abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28586656
Voorgaande deeltjes :

Bomaanslagen in Londen
Aanslag in Londen (Metro en Bussen) #2
Aanslagen in Londen #3
Aanslagen in Londen #4

De metro in Londen is ontruimd nadat er een knal is gehoord. De politie kreeg de melding van een 'explosie' bij station Londen street iets na 9 uur binnen. Volgens CNN heeft er korte tijd later nog een incident plaatsgevonden bij Edgware Road in noord west Londen.

De politie dacht in eerste instantie bij de eerste 'knal' dat er een botsing plaatsgevonden had tussen twee metro's. Mogelijk zijn de explosies veroorzaakt door een stroomstoring als gevolg van een abrupte verhoging van het voltage. Wat er precies is gebeurd is nog niet bekend.

De politie heeft wel verklaard dat er gewonden zijn, waaronder één levensgevaarlijk.

Update 11.30 uur
Ook zijn er nu explosies in drie bussen gemeld, maar diverse bronnen spreken zelfs over vijf bussen. Volgens de Britse omroep ITM zou er minstens één dubbeldekkerbus totaal uit elkaar geknald zijn door een bom.

Momenteel is de hele Londense Underground afgesloten, net als veel wegen in het centrum. Hulpdiensten zijn massaal ter plaatse. Ooggetuigen spreken over totaal in bloed gehulde lichamen.

Update 11.52 uur
Bij de explosies in de bussen zijn volgens het vervoersbedrijf doden gevallen. Om hoeveel slachtoffers het gaat, is nog niet bekend. Er is nog niet bevestigd of het om bomexplosies gaat, maar dit lijkt waarschijnlijk.

In de metrostations bevinden zich ondertussen nog steeds gewonden. De omgeving van de stations waar explosies zijn geweest is hermetisch afgesloten, behalve voor hulpdiensten en slachtoffers. Volgens de BBC zouden er mogelijk bij zes of zeven metrostations explosies zijn geweest.

Update 12.14 uur
Volgens de NOS meldt een Britse arts bij het metrostation Aldgate dat er daar minstens 90 gewonden gevallen zijn. Bij dit station vond ook de eerste explosie plaats, omstreeks 08.50 uur (09.50 uur Nederlandse tijd).

Volgens medewerkers van de Underground zou er zeker sprake zijn van één explosief, maar mogelijk van meerdere. De vijf metrostations die zijn getroffen zijn: Edgware Road, King's Cross, Russell Square, Old Street en Aldgate, stations verspreid over het hele centrum van Londen.

Een passagier van één van de bussen waar een explosie in plaatsvond vertelde: "Ik zat voorin de bus toen ik een geweldige knal hoorde. Ik keek achterom, en de helft van de dubbeldekkerbus hing in de lucht".

Update 12.30 uur
Zojuist is bekend geworden dat premier Blair rond 13.00 uur Nederlandse tijd met een verklaring zal komen. Hij zal wel bij de G8 top blijven, en is nog niet onderweg naar Londen. Volgens Sky News zijn legereenheden de Engelse hoofdstad binnengetrokken, om de orde en veiligheid te kunnen bewaren.

De bomexplosies hebben heel het openbare leven in Londen platgelegd. Er rijdt geen openbaar vervoer meer, en reizigers moeten thuis blijven. Bovendien zou het mobiele telefoonnetwerk in Londen platliggen. In Edinburgh rijdt uit voorzorg geen metro meer.

Inmiddels zijn er twee doden, 90 gewonden en zes explosies bevestigd, waarvan vijf bij metrostations en één bij een bus. Alle ziekenhuizen draaien speciale diensten, omdat er veel gewonden verwacht worden.

Al-Qaeda

Arabische bronnen die het netwerk al-Qaeda nauwkeurig volgen, hebben tegen de Britse omroep BBC gezegd dat de explosies vermoedelijk het werk zijn van het netwerk van Osama bin Laden. Al-Qaeda was verantwoordelijk voor de aanslagen op 11 september 2001 op New York en Washington.

donderdag 7 juli 2005 @ 13:23:31 #2
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_28586674
Wordt al gesproken van minstens 70 doden, het is weer eens werk van onze fijne muzelmanschse medemens. Het wordt tijd voor een totale moslimstop in Europa, want van de 1000 die je er binnenlaat zitten er x terroristen tussen. Wat een lage kutgasten
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  donderdag 7 juli 2005 @ 13:23:31 #3
82589 S-Two
barba macacu
pi_28586675
Goede OP, en tjah... voor ons blijft het gewoon afwachten...
Before R. Kelly had his teens.. Wutang had their cream
Slick Rick had his rings... crack rock had it's fiends
Martin Luther had his dreams, Stevie Wonder could sing
or Elvis was king, Hip Hop was on the scene
pi_28586678
vraag me af of er nog veel doden uit die metrotunnels worden gehaald.. laten we het niet hopen..
Ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg!
  donderdag 7 juli 2005 @ 13:23:47 #5
3542 Gia
User under construction
pi_28586684
BBC televisie meldt dat ze een websiteverklaring aan het vertalen zijn waar de Europese groepen van al qaida en jihad de aanslagen opeisen.
pi_28586688
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 13:15 schreef _The_General_ het volgende:
Er zijn geruchten van een Zelfmoord actie op een van de bussen..
Ik vermoed dat ook ... dereden daarvoor zouden de best goede veiligheidsmaatregelen in engeland zijn, daar kun je niet zomaar een pakje achterlaten in een trein (zo werden de aanslagen in Madrid gepleegd)...

Naar alle waarschijnlijkheid waren de gebruikte explosieven ook een redelijk stuk kleiner dan de in Madrid gebruikte explosieven, zelfs met die uiteen gerukte bus, die in Madrid lieten hele treinen ontsporen en beschadigden een gedeelte van een treinstation ...
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 13:19 schreef the_disheaver het volgende:

Even terug naar de bus.

Het was een toeristenbus, en het lijkt er heel erg op dat het een bus met open dak was.

foto

De voorste stoelen zijn nauwelijks beschadigd, en staan volledig in open lucht. De zijwand aan bovenkant is recht, en je kunt geen wegeslagen matriaal zien.

En de onderkant is nagenoeg intact. Dus waarom is de explosie in de openlucht gebeurd, en niet in de binnenzijde van de bus. Misschien omdat onderste verdieping weinig mensen zaten? Was spitsuur, dus wss veel minder toeristen.

Maar waarom pak je dan een bus met open dak, dus veel minder schade dan een gesloten bus, die ook blijkbaar niet erg vol zat?
Nu zijn er ook getuigeverslagen van hooguit licht gewonde getuigen die in dezelfde bus gezeten hebben ...
Het kan zijn dat die aanslagen een beetje een 'misser' waren, een teken van slechte planning door de terroristen ...
Direkt na de eerste meldingen is het hele metrostelsel platgelegd en werden de mensen naar bussen gestuurd ... als er toen een enkel paar aanlsag-plegers over waren die niet op het juiste moment hadden 'afgedrukt' hebben deze het misschien later alsnog geprobeerd ...

Het zou een teken zijn dat de plegers van zulke aanslagen toch ook steeds 'onprofessioneler' worden, en een goede planning steeds lastiger voor een terroristische organisatie
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_28586694
Ik verwacht dat er nog wel meer doden bekend zullen worden, als je die bus zag verwacht ik daar ook aardig wat doden uit...
  donderdag 7 juli 2005 @ 13:24:01 #8
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_28586695

vorig topic stond een groter plaatje
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
  donderdag 7 juli 2005 @ 13:24:11 #9
35189 Troel
scherp en bot
pi_28586702
Het duurde even dat 5e topic, maar nu zijn er drie. Deze is het beste denk ik.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 7 juli 2005 @ 13:24:16 #10
96076 davetje
wees ruig, lees de bobo
pi_28586704
k ben benieuwd wie of wat er achter zit
pi_28586705
Inderdaad..het is afwachten. Ik hoop dat het meevalt qua aantal doden...
Back in business.
pi_28586707
wel een goede OP trouwens!
Ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg!
pi_28586708
Nette op, idd even afwachten wat er nog komen gaat...
  donderdag 7 juli 2005 @ 13:24:25 #14
57945 Stefkuh
The Hunter
pi_28586712
die bus.. echt ziek
Wie schopt ze allemaal in elkaarrrrr... Huntelaaarrrrr Huntelaahahaaaaarrrrr!!
pi_28586716
OK hier verder...

De chaos valt "reuze mee". De berichtgeving is vrij goed en er wordt goed opgetreden door de hulpinstanties, dus de draaiboeken over deze aanslagen lijken wel geholpen te hebben
  donderdag 7 juli 2005 @ 13:24:45 #16
4178 Lord Dreamer
I Rule In Hell
pi_28586722
is er een bron voor dat netanyahu verhaal ?
It is a sad day, it is a red day. It is going to be a black day. When the sun rises........
Some day you shall flee, Panted and weak - Master, Passion, Greed.
pi_28586726
Hoe zit het met de rookontwikkeling in de ondergrondse??
pi_28586727
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 13:23 schreef addie84 het volgende:
vraag me af of er nog veel doden uit die metrotunnels worden gehaald.. laten we het niet hopen..
Ik vrees..als ik die getuige net hoorde dat het een hele tijd duurde voor ze uit die metro konden..
sig verwijderd door FA
pi_28586731
Eerst new york toen madrid en nu London.
Wie is de volgende
  donderdag 7 juli 2005 @ 13:25:23 #20
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_28586750
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 13:24 schreef wise het volgende:

pi_28586751
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 13:24 schreef wise het volgende:
[afbeelding]

Er werd gesproken over een toeristenbus, maar dit lijkt mij een gewone lijnbus?
pi_28586755
Op het moment mogen ze dat hele Midden-Oosten nuken als je het mij vraagt
pi_28586756
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 13:24 schreef the_legend_killer het volgende:
Eerst new york toen madrid en nu London.
Wie is de volgende
Amsterdam of Rome
  donderdag 7 juli 2005 @ 13:25:46 #24
82589 S-Two
barba macacu
pi_28586761
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 13:24 schreef Lord Dreamer het volgende:
is er een bron voor dat netanyahu verhaal ?
Ze zeiden het op RTL ook, dus lijkt me wel kloppen
Before R. Kelly had his teens.. Wutang had their cream
Slick Rick had his rings... crack rock had it's fiends
Martin Luther had his dreams, Stevie Wonder could sing
or Elvis was king, Hip Hop was on the scene
  donderdag 7 juli 2005 @ 13:25:47 #25
80268 kLowJow
That's Gay
pi_28586763
Voor een kort verslag van de berichtgeving tot nu toe: Explosies in Londen, metrostations en bussen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')