abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 juli 2005 @ 15:57:47 #1
105963 doppelgänger
huilen met de kraan open
pi_29237708
Waar komt bij Friezen toch die drang vandaan om onderling fries te praten? Bijvoorbeeld laatst hier op kantoor, we zitten met 3 man op de kamer waarvan 1 fries, iedereen praat gewoon normaal. Maar dan komt er nog een fries bij, en gaan ze onderling fries praten.

Het gesprek is wel min of meer te volgen en te begrijpen, maar toch.. komt dat niet gewoon neer op fluisteren in gezelschap? Ik bedoel, ze zonderen zich zo bewust af van de rest. Het zijn net een stel kleuters die een "geheimtaal" hebben verzonnen, zo kinderachtig. Die kijk-wij-zijn-fries onderonsjes zijn echt tenenkrommend..
Fun game: try to post a YouTube comment so stupid that people realize you must be joking. (Hint: this is impossible)
"Stel je drinkt Starbucks koffie maar je vergeet een foto te maken en te delen op Social media. Heb je dan wel koffie gedronken?"
  vrijdag 29 juli 2005 @ 15:58:22 #2
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_29237727
Met Limbo's hetzelfde verhaal. Maar dat versta je wel na een tijdje.
  vrijdag 29 juli 2005 @ 15:59:15 #3
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_29237770
Is idd erg onbeleefd, in welke taal dan ook. vind ik zeker op het werk niet kunnen.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_29237846
ligt eraan waar je werkt.

Als je in Friesland werkt zijn jullie fout dat je geen Fries spreekt, natuurlijk.

(En zķ moeilijk is Fries nou ook weer niet)
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_29237950
Ik vind dat ook erg irritant. Mijn ouders doen het ook, maar volgens hun doen ze dat automatisch.
pi_29237985
Is idd niet netjes, als ik iemand spreek tijdens werk en diegene praat heel dialect, dan vragen ze in 99% van de gevallen of het goed is dat ze zo blijven praten (omdat ik geen dialect spreek). Soms zeggen ze "ik blijf gewoon dialect praten hoor, dat vind je niet erg he?".

Maar op kantoor sowieso, dat hoort niet. Niet met andere mensen erbij die het niet praten.
pi_29238000
Als er het een gesprek is wat verder geen betrekking heeft op de niet-friestaligen in het gezelschap vind ik het volkomen normaal. Je gaat toch niet geforceerd nederlands met mekaar praten als dat niet je moedertaal is?
pi_29238039
who cares...als je er problemen mee hebt moet je het op dat moment kenbaar maken. Zullen ze heus wel naar nederlands switchen.

ze hadden gewoon schijt aan je
Bajaguardian schreef:
GEILE TIETEN
GEILE TIETEN
pi_29238049
Stel je hebt een buitenlander thuis ivm een uitwisseling ofzo, en je zit aan tafel, dan praat je toch ook niet de hele tijd Nederlands met je familie terwijl diegene erbij zit?
pi_29238085
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 16:06 schreef Waxxer het volgende:
Stel je hebt een buitenlander thuis ivm een uitwisseling ofzo, en je zit aan tafel, dan praat je toch ook niet de hele tijd Nederlands met je familie terwijl diegene erbij zit?
kromme vergelijking
Bajaguardian schreef:
GEILE TIETEN
GEILE TIETEN
pi_29238176
leer een paar zinnen russisch en gooi die er nonchalant tussendoor. Zul je ze zien kijken...
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_29238413
Ik kan het me wel voorstellen dat ze fries gaan babbelen met elkaar, maar aan de andere kant ook wel weer dat de niet-friezen het vervelend vinden (ook al zou de inhoud van het gesprek hen niet aangaan, mensen zijn nou eenmaal aagjes ). Het is alleen een heel vreemd gevoel als je gewend bent om met iemand in het fries te communiceren, over te stappen op nederlands. Dat zal met andere 2-taligen net zo zijn.
Voor de (diep)fries is het uiteindelijk wel weer leuk om te zien hoe de niet-fries zich vernûvert over het taaltje.
met een string in je spleet zie je veel en toch geen reet
  vrijdag 29 juli 2005 @ 16:16:19 #13
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_29238484
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 16:00 schreef Jordy-B het volgende:
ligt eraan waar je werkt.

Als je in Friesland werkt zijn jullie fout dat je geen Fries spreekt, natuurlijk.

(En zķ moeilijk is Fries nou ook weer niet)
Dat is een hele andere discussie, suffe friesland .

je werkt gewoon in een Nederlands bedrijf, en ook al is het in friesland, je kan niet verplicht worden om een andere taal te spreken natuurlijk, behalve als dat van te voren vermeld is .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_29238498
quote:
tuurlijk wel.
pi_29238700
We hebben er ook allemaal een hekel aan als een (bv) stel marrokanen marrokaans gaan praten waar wij bij zijn.

Ik vind het in dit geval hetzelfde. Je bent in NL praat dan ook Nederlands.
pi_29238819
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 16:16 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Dat is een hele andere discussie, suffe friesland .

je werkt gewoon in een Nederlands bedrijf, en ook al is het in friesland, je kan niet verplicht worden om een andere taal te spreken natuurlijk, behalve als dat van te voren vermeld is .
In Friesland dus wel, het is een officiële voertaal.
Maar het is gewoon erg onbehoorlijk om te doen in niet-Fries-sprekend gezelschap. Net als fluisteren in gezelschap, net als luid Frans spreken in gezelschap, net als Turks, Papjamento, Grieks, Spaans, Arabisch of Sanskriet spreken in gezelschap. Zelfs al zit je in de bus en heeft de rest van de inzittenden geen hout met het gesprek te maken, het is gewoon erg grof en onbehoorlijk. Als anderen niks met het gesprek te maken hebben praat je gewoon iets zachter, maar ook weer niet fluisteren dus.
If you can't beat them: beat harder next time.
  vrijdag 29 juli 2005 @ 16:27:45 #17
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_29238853
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 15:59 schreef HeatWave het volgende:
Is idd erg onbeleefd, in welke taal dan ook. vind ik zeker op het werk niet kunnen.
Helemaal mee eens.

Een vriendinnetje van me maakte trouwens altijd aantekeningen etc. in het Fries. Erg handig als je iets wil overschrijven (not).
pi_29238870
Tenzij je in Friesland zit, dan moet je natuurlijk weer Fries praten
When in panic or in doubt:
run in circles, scream and shout
  vrijdag 29 juli 2005 @ 16:33:38 #19
105963 doppelgänger
huilen met de kraan open
pi_29239005
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 16:14 schreef novojo het volgende:
Voor de (diep)fries is het uiteindelijk wel weer leuk om te zien hoe de niet-fries zich vernûvert over het taaltje.
nog zoiets, ik krijg ook sterk het idee dat friezen het stiekum heel leuk vinden als ze niet verstaan worden. Iedereen kent wel die Sonnema-Berenburg reclame "Ik zei nog 't kin net, maar ze begrepen me niet en zakten zo door het ijs! woehahaha hilarisch!" Zoveel enthousiasme om niet begrepen te worden, dat zal je bij iemand die stottert of lispelt niet zo snel zien, maar goed..
Fun game: try to post a YouTube comment so stupid that people realize you must be joking. (Hint: this is impossible)
"Stel je drinkt Starbucks koffie maar je vergeet een foto te maken en te delen op Social media. Heb je dan wel koffie gedronken?"
pi_29239163
Ik moet zeggen dat ik als fries me meestal wel aanpas aan de Neerlands sprekende mensch hoor. Je moet soms toch een beetje met de massa meegaan. Zelfs in friesland zijn de fries sprekenden knap in de minderheid volgens mij en de minderheid dient zich toch (in iedergeval tot een bepaalde hoogte) aan te passen aan de meerderheid. Maar zo nu en dan moet een lolletje wel kunnen uiteraard.
Ik vind die Sonnema reclame trouwens verschrikkelijk.
pi_29239217
En die friese weerman is helemaal een ramp. Hup naar Talpa! Die zit straks toch buiten mijn zap-range!
pi_29239244
Wat een migers in dit topic zeg. “Grof en onbehoorlijk”, kom nou zeg. Laat streekgenoten onderling lekker in hun eigen taaltje converseren. Zoals iemand hierboven al zei; de ergernis komt slechts voort uit aangeboren drang van Nederlanders om alles te willen volgen zodat ze zich er vervolgens mee kunnen bemoeien…
  vrijdag 29 juli 2005 @ 18:23:19 #23
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_29241976
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 16:26 schreef TeRRoRiTe het volgende:

[..]

Zelfs al zit je in de bus en heeft de rest van de inzittenden geen hout met het gesprek te maken, het is gewoon erg grof en onbehoorlijk. Als anderen niks met het gesprek te maken hebben praat je gewoon iets zachter, maar ook weer niet fluisteren dus.
Zolang je niet door de bus schreeuwt, zoals sommige luidruchtige jongeren achterin de bus regelmatig doen, ben ik van mening dat iedereen zelf moet weten welke taal hij in de bus met bekenden spreekt. Zolang hij tegen een vreemde maar Nederlands spreekt.

Waarom zou iemand volgens jou perse Nederlands moeten spreken? Ik vind dat een ziekelijke vorm van verregaande bemoeienis / nieuwsgierigheid.
Krekker is de bom!
  vrijdag 29 juli 2005 @ 21:14:02 #24
39297 Tichelaar
4 8 15 16 23 42
pi_29247282
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 15:57 schreef doppelgänger het volgende:
Waar komt bij Friezen toch die drang vandaan om onderling fries te praten? Bijvoorbeeld laatst hier op kantoor, we zitten met 3 man op de kamer waarvan 1 fries, iedereen praat gewoon normaal. Maar dan komt er nog een fries bij, en gaan ze onderling fries praten.

Het gesprek is wel min of meer te volgen en te begrijpen, maar toch.. komt dat niet gewoon neer op fluisteren in gezelschap? Ik bedoel, ze zonderen zich zo bewust af van de rest. Het zijn net een stel kleuters die een "geheimtaal" hebben verzonnen, zo kinderachtig. Die kijk-wij-zijn-fries onderonsjes zijn echt tenenkrommend..
Stel je zit in een kantoor met 4 mensen, waarvan 3 uit Nederland en 1 Engelsman. Als Nederlander zit je ff te kleppen met die twee andere Nederlanders, dan stelt die Engelsman een vraag... dan ga je toch automatisch Engels spreken.
Asjemenou
  Milf vrijdag 29 juli 2005 @ 21:40:09 #25
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_29248134
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 18:23 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Zolang hij tegen een vreemde maar Nederlands spreekt.
En dat gebeurd negen van de tien keer nog niet eens.
Hoevaak ik wel niet een klant voor mijn neus krijg en dan in het fries begint te praten. Ik laat ze dan ook eerst hun verhaal doen en als ze hun hele verhaal hebben verteld zeg ik dat ik geen fries versta. Misschien dat men dan zo eens doorkrijgt dat het niet vanzelfsprekend is dat men in Drenthe fries spreekt.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_29251160
Vandaag toen ik achter de kassa zat kwamen er ook Friezen langs met hun boodschappen.
Uiteraard spraken ze ook Fries met elkander zodat ik het niet kon verstaan
  vrijdag 29 juli 2005 @ 22:57:45 #27
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_29251199
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 16:03 schreef martinuhhh het volgende:
Ik vind dat ook erg irritant. Mijn ouders doen het ook, maar volgens hun doen ze dat automatisch.
HUN!!!
feest
  zondag 31 juli 2005 @ 14:22:26 #28
88233 Steve
Still the best.
pi_29292584
Ik vind dat ook naast onbeleefd gewoon irritant. Niet alleen bij Fries, maar ook als mensen limburgs, brabants, turks o.i.d. gaan praten tegen elkaar als er andere mensen bij zijn. Onderling dialect/andere taal praten oke, maar niet als anderen er niks van verstaan .

[ Bericht 1% gewijzigd door Steve op 31-07-2005 14:29:24 ]
"Atb is lief, groetjes Peri."
  zondag 31 juli 2005 @ 14:26:05 #29
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_29292694
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 16:22 schreef vanderaalst het volgende:
We hebben er ook allemaal een hekel aan als een (bv) stel marrokanen marrokaans gaan praten waar wij bij zijn.

Ik vind het in dit geval hetzelfde. Je bent in NL praat dan ook Nederlands.
precies!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zondag 31 juli 2005 @ 14:40:55 #30
27211 super_honda
nu met een suzuki GS500E
pi_29293153
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 16:40 schreef doerebout het volgende:
Wat een migers in dit topic zeg. “Grof en onbehoorlijk”, kom nou zeg. Laat streekgenoten onderling lekker in hun eigen taaltje converseren. Zoals iemand hierboven al zei; de ergernis komt slechts voort uit aangeboren drang van Nederlanders om alles te willen volgen zodat ze zich er vervolgens mee kunnen bemoeien…
Forum voor beginnende motorrijders: www.25kw.net
FOK!Fotoboek
  zondag 31 juli 2005 @ 15:16:36 #31
125291 1603
Op z'n Wiegels
pi_29294318
Hjim matte net sa seuren. Wy wenje hjir in Fryslân, dus we praatte ek Frysk. Logysk toch? Wy binne gjin Hollanders, Wy binne Frysken. Fryslân Boppe.
pi_29294406
quote:
Op zondag 31 juli 2005 15:16 schreef 1603 het volgende:
Hjim matte net sa seuren. Wy wenje hjir in Fryslân, dus we praatte ek Frysk. Logysk toch? Wy binne gjin Hollanders, Wy binne Frysken. Fryslân Boppe.
Hjir bin ik it wol mei iens eins..
♫ | DVD's | MSN Space | ♫
  zondag 31 juli 2005 @ 15:25:52 #33
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_29294622
Zolang men alleen met "taalgenoten" is vind ik het prima. Maar als je met z'n vieren bent en twee gaan in een ander dialect/ taal praten vind ik het niet netjes. Je moet je dus aanpassen aan de sociale situatie op dat moment.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_29298202
Je moet je inderdaad aan de situatie aanpassen. Veel Friezen kunnen dat dus blijkbaar niet. Het grootste probeem is echter dat Fries een taal is die niet om aan te horen is. Makkelijk zat! Wanneer zien Friezen toch eens een keer in dat binnen Nederland bijna iedere niet-Fries er net zo over denkt?
Mensen die zich rationeel noemen zijn dom; ze lopen namelijk al bijna 50 jaar achter op mensen die dat niet doen (Herbert Simon introduceerde in 1957 het begrip "bounded rationality"; in 1978 mocht hij een nobelprijs in ontvangst nemen).
  zondag 31 juli 2005 @ 17:36:00 #35
67174 Dos37
Come on Twente
pi_29298312
agh valt toch wel mee. Netzo als plat twents praten met een groep terwijl 1 het niet zo goed kan. dan hef he pech had
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_29298357
Wat een kuttaal is dat Fries toch
pi_29298599
quote:
Op zondag 31 juli 2005 17:37 schreef Prior het volgende:
Wat een kuttaal is dat Fries toch
Heerlijk verwoord ! Zullen we gaan turven? Dan zullen we zien welke taal of welk dialect binnen Nederland bij de FOK!kers de meeste irritatie opwekt.
Mensen die zich rationeel noemen zijn dom; ze lopen namelijk al bijna 50 jaar achter op mensen die dat niet doen (Herbert Simon introduceerde in 1957 het begrip "bounded rationality"; in 1978 mocht hij een nobelprijs in ontvangst nemen).
pi_29298919
quote:

tuurlijk wel man
You've just been F'd in the A
pi_29299096
Is toch algemeen bekend? Friezen zijn nu éénmaal een achterbaks volkje. EN hun taaltje is ook al niet om aan te horen. Van mij mag er een hek om dat grondgebied heen.
pi_29299323
quote:
Op zondag 31 juli 2005 17:32 schreef DeKolonist het volgende:
Je moet je inderdaad aan de situatie aanpassen. Veel Friezen kunnen dat dus blijkbaar niet. Het grootste probeem is echter dat Fries een taal is die niet om aan te horen is. Makkelijk zat! Wanneer zien Friezen toch eens een keer in dat binnen Nederland bijna iedere niet-Fries er net zo over denkt?
Het interesseert ons geen ruk wat anderen er van denken, en van jou al helemaal niet achterlijke heikneuter.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')