kromme vergelijkingquote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:06 schreef Waxxer het volgende:
Stel je hebt een buitenlander thuis ivm een uitwisseling ofzo, en je zit aan tafel, dan praat je toch ook niet de hele tijd Nederlands met je familie terwijl diegene erbij zit?
Dat is een hele andere discussie, suffe frieslandquote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:00 schreef Jordy-B het volgende:
ligt eraan waar je werkt.
Als je in Friesland werkt zijn jullie fout dat je geen Fries spreekt, natuurlijk.
(En zķ moeilijk is Fries nou ook weer niet)
tuurlijk wel.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:06 schreef Waxxer het volgende:
Stel je hebt een buitenlander thuis ivm een uitwisseling ofzo, en je zit aan tafel, dan praat je toch ook niet de hele tijd Nederlands met je familie terwijl diegene erbij zit?
In Friesland dus wel, het is een officiële voertaal.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:16 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dat is een hele andere discussie, suffe friesland.
je werkt gewoon in een Nederlands bedrijf, en ook al is het in friesland, je kan niet verplicht worden om een andere taal te spreken natuurlijk, behalve als dat van te voren vermeld is.
Helemaal mee eens.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 15:59 schreef HeatWave het volgende:
Is idd erg onbeleefd, in welke taal dan ook. vind ik zeker op het werk niet kunnen.
nog zoiets, ik krijg ook sterk het idee dat friezen het stiekum heel leuk vinden als ze niet verstaan worden. Iedereen kent wel die Sonnema-Berenburg reclame "Ik zei nog 't kin net, maar ze begrepen me niet en zakten zo door het ijs! woehahaha hilarisch!"quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:14 schreef novojo het volgende:
Voor de (diep)fries is het uiteindelijk wel weer leuk om te zien hoe de niet-fries zich vernûvert over het taaltje.![]()
Zolang je niet door de bus schreeuwt, zoals sommige luidruchtige jongeren achterin de bus regelmatig doen, ben ik van mening dat iedereen zelf moet weten welke taal hij in de bus met bekenden spreekt. Zolang hij tegen een vreemde maar Nederlands spreekt.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:26 schreef TeRRoRiTe het volgende:
[..]
Zelfs al zit je in de bus en heeft de rest van de inzittenden geen hout met het gesprek te maken, het is gewoon erg grof en onbehoorlijk. Als anderen niks met het gesprek te maken hebben praat je gewoon iets zachter, maar ook weer niet fluisteren dus.
Stel je zit in een kantoor met 4 mensen, waarvan 3 uit Nederland en 1 Engelsman. Als Nederlander zit je ff te kleppen met die twee andere Nederlanders, dan stelt die Engelsman een vraag... dan ga je toch automatisch Engels spreken.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 15:57 schreef doppelgänger het volgende:
Waar komt bij Friezen toch die drang vandaan om onderling fries te praten? Bijvoorbeeld laatst hier op kantoor, we zitten met 3 man op de kamer waarvan 1 fries, iedereen praat gewoon normaal. Maar dan komt er nog een fries bij, en gaan ze onderling fries praten.
Het gesprek is wel min of meer te volgen en te begrijpen, maar toch.. komt dat niet gewoon neer op fluisteren in gezelschap? Ik bedoel, ze zonderen zich zo bewust af van de rest. Het zijn net een stel kleuters die een "geheimtaal" hebben verzonnen, zo kinderachtig. Die kijk-wij-zijn-fries onderonsjes zijn echt tenenkrommend..
En dat gebeurd negen van de tien keer nog niet eens.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 18:23 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Zolang hij tegen een vreemde maar Nederlands spreekt.
HUN!!!quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:03 schreef martinuhhh het volgende:
Ik vind dat ook erg irritant. Mijn ouders doen het ook, maar volgens hun doen ze dat automatisch.
precies!quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:22 schreef vanderaalst het volgende:
We hebben er ook allemaal een hekel aan als een (bv) stel marrokanen marrokaans gaan praten waar wij bij zijn.
Ik vind het in dit geval hetzelfde. Je bent in NL praat dan ook Nederlands.
quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:40 schreef doerebout het volgende:
Wat een migers in dit topic zeg. “Grof en onbehoorlijk”, kom nou zeg. Laat streekgenoten onderling lekker in hun eigen taaltje converseren. Zoals iemand hierboven al zei; de ergernis komt slechts voort uit aangeboren drang van Nederlanders om alles te willen volgen zodat ze zich er vervolgens mee kunnen bemoeien…
Hjir bin ik it wol mei iens eins..quote:Op zondag 31 juli 2005 15:16 schreef 1603 het volgende:
Hjim matte net sa seuren. Wy wenje hjir in Fryslân, dus we praatte ek Frysk. Logysk toch? Wy binne gjin Hollanders, Wy binne Frysken. Fryslân Boppe.
Heerlijk verwoordquote:Op zondag 31 juli 2005 17:37 schreef Prior het volgende:
Wat een kuttaal is dat Fries toch
quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:06 schreef Waxxer het volgende:
Het interesseert ons geen ruk wat anderen er van denken, en van jou al helemaal niet achterlijke heikneuter.quote:Op zondag 31 juli 2005 17:32 schreef DeKolonist het volgende:
Je moet je inderdaad aan de situatie aanpassen. Veel Friezen kunnen dat dus blijkbaar niet. Het grootste probeem is echter dat Fries een taal is die niet om aan te horen is. Makkelijk zat! Wanneer zien Friezen toch eens een keer in dat binnen Nederland bijna iedere niet-Fries er net zo over denkt?
Ik moest een jaar geleden eens in een supermarkt in Maastricht werken (promo-gezever). Ik iedereen netjes aanspreken, komt er zo'n oud menneke: "ik versta je niet meisje, je bent in Limburg, dus moet je Limburgs praten"quote:Op vrijdag 29 juli 2005 21:40 schreef nikky het volgende:
En dat gebeurd negen van de tien keer nog niet eens.
Hoevaak ik wel niet een klant voor mijn neus krijg en dan in het fries begint te praten. Ik laat ze dan ook eerst hun verhaal doen en als ze hun hele verhaal hebben verteld zeg ik dat ik geen fries versta. Misschien dat men dan zo eens doorkrijgt dat het niet vanzelfsprekend is dat men in Drenthe fries spreekt.
Nee, ze zijn niet fout. Mijn moeder is juf op een basisschool hier in Friesland en hoewel zij wel verschillende cursussen Fries heeft gehad is zij niet verplicht tot het spreken van deze taal. Dat zou ook van de gekken zijn natuurlijk. Het ziet er overigens naar uit dat it Frysk zijn status als officiële taal gaat verliezen. Dit is zo omdat veel Friezen een enorme taalachterstand ontwikkelen van jongs af aan en geen fatsoenlijk Nederlands kunnen spreken en schrijven. Verder proberen veel Friezen de taal door de strot van veel niet-Friezen te rammen, wat natuurlijk totaal onacceptabel is. Het zijn hier de stugge chauvinistische Friezen die fout zitten, niet de nederlandstaligen.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:00 schreef Jordy-B het volgende:
ligt eraan waar je werkt.
Als je in Friesland werkt zijn jullie fout dat je geen Fries spreekt, natuurlijk.
(En zķ moeilijk is Fries nou ook weer niet)
Heb je weer zo'n betweterige buitenlander die het allemaal wel even zal vertellen. Blijf gewoon weg en bemoei je met je eigen. Nee, sorry...je eiGGGGenquote:Op zondag 31 juli 2005 20:10 schreef LSS het volgende:
[..]
Verder proberen veel Friezen de taal door de strot van veel niet-Friezen te rammen, wat natuurlijk totaal onacceptabel is. Het zijn hier de stugge chauvinistische Friezen die fout zitten, niet de nederlandstaligen.
Wat probeer je nou te beweren, dat Friezen een zachte g hebbenquote:Op zondag 31 juli 2005 21:02 schreef doerebout het volgende:
Heb je weer zo'n betweterige buitenlander die het allemaal wel even zal vertellen. Blijf gewoon weg en bemoei je met je eigen. Nee, sorry...je eiGGGGen
Het is voor het merendeel van de Friezen natuurlijk moeilijk om te accepteren dat zij daar wel zo enorm mee zittenquote:Op zondag 31 juli 2005 18:15 schreef doerebout het volgende:
[..]
Het interesseert ons geen ruk wat anderen er van denken, en van jou al helemaal niet achterlijke heikneuter.
De Friese idylle. Prachtig verwoord, geen realistische weergave. Maar dat weet je zelf ook welquote:Op zondag 31 juli 2005 19:21 schreef super_honda het volgende:
hoeveel mensen die hier zo lekker zitten te schelden komen wel eens in friesland? vast niet veel.... en owja, de meeste friezen praten gewoon nederlands tegen tourtisten/niet friezen, of ze vragen of ze fries mogen praten.
Nee een Anglo-Friese g. Die is nog veel mooier.quote:Op zondag 31 juli 2005 21:10 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Wat probeer je nou te beweren, dat Friezen een zachte g hebben
Pijnlijk? Het is een voorrecht man.quote:Op zondag 31 juli 2005 21:13 schreef DeKolonist het volgende:
[..]
Net alsof hun menselijke waardigheid daarvan afhangt. Pijnlijk he, doerebout?
quote:Op zondag 31 juli 2005 21:55 schreef doerebout het volgende:
[..]
Pijnlijk? Het is een voorrecht man.
Als iemand van buiten die zichzelf 'De Kolonist' noemt kritische uitlatingen doet in een Fryslân topic, dan gaan bij mij de handen ouderwets jeuken, ja. Raar he?
(Verder is het natuurlijk gewoon leuk om dit idioate topic een beetje in leven te houden)
Een Anglo-Friese g. Straks ga je me vertellen dat er ook een Anglo-Fries kwartiertje bestaat. Een Leeuwardsche Bollenquote:Op zondag 31 juli 2005 21:37 schreef doerebout het volgende:
Nee een Anglo-Friese g. Die is nog veel mooier.
Wat ik zeg zijn feiten, en ik blijf niet weg. Ik woon in Friesland en jij praat maar Nederlands met mij , of je zout maar een end op, mij een rotzorgquote:Op zondag 31 juli 2005 21:02 schreef doerebout het volgende:
[..]
Heb je weer zo'n betweterige buitenlander die het allemaal wel even zal vertellen. Blijf gewoon weg en bemoei je met je eigen. Nee, sorry...je eiGGGGen
Ik vind dit wel een beetje een flauwe opmerking hoor (vandaar die zout, misschien?). Je spreekt hier zelf ook niet echt Nederlands, of wel?quote:Op zondag 31 juli 2005 22:32 schreef LSS het volgende:
[..]
Wat ik zeg zijn feiten, en ik blijf niet weg. Ik woon in Friesland en jij praat maar Nederlands met mij , of je zout maar een end op, mij een rotzorg![]()
wat seist?quote:Op maandag 1 augustus 2005 21:08 schreef DeKolonist het volgende:
Waarom staan die o zo trotse Friezen niet open voor een open discussie? Kortom: waarom negeren ze ons?
Het antwoord: omdat zij niet in staat zijn om het Nederlands dat wij hier naar voren brengen te begrijpen.
Ja, in Friestlan hebben ze ook al Bassie en Adriaan in het Fries!quote:
Wat is dat nou voor iets vaags dan? Ik hoor jullie altijd maar zeuren over die Marokkanen... Dat ze maar Nederlands moeten spreken omdat ze het wel eens over "ongure zaken" kunnen hebben. Extreem rechts wordt in Friesland ook steeds sterker.quote:Op maandag 1 augustus 2005 21:35 schreef Piepje het volgende:
Als ik met mensen ben waar ik normaal Fries mee praat terwijl er Nederlanders bij zijn, dan praat ik gewoon Fries door. Tegen Nederlanders praat ik Nederlands, tegen Friezen Fries. Ik kan dat echt niet, Nederlands praten tegen mensen waar ik anders Fries mee spreek, dan zeg ik wel niks.
wat sizze jo is me te beleefd in dit geval, bij ouderen zeg ik dat welquote:
Je komt niet uit een stad. Je geeft flauwe antwoorden. Daarnaast kom je uit Fryslan en heb je last van een extreem spraakgebrek.quote:Op maandag 1 augustus 2005 22:01 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
wat sizze jo is me te beleefd in dit geval, bij ouderen zeg ik dat wel![]()
en ik kom niet uit een stad![]()
Ja, een wonder dat ze dat kennen in Fryslan! Er bestaat voor die Friezen haast niets anders dan dat kale stukje land. Die lui kan je wijsmaken dat de maan van kaas is!quote:Op maandag 1 augustus 2005 22:17 schreef ChrisJX het volgende:
Zeist, dat is een plaats
Friesland ligt dan ook in het noordenquote:Op maandag 1 augustus 2005 22:21 schreef doerebout het volgende:
Het zit je wel hoog hč, The_Wrenched? Gooi het er uit, die frustratie.![]()
Mijn missie is voor vandaag volbracht! Bedankt!quote:Op maandag 1 augustus 2005 22:21 schreef doerebout het volgende:
Het zit je wel hoog hč, The_Wrenched? Gooi het er uit, die frustratie.![]()
Ah, ze zijn nog wel in staat om redelijk te communiceren... En lange tenen hebben ze stiekem ook wel.quote:Op maandag 1 augustus 2005 21:17 schreef DeKolonist het volgende:
[..]
Ja, in Friestlan hebben ze ook al Bassie en Adriaan in het Fries!
Laat je oren uitspuiten dumbo!
Eigenlijk zouden ze niet eens met ons mogen communicerenquote:Op maandag 1 augustus 2005 22:24 schreef THE_WRETCHED het volgende:
[..]
Ah, ze zijn nog wel in staat om redelijk te communiceren... En lange tenen hebben ze stiekem ook wel.
Wat zijn Hollanders toch liefquote:Op maandag 1 augustus 2005 22:14 schreef THE_WRETCHED het volgende:
[..]
Je komt niet uit een stad. Je geeft flauwe antwoorden. Daarnaast kom je uit Fryslan en heb je last van een extreem spraakgebrek.
Ja, jij hebt redenen zat voor die trots van je!
Ah joh! Het zijn ook maar gewoon 'mensen'. Ze hebben gewoon last van een ultra-minderwaardigheidscomplex, en dat proberen ze te compenseren door hard te gaan razen en mensen te gaan negeren...quote:Op maandag 1 augustus 2005 22:41 schreef DeKolonist het volgende:
Eigenlijk zouden ze niet eens met ons mogen communiceren. Dat hebben ze gelukkig goed door.
Mensen die een zwakke identiteit hebben zoeken elkaar dus op;).quote:Op maandag 1 augustus 2005 22:44 schreef THE_WRETCHED het volgende:
[..]
Ah joh! Het zijn ook maar gewoon 'mensen'. Ze hebben gewoon last van een ultra-minderwaardigheidscomplex, en dat proberen ze te compenseren door hard te gaan razen en mensen te gaan negeren...
Ghehe, het grootste gedeelte van mijn vriendenkring komt uit Friesland, en ik acht hun echt niet minderwaardig. Die rasechte "harde kern" van de Friezen, die hebben een minderwaardigheidscomplex, dat blijkt uit genoeg trieste reacties in dit topic.quote:Op maandag 1 augustus 2005 23:00 schreef DevilsAndDust het volgende:
Hebben de Nederlanders hier er wel eens bij nagedacht dat het helemaal niet zo vreemd is dat Friezen fel reageren als ze minderwaardig worden genoemd?
En @ The-Wretched: Het is niet alleen een kwestie van Friezen die met Hollanders door één deur moeten, andersom ook...
Waarom reageren die Friezen dan zo fel? Nederlanders doen dat namelijk nietquote:Op maandag 1 augustus 2005 23:00 schreef DevilsAndDust het volgende:
Hebben de Nederlanders hier er wel eens bij nagedacht dat het helemaal niet zo vreemd is dat Friezen fel reageren als ze minderwaardig worden genoemd?
Die arrogante trots komt voort uit een zwakke identiteit. Als je elkaar zo het Fries-zijn zit op te dringen, heb je natuurlijk ook weinig tijd om je op andere gebieden te ontwikkelen. En dan moet je je zwakke identiteit wel verbloemen.quote:Op maandag 1 augustus 2005 23:04 schreef THE_WRETCHED het volgende:
[..]
Ghehe, het grootste gedeelte van mijn vriendenkring komt uit Friesland, en ik acht hun echt niet minderwaardig. Die rasechte "harde kern" van de Friezen, die hebben een minderwaardigheidscomplex, dat blijkt uit genoeg trieste reacties in dit topic.
Ik vraag me alleen af waar die arrogante trots vandaan komt. Dat Friese-nationalisme slaat immers nergens op.
Excuse me...? Hier ga ik niet eens op in.quote:Op maandag 1 augustus 2005 23:06 schreef DeKolonist het volgende:
[..]
Waarom reageren die Friezen dan zo fel? Nederlanders doen dat namelijk niet.
Nog niet inderdaad.quote:Op maandag 1 augustus 2005 23:06 schreef DeKolonist het volgende:
[..]
Waarom reageren die Friezen dan zo fel? Nederlanders doen dat namelijk niet.
Nou wordt het echt eng!quote:Op maandag 1 augustus 2005 23:30 schreef quo_ het volgende:
Nog niet inderdaad.
Maar ik voorspel dat voordat deze eeuw half om is we met zijn allen bij de Friezen in de leer gaan om hun kennis en ervaring over te nemen m.b.t. het overeind houden van je eigen taal en cultuur.
Voorspellen is niet hezelfde als prognosticeren.quote:Op maandag 1 augustus 2005 23:30 schreef quo_ het volgende:
[..]
Nog niet inderdaad.
Maar ik voorspel dat voordat deze eeuw half om is we met zijn allen bij de Friezen in de leer gaan om hun kennis en ervaring over te nemen m.b.t. het overeind houden van je eigen taal en cultuur.
NU wordt het pas eng!quote:Op maandag 1 augustus 2005 23:44 schreef THE_WRETCHED het volgende:
Ik wist niet dat Nieuw Rechts tegenwoordig ook een Friese afdeling had met als doel een autonoom Friesland, zonder "buitenlanders".
"Bedenkelijk allooi". Prachtig! Ik geloof niet dat er hier veel Friezen zijn die dat begrijpen, beste quo_!quote:Op maandag 1 augustus 2005 23:58 schreef quo_ het volgende:
NU wordt het pas eng!
In een discussie die gaat over taal, gebruik van taal en cultuur kom je zomaar aanzetten met politiek, en maak je ook nog eens verwijzingen naar stromingen van bedenkelijk allooi.
Ik snap niet waar je het vandaan haalt.
"Rationeel gedrag" zeg maarquote:Op maandag 1 augustus 2005 23:11 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Excuse me...? Hier ga ik niet eens op in.
Quo, Jij loopt je mond voorbij te pratenquote:Op maandag 1 augustus 2005 23:58 schreef quo_ het volgende:
[..]
NU wordt het pas eng!
In een discussie die gaat over taal, gebruik van taal en cultuur kom je zomaar aanzetten met politiek, en maak je ook nog eens verwijzingen naar stromingen van bedenkelijk allooi.
Ik snap niet waar je het vandaan haalt.
Gemene opmerking! Cultuur is een lastig begrip. Herstel je en leg uit wat cultuur isquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 00:24 schreef quo_ het volgende:
Volgens vandale.nl betekent cultuur o.a. :
-kunst en wetenschap
-geheel van voortbrengselen van een gemeenschap
Als je bij het begrip cultuurbehoud niet verder komt dan de associatie met "eng" en "nieuw rechts" doe je heel veel mensen tekort en jezelf misschien nog wel het meest.
Je wilt het niet begrijpen he? Prima joh, wat betreft ben je net zo koppig als die Friezen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 00:24 schreef quo_ het volgende:
Volgens vandale.nl betekent cultuur o.a. :
-kunst en wetenschap
-geheel van voortbrengselen van een gemeenschap
Als je bij het begrip cultuurbehoud niet verder komt dan de associatie met "eng" en "nieuw rechts" doe je heel veel mensen tekort en jezelf misschien nog wel het meest.
Hmm, daar zit wel wat in... gek eigenlijk, Nederlands is namelijk makkelijker als je denkt. Al die koppigheid kost veel meer energie.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 00:27 schreef THE_WRETCHED het volgende:
[..]
Je wil het niet begrijpen he? Prima joh, wat betreft ben je net zo koppig als die Friezen.
Inderdaad.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:04 schreef doerebout het volgende:
Als er het een gesprek is wat verder geen betrekking heeft op de niet-friestaligen in het gezelschap vind ik het volkomen normaal. Je gaat toch niet geforceerd nederlands met mekaar praten als dat niet je moedertaal is?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |