Meer effe een vergelijking zeg maar. Ik vind dat ik genoeg spaar. Geen bijzonder bestedingsdoel ofzo...quote:Op dinsdag 19 juli 2005 18:57 schreef longinus het volgende:
Als je wilt weten of je genoeg spaart ? Als je het kan missen is het best lekker om zoveel te kunnen sparen. Is het genoeg, dat hangt helemaal er vanaf wat je er mee wilt gaan doen.
hij spaart een nieuwe over/vaatwasser/wasmachine in 1,5 à 2 maand bij elkaar !quote:Op dinsdag 19 juli 2005 19:03 schreef PoisonouS het volgende:
hou je wel rekening met een kapotte vaatwasser, oven, wasmachine etc?
tuurlijk, maargoed wil hij dit echt sparen en dus VAST zetten of gewoon voor opzij?quote:Op dinsdag 19 juli 2005 19:04 schreef Mirage het volgende:
[..]
hij spaart een nieuwe over/vaatwasser/wasmachine in 1,5 à 2 maand bij elkaar !dat lijkt mij geen probleem dus.
Gewoon voor opzij. Niet echt vast zetten. Dat vind ik niks. Dan kom ik namelijk wel in de knoei als mijn wasmachine stuk gaat.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 19:07 schreef PoisonouS het volgende:
[..]
tuurlijk, maargoed wil hij dit echt sparen en dus VAST zetten of gewoon voor opzij?
ah sparen als in oppotten tot je doodgaat of sparen als in "dan heb ik iets als ik het nodig heb of wat leuks wil doen.. een extreme vakantie ofzo"quote:Op dinsdag 19 juli 2005 19:07 schreef PoisonouS het volgende:
[..]
tuurlijk, maargoed wil hij dit echt sparen en dus VAST zetten of gewoon voor opzij?
Net genoeg. Hoeveel procent van je inkomen is dat? Of is dat een impertinente vraag?quote:Op dinsdag 19 juli 2005 19:10 schreef Pikkebaas het volgende:
Samen ongeveer 1000 Euro per maand.
Ik zal het ook nooit doen, investeer ik het nog liever ergens in dan dat ik het vast zet op een bank, maargoed sommigen kunnen niet met geld om gaan enzo en zetten het dus maar vast zodat ze er iig niet bij kunnen voor de komende jarenquote:Op dinsdag 19 juli 2005 19:10 schreef Mirage het volgende:
[..]
ah sparen als in oppotten tot je doodgaat of sparen als in "dan heb ik iets als ik het nodig heb of wat leuks wil doen.. een extreme vakantie ofzo"
Tsja.. ik hou er nooit rekening mee dat optie 1 ook een optie is.
Ik heb al heel wat mensen hun graf in zien gaan met ene vette spaarrekening waar de familie die ze niet konden luchten of zien een feestje mee bouwden na hun overlijden.
Da's ongeveer 20%.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 19:11 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Net genoeg. Hoeveel procent van je inkomen is dat? Of is dat een impertinente vraag?
Slim ik ben zelf 20 en ik zie die bui ook al lang aankomen!quote:Op dinsdag 19 juli 2005 20:14 schreef Pikkebaas het volgende:
Mijn reden om te sparen is vrij simpel. Ik ben tussen de 30 en de 40. Ik betaal dus veel sociale premies (in mijn ogen is gedwongen socialiteit geen socialiteit) alleen ben ik bang dat ik er geen gebruik van zal kunnen maken omdat de ruif leeg is tegen de tijd dat ik aan de beurt ben.
Dus spaar ik zelf, op een bankrekening, in een lijfrente, in beleggingsfondsen en in m'n huis.
Helaas wel. Daaromquote:Op dinsdag 19 juli 2005 20:15 schreef Dementor het volgende:
[..]
Slim ik ben zelf 20 en ik zie die bui ook al lang aankomen!
Je moet het echt goed regelen om op je oude dag nog te kunnen genieten.
ikke wel 1000quote:Op dinsdag 19 juli 2005 18:52 schreef doemaardrie het volgende:
Ik kom iedere maand ongeveer 300 tot 400 euro tekort.![]()
grapjurkquote:Op dinsdag 19 juli 2005 20:41 schreef Conflict het volgende:
Ik spaar niks want ik heb alles al.
jij bent dan niet armquote:Op dinsdag 19 juli 2005 20:43 schreef DreamyGirl het volgende:
Ik spaar 50 euro per maand, en dat vind ik toch best wat voor een arme student![]()
Óf je hebt een goede bank, óf je hebt er wat beleggingen bij óf je hebt al een jaar niet op je afschriften gekeken.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 20:29 schreef Rolex1 het volgende: spaarrekening, waar ik minimaal 3,5 % rente krijg.
Ja ho even. Als je er na een leven lang de kantjes er af te lopen met je 60-ste op pensioen gaat dan ben je nog te fit om achter de geraniums te zitten. Dan moet je wel regelmatig lange en verre reizen kunnen maken en die zijn niet goedkoop, begrijp je. Bedenk wel dat de babyboom generatie wel netjes een schuldenlast voor je gecreeerd heeft waardoor er nu niet zo veel meer te besteden is. Een beetje solidariteit mag je wel verwachten hoor.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 20:20 schreef Pikkebaas het volgende:
[..]
Helaas wel. Daaromik ook op die vakbondslui die nu voor hun verouderde achterban de bres op gaan en onze centen weggeven !
En het hufterigste vind ik nog dat ik na alle premies en loonbelasting ook nog geld moet betalen over m'n spaarrekening. We zijn gek geworden hier.
Dit zei ik toch ook ??? En op m'n 60e met pensioen gan zou ik a) niet willen en b) niet kunnen. Ik verwacht dat ik tot 70/75 mag/moet werken.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 20:46 schreef DRA het volgende:
Uiteraard begrijp ik je gevoel. Ik verdien zelf 3900 euro per maand bruto (daar werk ik dan ook wel hard voor). Dat klinkt behoorlijk maar als je vervolgens de netto inkomsten bekijkt dan is het wel een beetje huilen met de pet op. Blijft er nog maar 2300 euro over. Dat is amper 60 procent van het totaal. Een groot deel gaat helaas op aan pensioenpremies (werk bij de overheid dus de vriendjes van het ABP). Ik geloof dat ik inmiddels per maand al bijna 300 euro betaal voor dit aanvullende pensioen. Waar is dit in vredesnaam allemaal voor nodig. Denken ze dat ik in een Bugatti wil gaan rijden als ik met pensioen ga of zo? Ik ben bang van niet. Helaas is echter de vakbondslobby van de werkschuwe babyboom erg machtig in het (hoger-)onderwijs. Het is waarschijnlijker dat het op gaat aan allerlei pre-pensioen regelingen (FPU) die uiteraard over lange tijd niet meer bestaan. Het meest vervelende is nog aan het geheel: ik leid aan een ziekte waardoor ik waarschijnlijk niet overdreven oud wordt. Waar heb ik dan in vredesnaam dat fantastische pensioen van het ABP voor nodig?
Bedoel je dat je 800 euro aan rente uitgeeft of 800 euro in vermogensopbouw. Als je het eerste bedoelt dan vind ik dat geen sparen, het tweede lijkt me vrij veel.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 21:43 schreef Echo99 het volgende:
Wordt dr verder nog op andere manieren gespaard dan alleen op de spaarrekening? Ik spaar ook in mijn huis. (Ik "spaar" wel 800 in de maand)
Het woordje sparen staat ook tussen aanhalingstekens...quote:Op dinsdag 19 juli 2005 22:09 schreef DRA het volgende:
[..]
Bedoel je dat je 800 euro aan rente uitgeeft of 800 euro in vermogensopbouw. Als je het eerste bedoelt dan vind ik dat geen sparen, het tweede lijkt me vrij veel.
Er zit een quote knop op.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 22:05 schreef Rolex1 het volgende:
[Op dinsdag 19 juli 2005 20:29 schreef Rolex1 het volgende: spaarrekening, waar ik minimaal 3,5 % rente krijg.
Óf je hebt een goede bank, óf je hebt er wat beleggingen bij óf je hebt al een jaar niet op je afschriften gekeken.
Ik krijg bij de Rabo nog 3.0%, maar goed, het is nog meer als de inflatie ]
Volstrekt legaal....Belgische bank!
neu.. ik denk het niet..quote:Op woensdag 20 juli 2005 09:07 schreef Echo99 het volgende:
Ik ben begonnen met pensioen opbouw toen ik 22 was. Ben bang dat ik in totaal wel 45 jaar mag sparen. Maar goed, dan heb je ook wat...![]()
Verkapte-ik-klus-lekker-zwart-wie-doet-me-wat-postquote:Op woensdag 20 juli 2005 11:10 schreef Fossa het volgende:
Ik spaar behoorlijk wat zo iedere maand, toch altijd wel EUR 500,-. Maar ik gebruik dat ook meteen als ik het wil.
Ik geloof niet meer in sparen voor later/pensioenen etc. je moet NU leven, het kan snel afgelopen zijn. Als dat gelul over later, als we hier zo doorgaan met de bevolking naaien houden we allemaal later ook geen knoop meer over.
En veel (wit) werken = genaaid worden in dit land. Dus dat doe ik min mogelijk.
Dat maak jij ervan.. jouw conclusie.quote:Op woensdag 20 juli 2005 11:13 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Verkapte-ik-klus-lekker-zwart-wie-doet-me-wat-post
Met andere woorden, je verbrast per maand 2600 euro ?quote:Op dinsdag 19 juli 2005 18:39 schreef Echo99 het volgende:
Mijn vriendin en ik verdienen samen ongeveer 3000 Euro per maand netto. We sparen maandelijks ongeveer 300 á 400 Euro. Dus een procentje of 11 van ons maandelijkse inkomen gaat op de spaarrekening. Is dat veel of weinig (relatief gezien dan) Hoeveel sparen jullie maandelijks???
Ik neem aan dat ie nog andere kosten kan hebben zoals hypotheek, verzekeringen, gas, electra etc etc......quote:Op woensdag 20 juli 2005 13:36 schreef SeLang het volgende:
[..]
Met andere woorden, je verbrast per maand 2600 euro ?
Hoe krijg je dat in godsnaam op ?
precies de helft van dat gaat nog een keer op aan vaste lasten. En verder boodschappen en leuke dingen doen. (als je t zo neerzet is t wel veel inderdaadquote:Op woensdag 20 juli 2005 13:36 schreef SeLang het volgende:
[..]
Met andere woorden, je verbrast per maand 2600 euro ?
Hoe krijg je dat in godsnaam op ?
Je werkt er toch voor?! Alles maar sparen en met je flikker onder een bus lopen heb je ook niets aan.quote:Op woensdag 20 juli 2005 13:39 schreef Echo99 het volgende:
[..]
precies de helft van dat gaat nog een keer op aan vaste lasten. En verder boodschappen en leuke dingen doen. (als je t zo neerzet is t wel veel inderdaad)
De staat welquote:Op woensdag 20 juli 2005 15:57 schreef Cheiron het volgende:
[..]
Je werkt er toch voor?! Alles maar sparen en met je flikker onder een bus lopen heb je ook niets aan.
Das ook weer waar.quote:Op woensdag 20 juli 2005 15:57 schreef Cheiron het volgende:
[..]
Je werkt er toch voor?! Alles maar sparen en met je flikker onder een bus lopen heb je ook niets aan.
Totdat je tot de overgrote meerderheid behoort die wél 80 wordt...quote:
Je kan beter op je 70ste doodgaan omdat je geleefd heb, dan op je 126 doodgaan aan niks..quote:Op woensdag 20 juli 2005 17:13 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Totdat je tot de overgrote meerderheid behoort die wél 80 wordt...![]()
Het leuke is, dat veel banken hun rentes naar beneden bijgesteld hebben. Bijv. de grote Ned. banken Amro, Rabo etc.quote:quote:[b]Op dinsdag 19 juli 2005 22:05
Volstrekt legaal....Belgische bank!
Vertel eens welke bank dan.
Zoiets doe ik ook eigenlijk.quote:Ik spaar dmv beleggingsfonds (Postbank duurzaam) Mijn eerste inleg was hoog, en daar heb ik al 10% op (al daalt ie de laatste tijd weer) verder maak ik daar 100 euro per maand naar over, en iets van 75 euro naar mijn plusrekening. Wat ik overhou stop ik in aandelen, die kan ik vrij snel weer om zetten naar geld als het nodig is. Hoeveel procent dat van mijn inkomen is? Wisselt, ik denk gemiddeld iets van 25% (ik zit op iets van 1000 netto op dit moment).
Ik doe beidequote:Op woensdag 20 juli 2005 18:28 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Je kan beter op je 70ste doodgaan omdat je geleefd heb, dan op je 126 doodgaan aan niks..
die alles aan de belasting af moeten staan...quote:Op woensdag 20 juli 2005 19:23 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik doe beideniet bijdehand doen nu, ik leef en ik spaar voor later, al was het alleen maar voor mijn nabestaanden
zo'n 40% tot 60% ja.quote:Op woensdag 20 juli 2005 20:48 schreef Mirage het volgende:
[..]
die alles aan de belasting af moeten staan...
Ben je getrouwd? Je partner heeft een vrijstelling van 4 ton. Zo erg is t dus ook weer niet.quote:Op woensdag 20 juli 2005 19:23 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik doe beideniet bijdehand doen nu, ik leef en ik spaar voor later, al was het alleen maar voor mijn nabestaanden
Ik weet hoe het werktquote:Op woensdag 20 juli 2005 21:04 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Ben je getrouwd? Je partner heeft een vrijstelling van 4 ton. Zo erg is t dus ook weer niet.
Grappig t mijne ook.quote:Op woensdag 20 juli 2005 21:25 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik weet hoe het werktHet is mijn dagelijkse werk
Klopt:quote:Op woensdag 20 juli 2005 21:37 schreef Dementor het volgende:
[..]
Hoe bedoel je niet-familie?
Je hebt daar toch ook gradaties in?
quote:Op woensdag 20 juli 2005 22:05 schreef dewaal het volgende:
vermogen waarover je geen belasting betaald zijn rond de 19500 euro alleen niet gehuwden / samenlevingscontract anders 39.500 euro voor exacte bedragen www.belastingdienst.nl
Klopt. Dit is je vermogensvrijstelling in BOX IIIquote:Op woensdag 20 juli 2005 22:07 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]ik neem aan dat dit niet over successierecht gaat?
wat een diciplinequote:Op woensdag 20 juli 2005 21:22 schreef allsystemshalt het volgende:
Ik spaar ongeveer 400 euro per maand.
Maar in verschillende potjes....
* Afschrijving auto
* Afschrijving inboedel
* Sparen voor noodreserve
en nog ¤50 per maand voor onze kinderenquote:Op dinsdag 19 juli 2005 19:08 schreef wendytje het volgende:
wij sparen ¤350 per maand...
en dat is ongeveer 15% van ons inkomen..
ook belastinggeld en grote meevallers sparen we... daarvan besteden we de helft aan wat we leuk vinden (uitspattingen) en de helft sparen..
Als je spaart kan je grote uitgaven in 1x betalen, zo heb ik net ¤1300 voor een laptop gelaptquote:Op vrijdag 22 juli 2005 16:39 schreef Skorpija het volgende:
Sparen![]()
Uitgeven![]()
Door jullie spaarders gaat de economie naar de knoppen![]()
Pcies, of de nieuwe verhoging van de gemeentelijke lasten opvangen (zo'n 120% in 5 jaar tijd), de verhoging van de ziektekosten aankomend jaar (40~100%, basis zal richting de 100,- gaan namelijk) enzovoortsquote:Op vrijdag 22 juli 2005 21:19 schreef Kremers het volgende:
[..]
Als je spaart kan je grote uitgaven in 1x betalen, zo heb ik net ¤1300 voor een laptop gelapt
die bak ellende daar in den haag haalt de economie naar de knoppen, juist door hem kan er niet meer zo veel uitgegeven worden, en dat wordt alleen maar erger, denk eens aan de ziekenfonds komend jaar, de benzineprijzen nu etc etc.....quote:Op vrijdag 22 juli 2005 16:39 schreef Skorpija het volgende:
Sparen![]()
Uitgeven![]()
Door jullie spaarders gaat de economie naar de knoppen![]()
Om jou maar te citeren: lang leve Nederland.quote:Op zondag 24 juli 2005 09:18 schreef TheOneAndOnly het volgende:
laat ze vanuit den haag maar iets verzinnen waardoor e koopkracht vooruit gaat, dat hoef ik niet te doen vind ik.
Mijn vriend spaart 300 en ik 250. Samen 550 per maand dus.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 18:39 schreef Echo99 het volgende:
Mijn vriendin en ik verdienen samen ongeveer 3000 Euro per maand netto. We sparen maandelijks ongeveer 300 á 400 Euro. Dus een procentje of 11 van ons maandelijkse inkomen gaat op de spaarrekening. Is dat veel of weinig (relatief gezien dan) Hoeveel sparen jullie maandelijks???
Helemaal waar. Lekker de burgers de schuld geven .. yeah right.quote:Op zaterdag 23 juli 2005 23:41 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Pcies, of de nieuwe verhoging van de gemeentelijke lasten opvangen (zo'n 120% in 5 jaar tijd), de verhoging van de ziektekosten aankomend jaar (40~100%, basis zal richting de 100,- gaan namelijk) enzovoorts![]()
Het komt dus wel op, er blijft alleen steeds minder over om in winkels uit te geven.. weinig met sparen te maken eigenlijk.
och valt wel mee hoor. Mijn vriending en ik verdienen 3400 netto en sparen "maar" 500 per maand.quote:Op woensdag 20 juli 2005 13:39 schreef Echo99 het volgende:
[..]
precies de helft van dat gaat nog een keer op aan vaste lasten. En verder boodschappen en leuke dingen doen. (als je t zo neerzet is t wel veel inderdaad)
Dat wordt een leuk startkapitaal. Beleg je het of staat het ´gewoon´ op een spaarrekening?quote:Enige vaste spaarbedrag wat we vanaf volgende maand gaan doen is zo'n 125¤ per kind per maand sparen op hun eigen spaarrekening. Altijd handig om een klein startkapitaal te hebben als ze 18 zijn.
Om te beginnen gewoon op een spaarrekening, maar ik ga zeker nog andere mogelijkheden uitzoeken.quote:Op donderdag 28 juli 2005 18:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Dat wordt een leuk startkapitaal. Beleg je het of staat het ´gewoon´ op een spaarrekening?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |