Nee, de rest is schaarste.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 21:32 schreef pberends het volgende:
Je zou verwachten dat een gebouw een gewone prijs heeft, oftewel grondprijs + bouwmaterialen - afschrijving. Dan kom je toch nooit aan al die tonnen die je nu voor een huisje moet betalen.
Aangezien huren over het algemeen duurder is dan kopen vraag ik me af waarom je nu huurt?quote:Op dinsdag 26 juli 2005 21:30 schreef Swetsenegger het volgende:
Overigens hoeven ze maar een procentje of 12,5 te zakken. Dan kan ik op 1 salaris een gelijkwaardige woning kopen zoals ik nu huur
Hoe komt die schaarste dan? Je zou toch verwachten dat bouwondernemers in die grote gaten in de markt zouden springen. Er is immers veel te verdienen.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 21:34 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee, de rest is schaarste.
Net zo goed dat spinazie in de winter een stuk duurder is dan in de zomer.
Ehm, nee. Misschien even een voorbeeld.quote:
Het is een markt. Dat betekent dat de waarde wordt bepaald door wat jij er voor over hebt om dat huis te hebben. Als iemand anders meer wil betalen dan jij is de waarde hoger. Die vastgoedtypjes roepen niet voor niets altijd "Het gaat in het vastgoed altijd om drie dingen: lokatie, lokatie en lokatie". 'Dat hoopje stenen' is in Amsterdam meer waard dan dat zelfde hoopje stenen in Delfzijl omdat mensen voor een huis in Amsterdam meer over over hebben. De relatie tussen de prijs en de grootte van het huis of de bouwkosten is vrijwel afwezig.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 21:32 schreef pberends het volgende:
Je zou verwachten dat een gebouw een gewone prijs heeft, oftewel grondprijs + bouwmaterialen - afschrijving. Dan kom je toch nooit aan al die tonnen die je nu voor een huisje moet betalen.
Aan de ene kant houden de bouwondernemers de schaarste op peil (minder bouwen, meer geld opstrijken) en aan de andere kant zitten gemeentes te emmeren met hun 'bestemmingsplan'. Ofwel, ondanks dat er eigenlijk een nieuwe woonwijk moet komen worden er kantoorpanden uit de grond gestampt omdat dat in het bestemmingsplan staat.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 21:36 schreef pberends het volgende:
Hoe komt die schaarste dan? Je zou toch verwachten dat bouwondernemers in die grote gaten in de markt zouden springen. Er is immers veel te verdienen.
Het is mijn inziens allemaal terug te leiden naar overbevolking in combinatie met krampachtige milieu-wetgeving..Maar gelukkig heb ik er geen verstand vanquote:Op dinsdag 26 juli 2005 21:36 schreef pberends het volgende:
[..]
Hoe komt die schaarste dan? Je zou toch verwachten dat bouwondernemers in die grote gaten in de markt zouden springen. Er is immers veel te verdienen.
Helaas lukt het dan nog steeds niet om met mijn salaris een voldoende hoge hypotheek te nemen (en nee, geen ouders die garant kunnen staan...). Daar komt bij dat ik alleen ben, dus als ik ineens zonder werk zit heb ik een groot probleem. Natuurlijk kun je daar weer allerlei verzekeringen voor afsluiten, maar dat is ook weer het ene gat dichten met het andere.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 21:37 schreef Lagging het volgende:
Al met al dus zeker geen optie om meteen af te wijzen.
Vertel dat aan de bank, als je voor een hypotheek gaat. Die lachen je uit, want zo werkt dat niet blijkbaar.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 21:35 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Aangezien huren over het algemeen duurder is dan kopen vraag ik me af waarom je nu huurt?
Als je 435 euro per maand aan huur betaald, zou je met dezelfde maandelijkse kosten ongeveer anderhalve ton kunnen lenen. Je betaalt dan alleen de rente, en met een beetje mazzel verkoop je je toko na een paar jaar met winst.
Of zie ik dat verkeerd? Ik weet er geen fuck van namelijk verder![]()
Dat zou opgaan als ikquote:Op dinsdag 26 juli 2005 21:35 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Aangezien huren over het algemeen duurder is dan kopen vraag ik me af waarom je nu huurt?
Als je 435 euro per maand aan huur betaald, zou je met dezelfde maandelijkse kosten ongeveer anderhalve ton kunnen lenen. Je betaalt dan alleen de rente, en met een beetje mazzel verkoop je je toko na een paar jaar met winst.
Of zie ik dat verkeerd? Ik weet er geen fuck van namelijk verder![]()
Helaas ligt dat niet alleen aan de gemeenten. Den Haag bedenkt ook steeds meer restricties voor nieuwbouw. En niet alleen voor huizen, maar ook voor bedrijven-terreinen en dergelijke.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 21:42 schreef MSXUser het volgende:
Aan de ene kant houden de bouwondernemers de schaarste op peil (minder bouwen, meer geld opstrijken) en aan de andere kant zitten gemeentes te emmeren met hun 'bestemmingsplan'. Ofwel, ondanks dat er eigenlijk een nieuwe woonwijk moet komen worden er kantoorpanden uit de grond gestampt omdat dat in het bestemmingsplan staat.
Werk, Geldzaken & Recht Daar kun je terecht voor dit soort vragen.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 21:27 schreef Christine het volgende:
[..]
HEt is totaal offtopic, maar ik wil daar wel meer van weten. Ben dringend op zoek naar woonruimte, en het huis waar ik nu woon staat te koop.
Op de markt was je gulden ook allang geen daalder meer waard.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 22:02 schreef pberends het volgende:
Als het een markt is zou je normale prijzen verwachten.
Theoretisch kent de markt alleen maar normale prijzen en zijn deze prijzen dus ook normaal. De Markt zorgt niet voor lage prijzen, De Markt zorgt voor de laagste prijs, theoretisch. Het toverwoord is, zoals al gezegd, schaarste.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 22:02 schreef pberends het volgende:
Als het een markt is zou je normale prijzen verwachten.
Mjah, in dit geval is helaas niet alleen marktwerking van toepassing, maar ook subsidiregelingen en een kunstmatig gecreeerde schaarste.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 22:20 schreef Dante_A het volgende:
[..]
Theoretisch kent de markt alleen maar normale prijzen en zijn deze prijzen dus ook normaal. De Markt zorgt niet voor lage prijzen, De Markt zorgt voor de laagste prijs, theoretisch. Het toverwoord is, zoals al gezegd, schaarste.
Goud is ook troep, je kunt er met moeite een zinnige toepassing voor verzinnen en over de schoonheid van één van de weinige toepassingen (sieraden) valt ook nog te twisten maar doordat het schaars is en sommige mensen het toch willen hebben kent het een absurd hoge waarde per kilo. Zeker vergeleken met bijvoorbeeld lood, een stof die ook nog eens veel meer nuttige toepassingen kent.
Maar ja, aan de andere kant is er al decennia woningnood. IN sommige perioden wat meer dan andere, maar er is al jaren sprake van schaarste.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 22:34 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Er is zogenaamd te weinig ruimte. Als gemeenten wat meer de ruimte kregen om landelijk gebied te bestemmen als bouwplek dan stampen de aannemers er binnen de kortste keren hele woonwijken uit de grond. Maar dat mag niet, want dat is zonde van ons mooie hollandse landschap met al zijn koeien en kievitjes.
We moeten daarom noodgedwongen lekker dicht op elkaar wonen en we moeten maar roeien met de riemen die we hebben. De linkse lobby heeft trouwens ook een groot aandeel in dit schandaal. Natuurbeschermen ok, maar laten we dan wat leeuwen, olifanten en tijgers redden in Afrika ipv hier in Nederland het zoveelste weiland te "redden".
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=19493quote:1. Wat doet VROM om de beschikbaarheid van (koop)woningen te verhogen?
Het ministerie van VROM vindt dat de bewoners van ons land goed, betaalbaar en prettig moeten kunnen wonen. Daarom moeten er voldoende woningen beschikbaar zijn. Om dit te bereiken werkt VROM samen met andere partijen zoals gemeenten en woningcorporaties. Zo zijn er met gemeenten afspraken gemaakt over aantallen te bouwen woningen. Bovendien heeft VROM in 2003 initiatieven genomen om de productie van woningen te verhogen. Voor meer informatie hierover zie dossier Woningproductie (www.vrom.nl/woningproductie)
2. Hoeveel nieuwe koopwoningen zijn er in de afgelopen jaren gebouwd?
In de afgelopen jaren zijn er tussen 35.000 en 41.000 nieuwe koopwoningen per jaar gebouwd. In de grafiek hieronder ziet de productie in de jaren 2000 tot en met 2003. In de eerste twee kwartalen van 2004 zijn er ruim 19.000 nieuwe koopwoningen bijgekomen.
3. Hoeveel (koop)woningen gaan er de komende tijd gebouwd worden?
Volgens de 'Bouwprognose 2004 - 2009' (verkorte versie) zullen er tussen 2004 en 2009 in de stedelijke gebieden 358.500 woningen worden gebouwd. Dit betekent een jaarproductie van ongeveer 72.000 woningen. In de overige gebieden is er in die tijd een productie van 87.000 woningen voorzien.
4. Waar komen de meeste nieuwe koopwoningen te staan?
De meeste koopwoningen worden gebouw op zogenoemde VINEX-locaties. Dat zijn grote uitbreidingsgebieden aan de rand van grote steden. Deze gebieden zijn door VROM aangewezen in de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra (VINEX) Voor een overzicht van alle VINEX-locaties zie: http://www.vinex-locaties.nl
Het VROM-beleid is al 60 jaar gebaseerd op rechtse belangen.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 22:34 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Er is zogenaamd te weinig ruimte. Als gemeenten wat meer de ruimte kregen om landelijk gebied te bestemmen als bouwplek dan stampen de aannemers er binnen de kortste keren hele woonwijken uit de grond. Maar dat mag niet, want dat is zonde van ons mooie hollandse landschap met al zijn koeien en kievitjes.
We moeten daarom noodgedwongen lekker dicht op elkaar wonen en we moeten maar roeien met de riemen die we hebben. De linkse lobby heeft trouwens ook een groot aandeel in dit schandaal. Natuurbeschermen ok, maar laten we dan wat leeuwen, olifanten en tijgers redden in Afrika ipv hier in Nederland het zoveelste weiland te "redden".
Wie creëert die schaarste volgens jou dan?quote:Op dinsdag 26 juli 2005 22:23 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Mjah, in dit geval is helaas niet alleen marktwerking van toepassing, maar ook subsidiregelingen en een kunstmatig gecreeerde schaarste.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |