De shuttle kets weer de ruimte in.quote:Op zondag 3 juli 2005 20:19 schreef TR08 het volgende:
Binnenkort gaat er weer een space shuttle de lucht in, de eerste na het ongeluk met de shuttle die verbrandde in de re-entry.
Ik heb me er wat in verdiept en heb het volgende over de re-entry gevonden:
-Als je te steil in de atmosfeer duikt wordt de shuttle te heet en verbrandt
-Als je te vlak erin duikt stuiter je weer omhoog de ruimte in (skimmen genoemd)
Wat ik me nou afvraag is, waarom zou je niet gewoon een paar rondjes langer over de re-entry kunnen doen door de shuttle te laten "stuiteren" op de atmosfeer? Dan doe je gewoon een rondje langer over de landing en hou je de warmte ontwikkeling ook mooi binnen de perken.
zeg dan niets..quote:Op zondag 3 juli 2005 23:06 schreef longinus het volgende:
Waarom niet onbemand, slecht spul van de NASA
Hoeveel onbemande missies zijn er al mislukt.....quote:Op zondag 3 juli 2005 23:06 schreef longinus het volgende:
Waarom niet onbemand, slecht spul van de NASA
Volgens mij heeft hij toch echt rol- en staartroerenquote:Op zondag 3 juli 2005 21:49 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
De shuttle kets weer de ruimte in.
Hij kan niet corrigeren omdat het een "vallende baksteen" is.
Dit is op zich waar, maar een landing duurt op het moment 20 minuten als ik me goed herinner. Voor een astronaut moet ietsje langer toch wel vol te houden zijn.quote:Lijkt me ook moeilijker om die stuiters zo uit te plannen dat je in de buurt van een landingsbaan terecht komt. Bovendien is het minder warmte maar wel langer en meer stress op de constructie van het vaartuig en de astronauten die er in zitten.
Sturen terwijl je in de atmosfeer terugkomtquote:Op zondag 3 juli 2005 23:35 schreef TR08 het volgende:
Volgens mij heeft hij toch echt rol- en staartroerenVerder is hij het laatste deel van de landing toch echt bezig met manouvreren zoals een zweefvliegtuig. Het glijgetal zal niet echt een zijn waar je blij van wordt, maar zo lang er lucht is kan dat ding sturen.
Op zich een puntje, maar....quote:Op zondag 3 juli 2005 23:44 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Sturen terwijl je in de atmosfeer terugkomt![]()
![]()
Dan worden de rol en staartroeren heet.
Ze worden pas ingezet als ze op veilige hoogte zitten.
En als het stuiteren fout gaat zit je met hetzelfde probleem. Of erger..... ze drijven de ruimte in. Want ze hebben geen (niet genoeg) brandstof meer voor de stuwraketten.quote:Op zondag 3 juli 2005 23:47 schreef TR08 het volgende:
[..]
Op zich een puntje, maar....
Het hele punt is ook dat ze heet worden omdat er zo hard de atmosfeer in geknald wordt, niet? De vraag is eigenlijk of dat dus niet anders kan. Het eerste stuk van re-entry skimmen (dan zijn de dacht ik nog niet zo heet) en daarna pas sturen als het rustiger gaat.
Dit werkt helaas niet zo. Flaps etc heb je niets aan als je in een grote bol plasma omlaag denderd. En met de constructie van de shuttle bedoel ik dan niet het hitteschild ed maar de dragende delen die dan langer aan hoge en wisselende G krachten worden blootgesteld. De shuttle kan ook niet zomaar op elke landingsbaan terecht mede omdat hij niet lang val/zweeftijd heeft en er giftige stoffen uit kunnen lekken na de landing. Daar is afvoerapparatuur voor nodig etc.quote:Op zondag 3 juli 2005 23:35 schreef TR08 het volgende:
[..]
Volgens mij heeft hij toch echt rol- en staartroerenVerder is hij het laatste deel van de landing toch echt bezig met manouvreren zoals een zweefvliegtuig. Het glijgetal zal niet echt een zijn waar je blij van wordt, maar zo lang er lucht is kan dat ding sturen.
[..]
Dit is op zich waar, maar een landing duurt op het moment 20 minuten als ik me goed herinner. Voor een astronaut moet ietsje langer toch wel vol te houden zijn.
Bovendien kan de constructie van die shuttle juist veel eenvoudiger/lichter omdat de piektemperaturen veel lichter zijn.
Planning is inderdaad lastiger, maar mogelijk kun je ook door het lange "zweven" toch nog makkelijk de landingsbaan vinden. In theorie kun je zo'n shuttle natuurlijk op bijna elke landingsbaan parkeren en er is altijd wel een vliegveld in de buurt.
Liefst heb je natuurlijk "die-ene" maar een landingspad met een grotere te overbruggen afstand brengt in mijn ogen vooral meer keuzes/backup-mogelijkheden en niet zozeer meer problemen daaromtrent.
@Crash: Er wordt niet gesproken over echt-lagesnelheids re-entry. Ze hebben 1 pad als voorbeeld waarbij de temperatuur vrijwel de hele landing beneden 600 graden blijft. Dat is een temperatuur waarbij je bijna gewoon een duurdere alu soort zou kunnen pakken voor je huid zonder veel extra maatregelen.
rol- en staartroeren werken ook echt in het vacuum hequote:Op zondag 3 juli 2005 23:44 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Sturen terwijl je in de atmosfeer terugkomt![]()
![]()
Dan worden de rol en staartroeren heet.
Ze worden pas ingezet als ze op veilige hoogte zitten.
Om snelheid te minderen maken ze dan grote lussen.
Tot die tijd valt de shuttle als een baksteen.
Dat ook nog ja...quote:Op donderdag 7 juli 2005 10:58 schreef Billy_Mack het volgende:
[..]
rol- en staartroeren werken ook echt in het vacuum he![]()
Linke voertuigen waren dat.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 16:29 schreef ATuin-hek het volgende:
Nou er is in de jaren 60 wel getest met een lifting body ontwerp die de reentry een stuk bestuurbaarder moest maken. Dat concept werkte ipc wel maar had het grote nadeel dat de landingssnelheid erg hoog was. Te hoog om veilig te zijn. Vandaar dat de shuttle met vleugels is ontworpen. Vleugels zijn echter weer niet geschikt om bij zulke extreem hoge snelheden voor lift gebruikt te worden.
In vacuum worden ze ook echt heetquote:Op donderdag 7 juli 2005 10:58 schreef Billy_Mack het volgende:
[..]
rol- en staartroeren werken ook echt in het vacuum he![]()
zeg niet van die onnozele dingenquote:
Waar het mij om gaat is dat ze alleen heet worden bij hoge snelheid in relatief dichte lucht. In ijle lucht worden ze minder heet. Ik probeer alleen wat dingen die vrij zwart-wit gebracht worden te nuanceren.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 22:27 schreef JasperE het volgende:
[..]
zeg niet van die onnozele dingen
daar gaat het niet om
Hij moet eerst weer eens door de APK.quote:Op woensdag 13 juli 2005 22:57 schreef Pinobot het volgende:
Ja jammer, ik had wel zin in vuurwerk.
Nasa Ducktapequote:Op dinsdag 26 juli 2005 13:22 schreef -CRASH- het volgende:
Ze hebben een nieuwe checklist erbij
Plakband op de ramen vast..... Check
Plakband op de deuren vast..... Check
Plakband op de laadklep vast..... Check
Reperatie setje bij de hand..... Check
ANWB kaard bij ons..... Check
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Het is te hopen dat nu alles goed gaat.
Ik kijk nu op NASA TV CHANNEL
waar ze op dit moment in de shuttle plaats nemen.
Yepquote:
Afsluiten met moeren....quote:Op dinsdag 26 juli 2005 15:16 schreef MikelenniuM het volgende:
ehmm... wat zijn ze nu dan nog aan het rommelen bij die deur?![]()
dat was er eerder opquote:Op dinsdag 26 juli 2005 15:20 schreef MikelenniuM het volgende:
kee.
Is dat een ander kanaal, dat van de astronauten?
Ik kijk hier op 2 kanalenquote:
45 minuten holding zei die man toch? Dus over 45 minuten gaan we verder met aftellen.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 15:49 schreef -CRASH- het volgende:
9 minutes and holding ........geen 3 kwartier
De launchklock wordt gestopt op -9 minutenquote:Op dinsdag 26 juli 2005 15:56 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
45 minuten holding zei die man toch? Dus over 45 minuten gaan we verder met aftellen.
quote:T-9 minutes and holding
This is the final built-in hold, and varies in length depending on the mission.
The Launch Director, Mission Management Team and Shuttle Test Director poll their teams for a go/no go for launch
T-9 minutes and counting
Start automatic Ground Launch Sequencer
Retract Orbiter Access Arm (T-7 minutes, 30 seconds)
Start Auxiliary Power Units (T-5 minutes, 0 seconds)
Arm Solid Rocket Booster and External Tank range safety safe and arm devices (T-5 minutes, 0 seconds)
Start orbiter aerosurface profile test, followed by main engine gimbal profile test (T-3 minutes, 55 seconds)
Retract Gaseous Oxygen Vent Arm, or "beanie cap"
(T-2 minutes, 55 seconds)
Crew members close and lock their visors
(T-2 minutes, 0 seconds)
Orbiter transfers from ground to internal power
(T-50 seconds)
Ground Launch Sequencer is go for auto sequence start (T-31 seconds)
Activate launch pad sound suppression system
(T-16 seconds)
Activate main engine hydrogen burnoff system
(T-10 seconds)
Main engine start (T-6.6 seconds)
van de Nasa site...quote:Discovery's seven-member Return to Flight crew will fly to the International Space Station primarily to test and evaluate new safety procedures.
There have been many safety improvements to the Shuttle, including a redesigned External Tank, new sensors and a boom that will allow astronauts to inspect the Shuttle for any potential damage.
+ Launch Flash Feature or + Read About Changes
Two crewmembers, Steve Robinson and Soichi Noguchi, will venture outside the Shuttle three times on spacewalks (+ Read About Their Training). The first will demonstrate repair techniques on the Shuttle's protective tiles, known as the Thermal Protection System. During the second spacewalk, they'll replace a failed Control Moment Gyroscope, which helps keep the station oriented properly. Finally, they'll install the External Stowage Platform, a sort of space shelf for holding spare parts during Station construction.
STS-114 will also be the third trip of the Multi Purpose Logistics Module (MPLM) named Raffaello to the Station. It's essentially a "moving van" that transports supplies to the orbital outpost.
FF gelinktquote:Op dinsdag 26 juli 2005 16:19 schreef DeeBee het volgende:
het testen van de veiligheid verbeteringen en wat kleine werkzaamheden aan het ISS...
[..]
Check Check and double check..quote:Op dinsdag 26 juli 2005 16:27 schreef DeeBee het volgende:
wat een groot aantal mensen/groepen moest op die vraag reagerenecht 10 mensen moesten 'go' roepen of zo
![]()
Hoppa de video aangezet....quote:Op dinsdag 26 juli 2005 16:30 schreef Lemmax het volgende:
extra journaal op ned 2
Je kan het ook online volgenquote:Op dinsdag 26 juli 2005 16:35 schreef Beaver het volgende:
Ohjee, nu word het echt spannend zo te horen, hou me op de hoogte!
Thank you!quote:Op dinsdag 26 juli 2005 16:37 schreef wimpietokkie het volgende:
[..]
Je kan het ook online volgen
http://www.glozy.com/tv/Channel/nasa.html
edit: 16000 MPHquote:Op dinsdag 26 juli 2005 16:47 schreef DeeBee het volgende:
die beelden van de shuttle met de kromming van de aarde..._O_
700 miles van Space Center al en 14800 MPH
Ja dat ging niet helemaal goed, schijnt op Zwolle te vallen...quote:Op dinsdag 26 juli 2005 16:52 schreef cptmarco het volgende:
geweldig om te zien hoe die enorme tank(?) zich loskoppelde van de Shuttle...
Das pech hebben....quote:Op dinsdag 26 juli 2005 16:54 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ja dat ging niet helemaal goed, schijnt op Zwolle te vallen...
*staat klaar met fototoestelquote:Op dinsdag 26 juli 2005 16:54 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ja dat ging niet helemaal goed, schijnt op Zwolle te vallen...
Ik heb laatst nog de overkomst van de ISS gefotografeerd.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 16:57 schreef cptmarco het volgende:
[..]
*staat klaar met fototoestel
Nasa tv beeld en geluid vanuit de control room.
Waar zie of lees je dat allemaal?quote:Op dinsdag 26 juli 2005 17:05 schreef -CRASH- het volgende:
zittie alweer boven italië
zeiden ze netquote:
Krijg alleen reclame te zien...niet de foto'squote:
quote:Op dinsdag 26 juli 2005 18:52 schreef Haushofer het volgende:
Het was mooi ! Heb sowieso een zwak voor tonnen metaal die toch maar weer de lucht in komen
Ach ja, ik heb het al bij Boeings en F-16's. Misschien heb ik een kleine vliegtuigtick van mn vader overgenomenquote:Op dinsdag 26 juli 2005 18:53 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Metaal zoals die van de Mercury en de Gemeni projecten
Maar het mooiste metaal vond ik de Saturnus-V
Ik zie hetquote:Op dinsdag 26 juli 2005 19:44 schreef Dichterbijer het volgende:
Eerste live beelden uit de space shuttle met de crew!!
Dat is niet geringquote:Op dinsdag 26 juli 2005 19:54 schreef wimpietokkie het volgende:
Hij vliegt in 1,5uur rond de Aarde, volgens mij zeiden ze dat vanmiddag
Probeer eens een snelheid van 28.000 KM/H te krijgen op je fietsquote:Op dinsdag 26 juli 2005 19:51 schreef PICHT het volgende:
Wat gaat het gevaarte toch ook snel als je het zo ziet met die draaiende aarde op de achtergrond.
Ik snap het nietquote:Op dinsdag 26 juli 2005 17:20 schreef -CRASH- het volgende:
Kijk HIER waar de Shuttle of ISS op het ogenblik is.
Of klik op Station track (ISS)
of Shuttle track.
De Shuttle is nog niet in orbit... dus is er ook nog geen data.
Ah, de shuttle moet nog aankomen bij het ISSquote:Op woensdag 27 juli 2005 18:37 schreef Hallulama het volgende:
Ja, totdat de banen samenkomen geloof ik, en dan koppelen ze.
Ga je ff diep schamenquote:Op woensdag 27 juli 2005 18:47 schreef schatje het volgende:
[..]
Ah, de shuttle moet nog aankomen bij het ISS.
![]()
13:17 ...Discovery contact and caputure with ISSquote:Op donderdag 28 juli 2005 12:41 schreef -CRASH- het volgende:
Rendezvous met ISS is nu live te zien.
12:46....Go for docking![]()
quote:Op donderdag 28 juli 2005 14:06 schreef Hallulama het volgende:
OH MY GOD !!!
[afbeelding]
WAT IS DAT ???
quote:STS114-E-5008 (26 July 2005) ---- Handheld still images taken by Discovery's crew of the external fuel tank as it was jettisoned after launch on July 26 were transmitted to the ground early July 27. Engineers are analyzing these photos as part of the extensive imagery data being gathered to understand debris during the Shuttle's ascent during STS-114. These images of the external tank were taken with the tank closer to the Shuttle than on any past missions due to an earlier maneuver performed by the spacecraft shortly after main engine cutoff. (Image Credit: NASA)
quote:STS114-E-5014 (26 July 2005) ---- Handheld still images taken by Discovery's crew of the external fuel tank as it was jettisoned after launch on July 26 were transmitted to the ground early July 27. Engineers are analyzing these photos as part of the extensive imagery data being gathered to understand debris during the Shuttle's ascent during STS-114. These images of the external tank were taken with the tank closer to the Shuttle than on any past missions due to an earlier maneuver performed by the spacecraft shortly after main engine cutoff. (Image Credit: NASA)
quote:S114-E-5002 (26 July 2005) --- Handheld still image taken by Discovery's crew of the external fuel tank as it was jettisoned after launch on July 26 were transmitted to the ground early July 27. Initial analysis of the imagery shows a large piece of foam that separated from the tank during the Shuttle's ascent to orbit. The foam detached from an area of the tank called the Protuberance Air Load (PAL) Ramp. This debris also was identified during ascent from a live video camera mounted on the external tank. The television view indicated the debris did not impact Discovery. In this still image, the area of missing foam on the tank is indicated by a light spot near the upper edge of the tank just below the liquid oxygen feedline. (Image Credit: NASA)
quote:S114-E-5070 (26 July 2005) --- Digital umbilical well images taken after Discovery separated from its external fuel tank following launch on July 26 were transmitted to the ground July 27. Initial analysis of the imagery shows a large piece of foam that separated from the tank during the Shuttle's ascent to orbit. The foam detached from an area of the tank called the Protuberance Air Load (PAL) Ramp. This debris also was identified during ascent from a live video camera mounted on the external tank. The television view indicated the debris did not impact Discovery. In this still image, the area of missing foam on the tank is indicated by a light spot centered just below the liquid oxygen feedline. (Image Credit: NASA
Dat klopt... maar ik vind de term 'vliegende doodskist' een beetje ver gezocht. Iedere auto is ook een rijdende doodskist.quote:Op donderdag 28 juli 2005 22:25 schreef Pinobot het volgende:
Volgens Nova/Den Haag Vandaag zijn alle toekomstige vluchten van de vliegende doodskist gecanceled.
Complete Return to Flight report STS-114quote:Op donderdag 28 juli 2005 22:52 schreef Dichterbijer het volgende:
Tevens net de schitterende beelden gezien van de pitch manoevre om foto's te maken van de onderkant van de shuttle. Zag er echt schitterend uit!
Trouwens, wou Bush niet naar Mars?quote:Op donderdag 28 juli 2005 22:25 schreef Pinobot het volgende:
Volgens Nova/Den Haag Vandaag zijn alle toekomstige vluchten van de vliegende doodskist gecanceled.
Jup... nadat die eikel 2 cruciale onderdelen van het ISS schrapt (die al zo'n beetje af waren)...quote:Op zondag 31 juli 2005 00:53 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Trouwens, wou Bush niet naar Mars?
Erg jammer.quote:Op zondag 31 juli 2005 00:57 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Jup... nadat die eikel 2 cruciale onderdelen van het ISS schrapt (die al zo'n beetje af waren)...
Kloptquote:Op zondag 31 juli 2005 01:24 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Erg jammer.
Het zou toch wat zijn als al die bizarre defensie budgetten, of een deel daarvan, richting ruimtevaart geschoven zouden worden. Ik begrijp toch al niet waarom mensen over ruimtevaart niet wat enthousiaster over worden.
Ik vermoed wel, corrigeer me maar, dat de Space Shuttle al met al geen succes is. Die moet nodig vervangen worden. Ik vraag me alleen af door wat. Een ''klassiek'' raket systeem of weer een soort Space Shuttle-achtig iets.
Het moet in het begin bij het opstijgen zijn geweest...quote:Op maandag 1 augustus 2005 23:42 schreef Zwansen het volgende:
Een vogel geraakt? Hoe snel gingen ze op dat moment?
quote:Op maandag 1 augustus 2005 23:54 schreef Zwansen het volgende:
Ik hoorde van iemand dat wanneer de onderkant van de spaceshuttle voorbij het hoogste punt van de lanceerplatfomtoren ofzo is, deze dan al rond de 900 km/h gaat...
quote:Space Shuttle launch physics question
It says that 2 minutes (120s) into the launch the shuttle is moving at 4828km/h (1341.11m/s) and is at a height of 45km (45000m).
Maareh, wat is het probleem als die tank geraakt wordt. Die gaat toch niet mee?quote:Op maandag 1 augustus 2005 12:18 schreef -CRASH- het volgende:
Net een foto gevondenop scpace.com
Hier is te zien hoe de External tank geraakt wordt
door een vogel...
[afbeelding]
Ja, die wordt afgestoten inderdaad. Maar het is wel een 'leuk' plaatje.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 01:05 schreef Tybris het volgende:
[..]
Maareh, wat is het probleem als die tank geraakt wordt. Die gaat toch niet mee?
De foam die eromheen zit kan en heeft de shuttle beschadigd.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 01:05 schreef Tybris het volgende:
[..]
Maareh, wat is het probleem als die tank geraakt wordt. Die gaat toch niet mee?
hm, dat doet me aan stamgasten denken.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 01:48 schreef -CRASH- het volgende:
Nog een foto met de onfortuinlijke roofvogel die de shuttle niet zag![]()
Klikbaar
[[url=http://www-pao.ksc.nasa.gov/kscpao/images/small/05pp1774-s.jpg]afbeelding][/url]
Ik heb eens FF in de foto archieven van dequote:Op dinsdag 2 augustus 2005 01:56 schreef Tybris het volgende:
[..]
hm, dat doet me aan stamgasten denken.![]()
Met zoiets moet je in TRUTH zijnquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 11:32 schreef Darklight het volgende:
Iemand ook een UFO gezien op de livebeelden?
http://rense.com/general67/showd.htm
Illustratie:
[afbeelding]
Rechtsonder vliegt er nog een. Zo'n visarend, als dat het is, is bepaald niet klein, als dat beest nu tegen de de shuttle was aangeknald? heeft dat ding een voorruit? Is de shuttle door het oog van de naald gekropen?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 01:48 schreef -CRASH- het volgende:
Nog een foto met de onfortuinlijke roofvogel die de shuttle niet zag![]()
Klikbaar
[[url=http://www-pao.ksc.nasa.gov/kscpao/images/small/05pp1774-s.jpg]afbeelding][/url]
1. Ligt eraan wat voor een snelheid de shuttle heeft.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 13:59 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Rechtsonder vliegt er nog een. Zo'n visarend, als dat het is, is bepaald niet klein,
1. als dat beest nu tegen de de shuttle was aangeknald?
2. heeft dat ding een voorruit?
3. Is de shuttle door het oog van de naald gekropen?
Het lijkt een flinke vogel, ik weet niet hoe snel zo'n shuttle accellereert maar dat zal niet mis zijn.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 14:10 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
1. Ligt eraan wat voor een snelheid de shuttle heeft.
2. Ja de shuttle heeft ramen. Maar als je de tank bedoeld..nee.. het is een brandstoftank
3. nee...
Er is een simpele oplossing... maar dat gaat ten kostequote:Op dinsdag 2 augustus 2005 14:27 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Het lijkt een flinke vogel, ik weet niet hoe snel zo'n shuttle accellereert maar dat zal niet mis zijn.
Dergelijke roofvogels vliegen soms op behoorlijk grote hoogte, met een flinke snelheid tegen de voorruit, tegen die tegeltjes en de schade is denk ik aanzienlijk.
Maar er zullen in het verleden wel ernstiger incidenten geweest zijn, afgezien van die twee ongelukken, ze zijn nu natuurlijk extreem kritisch en voorzichtig; nog een ongeluk en het is afgelopen met de shuttle. Wat jammer zou zijn, want het is een spectaculair stuk techniek.
Dit stukje ging veel te gemakkelijk eruit....quote:Op woensdag 3 augustus 2005 20:37 schreef kansloze_dertiger het volgende:
en de shuttle is weer gemaakt
[afbeelding]
http://www.cnn.com/2005/TECH/space/08/03/space.shuttle/index.html
Ik zou er niet teveel achter zoeken, die ruimtewandeling was achteraf waarschijnlijk overbodig, het was er vanzelf 'uitgewaaid'. Al kunnen ze het nu dus bestuderen.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 23:33 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Dit stukje ging veel te gemakkelijk eruit....
De "breuken" (links en rechts) zijn recht...
Ik heb het vermoeden dat ze het zelf erin gestopt hebben
om te laten zien dat ze het onder "controle" hebben.
Dat was al aan het begin van de missie bekend,quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 08:32 schreef Pinobot het volgende:
Ik zag gisteravond op CNN dat er weer wat mis was, dit maal met hittebestendig materiaal onder één van de cockpit ramen. De kans dat het de shuttle raakt is "maar" 1,5%.
Gebruiken die astronauten soms dezelfde soort antidepressieva als George Bush? Ik zie die lui de hele tijd maar lachen, als mij werd verteld dat er een 1,5% kans was dat ik maandag kom te overlijden dan krab ik me toch wel ff achter de oren.
Ik vraag me zowiezo af hoeveel rotzooi er aan die shuttle zit wat blijkbaar niet echt nodig is, het vulmateriaal tussen de hitteschildjes bleek ook al overbodig.
http://edition.cnn.com/2005/TECH/space/08/04/shuttle/index.html
Ik kijk altijd NASA TV (en CNN)quote:Op zondag 7 augustus 2005 19:50 schreef Pinobot het volgende:
morgenochtend vanaf half 10 op RTL5 live de landing (of niet).
De angst zit er wel in.quote:Op maandag 8 augustus 2005 11:05 schreef -CRASH- het volgende:
No Go.... 2de kans
Volgende kans is morgen.
quote:Op maandag 8 augustus 2005 11:06 schreef Libris het volgende:
No Go, morgen weer een pogin, vanwege mogelijk slecht weer in de US. Laaghangende bewolking...
Normalerwijze hadden ze nu de landing voortgezet.quote:Op maandag 8 augustus 2005 11:09 schreef Yosomite het volgende:
[..]
De angst zit er wel in.
Of is dit uitstel omdat het nogal boemst als je door een wolkendek naar beneden vliegt?
Niet aleen de cameraploegen ... maar vooral de eigen cameras van de NASA zelf.quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 01:15 schreef DaMook het volgende:
Op rtl5 zeiden ze vanochtend dat die laaghangende bewolking eigenlijk geen probleem is omdat hun net als een vliegtuig landen en die er ook geen last van hebben. Volgens de verslaggevers van rtl5 was het stiekem gewoon een smoes en willen ze helder weer zodat de cameraploegen mooie plaatjes kunnen schieten van een geslaagde landing.
Ik vond het een beetje ver gezocht, maar is wel een optie natuurlijk.
(sorry als dit al gemeld was.)
Boem?quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 01:33 schreef -CRASH- het volgende:
Niet aleen de cameraploegen ... maar vooral de eigen cameras van de NASA zelf.
Om analyzes te kunnen maken van de re-entry.
Oh ja, dat natuurlijk ook, ja hun hadden het alleen over die cameraploegen, en ik denk er niet zomaar aan dat de nasa het zelf ook filmtquote:Op dinsdag 9 augustus 2005 01:33 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Niet aleen de cameraploegen ... maar vooral de eigen cameras van de NASA zelf.
Om analyzes te kunnen maken van de re-entry.
Nog een anderequote:Op maandag 8 augustus 2005 12:42 schreef MrLunk het volgende:
Voor onwijs gave fotos van de missie: http://spaceflight.nasa.gov/gallery/
Gistermorgen was het zicht toch heel goedquote:Op dinsdag 9 augustus 2005 01:37 schreef DaMook het volgende:
[..]
Oh ja, dat natuurlijk ook, ja hun hadden het alleen over die cameraploegen, en ik denk er niet zomaar aan dat de nasa het zelf ook filmt. Wel logisch opzich.
Hm, schiet niet op zo....quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 09:03 schreef -CRASH- het volgende:
NO GO....
Veiligheid voor alles.quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 09:25 schreef Yosomite het volgende:
Nasa tv zegt 2e kans op KSC 5:33 Central Time (+7) = 12:33
Maar als je de (onweers)buien ziet op de radarplaatjes boven Orlando, lijkt het er op dat ze naar Californië gaan:
7:12 => 14:12
Maar een beetje druilerig motregen..., wat is daar het probleem mee?
quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 09:30 schreef Dichterbijer het volgende:
Als ik het goed zie vliegt ie straks over nederland heen...
Doen we het toch gezellig op de nieuwe polderbaan van Schipholquote:Op dinsdag 9 augustus 2005 09:35 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Hij mag ook hier wel landen.
Ik hou het verkeer op de autosnelweg wel tegen.
Jammer dat het hier bewolkt is.quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 09:30 schreef Dichterbijer het volgende:
Als ik het goed zie vliegt ie straks over nederland heen...
179.4 Mijl ... als het KM waren dan zitten ze bijna op de grondquote:Op dinsdag 9 augustus 2005 09:39 schreef Dichterbijer het volgende:
179.4 alleen welke waarde er achter moet weet ik nie
Ik zag dat ook, km of mijlen (lichtjarenquote:Op dinsdag 9 augustus 2005 09:39 schreef Dichterbijer het volgende:
179.4 alleen welke waarde er achter moet weet ik nie
180 km hoogte is behoorlijk watquote:Op dinsdag 9 augustus 2005 09:42 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
179.4 Mijl ... als het KM waren dan zitten ze bijna op de grond
quote:• 09:37 uur - Men is nu twee uur weg van de volgende ontbranding om de shuttle af te remmen en hem uit zijn baan om de aarde te trekken. De shuttle landt daarna binnen een uur. Als het weer meezit, landt de shuttle om 12:42 aan het Kennedy Space Center. Men heeft dan in totaal 9 245 763 kilometer afgelegd in de 13 dagen durende missie.
Bron: www.astrostart.nl
Nee is al vaker gebeurtquote:Op dinsdag 9 augustus 2005 09:57 schreef Dichterbijer het volgende:
Zou het trouwens de eerste landing van een Space Shuttle worden op Edwards AirForce Base, Californië mocht dit gebeuren?
quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 10:27 schreef Calella het volgende:
Die live-beelden van de aarde blijven.
Je kan nog zo snel mogelijk proberen te editten, maar je bent altijd te laat hier op Fok.quote:
Nieuwe ronde...nieuwe kansen voor een landing op schipholquote:Op dinsdag 9 augustus 2005 09:36 schreef Dichterbijer het volgende:
[..]
Doen we het toch gezellig op de nieuwe polderbaan van Schiphol
Komt er eens iets anders aan bij de gate![]()
vogels??quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 15:25 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Er is een simpele oplossing... maar dat gaat ten koste
aan payload gewicht.
Gewoon een 2de mantel (carbon fiber of metaal) eromheen maken.
En op het moment van de lancering vlogen er 4 vogels
(inc. slachtoffer) in de nabijheid van de shuttle.
Klikbaar
[[url=http://www.mijnalbum.nl/Foto=6PEKCIJM]afbeelding][/url]
Mijn achtertuin is ook mogelijk....quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 10:37 schreef Yosomite het volgende:
Eerst nog overleg....
gaan we voor Florida of Schiphol?
Dat is in de VS bij de wet verboden, russische ruimtevaart meuk kopen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 10:42 schreef DaMook het volgende:
Waarom kost het transport van dat ding eigenlijk 5 miljoen ? Dat moet toch wel goedkoper kunnen lijkt me. Als het echt zo duur is hadden ze beter in het begin zo'n russische antonov (oid) kunnen kopen. Dan lijkt het me zeker goedkoper
.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |