Waar zouden we zijn zonder internet.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 01:34 schreef kLowJow het volgende:
Tijdens de eerste golfoorlog is Faluja behoorlijk platgegooid geloof ik.
Dan zijn het niet specifiek burgerdoelen. !!quote:Gulf War
During the Gulf War, Fallujah was one of the cities in Iraq with the most civilian casualties. Two separate failed bombing attempts on Fallujah's bridge across the Euphrates River hit crowded markets, killing an estimated 200 civilians, enraging city residents.
The first bombing occurred early in the Gulf War when a British jet intending to bomb the bridge dropped two laser guided bombs on city's crowded main market. Between 50 and 150 civilians died and many more were injured. In the second incident, Coalition forces attacked Fallujah's bridge over the Euphrates River with four laser-guided bombs. At least one struck the bridge while one or two bombs fell short in the river. The fourth bomb hit another market elsewhere in the city, reportedly due to failure of its laser guidance system.
http://english.aljazeera.(...)5ED-827BF5094113.htmquote:
http://www.albionmonitor.com/0411a/fallujabattle.htmlquote:In addition to the artillery and the warplanes dropping 500, 1000, and 2000-pound bombs, and the murderous AC-130 Spectre gunships that can demolish a whole city block in less than a minute, the Marines had snipers criss-crossing the whole town. For weeks, Falluja was a series of sometimes mutually inaccessible pockets, divided by the no-man's-lands of sniper fire paths. Snipers fired indiscriminately, usually at whatever moved. Of 20 people I saw come into the clinic I observed in a few hours, only five were "military-age males." I saw old women, old men, a child of 10 shot through the head; terminal, the doctors told me, although in Baghdad they might have been able to save him.
Het maakt voor de slachtoffers en nabestaanden niet uit of het opzettelijk of per ongeluk was. Ze hebben er simpelweg niet om gevraagd.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 01:39 schreef kLowJow het volgende:
Wat weegt er zwaarder, de intentie of het resultaat?
Uiteraard, ik heb dan ook over beoordeling door buitenstaanders, zoals wij.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 01:41 schreef gelly het volgende:
[..]
Het maakt voor de slachtoffers en nabestaanden niet uit of het opzettelijk of per ongeluk was. Ze hebben er simpelweg niet om gevraagd.
Hebben de Amerikanen niet eerst een ultimatum gesteld om eerst de burgerbevolking te laten vertrekken. Voordat het offensief begon ?quote:Op zaterdag 9 juli 2005 01:39 schreef gelly het volgende:
http://english.aljazeera.(...)5ED-827BF5094113.htm
http://www.albionmonitor.com/0411a/fallujabattle.html
o.a.
Vrouwen en kinderen mochten vertrekken idd, mannen van "vechtbare leeftijd" moesten blijven. Ik geloof van 15-60 jaar.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 01:46 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Hebben de Amerikanen niet eerst een ultimatum gesteld om eerst de burgerbevolking te laten vertrekken. Voordat het offensief begon ?
Ben nog aan het zoeken.
Dat zijn ze militaire objecten en geen burger objecten.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 01:47 schreef gelly het volgende:
Vrouwen en kinderen mochten vertrekken idd, mannen van "vechtbare leeftijd" moesten blijven. Ik geloof van 15-60 jaar.
Dat vonden de Serven in Sebrenica ook.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 01:52 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Dat zijn ze militaire objecten en geen burger objecten.
Nee de militanten gaven zich niet over, en kozen bewust voor de strijd. En dat promoveert ze automatisch tot militair object.quote:Iraq's interim prime minister, Iyad Allawi warned the rebel bastion of Falluja on Wednesday to turn over foreign militants, among which is Abu Mussab al-Zarqawi, or face a major operation to root them out
Hebben de moslims dan een eerlijke kans gekregen....quote:Dat vonden de Serven in Sebrenica ook.
Nee, maar de mannen in Falluja toch ook nietquote:Op zaterdag 9 juli 2005 01:59 schreef Drugshond het volgende:
Hebben de moslims dan een eerlijke kans gekregen....(a free pass, a walk out) ?!?
Die fout lag niet bij de Amerikanen..... significant verschil.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 02:00 schreef gelly het volgende:
Nee, maar de mannen in Falluja toch ook niet
ja zo zal milosevic ook gedacht hebbn natuurlijkquote:Op zaterdag 9 juli 2005 01:52 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Dat zijn ze militaire objecten en geen burger objecten.
Gaf hij dan werkbare uitvoerbare ultimatums ?! Gaf hij uberhaupt wel ultimatums ?quote:Op zaterdag 9 juli 2005 02:12 schreef Re het volgende:
ja zo zal milosevic ook gedacht hebbn natuurlijk
het verschil zit hem niet in de manier waarop (bommen in metro of bommen op tanks in metro) maar de intentie van het bombardement voor zover ik weet.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 01:19 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Hmmzzzz....
Collateral Damage wordt op deze manier een non-argument om burgerslachtoffers te vermijden.
Ik laat de vraag liggen voor sp3c... die heeft wat meer verstand van militaire zaken.
Ik twijfel nog over je bewering, hoewel ik er ook een kern van waarheid in zie.
wel hoorquote:Op zaterdag 9 juli 2005 02:00 schreef gelly het volgende:
[..]
Nee, maar de mannen in Falluja toch ook niet
Klopt, en bij wapens die indiscriminate doden zoals clusterbommen en DU heb je te maken met oorlogsmisdaden.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 08:29 schreef sp3c het volgende:
[..]
bij de aanvallen in London heb je te maken met indiscriminate bombing [...] en heb je te maken met terrorisme
Er zijn heel veel Irakis die er om gevraagd hebben. Heel veel Irakis waren buitengewoon kwaad dat de VS te weinig deed tijdens de Shiítische opstand in '91.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 01:41 schreef gelly het volgende:
[..]
Het maakt voor de slachtoffers en nabestaanden niet uit of het opzettelijk of per ongeluk was. Ze hebben er simpelweg niet om gevraagd.
Loedertje, zoals nu de papieren op tafel liggen (beetje premature reaktie).quote:Op zaterdag 9 juli 2005 09:52 schreef Loedertje het volgende:
Heb het al eens vaker geschreven, als ik in een land zou zijn waar een ander land tegen gaat vechten met als doel het terrorisme (of geloof)uit te roeien (
) en de regering waardoor ik onderdrukt zou zijn wil vernietigen/afzetten en dan maandenlang om mij heen slachtoffers zie , buren, vrienden, familie, vervolgens in angst leef dat dit mij en mijn gezinnetje ook zal overkomen en de week erna is dat werkelijkheid en slaat er een bommetje in op de school alwaar mijn kindjes zitten, ik die kindjes uit de school haal nadien ....dan vrees ik dat ik mij mogelijk ook zou aansluiten bij andere landgenoten/geloofsgenoten die wraak willen nemen op hetgeen hen is overkomen. Het gaat dan écht niet meer over het uiteindelijke doel van de tegenpartij, die zie je echt niet meer.
Mensen die dan een organisatie hebben die óók roept dat het de schuld is van.....zullen misbruik van mij kunnen maken (bedoel, binnen een groep heb je veel meer macht om flinke schade aan *de tegenpartij-die jouw familie heeft vermoord- aan te richten. Hoe maakt dan niets meer uit, als ze maar hetzelfde voelen als jij, als je dan ook maar een spoor van angst en vernietiging en dood achterlaat...dán is het goed.
*Ben het niet eens met de aanslag in Londen maar begrijp het wel* (hoorde ik gisteren ergens..)
mietje,quote:Op vrijdag 8 juli 2005 22:18 schreef VeX- het volgende:
Ik zie nu pas de omvang van deze aanslagen (tv en internet lagen er voor een paar dagen uit) en ik moet zeggen dat ik me afvraag in hoeverre veiligheid nog gewaarborgd kan worden door de overheid. Als er in het centrum van Londen al zomaar een aanslag gepleegd kan worden, wl ik niet eens denken hoe dat met bijvoorbeeld Amsterdam zit.
Verhaal blijft sowieso staanquote:Op zaterdag 9 juli 2005 10:01 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Loedertje, zoals nu de papieren op tafel liggen (beetje premature reaktie).
Heeft het er alle schijn van dat deze aanslag intern is uitgevoerd. De kans dat deze mensen geen oorlog hebben meegemaakt (of daadwerkelijk geen familieslachtoffers hebben verloren door een oorlog) is meer dan redelijk aanwezig. Ze sympathiseren met de moslims die laten we zeggen 10.000 km oostwaarts wonen. Over hun onrecht (?!) wat hen wordt aangedaan.
Als het een externe aktie betrof, dan blijft je verhaal gewoon staan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |