Aardappels met pilsquote:Op maandag 4 juli 2005 00:45 schreef Pietverdriet het volgende:
* Pietverdriet gaat een aardappel gerecht verzinnen, en dan noem ik pommes dutch mamma
Oe, die moet je niet in de buurt van je snikkel houdenquote:
Ik krijg het zuur van verse paprika, dus zat daar niet aan te denken.quote:Op maandag 4 juli 2005 00:49 schreef dutch-mamma het volgende:
[afbeelding]
Ben benieuwd!
hou je wel rekening met mijn paprika-allergie?
quote:Teringaardappels
Het is niet te geloven maar hutspot is geen Nederlands gerecht. Het is een Spaanse uitvinding. Sterker nog: er horen niet eens aardappels in!
Op 3 oktober 1574 vond het Leids Ontzet plaats. De Spanjaarden vluchtten en de stad Leiden werd bevrijd. De jongen Cornelis Jappensz. vond - zo gaat het verhaal- een pan nog warme hutspot die de Spanjaarden hadden achtergelaten. Daarom eten ze in Leiden op 3 oktober altijd stamppot. Tegenwoordig is hutspot een combinatie van aardappelen, wortelen en uien. Destijds werden echter pastinaken gebruikt: de aardappel was nog onbekend.
We mogen de Spanjaarden wel dankbaar zijn. Want naast hutspot hebben we ook de aardappel aan hen te danken. In de zestiende eeuw importeerden ze deze knol vanuit Zuid Amerika naar Europa. Nederlanders vonden de aardappel een lelijk ding, met wratten en rare plekken. Bijgeloof wilde zelfs dat hij ziektes als tering (tbc) en syfilis veroorzaakte. Nog tot in de achttiende eeuw teelden Nederlanders de aardappel vooral als varkensvoer en gevangeniseten.
Pas in de negentiende eeuw werd de pieper gewoon en vormde hij het belangrijkste onderdeel van het volksmenu. Dat leidde soms tot problemen. In 1845 zorgde de aardappelziekte, die de oogst verwoestte, voor veel honger. Later, toen in 1917 de aardappel op rantsoen was, vond in Amsterdam het Aardappeloproer plaats. De hongerige bevolking ontdekte dat er in de pakhuizen aardappels lagen, bedoeld voor de export. Onder aanvoering van een stel woedende vrouwen braken er rellen uit. Een tijdgenoot: 'Zonder aardappelen en koffij kan de Nederlander uit de laagste klassen der maatschappij niet leven'.
Ieuw...! Zit paprika in...quote:
Mijn blikje is (eindelijk) net opengegaan, jaquote:
Deze?quote:Op maandag 4 juli 2005 12:20 schreef DzjieDub het volgende:
Geen idee wat het recept is, maar van Bayerische Kartoffelsalat (met dikke scheiben warme, verse Leberkäs en een groot koel glas Erdinger Weissbier Dunkel) krijg ik de kolder in de kop: eten eten eten eten.
Dat lijkt er verdacht veel op - Danke schönquote:Op maandag 4 juli 2005 12:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Deze?
http://chefkoch.de/rezept-anzeige.php?ID=193421081957171&ID2=138
Verdraait, De uitgebakken spekkies vergeten, das erg lekker erinquote:Op maandag 4 juli 2005 00:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Aardappelsalade op zijn Piets (op zijn Düsseldorfs)
250 g vastkokende aardappel, gaar
2 Peperoni
½ Komkommer aan dunne plakjes
½ Bosje lenteuien
4 EL Zure room
2 EL peterselelie
Zout en peper
1 TL Scherpe mosterd
1 EL Kappertjes.
Aardappel aan blokjes snijden en met de rest van de ingrediente vermengen, uurtje in de koelkast zetten
Waarom niet? Jij bent een barbaar in de indische keukenquote:
Klinkt goedquote:Op maandag 4 juli 2005 15:54 schreef Idril-2 het volgende:
Mijn favo recept deze tijd van het jaar: Malta's in de schil koken, velletje eraf en in nieuw (!) frituurvet tot ze goudgeel zijn.![]()
![]()
![]()
En tzatziki is daar héérlijk bij, jah.
Omdat je dan niets meer proeft van je rozemarijn en olijfolie, doordat de tzatziki over alles heen walst.quote:
En dat slaat werkelijk nergens op... loserquote:Jij bent een barbaar in de indische keuken
Dat is waar, maar alles met mate.. alles met mate.quote:Op maandag 4 juli 2005 15:59 schreef BBQ-kip het volgende:
Omdat je dan niets meer proeft van je rozemarijn en olijfolie, doordat de tzatziki over alles heen walst.
Toch wel hoor. En het feit dat je op de man af gaat spelen is geen discussie voeren.quote:En dat slaat werkelijk nergens op... loser
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |