quote:British Transport Police Surges took place at Aldgate, Edgware Road, King's Cross, Old Street and Russell Square stations
quote:Op donderdag 7 juli 2005 11:59 schreef el_bario het volgende:
m'n colega's hebben zich god zij dank allemaal gemeld inmiddels.
90 gewonden vervoerd van Aldgate station alleen al. Geen nieuws over aantal doden.
Charles Clarck hospital: terrible injuries... geen aantallen bekend maar ze stromen er in grote getalen binnen.
Ongetwijfeld veel doden gevallen vandaag. dat kan niet anders.
Volledig artikel op de site van The Guardianquote:Several eyewitnesses reported that a bus had been ripped apart by a bomb near Russell Square. Police confirmed the explosion. Union officials said they had received reports of two more bus explosions, but details were not immediately available. All London hospitals are on major incident alert.
[..]
The union officials said their sources had told them there had been at least one explosive device on the Underground.
[..]
Belinda Seabrook said she saw an explosion rip though a double-decker bus as it approached Tavistock Square, which is between Euston and Russell Square stations.
"I was on the bus in front and heard an incredible bang. I turned round and half the double-decker bus was in the air," she said.
A Sky News producer who was evacuated from King's Cross and was walking towards Russell Square also reported seeing the bus explosion. He said the blast had been caused by a bomb, and said people with "blood injuries" emerged from the vehicle.
Simon Corvett, 26, from Oxford, was on the eastbound train leaving Edgware Road tube station when the explosion happened.
"All of sudden there was this huge bang. It was absolutely deafening and all the windows shattered. The glass did not actually fall out of the windows, it just cracked. The train came to a grinding halt and everyone fell off their seats," he said.
[..]
A British Transport police spokesman said that two trains remained stuck in tunnels at Edgware Road, but it is not known whether they had collided or whether passengers remained on board.
quote:LONDEN - De explosies donderdag in de Britse hoofdstad Londen hebben "vreselijk letsel" veroorzaakt. Dat zei de Britse minister Clarke van Binnenlandse Zaken in een eerste reactie. De oorzaak van de explosies is nog steeds onbekend, aldus de politie.
"De gezondheidsdiensten zijn druk doende om het vreselijke letsel te verhelpen dat is aangericht" zei de minister. Een oppositiepoliticus en schaduwminister van Binnenlandse Zaken, Alan Duncan, zei er zeker van te zijn dat het om een terreuraanslag gaat
quote:Berlin - "Freut Euch, Gemeinschaft der Muslime", heißt es in dem Schreiben, das SPIEGEL ONLINE vorliegt. "Die heldenhaften Mudschahidin haben heute einen Angriff in London durchgeführt", heißt es weiter. Ganz Großbritannien sei jetzt erschüttert und schockiert, "im Norden, im Süden, im Westen und im Osten". "Wir haben die britische Regierung und das britische Volk immer und immer wieder gewarnt", schreiben die Verfasser. "Wir haben unser Versprechen gehalten und eine gesegnete militärische Operation durchgeführt."
"Wir warnen auch weiterhin", heißt es in dem Dokument, "die Regierungen Dänemarks und Italiens und alle weiteren Kreuzfahrer-Regierungen". Alle Staaten werden aufgefordert, ihre Truppen aus Afghanistan und dem Irak abzuziehen.
Die Authentizität des Dokuments konnte nicht sofort bestätigt werden. Auf der Intertseite, auf der es veröffentlich wurde - das Forum "al-Qala'a" - waren schon in den vergangenen Monaten regelmäßig authentische Bekennerschreiben und Bulletins verschiedener Terrorgruppen, unter anderem der irakischen al-Qaida-Filiale aufgelaufen. Aber auch unauthentisches Material wird dort gelegentlich gepostet. Das heutige Posting ist unterzeichnet mit "Geheimorganisation - al-Qaida (wörtl.: Die Dschihad-Basis) in Europa".
quote:LONDEN - "We hoorden een hele harde knal in de tunnel en de metro kwam tot stilstand. Ineens was de ondergrondse gevuld met dikke, zwarte rook. We konden nauwelijks ademen en de rook prikte in onze ogen. Alle lichten gingen uit. Het duurde een tijd voordat er mensen bij ons waren, ik dacht dat we nooit meer buiten zouden komen omdat we de metro niet uit konden. Het was allemaal heel erg beangstigend."
Zo omschrijft Christina Lawrence voor de Engelse omroep BBC de explosie die zij meemaakte op het Londense ondergrondsestation King's Cross.
Andy Abernathy zat in een metro tussen de stations King's Cross en Russell Square. "Het was gewoon een hele harde knal. De metro ontspoorde en ineens was er overal rook. Er was geen brand, maar de rook was behoorlijk benauwend. Er waren een hoop ernstig gewonden, veel mensen waren gewond aan hun hoofd. Een man naast me dacht dat hij zou sterven, ik hoop dat hij er levend uitgekomen is."
Shock
Ook Arash Kazerouni zat in die metro vlakbij station King's Cross. "Iedereen was in shock. Toen we naar buiten werden geleid kwam ik langs de wagon waar volgens mij de explosie had plaats gevonden. Het was de tweede wagon. Het metaal was compleet verwoest en binnen werden mensen geholpen door artsen. Ik zag een man wiens kleren van zijn lijf waren gerukt en hij leek ernstig verbrand."
Na de verschillende explosies in het metrostelsel ontplofte een bus op Travistock Square. Belinda Seabrook zat in een bus die er twintig meter voor reed. "Toen ik me omdraaide vloog de dubbeldekker achter ons door de lucht. Het was een enorme explosie en overal dwarrelden papieren. Volgens mij was het bus nummer 205. Er moeten wel heel veel mensen dood zijn want de bus zat helemaal vol."
Dubbeldekker
Jim Millington vertelt aan de BBC wat hij ziet vanaf Travistock Square: " Ik zie een bus, waarschijnlijk is het een dubbeldekker geweest, compleet verwoest door een bom. Er liggen hier op zijn minst twee doden op de stoep. De explosie moet zich in de bus hebben voorgedaan, want het dak is eraf geblazen. De bom moet op het dak van de bus hebben gezeten."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |