraag me alleen af waar die arrogante trots vandaan komt. Dat Friese-nationalisme slaat immers nergens op.
Excuse me...? Hier ga ik niet eens op in.quote:Op maandag 1 augustus 2005 23:06 schreef DeKolonist het volgende:
[..]
Waarom reageren die Friezen dan zo fel? Nederlanders doen dat namelijk niet.
Nog niet inderdaad.quote:Op maandag 1 augustus 2005 23:06 schreef DeKolonist het volgende:
[..]
Waarom reageren die Friezen dan zo fel? Nederlanders doen dat namelijk niet.
Nou wordt het echt eng!quote:Op maandag 1 augustus 2005 23:30 schreef quo_ het volgende:
Nog niet inderdaad.
Maar ik voorspel dat voordat deze eeuw half om is we met zijn allen bij de Friezen in de leer gaan om hun kennis en ervaring over te nemen m.b.t. het overeind houden van je eigen taal en cultuur.
Voorspellen is niet hezelfde als prognosticeren.quote:Op maandag 1 augustus 2005 23:30 schreef quo_ het volgende:
[..]
Nog niet inderdaad.
Maar ik voorspel dat voordat deze eeuw half om is we met zijn allen bij de Friezen in de leer gaan om hun kennis en ervaring over te nemen m.b.t. het overeind houden van je eigen taal en cultuur.
NU wordt het pas eng!quote:Op maandag 1 augustus 2005 23:44 schreef THE_WRETCHED het volgende:
Ik wist niet dat Nieuw Rechts tegenwoordig ook een Friese afdeling had met als doel een autonoom Friesland, zonder "buitenlanders".
"Bedenkelijk allooi". Prachtig! Ik geloof niet dat er hier veel Friezen zijn die dat begrijpen, beste quo_!quote:Op maandag 1 augustus 2005 23:58 schreef quo_ het volgende:
NU wordt het pas eng!
In een discussie die gaat over taal, gebruik van taal en cultuur kom je zomaar aanzetten met politiek, en maak je ook nog eens verwijzingen naar stromingen van bedenkelijk allooi.
Ik snap niet waar je het vandaan haalt.
"Rationeel gedrag" zeg maarquote:Op maandag 1 augustus 2005 23:11 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Excuse me...? Hier ga ik niet eens op in.
Quo, Jij loopt je mond voorbij te pratenquote:Op maandag 1 augustus 2005 23:58 schreef quo_ het volgende:
[..]
NU wordt het pas eng!
In een discussie die gaat over taal, gebruik van taal en cultuur kom je zomaar aanzetten met politiek, en maak je ook nog eens verwijzingen naar stromingen van bedenkelijk allooi.
Ik snap niet waar je het vandaan haalt.
Gemene opmerking! Cultuur is een lastig begrip. Herstel je en leg uit wat cultuur isquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 00:24 schreef quo_ het volgende:
Volgens vandale.nl betekent cultuur o.a. :
-kunst en wetenschap
-geheel van voortbrengselen van een gemeenschap
Als je bij het begrip cultuurbehoud niet verder komt dan de associatie met "eng" en "nieuw rechts" doe je heel veel mensen tekort en jezelf misschien nog wel het meest.
Je wilt het niet begrijpen he? Prima joh, wat betreft ben je net zo koppig als die Friezen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 00:24 schreef quo_ het volgende:
Volgens vandale.nl betekent cultuur o.a. :
-kunst en wetenschap
-geheel van voortbrengselen van een gemeenschap
Als je bij het begrip cultuurbehoud niet verder komt dan de associatie met "eng" en "nieuw rechts" doe je heel veel mensen tekort en jezelf misschien nog wel het meest.
Hmm, daar zit wel wat in... gek eigenlijk, Nederlands is namelijk makkelijker als je denkt. Al die koppigheid kost veel meer energie.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 00:27 schreef THE_WRETCHED het volgende:
[..]
Je wil het niet begrijpen he? Prima joh, wat betreft ben je net zo koppig als die Friezen.
Inderdaad.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:04 schreef doerebout het volgende:
Als er het een gesprek is wat verder geen betrekking heeft op de niet-friestaligen in het gezelschap vind ik het volkomen normaal. Je gaat toch niet geforceerd nederlands met mekaar praten als dat niet je moedertaal is?
Als je je ogen dichtdoet en niet probeert te luisteren naar de woorden, alleen let op de toonlader die gelijkt op het geluid van een koe, dán geef ik je gelijk bij je beschrijving. ( Het lijkt namelijk qua toonhoogte van het geloei van koeien. Het is dan dus toch onbewust een link die je maakt in je geheugen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 01:03 schreef quo_ het volgende:
, want de friese taal klinkt mij als muziek in de oren en doet mij terugdenken aan een gelukkige jeugd en eindeloze logeerpartijen bij pake en beppe op het friese platteland.....
Leuk en aardig, maar die gedrevenheid en vasthoudendheid van die groep Friezen heeft geen goede resultaten opgeleverd. Bekend is dat zo'n 55% van de mensen in Friesland op het werk Fries spreekt. Het percentage dat het Fries thuis spreekt ligt iets lager (dit alles kun je nalezen op pagina 111 in de dissertatie van Ab van Langevelde), wat op zich wel een interessante maar ook weer een makkelijk te verklaren constatering is. In de taaltelling van het SONT kun je lezen dat 59.6% van de mensen uit de Achterhoek en 61.6% van de mensen woonachtig in Twente thuis respectievelijk het Achterhoeks en het Twents bezigt. Natuurlijk is Friesland qua oppervlakte een groter en in linguistisch opzicht een minder homogeen gebied dan de Achterhoek en Twente, maar toch... noem mij dan maar eens een gebied in Friesland ter grootte van de Achterhoek en Twente waar je eenzelfde percentage voor het Fries vindtquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 01:03 schreef quo_ het volgende:
Ik heb me in de discussie gemengd omdat al vele jaren een bewonderaar ben van de groep friezen die zich inzet voor de friese taal.
De gedrevenheid en vasthoudendheid dwingt bij mij respect af, te meer omdat ik denk dat het vrijwel onbegonnen werk is.
Niet zo'n sterke vergelijking, omdat:quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 01:03 schreef quo_ het volgende:Zoals het nederlands onder de voet gelopen wordt door het engels zal het fries verdrongen worden door het nederlands (of wat daar voor door moet gaan) én het engels.
Ik nomineer het Achterhoeks en het Twents als 2e taal (dat kun je hierboven lezen)quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 01:03 schreef quo_ het volgende:Maar omdat het fries nu eenmaal de officiele status heeft van 2e taal in ons land vind ik dat men alle recht heeft om alle mogelijkheden optimaal te benutten. Dus prachtig die friese plaatsnamen, schitterend dat gedram over officiele stukken in het fries. (En niet zeuren over kosten, op europese schaal doen wij als nederland precies hetzelfde).
Ik moet toegeven dat dat zachtfluwelen documentaire-Fries van die ene meid van Omrop Fryslan mij juist weer wel heerlijk in het gehoor ligtquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 01:03 schreef quo_ het volgende:Om terug te komen op de opening van dit topic, namelijk het het fries praten in gezelschap, daarbij kan ik me voorstellen dat dat weerstand oproept. Ik zou dat zelf niet doen (denk ik), maar ik spreek geen fries dus weet het niet zeker. Maar ik kan mij ook niet verplaatsen in de positie van niet begrijpende buitenstaander, want de friese taal klinkt mij als muziek in de oren en doet mij terugdenken aan een gelukkige jeugd en eindeloze logeerpartijen bij pake en beppe op het friese platteland.....
Koeien zijn doorgaans prettiger in de omgang dan die-hard Friezen. Ze zijn in ieder geval minder koppig.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 01:58 schreef Loedertje het volgende:
Als je je ogen dichtdoet en niet probeert te luisteren naar de woorden, alleen let op de toonlader die gelijkt op het geluid van een koe, dán geef ik je gelijk bij je beschrijving. ( Het lijkt namelijk qua toonhoogte van het geloei van koeien. Het is dan dus toch onbewust een link die je maakt in je geheugen.
(Meuhhhh,meuhhhhh,meuhhhhhhhhhhh-doe dit langerekt hardop en je snapt wat ik bedoel)
sa mai ik it graag sjin, fryske taal (zo mag ik het zien, friese taal)quote:
Die vergelijking met een koe kan ik wel plaatsen, maar vergeet niet dat alle Friezen zo langzaam praten hequote:Op dinsdag 2 augustus 2005 01:58 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Als je je ogen dichtdoet en niet probeert te luisteren naar de woorden, alleen let op de toonlader die gelijkt op het geluid van een koe, dán geef ik je gelijk bij je beschrijving. ( Het lijkt namelijk qua toonhoogte van het geloei van koeien. Het is dan dus toch onbewust een link die je maakt in je geheugen.
(Meuhhhh,meuhhhhh,meuhhhhhhhhhhh-doe dit langerekt hardop en je snapt wat ik bedoel)
Wisten jullie dat zelfs de Friezen een tekst liever in het Nederlands lezen dan in het Friesquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 14:28 schreef tijger1974 het volgende:
[..]
sa mai ik it graag sjin, fryske taal (zo mag ik het zien, friese taal)
nederland is twatalig, wa dot net folgje kin, nem mar in cursus fryk (nederland is tweetalig,wie dat niet kan volgen, doet maar een cursus)![]()
He man, waarom probeer je het nog? De harde kern heeft 't al opgegeven. Ze negeren je, net als kleine kinderen. En als ze je al niet negeren gaan ze dom zwetsen over cursussen, e.d.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 14:41 schreef DeKolonist het volgende:
[..]
Wisten jullie dat zelfs de Friezen een tekst liever in het Nederlands lezen dan in het Fries.
In Friesland zijn ze blijkbaar niet op de hoogte van het werk van Durk Gorter en consorten. Durk Gorter is taalsocioloog en verbonden aan de Fryske Akademy en de UvA.
Om mijn verhaal te ondersteunen... neem dit nieuwsbericht: eens door.
Dus eigenlijk heb ik dan gewoon gelijkquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:01 schreef THE_WRETCHED het volgende:
[..]
He man, waarom probeer je het nog? De harde kern heeft 't al opgegeven. Ze negeren je, net als kleine kinderen. En als ze je al niet negeren gaan ze dom zwetsen over cursussen, e.d.
Close your eyes to the truth, for what you deny, can not hurt you.
Zwak hoor...![]()
"Tsjonge jonge", ik heb niet eens zin om dat hele verhaal te lezen vanwege de enorme kwantiteit aan spelfouten. Wat een kul, zeg. Dat Frysk is je naar de bol gestegen, en heeft je kunde qua Nederlands enorm vertroebeld.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:09 schreef Venderwel het volgende:
En over die idiote opmerking over Marokkanen e.d. dat die Nederlands moeten leren en spreken, die vergelijking gaat natuurlijk volledig mank. Het gaat er gewoon om dat ze leren zichzelf te redden en uit te drukken in het land waar ze komen, zodat ze zich hier kunnen redden. Friezen kunnen dat over het algemeen (ja inderdaad er zitten rare figuren tussen, dat geef ik wel toe) zeker wel.
Het gaat mij er even om dat je zegt: Jullie zeuren altijd over de Marokkanen!quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:17 schreef THE_WRETCHED het volgende:
[..]
"Tsjonge jonge", ik heb niet eens zin om dat hele verhaal te lezen vanwege de enorme kwantiteit aan spelfouten. Wat een kul, zeg. Dat Frysk is je naar de bol gestegen, en heeft je kunde qua Nederlands enorm vertroebeld.
Alleen die laatste alinea heeft m'n aandacht. Je weet dondersgoed dat hetgene wat je hier beweert totaal niet over de essentie van mijn opmerkingen over Marokkanen gaat. Ik heb je zelfs een voorbeeld gegeven. Er zijn trouwens voorbeelden zat in de media, misschien moet je je daar eens in verdiepen. "Idiote opmerking", kom op zeg. Leer lezen, en verdiep je eens goed.
Het zijn juist de Freezahs die niet inhoudelijk op de inhoudelijke stukjes ingaanquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:09 schreef Venderwel het volgende:
Tsjonge jonge wat een hoop doelloze berichten zeg, er zijn hier mensen die gewoon een berichtje neerzetten om een bevolkingsgroep af te zeiken waar ze niks over weten, ipv inhoudelijk op de discussie in te gaan.
Jij verbindt er nieuwsgierigheid aanquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:09 schreef Venderwel het volgende:
Zoals iemand zei, je moet in een bus Nederlands praten, ook al heb je het tegen een mede Fries en gaat het de rest helemaal niks aan. Grotere kolder heb ik nooit gehoord. Dat zou betekenen dat alle anderstaligen in Nederland dat ook zouden moeten doen, alleen om jou nieuwsgierigheid te bevredigen?? Sodemieter op!
We komen niet aan met appels en peren. Die kun je namelijk niet met elkaar vergelijkenquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:09 schreef Venderwel het volgende:
Op het werk met elkaar Fries praten: Ik doe het niet, terwijl ik wel Friese collega's heb. En die proberen het ook wel eens, maar ik laat ze duidelijk weten dat ik dat niet wil, vaak gaat het over het werk ofzo en ik vind dat anderen gewoon mee moeten kunnen luisteren, misschien weten zij een oplossing voor een probleem etc.
Beldt mijn broer mij op het werk, dan is dat privé en dan praat ik gewoon Fries. Als iemand persé wil weten waar dat over ging, kunnen ze het mij vragen, maar in principe hebben ze er niks mee te maken! Als je een Amerikaan als collega hebt, die heel goed Nederlands kan, maar met familie aan de telefoon is, dan hoor je Engels.
En kom nou niet met appels en peren, want het is een vergelijking die gewoon klopt. Van huis uit is hij gewend om met deze personen in het Engels te conferceren, dus zal hij dat nu ook gewoon doen. Dat telt voor mij en mijn broer ook.
Nou wordt het helemaal hilarisch! Ik ben geen DeKolonist die alles voor jullie gaat voorkauwen zodat jullie het "zware" werk zelf niet meer hoeven te doen. Lekker makkelijk zeg! Gebruik je fantasie en ga Google op.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:23 schreef Venderwel het volgende:
[..]
Het gaat mij er even om dat je zegt: Jullie zeuren altijd over de Marokkanen!
Dat is gewoon niet waar. Dat is een probleem van Nederlanders in het algemeen.
En kom maar met die voorbeelden uit de media...
Over oude koeien gesproken, die bestaat al jaren!quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:32 schreef THE_WRETCHED het volgende:
Er is zelfs al een Google in 't Frysk!![]()
Well, I'm pretty fuckin' sorry if I'm not up to current "Frisian" events.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:34 schreef Venderwel het volgende:
[..]
Over oude koeien gesproken, die bestaat al jaren!
Ben ik helemaal met je eens! Alleen dat valt niet mee, geloof me!quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:30 schreef DeKolonist het volgende:
En voor de rest... je kunt jezelf aanleren om niet zomaar in het Fries over te stappen in situaties waarin jij dat niet gewenst vindt.
Het wordt jullie ook nog makkelijk gemaakt!quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:32 schreef THE_WRETCHED het volgende:
Precies, net als 'normale' mensen!quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:37 schreef Wolter het volgende:
En waarom wil je alles weten? Voel je je zo belangrijk dat je denkt dat ze het allemaal over jou hebben? Wees gerust, dat doen we alleen maar op de terugreis. Of als je even naar de wc gaat.
Je hele gezever op het Fries en de Friezen slaat gewoon nergens op. Vergelijk het eens met het tweetalige België, daar ga je toch ook niet van taal switchen als je met je vrienden staat te praten als je over de taalgrens gaat? Friezen zijn dan nog beter dan de meeste Walen, bijna alle Friestaligen kunnen ook gewoon Nederlands en als ze met een Hollander gaan praten kunnen ze perfect Nederlands. Maar als je met je familie of met vrienden een dagje in Amsterdam bent dan hoef je toch niet gelijk over te schakelen naar het Nederlands?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:30 schreef THE_WRETCHED het volgende:
[..]
Denk jij zelf wel eens na, of kom je hier de boel zoals gewoonlijk onderbouwd opstoken?
Tweetalig België inderdaad, dat ik daar niet op kwam.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:39 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Je hele gezever op het Fries en de Friezen slaat gewoon nergens op. Vergelijk het eens met het tweetalige België, daar ga je toch ook niet van taal switchen als je met je vrienden staat te praten als je over de taalgrens gaat? Friezen zijn dan nog beter dan de meeste Walen, bijna alle Friestaligen kunnen ook gewoon Nederlands en als ze met een Hollander gaan praten kunnen ze perfect Nederlands. Maar als je met je familie of met vrienden een dagje in Amsterdam bent dan hoef je toch niet gelijk over te schakelen naar het Nederlands?
Aan wie zijn jouw woorden gericht?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:33 schreef Venderwel het volgende:
En trouwens ik wil best toegeven dat mijn Nederlands niet altijd even goed is en ja dat komt waarscjinlijk deels door het Fries. Nou en??
Van Limburgers hoor je dat ze uit Limburg komen, Brabanders uit Brabant, Amsterdammers uit Amsterdam enz enz.....dus ja van mij hoor/lees je dat ik uit Friesland kom.
Waar een mens zich al niet druk over kan maken, laat een iedereen in z'n waarde! En kom niet met vergelijkingen die kant nog wal raken. Dat jij Friesland niet mooi vindt, niet van Friezen houdt en het Fries niet verstaat en daar kleinzerig over doet is jou mening en dat mag.....maar ga het niet als een feit verkondigen.
Ik ken ook Amsterdammers die ik niet mag....ik ken ook Limburgers die niet mijn voorkeur hebben, maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal klote zijn, dat Limburg niks is...
ok, ok...velen kunnen niet perfect Nederlands, maar dat kunnen de meeste Hollanders zelf ook nietquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:42 schreef Venderwel het volgende:
[..]
Tweetalig België inderdaad, dat ik daar niet op kwam.
Over de dingen in dik gedrukt....ehm..dat zijn jouw woorden!!![]()
Aan een ieder die het topic leest!quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:47 schreef DeKolonist het volgende:
[..]
Aan wie zijn jouw woorden gericht?
Zie mijn vorige bericht!quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:37 schreef Wolter het volgende:
Ik zie het probleem niet zo. Het is Friesland. Er wordt hier nou eenmaal Fries gesproken. En alle mensen die ik ken gaan meteen over naar het nederlands als er een niet Fries bij is. Als je een klein beetje moeite doet leer je het verstaan van deze taal zo. Ik ken niemand die binnen een jaar geen Fries kon verstaan. Vaak praten Friezen onderling gewoon nederlands. Maar ja, als je van het begin af aan met iemand Fries praat en je gaat dan na een tijdje met diezelfde persoon nederlands praten dan klinkt dat gewoon niet. Omgekeerd precies hetzelfde.
En waarom wil je alles weten? Voel je je zo belangrijk dat je denkt dat ze het allemaal over jou hebben? Wees gerust, dat doen we alleen maar op de terugreis. Of als je even naar de wc gaat.
en een wikipedia ook: http://fy.wikipedia.org/quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:32 schreef THE_WRETCHED het volgende:
Ehm... weet je igenlijk wel wat er aan de hand is in Belgiequote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:39 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Je hele gezever op het Fries en de Friezen slaat gewoon nergens op. Vergelijk het eens met het tweetalige België, daar ga je toch ook niet van taal switchen als je met je vrienden staat te praten als je over de taalgrens gaat? Friezen zijn dan nog beter dan de meeste Walen, bijna alle Friestaligen kunnen ook gewoon Nederlands en als ze met een Hollander gaan praten kunnen ze perfect Nederlands. Maar als je met je familie of met vrienden een dagje in Amsterdam bent dan hoef je toch niet gelijk over te schakelen naar het Nederlands?
Op school spreek ik meestal Nederlands, ook in groepsverband als er een of meerderen bij zijn die niet Fries kunnen. Maar als ik in gesprek ben met een mede-fries, en het is een prive gesprek die de rest niet aangaat, dan spreek ik gewoon Fries.
Zo beter onderbouwd? Of moet ik met mede taalgenoten persé de taal spreken die jij kan verstaan, ook al gaat het gesprek je niets aan?
Dat is een andere discussiequote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:44 schreef tijger1974 het volgende:
als sommige mensen van mening zijn dat je eigenlijk maar 1 taal moet spreken als er andere bijstaan
dan wordt het tijd dat we 1 wereld-taal krijgen en die verplicht stellen
en ik ben daar op tegen
Friezen kunnen zich idd wel fatsoenlijk aanpassen, als enigenquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:51 schreef DeKolonist het volgende:
[..]
Ehm... weet je igenlijk wel wat er aan de hand is in Belgie?
Vlamingen vertikken het om Frans te praten met Walen, en andersom vertikken de Walen om Vlaams te praten. Nederlanders vertikken het om Fries te praten. Friezen zijn lief.
"De Fryske Wikipedy hat op it stuit 1,818 siden."quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:50 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
en een wikipedia ook: http://fy.wikipedia.org/![]()
en hoezo zoals gewoonlijk? Ik heb hier op Fok voor zover ik weet nog nergens de boel opgestookt en ik heb ook nog nooit een ban gekregen of een waarschuwingquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:30 schreef THE_WRETCHED het volgende:
[..]
Denk jij zelf wel eens na, of kom je hier de boel zoals gewoonlijk onderbouwd opstoken?
Wederom: Jij VINDT het niet zinvol, wil niet zeggen dat het niet zinvol is.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:56 schreef THE_WRETCHED het volgende:
[..]
"De Fryske Wikipedy hat op it stuit 1,818 siden."
Behoorlijk zinvol dus.
tuurlijk zal het nooit in de buurt komen van de Nederlandse en laat staan de Engelse wikipedia. De Friese wikipedia bevat dan ook hoofdzakelijk informatie over Friesland, de taal en haar (lokaal bekende) inwoners. Logisch dat er dan geen tienduizenden pagina's zijnquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:56 schreef THE_WRETCHED het volgende:
[..]
"De Fryske Wikipedy hat op it stuit 1,818 siden."
Behoorlijk zinvol dus.
Een kleine tip: na een dubbele punt nooit met een hoofdletter beginnen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:57 schreef Venderwel het volgende:
Wederom: Jij VINDT het niet zinvol, wil niet zeggen dat het niet zinvol is.
Je kunt lezen dat hij het behoorlijk zinvol vindt. Nu moet je de boel niet om gaan draaienquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:57 schreef Venderwel het volgende:
[..]
Wederom: Jij VINDT het niet zinvol, wil niet zeggen dat het niet zinvol is.
Dat VIND jij minder realistisch. Kijk, stel nou dat die 1800 pagina's er niet waren geweest, dan had niemand er wat aan gehad. Nu zijn er ongetwijfeld mensen geweest die daar gevonden hebben wat ze zochten en dus is het zinvol. Bovendien, ook de Nederlandse versie is kliner begonnen dan dat het nu is. begonnen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 16:01 schreef THE_WRETCHED het volgende:
[..]
Een kleine tip: na een dubbele punt nooit met een hoofdletter beginnen.
Mijn mening is dan ook compleet subjectief. Maar als jij het wel zinvol vindt (net zo subjectief, maar een stuk minder realistisch) dan wens ik je uiteraard veel plezier toe op die enorme Friese database.
Je verzint wel telkens jouw eigen verhaaltjes hequote:Op dinsdag 2 augustus 2005 16:06 schreef Venderwel het volgende:
[..]
Dat VIND jij minder realistisch. Kijk, stel nou dat die 1800 pagina's er niet waren geweest, dan had niemand er wat aan gehad. Nu zijn er ongetwijfeld mensen geweest die daar gevonden hebben wat ze zochten en dus is het zinvol. Bovendien, ook de Nederlandse versie is kliner begonnen dan dat het nu is. begonnen.
Maar goed, het is waarschijnlijk makkelijker om iets wat je niet begrijpt bij de grond af te branden ipv er het goede in te zien.
Correct. Daar zijn jullie uitermate goed in.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 16:06 schreef Venderwel het volgende:
[..]
Dat VIND jij minder realistisch. Kijk, stel nou dat die 1800 pagina's er niet waren geweest, dan had niemand er wat aan gehad. Nu zijn er ongetwijfeld mensen geweest die daar gevonden hebben wat ze zochten en dus is het zinvol. Bovendien, ook de Nederlandse versie is kliner begonnen dan dat het nu is. begonnen.
Maar goed, het is waarschijnlijk makkelijker om iets wat je niet begrijpt bij de grond af te branden ipv er het goede in te zien.
De Friese Wikipedia is wel zinvol want het bevat informatie die je niet op de Nederlandse of op de Engelse Wikipedia vindt.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 16:01 schreef THE_WRETCHED het volgende:
[..]
Een kleine tip: na een dubbele punt nooit met een hoofdletter beginnen.
Mijn mening is dan ook compleet subjectief. Maar als jij het wel zinvol vindt (net zo subjectief, maar een stuk minder realistisch) dan wens ik je uiteraard veel plezier toe op die enorme Friese database.
Ja joh.....alle Friezen zijn hetzelfde....dat was ik even vergeten!!! Gebeurt ergens anders in Nederland niet! Alle andere provincies zijn allemaal het toonbeeld van voorbeeldig gedrag!quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 16:10 schreef THE_WRETCHED het volgende:
[..]
Correct. Daar zijn jullie uitermate goed in.
http://www.brandweer.nl/cms/show/id=450225/contentid=38078
Handig man! Het gaat hierbij vast om belangrijke informatie. Die wordt dan in 't Frysk weergegeven zodat de rest van de wereld er helemaal niets van begrijpt.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 16:12 schreef MrBadGuy het volgende:
De Friese Wikipedia is wel zinvol want het bevat informatie die je niet op de Nederlandse of op de Engelse Wikipedia vindt.
Bewijs het! Doe het voor mij en The_Wretched. Ik geloof je in ieder geval niet.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 16:12 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
De Friese Wikipedia is wel zinvol want het bevat informatie die je niet op de Nederlandse of op de Engelse Wikipedia vindt.
Lees de voorgaande posts eens goed door, makker.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 16:14 schreef Venderwel het volgende:
[..]
Ja joh.....alle Friezen zijn hetzelfde....dat was ik even vergeten!!! Gebeurt ergens anders in Nederland niet! Alle andere provincies zijn allemaal het toonbeeld van voorbeeldig gedrag!
Nog meer onzinnige dingen in te brengen??
Nee, maar we wachten wel met smart op jouw onzinnige monologenquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 16:14 schreef Venderwel het volgende:
[..]
Ja joh.....alle Friezen zijn hetzelfde....dat was ik even vergeten!!! Gebeurt ergens anders in Nederland niet! Alle andere provincies zijn allemaal het toonbeeld van voorbeeldig gedrag!
Nog meer onzinnige dingen in te brengen??
http://be.wikipedia.org/w(...)%82%D1%80%D1%8B_2004quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 16:15 schreef THE_WRETCHED het volgende:
[..]
Handig man! Het gaat hierbij vast om belangrijke informatie. Die wordt dan in 't Frysk weergegeven zodat de rest van de wereld er helemaal niets van begrijpt.
met die redenering kun je de Nederlandse Wikipedia ook afschrijven, daar begrijpt de rest van de wereld ook helemaal niks van.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 16:15 schreef THE_WRETCHED het volgende:
[..]
Handig man! Het gaat hierbij vast om belangrijke informatie. Die wordt dan in 't Frysk weergegeven zodat de rest van de wereld er helemaal niets van begrijpt.
Prachtige vergelijking! Echt, jij bent een genie.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 16:18 schreef Venderwel het volgende:
[..]
http://be.wikipedia.org/w(...)%82%D1%80%D1%8B_2004
Deze wikipedia begrijp jij wel of niet?
De Nederlandse wikipedia bevat toch ook informatie die de Engelse Wikipedia niet bevat?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 16:15 schreef DeKolonist het volgende:
[..]
Bewijs het! Doe het voor mij en The_Wretched. Ik geloof je in ieder geval niet.
Ach, ik heb me dus duidelijk vergist, ik dacht even dat jullie 2 wel gewoon een discussie aan wilden gaan, maar ook jullie zijn duidelijk een paar sukkels die zich vervelen op een druilerige dinsdagmaddag.....en ik trap er nog in ook!quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 16:20 schreef THE_WRETCHED het volgende:
[..]
Prachtige vergelijking! Echt, jij bent een genie.![]()
![]()
http://fy.wikipedia.org/wiki/Redbadquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 16:24 schreef DeKolonist het volgende:
Bewijs het! Doe het voor mij en The_Wretched. Ik geloof je in ieder geval niet.
Wat is bij jullie dan "gewoon een discussie" aangaan? Jullie kunnen niet eens discussieren, laat staan goed lezen en beargumenteren. Dat is in dit topic omomstotelijk bewezen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 16:24 schreef Venderwel het volgende:
[..]
Ach, ik heb me dus duidelijk vergist, ik dacht even dat jullie 2 wel gewoon een discussie aan wilden gaan, maar ook jullie zijn duidelijk een paar sukkels die zich vervelen op een druilerige dinsdagmaddag.....en ik trap er nog in ook!
Ook een prachtig onderwerp! Wereldschokkend. En nu weer even serieus.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 16:25 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
http://fy.wikipedia.org/wiki/Redbad
http://nl.wikipedia.org/wiki/Redbad
Welke bevat meer info? Dit was de eerste die ik tegen kwam in de Friese versie. Nu blij?
idd, zowel de Friese als de Nederlandse Wikipedia afschaffen dan maar, 99% van de wereld begrijpt er geen ruk van wat er allemaal staat en het kan allemaal wel in het Engelsquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 16:30 schreef THE_WRETCHED het volgende:
[..]
Ook een prachtig onderwerp! Wereldschokkend. En nu weer even serieus.
Je weet dat je uit je nek kletst en er zonder enige moeite uitgeluld wordt. Ik ga nu echt geen moeite meer doen om je te overtuigen, dat is een onmogelijke opgave. Je komt toch elke keer weer aanzetten met trieste vragen. Maar ik vertrek wel zonder je uit te schelden voor "sukkel", iets waarin venderwel uitblinkt. Wat kinderachtig.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 16:35 schreef MrBadGuy het volgende:
idd, zowel de Friese als de Nederlandse Wikipedia afschaffen dan maar, 99% van de wereld begrijpt er geen ruk van wat er allemaal staat en het kan allemaal wel in het Engels![]()
Noem jij eens een wereldschokkend onderwerp? Redbad is echt zo'n onderwerp wat thuishoort op de Friese Wikipedia en voor zulke onderwerpen is het ook hoofdzakelijk bedoeld.
jep, ik lees liever Nederlands dan Fries. Komt omdat ik geen idee heb hoe je Fries moet schrijven en lezen. En de Frieze woorden vind ik helemaal niet lijken op hoe je ze uitspreekt soms, dan heb ik geen idee wat er staat of moet ik te lang nadenken.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 14:41 schreef DeKolonist het volgende:
[..]
Wisten jullie dat zelfs de Friezen een tekst liever in het Nederlands lezen dan in het Fries.
Fries schijven kan ik helaas ook niet, lijkt me ook leuk om nog eens te gaan leren. Lezen gaat me wel makkelijk af, terwijl we dat op school ook maar erg weinig hebben gehad.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 18:34 schreef Piepje het volgende:
[..]
jep, ik lees liever Nederlands dan Fries. Komt omdat ik geen idee heb hoe je Fries moet schrijven en lezen. En de Frieze woorden vind ik helemaal niet lijken op hoe je ze uitspreekt soms, dan heb ik geen idee wat er staat of moet ik te lang nadenken.
Had wel graag gewild dat we meer Fries hadden gehad op school, maar ben wel van plan het nog eens te gaan leren.
Ik heb als groninger jarenlang in friesland op school gezeten en heb er zelf voor gekozen om de friese taal te leren. Ze hebben mij nog nooit iets opgedrongen. Achteraf ben ik ontzettend blij dat ik deze taal beheers (net als het groningse dialect overigens!) Overal ter wereld wonen friezen en ik ben blij dat ik friezen in hun eigen "memmetaal" kan aanspreken.quote:Op zondag 31 juli 2005 20:10 schreef LSS het volgende:
[..]
Verder proberen veel Friezen de taal door de strot van veel niet-Friezen te rammen, wat natuurlijk totaal onacceptabel is. Het zijn hier de stugge chauvinistische Friezen die fout zitten, niet de nederlandstaligen.
of toch heal wiis of healewiis (heel slim of dom/idioot voor onze niet frieslezers)quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 23:43 schreef doerebout het volgende:
Hé Kolonist, ken je het prachtige Friese woord healwiis?
birdsong ook. Tip: wijzig de woorden fries, friesland, friese taal eens voor een andere provincie, dialect/streektaal en je krijgt een verrassend resultaatquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 22:46 schreef tijger1974 het volgende:
tijger sluit zich aan bij dekolonist
Ben het roerend met je eens. Ik vraag me alleen of je Fries en Friese taal per sé in het Fries moet vertalen. Ik heb afgelopen schooljaar een project afgerond met een die-hard Fries en een Groninger die heel lang in Fryslân heeft gewoond. Het project concentreerde zich o.a. op het streektaalgebruik op de werkvloer binnen bedrijven in Fryslân. Toch vonden wij het niet nodig om Fries en Friese taal in het Fries te vertalen (dat wil niet zeggen dat we het verkeerd vinden wanneer mensen dat wel doen!). We hebben wel consequent Fryslân aangehouden. Behalve dat we dat gepast vonden, is de officiële schrijfwijze voor Friesland natuurlijk Fryslân. Beste mensen, waar ik ooit Friesland heb geschreven hoort natuurlijk Fryslân te staan!quote:Op woensdag 3 augustus 2005 09:47 schreef birdsong het volgende:
[..]
birdsong ook. Tip: wijzig de woorden fries, friesland, friese taal eens voor een andere provincie, dialect/streektaal en je krijgt een verrassend resultaat. Ik ben van mening dat iedere inwoner van Nederland trots mag zijn op zijn/haar dialect/streektaal en provincie en dat je als bezoeker van een provincie open moet staan voor gebruiken en/of taal/dialect van de inwoners.
Dit gaat m.i. op deze manier een te lange discussie worden waar je nooit uit zal komen. Dan moet je een duidelijke stelregel maken in de Nederlandse taal en mogen ook namen van landen om ons heen niet meer "vernederlandst" worden. Als je een dergelijke tekst schrijft, doe je dat voor een algemeen en breed publiek. Hou het dus gewoon in het Nederlands. Dit om ergernis en onbegrip te voorkomen. Als de tekst uitsluitend voor Friezen bedoeld is, dan alleen in het Fries. Er zullen altijd uitzonderingen blijven bestaan. Fierljeppen en skutsesilen ga je ook niet vertalen in het Nederlands, omdat dit geaccepteerde woorden zijn geworden in de Nederlandse taal. Zolang er nog onbegrip is voor de Friese taal (en overige dialecten/streektalen) kom je hier niet uit.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 12:38 schreef DeKolonist het volgende:
[..]
Ben het roerend met je eens. Ik vraag me alleen of je Fries en Friese taal per sé in het Fries moet vertalen. Ik heb afgelopen schooljaar een project afgerond met een die-hard Fries en een Groninger die heel lang in Fryslân heeft gewoond. Het project concentreerde zich o.a. op het streektaalgebruik op de werkvloer binnen bedrijven in Fryslân. Toch vonden wij het niet nodig om Fries en Friese taal in het Fries te vertalen (dat wil niet zeggen dat we het verkeerd vinden wanneer mensen dat wel doen!). We hebben wel consequent Fryslân aangehouden. Behalve dat we dat gepast vonden, is de officiële schrijfwijze voor Friesland natuurlijk Fryslân. Beste mensen, waar ik ooit Friesland heb geschreven hoort natuurlijk Fryslân te staan!
De opmerking van birdsong maakt me nieuwsgierig. Stel: ik schrijf een Nederlandse tekst over een willekeurig onderwerp dat betrekking heeft op Fryslân. Welke woorden moeten volgens jullie absoluut in het Fries worden vertaald? En: welke Friese woorden mogen absoluut niet in het Nederlands worden vertaald?
Ik neem aan dat dat russisch is.. even wat inwoners aantallen naast elkaarquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 16:18 schreef Venderwel het volgende:
http://be.wikipedia.org/w(...)%82%D1%80%D1%8B_2004
Deze wikipedia begrijp jij wel of niet?
hehe goeie vergelijkingquote:Op maandag 1 augustus 2005 21:56 schreef THE_WRETCHED het volgende:
Alsof jullie zo trots zijn op het feit dat jullie uit Friesland komen, en iedereen het moet weten. Dat is echt te vergelijken met van die campinggasten die keihard trance draaien om hun muzikale voorkeur op te dringen aan de andere vakantiegangers.
Meh. Ik kom hier alleen nog maar om te lachen. *lacht* Je bereikt toch niets joh, je kan net zo goed Frysk tegen iemand uit Liberia gaan spreken. Trouwens, wedden dat ze je dan onderling uitmaken voor "primitieve aap"?quote:
Dan moeten ze daar eerst maar eens aan gaan werken. Als je gaat wonen en werken in Frankrijk ga je je ook verdiepen in de taalquote:Op woensdag 3 augustus 2005 13:52 schreef doppelgänger het volgende:
[..]
Maar die vergelijking gaat dus volledig mank.. helemaal als je bedenkt dat niet alle inwoners van Friesland ook fries spreken of verstaan.
Wat een onzin. Waar slaat dit op?quote:Op woensdag 3 augustus 2005 14:44 schreef birdsong het volgende:
[..]
Dan moeten ze daar eerst maar eens aan gaan werken. Als je gaat wonen en werken in Frankrijk ga je je ook verdiepen in de taal
jij noemt het onzin, ik niet. Woon je in Friesland, dan behoor je de Friese taal te beheersen, al is het alleen maar verstaan. Eigenlijk behoort iedere Nederlander deze taal te beheersen aangezien dit de tweede taal is in Nederland. Let wel: dit is mijn mening!!quote:Op woensdag 3 augustus 2005 14:47 schreef THE_WRETCHED het volgende:
[..]
Wat een onzin. Waar slaat dit op?
lacht nog harder![]()
![]()
Prima. Geef ze een eigen autonome staat. Zijn we gelijk van 't gesodemieter af. Plak Stellingwerf dan maar aan Drenthe.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 14:50 schreef birdsong het volgende:
[..]
jij noemt het onzin, ik niet. Woon je in Friesland, dan behoor je de Friese taal te beheersen, al is het alleen maar verstaan. Eigenlijk behoort iedere Nederlander deze taal te beheersen aangezien dit de tweede taal is in Nederland. Let wel: dit is mijn mening!!
Ik woon in Drenthe, tegen Friesland aan. Ik ken genoeg mensen in Friesland die geen Fries spreken, en het ook niet verstaan. Volgens mij is Friesland toe aan een nieuw asielbeleid, of niet?quote:Op woensdag 3 augustus 2005 14:57 schreef birdsong het volgende:
Ben jij import of een echte fries???
On-topic.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 15:57 schreef doppelgänger het volgende:
Waar komt bij Friezen toch die drang vandaan om onderling fries te praten? Bijvoorbeeld laatst hier op kantoor, we zitten met 3 man op de kamer waarvan 1 fries, iedereen praat gewoon normaal. Maar dan komt er nog een fries bij, en gaan ze onderling fries praten.
Het gesprek is wel min of meer te volgen en te begrijpen, maar toch.. komt dat niet gewoon neer op fluisteren in gezelschap? Ik bedoel, ze zonderen zich zo bewust af van de rest. Het zijn net een stel kleuters die een "geheimtaal" hebben verzonnen, zo kinderachtig. Die kijk-wij-zijn-fries onderonsjes zijn echt tenenkrommend..
Ik heb het al eerder gezegd: Ik ben Groninger, beheers het groningse dialect, beheers de Friese taal , woon in Flevoland, werk in Overijssel. Ik kan mij nergens settelen als ik niet opensta voor gebruiken en/of taal/dialect. Fries is de voertaal in Friesland, dus kun je een Fries niet bekritiseren om zijn taal. Dat jij er niet open voor staat, is niet mijn probleem.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 14:59 schreef THE_WRETCHED het volgende:
[..]
Ik woon in Drenthe, tegen Friesland aan. Ik ken genoeg mensen in Friesland die geen Fries spreken, en het ook niet verstaan. Volgens mij is Friesland toe aan een nieuw asielbeleid, of niet?
Is dat geen slap aftreksel van het Fries???quote:Op woensdag 3 augustus 2005 15:01 schreef skiczukie het volgende:
[..]
On-topic.Ik vind Fries nog irritanter dan fluisteren. Omdat .. Ik heb gewoon een hekel aan Fries. Liwwadders kan ik wel hebben trouwens.
Neh man.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 15:12 schreef birdsong het volgende:
[..]
Is dat geen slap aftreksel van het Fries???
Ik bekritiseer de Fries niet om z'n taal en/of gebruiken. Als zij willen fierljeppen, en zich daar prima bij voelen, dan mogen ze dat van mij lekker doen. Als zij Frysk willen spreken, in huis, is mij dat ook prima. Als zij Frysk willen spreken in Amsterdam dan is dat wat mij betreft ook goed, maar pas je dan wel een beetje aan en dring die taal niet op aan anderen, door te gaan razen.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 15:08 schreef birdsong het volgende:
[..]
Ik heb het al eerder gezegd: Ik ben Groninger, beheers het groningse dialect, beheers de Friese taal , woon in Flevoland, werk in Overijssel. Ik kan mij nergens settelen als ik niet opensta voor gebruiken en/of taal/dialect. Fries is de voertaal in Friesland, dus kun je een Fries niet bekritiseren om zijn taal. Dat jij er niet open voor staat, is niet mijn probleem.
Ik heb het ook nog nooit gehad over Friesland als autonome staat. Ik had het slecht over de taal. Ik stel alleen dat je moet openstaan voor gebruiken en taal/dialect.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 15:14 schreef THE_WRETCHED het volgende:
[..]
Ik bekritiseer de Fries niet om z'n taal en/of gebruiken. Als zij willen fierljeppen, en zich daar prima bij voelen, dan mogen ze dat van mij lekker doen. Als zij Frysk willen spreken, in huis, is mij dat ook prima. Als zij Frysk willen spreken in Amsterdam dan is dat wat mij betreft ook goed, maar pas je dan wel een beetje aan en dring die taal niet op aan anderen, door te gaan razen.
Lees mijn posts eens. Verder is Friesland geen land. Het is slechts een provincie.
Stadsfries is geen Friesquote:Op woensdag 3 augustus 2005 15:12 schreef birdsong het volgende:
[..]
Is dat geen slap aftreksel van het Fries???
Ja, jij beheerst vele dialecten manquote:Op woensdag 3 augustus 2005 15:08 schreef birdsong het volgende:
[..]
Ik heb het al eerder gezegd: Ik ben Groninger, beheers het groningse dialect, beheers de Friese taal , woon in Flevoland, werk in Overijssel. Ik kan mij nergens settelen als ik niet opensta voor gebruiken en/of taal/dialect. Fries is de voertaal in Friesland, dus kun je een Fries niet bekritiseren om zijn taal. Dat jij er niet open voor staat, is niet mijn probleem.
ziehier, dit zijn berichten waar we wat van kunnen leren!!quote:Op woensdag 3 augustus 2005 16:10 schreef DeKolonist het volgende:
[..]
Stadsfries is geen Fries. Ik stond er ook van te kijken toen ik dat hoorde, maar het blijkt dus echt zo te zijn.
Der is een wurd foar: trots..quote:Op woensdag 3 augustus 2005 22:31 schreef dVTB het volgende:
Bepaalde Friezen (en dat zijn meteen de ergsten) hebben een drang om altijd en overal te laten horen en merken dat ze Fries zijn. Ik heb niks tegen op mensen die Fries praten, maar wel op van die figuren die dat er driedubbeldik, demonstratief bovenop leggen. Het type Fries dat zich er niet van bewust is dat -ie naast Friesland ook nog gewoon in Nederland woont, zeg maar....
quote:Op woensdag 3 augustus 2005 22:36 schreef 1603 het volgende:
[..]
Der is een wurd foar: trots..
En nee, dit is Fryslân. Officieel miskien Holland. Maar daar doche wy net oan mei.
Gast, 200 meter buiten Frysland word je keihard uitgelachen om je kutdialect.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 22:27 schreef 1603 het volgende:
Ik hâld hjim ien 'e gaten, bemoei hjim er net mei. Wy Frysken doche wat we wolle, wy wenje hjir, dit is Fryslân, ûs lân. We litte ûs hjir net troch een pear arrogante Hollanders ût 't Westen sizzen wat me matten dwaan. We regelje ût zelf wol. Diskriminaasje!! No we ût er toch oer ha. Ik stoar mie oan minsken die hjir Hollands praten ien 't openbaar... Skande!!!
't Is gewoon een taal. Dat is dus nog erger dan 'n dialect...quote:Op woensdag 3 augustus 2005 23:12 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Gast, 200 meter buiten Frysland word je keihard uitgelachen om je kutdialect.![]()
Ik denk dat 1603 de enige is die reden heeft tot keihard lachen. Hij hoeft maar een nieuwe ironische post te plaatsen om jullie telkens weer te laten happen. Zijn jullie dan werkelijk zulke stomme Hollanders dat je dat nog niet door hebt?quote:Op woensdag 3 augustus 2005 23:12 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Gast, 200 meter buiten Frysland word je keihard uitgelachen om je kutdialect.![]()
Ik ken Friesland, en ik ken de mentaliteit van een Fries. Dit was een welgemeende post van die knakker.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 23:22 schreef doerebout het volgende:
[..]
Ik denk dat 1603 de enige is die reden heeft tot keihard lachen. Hij hoeft maar een nieuwe ironische post te plaatsen om jullie telkens weer te laten happen. Zijn jullie dan werkelijk zulke stomme Hollanders dat je dat nog niet door hebt?
![]()
![]()
Ik ben Fries. Ik ken 1603 niet persoonlijk, maar ik zweer je dat ie zich kapot lacht om jullie onnozelheid. Dat doe ik namelijk ook.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 23:29 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Ik ken Friesland, en ik ken de mentaliteit van een Fries. Dit was een welgemeende post van die knakker.
Ow, serieus. No, ik sil der van trog. Biersoep'n inne caravan.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 23:37 schreef doerebout het volgende:
[..]
Ik ben Fries. Ik ken 1603 niet persoonlijk, maar ik zweer je dat ie zich kapot lacht om jullie onnozelheid. Dat doe ik namelijk ook.
Jullie koppigheid zal voor de ondergang van de Friese taal zorgen. Ga lekker door, vermaak jezelf, dan zijn we binnenkort van die k*t taal verlost. Ik lach me hier ook kapot, een en al gein.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 23:37 schreef doerebout het volgende:
[..]
Ik ben Fries. Ik ken 1603 niet persoonlijk, maar ik zweer je dat ie zich kapot lacht om jullie onnozelheid. Dat doe ik namelijk ook.
mijn topic, wat doe je!?quote:Op woensdag 3 augustus 2005 23:43 schreef skiczukie het volgende:
Ow, serieus. No, ik sil der van trog. Biersoep'n inne caravan.![]()
Okee. Ik ben Fries. Maar kan het niet schrijven.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 23:57 schreef doppelgänger het volgende:
[..]
mijn topic, wat doe je!?zelfs hier kunnen ze het niet laten...
"hey, ik ben fries"
"oh ieck oaksullen wa dan moar soo goan typn"
waarom? leg uit!
Wat lul ik. Ik ben toch helemaal geen Fries eigenlijk. Gelukkig.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 23:58 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Okee. Ik ben Fries. Maar kan het niet schrijven.
Ik woon er. Liwwadden dan heh. En geen een of ander kut dorpje als Lioessens ofsuh.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 00:05 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Wat lul ik. Ik ben toch helemaal geen Fries eigenlijk. Gelukkig.
Een sekte.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 00:28 schreef THE_WRETCHED het volgende:
Ja, goed, jullie kunnen er ook niets aan doen. Wat dat betreft is Fries net een religie, het is er met de paplepel ingedouwd.
Wij lachen ook om jou. Behalve dat je anoniem post ben je ook healwiisquote:Op woensdag 3 augustus 2005 23:22 schreef doerebout het volgende:
[..]
Ik denk dat 1603 de enige is die reden heeft tot keihard lachen. Hij hoeft maar een nieuwe ironische post te plaatsen om jullie telkens weer te laten happen. Zijn jullie dan werkelijk zulke stomme Hollanders dat je dat nog niet door hebt?
![]()
![]()
Ja, in de Randstad denken ze dat het Noorden het einde van de wereld is. Ze denken daar ook niet in kilometers. In het algemeen zie je dat met afstanden inschatten heel vaak, men doet het veelal op gevoel. Athene ligt voor ons gevoel ook dichterbij dan Moskou, terwijl Moskou in kilometers toch echt dichterbij ieder punt in Nederland is gelegen dan Athene.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 08:42 schreef tijger1974 het volgende:
Ik heb een tijdje in de buurt van amsterdam gewerkt.
Je kan echt merken dat hun een soort van grensgebied hebben aangelegd, omtrent het noorden
Alles wat boven Zwolle ligt is ver weg, en als je naar Rotterdam moet zeggen ze dat is niet zo ver.
Als je bedenkt dat je er overdag evenlang over doet met de auto om er te komen.
En tijdens de spits wel geprobeerd van A'dam naar R,dam (of vice versa)te rijden.
tering ik kon bijna wel heen en terug van A'dam-Leeuwarden.
Nog maar eentje dan?quote:Op donderdag 4 augustus 2005 00:28 schreef THE_WRETCHED het volgende:
Het tempo van het spreken is overeenkomstig met het tempo van jullie denken. Jullie moeten er vast nog een nachtje over slapen, of niet?
Het heeft niet alleen met hun Diepfriese geaardheid te maken. De regio binnen Nederland met het hoogste percentage gereformeerden is Noord-Friesland (jawel, 21%! Zie hieronder). Ik had al zo'n vermoedenquote:Op donderdag 4 augustus 2005 16:35 schreef SecretWeapons het volgende:
Fries, dat woord alleen al. Ik heb %$) jaren bij "diep-friezen" in de klas gezeten.
Ik dacht hé leuk ik zit in een klas met friezen ( ben zelf namelijk ook een fries ) Maar toen
kwam de hel. Ik was de enige leerling uit de stad in deze klas en dan moeten ze je niet!!
Deze "klei-friezen" zijn bewoners van het uiterste noorden van friesland, de 16 kilometer
tussen Dokkum en de zee. Deze schepsels staan bekend om hun extreem hufterige karakter
en hun afkeer van de stad, de grote boze stad.......Wat ze vergeten is dat ze compleet
afhankelijk zijn van de stad. Ze gaan er naar school, kopen er hun boodschappen en hun kleding.
Ze hebben niks in die kut-dorpen van ze, en ze lokken het negatieve beeld dat men van heeft zelf
uit. Oja ze gaan trouwens op klompen naar school en slaan en pesten kinderen uit de stad ( heb ik dus jaren meegemaakt, dag in dag uit ) Ik wacht dan ook met smart op de dag dat deze figuren onderworpen zullen worden en dat het Nederlands hier als voertaal zal worden ingevoerd, dan hoef ik deze brabbeltaal die mijn ouders me hebben opgelegd tenminste niet meer te spreken![]()
![]()
Oja, Dokkum "ver Nederlandst" gelukkig steeds verder, maar nu die kutdorpen nog.
misschien is die reactie van jouw over hun, en jouw denkbeelden over niet stadsfriezen wel de reden voor hun gedragquote:Op donderdag 4 augustus 2005 16:35 schreef SecretWeapons het volgende:
Fries, dat woord alleen al. Ik heb %$) jaren bij "diep-friezen" in de klas gezeten.
Ik dacht hé leuk ik zit in een klas met friezen ( ben zelf namelijk ook een fries ) Maar toen
kwam de hel. Ik was de enige leerling uit de stad in deze klas en dan moeten ze je niet!!
Deze "klei-friezen" zijn bewoners van het uiterste noorden van friesland, de 16 kilometer
tussen Dokkum en de zee. Deze schepsels staan bekend om hun extreem hufterige karakter
en hun afkeer van de stad, de grote boze stad.......Wat ze vergeten is dat ze compleet
afhankelijk zijn van de stad. Ze gaan er naar school, kopen er hun boodschappen en hun kleding.
Ze hebben niks in die kut-dorpen van ze, en ze lokken het negatieve beeld dat men van heeft zelf
uit. Oja ze gaan trouwens op klompen naar school en slaan en pesten kinderen uit de stad ( heb ik dus jaren meegemaakt, dag in dag uit ) Ik wacht dan ook met smart op de dag dat deze figuren onderworpen zullen worden en dat het Nederlands hier als voertaal zal worden ingevoerd, dan hoef ik deze brabbeltaal die mijn ouders me hebben opgelegd tenminste niet meer te spreken![]()
![]()
Oja, Dokkum "ver Nederlandst" gelukkig steeds verder, maar nu die kutdorpen nog.
Ten eerste ben ik geen stadsfries ( in de zin van, ik spreek geen stadsfries.) Ik woon wel in een stad, maar spreek gewoon fries. En het had compleet niks met mijn denkbeelden te maken.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 23:06 schreef tijger1974 het volgende:
[..]
misschien is die reactie van jouw over hun, en jouw denkbeelden over niet stadsvriezen wel de reden voor hun gedrag
Die van de klei, dat zijn ook de ergstenquote:Op donderdag 4 augustus 2005 16:35 schreef SecretWeapons het volgende:
![]()
Hun = zij. Please.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 23:29 schreef SecretWeapons het volgende:
[..]
Ten eerste ben ik geen stadsfries ( in de zin van, ik spreek geen stadsfries.) Ik woon wel in een stad, maar spreek gewoon fries. En het had compleet niks met mijn denkbeelden te maken.
Ik sprak fries, en hun spraken fries. HUN dachten ( en doen dat nog steeds ) slecht over mensen
uit de stad. Ze gedragen zich als een stel los geslagen Neanderthalers en slaan en pesten alles wat buiten hun straatje valt, zelfs al ben je een fries net als hun, maar dan toevallig uit de stad.
Dan lok je dus zelf uit dat mensen je als een akelige, ruwe,botte, boerenhufter gaan beschouwen
zonder gevoelens. Ik sta hier ook absoluut niet alleen in. Ik ken zat "normale" friesen, zoals mij, die
een enorme afkeer van dit soort friezen hebben. Gevoellose hufters PUNT.
Toch nog iemandquote:Op vrijdag 5 augustus 2005 00:57 schreef HV het volgende:
[..]
Die van de klei, dat zijn ook de ergsten
Oh, begrijp me goed: er is helemaal niks mis mee om trots te zijn op je taal. Dat zouden Nederlanders ook wel wat meer mogen zijn. Maar je kunt het ook overdrijven, zoals sommige Friezen doen. Taal is bij die mensen niet meer iets waar ze trots op zijn, maar iets waarmee ze zich van anderen afzetten of proberen te onderscheiden. As het puntje bij het paaltje komt, wijken Friezen echt niet zo af van de rest van Noord- en Oost-Nederlandquote:Op woensdag 3 augustus 2005 22:36 schreef 1603 het volgende:
Der is een wurd foar: trots..
En nee, dit is Fryslân. Officieel miskien Holland. Maar daar doche wy net oan mei.
Ok, de rest is liever! Welke Fries kan bij jullie op de meeste sympathie rekenen? Je mag kiezen tussen Woudfriezen, Kleifriezen of wat voor Fries dan ook.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 00:57 schreef HV het volgende:
[..]
Die van de klei, dat zijn ook de ergsten. De rest is veel liever
.
OT: Als er mensen bij zijn die geen Frysk kunnen vind ik ook dat je gewoon Nederlands moet spreken, wel zo fatsoenlijk.
Dat stuk tussen Heerenveen en Drachten, daar wonen lieve Friezenquote:Op vrijdag 5 augustus 2005 12:18 schreef DeKolonist het volgende:
[..]
Ok, de rest is liever! Welke Fries kan bij jullie op de meeste sympathie rekenen? Je mag kiezen tussen Woudfriezen, Kleifriezen of wat voor Fries dan ook.
Woudfriezen
quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 12:40 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat stuk tussen Heerenveen en Drachten, daar wonen lieve Friezen![]()
Woudfriezen dus![]()
jaaaa Heerenveenquote:Op vrijdag 5 augustus 2005 12:40 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat stuk tussen Heerenveen en Drachten, daar wonen lieve Friezen![]()
Woudfriezen dus![]()
Friezen zijn daar altijd te makkelijk in. Als er één iemand is waarvan ze niet zeker weten of ie Fries spreekt, gaan ze al over op Nederlands...quote:Op vrijdag 18 november 2005 20:26 schreef Zjenitha het volgende:
Ik vind het eigenlijk altijd aso als mensen in gezelschap een taal gaan spreken terwijl 1 of meerdere mensen die taal niet spreken, dan sluit je ze tenslotte buiten het gesprek.
Sommige mensen vinden het denk ik juist leuk om een andere taal te gaan lopen spreken, maar dan nog kan zoiets gewoon niet.
Ga lekker thuis zo lopen praten of als je onder alleen maar medesprekers bent.
ja maar dit is niet zomaar een taalquote:Op vrijdag 18 november 2005 20:26 schreef Zjenitha het volgende:
Ik vind het eigenlijk altijd aso als mensen in gezelschap een taal gaan spreken terwijl 1 of meerdere mensen die taal niet spreken, dan sluit je ze tenslotte buiten het gesprek.
Sommige mensen vinden het denk ik juist leuk om een andere taal te gaan lopen spreken, maar dan nog kan zoiets gewoon niet.
Ga lekker thuis zo lopen praten of als je onder alleen maar medesprekers bent.
quote:Op zaterdag 19 november 2005 13:11 schreef tudoros het volgende:
[..]
Friezen zijn daar altijd te makkelijk in. Als er één iemand is waarvan ze niet zeker weten of ie Fries spreekt, gaan ze al over op Nederlands...
Eigenlijk vind ik dat Friezen best Fries kunnen blijven praten, totdat diegene aangeeft dat ie het niet verstaat. Als die het wel verstaat maar niet goed spreekt, kan de voertaal nog best wel Fries blijven. Als 95 procent van de mensen Fries verstaat en het voor 60 procent de eerste taal is dan is het belachelijk dat in 80 procent van de gevallen Friezen overgaan op het Nederlands als 1 iemand - meestal ook nog misschien, want je weet het niet - Fries niet voor 100% beheerst.
Nederlanders hebben daar ook een handje in - Duits gaan spreken als er een Duitser aanwezig is en Engels als er een Engel is.. etc.
Precies ja, het is heel erg lastig voor een Fries om Nederlands te spreken tegen een Fries. Je moet je zelf echt inhouden om geen Fries te gaan spreken.quote:Op zondag 20 november 2005 19:43 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
Ik ben zelf van oorsprong Fries. En het is gewoon echt bizar om nederlands te praten tegen mensen waar ik normaal Fries tegen spreek. (bijvoorbeeld mijn ouders). Maar de vader van mijn ex was Fries. En zelfs als er niemand bij was sprak ik nederlands tegen hem, omdat ik dat gewend was.
Het is echt een automatisme.
jep, dat vind ik ook.quote:Op woensdag 30 november 2005 18:07 schreef Duracell-konijntje het volgende:
Ook wil ik dit nog even kwijt: Kom je hier in Friesland wonen, probeer dan iig het Fries te VERSTAAN. Praten, lezen en schrijven hoeft nog niet eens, maar VERSTAAN vind ik toch wel echt een vereiste.
Men zit altijd maar te zeuren op buitenlanders die niet willen inburgeren in Nederland, maar ik vind Hollanders die geen Fries WILLEN verstaan even erg!!!!
En ja, het is ook raar voor elkaar om ineens nederlands te praten tegen de mensen waarmee je normaal fries praat.quote:Als ik met mensen ben waar ik normaal Fries mee praat terwijl er Nederlanders bij zijn, dan praat ik gewoon Fries door. Tegen Nederlanders praat ik Nederlands, tegen Friezen Fries. Ik kan dat echt niet, Nederlands praten tegen mensen waar ik anders Fries mee spreek, dan zeg ik wel niks.
droom lekker verderquote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:26 schreef TeRRoRiTe het volgende:
[..]
In Friesland dus wel, het is een officiële voertaal.
.
Oh dat wist ik niet. Wat maakt fluisteren zo slecht voor je stem?quote:Op donderdag 1 december 2005 08:57 schreef caradoc het volgende:
Niet het zelfde. Fries praten is niet slecht voor je stem en fluisteren juist wel.
't is true.quote:Op donderdag 1 december 2005 07:27 schreef buzzer het volgende:
[..]
droom lekker verder
met de rest van je evrhaal ben ik het wel eens
Dus of je het er nou mee eens bent of niet, fries is een taal.quote:[..]
Fries is een van de twee officiële bestuurstalen van Nederland,...
[..]
Hmmm op zich is dat wel een pro idd. maar er zijn gewoon van die STUGGE Hollanders (jaja nu eens geen stugge Friezen) die na jaren in Friesland te wonen nog steeds geen woord er van verstaan, of eigenlijk WILLEN verstaan, want als je het wilt is het heel snel te leren.quote:Op woensdag 30 november 2005 18:19 schreef Piepje het volgende:
maar als je hier echt al heeeeeeeeeel lang woont, mag je het ook wel eens proberen te spreken.
Bij het schreeuwen trillen je stemplooien zo hard dat je ook echt pijn (kunt) voelt en dit is bij fluisteren niet zo. Daarom lijkt het alsof je je stemplooien spaart als je schor bent of zo, maar dit doe je niet. Je spant je plooien en spieren heel erg aan bij het fluisteren, wat dus net zo slecht is als schreeuwen of heel hard praten. Ik zeg stemplooien omdat je stembanden niet zorgen voor het geluid, maar dus je stemplooienquote:Op donderdag 1 december 2005 10:45 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Oh dat wist ik niet. Wat maakt fluisteren zo slecht voor je stem?
Moedertaal??? Waar heb je het over kneus. We zijn toch allemaal geboren in Nederland, waar volgens mij nog steeds Nederlands de moedertaal is.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:04 schreef doerebout het volgende:
Als er het een gesprek is wat verder geen betrekking heeft op de niet-friestaligen in het gezelschap vind ik het volkomen normaal. Je gaat toch niet geforceerd nederlands met mekaar praten als dat niet je moedertaal is?
Een land heeft geen moedertaal (wie is de moeder van een landquote:Op vrijdag 2 december 2005 19:09 schreef LENUS het volgende:
[..]
Moedertaal??? Waar heb je het over kneus. We zijn toch allemaal geboren in Nederland, waar volgens mij nog steeds Nederlands de moedertaal is.
kneusjequote:Op zondag 4 december 2005 15:17 schreef Duracell-konijntje het volgende:
Ik heb leren praten in het Fries, en dus noem ik Fries mijn MEMMETAAL (voor de mensen die dit niet verstaan: memmetaal = moedertaal, zie je, ik houd best rekening met nederlandstaligen)
Ik voel mij in de eerste plaats ook Fries, daarna pas Nederlands.
Het mag misschien nationalistisch klinken, maar zo voel ik het wel. Friesland heeft gewoon een eigen cultuur die los staat van de Hollandse, en ook al veel ouder is dan de Hollandse. En deze cultuur mag naar mijn mening niet vergeten worden, dat zou zonde zijn.
De taal is ook een onderdeel van deze cultuur, en ten tweede is de Friese taal ook nog WETTELIJK uitgeroepen tot TWEEDE RIJKSTAAL. Wettelijk is vast gesteld dat deze in officiele en bestuurlijke situaties gebruikt mag worden. Hiermee verwijs ik naar de, onder diehard Friezen vast wel bekende 'Kneppelfreed' (Knuppelvrijdag) in 1951. Voor de mensen die niet weten wat dit was: Op Kneppelfreed werd er voor het gerechtshof in Leeuwarden een massale demonstratie gehouden tegen het feit dat er een rechter was die, hoewel hij het wel kon, weigerde Fries te verstaan in een rechtzaak. Deze demonstratie werd met politieknuppels neergeslagen (vandaar de naam), maar hierna kwam wel het wettelijke besluit om Fries toe te staan in dergelijke situaties.
Wat ik hiermee wil zeggen: Fries kun je niet zomaar negeren, het is een volwaardige taal, WETTELIJK gelijkwaardig gesteld aan het Nederlands!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |