tis wat hequote:Op donderdag 28 juli 2005 11:23 schreef Martineke het volgende:
gos zit je nu nog in discussie diederick![]()
Evolutionair gezien is de 'drang' om je *zelf* voort te planten een stuk groter dan de drang om je kinderen zich voort te zien planten. En hoeveel mensen zie je tegenwoordig nog meer dan pakweg twee a drie kinderen krijgen? Voor mij zou het gevoelsmatige verdriet om de afgenomen voortplantingskans van mijn eventuele homofiele zoon(s) in het niet vallen bij het gevoelsmatige geluk dat hij is wie hij is en dat ik hem Zelf Heb Gemaakt.quote:Op donderdag 28 juli 2005 11:50 schreef Spannend het volgende:
Die drang om voort te willen bestaan in je (klein)kinderen, is er nu eenmaal.
Jij denkt dus ook dat eigen kinderen meer betekenis voor je hebben dan geadopteerde kinderen?quote:Op donderdag 28 juli 2005 12:00 schreef anneja het volgende:
[..]
Evolutionair gezien is de 'drang' om je *zelf* voort te planten een stuk groter dan de drang om je kinderen zich voort te zien planten. En hoeveel mensen zie je tegenwoordig nog meer dan pakweg twee a drie kinderen krijgen? Voor mij zou het gevoelsmatige verdriet om de afgenomen voortplantingskans van mijn eventuele homofiele zoon(s) in het niet vallen bij het gevoelsmatige geluk dat hij is wie hij is en dat ik hem Zelf Heb Gemaakt.
Ik héb geen gevoelensquote:Op donderdag 28 juli 2005 12:01 schreef R_ON het volgende:
Lukt het al in het leven om alles rationeel te benaderen of lig je ondanks alles toch nog weleens met je gevoelens overhoop, diederik duck?
beetje zelfspot iig ook en dat is te waarderenquote:Op donderdag 28 juli 2005 12:04 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
ik heb meerdere kanten dan alleen de gortdroog onleesbare teksten schrijvende betweter![]()
Ik vind 'meer betekenis' in dezen een verwarrend begrip. Ik denk namelijk dat je je aan een adoptiekind even goed kan hechten als aan een eigen kind, als het dan niet is wegens overeenkomende genetische informatie dan toch wegens het concordeproject wat 'kind' heet. Daarnaast kan ik me goed voorstellen dat juist een adoptiekind 'meer betekenis' heeft omdat je de wereld een beetje beter maakt (hopelijk) door je over zo'n kind te ontfermen.quote:Op donderdag 28 juli 2005 12:02 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Jij denkt dus ook dat eigen kinderen meer betekenis voor je hebben dan geadopteerde kinderen?
Niet om lullig te doen hoor, maar: verdriet en geluk zijn toch altíjd gevoelsmatig, of begrijp ik je nou verkeerd?quote:Op donderdag 28 juli 2005 12:00 schreef anneja het volgende:
Voor mij zou het gevoelsmatige verdriet om de afgenomen voortplantingskans van mijn eventuele homofiele zoon(s) in het niet vallen bij het gevoelsmatige geluk dat hij is wie hij is en dat ik hem Zelf Heb Gemaakt.
Da's wél een antwoord op mijn vraag, en duidelijk. Thnxquote:Op donderdag 28 juli 2005 07:50 schreef Knorretje het volgende:
[..]
Ik gaf al eerder aan dat het mij niet zou uitmaken welke relatievorm mijn dochter en zoon zouden kiezen, omdat het hun keuze is en zonodig 'knok' ik met ze mee. Ik hoop mijn kinderen mee tegeven dat als ze ergens voor staan dat ze er voor gaan en zich dus niet neerleggen bij een maatschappelijk oordeel over iets. Dat ze doordat oordeel niet in zak en as zullen zitten bij wijze van.
Zodra je ergens voor kiest wat het overgrote deel niet als normaal beschouwt krijg je opmerkingen, simpel. Maar als die keuze met veel liefde en met alles verder in hun lijf gemaakt wordt kunnen ze die veroordelingen aan. Omdat dit hun is en ze niet zichzelf laten bekoeieneren door anderen.
Stille hoop op een hetero kind, nope. Hoe hard ik ook mijn best doe om daar evt voordelen van in te zien zie ik ze niet, niet ten opzichte van een andere relatievorm.
Had ik misschien anders moeten formuleren, ik bedoel niet alleen de 9 maanden in mijn buik en de geboorte enzo. Meer alles wat ik mee probeer te geven, de liefde en tijd die ik er in stop. Als mijn zoons geadopteerd waren zou ik ze denk ik na een poosje ook als onverwoestbaar eigen zien. Alleen zou ik daar denk ik langer over doen (bij mijn echt eigen zoons duurde het ook een maand of drie voor ik echt het gevoel had dat ze van ons waren en niet even geleend ofzo)quote:Op donderdag 28 juli 2005 12:45 schreef Spannend het volgende:
[..]
En waarom is het zo belangrijk dat je je zoon Zelf Hebt Gemaakt? Als je nou had gezegd: zelf hebt opgevoed, OK.
Uiteraard. Maar wat is je punt? Dat ik het te veel benadruk?quote:Op donderdag 28 juli 2005 12:45 schreef Spannend het volgende:
[..]
Niet om lullig te doen hoor, maar: verdriet en geluk zijn toch altíjd gevoelsmatig, of begrijp ik je nou verkeerd?
Ja, dat denk ik ook. En tóch, als zij dan kinderen zouden krijgen, zou het m.i. anders voelen dan als het je eigen kinderen waren. Al zal ook dat gevoel op den duur slijten. Maar kijk alleen maar naar dé favoriete hobby van -vooral- moeders en oma's: "Oh, hij lijkt sprééééékend op xxx" "Ach welnee, het is echt een typische yyy , kijk maar naar die néus!" En als ze wat ouder worden, volgt dat ze "het karaktertje van hun vader", de koppigheid van opa, het doorzettingsvermogen van hun moeder etc. hebben.quote:Op donderdag 28 juli 2005 13:22 schreef anneja het volgende:
Als mijn zoons geadopteerd waren zou ik ze denk ik na een poosje ook als onverwoestbaar eigen zien.
Ik begreep niet helemaal waaróm je het zo benadrukt. Het leek alsof je wilde suggereren dat er ook nog zoiets als rationeel verdriet en geluk bestaat. En er is in dit topic al zoveel verwarring rond ratio vs gevoel. Maar dat bedoelde je er dus niet mee, is nu duidelijk.quote:Op donderdag 28 juli 2005 13:24 schreef anneja het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar wat is je punt? Dat ik het te veel benadruk?
Ik denk juist dat het 'niet-helemaal-eigen' van een adoptiekind volledig verwaterd is bij een kleinkind via een adoptiekind, je kan dan immers nog steeds tutten over hoe erg het kleinkind op jouw kind lijkt et cetera en je adoptiekind is dan al zo lang bij je dat je alleen ergens verstandelijk nog weet dat het welbeschouwd niet jouw nageslacht is.quote:Op donderdag 28 juli 2005 14:51 schreef Spannend het volgende:
En tóch, als zij dan kinderen zouden krijgen, zou het anders voelen dan als het je eigen kinderen waren. Al zal ook dat gevoel op den duur slijten. Maar kijk alleen maar naar dé favoriete hobby van -vooral- moeders en oma's: "Oh, hij lijkt sprééééékend op xxx" "Ach welnee, het is echt een typische yyy , kijk maar naar die néus!"
Nee..het was voor mij meer om te benadrukken dat ratio (of hier: dingen doen die mijn genen leuk vinden) maar een zeer beperkte rol speelt. Maar het is wat verwarrend inderdaad.quote:[..]Ik begreep niet helemaal waaróm je het zo benadrukt. Het leek alsof je wilde suggereren dat er ook nog zoiets als rationeel verdriet en geluk bestaat. En er is in dit topic al zoveel verwarring rond ratio vs gevoel. Maar dat bedoelde je er dus niet mee, is nu duidelijk.
Och ook dat is voornamelijk bullshit...quote:Op donderdag 28 juli 2005 14:57 schreef anneja het volgende:
[..]
Ik denk juist dat het 'niet-helemaal-eigen' van een adoptiekind volledig verwaterd is bij een kleinkind via een adoptiekind, je kan dan immers nog steeds tutten over hoe erg het kleinkind op jouw kind lijkt et cetera en je adoptiekind is dan al zo lang bij je dat je alleen ergens verstandelijk nog weet dat het welbeschouwd niet jouw nageslacht is.
[..]
Nee..het was voor mij meer om te benadrukken dat ratio (of hier: dingen doen die mijn genen leuk vinden) maar een zeer beperkte rol speelt. Maar het is wat verwarrend inderdaad.
Vind ik nog steeds vreemd (opvallend).quote:Op donderdag 28 juli 2005 08:10 schreef helldeskr het volgende:
Hoewel nu ik er over nadenk zou ik het erger vinden als ik een zoon had en die zou homo zijn ...
Is dat iets van mannen ?
Wat een mooie, lieve, positieve postquote:Op donderdag 28 juli 2005 08:11 schreef Knorretje het volgende:
[..]
En dat ze er mee worstelen ligt niet in de eerste plats aan de kinderen, maar aan oa de schaamte die het met zich meebrengt door hoe de maatshappij en hoe de ouders daar mee om zijn gegaan in hun jeugd. Als die kinderen het gevoel hebben gewoon geaccepteerd te worden en dat de ouders er niet afwijzend tegen over staan etc wordt die stap een stuk minder eng om te nemen voor die jongeren. Kijk de maatschappij kun je als ouder alleen niet veranderen, de vooroordelen daarbij niet wegnemen. Maar je kunt wel proberen te zorgen dat thuis een veilige haven is waar ze gewoon terrecht kunnen met hun gevoel, geaardheid etc etc. Waardoor de eerste stap een stuk makkelijker is en de jongere niet meer alleen staat.
Grappig controversieel (onverwacht)quote:Op donderdag 28 juli 2005 11:46 schreef anneja het volgende:
[..]
Maar dan nog betrap ik me soms op de gedachte dat ik liever zou hebben dat ze met een jongen thuiskomen, want met meisjes kan ik gemiddeld genomen slecht overweg.
N iet echt...quote:Op donderdag 28 juli 2005 16:01 schreef SlimShady het volgende:
[..]
Vind ik nog steeds vreemd (opvallend).
Een andere Fok-moeder zei het eerder ook al, ze zou het 'walgelijk' vinden.
Daar schrik ik wel van![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |