kromme vergelijkingquote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:06 schreef Waxxer het volgende:
Stel je hebt een buitenlander thuis ivm een uitwisseling ofzo, en je zit aan tafel, dan praat je toch ook niet de hele tijd Nederlands met je familie terwijl diegene erbij zit?
Dat is een hele andere discussie, suffe frieslandquote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:00 schreef Jordy-B het volgende:
ligt eraan waar je werkt.
Als je in Friesland werkt zijn jullie fout dat je geen Fries spreekt, natuurlijk.
(En zķ moeilijk is Fries nou ook weer niet)
tuurlijk wel.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:06 schreef Waxxer het volgende:
Stel je hebt een buitenlander thuis ivm een uitwisseling ofzo, en je zit aan tafel, dan praat je toch ook niet de hele tijd Nederlands met je familie terwijl diegene erbij zit?
In Friesland dus wel, het is een officiële voertaal.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:16 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dat is een hele andere discussie, suffe friesland.
je werkt gewoon in een Nederlands bedrijf, en ook al is het in friesland, je kan niet verplicht worden om een andere taal te spreken natuurlijk, behalve als dat van te voren vermeld is.
Helemaal mee eens.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 15:59 schreef HeatWave het volgende:
Is idd erg onbeleefd, in welke taal dan ook. vind ik zeker op het werk niet kunnen.
nog zoiets, ik krijg ook sterk het idee dat friezen het stiekum heel leuk vinden als ze niet verstaan worden. Iedereen kent wel die Sonnema-Berenburg reclame "Ik zei nog 't kin net, maar ze begrepen me niet en zakten zo door het ijs! woehahaha hilarisch!"quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:14 schreef novojo het volgende:
Voor de (diep)fries is het uiteindelijk wel weer leuk om te zien hoe de niet-fries zich vernûvert over het taaltje.![]()
Zolang je niet door de bus schreeuwt, zoals sommige luidruchtige jongeren achterin de bus regelmatig doen, ben ik van mening dat iedereen zelf moet weten welke taal hij in de bus met bekenden spreekt. Zolang hij tegen een vreemde maar Nederlands spreekt.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:26 schreef TeRRoRiTe het volgende:
[..]
Zelfs al zit je in de bus en heeft de rest van de inzittenden geen hout met het gesprek te maken, het is gewoon erg grof en onbehoorlijk. Als anderen niks met het gesprek te maken hebben praat je gewoon iets zachter, maar ook weer niet fluisteren dus.
Stel je zit in een kantoor met 4 mensen, waarvan 3 uit Nederland en 1 Engelsman. Als Nederlander zit je ff te kleppen met die twee andere Nederlanders, dan stelt die Engelsman een vraag... dan ga je toch automatisch Engels spreken.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 15:57 schreef doppelgänger het volgende:
Waar komt bij Friezen toch die drang vandaan om onderling fries te praten? Bijvoorbeeld laatst hier op kantoor, we zitten met 3 man op de kamer waarvan 1 fries, iedereen praat gewoon normaal. Maar dan komt er nog een fries bij, en gaan ze onderling fries praten.
Het gesprek is wel min of meer te volgen en te begrijpen, maar toch.. komt dat niet gewoon neer op fluisteren in gezelschap? Ik bedoel, ze zonderen zich zo bewust af van de rest. Het zijn net een stel kleuters die een "geheimtaal" hebben verzonnen, zo kinderachtig. Die kijk-wij-zijn-fries onderonsjes zijn echt tenenkrommend..
En dat gebeurd negen van de tien keer nog niet eens.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 18:23 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Zolang hij tegen een vreemde maar Nederlands spreekt.
HUN!!!quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:03 schreef martinuhhh het volgende:
Ik vind dat ook erg irritant. Mijn ouders doen het ook, maar volgens hun doen ze dat automatisch.
precies!quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:22 schreef vanderaalst het volgende:
We hebben er ook allemaal een hekel aan als een (bv) stel marrokanen marrokaans gaan praten waar wij bij zijn.
Ik vind het in dit geval hetzelfde. Je bent in NL praat dan ook Nederlands.
quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:40 schreef doerebout het volgende:
Wat een migers in dit topic zeg. “Grof en onbehoorlijk”, kom nou zeg. Laat streekgenoten onderling lekker in hun eigen taaltje converseren. Zoals iemand hierboven al zei; de ergernis komt slechts voort uit aangeboren drang van Nederlanders om alles te willen volgen zodat ze zich er vervolgens mee kunnen bemoeien…
Hjir bin ik it wol mei iens eins..quote:Op zondag 31 juli 2005 15:16 schreef 1603 het volgende:
Hjim matte net sa seuren. Wy wenje hjir in Fryslân, dus we praatte ek Frysk. Logysk toch? Wy binne gjin Hollanders, Wy binne Frysken. Fryslân Boppe.
Heerlijk verwoordquote:Op zondag 31 juli 2005 17:37 schreef Prior het volgende:
Wat een kuttaal is dat Fries toch
quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:06 schreef Waxxer het volgende:
Het interesseert ons geen ruk wat anderen er van denken, en van jou al helemaal niet achterlijke heikneuter.quote:Op zondag 31 juli 2005 17:32 schreef DeKolonist het volgende:
Je moet je inderdaad aan de situatie aanpassen. Veel Friezen kunnen dat dus blijkbaar niet. Het grootste probeem is echter dat Fries een taal is die niet om aan te horen is. Makkelijk zat! Wanneer zien Friezen toch eens een keer in dat binnen Nederland bijna iedere niet-Fries er net zo over denkt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |