Muzikant Ringo Starr (65) weet niet van ophouden
Gered door de liefde
Verwijzingen op nieuwe cd naar overleden vriend George Harrison
door JEAN-PAUL HECK
LOS ANGELES – Muzikant Ringo Starr bereikte afgelopen donderdag de pensioengerechtigde leeftijd van 65 jaar, maar de levensgenieter wil na een leven vol drank en drugs laten zien dat er nog genoeg ’muziek’ in het oude lijf zit. Op zijn nieuwe cd ’Choose Love’ laat hij de wereld weten dat het leven zonder liefde geen enkele zin heeft. „De liefde heeft mijn leven gered”, zegt hij onomwonden.
Velen menen dat Starr met zijn gevoel voor humor, relativeringsvermogen en diens minimalistische manier van drummen de Beatles bij elkaar wist te houden. Anderen vinden echter dat de kleine man met die grote neus vooral een lawaaischopper was die amper kon trommelen en al helemaal geen stem had.
Afgebeuld
Dat Ringo Starr de laatste jaren zo actief is, mag gerust een klein wonder worden genoemd. Na zijn actieve periode bij de Beatles verviel de drummer in een lethargische levenswijze, waarbij vrouwen, peppillen en drank dagelijks op het menu stonden. Eind jaren tachtig overzag hij samen met zijn echtgenote Barbara Bach de puinhopen van zijn verkwistende leven en kwam tot inkeer. „Ik werd in een kliniek opgenomen en afgebeuld. Ik kan je zeggen dat de wereld zonder drank en pillen misschien iets saaier, maar wel veel mooier is.”
Voormalig James Bondgirl Barbara en Ringo, die elkaar in 1980 leerden kennen op de set van de film ’Caveman’, kunnen volgend jaar april de catering laten aanrukken in een van hun vijf optrekjes. Dan zijn ze 25 jaar samen en heeft het showbizzstel een mijlpaal bereikt die niemand voor mogelijk hield. „Velen dachten dat ons huwelijk nooit stand kon houden, maar ze zaten er helemaal naast. Ik houd van Barbara en zij van mij. Ondanks al mijn onhebbelijkheden.”
En zo komen we uit bij ’Choose Love’, een plaat die hij heeft gemaakt met zijn vaste producer en songschrijver Mark Hudson. „Op mijn vorige cd ’Ringorama’ stonden de drums centraal, maar ik wilde weer terug naar het bandjesgevoel. De mannen die nu meespelen, zitten al jaren in mijn band en er is echt een liefdesrelatie ontstaan. Ik houd van ze, maar wij durven elkaar ook voor rotte vis uit te maken. Ja, net zoals vroeger bij de Beatles. Zij hebben mij de kans gegeven om ook te componeren zoals ik dat in de jaren zestig deed. De Beatlessong ’Octopus’ Garden’ en mijn eigen liedje ’It Don’t Come Easy’ kwamen tot stand in de repetitieruimte. Ik stapte binnen met een demo en van daaruit hebben we de hele song opgebouwd.”
Op ’Choose Love’ staan de nodige verwijzingen naar George Harrison. Zo zingt Starr zelfs de regel ’Oh My Lord, I Need Your Love So Bad’ (’God ik heb je liefde zo hard nodig’).
„Woorden zoals God en Krishna weigerde ik mijn hele leven te zingen, al probeerde George mij er altijd van te overtuigen om dat wel te doen. Dit is de eerste keer dat ik het doe en het heeft 65 jaar geduurd om daaraan toe te geven. Het is een ode aan George, maar ik gebruik het woord God niet op een religieuze manier. Het is echt een spirituele boodschap.”
Nu zowel George als John er niet meer zijn, moet Ringo samen met Paul McCartney de erfenis van de Beatles vertegenwoordigen. Een paar jaar geleden liet Ringo zich nog meesmuilend uit over het feit dat zijn vroegere collega een Engelse eretitel kreeg en zich Sir Paul mag noemen. Nog steeds begrijpt hij niet dat zijn oud-collega de onderscheiechtding in ontvangst nam.
„Paul heeft ’m natuurlijk gekregen omdat hij ooit een Beatle was. Niet omdat hij met Wings of solo zoveel potten heeft gebroken. En de Beatles bestonden toch echt uit vier mensen. Ach, hij is er blij mee, dus wat moet ik er nog meer over zeggen. Ik heb helemaal niets met het koningshuis, dus wat mij betreft kan die titel mij gestolen worden.”
Hiërarchie
Overigens zegt Ringo dat hij en Paul nog steeds prima met elkaar door één deur kunnen. Hij kijkt gewoon wat anders tegen het leven aan. Over de hiërarchie binnen de Beatles is hij ook duidelijk. „John was de man met de grootste stem. Hij is er tenslotte mee begonnen en heeft er later Paul, George en mij bijgehaald. De balans was altijd perfect. George was de man met visie, John het genie en Paul de werkezel. Zonder Paul hadden wij veel minder platen gemaakt.”
„We hebben het daar nog een paar jaar geleden over gehad toen wij samen kwamen om te werken aan de ’Anthology’- serie. Natuurlijk praat je dan over de Beatles, maar op een heel andere manier dan mensen denken. Iedereen heeft nog steeds het idee dat we op het einde als kemphanen tegenover elkaar stonden, maar dat is helemaal niet zo. We waren gewoon getrouwd en vader geworden.”
„Als we langer waren doorgegaan, hadden we net als bij zoveel bands in aparte auto’s naar optredens moeten worden gereden. Zover is het gelukkig nooit gekomen.”
Ringo Starr weet precies wat zijn rol binnen de Beatles was. „Ik was altijd al de meest nuchtere van het stel. Een voorbeeld? Toen wij naar India gingen, hadden George en in mindere mate John een cht doel. Zij wilden mediteren, in aanraking komen met het hindoeïsme en lessen van de sitarspeler Ravi Shankar krijgen. Het enige dat ik eraan heb overgehouden is het mediteren. Voor de rest was het gewoon een leuk reisje. Meer niet.”
Als je met Starr praat, lijkt hij volkomen relaxt en hij zweert dat hij in al die jaren niet echt een ander mens is geworden. „Ik geniet nog steeds van het leven. Humor, kunst en vrienden houden mij op de been. Zo was het al in de tijd van de Beatles en zo is het nog steeds. Ik heb veel lol gehad, vooral in Amsterdam. Ik heb zelfs jarenlang op de Prinsengracht een huis gehad, maar ik kwam er te weinig en ik heb het dus verkocht.”
Contact met Paul McCartney heeft hij nog regelmatig, maar toch was George altijd zijn beste vriend. „Met de Beatles sliepen wij altijd op tweepersoonskamers. Dat was heel raar. Wij stapten ook altijd in één limousine terwijl al die andere grote groepen een limousine per bandlid hadden. Ik heb met alle drie Beatles geslapen en dat kunnen niet veel mensen zeggen!”
Die tijden zullen nooit meer terugkomen. Na de dood van John en George zijn alleen Paul en Ringo over. Dat levert de Engelsman nog vaak moeilijke momenten op. „We zijn allebei een beetje eenzamer geworden. Alleen Paul en ik kunnen nu nog vertellen hoe het was om een Beatle te zijn. George zei ooit: We hebben ons zenuwstelsel opgeofferd. Zo was het ook.”
Tegenwoordig leidt Starr samen met zijn vrouw een rustig leven en ze brengen de meeste tijd in hun huis in Monaco door. Hij mag dan 65 zijn, de drummer voelt zich gezonder dan ooit tevoren.
„Het kost mij weliswaar een vermogen om mijn yogatrainer, voedingsadviseur en persoonlijk trainer te betalen, maar ik heb het er graag voor over. Ik voel me fitter dan 25 jaar geleden en ik ben ook veel mooier geworden. Heb je de nieuwe foto’s gezien? Mooie vent hè, die Ringo Starr.”