Gepofte aardappel is lekker met wat kwark gevuld, of met boter.quote:Op zondag 3 juli 2005 23:02 schreef skiczukie het volgende:
AardappelAnders is ook wel okee. En een gepofte aardappel van de barbeque ook. Voor de snelheid en gemakzucht dan.
Wat dacht je van gekookte aardappels met gesmolten boter, knoflook en veel versgehakte peterselie?quote:Op zondag 3 juli 2005 23:19 schreef JohnHancock het volgende:
Ik ben toch voor gekookte aardappelen met veel jus en zout![]()
John.
PS je kookt de aardappelen, en de jus, prak de aardappelen fijn en gooi de jus erover, afmaken met zout en vlees.
Gaat (bijna) altijd goed juist.quote:Op zondag 3 juli 2005 23:20 schreef JohnHancock het volgende:
Kun je aardappels op een kampvuur poffen? (alufolie erom en erin mikken) of gaat dit (bijna) altijd fout?
John.
Okee, ik ga dat eens proberen.quote:Op zondag 3 juli 2005 23:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gepofte aardappel is lekker met wat kwark gevuld, of met boter.
Neem eens room ipv zo een potje aardappel anders, zie pommes dauphinoise hierboven. Is veel lekkerder, geen chemisch smaakje zoals bij aardappel anders, en nog goedkoper ook (gebruik van die houdbare room in 200 ml pakjes van de aldi, kost geen drol)
#quote:Op zondag 3 juli 2005 23:20 schreef JohnHancock het volgende:
Kun je aardappels op een kampvuur poffen? (alufolie erom en erin mikken) of gaat dit (bijna) altijd fout?
John.
Ok, ik heb wel ervaring met appels dat dat goed gaat. (pitten eruit halen, suiker en kaneel erin, opt vuur) van vroegâh nog, van de scoutingquote:Op zondag 3 juli 2005 23:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
#
Gaat prima, maar het vuur moet niet fel meer branden maar gloeien.
Aardappels inolienen en dik folie erom, eventeel ook grof zeezout en rozemarijn erin
Is dit eigenlijk niet een soort rosti maar dan platter?quote:Op zondag 3 juli 2005 23:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Reibekuchen of Kartoffelpuffer
1 kg rauwe aardappels,
1 ui
1 ei
zout en peper
olie om in te bakken.
Aardappel en ui raspen en vermengen met de andere ingredienten.
Flink olie in een gietijzeren koekepan, en een eetlepel van het deeg in de pan, aanbakken en platdrukken, hoe dunner en knappiger gebakken hoe lekkerder.
Serveren met pompernickel en zelfgemaakte appelmoes.
Héél Duits, Hééééél erg lekker.
1 kg bloemige aardappels, gekookt, van de dag ervoor.quote:Op zondag 3 juli 2005 23:36 schreef skiczukie het volgende:
Zeg Piet, heb jij ook het aardappel-Knödel-recept? Dat is ook té lekker.Met een Schweinbrat.
![]()
Nee, zijn een soort koekjes.quote:Op zondag 3 juli 2005 23:48 schreef shredder het volgende:
[..]
Is dit eigenlijk niet een soort rosti maar dan platter?![]()
quote:Op zondag 3 juli 2005 23:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
1 kg bloemige aardappels, gekookt, van de dag ervoor.
1/4 liter water
100 gram griesmeel
zout, peper
3 witte boterhammen
de drie witte boterhammen in spekvet bakken tot bruin en knapperig
De aardappels tot deeg kneden, water aan de kook brengen en de griesmeel koken tot een stevige pap, blijven roeren. over het aardappel deeg gieten en daarover de gebakken boterhammen verkruimelen. goed vermengen, Draai met natte handen hiervan gladde ballen, en in kokend gezouten water garen tot ze aan de oppervlakte komen drijven.
Met een schuimspaan uit het water nemen en bij een lekker "Braten" serveren.
De Duitse keuken wordt zooooo onderschat..
Aardappels met pilsquote:Op maandag 4 juli 2005 00:45 schreef Pietverdriet het volgende:
* Pietverdriet gaat een aardappel gerecht verzinnen, en dan noem ik pommes dutch mamma
Oe, die moet je niet in de buurt van je snikkel houdenquote:
Ik krijg het zuur van verse paprika, dus zat daar niet aan te denken.quote:Op maandag 4 juli 2005 00:49 schreef dutch-mamma het volgende:
[afbeelding]
Ben benieuwd!
hou je wel rekening met mijn paprika-allergie?
quote:Teringaardappels
Het is niet te geloven maar hutspot is geen Nederlands gerecht. Het is een Spaanse uitvinding. Sterker nog: er horen niet eens aardappels in!
Op 3 oktober 1574 vond het Leids Ontzet plaats. De Spanjaarden vluchtten en de stad Leiden werd bevrijd. De jongen Cornelis Jappensz. vond - zo gaat het verhaal- een pan nog warme hutspot die de Spanjaarden hadden achtergelaten. Daarom eten ze in Leiden op 3 oktober altijd stamppot. Tegenwoordig is hutspot een combinatie van aardappelen, wortelen en uien. Destijds werden echter pastinaken gebruikt: de aardappel was nog onbekend.
We mogen de Spanjaarden wel dankbaar zijn. Want naast hutspot hebben we ook de aardappel aan hen te danken. In de zestiende eeuw importeerden ze deze knol vanuit Zuid Amerika naar Europa. Nederlanders vonden de aardappel een lelijk ding, met wratten en rare plekken. Bijgeloof wilde zelfs dat hij ziektes als tering (tbc) en syfilis veroorzaakte. Nog tot in de achttiende eeuw teelden Nederlanders de aardappel vooral als varkensvoer en gevangeniseten.
Pas in de negentiende eeuw werd de pieper gewoon en vormde hij het belangrijkste onderdeel van het volksmenu. Dat leidde soms tot problemen. In 1845 zorgde de aardappelziekte, die de oogst verwoestte, voor veel honger. Later, toen in 1917 de aardappel op rantsoen was, vond in Amsterdam het Aardappeloproer plaats. De hongerige bevolking ontdekte dat er in de pakhuizen aardappels lagen, bedoeld voor de export. Onder aanvoering van een stel woedende vrouwen braken er rellen uit. Een tijdgenoot: 'Zonder aardappelen en koffij kan de Nederlander uit de laagste klassen der maatschappij niet leven'.
Ieuw...! Zit paprika in...quote:
Mijn blikje is (eindelijk) net opengegaan, jaquote:
Deze?quote:Op maandag 4 juli 2005 12:20 schreef DzjieDub het volgende:
Geen idee wat het recept is, maar van Bayerische Kartoffelsalat (met dikke scheiben warme, verse Leberkäs en een groot koel glas Erdinger Weissbier Dunkel) krijg ik de kolder in de kop: eten eten eten eten.
Dat lijkt er verdacht veel op - Danke schönquote:Op maandag 4 juli 2005 12:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Deze?
http://chefkoch.de/rezept-anzeige.php?ID=193421081957171&ID2=138
Verdraait, De uitgebakken spekkies vergeten, das erg lekker erinquote:Op maandag 4 juli 2005 00:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Aardappelsalade op zijn Piets (op zijn Düsseldorfs)
250 g vastkokende aardappel, gaar
2 Peperoni
½ Komkommer aan dunne plakjes
½ Bosje lenteuien
4 EL Zure room
2 EL peterselelie
Zout en peper
1 TL Scherpe mosterd
1 EL Kappertjes.
Aardappel aan blokjes snijden en met de rest van de ingrediente vermengen, uurtje in de koelkast zetten
Waarom niet? Jij bent een barbaar in de indische keukenquote:
Klinkt goedquote:Op maandag 4 juli 2005 15:54 schreef Idril-2 het volgende:
Mijn favo recept deze tijd van het jaar: Malta's in de schil koken, velletje eraf en in nieuw (!) frituurvet tot ze goudgeel zijn.![]()
![]()
![]()
En tzatziki is daar héérlijk bij, jah.
Omdat je dan niets meer proeft van je rozemarijn en olijfolie, doordat de tzatziki over alles heen walst.quote:
En dat slaat werkelijk nergens op... loserquote:Jij bent een barbaar in de indische keuken
Dat is waar, maar alles met mate.. alles met mate.quote:Op maandag 4 juli 2005 15:59 schreef BBQ-kip het volgende:
Omdat je dan niets meer proeft van je rozemarijn en olijfolie, doordat de tzatziki over alles heen walst.
Toch wel hoor. En het feit dat je op de man af gaat spelen is geen discussie voeren.quote:En dat slaat werkelijk nergens op... loser
He jullie! Kom helpen!quote:Op maandag 4 juli 2005 16:15 schreef Pietverdriet het volgende:
He jullie twee, ga ff elders lopen ruzien.
Ontopic dan maar:quote:Op maandag 4 juli 2005 16:16 schreef Bluezz het volgende:
Ik ga vandaag ook gepofte aardappel eten
Maar nu nog iets erbij.
En over smaak valt niet te twisten, ook niet in CUL
Nee, ik zou het niet bestellen, maar ik zou wel een hapje van jou willen schooien om het te proberen, om te kijken hoe het smaakte...quote:Op maandag 4 juli 2005 16:28 schreef Puckzzz het volgende:
Toen ik in Engeland woonde was er een soort van kraampje vlakbij mijn werk, die verkocht gepofte aardappelen (Jacket Potato) op straat, in een heuse oven/kar. heerlijk met witte bonen in tomatensaus, klontje boter en cheddar![]()
Te laat gelezen dit lekkere idee.quote:Op maandag 4 juli 2005 16:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Een lekkere sappige steak, Bluezz, en daarbij wat gewokte spinazie, met wat oestersaus en van die krokant gebakken uitjes erdoor?
Ik voel me vereerd!quote:Op maandag 4 juli 2005 19:47 schreef Pietverdriet het volgende:
ho ho ho Dutch Mama, Culi is wel een religie, en ik ben een jonge god
Maar goed
Pommes Dutch Mama
500 gram heel bloemige aardappels
Zout
1/4 liter melk
klein beetje boter
Aardappels in de schil gaarstomen, en dan pellen.
door de aardappel pers halen en dan met een sneeuwbezem in een grote ronde schaal met een klein beetje boter slaan tot het een puree wordt.
Wat zout en de hete melk er bij toevoegen en opslaan met de sneeuwbezem luchtig slaan tot ie wit wordt en heel luchtig is.
quote:Op vrijdag 13 januari 2006 18:19 schreef RoaRRR het volgende:
Na 24 jaar aardappelen gegeten te hebben gaat het me de laatste tijd steeds meer tegen staan om gekookte aardappels te eten...
Dus mijn vraag ? Wat te doen met de aardappels ? Natuurlijk ben ik op de hoogte van de meest standaard bereidingswijzes
* Patat bakken is natuurlijk een goede opties maar helaas niet zo goed voor de zwemband die ik juist probeer kwijt te raken![]()
* Aardappelpuree is lekker maar alleen bij sommige gerechten
Maar ik ben juist op zoek naar bereidingswijzes die mij niet bekend zijn
quote:Op vrijdag 13 januari 2006 18:23 schreef Bayer het volgende:
Aardappelgratin.
Benodigdheden: 600 gr aardappels, 100 gr geraspte gruyère kaas, 1 ei, ½ l melk, nootmuskaat, peper en zout, 50 gr boter, 1 teentje knoflook
Keukengerei: ovenvaste schaal, aluminiumfolie, oven (180 graden)
Schil de aardappels en snijd ze in schijfjes van enkele millimeters dikte. Meng de helft van de kaas met de melk, de kruiden, zout en het ei. Schuif het rooster in het midden van de oven en verwarm deze voor. Snijd het knoflookteentje door, wrijf daar een schaal, die bij voorkeu aardewerk moet zijn, mee in en beboter de schaal. Leg de aardappelschijfjes er dakpansgewijs in. Giet het melkmengsel in de schaal, strooi de resterende gruyère kaas erover en leg er hier en daar een stukje boter op. Zet de schaal in de oven. Dek de schaal af met aluminiumfolie. Verwijder dit na ca. 20 minuten als de aardappels gaar zijn en laat ze nog 10 minuten in de oven staan om mooi van kleur te worden. Naar eigen smaak en fantasie kunnen variaties worden aangebracht, door bijvoorbeeld fijngesnipperde ham of een fijngehakt uitjes tussen de schijfjes te strooien.
Eet ze.
Helemaal mee eens. Vooral de Pommes dauphinoise, waar ik nog wel eens uien of kaas doorheen wil gooien als ik nog wat over heb van de dag ervoor. Héérlijk bij bloemkool en verse worstquote:Op vrijdag 13 januari 2006 19:34 schreef Oblivion het volgende:
Goed topic, staan leuke tips in....
Die ik ook wel eens wil gaan gebruiken.
quote:Op vrijdag 23 juni 2006 17:32 schreef HerrWinschen het volgende:
Heerlijk zijn die dingen toch, lekker knapperig, makkelijk te maken, en heerlijk qua smaak.
Hebben jullie nog andere culinaire hoogstandjes met aardappelen, dan hoor ik het graag!
Uit Aardappelkroketjesquote:Op vrijdag 23 juni 2006 17:40 schreef Klonk het volgende:
aardappels raspen, in een kom donderen, eieren, peper, zout en bloem erbij, evt spekjes ofzo, prutje roeren en bakken in de koekenpan
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |