Goed, ff recappen dus:
The Right StuffBlijft een prachtfilm. Zet zeer mooi neer hoe de spacerace op dat moment gevoerd wordt. Leuke groep acteurs zorgen ervoor dat je echt met ze meeleeft. Het goede van de film is ook dat het niet alleen de astronauten zelf volgt, maar ook hun vrouwen en de echte piloten van die tijd. Zo krijg je een heel brede kijk op het gebeuren.
Enige wat me nu opviel en vorige keer niet was dat ik toch wel vond dat er soms een beetje overbodige scenes inzaten. Het was op zich niet irritant, maar toch.
CasablancaDerde keer gezien nu en de film blijft gewoon beter en beter worden. En ik ga hier verder niet veel over zeggen. De paar woordjes hier doen de film toch tekort. Echt goed. Echt geweldig. Het voorbeeld van een klassieker!
Kurenai no buta (Porco Rosso)Samen met Ocean Waves en the Cat Returns toch echt de minste Ghibli. De film heeft niks van de magie van de andere Ghibli films. Het is een redelijk simpel verhaaltje, op zich best nog aardig uitgewerkt (zeker de muziek van Hisaishi is weer prachtig), maar nergens opvallend of bijzonder.
Nee, denk niet dat ik deze nog snel op zou zetten met zo veel ander prachtigs wat ze hebben uitgebracht.
Au Hasard BalthazarNet als KQ was ik toch wat teleurgesteld in deze film. Veel goeds over gehoord en gelezen, maar het viel me allemaal redelijk tegen. Het idee is erg goed en origineel, maar de uitwerking vond ik niks. Dat lag vooral aan het in mijn ogen slechte acteerwerk. Heel stijfjes vond ik het. Zat geen passie in, en ik voelde zodoende ook helemaal niks voor de acteurs. En dat is voor mij wel heel belangrijk wil ik een film goed vinden/kunnen genieten van een film.
The UntouchablesEen van de beste gangster/mafia films. Geweldadig, maar onderbouwt met een leuk verhaal. Acteerprestaties zijn goed. Muziek van Ennio ondersteunt alles uitstekend. Ik heb wel het idee dat een andere director nog net iets meer uit de film gehaald had kunnen hebben. Ik heb toch weinig met daPalma. Wel fantastische remake van de Stairs van Odessa scene natuurlijk! Prachtig!
DogvilleBlijf dit toch echt een zeer bijzondere film vinden. Doordat er zo weinig afleiding is van de omgeving blijft dit een heel pure film, die draait om de acteurs en hun emoties. En dat wordt zo goed gebracht. Het verhaal bouwt zeer goed op naar de climax, op welk moment je echt meeleeft met Grace en echt hoopt dat ze doet wat ze doet. En deze film deed me nogmaals bevestigen dat Kidman echt wel de beste actrice van het moment is. Wel mooi om te zien dat je helemaal niks geen omgeving nodig hebt om een geweldige film te maken. Zouden al die vooral maar zoveel mogelijk CGI in een film stoppen regisseurs nog wat van kunnen leren
Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom (Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring)Waar de vorige film het doet zonder omgeving, doet deze film het zonder woorden. Maar de beelden spreken stuk voor stuk voor zich. Je kan de emotie voelen! En wat een beelden verder zeg. Ontzettend mooi! Wat een locatie! Echt geweldig gekozen. Prachtige van deze film is ook de rust die wordt uitgestraald, je wordt er zelf ook heel rustig van en kunt al je gedachten over deze film langzaam over je heen laten komen. Gedachten die nergens aan je worden opgedrukt, maar die je zelf helemaal mag invullen. Heel mooi!
ArmageddonMisschien geen film die helemaal in dit rijtje thuishoort, maar ik vind hem, ook na de zoveelste keer kijken, helemaal geweldig. Echt genieten gewoon. De film pretendeert niks meer te zijn dan leuk vermaak en daar slaagt de film in als 1 van de beste. Alles wordt op zo'n manier gebracht dat je het ook niet serieus gaat nemen en daardoor komt de film met veel weg. De overdreven romantische scenes of Americana momenten werken ook allemaal. Ik ga gewoon helemaal mee met al het prachtigs dat Bay op het scherm tovert. Het verhaal vind ik leuk en interessant, ben altijd wel geinteresseerd in space en het is gewoon weer een erg leuke groep acteurs.
Ow, en zo onlogisch als alles misschien lijkt is het trouwens helemaal niet. Luister het commentaar met 2 hoge Nasa piefen maar eens
The Great DictatorVind ik duidelijk de minste van de films van Chaplin die tot de klassiekers worden gerekend. Ik hou toch meer van Chaplin als ie z'n mond houd, dan komen de grappen beter tot z'n recht. Nu wordt het soms toch wel erg flauw of gewoon niet leuk. Het idee achter de film is natuurlijk wel heel goed, het Nazisme aan de orde stellen, en het is knap dat Chaplin dat op zo'n manier kan doen in die tijd, maar dat maakt de film nog niet goed.
War of the Worlds
![]()
Ga je weer eens naar een lekker filmpje in de bios denk je. Krijg je deze rotzooi voorgeschoteld. Mijn god zeg hoe erg kan het worden. Spielberg pushed weer allemaal emotie in je gezicht, zit zo veel bullshit in de film dat het voor mij echt een agonie werd om de film uit te kijken. Special effects waren wel goed, maar werden volledig ondergesneeuwt door de rest van de film. Samen met the Terminal de slechtste film die Spielberg heeft voortgebracht. Als ie zo doorgaat kan ie beter stoppen
King KongEn hoe verwend we ook mogen zijn met de CGI van tegenwoordig, ik sta toch echt meer versteld van de effects in deze film. Wat prachtig gemaakt zeg! Zo cool! En het wordt nog spannend ook op deze manier. Het tempo ligt heerlijk hoog. Gevecht volgt op gevecht, de tijd vliegt voorbij op deze manier. Enige minpunt van de film vind ik het gebeuren in NY. Het avontuurlijke is ervan af en het begint voor mij redelijk saai te worden.
PersonaWow! Wow! Wow!
Kon me niet herinneren dat deze film zo goed was. Bergman brengt echt een prachtverhaal naar het scherm. De emoties, verhalen en 'vriendschap' van de twee vrouwen wordt zo geloofwaardig en goed gebracht. Zeer interessant om te zien allemaal. En dan de clue van het verhaal. Hoewel je het natuurlijk een beetje ziet aankomen, geloof ik niet dat het in die tijd al vaak was gedaan en des te knapper hoe Bergman het allemaal opgezet heeft. De beelden zijn ook zo mooi. Dit is echt genieten. Op en top!
The Day the Earth Stood StillZeer sterk. Het verhaal klopt als een bus. De boodschap die de film brengt is er eentje waar ik het volledig mee eens bent en de manier waarop de film de boodschap brengt is uitstekend. Het ligt er allemaal niet dik bovenop en komt eigenlijk alleen de laatste 5 minuten naar boven. De angst van mensen voor alles wat vreemd is wordt goed getoond, net als de manier waarop wordt omgegaan met de alien. De alien zelf is ook goed bedacht, met z'n vergevorde slimheid. Erg leuk en goed allemaal.
Pulp FictionGoede film. Zeker weten. Maar de manier waarop met deze film wordt gedweept vind ik toch een beetje teveel van het goede. Het is prachtig hoe alles wordt neergezet, alles wat er gebeurt rondom de actie wordt getoond, de zinloze gesprekken over de meest prachtige onderwerpen, alles wat tot in het overdrevene fout kan gaan, het is allemaal prachtig. Je ziet het nooit in andere films en dat maakt deze film echt wel geweldig. Alleen het houdt daar ook mee op. Wat brengt deze film nog meer? Op het eind van de film is het truucje wel bekend en vervalt de film een beetje in herhaling van zichzelf. Gelukkig blijft er nog genoeg te genieten over.
Ow, en mocht je nog een goede docu over Bogart willen zien. Kijk dan eens
Bacall on Bogart. Zeer leuk om te zien, vooral ook door de vele kiekjes in het priveleven van de twee. Allemaal in kleur vastgelegd op home video. Van dat soort dingen kan ik nou echt genieten