stfuquote:
alle 1.8 turbo hebben een intercoolerquote:Op donderdag 21 juli 2005 23:28 schreef Tjabbo het volgende:
heeft de tt geen intercooler dan?
Hij zal vast rubberaandelen hebben....quote:
ja en dan gaat het 3 minuten mee op vol vermogenquote:Op donderdag 21 juli 2005 23:27 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
stfu
blok kan gerust 300 tot 350 pk aan joh![]()
de 225pk sterke tt 1.8 heeft praktisch alleen een andere iets grotere turbo, zelfs het koelingssysteem was hetzelfde kan ik me herrineren!
quote:Op vrijdag 22 juli 2005 00:01 schreef Youp het volgende:
[..]
ja en dan gaat het 3 minuten mee op vol vermogen
en het blijft een cliché... fwd... mn neef heeft laatst een ibiza cupra apk moeten keuren.. die had 260pk (uitdraai) ook andere turbo, intercooler andere koppeling etc. etc. dat ding sloeg in de tc wanneer je gas gaf bij 120km/h
zal vast 90% van de gevallen door mishandeling van de rijder zijn.....quote:Op vrijdag 22 juli 2005 00:39 schreef yup het volgende:
ThaFreak er zijn veel gevallen bekend van 1.8 turbo's die boem hebben gedaan...
Audi TT Audi S3 e.d.
Dus zo sterk is dat blok niet volgens mij...
mjah ongeveer...quote:Op vrijdag 22 juli 2005 00:46 schreef NITROHOSS het volgende:
Als je 3000 euro te verspijkeren heb zou ik zeggen.. koop een andere auto...
Met chiptuning kan je alleen wijzigingen aanbrengen in je kenvelden.. dat houdt in: "wanneer spuit ik hoeveel, hoelang in" en "wanneer en hoe vaak gaat er gevonkt worden ". Verder is het zo dat een "grotere" turbo pas later in gaat komen... waarbij ik me afvraag wat je hebt aan topvermogen in een toerenbereik waar je nooit komt.
Uiteindelijk moet het gaan om koppelwinst onderin je toerenband, daar je fysiek beperkt bent door de maximale toeren en een bakoverbrenging. Je winst gaat dus zitten in de 0-max kmh sprint tenzij je ook bereid bent de bak of je diff te gaan veranderen. Koppel kan je vergroten door de weerstand voor de luchttrein te verlagen door het "flowen" van je inlaatspruitstuk en inlaatdeel van de kop. Verder kan je wel wat dingen doen met de turbo maar wat wil je precies..
Als je zo gebrand bent op die 250 PK... tjeez ga dan maar voor domme cijfers en topvermogen... joepie 250 pk bij 9000 rpm... lekker boeien..
Koppel koppel koppel..
PK = Nm*rpm... remember that
bij zo'n 300 pk haal je er nog zeker 400nm uit en dat is zeker niet slecht voor een 1.8 met stock tt turbo....quote:Op vrijdag 22 juli 2005 00:46 schreef NITROHOSS het volgende:
Als je zo gebrand bent op die 250 PK... tjeez ga dan maar voor domme cijfers en topvermogen... joepie 250 pk bij 9000 rpm... lekker boeien..
Koppel koppel koppel..
PK = Nm*rpm... remember that
Hoezo zou door je turbodruk te veranderen je turbo eerder opkomen?quote:Op donderdag 21 juli 2005 23:27 schreef Tjabbo het volgende:
Een leuke boostcontroller scoor je op ebay voor 130$.
Probeer het daar nou eerst eens mee. Het gaat niet alleen om de pk winst, maar ook om het verloop van je koppelkromme.
als je een leuke boostcontroller inbouwt komt je turbo veel eerder op druk waardoor je auto veel sneller is, maar ook veel agressiever reageert op het gas.
En zoals al gezegd, begin daarmee, en doe direct een modificatie voor je inlaattraject (open air filter) en uitlaattraject (eventueel een grotere diameter uitlaat en de catalysatoren weghalen).
Een chipje is leuk, maar je kan niet eeuwig de computer blijven aanpassen.
Oh ja, en als je trouwens denkt dat je alle pk's zomaar bij elkaar op kunt tellen (filter 15 + uitlaat 15 + chipje 30 = 60pk meer) dan zou'k me zeer zeker maar eerst eens verder verdiepen in het tunen van je auto.
quote:Op vrijdag 22 juli 2005 04:52 schreef Catch22- het volgende:
Ik zou chippen en sportfilter + aangepast uitlaatsysteem fixxen. Ga dan kijken of je nog verder wil, want dan zit je op 200+ pk en dat is vrij veel al
Milltek uitlaat bij vanderveldenquote:Complete uitlaatlijn IBIZA 1.8 20VT, dus inclusief hi-flow katalysator, middendemper en einddemper : 1350,00
koppeling kan de vermogens wel aan, levensduur wordt wel wat ingekort maar direct vervangen hoeft niet.....quote:Op vrijdag 22 juli 2005 02:58 schreef Kolkie het volgende:
Daarnaast zou een beetje geld in dit budget voor tegenvallers ook niet gek zijn mijns inziens, want ik ondanks dat ik niet into VAG-producten ben lijkt het mij niet dat bv. de standaard koppeling dusdanig geoverdimensioneerd is dat ie dat ook op de middellange termijn trekt... om maar eens iets te noemen. Ik weet van sowieso 1 'bekende' dat die persoon z'n 1.8t onderblok @ ongeveer 240 (plusmin10) pk kaduuk is gegaan. Wat mij verder verteld is is dat de turbo die standaard op deze blokken geschroefd zit met wat uitknijpwerk zo'n 250 pk kan leveren, daarboven zit ie zichzelf in de weg. Wat ik er van begrepen heb. Verder ben ik er niet van op de hoogte hoe sterk het luchttraject van een Ibiza is maar ik kan me voorstellen dat er weer ingekocht moet worden bij de firma Samco of SFS. Tenslotte is het als je gaat sleutelen ZEER handig om een metersetje te hebben om de hele handel een beetje in de gaten te houden. Kost ook weer pecunia ja.
Stappenplan voor 230 pk:
1) open uitlaatlijn van voor tot achteren (even 2ehands opscharrelen)
2) open inlaattraject (als je dan toch bezig bent alles open te maken)
3) metersetje installeren
4) laten herprogrammeren/chippen al dan niet in combinatie met boostcontroller (AVC-R bv.)
5) Tevreden zijn, rondsjesen, wat meer geld uitgeven bij de dagelijkse tankbeurt en verder sparen.
Mijns inziens moet je, gezien het budget, AFBLIJVEN van gesmede zuigers, drijfstangen en nokkenassen. Met alleen aanschaf ben je er niet, het moet er ook allemaal in en dat kan m.i. serieus in de papieren lopen. Gebruikte (grotere) turbo kan een optie zijn maar dat lijkt mij alleen handig als het om de Particulier BV gaat waarvan de eigenaar bekend is met de dingen die van belang zijn met turbo's (warmrijden, na laten draaien), bv. iemand uit het clubcircuit die verder gaat upgraden. Bij slooperijen en louche handelaren zou mij persoonlijk het risico te groot zijn omdat je dan geen flauw benul hebt waar je turbootje vandaan komt en wat er mee gebeurt is. Per slot van rekening zit je niet op een gammele turbo te wachten. Je wilt er per slot van rekening niet op leeglopen.
p.s. mocht je dat met die gesmede zuigers en nokkenassen inclusief de rest van de meuk lukken voor 3K dan moet je wel even laten weten waar je die dingetjes gekocht hebt.
Edit: helemaal zeker weet ik het niet maar ik meen mij te kunnen herinneren dat er of bij Biesheuvel motorsport of bij RICA tuning iemand werkt die ook redelijk ver is met het tunen van een ibiza. Misschien dat je die eens kunt bellen, maar ik weet daarnaast ook vrij zeker dat die persoon op de eerder genoemde fora te vinden is (al dan niet met regelmaat).
Dat staat er niet. goed kijken.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 01:14 schreef Tommeh het volgende:
[..]
Hoezo zou door je turbodruk te veranderen je turbo eerder opkomen?
Dat is die van Turbo Jackie...quote:Op vrijdag 22 juli 2005 07:51 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
die van biesheuvel was toch gecrashed??? Grijse ibiza (was dat geen diesel)???
Ligt er aan wat je doet he. Als je al een redelijk hoge redline hebt, of hem verhoogd heb je daar wel degelijk wat aan. Kan je verder doortrekken en kom je dus ook in de volgende versnelling hoger uit. Al is dat meer iets voor N/A tuning, meer toeren en een korter diff.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 00:46 schreef NITROHOSS het volgende:
Als je 3000 euro te verspijkeren heb zou ik zeggen.. koop een andere auto...
Met chiptuning kan je alleen wijzigingen aanbrengen in je kenvelden.. dat houdt in: "wanneer spuit ik hoeveel, hoelang in" en "wanneer en hoe vaak gaat er gevonkt worden ". Verder is het zo dat een "grotere" turbo pas later in gaat komen... waarbij ik me afvraag wat je hebt aan topvermogen in een toerenbereik waar je nooit komt.
Uiteindelijk moet het gaan om koppelwinst onderin je toerenband, daar je fysiek beperkt bent door de maximale toeren en een bakoverbrenging. Je winst gaat dus zitten in de 0-max kmh sprint tenzij je ook bereid bent de bak of je diff te gaan veranderen. Koppel kan je vergroten door de weerstand voor de luchttrein te verlagen door het "flowen" van je inlaatspruitstuk en inlaatdeel van de kop. Verder kan je wel wat dingen doen met de turbo maar wat wil je precies..
Als je zo gebrand bent op die 250 PK... tjeez ga dan maar voor domme cijfers en topvermogen... joepie 250 pk bij 9000 rpm... lekker boeien..
Koppel koppel koppel..
PK = Nm*rpm... remember that
Het kan wel degelijk hoor, en ik denk nog best betrouwbaar en rijdbaar ook. Zoals ik al zei, uit het rijtje:quote:Op vrijdag 22 juli 2005 09:30 schreef Giem het volgende:
Hoe wil je ooit een 1800 blok tot 250 PK op voeren.. met zo'n budget en het ook goed op de weg krijgen.
Ja er zijn evo's die halen 400PK uit een 2 liter.. maar die hebben zo'n turbo lagg dat je er niet eens meer normaal in kunt rijden.. en hij moet elke 8000 KM weer naar de garager om helemaal schoon te worden gemaakt..
90% van de 'tuners' in NL pakken gewoon het zelfde programmatje. Zijn er niet al te veel die goed weten hoe ze het zelf ontwikkelen moeten, en als ze het wel weten reken maar op een dikke rekening.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 09:24 schreef TGT het volgende:
Standaard zonder turbo levert het blok 120 pk. Met turbo 150pk. Zo bizar vind ik het niet dat het blok na chippen over de 200pk gaat.
Bovendien zijn er meerdere tuners die dit aantal pk's aanbieden
Grappig dat je dat zegt. De doelstelling is om over 2-3 jaar een impreza sti aan te schaffen.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 08:42 schreef DiMacho het volgende:
[..]
Dat is die van Turbo Jackie...Tja die is gecrashed en hij is met een nieuw project bezig...
www.teamibiza.nl is misschien wel handig voor de topicstarter. Maar kom daar niet aan met een instelling: Ik wil 250PK uit een 150PK blok hebben...
Mijn mening: Verkoop je Cupra en koop met die 3000 euro extra een ImprezaHeb je meteen meer PK's.
quote:Op vrijdag 22 juli 2005 11:04 schreef Nerdmans het volgende:
Deze dumpvalve vervagt de originele bosch klep. Nadeel van die klep is dat deze de neiging heeft nog wel eens te gaan lekken, wat dus vermogen kost en dat deze een membraam klep heeft, die reageert trager dan de zuiger uitvoering van de forge klep.
Doe dat dan directquote:Op vrijdag 22 juli 2005 11:12 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
Grappig dat je dat zegt. De doelstelling is om over 2-3 jaar een impreza sti aan te schaffen.
quote:Op vrijdag 22 juli 2005 11:12 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
Grappig dat je dat zegt. De doelstelling is om over 2-3 jaar een impreza sti aan te schaffen.
Ja, als mijn financiele situatie wat beter was geweest.... Een Suub STI is wel even een andere prijsklasse.quote:
Bewaar je geld dan.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 12:33 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
Ja, als mijn financiele situatie wat beter was geweest.... Een Suub STI is wel even een andere prijsklasse.
mja ik geloof dat je wel een punt hebt.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 12:44 schreef MK1GTI het volgende:
Er staan hier posts van mensen die het snappen (o.a. Kolkie, Tjabbo) en van mensen die "van hebben horen zeggen". Van die laatste categorie: Wat een berg lulverhalen.
Uit mijn TDI haal ik ook 50% extra motorvermogen voor minder dan 800 euro. 90 > 135pk en koppel zelfs meer: 200 > 320Nm. 250pk is best haalbaar maar dat kun je beter niet doen door wat willekeurige tuningsrommel bij elkaar te prakken. Wat je overhoudt is een project dat meer een puzzeltje met ongelijke stukken is dan wat anders.
Mijn chip kostte via chipmeister 299 euro (clubprijzen). DMTuning in Belgie doet daar bijv. ook aan. Kijk voor die 3000 euro zul je best de 250pk gaan halen maar jouw 156pk-wagen heeft op een gegeven moment wel meer nodig dan alleen wat motorvermogen als je naar de 250 wil. (Remvermogen, koeling, en misschien ook een stukje duurzaamheid?) Die laatste 25pk's kosten best veel moeite en geld en je motorkarakteristiek wordt met rasse schreden bruter en lomper. Een grotere turbo erop zetten houdt in dat hij hard in komt zetten. En hoe wil je met zo'n tweewielaangedreven Seat Ibiza 250pk op de weg krijgen? Daar mag je een paar goeie sloffen voor hebben en je moet ervoor gaan zorgen dat ie niet te ver uit de veren komt en ook dat soort dingen kost geld. Wordt het boven standaardtuning 10% extremer dan wordt het vaak al 2x zo duur en dan wordt je auto een ding waar, voor wat het eigenlijk is, veel te veel geld in zit wat je er toch nooit meer voor terug krijgt.
Je kan beter betaalbaar 225pk of 200pk hebben met een berg rijgenot dan een onpraktisch en onbestuurbaar beest waar je hoge onderhoudskosten aan hebt. Maargoed, uiteindelijk moet je het zelf weten.
Precies. Zoek een betaalbare chip zodat je rond de 200pk zit en de rest van de pegels spaar je voor een andere bak.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 11:52 schreef Five_Aces het volgende:
Maar dan zou ik daar niet te veel aan verspijkeren, hooguit andere chip, en je andere $$$ in een GTT steken of zo.
Inderdaad, een volvo 850 R (2,3 liter) met 250 Pk, is doormiddel van chippen wel tot 300 Pk te krijgen, maar vaak valt het op een vermogensbank toch altijd tegen.quote:Op donderdag 21 juli 2005 23:03 schreef Googolplexian het volgende:
ik blijf erbij ... 94 pk voor 3000 uit een 1.8 is onmogelijk
maar ik ben erg benieuwd naar JOUW dyno-uitdraai
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |