Orchid (1995)quote:Hoe komt het toch dat ik wel van Opeth houdt maar ik totaal niets van de extreme muziek van de meest death- en blackmetal-bands begrijp.
Misschien komt het omdat deze band wel met beide benen op de grond blijft staan. Zich niet druk maken over de kruistochten tegen het christendom (zo zinloos) of zich vergrijpen aan puberale teksten over half afgekloofde ledematen.
Opeth doet haar eigen ding met charmes die je zelden nog ergens ziet. De podiumpresentatie is sober en nooit overbodig overdreven.
Muzikaal zit het natuurlijk geweldig in elkaar. Perfecte balans van de extreme elementen van de death en blackmetal combineert met de zweverige klanken van 70's prog-rock. Heel dynamisch allemaal. Voor mij alleen al een reden om er een uur naar te luisteren. Moet ik bij Cannibal Corpse niet proberen.
Je hebt wel gelijk Summoner. Ik heb ook nooit begrepen waarom het progressieve muziek heet. Als er een muziekstoming waar het merendeel van de bands nog steeds de zelfdre muziek speelt als 30 jaar geleden dan is het wel progrock. Wat overigens niks afdoet aan het feit dat is dat ik het wel kan waarderen, maar het zou wel leuk zijn als wat meer bands probeen om echt "progressief" te zijn.quote:Wel ironisch dat liefhebbers van zgn. 'progressieve' muziek juist moeite hebben met zo'n kleine stap voorwaarts.
Precies.quote:Op zaterdag 16 juli 2005 18:28 schreef fripper het volgende:
Je hebt wel gelijk Summoner. Ik heb ook nooit begrepen waarom het progressieve muziek heet. Als er een muziekstoming waar het merendeel van de bands nog steeds de zelfdre muziek speelt als 30 jaar geleden dan is het wel progrock. Wat overigens niks afdoet aan het feit dat is dat ik het wel kan waarderen, maar het zou wel leuk zijn als wat meer bands probeen om echt "progressief" te zijn.
Ik meende altijd dat "Deliverance" en "Damnation" twee uitersten waren. Een knetterharde plaat en een rustig album voor in de late uurtjes.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 16:54 schreef Vlindur het volgende:
Ze mogen wel naar weer naar de oude cd's terug, dat gezemel van Deliverance en Damnnation leken mij iets te veel op elkaar.
Juistquote:Op vrijdag 22 juli 2005 16:57 schreef Summoner het volgende:
[..]
Ik meende altijd dat "Deliverance" en "Damnation" twee uitersten waren. Een knetterharde plaat en een rustig album voor in de late uurtjes.
ik heb hem in goede kwaliteitquote:Op vrijdag 22 juli 2005 17:15 schreef keitel het volgende:
Ik ga wel niet koortsachtig zitten zoeken naar nieuwe tracks. Die GoP heb ik zitten shufflen omdat het een zwakke kwaliteit was and that spoils the fun a bit.
quote:Op vrijdag 22 juli 2005 18:06 schreef keitel het volgende:
Wat ik prachtig vind aan The Grand Conjuration:
- De chaotische jedoch gestructureerde gitaren in't begin die terugkeren op't einde, maar dan vergezeld van michaels grunt. Die jankende klanken ruiken echt naar verderf, waar het nummer vast over gaat (de lyrics heb ik nog niet).
- De geweldige (lett.) solo's
- Vóór ze het eerste stuk met synth herhalen, duwen ze de sfeer nog wat dieper door hun gitaren er nog eens door te halen. Als je het hoort weet je wat ik bedoel.
- De uitfadende percussie op't einde, maakt het bijna cinegrafisch.
Slecht nieuws, jongens en meisjes:quote:Op woensdag 20 juli 2005 11:39 schreef keitel het volgende:
Kijk als je dit nummer hoort, dan ben je toch volledig overtuigd, nee? Ik hoop dat ze niet al te mainstream gaan. Stel je voor: de eerste Opeth videoclip (en we gaan nu niet melken over die studioclips eh; ze hebben nog géén videoclip, ok?), ik zou't jammer vinden in ieder geval. meer zelfs: ik zou er schrik van hebben () Ze zouden veel aan hun enigma moeten inboeten daardoor.
Opeth.comquote:Opeth has recorded a music video in Los Angeles for the track "The Grand Conjuration". Rumour says that it will contain nurses and that it will be quite twisted. You'll just have to wait and see...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt....dus ik wacht ook lekker op het volledige product. Artwork plaatst de muziek sowieso enigszins in context, dus dat is ook nodig voor maximale beleving van een album.
Ieder het zijne natuurlijk, maar zo had ik het nog niet bekeken en ik moet zeggen; je hebt groot gelijk. Dat zijn idd de nadelen van een band op een groot label! Alleen dat van die pubers, tja daar zit ik niet zo mee want ik sta toch nooit vooraan en daarij trek ik me van dat soort volk niks aan; wij zijn het ook ooit geweest..quote:Op zaterdag 23 juli 2005 14:56 schreef keitel het volgende:
Niets op tegen, Ibanez, je hebt volledig gelijk. Maar ik bekijk het ook van mijn kant. Duurdere concertkaartjes, minder (intieme) interactie met het publiek, stampvolle concertzalen met pubers die vooraan staan te moshen op 'A Fair Judgement' bij wijze van spreken, minder kans dat ze in je buurt spelen (wat bij mij het geval was in Rijsel, F), ... .
Ach, in de tussentijd komen er meer dan genoeg boeiende platen uit om het wachten wat plesanter te maken.quote:Op zaterdag 23 juli 2005 23:08 schreef -erwin- het volgende:
maar dan moet je nog wel meer dan een maand wachten. ik heb liever nu al 25 minuten
dat klopt. ik heb hemquote:Op dinsdag 26 juli 2005 10:20 schreef Deliverance het volgende:
Berichten circuleren dat het volledige album nu op i-net te vinden is.
ik kan je aanraden hem te downloaden. het is een zeer aparte cd voor opeth begrippen.quote:
Nee, ze hebben voor het eerst in 10 jaar geoefend voordat ze een album opnamen.quote:Op woensdag 27 juli 2005 00:12 schreef -erwin- het volgende:
naar mijn idee is dit een nieuwe mijlpaal in hun ontwikkeling. de sound klinkt namelijk zeer volwassen, getuned en vernieuwend. ik heb het idee dat ze er meer studio tijd in hebben zitten. misschien dat roadrunner dit voor ze betaald heeft.
veel plezier met nog een maand wachten
Ja dat ook uiteraard, maar ik kan me ook niet aan de indruk ontrekken dat ze extreem veel tijd hebben besteed aan fine tunen. En dat krijg je tijdens oefensessies naar mijn idee niet voor elkaar. Zoiets hoor je toch pas in de studio.quote:Op woensdag 27 juli 2005 00:13 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Nee, ze hebben voor het eerst in 10 jaar geoefend voordat ze een album opnamen.
Er is niets mis met mp3's hoor.quote:En ik wacht liever dan dat ik muziek download
Absoluut niet, integendeel: ze zijn noodzakelijk om geen miskopen te maken. In mjin geval toch.quote:
Zulk soort aankopen die ik blind....quote:Op woensdag 27 juli 2005 13:43 schreef keitel het volgende:
[..]
Absoluut niet, integendeel: ze zijn noodzakelijk om geen miskopen te maken. In mjin geval toch.
Maar ik wacht ook liever tot de lancering van het album. The Grand Conjuration heb ik nu volledig gehoord en daar wil ik het voorlopig bij houden, zelfs al lichten ze zélf nog een tipje van de sluier.
Zoals iemand al zei: Ik wacht liever op het héle concept: het artwork, de digipack (als die er is), en zelfs de géur van de cd. Dié elementen zijn onmisbaar van die zalige spanning bij het in werpen van een splinternieuwe cd die je nog nooit gehoord hebt en waarvan je weet dat je er van gaat hóuden.
...fenquote:Op woensdag 27 juli 2005 14:55 schreef keitel het volgende:
... elings aanschaf.
quote:Op woensdag 27 juli 2005 15:20 schreef ethiraseth het volgende:
Mja, ik sta ook de dag dat hij uit is bij de cdwinkel. Heb het album wel gedownload, maar naast The Grand Conjuration maar 1 ander nummer gehoord (Atonement) en daar hou ik het bij. Is wel een érg lekker nummer trouwens.
... wist ik niet...quote:Their seventh album, Damnation, (...) Mikael Åkerfeldt dedicated Deliverance and Damnation to his grandmother, who died from a car accident during the recording.
(wikipedia)
Ah kut. Nu mag jij hem reviewen.quote:Op maandag 1 augustus 2005 14:53 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ik heb me gewoon aan de regels gehouden en ik heb niks gedownload. Toch hoor ik hem dankzij fok en roadrunner sinds vandaag de cd.Na 1 luisterbeurt zeg ik: dit wordt een knaller!
AAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!! Jij hebt em!!! You're spoiled!!!!!!!!!!!!!!quote:Op maandag 1 augustus 2005 14:53 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ik heb me gewoon aan de regels gehouden en ik heb niks gedownload. Toch hoor ik hem dankzij fok en roadrunner sinds vandaag de cd.Na 1 luisterbeurt zeg ik: dit wordt een knaller!
Ik ben nog steeds duizelig van die recensies, Annie.quote:Op maandag 1 augustus 2005 14:54 schreef Anthraxx het volgende:
Ah kut. Nu mag jij hem reviewen.
De vorige 3 Opeth reviews stonden op mijn naam.
Aanbid mij. Het was teveel informatie hé?quote:Op maandag 1 augustus 2005 17:00 schreef Summoner het volgende:
Vet dat je hem al hebt, Rick. May I lick your heels?![]()
[..]
Ik ben nog steeds duizelig van die recensies, Annie.![]()
Ah had me even gemaild of je ingeschreven. Moet wel zeggen dat het dit keer snel ging. Ik denk dat ik me donderdag of vrijdag ingeschreven heb en vandaag komt ie binnen. Ik wil trouwens wel links naar jouw reviews leggenquote:Op maandag 1 augustus 2005 14:54 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Ah kut. Nu mag jij hem reviewen.
De vorige 3 Opeth reviews stonden op mijn naam.
You know I do, yo big teddybear.quote:Op maandag 1 augustus 2005 17:19 schreef Anthraxx het volgende:
Aanbid mij. Het was teveel informatie hé?
Neehoor.. hoesje is kapot, zit geen informatie in de vorm van inlay, achterkant, de cd is gekopieerd en waarschijnlijk zwaar beveiligd door allerlei instanties (FBI, CIA, NRA, BREIN) als ik uit mijn huis neem of in de computer stop dan ontploft ie...quote:Op maandag 1 augustus 2005 18:28 schreef keitel het volgende:
Dit is óók een soort schijtkapitalisme hoor, Toffe_Ellende
Jij schrijft betere reviews dan ik kan. Maar ik zou het wel leuk vinden als er een link terug gaat. Die review van Deliverance en Damnation is trouwens wel 7 pagina's grootquote:Op maandag 1 augustus 2005 18:18 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Ah had me even gemaild of je ingeschreven. Moet wel zeggen dat het dit keer snel ging. Ik denk dat ik me donderdag of vrijdag ingeschreven heb en vandaag komt ie binnen. Ik wil trouwens wel links naar jouw reviews leggen
7 pagina'squote:Op maandag 1 augustus 2005 18:40 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Jij schrijft betere reviews dan ik kan. Maar ik zou het wel leuk vinden als er een link terug gaat. Die review van Deliverance en Damnation is trouwens wel 7 pagina's groot. Verder ben ik er erg benieuwd naar, zowel je review als het album
.
Eerst een biografie geschreven. Tussenpagina met de foto's en line up en daarna de reviews. Ik ben absoluut geen reviewer. Ik kan het dan ook niet. Maar ik vond het wel een hele prestatie.quote:Op maandag 1 augustus 2005 18:42 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
7 pagina's(Niet dat het bij Opeth onmogelijk is... 2 reviews voor de nieuwe TOOL vond ik ook zeer terecht
Moeten we de volgende keer ook doen
) maar dan zul je wel gedetailleerd te werk zijn gegaan...
Ik ga ze zeker lezen!
Argh nee, nu moet ik als ik bij Toffe_ellendieling ben The heletijd Opeth aanhoren ipv Depeche Mode, INXS, Simple Minds en a Flock of Seagullsquote:Op maandag 1 augustus 2005 14:53 schreef Toffe_Ellende het volgende:
ow ja.. die bio's moest je toen nog schrijven he. Heb in 2003 ooit een gastreview geschreven en dat was een hoop werk. Op zich wel leuk maar geen hond die het lasquote:Op maandag 1 augustus 2005 18:45 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Eerst een biografie geschreven. Tussenpagina met de foto's en line up en daarna de reviews. Ik ben absoluut geen reviewer. Ik kan het dan ook niet. Maar ik vond het wel een hele prestatie.
Je vergeet Human Leaguequote:Op maandag 1 augustus 2005 18:47 schreef Schuldige_Omstander het volgende:
[..]
Argh nee, nu moet ik als ik bij Toffe_ellendieling ben The heletijd Opeth aanhoren ipv Depeche Mode, INXS, Simple Minds en a Flock of Seagulls
Klopt. Op mijn review had ik maar 14 reacties.quote:Op maandag 1 augustus 2005 18:54 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
ow ja.. die bio's moest je toen nog schrijven he. Heb in 2003 ooit een gastreview geschreven en dat was een hoop werk. Op zich wel leuk maar geen hond die het las![]()
Ja, het werkt goed die 1pagina verhalenquote:Op maandag 1 augustus 2005 18:56 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Klopt. Op mijn review had ik maar 14 reacties.
Reviews worden nu een stuk beter bekeken geloof ik. Althans, dat mag ik hopen
rustig, rustig... ademen....quote:
Mafkees........ you know where you'll have to be...quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 19:30 schreef Toffe_Ellende het volgende:
De 26ste naar Smileys?de kroeg in Heerlen toch?
Je moet eerst nog een stuk of 4 cdtjes kopen denk ikquote:Op woensdag 3 augustus 2005 10:54 schreef citizenerased het volgende:
Na het aanschaffen van Still Life een paar maanden geleden, nu wachtende op Blackwater Park na de verheerlijking op menig forum.. het zal me benieuwen. Still Life kon me in ieder geval enorm bekoren, zowel op muzikaal als op lyrisch gebied.
Laat die mannen nog maar een paar platen maken!~![]()
![]()
Ga je naar de Melkweg/013 in september?quote:Op woensdag 3 augustus 2005 12:51 schreef citizenerased het volgende:
Ik weet t..
onder welke steen kom jij vandaan gekropen?quote:
hahaha... geen, alleen is me dat nooit zo opgevallen!quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 13:17 schreef Tokus het volgende:
[..]
onder welke steen kom jij vandaan gekropen?
Hey toffe! Kaartje is binnen, voor 11 september 013 the choicequote:
Wazig idd: je koopt een kaartje, zegt dus m.a.w. toe dat je voor 99 % zeker komt. De plek is verkocht. Je bent bij voorbaat al geinteresseerd in het optreden en moet je G#dverd%$&&@ meer betalen als iemand die aan de deur betaald!!!!!!!!!!Fokking ticketservice...quote:Op woensdag 24 augustus 2005 13:38 schreef keitel het volgende:
Reserveringskosten, het begrip alleen al is te vaag voor woorden. Wat kost dat handenvol geld, dat plaatsje vrijhouden, om maar te zwijgen over de energie die er opgaat in dat +1 berekeninkje met de computer..
Nu hopen dat ik op de gastenlijst staquote:Op woensdag 24 augustus 2005 12:51 schreef Ibanez het volgende:
[..]
Hey toffe! Kaartje is binnen, voor 11 september 013 the choice
was overigens nogeens een echt mooie prijs voor een concert: ¤ 17 geloof ik excl. reserveringskosten.....
reserveringskosten......![]()
hey aap! ik hoop toch wel dat je binnenkomt, want ik kom helemaal alleen naar tilboland!!!quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 21:05 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Nu hopen dat ik op de gastenlijst staMaar ik heb twee werkgevers die dag in Tilburg
Als ik niet via 3voor12 binnenkom dan via FOK.. en anders vraag Mikael wel ('hey mên, let mie in!)
quote:Opeth in Antwerp (Belgium).
It was absolutely amazing. However, I feel so sorry for Opeth that we were such a static audience yesterday. But that's the way the Belgians are, you know. We're known for it (and that's not a joke), but we dó enjoy the music very much (hence the many cheers and response after each track!), I can tell you that! And Opeth knew that apparently because they kept on encouraging the audience to go wild anyway and at the end the people were finally starting to break loose, fortunately.
Before we get started: Excuse me for not remembering the right order of tracks brought that night, but I'll try to write down everything I remember about yesterday.
About the whole show:
Extol was there to set fire on the fuse and they díd. Their set was tight, energetic and straight-forward! I hadn't heard them live, I hadn't even heard them - at all. I just saw their name on this forum a couple of times but that's it. It was a pleasant surprise to hear what they are capable of! I've never been fond of the 'hardcoresque' voice, but Extol used it in an acceptable way so I didn't bother at all, on the contrary.
Then, the moment we had been waiting for: Opeth.
After the atmospheric introduction-sounds, which has become a valuable classic in their shows, hell breaks loose with 'Deliverance'. The sound was literally blowing the audience off its socks. Opeth didn't hesitate to set fire on the place with the very first song of that evening apparently. Then a track from the new album was anounced: 'the Baying of the Hounds'! I was very curious about how Michael would manage to sing the 'And you are receptive (...) // No longer struggling (...)', because his voice is layered there on the album. I thought Per would assist him there, but he managed it alone . Then, you won't believe it, the first song for the oldschool fans: 'WHEN' from MAYH!! Ex-cel-lent choice!! With that opening riff you can't be wrong, never. Especially the part that starts on 0'55" on the album if you know what I mean. Madness. Sweating like oxen (especially Peter, the sweat was literally leaking off his arms) Opeth decided to release the speed pedal a bit. The curtains of the Damnation album revealed 'In My Time of Need'. The song gently weeped through the audience who sung along with Michael, magnificent, glad I wasn't the only one. In order to recover completely another Damnation-track, 'To Rid the Disease', was sent into the hall. This was definitly Pers moment because in the other songs his keys weren't that detectable. Plus, his keys sounded quite weird at certain moments. Anyway, on with the show: Michael asked us whether we had known one of those spandex-bands in our country. Fortunately we didn't (as far as I recall), unlike Sweden ofcourse - you know who I'm talking about. And he claimed Opeth proved that they were capable to combine death metal with 'cock rock'-ballads as such Moreover, he showed us the very evidence: 'The Drapery Falls' entwined the audience with its psychedelic nature. Wonderful. It was time for another oldschool-surprise. A track from the Still Life album... I can't describe the feeling I had when I heard 'This is... Face of Melinda'. Absolutely fantastic you know. I think it's one of the very best songs on Still Life, together with the Moor and White Cluster. After that it was time to give the 'evil' people their 'evil' quality time. Michael introduced the song to the audience with his amusing irony, using the 'evil' triggerwords 'our', 'lord', 'satan' and 'evil'. And thus 'The Grand Conjuration' smashed our brains to the walls. Great sound, even Pers keys managed to come, well, to a detectable level. Then Michael anounced that we had reached the 'ennnd-eh'... of the evening. A violent four on four-beat would conclude the magnificent show. And what better than a twelve-minute long headbanger! The very... 'Blackwater Park' - the title track of their fifth album.
After that intense experience the band said goodbye and thanked us for coming. But we are not stupid you know. We knew Opeth had this other song, what is it called - ow right - 'Demon of the Fall'!! After loud cheering from the crowd the band decided to end 'in style' with, exactly, 'Demonnn-eh... of the Fall'. Bloody fucking mental!
This was another delightful experience in my career as an Opeth-fan. It was the fifth time I saw them; the last time was in Lille (France, where they played 'Advent' as well). Michael's close and humourous interaction with the audience is still there and that's become a very part of the show. Moreover: it's a persuasive reason to go to one of their performances after all, in case you are in doubt (which I'll never be, personally).
Brilliant show, brilliant playlist, brilliant atmosphere! It's what we wanted, and it's what we got it along with some excellent surprises.
quote:Op maandag 12 september 2005 01:04 schreef Un4 het volgende:
Hmm, nog geen reacties van mensen die vanavond in Tilburg geweest zijn. Moet toch iemand de eerste zijn : Het was geweldig, vette setlist, goed geluid en natuurlijk een steengoede band. Wordt wel heel verleidelijk om meteen kaarten voor Tivoli te gaan halen.
"Thats fuckin' cockrock"
ahum.. toffe: to rid the disease is in Tilburg alsook in Antwerpe gespeeld hoor... Wanneer ik het bovenstaande lees, kan ik hieruit herleiden dat "to rid the disease" daar de zaal is ingeslingerd...wanneer krijgen we het interview voor onze kiezen? Verheug me nou al!quote:Op maandag 12 september 2005 10:33 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ik kan het beamen wat Ibanez hier zegt ( ik stond immers naast hem). De setlist was ook erg goed. Maar heb ik het goed begrepen dat ie op een punt verschilt met Antwerpen? To Rid the Disease ipv Death Whisper a Lullaby?
huj, geef ons nog een poosje en gij zult het persoonlijk meemaken...quote:Op maandag 12 september 2005 13:28 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ghost Reveries komt in Amerika binnen op 64 in de Billboard albumlijst. Dat zijn niet veel extreme bands gelukt geloof ik.
Toetsenist leek er een beetje buiten te vallen qua plaatje, maar klonk gewoon goed, niks op aan te merken alleen wat minder uitbundig zoals Joost kon zijn.quote:Op woensdag 14 september 2005 15:20 schreef Ibanez het volgende:
hoe was denieuwe zanger en toetsenist van sun caged??
quote:Op donderdag 15 september 2005 02:11 schreef LintuxCx het volgende:
En dan mag ik de eerste zijn om te zeggen dat Opeth in Amsterdam heerste?![]()
Bloodbath!! (voor het geval je je afvroeg wie dat steeds liepen te schreeuwen: dat waren wijquote:Op donderdag 15 september 2005 10:11 schreef MrData het volgende:
En de vervangende drummer deed 't helemaal niet verkeerd.
Ah waren jullie datquote:Op donderdag 15 september 2005 12:00 schreef Anton het volgende:
[..]
Bloodbath!! (voor het geval je je afvroeg wie dat steeds liepen te schreeuwen: dat waren wij)
Verder was het erg bruut. Van begin tot eind. Zelfs 2 nummers van HearseEn ik heb me heerlijk afgereageerd in de pit
![]()
Ze hebben toch ook Paranoid gespeeld?quote:Op donderdag 15 september 2005 13:01 schreef MrData het volgende:
Waar ik me wel aan kan ergeren zijn die gasten die tussendoor namen van nummers gaan zitten roepen...de band heeft gewoon een setlist en daar gaan ze echt niet vanaf wijken omdat jij zo hard kan schreeuwen. Maargoed.
jaja ik ben hem nu aan het luisteren en ik vind hem nu al bijzonder mooiquote:Op donderdag 15 september 2005 15:20 schreef Bosbeetle het volgende:
Oeh straks (lees als ik thuis ben) heb ik ghost reveries op LPik heb hem express niet geluisterd .. dus ik laat me straks verassen
In Amsterdam iig wel. Het was topquote:Op woensdag 14 september 2005 13:46 schreef EeErnIe het volgende:
Speelden ze nou echt "face of melinda"?
Dan zou dit wel eens een nog specialer concert kunnen worden :heart:.
Ik was erbij!quote:Op donderdag 15 september 2005 18:46 schreef Boswachter het volgende:
[..]
In Amsterdam iig wel. Het was topGelijk maar de nieuwe cd gekocht
Lopez heeft een bloedziekte of zo en heeft nu wat rust nodig. Hij lijkt wel een beetje het zorgenkindje van de band. Eerder was hij al opgenomen omwille van psychische kwellingen. Maar dat draagt natuurlijk bij rond de mysterieuze sfeer van Opeth. Hij is een uitstekende drummer imo!quote:Op donderdag 15 september 2005 15:03 schreef Ibanez het volgende:
Ik vond dat ze maar barweinig te melden hadden over Lopez, zou hij zgn geblesseerd zijn??
Owja?? wist ik niet! Aaah, over zijn drumtech. kan ik idd ook niks zeggen, das dik i.o.quote:Op vrijdag 16 september 2005 10:46 schreef keitel het volgende:
[..]
Lopez heeft een bloedziekte of zo en heeft nu wat rust nodig. Hij lijkt wel een beetje het zorgenkindje van de band. Eerder was hij al opgenomen omwille van psychische kwellingen. Maar dat draagt natuurlijk bij rond de mysterieuze sfeer van Opeth. Hij is een uitstekende drummer imo!
Haha ik zag hetquote:Op vrijdag 16 september 2005 10:03 schreef Tokus het volgende:
toffe_ellende, trut, kon je niet even een andere foto kiezen bij dat interview? ik had precies dezelfde gebruikt een dag eerder
jaja, smoesjesquote:Op vrijdag 16 september 2005 13:45 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Haha ik zag hetMaar ik had het ding dinsdag al klaar...
Zijn Extol geen Christenenquote:Op maandag 12 september 2005 10:13 schreef Ibanez het volgende:
Toen Extol met het eerste nummer bezig was, dacht ik:'fok, dit moet een fout zijn!!'
[..]
waaraan hoorde jij dan dat ie niet in de buurt kwam va Lopez? Ik heb em geen steek horen laten vallen, ook qua stijl niet.quote:Op zondag 18 september 2005 15:41 schreef InsaneM666 het volgende:
Opeth was zo vet in de Melkwegvolgens mij hebben ze ook best wel humor
De vervangende drummer vond ik trouwens best goed, maar hij kwam niet echt in de buurt van Lopez..al zeg ik t zelf, maar aan de andere kant..hij valt in, dus het is niet zn eigen materiaal..en dan Bloodbath gezeik de hele tijd tussendoor enzo werd wel beetje irritant..maar de show was zeer ok
![]()
Zo'n rare combi is dat toch niet .. als die gast met zn thomas bergen fetish hier zou komen dat is een wazige combiquote:Op maandag 19 september 2005 00:18 schreef LintuxCx het volgende:
Wat gaaf, een Aphex Twin avatar in een thread over Opeth. Kan zelf ook naar beiden graag luisteren, maar het is toch een minder vaak voorkomende combinatie, zou ik denken.
Meldt.quote:Op maandag 19 september 2005 12:44 schreef LintuxCx het volgende:
Thomas Bergen? Nooit van gehoord om eerlijk te zijn...
En de combinatie zal niet onmogelijk zijn (vind zelf ook beiden erg cool) inderdaad, maar naast mezelf ken ik weinig mensen die zowel Aphex Twin (of redelijk abstracte techno, of hoe dat hokje ook mage heten, in het algemeen, misschien is Warp de juiste term) als Opeth (en verdere metal uit die hoek) echt goed vinden. Het komt voor dat men beiden in ieder geval okay vindt, maar naar concerten gaan, CD's kopen en logo's als avatar gebruiken ... Had ik nog niet eerder gezien.
Maar goed, off-topic. Coole combi in ieder geval.
setlist is ok zolang Deliverance er maar op staat!!quote:Op vrijdag 2 december 2005 22:32 schreef Un4 het volgende:
Ja, ben er in Tivoli ook weer bij!! 013 in september is me erg goed bevallen en het is maar 5 minuutjes met de trein. Ben benieuwd naar de setlist!
Que?quote:Op zondag 4 december 2005 19:43 schreef keitel het volgende:
ze komen jammer genoeg niet naar belgië...
iemand al meer nieuws over dat project met ackerfeldt, wilson en portnoy? of zal dit bij een idee van de betrokkenen blijven zonder dat het tot uitvoering komt?
The Grand Conjuration ?quote:Op maandag 5 december 2005 12:15 schreef Michellus het volgende:
Nou hoe vonden jullie het? Jammer dat ik het oude spul niet supergoed kende, want Under the Weeping Moon klonk toch wel vet. Hoogtepunt was voor mij het einde van The Grand Conjuration uiteraard! Ojah, en Deliverance vanaf een minuut of 10
Verder complimenten voor de humor van Mikael, te droog! Leuk om een keertje gezien te hebben dus...
In mist she was standing hebben ze ook gespeeltquote:Op maandag 5 december 2005 18:59 schreef keitel het volgende:
hebben ze under the weeping moon gespeeld? shique! Dat middenriffje (met dubbele f dus) is wel lekker atmosferisch. nog nooit live gehoord. nog nooit iets van orchid live gehoord eigenlijk
Hum, inderdaad geen In Mist She Was Standing, en Closure is toch echt een nummer van Damnation!quote:Op woensdag 7 december 2005 20:00 schreef Fiber- het volgende:
[..]
In mist she was standing hebben ze ook gespeelt
Kende heel veel nummers niet helaas, aan de ene kant vond ik het jammer dat ze niks van Damnation speelde, maar aan de andere kant hoef ik daar live niks van te horenluister ik thuis wel die rustige nummers.
White Cluster, super!quote:Op woensdag 7 december 2005 20:56 schreef Anton het volgende:
In Mist She Was Standing heb ik anders echt niet gehoord hoor... Het viel me best tegen hoe weinig mensen het eerste album kenden trouwens. Verder een heerlijke (verrassende) set met When, Closure, White Cluster, Bleak, en een keer geen Demon Of The Fall als toegift.
http://www.mikeportnoy.com/forum/tm.aspx?m=1011958 (Check de post van Portnoy zelf)quote:
quote:Op donderdag 8 december 2005 20:05 schreef keitel het volgende:
http://www.mikeportnoy.com/forum/tm.aspx?m=1011958&mpage=2 (Check de post van Portnoy zelf, derde post )
dubbel post - o neequote:I haven't read through the rest of this thread (I'm at the airport getting ready to leave for Helsinki!) but the title caught my eye as I thought perhaps something had been leaked/announced - as myself, Mikael and Steven have already spoken several times about doing a project together....
I think it's just a matter of when at this point....
MP
Beetje laatquote:Op zondag 18 september 2005 16:55 schreef Ibanez het volgende:
[..]
waaraan hoorde jij dan dat ie niet in de buurt kwam va Lopez? Ik heb em geen steek horen laten vallen, ook qua stijl niet.
*agree*quote:Op vrijdag 23 december 2005 17:13 schreef keitel het volgende:
Hey dat slappe geouwehoer, daar betààl ik voor op Opeth-concerten. Liever wat droge humor tussen de nummers door dan ze allemaal aan een rijtje beginnen spelen - dan kan je evengoed een compilatiecd maken. Ik ben ondertussen (even denken) vijf of zesmaal naar Opeth gaan kijken en nog nooit hebben de bindteksten me verveeld. Het maakte het optreden wat luchtig (want de nummers zijn niet na een halve minuut over als je weet wat ik bedoel).
Het is de atmosfeer, de 'feel', zo je wil, van een Opethoptreden en dat maakt het nog eens zo uniek - moet je van genieten. Vind ik dan
quote:Ballet Deviare
Title of work- "...And The Devil Knows Why"
Choreographer- Laura Kowalewski
Composer-Opeth, "Deliverance"
Dancers- Samantha Koetsier, Shannon Plumstead, Erika Sutter, and Julia Welsh
New York City Premiere-December 18th, 2004
Company Statement:
The visceral fusion of two seemingly total opposites. A maelstrom of a marriage between the beauty and grace of ballet, and the force and brutality of metal. Bringing high art and extreme music together. Incorporated in November of 2003, Ballet Deviare is a non-profit contemporary ballet company residing in New York City. Ballet Deviare strives to reach a vast audience ranging from balletomanes to those who have never been exposed to the art of ballet. Deviating from what is expected within the norm of ballet companies (which is how the name of the company came into being), Ballet Deviare has harnessed an eclectic audience ranging from dance connoisseurs to those individuals who have never attended a ballet performance.
Ballet Deviare's choreographic projects entail the merging of what may appear at first glance to be complete opposites, the beauty and grace of ballet combined with the power and force of metal music. Not for the faint of heart, Kowalewski's choreographic works range from adagio inspired movements invoked by the darkened melodies of doom, to petit allegro propelled by the double base drums and thunderous riffs of death metal and grind.
quote:
Dat is vaker het geval, vooraal binnen de Zweedse Metal scene wisselen bandleden regelmatig tussen bands hun nieuwe gitarist is bv van Arch Enemy en daardoor zeker een goede vervanger.quote:Op donderdag 17 mei 2007 14:43 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Verdomme, kutnieuws. Maar hoe je het ook bekijkt, Opeth is Mikael Akerfeldt... de rest is vervangbaar. Wel jammer dat er niks meer van de originele bezetting over is (al zit Mendez er wel wwat langer in). Ik zou als bandleider niet weten wat ik moest.
quote:OPETH MAAKT DE TITEL VAN HUN NIEUWE ALBUM BEKEND: ‘WATERSHED’
HET TWEEDE ALBUM BIJ ROADRUNNER RECORDS KOMT DEZE ZOMER
New York, NY: De Zweedse progressieve-metal titanen Opeth, vaak genoemd als een van de meest vooruitstrevende bands in het genre, zijn trots om aan te kondigen dat Watershed de titel van het aankomende album is geworden. Het album wordt verwacht op 2 juni 2008 op Roadrunner Records.
Het album, opgenomen in thuisland Zweden en geproduceerd door frontman/gitarist Mikael Akerfeldt en Jens Bogren, is wederom een meesterwerk volgens de Opeth traditie: modern maar ook tijdloos. Het is progressief maar bevat tegelijkertijd ook de klanken van de klassieke rock. Watershed is een van die speciale albums welke een verzameling aan sferen, snelheden en texturen bevat, compleet met veel detail en nuances binnen het geluid.
Album opener “Coil” is een prachtig akoestisch nummer, met een rol voor lokale folk zangeres Nathalie Lorichs, terwijl “Heir Apparent” de luisteraar bewusteloos zal slaan met de botte kracht van metal. Het feit dat de band altijd de regels wil breken komt naar voren in “The Lotus Eater”, waar heldere zang samengaat met machinegeweer blastbeats, wat de reputatie van deze innovatieve band wederom bevestigd.
Watershed combineert elementen van moderne metal, progrock, free jazz en vleugen van Europese folkmuziek, welke allen samen komen in een naadloze, unieke verzameling nummers die een onuitwisbare indruk zal achterlaten op de luisteraar. Watershed is het eerste Opeth album met nieuwe gitarist Fredrik Akesson en drummer Martin Axenrot en het tweede album voor Roadrunner Records. Watershed is de langverwachte opvolger van het gehuldigde Ghost Reveries uit 2005.
De complete tracklisting is als volgt: “Coil,” “Heir Apparent,” “The Lotus Eater,” “Burden,” “Porcelain Heart,” “Hessian Peel” en “Hex Omega.”
Opeth zal in april in de Verenigde Staten touren met Dream Theater, 3 en Between The Buried And Me en in de zomer zal de band te zien zijn op de grotere Europese festivals.
geen clubtoer maar wel in 013 Tilburg op 23 augustusquote:Op woensdag 6 februari 2008 11:07 schreef super-muffin het volgende:
Vet! Ben heel erg benieuwd!
Ik hoop eerlijk gezegd op een clubtour in Europa
Op Coil zingt Mikael samen met een folkzangeresje, Nathalie Lorichs, de vriendin van de nieuwe drummer Axe. En dat einde van Burden: hij vond dat nummer nogal cheesy en over-emotioneel, dus wilde hij er een maf einde aanplakken (heb hem onlangs geinterviewd voor mijn werk).quote:Op maandag 28 april 2008 09:22 schreef thedeedster het volgende:
Na enkele (2) luisterbeurten moet ik zeggen dat de eerste indrukken erg goed zijn. Weet iemand met wie hij op het eerste nummer (CoiL) samenzingt?
En relatief weinig grunts (maar zoiets moet je ook doseren).
Bedankt!quote:Op maandag 28 april 2008 10:11 schreef MrBrightside1979 het volgende:
[..]
Op Coil zingt Mikael samen met een folkzangeresje, Nathalie Lorichs, de vriendin van de nieuwe drummer Axe. En dat einde van Burden: hij vond dat nummer nogal cheesy en over-emotioneel, dus wilde hij er een maf einde aanplakken (heb hem onlangs geinterviewd voor mijn werk).
Ik zal het eens bekijken.quote:
Ik zal er nog op terug komen dan.quote:Op maandag 28 april 2008 14:35 schreef MrBrightside1979 het volgende:
15 Mei ligt de nieuwe Revolver in de winkel
Ik vind het wel vet eigenlijk, het is gestructureerd vals. Je hoort 'm echt pielen die valse nootjes precies vals genoeg te krijgen, maar dat heb je waarschijnlijk als je zoveel verschillende harmoniën gewend bent te spelen.quote:Maar waarom die valse gitaren aan het einde van "Burden"?
Ik heb het gelezen. Een goed interview, maar jammer dat het niet zo lang was. Het is in ieder geval niet hetzelfde als in de andere bladen. Leuk dat je je schoonmoeder erbij betrekt.quote:Op maandag 28 april 2008 14:35 schreef MrBrightside1979 het volgende:
15 Mei ligt de nieuwe Revolver in de winkel
En het resultaatquote:Op dinsdag 20 mei 2008 13:39 schreef MrData het volgende:
Opeth signeersessie
Ik Ghost reveries. Trouwens, ik heb toch niet echt veel met de laatste plaat, hij is wel ok, maar het kan mij niet vasthouden. Hebben anderen dit ook?quote:Op donderdag 27 november 2008 10:20 schreef G.Fawkes het volgende:
Nu blackwater park aan het luisteren
Opeth
Don Hertzfeldtquote:Op woensdag 4 maart 2009 23:18 schreef YellowBanana het volgende:
ehm waarom is dit zo rustig? Opeth is de beste band ooit
Yep. Luister m lang niet zoveel als bv Blackwater Park of Damnation/Deliverancequote:Op donderdag 5 maart 2009 19:42 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Ik Ghost reveries. Trouwens, ik heb toch niet echt veel met de laatste plaat, hij is wel ok, maar het kan mij niet vasthouden. Hebben anderen dit ook?
Deliverance live.... Probeer je dat eens voor te stellen. En zo heftig is het.quote:
Ohw ja die heb ik, is echt goed. Kijk anders via youtube, genoeg filmpjes.quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:02 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Deliverance live.... Probeer je dat eens voor te stellen. En zo heftig is het.
Koop anders eens de live dvd "lamentations" daarop staat veel van damnation, maar ook drapery falles en deliverance.
Fijne tips. Ik doelde stiekem meer op de meest recente optredens in Nederlands. Hoe klonk dat?quote:Op donderdag 5 maart 2009 21:02 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Deliverance live.... Probeer je dat eens voor te stellen. En zo heftig is het.
Koop anders eens de live dvd "lamentations" daarop staat veel van damnation, maar ook drapery falls en deliverance.
De rest! Zeker Ghost Reveries, Black Water Park en Deliverancequote:Op donderdag 5 maart 2009 22:12 schreef Gatenkaas het volgende:
Sinds een paar dagen ben ik wat naar Opeth gaan luisteren, vooral naar de platen Damnation en Watershed. Het klinkt zeker naar meer. Iemand tips voor een leek als ik om daarna te gaan luisteren?
http://blogs.myspace.com/index.cfm?fuseaction=blog.view&friendId=2973509&blogId=520792463quote:Sweden’s OPETH, easily one of the most revered and respected bands in the metal scene and beyond for the past two decades, will commemorate their twentieth anniversary in Spring 2010 with six exclusive shows that will take place across the globe in; Stockholm Sweden, Essen Germany, Paris France, London UK, New York City and Los Angeles USA.
Front-man Mikael Åkerfeldt had the following to say on behalf of the band;
”I can’t believe it, but...fuck...we’re celebrating 20 years!! 20 years I’ve been in this band, ever since I was 16! It’s insane! As far as I remember, we’ve never had a release party, never celebrated anything officially. Well, now is the time, you hear?
We’ve set up a string of shows, 6 of them actually, around the world. To say that they will be super-exclusive is beyond an understatement!
We’ve discussed the set list already and it seems like we’ll pull out a few songs we’ve never played before, some of which fans all over the world have been demanding to hear for years and years. Our main agenda for these shows is to have “fun” whilst trying to blow your fucking minds, you could say business as usual, but really…it’ll be special, trust me!
I can’t stress enough how exclusive this will be! We will not add any more shows on top of the 6 that we’ve confirmed already, so please make up your mind early on whether you wanna go or not (of course you fucking do!) as I would assume there’s quite a few of our fans that might be interested in seeing a thing like this.
We’ll spend the better part of January-March rehearsing for this. All to make YOU fucking happy! OK, we’ll be tight, very tight indeed…come see us!
It’s a celebration!!!!
At each show, the band will perform two sets. The first set will feature the band playing its breakthrough epic Blackwater Park in its entirety. The second set will consist of mixed material from the band’s extensive catalog. The band will be playing for over two hours at carefully selected venues in order to achieve an element of intimacy and exclusivity, and an overall “You had to be there” vibe!
The venues include the famed and prestigious Royal Albert Hall in London, as well as the luxurious Lichtburg in Essen, the oldest fully seated cinema in Germany.
Seconded.quote:Op woensdag 23 december 2009 15:18 schreef emokid het volgende:
Fuck, ik ben echt jaloers. Ik wil ook. Gaan er toevallig mensen vanuit Overijssel met de auto naar Essen en het niet erg vinden om iemand mee te hebben in de auto? Ik bijt niet.
Jammer ik vond akerfeld grunts altijd wel erg tof eigenlijk, maar ik vind deze trippy kant ook wel erg leuk (als het maar niet te porcupine tree gaat klinken maar daar lijkt het nog niet op)quote:Op dinsdag 26 juli 2011 21:22 schreef BroekJ1987 het volgende:
Ik vind het erg cool. Aantal keer geluisterd nu en het valt me echt niet tegen!
Wel gelezen dat dit album 100% clean vocals zal hebben. Geen grunts.
Nee, die heb ik al.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 21:30 schreef Gatenkaas het volgende:
Het nieuwe nummer valt mij niet echt tegen, is lekker spacey en ik ben zelf niet vies van Fusion. Maar ik hoop toch echt op een nieuwe Blackwater Park of Ghost Reveries en dat zal dit album waarschijnlijk niet worden.
Beetje faal als je niet wacht op een album die net zo briljant is als die twee.quote:
Er is een wereld van verschil tussen net zo briljant en een nieuwe Blackwater park. Een nieuwe Blackwater park betekend het einde van de creativiteit van Opeth omdat ze het zelfde kunstje weer gaan herhalen. Net zo briljant hoeft niet nagenoeg het zelfde te klinken en kan ook een stap in een nieuwe muzikale richting betekenenquote:Op dinsdag 26 juli 2011 21:52 schreef Gatenkaas het volgende:
[..]
Beetje faal als je niet wacht op een album die net zo briljant is als die twee.
Ik hoop dat er ook een paar van die heerlijke rustige nummertjes op het nieuwe album staan!quote:Op woensdag 27 juli 2011 16:46 schreef Vlindur het volgende:
Wij zijn op Harvest naar de Trouw ambtenaar gelopenHeerlijk nummer!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |